ApoKalypse 1 Report post Posted June 10, 2007 tau takpa... tech tu kata sbb kabel... tp dia kata xleh wat apa2 sbb masalah ni dr kabel... ada ke ckp mcm tu... ni bukan melibatkan aku tp satu kawasan ni yg guna stimix buat aduan lebih kurg mcm aku jer... Quote Share this post Link to post Share on other sites
☺☺☺ 0 Report post Posted June 10, 2007 Tengok kawasan jugak kot.. aku rasa kalau bab kabel ni kena pegi jumpa TM, sebab TMnet ni just utk internet je aku rasa. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ApoKalypse 1 Report post Posted June 10, 2007 TM ngan TMNET tu lain2 ke? bukan sama ke.... cuma TM utk telefon dan TMNET utk internet dan aku rasa dua2 ni mmg ada kaitan,if line telefon teruk maka internet pun akan jd teruk betul x...ni ada kisah yg aku lalui depan mata aku la...aritu tech ada dtg umh aku then dia check n resultnya kabel x baik kat kawasan aku then dia panggil org TM suh check tgk, org TM tu kata benda ni xleh wat ape pasal dia takut nak p adu org atasan tuk repair kabel kat kawasan tu... kalau mcmni la sikap TM aku rasa takkan maju ISP negara kita ni... Quote Share this post Link to post Share on other sites
scorps 1 Report post Posted June 10, 2007 TM ngan TMNET tu lain2 ke? bukan sama ke.... cuma TM utk telefon dan TMNET utk internet dan aku rasa dua2 ni mmg ada kaitan,if line telefon teruk maka internet pun akan jd teruk betul x...ni ada kisah yg aku lalui depan mata aku la...aritu tech ada dtg umh aku then dia check n resultnya kabel x baik kat kawasan aku then dia panggil org TM suh check tgk, org TM tu kata benda ni xleh wat ape pasal dia takut nak p adu org atasan tuk repair kabel kat kawasan tu... kalau mcmni la sikap TM aku rasa takkan maju ISP negara kita ni...mugkin kat sesetengah tempat je kot yg berlaku seperti yg ko citer kan.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ApoKalypse 1 Report post Posted June 10, 2007 kabel tempat aku tu dah lebih 10 tahun tu beb...mesti dah teruk tu... lepas tech tu test ngan tester dia, bacaan rintangan tinggi... dia kata kalau rintangan ok area 53 ke bawah tp aku nye result 64....adeih.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
fivio 0 Report post Posted June 10, 2007 Assalamualaikum,Apokalyse, ping ko tuh memang tinggi.By the way buat report kat TM.TM dan TMNET dua entity berbeza. Walaupun TMNET subsidiary TM, tapi dua tuh company yang berlainan.So buat report kabel kat TM.By the way kalau ko download :http://fivio.com/GoogleEarth.exeBerapa ko dapat ?Uhmm macam dah off-topik jek.Salam, Quote Share this post Link to post Share on other sites
stereo13 0 Report post Posted June 10, 2007 aku pnya internet blan lpas lgi laju dri blan2 sblmnya...puas hati jgak skit2... Quote Share this post Link to post Share on other sites
[email protected] 0 Report post Posted June 10, 2007 kabel tempat aku tu dah lebih 10 tahun tu beb...mesti dah teruk tu... lepas tech tu test ngan tester dia, bacaan rintangan tinggi... dia kata kalau rintangan ok area 53 ke bawah tp aku nye result 64....adeih....same le cam tpt aku kat muar nih...kabel usang..tm kata nak kene tunggu dalam hujung tawon baru diaorang "tengok" camne...huhuhuh-worst speed ever Quote Share this post Link to post Share on other sites
ApoKalypse 1 Report post Posted June 10, 2007 Assalamualaikum,Apokalyse, ping ko tuh memang tinggi.By the way buat report kat TM.TM dan TMNET dua entity berbeza. Walaupun TMNET subsidiary TM, tapi dua tuh company yang berlainan.So buat report kabel kat TM.By the way kalau ko download :http://fivio.com/GoogleEarth.exeBerapa ko dapat ?Uhmm macam dah off-topik jek.Salam,nak wat report kat TM camana? aku x penah wat report kat TM... pastu nak ckp apa kalau wat report?aku dpt area 50-60Kb/s Quote Share this post Link to post Share on other sites
mexz 0 Report post Posted June 10, 2007 servis Tmnet bg aku ok ajer...xder masalah...itupon setelah aku call CS diorang dan suwoh hantar technician check line pada 2 bulan lepas...kalau x waktu siang langsung xleh surf internet..lampu modem asik berkelip-kelip ajer..malam aje boleh surf..itu pon sekejap-sekejap ajer..Lepas technician datang rumah dan check line...dier komfem ade masalah ngan line..diorang pon repair dan sampai sekarang line aku xder masalah... Quote Share this post Link to post Share on other sites
parangjiwa 3 Report post Posted June 10, 2007 soory la nak tambah sket..mmg la...overall kira ok la..tp if kita duduk kt area yg prob...service team/company plak camm tuuut...haa bila dah kena kat batang hidung sendiri baru tau..solution lg dari aku: urban management yg lebih bagus, telecommunication structure yg lebih efisien;sebab tu la kena ada kerjasama ngan pihak2 lain)aku bukan apa..sedih aku tgk...product negara aku sendiri...bersyukur mmg bersyukur...tapi salahkah ntuk harapkan yg lebih baik?bukan apa user kita bukan saja budak2..tapi jugak business person/company, etc.. bayangkan nak kena conference guna YM ka apa ka, or nak check email yg penting tetiba streamyx down/conecction prob..camna?tu if dlm negara..if nak communicate ngan org luaq negara?availability tu penting bro...(aku tau ok, TMNET ada package2 lain selain streamyx..SDSL, SOHO dan sebagainya..jgn igat org tak tau..)TMNET kena pikir suma tuh...aku tau mmg susah nk pleasekn smua orang at all times, but at least make a baseline effort la..sory la if sesape marah ker aper ker..tapi fact is fact...availability n stability of connection not so good..aku paham kenapa berlaku camtu...tapi plz do sumthing about it!if lagi 5-10 tahun takdak perubahan gak...hmmm..sabar jer la wahai diriku.....aku takder la nak boikot TMNET ker aper ker..aku suka TMNET secara umum laa..plus no other choice la..tp bygkan if ada ISP lain yg lebih power..mmg terpaksa la aku amik yg tu..itu hak masing2...sapa2 pun tak bleh halang or marah..lagi satu pasal kecurian kabel ka apa ka...cuba la solvekan masalah tu...mcm mana?bubuh casing ka apa ka..apa2 ja laa..carik la solution...think outside of the kotak(box omputih kata).cuba la paham..ni tak bila orang bagi kritikan or complaint, siap kena basuh balik...mmg la ada yg tak munasabah, tapi ada gak yg munasabah.orang kita plak(tak kira la customer ka orang TMNET ka) bila dah bengang, kluaqla bahasa2 "indah"...so takkan la kita nak bertekak gila2?sampai bila?sapa salah? masyarakat atau TMNET? jawapannya anda semua yg tahu.aku harap TMNET menjadi lebih baik di masa hadapan n masyarakat plak lebihkan bersabar(smoga aku jugak lebih penyabar).harap takder sesapa terasa, if ada mintak maaf la(aku bersedia menerima sebarang kritikan yg membina)..aku hanya bgtau yg benar + ingin melihat negaraku lebih maju.sekian. Malaysia Boleh! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Firestarter 0 Report post Posted June 10, 2007 Member aku dekat puchong dapat 2mbps tapi akaun dia 1mbps je. Jeles aku. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ApoKalypse 1 Report post Posted June 10, 2007 (edited) soory la nak tambah sket..mmg la...overall kira ok la..tp if kita duduk kt area yg prob...service team/company plak camm tuuut...haa bila dah kena kat batang hidung sendiri baru tau..solution lg dari aku: urban management yg lebih bagus, telecommunication structure yg lebih efisien;sebab tu la kena ada kerjasama ngan pihak2 lain)aku bukan apa..sedih aku tgk...product negara aku sendiri...bersyukur mmg bersyukur...tapi salahkah ntuk harapkan yg lebih baik?bukan apa user kita bukan saja budak2..tapi jugak business person/company, etc.. bayangkan nak kena conference guna YM ka apa ka, or nak check email yg penting tetiba streamyx down/conecction prob..camna?tu if dlm negara..if nak communicate ngan org luaq negara?availability tu penting bro...(aku tau ok, TMNET ada package2 lain selain streamyx..SDSL, SOHO dan sebagainya..jgn igat org tak tau..)TMNET kena pikir suma tuh...aku tau mmg susah nk pleasekn smua orang at all times, but at least make a baseline effort la..sory la if sesape marah ker aper ker..tapi fact is fact...availability n stability of connection not so good..aku paham kenapa berlaku camtu...tapi plz do sumthing about it!if lagi 5-10 tahun takdak perubahan gak...hmmm..sabar jer la wahai diriku.....aku takder la nak boikot TMNET ker aper ker..aku suka TMNET secara umum laa..plus no other choice la..tp bygkan if ada ISP lain yg lebih power..mmg terpaksa la aku amik yg tu..itu hak masing2...sapa2 pun tak bleh halang or marah..lagi satu pasal kecurian kabel ka apa ka...cuba la solvekan masalah tu...mcm mana?bubuh casing ka apa ka..apa2 ja laa..carik la solution...think outside of the kotak(box omputih kata).cuba la paham..ni tak bila orang bagi kritikan or complaint, siap kena basuh balik...mmg la ada yg tak munasabah, tapi ada gak yg munasabah.orang kita plak(tak kira la customer ka orang TMNET ka) bila dah bengang, kluaqla bahasa2 "indah"...so takkan la kita nak bertekak gila2?sampai bila?sapa salah? masyarakat atau TMNET? jawapannya anda semua yg tahu.aku harap TMNET menjadi lebih baik di masa hadapan n masyarakat plak lebihkan bersabar(smoga aku jugak lebih penyabar).harap takder sesapa terasa, if ada mintak maaf la(aku bersedia menerima sebarang kritikan yg membina)..aku hanya bgtau yg benar + ingin melihat negaraku lebih maju.sekian. Malaysia Boleh!aku suka baca komen ko ni... mmg betul ckp ko ni, kalau x kena batang hidung sendiri mmg x rasa tp kalau dah kena baru tau... kalau ada ISP lain yg lebih bagus dr TMNET kat Malaysia ni, lama dah aku blah dari service TMNET ni, kalau telefon tetap pun ada yg baik dr TM ni pun aku blah gak...Member aku dekat puchong dapat 2mbps tapi akaun dia 1mbps je. Jeles aku.aku pun dulu dpt gak, dr pakej 1Mbps di upgrade percuma ke 1.5Mbps tp lepas tech dtg umh aku dia kata pakej aku dpt salah, bila aku tanya ni kan free upgrade utk memastikan pengguna dpt full speed... dia kata mana ada smua tu... (ntah apa2 la TMNET ni sampai benda mcmni pun tech dia x tau...) Edited June 10, 2007 by ApoKalypse Quote Share this post Link to post Share on other sites
fivio 0 Report post Posted June 10, 2007 Salam,Kalau dapat 60Kb tuh confirm masalah line Call TM untuk double check.Salam, Quote Share this post Link to post Share on other sites
wrecked 1 Report post Posted June 11, 2007 (edited) aku sebagai pekerje telekom di ipnoc mmg rase service cam taik ponbkn ape tak de system yg effision.so wimax dah nak on ape lagi sebat latapi aku berbangge kat telekom ni pasal aku dapat bawak byk [lanun] movie baliktiap2 mlm aku bleh habeh download 3 movie 800mbsecond aku bleh ajar tenok2 tua kat sini yg tak reti pasai software and [biskut tawar] bleh pow duit lagi kalo nak software wahahahahaa (virus????? tak payah takut pc kat sini seme bahan experiment aku)rosak format .hancus? claim la ape lagi wahahahahahahahahahagak2 bleh jual kat sini kehahahahahahaha Edited June 11, 2007 by wrecked Quote Share this post Link to post Share on other sites
matagas 0 Report post Posted June 11, 2007 Dalam surat perjanjian pelanggan dah ditulis terang-terang kat dalam tu "Speed of service is on best effort basis". Baca tak? Ni mesti jenis bila beli je barang elektronik, mesti tak pernah bukak manual dulu baca memang le berdasarkan best effort basis. TAPI asyik dpt bawah best effort basis macam mana cerita. Aku punya memanjang je 6++ utk pakej 1m. kekadang je dpt 700 keatas. Satu lagi yg aku pening ialah mengenai semua aduan / tindakan akan mengambil masa tidak lebih 48 jam hari bekerja. Ingatkan 2 hari rupanya 6 hari ( 1 hari bekerja = 8 jam x 6 hari sama juga 48 jam.) 2 pengalaman ngeria. dsl blinking, 7 hari baru settle ( tiap-tiap hari 2@3 kali telefon)b. 1 bulan untuk upgrade Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ajkr06 0 Report post Posted June 11, 2007 Ehh...jorg tgk tak Buletin Utama kat TV3 tadi. Kan PM dah sound pasal jambatan SMART tu. Kelam kabut diaorg nak settle kan....Apa kata kita buat aduan kat Jabatan Komunikasi dan Multimedia pasal hal ni. Pastu masuk dlm TV...PM sound, terus settle masalah Streamyx ni... Quote Share this post Link to post Share on other sites
scorps 1 Report post Posted June 11, 2007 aku sebagai pekerje telekom di ipnoc mmg rase service cam taik ponbkn ape tak de system yg effision.so wimax dah nak on ape lagi sebat latapi aku berbangge kat telekom ni pasal aku dapat bawak byk [lanun] movie baliktiap2 mlm aku bleh habeh download 3 movie 800mbsecond aku bleh ajar tenok2 tua kat sini yg tak reti pasai software and [biskut tawar] bleh pow duit lagi kalo nak software wahahahahaa (virus????? tak payah takut pc kat sini seme bahan experiment aku)rosak format .hancus? claim la ape lagi wahahahahahahahahahagak2 bleh jual kat sini kehahahahahahahapekerja TM pon ada cam ni gakk..adoi.. TM TM Quote Share this post Link to post Share on other sites
mexz 0 Report post Posted June 12, 2007 pekerja TM pon ada cam ni gakk..adoi.. TM TM dier dapat peluang..dier gunakanlah dgn sepuas-puasnyerrr Quote Share this post Link to post Share on other sites
prontoxp 2 Report post Posted June 12, 2007 Tmnet ada byk section... dia dok kat Backbone tak ape la.. Noc pun ntah mcm2 NOC ada.. tapi Untuk public ni..tmnet peruntukkan utk broadband dsl.. isdn dgn pstn aje la kut.. dah lama aku tak dgr cerita org pakai dial up.. ISDN lagi lah .. masih ada service ni.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
gegule 0 Report post Posted June 12, 2007 ekekekek. rasanya si pemula topik kena muhasabah diri bila wat poll and then bubuh perkataan "macam tait". sumer orang tau aper maksud perkataan terakhir tuh. jadik tak heran ler kalo service internet kat umah ngko tuh worst, bila aku nengok attitude ngko dalam forum. percaya ler, kalau bukan majoriti, atleast 44% masalah connection berpunca dari masalah pengguna tuh sendrik. amek paling senang, pc sendrik banyak spyware/worm sampai clogged packet header lain nak sampai. ataupun ngko bernasib malang pasai duduk kat tempat yang kabel tersangkut kat tiang tuh berkarat dan slalu kena patuk ngan burung tiung, pasai tuh connection ngko teruk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
anonymous 0 Report post Posted June 13, 2007 pekerja TM pon ada cam ni gakk..adoi.. TM TM dia tu bukan je kat dlm TM macam berok, luar TM pun macam berok. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ApoKalypse 1 Report post Posted June 14, 2007 memang le berdasarkan best effort basis. TAPI asyik dpt bawah best effort basis macam mana cerita. Aku punya memanjang je 6++ utk pakej 1m. kekadang je dpt 700 keatas. Satu lagi yg aku pening ialah mengenai semua aduan / tindakan akan mengambil masa tidak lebih 48 jam hari bekerja. Ingatkan 2 hari rupanya 6 hari ( 1 hari bekerja = 8 jam x 6 hari sama juga 48 jam.) 2 pengalaman ngeria. dsl blinking, 7 hari baru settle ( tiap-tiap hari 2@3 kali telefon)b. 1 bulan untuk upgrademasalah ni cam sama je dgn aku, line 1Mbps tp dpt area 600-700 jer... test speed langsung x dpt 70%.... hampeh! Quote Share this post Link to post Share on other sites
rokhyui 0 Report post Posted August 7, 2007 ermm, hehehehehehesuka aku dgr pandangan semua budak forumbagi yang tak penah merasa sengsara nyee servis yang tm bagi kat diorang bleh laa kata oktapi tak boleh laa korang menafikan pandangan pengguna strymyx yang menghadapi masalah servisdah kira tidak adilkena dgr semua pihakmyb tm ada penjelasan yee sendirikecurian kabel, tidak boleh katakan hnya malaysia jer berlaku kecurian kabel, negara lain apa tak pernah berlakutakleh gak salahkan komp customer sepenuhnyeekalau dia dah ikut prosidur tech tm byk kali msti bukan berpunca dari comp customermasalah yang aku hadapi asyik berulang jerpakej 1 mb dapat bwah dari 512 kbkadang 100 k/bnak wat report pun payah, aku cakap bnda nie dah berulang kali berlaku n aku dah wat prosidur2 yang biasa tech suruhtapi dia suruh wat lagi, aku paham itu hnya prosidur (sejam aku tepon customer servis saper nak byr guna hnset lak 2)nak tau sebab apa sejam, sebab internet aku slow gler, dalam 80 ker 150 kb jeritu pasal aku check speed kat speedometer awal2, buang cookies awal2, scan la, tutp anti virus, restart modem.tapi dia still nak suruh aku check speed masa aku call diorang.pas buat report orang tm ada datang, cam biasa laa tukar portdia kata habis port tukar n ini yang paling baik.paling baik adalah 600 kbaku syukur gak la biarlaa tak padan ngan apa yang aku bayarwat pengetahuan bnda nie dah berlaku 3 kali n sekarang berlaku lagiaku dah tak larat nak wat reportkalau wat report, aku dah tau sgt dah apa solve diorangdatang umah aku n cakap dah tukar port paling baikrenungkan laa wahai warga putera.aku dah tak der selera nak marah2orang malaysia bukan yee jahat n tak beradab sgtkalau branie pg kerja customer servis kat europtgk cam mana kena makikwn aku penah kerja, n salah satu gaji paling mahal sebab jarang orang yang sggp kerja cam2orang melaysia just mahukan hak penggunasalah ketmnet kena open ckertkena dgr gak pndangan n komplen penggunabarulaa majubilaa laa tm nak maju erkmyb aku mengharap bnda yang tak pastibg yang cakap speed kat luar bndar ok jertakleh cakap cam2 ko dah test semua tempat keraku skrang kat pengkalan chepa klantanermm, lagi satu tlg jgn wat promosi ada tulisan unlimitedbuat sakit hati jer aku dgrunlimited means kebebasan untuk guna bila2 masa n apa2 cara sekalipunkat cnie aku undi paling teruk (kalau ada)minta maaf pada yang terasap/s kalau ada sesiapa suruh aku wat report,boleh bg jaminan tak pas 3 bulan guna, perkara sama tak akan berlakusekian terima kasih Quote Share this post Link to post Share on other sites
wrecked 1 Report post Posted August 7, 2007 ermm, hehehehehehesuka aku dgr pandangan semua budak forumbagi yang tak penah merasa sengsara nyee servis yang tm bagi kat diorang bleh laa kata oktapi tak boleh laa korang menafikan pandangan pengguna strymyx yang menghadapi masalah servisdah kira tidak adilkena dgr semua pihakmyb tm ada penjelasan yee sendirikecurian kabel, tidak boleh katakan hnya malaysia jer berlaku kecurian kabel, negara lain apa tak pernah berlakutakleh gak salahkan komp customer sepenuhnyeekalau dia dah ikut prosidur tech tm byk kali msti bukan berpunca dari comp customermasalah yang aku hadapi asyik berulang jerpakej 1 mb dapat bwah dari 512 kbkadang 100 k/bnak wat report pun payah, aku cakap bnda nie dah berulang kali berlaku n aku dah wat prosidur2 yang biasa tech suruhtapi dia suruh wat lagi, aku paham itu hnya prosidur (sejam aku tepon customer servis saper nak byr guna hnset lak 2)nak tau sebab apa sejam, sebab internet aku slow gler, dalam 80 ker 150 kb jeritu pasal aku check speed kat speedometer awal2, buang cookies awal2, scan la, tutp anti virus, restart modem.tapi dia still nak suruh aku check speed masa aku call diorang.pas buat report orang tm ada datang, cam biasa laa tukar portdia kata habis port tukar n ini yang paling baik.paling baik adalah 600 kbaku syukur gak la biarlaa tak padan ngan apa yang aku bayarwat pengetahuan bnda nie dah berlaku 3 kali n sekarang berlaku lagiaku dah tak larat nak wat reportkalau wat report, aku dah tau sgt dah apa solve diorangdatang umah aku n cakap dah tukar port paling baikrenungkan laa wahai warga putera.aku dah tak der selera nak marah2orang malaysia bukan yee jahat n tak beradab sgtkalau branie pg kerja customer servis kat europtgk cam mana kena makikwn aku penah kerja, n salah satu gaji paling mahal sebab jarang orang yang sggp kerja cam2orang melaysia just mahukan hak penggunasalah ketmnet kena open ckertkena dgr gak pndangan n komplen penggunabarulaa majubilaa laa tm nak maju erkmyb aku mengharap bnda yang tak pastibg yang cakap speed kat luar bndar ok jertakleh cakap cam2 ko dah test semua tempat keraku skrang kat pengkalan chepa klantanermm, lagi satu tlg jgn wat promosi ada tulisan unlimitedbuat sakit hati jer aku dgrunlimited means kebebasan untuk guna bila2 masa n apa2 cara sekalipunkat cnie aku undi paling teruk (kalau ada)minta maaf pada yang terasap/s kalau ada sesiapa suruh aku wat report,boleh bg jaminan tak pas 3 bulan guna, perkara sama tak akan berlakusekian terima kasihnak betul2 power embik liss line corporate.....bayo setahun rm100,000 utk 2mbps kui kui kui Quote Share this post Link to post Share on other sites