Jump to content
ApoKalypse

Pandangan Anda Tentang Service Tmnet Kepada Rakyat Malaysia!

TMnet Streamyx Vote Now!  

242 members have voted

  1. 1. Apakah Respon Anda Terhadap Service Yg DiBeri Oleh TMnet Streamyx

    • Sangat Baik!
      14
    • Baik!
      32
    • Sederhana!
      59
    • Lemah!
      56
    • $%#*&!@1!
      81


Recommended Posts

Ada kawan aku yang baru langgan Streamyx 1mbps unlimited. Baru melanggan pun dah bnyk masalah. Takleh connect, very slow connections and aduannya kerap dibuat bola.

Pergi TM Point pastu staff kat kaunter call technician, lps tu, staf kaunter suruh cakap sndri kat technician, bila dah cakap technician suruh balik rumah and pastikan duk dpn com baru call hp dia balik. So kwn aku yang kuat bersabar ni balik, bukak pc dan call no hp technician tuh. tak dapat, tak angkat. tiga hari lepas tu baru bleh. Technician suruh buat apa yang disuruh, tp problem tetap sama. Last kwn aku mintak dia datang sndiri tengok mslh. (Kalau datang awal2 wktu buat report kat TM Point kan ke boleh). Technician tu cakap call dia balik petang nanti, nanti lepas call dia dtg.

Petang call tak angkat and last sekali tak dapat. Esoknya pegi maki hamun kat TM Point baru le dtg tersengih-sengih macam kerang busuk and lastly masalah settle.

Ni contoh pekerja TM yang patut dibuang kerja kerana menyempitkan organisasi.

itulah point aku...bagi standardkan service team..ni ntah mana Ah Kau Sdn Bhd...Awang Sdn Bhd...yg kualiti pekerja yg tak tak best...amiklah yg benar2 berkualiti...

ni jgn salah paham plak, jgn kata aku memboikot Tmnet noooo...aku cuma mahu yg terbaik..sekian...

Share this post


Link to post
Share on other sites

semalam modem aku rosak(modem yang dari tmnet tu).

problem : tak ada connection antara pc dgn modem.

aku troubleshoot sendiri la...

guna modem lain, pc aku detect+boleh connect ke internet.

memang komfem sangat la modem yg tm bagi tu rosak..

dgn sepantas kilat aku call 100..tunggu lebih kurang 20minit baru la boleh bercakap dgn technical support tu...(20 minit???!!!) :angry:

aku bagitau masalah aku dan aku dah buat isolation dan memang komfem modem tu rosak..

yang technical support tu pulak macam biasalah,suruh restart modem,check dns, check itu, check ini,ping sana, ping sini...aku pun ikut la arahan dia tu supaya dia tidak terguris hati..sampai la last tu akhirnya dia mengakui modem aku rosak...(aku dah bagitau awal2 kan. :angry:)

lepas tu takpe lah, dia suruh aku tunggu dia nak buat report.Report dah siap, no report dia dah bagi kat aku,dia suruh tunggu technician dtg rumah utk tukar modem baru.. TAMMAT

moral drpd cerita diatas:

aku buat report semalam (~9.30pm 7/9/07)

aku nak tunggu berapa lama technician dia nak dtg tukar modem ni(aku takmau la beli modem lain, pasal modem ni pun under warranty lagi)

kalau cepat tech dia dtg, aku undi baik... kalau tak faham2 sajalah

nasib baik aku ada modem member bagi pinjam,kalau tak merana la aku tak leh online.bil tetap jalan jugak...uhuks :(

yaa..seperti yg aku dh katekan..kualiti service team...keduanya..aku pun dah kata dah..if ada prob yg sama/sebijik berulang2...buat la satu solution yg mudah, simple....

even org2 skang pun dah pandai IT...so seperti yg aku cakap, wahai org2 TMnet, if nak bagi CD tu, includekn la sekali :How to troubleshoot simple probs, FAQs, rollback/repair Streamyx installation dsbnya.....lagi canggih if bleh diagnose masalah internet or komputer customer secara umum; nk bagus lagi detail...so if masalah tu customer bleh selesai sendiri, ini sudah menjimatkan masa, tenaga n wang customer n org2 TMnet sendri...workload customer service kurang, customer puas hati...kan bagus gitu? kalau aku pun malas siot nak call customer service...bukan free pun..if free skalipun, laamaaaa tuuu nk tungguuu...

lagi skali jgn marah aa warga TMnet...hambo cuma mahukan yg terbaik....

Share this post


Link to post
Share on other sites

saya merupakan p'gune streamyx..ingt stelah gune streamyx x der ape2 masalah tp sbaliknye..

saya pasang streamyx di rumah sewa dan saya buat wi-fi..

maslah pertama :

kadang2 mase tgh surf internet tibe2 putus..

masalah kedua :

bile tibe waktu hujan itulah waktu yg paling teruk skali..

ape sebabnye jd mcm 2?

ade kemungkinan router @ modem rosak ker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

akum,

bg pndapat aku,,.. TM masih bru.. ambil mase nk improve, need more feedback positif mcm nih..

dr pngalaman aku.. ade satu mase kawan aku x bley book flight tkt dr Cape town ke KL thru MAS website,..

mula2 agak2 website mas down ke ape.. rupe22 TM ade prob accept transaction from overseas.. (mostly dr South Africa) kira2 bulan lepas..TM aware .. tp amik mase nk mengatasi.. diorg mention pasal line prob, network ntah ape ntah..

so byangkan korang nk bwat online banking thru intenet.. mase tgh transac tetiba DC.. canne..

kalo aku galabah dah... kot2 kredit kad dah cas.. lg 1 plak bank skrg ade anti fraud system... dia leh detect brapa kali ko cuba transac guna kredit kad.. so lpas 2 , 3 ko cuba asyik dc.. so kemungkinan kad ko Mark as Fraud tinggi..

so bank bley blok kad tuh..

so dr hassle free dah jd troblesome kan!!

yaa itulah juga point hambo....AVAILABILITY n STABILITY...mintak maaf cakap ekk...lagi skali..ini antara pin point supaya TMnet lebih maju...jgn salah faham yaa warga2 TMnet...

Ni personal view aku la...kalau ikut teori org berniaga la kan...service akan diperbaiki dan diupgrade kalau ada demand...tempat yang takde servis (>4km) pun boleh diadakan kalau ada demand...kalau kita tak register, demand tu nak based kat mana?suruh org tm survey forum2 ke?kalau servis area kita teruk, kita tak complaint, tapi pakat agak2 je...demand tu nak based on apa?fikir2kan dan selamat beramal...ahaks...

just my personal opinion la...

betul. first part aku stuju ngan ko. cuma pasal survey tu, aku rasa patut diorang wat..takyah aa pi forum...kang amik maser plak..pi la terus check kawasan2 mana yg patut...cth: (ni betul nih)cam hari tuh ada org dari Jusco dtg tanya kt mak aku(masa tu aku takder kt umah): "Perlu tak di kawasan puan ni ada Jusco?"...patut itula yg TMnet buat...

off-topic sket; heheh, tau tak mak aku kata apa? : "Takyah la encik, dh byk tmpt membeli belah dah kat kawasan nih.."walhal lepas tu pun akan naik lagi cyber city siap ngan shopping mall lagi besar kat tmpt aku..hehehh...

cost?merungut pasal cost lagi...aiseh...inilah masanya mengambil [trainee2/bebudak lepas SPM tak tau per nk wat sementara tunggu result] menjlnkan tugas...field work...nk amik part-timers/contract pun ok..survey pun ada target time dier kan? takkan survey 24/7? itu dah tahap surveillance n monitoring..hehhh..inilah salah satu cara menjimatkn cost...tul tak? c'mon, be creative, ok? :rolleyes:

Edited by parangjiwa

Share this post


Link to post
Share on other sites

cuba korg baca blog ni...

http://hembusan.blogspot.com/2006/10/telek...oleh-pakai.html

bandingkan lah.... fikir2 kan lah.....

muahahah..sadis siot..tp mmg ada betulnyer gak point2 kt hembusan.blogspot tuh...aku paling suka post blogger Tawel Sensei tuh...menarik dan menyeluruh...tujuannya sama cam aku, iaitu inginkan yg terbaik...tp link2 yg lain tu mmg aku rasa cam melampau pun ada..iyerlah...ada sesetengah blog2 yg maybe tak dipantau, so mcm2 bahasa indah kluar...

Edited by parangjiwa

Share this post


Link to post
Share on other sites

bagi saya, stremik masih di tahap perkhidmatan yang sederhana (menghampiri tahap lemah) khususnya kawasan Sabah. Jurang stremik kat sini agak besar tak macam kat semenanjung dan saya berpendapat sampai tahun 2020 pun jurang yang nak dirapatkan oleh TPM kita pun mungkin tak tercapai kalau suma pihak yang berkenaan tak ambil peranan & tak serius bergerak bersama untuk memperbaiki sistem perhubungan internet (domestik) dan perkihdmatan......

p/s: Ada MSC pun aku tak rasa bangga.......entah kenapa >_<

Edited by Noning

Share this post


Link to post
Share on other sites

err..nak mencelah sket,

server utama streamyx kita sebenornyer berada kat mana?

dengar citer diorang dah pindahkan dari singapore ke [email protected]

sbb dulu mmg kita menumpang server org..tue sbb selow nak mampuss..

ntahler samada nie rumor ke tak, ada masuk berita haritu :P

p/s: sry kalau salah info..tlg betulkan. tq

Share this post


Link to post
Share on other sites

mana monopoli? apa maksud ko pharez?

aik...kan "artikel" tu cerita tentang monopoli...cerita mmg boleh cerita...tunjukkan la kat mana yang monopoli nya...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mungkin ini yg dimaksudkn monopoli di dlm blog tersebut:

1) Wrote by Tawel Sensei

Caj panggilan tempatan pada 8 sen/minit (2 minit yang pertama) dan 4 sen/minit bagi minit-minit berikutnya adalah satu pelan-kaut-untung yang berlebihan. Ini bermakna, jika anda menelefon rumah jiran sebelah selama satu jam, maka anda perlu membayar RM2.48. Ini baru jiran sebelah, kalau anda duduk di Shah Alam dan telefon mak ayah yang duduk di Sabak Bernam, maka kadarnya lebih tinggi dari itu. Dan ia menjadi lebih tinggi jika anda duduk di Johor dan menelefon isteri anda yang berada di Perlis.

Kamu tahu kenapa jadi begini? Ia sebab monopoli TM ke atas sistem telekomunikasi kita. Tiada syarikat lain untuk menyaingi TM dalam membekalkan talian telefon tetap di rumah kediaman anda.

Sepanjang saya duduk di Ireland ini, saya mendapati kadar telefon di sini amat murah. Dan pelan yang ditawarkan juga amat menarik dan menjimatkan. Pelan paling menarik yang pernah rumah saya miliki ialah kadar telefon 0 sen/minit (bagi 60 minit pertama) ke mana sahaja, asalkan masih di dalam Ireland. Jadi menelefon nombor talian tetap jiran sebelah rumah anda, ataupun kawan anda yang tinggal di negeri lain adalah percuma walaupun anda bercakap selama 100 jam! Tapi dengan syarat bila sudah berbual selama 59 minit, letakkan telefon, dan kemudian dail semula nombor itu. Jadi kami sebenarnya hanya perlu membayar sewa bulanan sahaja jika kami pandai memanipulasi pelan yang dipilih itu.

Kamu tahu kenapa jadi begini? Sebab di Ireland syarikat telefon nombor 1 iaitu Eircom, telah disaingi oleh syarikat-syarikat pembekal telekomunikasi yang lain seperti BT, Euphony, Swiftcall dan lain-lain.

2) Comment by: sirna, Friday, October 06, 2006 | Permalink

bila monopoly, maka company tu adalah price maker.

Dan bila price maker, faham2 je la kan camne naseb pengguna2.

Kalau x silap, telekom ni antara GLC malaysia yg tak rugi tahun lepas sebab dia tak kene compete ngan company lain dalam bidang telecommunication kecuali maxis ngan digi (talian mudah alih) tapi disebabkan streamyx dan talian tetap, kerugian tu tak la sebesar MAS

Kesian Mas, (25 reasons to fly with MAS)but Air Asia berjaya menghalang dominasi MAS ke atas sistem penerbangan Malaysia.

~u only need 1 reason to fly with us,Price rate.

3) Comment by: Azlan @ ABN, Wednesday, February 28, 2007 | Permalink

panas. panas. bagus betui komen anda. aku setuju sangat dengan komen tu.

Well kat malaysia ni kalau monopoli, oligopoli atau 'takder-poli' sama sahaja sebabnya kita ader satu lagi masalah utama iaitu license untuk join communication industry dikawal oleh pihak berkuasa. Aku tak pasti tentang telecommunication, tapi kalau cakap pasal energy, kita ade TNB dan IPP. Malangnya kebanyakan kontrak IPP ni memang tak fair langsung dan orang -orang yang tertentu shj yang boleh masuk line. Mungkin sebab itu jugalah kita tak ada competitive market dalam industri broadband.

untuk mewujudkan competitive and fair market, kita perlukan orang yang benar-benar jujur dan amanah dalam melaksanakan tugas sebagai regulatory body di Malaysia. Barulah kita boleh menikmati kemudahan seperti yang korang rasai di Ireland dan Jepun.

wallahua'lam. kalau salah tlg betulkan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aik...kan "artikel" tu cerita tentang monopoli...cerita mmg boleh cerita...tunjukkan la kat mana yang monopoli nya...

xpayah nk tgk kat artikel pun boleh, sendiri boleh pikir la..... cuba kalau ada byk lagi syrikat isp kat Malaysia ni, cth mcm syrkat yg buat talian mcm maxis ke, celcom ke, digi ke, diorg berebut2 n b'lumba2 nk bagi service t'baik n t'murah pd pelanggan diorg sbb nk tarik pelanggan tp tmnut ni apa kejadah? mentang2 la satu je n dia paling besar, mana ada pikir smua ni! yg diorg tau kaut untung! buat iklan!

kalau nk ckp ttg monopoli dlm artikel pulak encik parangjiwa dah tunjukkan.

Edited by ApoKalypse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalau pikir tak timbul la soal monopoli...yang jadi masalah tu sebab tak pikir kot...ISP ada byk so no problem nak pilih yang mana2...and streamyx is just one of the OPTION...

Monopoli ke tu parangjiwa...cuba ko kaji balik Equal Access dan kenapa kegagalan Equal Access walaupun line TM dah dibuka untuk syarikat lain guna line TM dan customer walaupun on TM punya line boleh pilih nak buat call through line syarikat mana...Syarikat2 "saingan" ni pulak dah menggunakan bermacam2 taktik "kotor"...persoalannya kenapa gagal?Lepas tu cuba kaji balik kenapa maxis nak jual bisnes fix line dia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

x payah nk serabut nk pikir panjang2 la pharez.... tgk satu cth sudah, cth yg mudah org lain tau... cthnye T&B, apsal T&B apply nk jd isp x dpt? pikir yg tu sudah... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

x payah nak susah2 pikir...benda to straight to the point...kedua2 sykt GLC (tau ke GLC tu apa?)...so kerajaan dah ada perancangan strategik sendiri...

Share this post


Link to post
Share on other sites

terbaru, tech tmnet telah menipu aku dengan mengatakan kotak kecik mcm peti ais yg sambungkan port tu adalah tmnet punya yg baru walhal bila aku tanya member aku (kontraktor telekom) rupanya itu adalah kotak powersupply lampu isyarat!!! punya la jah4nam diorg nih!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalau pikir tak timbul la soal monopoli...yang jadi masalah tu sebab tak pikir kot...ISP ada byk so no problem nak pilih yang mana2...and streamyx is just one of the OPTION...

Monopoli ke tu parangjiwa...cuba ko kaji balik Equal Access dan kenapa kegagalan Equal Access walaupun line TM dah dibuka untuk syarikat lain guna line TM dan customer walaupun on TM punya line boleh pilih nak buat call through line syarikat mana...Syarikat2 "saingan" ni pulak dah menggunakan bermacam2 taktik "kotor"...persoalannya kenapa gagal?Lepas tu cuba kaji balik kenapa maxis nak jual bisnes fix line dia?

itu la pasal...semuanya under TM..main point: fixed Line telpon ~ tak ke monopoli tu?

Streamyx..under TM gak..aku tau byk cerita pasal TM nih...even skang pun Celcom pun bukan under TM kan? Celcom mmg bijak....hehehehehee...jgn marah aa...

sebab itu la secara umumnya, bukan ajer internet service ajer yg ada persaingan, tapi juga line telpon. cth cam kt Ireland tuh yg kt dlm artikel tuh...and please....dont get me wrong...I just want our nation to be better and advanced....tak kirala cap TM ker cap aper ker...and please...jgn la guna ayat2 lapuk, "Ohhh Ireland lain, depa dah maju.."...habih, kita bila lagi?i know hal2 mcm ni jugak melibatkan hal2 besar lain seperti politik dan sebagainya...dan masalah2 lain...takper...I understand...kita tunggu lagi 5-10 tahun, tgk TM dan adik beradik dia ada kemajuan tak....

ok, harap maaf kalau tersinggung dah tersalah bahasa, Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin.

terbaru, tech tmnet telah menipu aku dengan mengatakan kotak kecik mcm peti ais yg sambungkan port tu adalah tmnet punya yg baru walhal bila aku tanya member aku (kontraktor telekom) rupanya itu adalah kotak powersupply lampu isyarat!!! punya la jah4nam diorg nih!!!

laaa...nasib baik dia tak cakap,"Ni router"...hehehemuahahahaa.... :lol:

inilah yg terjadi bila tech/service personnel yg tidak bertauliah...nasib baik jawab jer silap...kalau buat keja mcm mana agaknyer yer?.sekian.

Edited by parangjiwa

Share this post


Link to post
Share on other sites

korang boleh check kat web MCMC brapa company ada lesen ISP. Sebenarnya , ada byak beb..nie krana govern cuba buka peluang & kurangkan kebergantungan pd hanya satu service provider.

ISP yg pertama adalah Jaring (Mimos) tahun 1997, kedua baru tmnet ;(antara lain comp: Time , NasionCom , Mobif , PenagFON dsb) so, rasanya bukanya ada satu pembekal je..HARAP MAKLUM.

T$B kalu nak jadi ISP pun boleh.. try dulu melalui anak syarikat dia Fibercomm..jangan kalian buat2 x tahu siapa pemilik 51% FiberComm nie.

and then, antara owner lesen pembekal fixed line adalah TimedotCom, maxis (area rawang , puchong , bangsar) , Digi, celcom dan telekom.

sila check web MCMC.GOV.MY kalian boleh tau sendiri pembekal NSP dan NFP. so memang dan byk company dan byk pilihan pd user. pilihlah nak mana suka, yg wired broadband atau wireless broadband.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

yela ada tp yg perit nye setengah2 kawasan je ade.. kan :) tu yg susah tu takde yg nak melabur lebih utk semua dapat merase servis best tu .. contoh penangfon .. penang aje.. kite kat selangor ade metrofon tp tempat die kat pj/kl .. kat klang ? cheras ke luar selangor ke dapat ke merase.. asalkan ada tp tak guna kalau yg nak merase tak dpt nak guna kan .. mmg budget besar tp pikir pulangan beb memang berbaloi kalau metrofon tu mmg best kan .. fiber .. tp yela bisnes not always untung aje sesekali kena rugi untuk kebaikan org lain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

parangjiwa.. cuba ko rujuk post kulir9 tuh.. ISP dah banyak sekarang ni, macam-macam ISP ada.. pilih je mana nak. Jangan baca artikel 7-8 tahun dulu.. Yang terasa TM macam monopoli memang la, mana taknya, bukan ke kesan iklan tu memberi impak yang besar pada consumer... sebab tu advertisemtn diorang pulun habis-habis.. Macam beli susu cair, dalam iklan kata lemak berkrim, tapi tak berkrim pun..

nivi.. same je cam buat blog, sesekali daftar la tengok ambik blog .com ke, .net ke baru le mencabar sikit. Baru la kita tau permintaan market takat mana. Kalau takde permintaan, maka takde la yang nak supply.. yang tak patut dibuat tapi kita adakan tak ikut permintaan tak ke rugi namanya. Kalau takat daftar blog free asyik nak menumpang je, sampai bile... hehehe

To, ApoKalypse.. standard la mana-mana organisasi memang macam tu. Benda tu nampak simple tapi disebabkan ada procedure yang diorang kena ikut maka benda yang sepatutnya A dikatanya B (tersilap), kalau ikut standard kerja memang banyak cacat cela, tapi lebih baik buat kerja silap yang ikut peraturan daripada buat kerja lintang pukang yang langsung tak ikut procedure. Sama macam satu company tu (tak perlu sebut company mana) konon-kononnya mesra pelanggan lah konon, sampai dengan customer pun layan KAU AKU KAU AKU jer.. lagi banyak masalah..

Pada pandagan aku, apa yang dah ada ni patut dikekalkan cuma perlu ditingkat dari semasa ke semasa.. AKu guna TMnet ni dari zaman 33.6k lagi. Improvement tu tetap ada bukannya takde improvement langsung.. Tak tau la aku kalau lahir-lahir je terus guna broadband. huhu

Share this post


Link to post
Share on other sites

to nivi..

itu dah hakikat bisnes ..dah trbukti lesen ISP byk dibagikan oleh Gov. tapi x byk comp. yg mahu invest $$$ byk utk bagi servis tenet tip-top nationwide sampai kat merata bandar/ceruk kampung !

bila nak buat bisnes besar, kena ada bisnes plan , kena kira dollar n cents..supply n demand.strategi

user lak hanya nak harga murah giler..cost awalan set-up infra / mtce cost / staffing / dll tentu tinggi mencanak bg pihak comp.

kalu yg pioneer & dah establish >10 years pun x boleh bagi servis tenet yg memuaskan hati semua org.. inikan pula nak harapkan ISP yg lain..

mungkin ko ada lain nationwide ISP alternatif yg lebih baik sikit dr servis terciput tmnut ini , Nivi?..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehe kalau dlm mesia ni mane la ade ISP lain selain ISP utama tmnet kan.. aku pun pakai tmnet sengal ni gak nak wat camna tp aku byr pakej 512 aku tekan 1mb suh mamat tu buat.. huhu maleh nak pikir lg kalau ade metrofon ni mmg aku nk pakai 2mbps up/down sape xnak murah pun murah kan.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ada banyak la Nivi, ISP kat mesia nie..cth jaring , time.net , maxis.net , digi.net BUKANNYa tmnet je!

Semuanya provider nie ada backbone mreka sendiri.

Servis diorg nie limited sgt, cuma stimik je yg meluas. Ko mcm x caya je byk ISP kat mesia nie. Nama pun Internet Servis Provider = Pembekal Perkhidmatan Internet..so memang byk spt diatas termasuklah redtone dan lain2 yg seangkatan dgnnya.. cuma mungkin diorg tumpang backbone dgn Jaring / Maxis / TMNET je!..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...