Jump to content
Sign in to follow this  
K.A.

Tips Jimat Minyak

Recommended Posts

Assalammualaikum

thread kali ini kita membincangkan cara2 nak menjimatkan minyak
macam mane cara dia?

adakah dengan pemasangan alat yang boleh menjimatkan minyak sudah cukup efficient dalam menjimatkan minyak?
atau teknik pemanduan kita yang memainkan peranan?

ade beberape bab yang perlu diteliti sebenarnye

1.Teknik pemanduan
2. Penyelengaraan/Maintainance kereta


let check it out yer

=============================================================================================================================================


1. Tekan pedal minyak perlahan-lahan apabila memulakan perjalanan.

2. Pandu kenderaan anda perlahan terutama apabila menghampiri lampu isyarat dan cuba dapatkan jarak masa sehingga lampu hijau supaya anda tidak perlu berhenti.

3. Apabila menuruni bukit, cuba tutup suis enjin atau ambil lajak dengan membiarkan kenderaan bergerak bebas tanpa menekan pedal minyak.

4. Tutup suis A/C dan gunakan "blower" tanpa pendingin udara.

5. Apabila melalui selekoh, cuba gunakan kelajuan yang sama tanpa menambah kelajuan kenderaan.

6. Gunakan "auto cruise" jika kenderaan anda mewmpunyai aksesori ini. Auto cruise mengatur penggunaan bahanapi secara minima.

7. Ekori belakang kenderaan seperti bas, lori atau van secara selamat supaya rintangan udara (aerodinamik) dapat diminimumkan.

8. Minimumkan berat muatan kenderaan anda suapay kenderaan dapat bergerak mudah tanpa beban yang memerlukan penggunaan tenaga yang lebih. Jika kenderaan anda 4WD, elakkan penggunaan pacuan empat roda.

9. Kurangkan penggunaan brek dengan mengurangkan kelajuan sebelum hendak berhenti kerana apabila membrek ketika kenderaan sedang bergerak laju, ia sedang membazirkan bahanapi tanpa memberi faedah kepada anda
kerana anda mahu kenderaan anda berhenti.

10. Rancang perjalanan anda dengan bijak, cari jalan pintas dan elakkan kesesakan trafik atau pusingan yang jauh. Jauhi jalan yang berbukit atau berlopak-lopak.

Teknik di atas telah dicuba dan diuji oleh penduduk Amerika dan mereka mendapati dapat mengurangkan penggunaan bahanapi sebanyak 30%. Ada sesetengah kenderaan dapat jimat lebih dari itu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Penyelenggaraan Kenderaan

1. [b]Basic Maintenance [/b]
Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda. Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan. Pada jangka masa yang tetap, gunakan bahan rawatan petrol. Ini bertujuan untuk cucian pada injap minyak agar tidak tersumbat. Pastikan penapis petrol diperiksa atau ditukarkan apabila perlu.
Enjin kalo banyak sangat karbon kat dalam tu kereta tidak akan perform dengan baik kerana mendapan2 itu akan menslowkan dan memberatkan enjin anda


2. [b]Periksa Tekanan Angin Tayar[/b]
Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan pada model kereta dan jenis tayar yang digunakan. Seminggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik memastikan cengkaman tayar yang sesuai dan pada jumlah jarak yang jauh nyata menjimatkan minyak.


3. [b]Aircond[/b]
System Penghawa dingin kereta pun memainkan peranan gak, buat service berkala untuk memastikan kelancaran system penghawa dingin.
kalau lama tak service dia boleh membuatkan kereta jadi berat


4.[b] EKZOS[/b]
Pun main peranan gak, cube korang tengok kalo ekzos semput, minyak lagi banyak gune kan?? kalau ade masalah ekzos cepat2 baikikan kerosakan tersebut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='khairul anwar' date='09 June 2010 - 08:50 AM' timestamp='1276044645' post='1035792']


3[b]. Apabila menuruni bukit, cuba tutup suis enjin atau ambil lajak dengan membiarkan kenderaan bergerak bebas tanpa menekan pedal minyak.[/b]


[/quote]
pendapat kwn klu bab no 3 nie perlu skill dan juga keadaan jalan tu.....takut terbabas sebab tiada cengkaman tayar dr tarikan enjin ,klu boleh guna gear rendah (lebih2 lg bukit genting tu..)yg bayk selekoh...tapi klu jalan turun bukit tak tinggi lurus ok ajer tapi jgn la tutup enjin ,takut tak sempat daaaa

Share this post


Link to post
Share on other sites
setahu aku klo turun bukit tu jarak dekat je tak payah matikan enjin since klo mati, nak start balik makan bateri.

Klo jalan tu berbukit bukau, pehhhh. Aku rase 6 bulan dah kene tukar bateri camtu.

Since klo bab bateri aku pantang on aircond dan radio time enjin baru nak start. sebab nanti bateri lagi makan banyak time start tu. :)




Mitos paling selalu aku dengar:

Auta: Sila matikan aircond dan bukak tingkap kalau nak jimat minyak.

Fakta: Bukak tingkap lagi makan minyak berbanding bukak aircond. Sebab aerodinamik kereta akan terjejas sebab angin dari depan tak mengalir ke bahagian belakang kereta tapi megalir masuk dalam kereta dan hasilnya, kereta jadi penebat angin. Lebih kurang 3-4% lebih makan minyak masa bukak tingkap berbanding bukak aircond. So kalau korang isi RM100, lebih kurang Rm4 burn gitu je sebab bukak tingkap.

[size="1"][i]*Nak jimat kaw2, tutup tingkap, tutup aircond. Suruh bini/awek kipas. [/i]:P[/size]

Sumber: Aku baca kat Yahoo! Auto 2 tahun lepas.

[color="#FF0000"]
AMARAN! Link dibawah mengandungi sebahagian teknik2 ekstrim yang boleh mengundang kecelakaan jika diamalkan; risiko kemalangan tinggi. Kalau rasa diri tu bawak kereta macam bawak basikal 4 tayar, abaikan link dibawah. Kalau rasa boleh bawak sama2 hebat dengan Schumacher, dipersilakan bukak.[/color]

[spoiler][url="http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy-maximizing_behaviors"]Fuel Saving Behavior and Hypermiling[/url][/spoiler] Edited by Nezict

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='khairul anwar' date='09 June 2010 - 08:50 AM' timestamp='1276044645' post='1035792']
7. Ekori belakang kenderaan seperti bas, lori atau van secara selamat supaya rintangan udara (aerodinamik) dapat diminimumkan.

[/quote]
no 7 tu agak merbahaya...

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='loy_azloy' date='10 June 2010 - 10:35 AM' timestamp='1276137315' post='1036075']
no 7 tu agak merbahaya...
[/quote]
ye le.. cara ni agak merbahaya dan saya rasa tak berapa praktikal.. kalau utk penunggang moto mungkin leh jimat sbb dia duduk kat dlm zon kurang rintangan angin disbbkan kenderaan hadapan.. tapi utk kreta rasanya kene follow betul2 rapat baru leh duduk dlm zon tu... bahaya tu..

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='ne7za' date='12 June 2010 - 03:25 AM' timestamp='1276284340' post='1036433']
menten RPM bawah dari 3.5k insyallah jimat :)
[/quote]

yap, nie salah satu nyer

speeding tak lebih dari 3 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Setiap penukaran gear dari gear rendah ke gear tinggi, RPM hendaklah di bawah 3, pertama untuk mengurangkan geseran di bahagian cluth plate supaya lambat haus, memelihara injin supaya tidak mudah `licking` menyebabkan minyak hitam mudah berkurangan, memelihara `Gear Box`, memelihara tayar dalam keadaan baik, menjimatkan minyak petrol dan sebagainya.

Kelajuan kereta berinjin 1.5/1.6, jika dipandu kedudukan gear tinggi dalam RPM 3 sudah mencapai tahap 110km/j.Ini dah dianggap laju dan boleh membunuh.

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku de banyak masalah nak jimat minyak..sebab klau aku jumpe selekoh tajam sikit mesti nak drop gear pastu tekan minyak kuat2..hehehe..pastu aku memang fobia sket klau kete banyak..kaki nak tekan brek je....salah satu tips nak jimat minyak sket..jgn selalu tekan clutch..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uiks bukan ke tekan clutch lagi jimat minyak, sebab xde geseran gear.
So kereta berjalan kerana momentum yg menolak kereta tu, tanpa geseran gear.
Kalau kereta auto, ada fungsi OverDrive gantikan clutch.
Ntah.

Share this post


Link to post
Share on other sites
overdrive lagi makan minyak daa. Dier upkan RPM.

Tip jimat minyak aku:

Banyakkan berjalan kaki.

Kalau masjid, kedai runcit tu dah sekangkang kera, takkan nak naik moto/keter gak?

Try sebulan. Kompem jimat. Aku boleh guna RM10 je 1 minggu. Iswara 1.5. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aik, setahu aku OverDrive lagi jimat laa sebab dia kurangkan penggunaan minyak, dia guna lunjuran momentum (kerana tiada geseran gear).
Kalau OverDrive Off, kita kena tekan minyak utk jalan, tak tekan minyak dia mcm beratkan kereta (berlaku geseran gear).

Bila OverDrive Off, gear ditukar pada RPM yang agak tinggi utk dapatkan pecutan yg lebih.
Contohnya utk naik bukit, selain guna lower gear, boleh guna OverDrive Off (matikan OverDrive).

Dan aku baru re-check kat Wiki tadi, ini apa yang aku jumpa:
[quote][size="4"][b][url="http://en.wikipedia.org/wiki/Overdrive_%28mechanics%29#Fuel_economy_and_drivetrain_wear"]Fuel economy and drivetrain wear[/url][/b][/size]
Using overdrive gearing, the car's engine speed drops, reducing wear and normally [b]saving fuel[/b]. Since 1981 U.S. [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Corporate_average_fuel_economy"]corporate average fuel economy[/url] (CAFE) legislation on virtually all domestic vehicles have [b]included overdrive to save fuel[/b].
[/quote]

Dan
[quote] 15) Overdrive - If your vehicle is equipped with an overdrive gear, [b]use it[/b]. The overdrive gear will slow the engine down while maintaining the same speed, and [b]saving you fuel[/b].
[url="http://www.fastcoolcars.com/fuel-mileage-tips.htm"]SOS Cili Aminah Hassan[/url][/quote]

Share this post


Link to post
Share on other sites
tips dari orang2 lama.. diorang cakap selalu guna overdrive ni tak baik untuk kesihatan gearbox

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='ne7za' date='15 June 2010 - 02:11 PM' timestamp='1276582288' post='1036956']
tips dari orang2 lama.. diorang cakap selalu guna overdrive ni tak baik untuk kesihatan gearbox
[/quote]Ngape ek?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalo outstation biase aku bawak keta company estima lame (supercharger)

Overdrive memang buat RPM rendah
aku gune sebab nak potong keta depan jer

so aku rase OD tu memang makan minyak dan tak sihat tuk gearbox :D


syiok gak ber-racing gune estima nie :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites
kete auto baru dah takde OverDrive kan?
mcm Vios, BLM, Rush, n beberapa kereta auto lain.
mcm Vios baru & Rush, nak memotong just tarik D->3...
kalau BLM, kena tarik jgk, tp leceh skt sbb tarik ke belakang, berbanding yg jenis tarik kiri kanan jer.

rasanya tukar dari D ke 3 lbh kurang mcm fungsi OD kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Macam mana ni.
Kalau kat luar negara pun diorang ramai kata OD ON will saves fuel/gas.

[quote]
[quote][b]overdrives are designed to lower engine rpms at cruising speeds to save fuel[/b], your engine and electronic engine controls are designed to operate economically at all speeds except in hilly areas and upgrades, however, follow the instructions in the owners manual it doesn't hurt to drive it in the city if that's your concern, i have a 98f150 with 250,00 miles all miles [b]with o/d on except when pulling my boat and in the foothills[/b] here in ca. Source(s): also am a certified repair tech an service manager, as well as repair facility owner, retired in 03[/quote]
[quote]
[b]Overdrive ON saves gas as when in top gear[/b] the engine turns over fewer revs per mile but you do not have as much power for passing.

[b]Overdrive OFF gives you more passing power but wastes gas[/b].

You normally drive with the overdrive ON and only switch it OFF when you need a big surge of power.

That is why on most cars, the O/D button is on the gear shift lever. Source(s): I am an engineer.[/quote]

[url="http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080904140910AABM3ld"]SOS Tiram[/url][/quote]
Basically,
OverDrive ON akan menggunakan Gear-4 secara virtual.
Manakala OverDrive OFF akan menggunakan sehingga Gear-3 sahaja.
Bayangkan memandu kereta gear manual, bawa Gear-4 vs Gear-3 yang mana lebih menjimatkan minyak.
Pada kelajuan 90km/j RPM Gear-4 (OD=ON) lebih rendah berbanding RPM Gear-3 (OD=OFF) pada kelajuan sama.

Ambil contoh kereta MyVi (auto)
OverDrive berkeadaan [b]ON[/b]: Indicator OD/OFF pada dashboard [b]tidak menyala[/b]. (ini juga adalah keadaan default semasa enjin dihidupkan, OD=ON / tidak menyala)
OverDrive berkeadaan [b]OFF[/b]: Indicator OD/OFF pada dashboard [b]menyala[/b].

Walaubagaimanapun, penggunaan OD yang tepat lebih menjimatkan minyak.
1. Ketika di jalan rata (spt highway) / menurun bukit, OD=ON supaya dapat menggunakan lunjuran dan dpt kurangkan tekan pedal minyak. (dashboard myvi, indicator OD/OFF tidak menyala)
2. Ketika menaiki bukit / menarik kenderaan(towing) / memotong, OD=OFF. (dashboard myvi: indicator OD/OFF menyala)

p/s: aku amik contoh MyVi sbb aku drive myvi.
dashboard kereta lain aku tak sure indicator OD mcm mana. :)

[quote name='sawi' date='15 June 2010 - 02:55 PM' timestamp='1276584941' post='1036969']
kete auto baru dah takde OverDrive kan?
mcm Vios, BLM, Rush, n beberapa kereta auto lain.
mcm Vios baru & Rush, nak memotong just tarik D->3...
kalau BLM, kena tarik jgk, tp leceh skt sbb tarik ke belakang, berbanding yg jenis tarik kiri kanan jer.

rasanya tukar dari D ke 3 lbh kurang mcm fungsi OD kan?
[/quote]Yupp. OD:ON = memandu sehingga Gear 4 (virtually)
OD:OFF = memandu sehingga Gear 3.

So bagi kereta yang takde butang OD, [b]OD OFF[/b] mereka adalah pada [b]D3[/b].
[b]Manakala D sahaja = OD ON[/b]

Aku perasan gak, Neo (auto) adik aku xde OD/OFF tapi ade D3.
Whereas Myvi ade OD/OFF, tapi xde D3.
So i guess OD/OFF pada kereta2 auto jenis baru digantikan ngan D3 utk elak kekeliruan kot.

MyVi: D = D4 = OD ON
To Off OD: D + OD/OFF (indicator menyala) = D3

Neo: D = D4 = OD ON.
To Off OD: D --> D3 = OD/OFF(sebab ia D3 maka OD OFF)

Kereta manual:
OD ON: Gear 4-5
OD OFF: Gear 3
Tapi disebabkan ia adalah manual, ia tidak dipanggil OD.




p/s: I bet many of us today, are confuse about OD because most OD button is read as OD/OFF ON and OD/OFF OFF, not OD ON and OD OFF.
remember, when u turn OD/OFF ON, that means u are disabling OD, not enabling it. kalu xcaya boleh tanya mekanik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote]
Basically,
OverDrive ON akan menggunakan Gear-4 secara virtual.
Manakala OverDrive OFF akan menggunakan sehingga Gear-3 sahaja.
Bayangkan memandu kereta gear manual, bawa Gear-4 vs Gear-3 yang mana lebih menjimatkan minyak.
Pada kelajuan 90km/j RPM Gear-4 (OD=ON) lebih rendah berbanding RPM Gear-3 (OD=OFF) pada kelajuan sama.

Ambil contoh kereta MyVi (auto)
OverDrive berkeadaan [b]ON[/b]: Indicator OD/OFF pada dashboard [b]tidak menyala[/b]. (ini juga adalah keadaan default semasa enjin dihidupkan, OD=ON / tidak menyala)
OverDrive berkeadaan [b]OFF[/b]: Indicator OD/OFF pada dashboard [b]menyala[/b].

Walaubagaimanapun, penggunaan OD yang tepat lebih menjimatkan minyak.
1. Ketika di jalan rata (spt highway) / menurun bukit, OD=ON supaya dapat menggunakan lunjuran dan dpt kurangkan tekan pedal minyak. (dashboard myvi, indicator OD/OFF tidak menyala)
2. Ketika menaiki bukit / menarik kenderaan(towing) / memotong, OD=OFF. (dashboard myvi: indicator OD/OFF menyala)

p/s: aku amik contoh MyVi sbb aku drive myvi.
dashboard kereta lain aku tak sure indicator OD mcm mana. :)

Yupp. OD:ON = memandu sehingga Gear 4 (virtually)
OD:OFF = memandu sehingga Gear 3.

So bagi kereta yang takde butang OD, [b]OD OFF[/b] mereka adalah pada [b]D3[/b].
[b]Manakala D sahaja = OD ON[/b]

Aku perasan gak, Neo (auto) adik aku xde OD/OFF tapi ade D3.
Whereas Myvi ade OD/OFF, tapi xde D3.
So i guess OD/OFF pada kereta2 auto jenis baru digantikan ngan D3 utk elak kekeliruan kot.

MyVi: D = D4 = OD ON
To Off OD: D + OD/OFF (indicator menyala) = D3

Neo: D = D4 = OD ON.
To Off OD: D --> D3 = OD/OFF(sebab ia D3 maka OD OFF)

Kereta manual:
OD ON: Gear 4-5
OD OFF: Gear 3
Tapi disebabkan ia adalah manual, ia tidak dipanggil OD.




p/s: I bet many of us today, are confuse about OD because most OD button is read as OD/OFF ON and OD/OFF OFF, not OD ON and OD OFF.
remember, when u turn OD/OFF ON, that means u are disabling OD, not enabling it. kalu xcaya boleh tanya mekanik.
[/quote]
wow calculation yg amat detail Edited by mon678

Share this post


Link to post
Share on other sites
apela korang nie.. OD on la jimat minyak.. default mmg on la.. bila korang tekan button baru dia OD off.. lampu OD off akan menyala.. bila off jd pickup, rpm naik.. minyak pn kena tarah..

p/s: byk org keliru dan x faham kedudukan OD antara ON dgn OFF..

Share this post


Link to post
Share on other sites
jgn bawak lebih 80KM/J tu kalu mampu la...huhuh...aku penah bwk kete maintain 80KM/J selama 4 hari mmg jimat minyak berbanding aku bwk lebih drpd 80KM/J...so nak jimat minyak jgn drive laju2...kurangkan guna break yg mendadak, bila berhenti off kan enjin walaupun 5 minit, tutp tingkap dan pasangkan aircond, buat drafting (klu berani la), turun bukit guna gear neutral (aku slalu buat ni laju gile bila turun bkt) cek tayar tiap 2 minggu atau jika perlu (jgn terlebih keras atau kurang angin sgt, sedang2 jer...gunakan penyukat tayar tu klu x pasti tayar da ckp angin ke tak) guna minyak ron95 dan bkn ron97...buat servis kete ikut ckp masa, jgn biar enjin anda dipenuhi dgn mendapan yg leh memberatkan enjin. buang tempat duduk belakang dan guna tmpat duduk di bhgn depan jer (sesuai kpd yg masih solo jer) jgn letak byk2 brg dalam bonet....gunakan hydrofuel atau NGV...ok lor byk gi tips tp ni jer yg terlintas kat kepala aku...huhuh...

Share this post


Link to post
Share on other sites
tukar pakai NGV la [img]http://s.lowyat.net/style_emoticons/default/brows.gif[/img] [img]http://s.lowyat.net/style_emoticons/default/brows.gif[/img] [img]http://s.lowyat.net/style_emoticons/default/brows.gif[/img]


tapi banyak kes meletup lak


oh ya, NGV pun naik harge kan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...