Jump to content
Sign in to follow this  
Gunso

Pasukan F1 1malaysia... patut ker tak patut...

Recommended Posts

bagi aku ini bukan pembaziran,setiap bisnes memerlukan modal.come on la,mereka ni kepala bisnes mereka mesti tau dan fikir sebelum buat keputusan...memang setiap keputusan ada risikonya,namun itu dah jadi asam garam dalam perkara ini...

Share this post


Link to post
Share on other sites
bisnes mmg perlukan modal..tapi modal sape?kalo gune modal swasta..no prob..teruskan..kalo gune modal rakyat..then, ape jaminan yg semua rakyat akan dapat sbg pulangan?adakah ada rakyat akan minum air longkang lg?adakah semua rakyat akan dapat bekalan air bersih?adakah semua rakyat akan dapat bekalan elektrik?

sepang international circuit dah buat lama dh..everyday ada event kt situ (ada orang ckp la..entah btol entah tidak)..tapi ade lg rakyat minum air longkang, tak dapat air bersih, tiada bekalan elektrik..tiada jalan berturap..

mungkin 'kemegahan' tu sudah mengenyangkan perut rakyat dan memudahkan hidup rakyat..kalau macam tu, aku sokong la F1 ni..110%..lagipun untuk kebaikan jangka panjang kn?rakyat lapar kejap je..dh berjaya nanti..rakyat kenyang la..apalah ertinya 'lapar' sekejap untuk 'kenyang' berpanjangan...think positive! ::icon_cheers::

Share this post


Link to post
Share on other sites
stuju ngan neology
memang la perlukan modal... klu dr pihak swasta lantak dorang la nak wat pe
klu kerajaan aku bangkang200%
koz ramai lg org yg x senasib kite.. ramai lg rakyat yg susah....
ade lg yg masih minum air longkang,sungai,,, dan dr situ la banyk wabak2 virus yg tersebar...
fikirkanla.... banyak cara lg utk malaysia terkenal dr segi pelancongan....
dlm sokkabar br2 ni br tertulis....pantai port dickson makin kehilangan serinye.... jumlah pelancongan dr luar negara yg kurang melancong di situ.... pelancong mcm mat rempit dr negeri len banyak la merempt kat situ...
so ape lg bangun kan.... barukan pantai ......pemandangan ape sume....ini slah satu contoh utk memperkenalkan malaysia di dunia

Share this post


Link to post
Share on other sites
promosi pon kalau fasiliti untuk perlancongan mcm hampeh... sekali jer lah dia org dtg...

pastuh tak dtg lagi lah... itu pon tertipu tgk kat iklan...

kalau berbillion tuh upgrade fasiliti mmg org akan dtg punya...

pasal proton lak.. dulu dah turun pon kat kutub siap start lagi dan idop... masih susah gak nak tembus pasaran eropah... hasilnya yg dlm negara sendirik dapat kete 3rd class... first class ngan second class semua bagi kat org luar...

mcm thailand dia org bg superb pantai2 dia org... takyah masuk F1 pon dia org cukup terkenal... mcm bali walau pon dah kene bom... tapi org masih lagi nak pg situ pasal dia org tau tempat tuh besh...

betulkah dgn masuk F1 nih akan tari ramai pelancong dan kete proton akan bertambah laku kat luar sana??? mmmm....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pertama
===============
Pasukan F1 1Malaysia adalah satu langkah yang amat bagus. Team F1 1Malaysia adalah gabungan koloberasi dengan Lotus dan Gabungan Entreprenuers Malaysia (1Malaysia F1 Team Sdn Bhd). Yang diketuai oleh Tony Fernandes, Founder Air Asia yang juga sponsor utama Williams F1 Team.

Source : http://www.enginelounge.com/2009/09/15/lotus-back-in-formula-1/

Kedua
===============
Teknikal Director 1MF1T(1 Malaysia F1) ialah Mike Gascoyne. Sapa pulak la mamat Gascoyne nih. Well sila baca http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Gascoyne
Mamat ni berpengalaman luas dalam bidang F1, baca sendiri susur galur backgound Mat Gas nih. Dia adalah F1 designer terhandal.

Source : http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Gascoyne

Ketiga
===============
Lotus Engineering Ltd, sebenarnya Lotus adalah antara peneraju awal F1, sejak dari 1950 lagi dan pernah memenangi F1 Constructors' Championships sebanyak 7 kali (1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1973, 1978) dan Drivers' Championships 6 kali(1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1978).

Tetapi terkubur pada 1995 selepas partner F1nya dahulu (Pacific Grand Prix )dah takde duit.

Jadi Lotus sememangnya mempunyai pengalaman luas dalam selok belok F1.

Source : http://en.wikipedia.org/wiki/Team_Lotus

Keempat -Idea Mike Gascoyne dan Penglibatan Malaysia dalam F1
===============

Pada awalnya Mike Gascoyne ingin mengembalikan zaman kegemilangan Lotus dengan submit penyertaan bagi F1 2010 atas tiket Team Lotus Litespeed.
Litespeed adalah team F3 yang juga berminat untuk upgrade ke F1. Namun FIA telah merejek penyertaan Team Lotus kerana nama "Team Lotus" itu sebenarnya masih di pegang oleh David Hunt, pemilik Pacific Grand Prix dahulu.

Jadi Mike Gascoyne pun gunakan plan B,iaitu memandangkan Lotus adalah milik syarikat Malaysia (Proton) dan Malaysia mempunyai litak trek F1 sendiri. Adalah bagus jika dia involvekan Malaysia sekali. Ada litar trek untuk praktis, boleh setup development baru.

Apabila Kerajaan Malaysia maklum tentang hal ni. Maka teramat la happy pemimpin negara kerana secara tidak langsung ini akan menaikkan nama Malaysia. Namun oleh kerana budgetnya terlalu besar, kerajaan berpendapat biarlah ahli2 cerdik pandai business Malaysia mencorakkannya. Dan akhirnya memaklumkan perkara ini kepada kaki-kaki business yang berada di Malaysia.

Dan disinilah Tony Fernandes masuk kaki. Dengan business minded yang tidak berbelah bahagi, Tony menerima offer kerajaan Malaysia, dan tertubuhnya 1Malaysia F1 Team Sdn Bhd (1MF1T). Kerajaan Malaysia tidak mempunyai satu sen pun share dalam 1MF1T directly or indirectly kerana ini lebih melibatkan business. (Source: http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/9/29/business/4798402&sec=business) Namun Kerajaan memberikan sokongan penuh dari segi publisiti dan kelangsungan kerana akan menaikkan nama negara.

Dan akhirnya terjalinlah kerjasama Lotus dan 1Malaysia F1 Team. Dan pada 15 September 2009, FIA meluluskan penyertaan 1MF1T untuk F1 2010.

Sedikit info mengenai 1 Malaysia F1 Team.
ShareHolders
==================
Tony Fernandes melalui Tune Group : 55%
SM Nasaruddin Melalui Naza Group : 35%
Litespeed F3 UK : 10%

Sumber-Sumber
===================
http://en.wikipedia.org/wiki/Team_Lotus
http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Gascoyne
http://en.wikipedia.org/wiki/Litespeed_F3
http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/9/29/business/4798402&sec=business

Pada pendapat aku, sebagai rakyat Malaysia berbangga dan menyokong penuh dengan 1MF1T ini. Mungkin sebab orang Malaysia suka memandu laju macam F1 sehinggakan belum pernah ada OPS Sikap yang berjaya.

Kepada yang selalu menyembang kosong yang tak tahu satu apa pun melainkan kutuk jek. Buat kajian duhulu sebelum post. Ini tidak, asal ada nampak "kerajaan Malaysia" terus kutuk sana sini "pum pang pum pang". Sendiri mau ingatlah, mungkin banyak sangat minum air longkang. Bukan setakat mulut je busuk tapi hati pun sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites
that y ada forum maka leh berkongsi sumber dan pandangan.

mereka dan termasuk aku dah search sumber kenapa nak ada F1
masa tu baru kabar angin ..bila gomen terbabit dan tak tahu cam mana terbabitnya
maka di sini kita perlu suarakan.. apa yang perlu.. kalau kita main senyap... nanti suka ati gomen kita nak buat itu ini.
biar kat putera ni tak effect langsung kalau duk pim pang pum pang. at least luahan kita.

terima kasih lah kerna bagi sumber tapi rasa tak perlu nak cangkul semula pandangan user lain. itu hak mereka dan kita yang tahu.. haaa.. bagitau.. baru la mereka dan termasuk aku.... OOoooo begitu rupanya.

simple kan... hehee

*benci tu tanda sayang betul ke ? kalau betul.. pk pk lah

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku dig tak sampai 5 minit kat google dah dapat buat huraian diatas. takkan la yang lain tak boleh buat dahulu. semuanya kena suap ye. meh makan meh. Kalau salah sendiri tak mau di cangkul, tapi kalau salah kerajaan 50 tahun tak lupa.WTF!!

Tony ni bijak tahap unta. Bila confirm 1MF1 team ni join 2010 punya race, baru la dia cari sponsor. Well, Petronas baru jek expired contract dengan BMW Sauber sebab BMW team dah tarik diri. Kemungkinan ada peluang $$$ disitu. Belum ada Team yang menggunakan nama negara depa untuk join F1, tapi Malaysia buat. Bila Malaysia popular, Airasia fully book la pelancong ramai datang.

Walaupun modalnya besar, tetapi ada satu Team berjaya mengaut keuntungan £150mil dari hasil menjual T-Shirt sahaja. Pound Sterling.

14 tahun Lotus menyepi diri, maybe dia rasa it's time to make a comeback with fully prepared with new technology and new engine. Sapa dulu kata Proton beli Lotus rugi, sekarang ni aku rasa tak rugi langsung.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maksud ko satu team aje yg bejaya? team lain2? hampehkan?
team banyak tapi 1 je yg bejaya...? ok la... team yg lain2 da puluh2 taun main ade yg x bejaya lg... kite yg lg baru masuk trus nak cipta kejayaan? ....
aku bukan nak buruk2kan... tp kite br lg..
tp klu swasta punya wang lantak dorang la... tp klu gomen punye wang.... makin ramai la minum air longkang.... merompak.merogol...dan ape me lg la.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ni mesti tak baca post aku kat sebelah ni....takpe aku letak kat page ni..

Pertama
===============
Pasukan F1 1Malaysia adalah satu langkah yang amat bagus. Team F1 1Malaysia adalah gabungan koloberasi dengan Lotus dan Gabungan Entreprenuers Malaysia (1Malaysia F1 Team Sdn Bhd). Yang diketuai oleh Tony Fernandes, Founder Air Asia yang juga sponsor utama Williams F1 Team.

Source : http://www.enginelounge.com/2009/09/15/lotus-back-in-formula-1/

Kedua
===============
Teknikal Director 1MF1T(1 Malaysia F1) ialah Mike Gascoyne. Sapa pulak la mamat Gascoyne nih. Well sila baca http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Gascoyne
Mamat ni berpengalaman luas dalam bidang F1, baca sendiri susur galur backgound Mat Gas nih. Dia adalah F1 designer terhandal.

Source : http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Gascoyne

Ketiga
===============
Lotus Engineering Ltd, sebenarnya Lotus adalah antara peneraju awal F1, sejak dari 1950 lagi dan pernah memenangi F1 Constructors' Championships sebanyak 7 kali (1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1973, 1978) dan Drivers' Championships 6 kali(1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1978).

Tetapi terkubur pada 1995 selepas partner F1nya dahulu (Pacific Grand Prix )dah takde duit.

Jadi Lotus sememangnya mempunyai pengalaman luas dalam selok belok F1.

Source : http://en.wikipedia.org/wiki/Team_Lotus

Keempat -Idea Mike Gascoyne dan Penglibatan Malaysia dalam F1
===============

Pada awalnya Mike Gascoyne ingin mengembalikan zaman kegemilangan Lotus dengan submit penyertaan bagi F1 2010 atas tiket Team Lotus Litespeed.
Litespeed adalah team F3 yang juga berminat untuk upgrade ke F1. Namun FIA telah merejek penyertaan Team Lotus kerana nama "Team Lotus" itu sebenarnya masih di pegang oleh David Hunt, pemilik Pacific Grand Prix dahulu.

Jadi Mike Gascoyne pun gunakan plan B,iaitu memandangkan Lotus adalah milik syarikat Malaysia (Proton) dan Malaysia mempunyai litak trek F1 sendiri. Adalah bagus jika dia involvekan Malaysia sekali. Ada litar trek untuk praktis, boleh setup development baru.

Apabila Kerajaan Malaysia maklum tentang hal ni. Maka teramat la happy pemimpin negara kerana secara tidak langsung ini akan menaikkan nama Malaysia. Namun oleh kerana budgetnya terlalu besar, kerajaan berpendapat biarlah ahli2 cerdik pandai business Malaysia mencorakkannya. Dan akhirnya memaklumkan perkara ini kepada kaki-kaki business yang berada di Malaysia.

Dan disinilah Tony Fernandes masuk kaki. Dengan business minded yang tidak berbelah bahagi, Tony menerima offer kerajaan Malaysia, dan tertubuhnya 1Malaysia F1 Team Sdn Bhd (1MF1T). Kerajaan Malaysia tidak mempunyai satu sen pun share dalam 1MF1T directly or indirectly kerana ini lebih melibatkan business. (Source: http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/9/29/business/4798402&sec=business) Namun Kerajaan memberikan sokongan penuh dari segi publisiti dan kelangsungan kerana akan menaikkan nama negara.

Dan akhirnya terjalinlah kerjasama Lotus dan 1Malaysia F1 Team. Dan pada 15 September 2009, FIA meluluskan penyertaan 1MF1T untuk F1 2010.

Sedikit info mengenai 1 Malaysia F1 Team.
ShareHolders
==================
Tony Fernandes melalui Tune Group : 55%
SM Nasaruddin Melalui Naza Group : 35%
Litespeed F3 UK : 10%

Sumber-Sumber
===================
http://en.wikipedia.org/wiki/Team_Lotus
http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Gascoyne
http://en.wikipedia.org/wiki/Litespeed_F3
http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/9/29/business/4798402&sec=business

Pada pendapat aku, sebagai rakyat Malaysia berbangga dan menyokong penuh dengan 1MF1T ini. Mungkin sebab orang Malaysia suka memandu laju macam F1 sehinggakan belum pernah ada OPS Sikap yang berjaya.

Kepada yang selalu menyembang kosong yang tak tahu satu apa pun melainkan kutuk jek. Buat kajian duhulu sebelum post. Ini tidak, asal ada nampak "kerajaan Malaysia" terus kutuk sana sini "pum pang pum pang". Sendiri mau ingatlah, mungkin banyak sangat minum air longkang. Bukan setakat mulut je busuk tapi hati pun sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalo dh gune duit swasta, xpela..yg dibimbangkan kalo gune duit rakyat dan khazanah negara..that's why k'jaan perlu telus dlm hal ni..kalo dana k'jaan tak terlibat..explain kat paper..kat tv..bukan sume rakyat malaysia ni bleh dpt internet apatah lagi nak google wikipedia dsbg...

thread ni pun start masa benda ni tak jelas lg..timbul pelbagai persoalan..kalau encik ptit ada info..bgtau..biar org lain tau..n rata2 yg aku tgk..ramai yg tak kisah pun kalo duit swasta..yg menjadi masalah bila duit k'jaan(a.k.a duit rakyat) yg dilaburkan..

anyway..setiap org ada hak utk beri pendapat..kalau tak sependapat pun..xperlu la kutuk org minum air longkang sbb masih ada rakyat malaysia yang minum air longkang..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Timbang Tara Kes

Pertama
=======
Collaboration between Lotus dan Gabungan Entreprenuers Malaysia (1Malaysia F1 Team Sdn Bhd)
doesnt even show it will be making money or be competitive.


Kedua
=====
Mike Gascoyne is a "failed" F1 designer.

1999
Successful first year in F1 in Team Jordan, 3rd place for Jordan

2000
6th place for Jordan with only 17 points. Joined Renault F1

2001
7th place for Renault F1 with only 10 points.

2002-2003
Renault win a GP when Gascoyne is on leave
Some said it was more to do with Renault’s impressive launch control system
and the engine’s good acceleration than anything Gascoyne did.
2003 sacked from Renault and joined Toyota F1


2004
Toyota TF014 shows direct resemblance of Ferrari Ferrari F2003-GA as
Toyota had over 10thousand pages of data stolen from Ferrari

2005
Highly competitive as Toyota F1 had a budget allegedly similar to Ferrari's and
resources only a giant, multinational car manufacturer can provide
4th place for Toyota F1. Good job

2006
Mike Gascoyne had another fail, 6th place for Toyota F1
Sacked from Toyota F1

2007
Joined Spyker
Another fail with Spyker

2008
Failed again with Force India and sacked again with no team
Then, failed and forgotten.

As the above facts, I consider Mike Gascoyne as a "phailed" F1 TD
Cut and paste style rather than come out with a new design
Adrian Neway and Ross Brawn are better inspite their lower salary.


Ketiga
======
Team Lotus competitiveness ended on 1978, after that they struggled to keep pace.
Team Lotus also never had its own engine, why?

Share this post


Link to post
Share on other sites
salam,aiseh terbuka pula hati nak komen kat sini walaupun dah tawar nak jengok2.sudah-sudahlah tu,topik ni nak bincang tentang patut atau tidak,janganlah sampai menyalahkan satu sama lain serta menegakkan pihak2 politik,ini lain yang nak dibincang lain yang dicanang,sampai kutuk mengutuk.si pemula topik pun senyap,adalah lebih baik jika kita berhujah dgn cara yang 'mesra' ini sampai dah masuk kisah minum air longkanglah,apeciter plak ni?
Adalah lebih baik jika kita tunggu dan lihat sahaja,makin banyak kita cakap makin jauh kita menyimpang,lagipun tak seorang pun tampil bagi jawapan yang kita betul2 nak...
maka janganlah kita asik saling menyalahkan dan menuding jari,walhal sebenarnya puncanya ini semua datang dari kaum kita yang tak sehaluan...

P.S Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika
kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan
dibalas kejahatan,itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia
dan terpuji."

Share this post


Link to post
Share on other sites
ptit wrote:selangor aku rasa yang minum air longkang nih...selangor, kedah, penang...kelantan tak pasti...depa guna air boreng/perigi lagi rasanya..


spe lak yang memerintah negeri tersebut?

aku nk tye pada yang emo dlm thread ni..

Share this post


Link to post
Share on other sites
oit.. udah ler tuh..

aku cuma nak tanya pandangan ko org jer... kalau m'sia tubuh pasukan F1 dan kerajaan join sekali dgn memberi bantuan dari segi kewangan pasal kalau pihak swasta yg nak buat suka hatilah duit personal dia org...

nih dah masuk politik ler pulak...

krg aku suh mod tutup krg...

Share this post


Link to post
Share on other sites
x baca sok kabar ke..?
metro minggu mane ntah aku x egt... seorang warga emas tinggal kat dlm van buruk... tu salah satu contoh je aku ckp.......? tu br sorang yg nampak... yg lain2 lg truk pun ade...aku bukan nak kutuk org tu minum air longkang..... aku rase sedey kecian tgk warga emas mcm tu.... sedangkan kite yg muda2 ni memilih lg air oren la pe la.....die minum air tu....
x kire la sape yg memerintah negri tersebut...ape2 pun die tetap lg rakyat malaysia kan...bukan bangla kan??
korang nak kire2 nak beza2 kan sape yg memerintah negri selangor la ape la.....
kata 1 malaysia so sahut la korang x kire ape pun.... ini klu mcm ni korang sambut sendri2 punya malaysia....

aku kiri tidak kanan pun tidak.... bg aku same je sape yg memerintah.....asal kan nasib rakyat terbela.....
pasal f1 da terang2 lg da ckp pakai duit swasta...jd lantak la dorang nak wat pe pun...

Share this post


Link to post
Share on other sites
mari sama-sama pergi daftar mengundi bagi yg belum berdaftar supaya korang bleh mengundi pd PRU13 utk tentukan masa depan negara.

korang dah nampak kan macamana mereka menguruskan wang rakyat..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunso wrote:
mcm thailand dia org bg superb pantai2 dia org... takyah masuk F1 pon dia org cukup terkenal... mcm bali walau pon dah kene bom... tapi org masih lagi nak pg situ pasal dia org tau tempat tuh besh...

setakat ni aku sokong apa yang dilakukan,kerajaan hanya membiayai bagi kos2 publisiti serta promosi...bijakkan?tak perlu keluarkan duit banyak2.
nak jadikan pantai2 Malaysia macam bali?tak boleh beb,nanti kalau kerajaan buat,andaikata jadi benda2 tak senonoh kerajaan jugak yang kena...
korang tau ke kenapa pelancong suke pegi indonesia serta thailand?adakah kerana pantai?mungkin tapi yang pasti masalah gejala sosial dan segala maksiat bebas dilakukan disana..kalau tak takkan la sampai kena tsunami dgn kena bom?
fikir2kanlah...

Share this post


Link to post
Share on other sites
daniel wrote:
tp klu swasta punya wang lantak dorang la... tp klu gomen punye wang.... makin ramai la minum air longkang.... merompak.merogol...dan ape me lg la.....
ni ape kaitan dengan merompak dan merogol?
takde kaitan langsung,kalau merompak dgn merogol tu pun salah kerajaan juga ke?ape punye statement la ni,teruk betul.kalau pun kerajaan lain yang berkuasa,anda yakin merompak dan merogol ni akan dapat diatasi?hmmm...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...