Jump to content
din77

Overheating....(kereta)

Recommended Posts

kekadang masalah nie selalu bikin kacau perjalanan korang....ada pengalaman?...jadi kongsikan pengalaman korang dlm topic nie....tak kira la..masalah selepas terjadi dan juga nak mengelakkan ia terjadi.....sekurang2nyer kita ada ilmu menangani hal nie....(kecuali oveheating dlm hati ..toksah criter ler he he he)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pengalaman
-brekdown tgh jalan r.. towing r.. siap kena top overhaul

ilmu
-kalu dah bunyi len enjin tu tgk2 la kot2 enjin dah nk meletup.. aku la.. coz temp aku x hidup..

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='armmar' timestamp='1324289716' post='1077305']
ilmu
-kalu dah bunyi len enjin tu tgk2 la kot2 enjin dah nk meletup.. aku la.. coz temp aku x hidup..
[/quote]
guna la external temp meter bro., meter nie amatlaa pentingnyer...ko punya msalah sama la dgn aku meter temp biul....jadi rajin2 la tgk air...

pengalaman :
sapa2 yg guna honda tu rajin2 la cek meter temp dan air dlm radiator(at least 1mgg sekali atau setiap kali nak gerak pagi,masa sejuk)....sebab klu dah kena overhead dah tak guna enjin tu.... silap2 kena beli enjin lain laaa...(panas kete tu ..rasanye panas lagi dlm ati...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
info:
bila sejuk cuba buka penutup radiator...start enjin ,tgk air dlm radiator tendang kluar atau ada buih halus tak? makna nyer gasket head prob atau ada masalah kebocoran air radiator....lebih tepat lagi bakal mengalami overheat klu jalan jauh.....biasanyer meter temp akan naik dr biasa atau (kes meter temp rosak)...air dlm tangki spare penuh....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Enjin meletup tgh drive, buka bonet, minyak silinder leaking n kuar kat kat sini piston & head[img]http://static.ddmcdn.com/gif/engine-v-6.gif[/img], berasap. Kena rm800. Satu lagi kena jaga cable yang duk bunyi tu orang panggil apa lupa lak. La saya duk bawa kelisa spare ja, save minyak. Edited by carnine9

Share this post


Link to post
Share on other sites
untung la ada kete spare carnine9....tp yg ada kete nan satu kena la cek selalu...overheating bukan ada hanya satu sebab ajer....kipas radiator,fan relay,wiring, thermostat(selalu bl dah potong head ,ini kena buang)...piping,hose dan yg seantero dgn nyer...last sekali(paling penting) cek sapa yg selalu bw atau yg senang dikelaskan..yg reti bawa ajer tanpa cek apa2..he he he

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='khorback' timestamp='1324622606' post='1077577']
air tak jalan, head ada belot, jadi overheat, kata pomeng!
[/quote]
dah buka head ker....?

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='din77' timestamp='1324295135' post='1077307']
guna la external temp meter bro., meter nie amatlaa pentingnyer...ko punya msalah sama la dgn aku meter temp biul....jadi rajin2 la tgk air...

pengalaman :
sapa2 yg guna honda tu rajin2 la cek meter temp dan air dlm radiator(at least 1mgg sekali atau setiap kali nak gerak pagi,masa sejuk)....sebab klu dah kena overhead dah tak guna enjin tu.... silap2 kena beli enjin lain laaa...(panas kete tu ..rasanye panas lagi dlm ati...)
[/quote]

tukar suis dia jerkk.. mcm skru kat enjin,,, kelodak...sensor dah rosak.. skg dah ok.. jaga... saga buruk.. jalan utara selatan timur barat... xpenah brkdwn smenjak itu... tp crankshaft pecah ritu.. myb efect slepas 2 thun overheat ni berlaku

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku flush coolant tiap 30k..sj nk pastikan sebelum berkeladak, aku tukar terus air coolant tu..selalu amalkan check suma hose dn air dlm resevoir tu setiap 2-3 mggu, rajin2 tgk meter temp kalau berlaku kenaikan mendadak, segera matikan enjin sblm enjin overheat

Share this post


Link to post
Share on other sites
...rasanyer cam nak beli kete baru ajer...serik dgn kete sekenhen nieh...huk huk huk.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='din77' timestamp='1324615236' post='1077573']
untung la ada kete spare carnine9....tp yg ada kete nan satu kena la cek selalu...overheating bukan ada hanya satu sebab ajer....kipas radiator,fan relay,wiring, thermostat(selalu bl dah potong head ,ini kena buang)...piping,hose dan yg seantero dgn nyer...last sekali(paling penting) cek sapa yg selalu bw atau yg senang dikelaskan..yg reti bawa ajer tanpa cek apa2..he he he
[/quote]

Saja wat spare bro, sebab jalan dekat2 bawak yang tu jer, save minyak, aku suka kelisa , kecik rilex jer...Thanks fot the tips bro...


Back to topic :

Timing belt pun penting, kena check selalu, kalo dah bunyik tu elok tukar baru, jgn bagi putus tgh naik, dan putus tu mmg siap duit la. Edited by carnine9

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='arfaie' timestamp='1325507972' post='1077949'] aku flush coolant tiap 30k..sj nk pastikan sebelum berkeladak, aku tukar terus air coolant tu..selalu amalkan check suma hose dn air dlm resevoir tu setiap 2-3 mggu, rajin2 tgk meter temp kalau berlaku kenaikan mendadak, segera matikan enjin sblm enjin overheat [/quote]
Rajin betul.. Kalau nak buat macam ni kena beli coolant baru la selalu kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kena rajin la, nk maintain suhu keta, xmau bagi enijn berkeladak, karat..baru leh pakai lama..

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku sevis radiator sendiri jer..tukar coolant jenama toyota...sesekali buat radiatir flush

Share this post


Link to post
Share on other sites
Air Radiator seelok-eloknya gunakanlah air yang tiada klorin seperti air meneral atau air gunung yang bersih. Air paip yang ada klorin kebiasaannya akan menyumbat saluran paip air, water jacket dalam injin dan juga Tangki Penyejuk.
Penyumbatan pergerakan air dalam Sistem Penyejuk menyebabkan Injin overheat dan akan merosakan Head Gasket. Bila HeadGasket terbakar, air akan masuk ke ruang bakar dan keluar ke exhaust.
Bila ini telah terjadi, Injin perlu di overhaul dan memakan belanja yang tinggi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...