Jump to content
Shanai

Perkembangan Positif

Recommended Posts

Assalamualaikum & Salam Sejahtera kepada semua!

Pelbagai usaha telah kita jalankan untuk mengatasi segala kekangan yang dialami oleh PuTeRA.com. Banyak juga rancangan yang kita aturkan, ada yang berjaya dan ada yang tidak. Namun langit tidak selamanya mendung kerana yang kelabu itu akan berlalu, dan yang cerah akan datang menyerlah!

Rancangan untuk membeli server sendiri terpaksa kita tangguhkan, tetapi jangan risau kerana PuTeRA.com dan Putera.net akan berpindah "balik ke Malaysia" dalam masa beberapa hari lagi. Wang kutipan derma tempohari pula kita akan gunakan untuk membeli lesen perisian Invision Power Board (yang ori = US$185). Bila dah ada yang ori nanti, kita harap forum Tanya akan sentiasa selamat daripada penceroboh, penghasad-dengki dan mereka yang tak bertamadun.

Sebagai langkah memperkasakan PuTeRA.com, mengurangkan masalah gangguan (mental & fizikal), serta menghindari anasir-anasir yang tidak diingini, PuTeRA.com akan mengenakan bayaran keahlian sebanyak RM1.00 sebulan kepada semua ahli, yang boleh dibayar melalui SMS. Kami berharap seringgit sebulan bersamaan RM12 setahun tidak memberi apa-apa kesan ekonomi kepada ahli. Mereka yang tidak berdaftar masih boleh terus mengguna dan mendapat informasi dari laman web ini, cuma tidak boleh mengambil bahagian dalam forum (posting) atau bahagian-bahagian lain yang akan ditentukan kemudian.

Marilah kita sama-sama berdoa agar usaha ini berjaya dengan cemerlang, dan seterusnya mampu memacu PuTeRA.com ke arah yang lebih produktif dalam menjana modal insan yang lebih cerdik.

Terima kasih jua kepada semua penderma yang telah memberi sumbangan.

Insya-Allah & terima kasih.

Shanai/Admin

Share this post


Link to post
Share on other sites

bagus jugak buat camni.. bila start boleh bayar??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akhirnya.....

Admin terpaksa juga mengenakan bayaran..

Anyway this is a good start. How long should our Admin carry the burden to ensure the survival of PUTERA? Think about it my Kawan..

Wassalam

Share this post


Link to post
Share on other sites

bagus2.. sye sokong sgt.

mule2 confius gak, camne nk bayo singgit sebulan tu.. upe2nye pkai sms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bagus jugak buat camni.. bila start boleh bayar??

menurut admin, caj ini akan dimulakan tidak lama lagi....maybe around next week....apa² pun kena tunggu kata putus dari admin bila tarikh sebenar akan dimulakan.... dan tentang caj pembayaran ini, para user dikehendaki sms nombor tertentu melalui pihak ketiga....akhir sekali, tidak ada apa² caj tersembunyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalau boleh bayar gne alternative laen seperti online banking or paypal mungkin lebih baik. Tak semua ahli duduk kat Malaysia kan. Maybe ada student2 kita di oversea jd ahli Putera.com ni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kemungkinan yang sedang difikirkan:

- Bayaran RM1 sebulan melalui SMS

@ bayar RM12 setahun melalui maybank/bcb

@ bayar US$5 setahun melalui paypal

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku prefer melalui maybank2u tu ;) but service btul2 mau ok la..huhu..bayo musti bayo :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku menyokong untuk bayaran 1 hinggit untuk satu bulan.. sokong-sokong

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku setuju dan bersedia kalau diminta bayar.

yg penting admin tunaikan apa cadangan yg disebutkan diatas.

-paling penting buat rombakan besar besaran untuk susunan,penamaan subforum/thread yg lebih sesuai,penambahan atau remove subforum/thread ikut kesesuaian.

-hosting yg lebih mantap dari segi reliability,bandwidth,security dan lain2.

-IPB board yg lebih 'mantap', more feature, more secure

last skalik,aku support shanai untuk majukan lagi putera.com

aku antara batch terawal user putera.com.aku dah tgk/alami macam2 perkara berlaku dalam putera.com,theme lama putera.com..hehe..geng2 lama putera pun ramai yg dah hilangkan diri.hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku rase senang pakai sms la, sbb skang ni sume ade enset sendiri. tapi tu la kalu orang duk luar nagara camane plak ;)

Untuk mereka yg tidak ada handphone atau berada di luar negara, satu kaedah lain akan difikirkan. mungkin melalui bank-in utk user local dan melalui paypal jika luar negara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tambahan soalan, adakah pengunjung yang berdaftar berhak menyepam board dengan skim cepat kaya?

bila kene bayar ni, kureng sket penyepam program tak berakhlak tu.. tapi macamana plak yang sanggup bayar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mcmne nk tarik user baru setelah dikuatkuasakn peng'caj'san ini? :ph34r:

Ok aku bukan nak objection pasal cadangan "caj" ni. Bagi aku benda ni bagus untuk memantapkan lagi putera.com. Cuma pandangan aku caj dikenakan untuk member yang nak "upgrade" ke "premium member". So premium member dapat 'extra benefit" contoh free space dalam 5MB atau berapa yang admin fikirkan sesuai untuk letak image dan sebagainya..(banyak site yang buat cam ni untuk premium member). So untuk yang bukan premium no extra benefit. Why aku cadangkan macam ni? Banyak forum yang asalnya free then change to paid subsciption based akan lesu tak lama kemudian akan close. Satu lagi akan terdapat yang mana number of new member akan menjadi "tepu". Tak meningkat malahan member yang sedia ada mungkin tak akan post apa-apa dalam forum. Mungkin member ni nak post atau jawab soalan tapi dia akan cancel sebab not entitled to post sebab unpaid member..so benda ni akan rugi juga kepada forum....atau ada member yang baru nak join sebab ada benda nak tanya tapi tak boleh nak post soalan sebab tak boleh ..so dia akan cancel register as member..so ini akan rugi jugak pada forum..maybe member ni pada permulaan hanya nak tanya mungkin satu hari nanti dia juga akan menyumbang knowledge dia kepada member yang lain. Mungkin cadangan aku ni mungkin bersifat pasif tapi benda ni juga perlu difikir..jangan yang dikendung berciciran yang dikejar tak dapat.

kesimpulan:

buat dua jenis member type

1. premium - entitled to get extra benefit yang difikirkan sesuai.

2.normal - still can post question/answer but no extra benefit or limit post (ie. 1 post perday).

just cadangan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

cadangan yang bernas.. tapi mungkin admin dah putuskan kot...

aku: aku sokong tasek16

tapi mungkin tak ramai plak yang nakkan extra benefit tu...

jadik, buat satu kedai putera seperti yang dicadangkan oleh sapa tah..

err.. ni hanya cadangan.. kalo admin tak setuju, buat cam tak nampak jer...

err.. rasa2 semua pilihan ada pro and contra.. kene pilih yang terbaik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

lagi satu//kalo wat byran nie//x kan selain dpt post jer?.....kalo leh kasi r sorang 10mb space etc, discount t-shirt, logo lekat kat komp etc (jika ada), diskaun bagi sesiapa yg berminat utk beriklan, email dot putera dot com etc.

mungkin dengan cara nie, akan menarik user utk dafter dan byr///bukan setakat user yg dah lama kat forum nie.

diharap dengan perkembangan nie//speed putera kembali stabil, laju//selain design/layout/logo baru etc.

just my 2 cent

Share this post


Link to post
Share on other sites

betul tu.. kire macm pakej la kan.. bagus idea tu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pasal bayaran aku tak ada masalah. Nak beri space,email dan sebagainya pun .. ada pun ok, tak ada pun ok bagi aku. Cumanya, kalau bolehlah, utk mengurangkan kegiatan spam DAN dalam masa menarik user baru, antara cadangan aku ialah;

i/ Utk thread 'pure-computer' spt os/hardware/pembangunan web, user diberi masa 'trial' selama 1 bulan utk membuat pos dan menanyakan soalan. Kesian budak-budak baru ni. Bukan semua orang ada henset dan juga perbankan online.

ii/ Utk thread spt e-duit/aktiviti/sembang ni, memang patutlah dikenakan bayaran sebab kalau dah boleh sembang di sini, maksudnya mereka mmg enjoy dg Putera.com. kalau dah enjoy tu, apalah salahnya menyumbang sedikit. Utk e-duit terutamanya, aku pun tak berapa suka kalau datang cuma utk mengiklan dan bukan berbincang. Kalau yang betul-betul berbincang tu, biasanya mereka adalah "pengguna tetap Putera.com" yang datang bukan semata-mata kerana nak mencari downline/mengiklan sahaja tetapi ada juga mengikuti perbincangan mengenai komputer (tujuan asal Putera.com).

Share this post


Link to post
Share on other sites

seperti yang pernah aku suarakan sebelum ini, aku memang bersetuju dengan bayaran keahlian. derma adalah derma, bayaran adalah bayaran

senang cerita, free = guest, tidak boleh membuat sebarang topik baru ataupun reply kepada topik sedia ada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok aku bukan nak objection pasal cadangan "caj" ni. Bagi aku benda ni bagus untuk memantapkan lagi putera.com. Cuma pandangan aku caj dikenakan untuk member yang nak "upgrade" ke "premium member". So premium member dapat 'extra benefit" contoh free space dalam 5MB atau berapa yang admin fikirkan sesuai untuk letak image dan sebagainya..(banyak site yang buat cam ni untuk premium member). So untuk yang bukan premium no extra benefit. Why aku cadangkan macam ni? Banyak forum yang asalnya free then change to paid subsciption based akan lesu tak lama kemudian akan close. Satu lagi akan terdapat yang mana number of new member akan menjadi "tepu". Tak meningkat malahan member yang sedia ada mungkin tak akan post apa-apa dalam forum. Mungkin member ni nak post atau jawab soalan tapi dia akan cancel sebab not entitled to post sebab unpaid member..so benda ni akan rugi juga kepada forum....atau ada member yang baru nak join sebab ada benda nak tanya tapi tak boleh nak post soalan sebab tak boleh ..so dia akan cancel register as member..so ini akan rugi jugak pada forum..maybe member ni pada permulaan hanya nak tanya mungkin satu hari nanti dia juga akan menyumbang knowledge dia kepada member yang lain. Mungkin cadangan aku ni mungkin bersifat pasif tapi benda ni juga perlu difikir..jangan yang dikendung berciciran yang dikejar tak dapat.

kesimpulan:

buat dua jenis member type

1. premium - entitled to get extra benefit yang difikirkan sesuai.

2.normal - still can post question/answer but no extra benefit or limit post (ie. 1 post perday).

just cadangan :)

Aku stuju ngan tasek~!!

cadangan aku, harap pihak putera menambahkan lagi perkhidmatan seperti bahagian "tip & trick" seperti putera lama dahulu..

bahagian tutorial yang lengkap seperti cara² install linux ke apa ke, kalau bleh tutorial ni di"sticky"kan pada bagian atas setiap ruangan forum yang berkait..

bahagian software/hardware review ke..

per² pon, ini cuma cadangan aku.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku prefer melalui maybank2u tu ;) but service btul2 mau ok la..huhu..bayo musti bayo :lol:

cantek gaks tuh. aku prefer bayar skali harung. so, kira guna transfer refund jek. lagi satu kalau bole larr, aku nak cadangan kan kalau2 mcm 1-2 bulan lagi forumer punya "lesen" nak tamat tempoh, sudi kiranya ada auto-bot akan PM user berkaitan agar menambah top-up sebelum perkhidmatan ditamatkan :lol:

bukan semua user bole ingat time/ masa2 mcm tuh :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

menarik gak cadangan tue..tentang pakej tue maybe yg bayar tak gna sgt pon dah jadi pembaziran lak.. tp kalau dah bayar tak kira bazir la kot..

ako setuju yang pasal trial tue..maybe boleh dilanjutkan ke 2bln untuk user baru cuba forum nie and then kalo rasa dah enjoy bayar yuran.. mcm yuran sek gak gak..tp lg murah hehe.. :D

ako cadangkan kalau dah bayar nie boleh la diwujudkan satu email kepada user2 putera.com nie.. berbaloi tak nak wat email tue? ada trademark sket..

rombakan mod ? perlu ke?

lagi satu ako cadangkan putera.com menghasilkan satu service bkan stakat jadi forum untk rakyah malaysia maybe bg service lain2.. hosting ke, ape2 je la.. mcm sifoo.com ada hosting peribadi untuk ahli dia tp kena bayar la hosting tue..

cadangan saje.. boleh di bangkang dan disokong :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...