Jump to content
umarzuki

Yamaha Fz150I Vs 135Lc

Recommended Posts

menurut bacaan aku kat beberapa forum dan cerita rakan-rakan; pros & cons FZ ni:
[list][*]steady bawak kat highway dengan speed 110 km/j berbanding siri kapcai macam LC
[*]tank besar boleh bawak dekat2 400 km kalau full tank isi minyak
[*]maintainance tak besar; sama la macam LC
[*]part dalam enjin barang murah dari china
[*]kena block speed sampai 120 km/j walaupun max 140 km/j (caj unblock/tukar cip dalam RM 200)- aku tak kisah sangat pasal aku bukan mat rempit; aku suka body dengan dengan handling dia je. Bak kata Mizz Nina "Baby , i never see someone with your body!"[/list]

pandangan orang lama di arena permotoran terutama dari segi kos penggunaan & harga? Pengalaman peribadi? Edited by umarzuki

Share this post


Link to post
Share on other sites
[img]http://valueweb.com.my/v9/member/FOTIGER/images/fz150i.jpg[/img]


aku suke fz150 dari LC

mantap jalan jauh wooo
balik kampung pun besh,

sparepart? tak yah risau, ade banyak (ori or imi)


kelemahan
tuk harian nyer moto tak sesuai, sebab takde bakul :P
tak suke pasang box kat motor macam nie haha :ph34r:
tapi kalo pasang box tepi cun kot ? :87:

macam nie??
[img]http://i41.tinypic.com/2rc5283.jpg[/img]

Share this post


Link to post
Share on other sites
sayang...kuantan takde lagi yang wat bakul tepi tuk moto nih....sebab tuh masih stick lagi dengan moto kapcai...

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='myee' date='11 October 2010 - 10:05 PM' timestamp='1286805931' post='1049878']
sayang...kuantan takde lagi yang wat bakul tepi tuk moto nih....sebab tuh masih stick lagi dengan moto kapcai...
[/quote]

takde ke? kalo order boleh kot, try la survey dulu,

memang smart tapi jarang nampak la,
box belakang tak menarik hehehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku pakai lc. standard

jln jauh tiap mnggu. ipoh-raub

bosan la ats highway dengan kelajuan yg ex5 bwk 2org boleh potong moto aku

aku minat tukar blok fz je. blok lc 54mm. blok fz 57mm. lazat ckit ats highway dan tahan. boleh full thottle ats highway

Share this post


Link to post
Share on other sites
lc. standard keluaran model baharu ke tuan ? model baharu ni harap gaya saja lebih. haha.
ex5 tu 150cc kot ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

LC baru slow sket huhuh.. nak naik 120 pun payahh.... 


perghh ex5 potong LC wooo...

memang piangggggg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Salam...FZ ni slalu org ubahsuai apa utk buat dia lebih laju dr standard kilang namun tahan ukt long term..? ada cadangan ? mcm nk beli 1 rasa...sbb dia konsep 'naked'...nmpak santai

Ardy : kau ckp LC kau kna potong dgn EX5 yg 2 orrg naik...btul ke apa yg kau tulis ni ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ubahsuai? rasa FZ standard dah bagus..

Kena faham purpose motor kita nak pakai..

Apa tujuan kita nak pakai motor? kegunaan harian atau jalan jauh?

Kalau untuk kegunaan harian, boleh pakai LC sahaja.. Tapi kalau kerap jalan jauh.. Pakai FZ pun dah ok..

FZ direka bukan untuk kelajuan, tapi untuk keselasaan jalan jauh.. Itu sebab FZ standard kurang laju berbanding pesaingnya iaitu Belang 150 dan CBR 150.

Tapi dari segi penjimatan, ternyata FZ lebih jimat kerana mengunakan Injection dan juga piston dia ada jenis LOW DOM kalau tak salah saya..

Jadi tanya balik pada diri kita, kita nak pakai motor jenis macam mana..

Kalau long ride = FZ

Harian = LC dan mana2 motor pakai tanki bawah seat.. hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...