Jump to content
Shamil

Akta Isa .. Perlu Ke

Recommended Posts

Actually, you're right..

aku tak percaya pada mainstream news DAN alternative news... Why do must I believe both of them??... Maybe aku percaya sket pada mainstream news dalam bab EPL (Liverpool menang semalam.. sori ye manyoo fans :P )

Oleh itu keterangan aku sebenarnya tidak bercanggah.. tapi lebih kepada berkecuali..

Plus, with your nickname "mossad" = I don't believe you as well?.. kenapa pilih nickname itu?.. Kamu pun tahu apa itu mossad.. mahu jadi ejen Israel??

Kenapa dengan nickname saya? kamu anti-Israel ke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mossad

akta ISA tuh perlu , apetah lagik utk orang2 cam ko nih..

nick pun dah nampak mentaliti ko camne

kenapa ko tanya anti israel atau x ? .. ko tau x ape jadik kat palestin tuh

atau ko sibuk sapot anti-ISA , sapot petra , sapot anwar & dap?

serius , akta ISA tuh memang perlu...tapi dalam masa yg sama , perlu adil..x kira bangsa, agama ataupun jawatan..

mane2 individu yg bleh mengancam keselamatan negara , x perlu bicara.. ISA je terus.. hak asasi manusia ? amerika x suke ?

sikit2 hak asasi , itu je lah point nak bela diri... amerika tuh plak , perasan polis dunia...tuh nak sibuk negara orang lain..

pastu ade plak rakyat Malaysia yg bongok gi sokong kate2 amerika ... apetah lagik israel..

Pesanan aku walaupun x berapa kene ngan topik : korang jangan menyesal a satu hari nanti , orang Melayu dah xde keistimewaan kat tanah air sendiri , yang atuk moyang korang perjuangkan...sebab generasi skrg dah x kisah..korang cakap mcm korang pandai sangat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ISA memang diperlukan

kalau kita tak salah, tak ada apa yang perlu kita takut.

kalau takde ISA, apa yang perlu digantikan?

sekadar berkata-kata boleh la ..

tapi bila duduk di atas, nak control orang di bawah bukannya mudah

Share this post


Link to post
Share on other sites

ISA memang diperlukan

kalau kita tak salah, tak ada apa yang perlu kita takut.

kalau takde ISA, apa yang perlu digantikan?

sekadar berkata-kata boleh la ..

tapi bila duduk di atas, nak control orang di bawah bukannya mudah

Bagi pendapat aku ISA tidak patut diguna pakai lagi dinegara yang merdeka dan mempunyai undang-undang. Ok mengikut sejarah ISA digunakan oleh Penjajah British pada masa tu untuk menangkap komunis dan undang-undang ini digunakan juga untuk menjaga kepenting kerajaan british pada masa tu. Selepas merdeka negara kita terus mengguna pakai ISA atas alasan menjaga kepetingan negara. Dari satu sudut ya ada kebaikan tetapi dalam banyak sudut lebih mendatangkan keburukan dan ketidak adilan. Ini sebab sesiapa saja boleh ditangkap tanpa soal samada orang itu salah atau tidak.

Agak pelik kerana di dalam perlembangaan dan perudangan sesorang itu jika disyaki melakukan kesalahan beliau seharusnya didakwa di makamah samada makamah sivil atau makamah syariah. Ini adalah hak rakyat dalam perlembagaan. Seharus kita kaji ISA diwujudkan untuk menjadga kepentingan kerajaan british pada masa itu. Jadi jika kerajaan british pada masa rasa "suspcious" dengan seseorang individu mereka terus menangkap tanpa banyak soal. Maka ramai orang yang ditangkap dan antaranya memnag tidak bersalah.

pasal soal tak perlu takut kalau tak buat salah....:) Inilah masalahnya. Sesiapa ada saudara mara yang pernah masuk ISA..tanyalah pada mereka...apa yang terjadi jika kita berada di kem kemunting ....Mereka yang berada didalam kem ini di toucher physically and mentally....almost everyday sepanjang dalam kem...so kalau kita tak salah sanggup ke kita kena tahan bawah ISA..sedangkan kita sebagai rakyat ada hak untuk mempertahan hak yang kita tak bersalah...

ISA sekarang ini sama seprti ISA dizaman british digunapakai atas kepentingan pemerintah..kalau dulu pemerintah british dan sekarang......?

Dari sudut agama sendiri memang tidak membenarkan undang-undang seperti ISA. Tanya lah mana-mana ahli agama hatta mufti sekalipun. Kita dinobatkan sebagai negara Islam dalam perlembagaan...jadi kenapa harus ISA ini masih digunakan.

Kerajaan beria-ria menentang dan mengecam hebat USA di bangsa-bangsa bersatu mengenai penahanan rakyat iraq di penjara guatemala yang mana kerajaan USA menangkap tanpa soal orang yang disyaki...dan kerajaan juga telah juga mengatakan orang yang disyaki seharusnya didakwa di makamah...untuk membukti salah atau tidak. Tetapi dalam masa yang sama ISA yang tak ada beza nya dengan penahanan di penjara guatemala dipertahankan...so untuk apa...?

Betul...kita kena ambil tindakan sebelum perkara buruk itu berlaku...tetapi kenapa tak dakwa saja di makamah. Sebab dengan cara penggunaan ISA lebih mendatangkan keburukkan kepada negara dan individu yang terbabit. Cth orang ditangkap tidak diberi peluang untuk mempertahan diri. Ini akan menimbulkan rasa tidak senang dikalangan rakyat..ya bagi yang tak terlibat boleh cakap..bagi orang yang terlibat hanya tuhan saja yang tahu.

Satu lagi kebanyakkan kes ISAnampaknya hanya bersifat terpilih..yang mana lebih kepada orang yang "menggugat kerajaan" bukan menggugat kepentingan rakyat... Kita kaji balik (kalau kita rajinlah) berapa banyak kes yang betul-betul melibat kepentingan rakyat...Apa yang selalu terjadi "kepentingan kerajaan" di sadurkan menjadikan kepentingan rakyat..atau dalam kata lain menggunakan atas nama "kepentingan rakyat" untuk menjaga kepenting kerajaan atau pemerintah. Inilah masalah ISA sekarang.

Jadi tak perlulah kita lantang bersuara diperingkat antarabangsa mengenai isu hak asasi manusia sekiranya perkara asasi macam ni pun...kita tak ambil peduli...siapa salah rakyat????...atau....?????

Ramai dikalangan kita bermatian-matian mempertahan kan ISA...Tapi fikirkanlah atau luangkan sedikit masa bersembang dengan orang-orang yang pernah menjadi mangsa ISA...kita akan dapat pemahaman yang lebih lagi..dan masa itu kita akan berkata no to ISA...atau kemungkinan nasib kita satu hari nanti menjadi salah seorang yang "teraniaya" dengan ISA....baru kita tahu....

BTW it's up to you to think about it...but for me since soooo long time ago..ISA must/should be abolished in our lovely country....good luck & selamat berpuasa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wajar apabila sesetengah pihak tau dia dok buat cakap/sembang hal yang sensitif cam hal agama islam . Orang dah larang tapi dia tetap buat tak endah pasal konon nak tunjuk hebat aka "fight the power/majority/govt " kepada penyokong dia . . Nak lawan hujah/debat/bincang dengan dorang,memang takkan habis/memanjang sehingga orang ramai mula gelisah/takut akan keselamatan diri .Pihak tu terus duk camtu buat sampai timbul khabar2 angin yang dapat menjejaskan keselamatan negara sehingga kemungkinan terjadi insiden cam racial riot contohnya . Langkah mudah , tangkap masuk ISA.

Yang aku pelik apsal orang nampak ni untungkan govt pasal bukan dia angkut semua pembangkang masuk ISA,dia cuma angkut orang yang mengapi2 hal sensitif . Kalau debat pasal rasuah,kronism,kemudahan awam tak best,ekonomi ,minyak naik.. ada ke pembangkang kena angkut masuk ISA baru2 ni ? Korang sembang pasal kat kem kemunting kena torture ? Betul ke? ke korang dengar khabar2 angin ? Bukan pembangkang je kena ISA , orang kongsi gelap/gangster pun kena angkut tak silap aku(aku baca kat paper ) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ISA tuh xsalah kalo dipraktikan dengan cara yang betul

Gunakan untuk isu2 keselamatan negara , yg betul2 confirm...cam teresa tuh , x salah aku dah banyak kali dah...karpal pun same

pasal Malaysia pertikaikan tindakan amerika kat iraq...ko tau bezakan x?...satu tindakan yg kite buat DALAM NEGARA kita sendiri , untuk kepentingan RAKYAT KITA sendiri.. amerika tuh datang NEGARA ORANG , buat ikut suke sendiri... nak cakap tuh , pikir dulu

Pasal kene toucher , biasa lah..bukan duk hotel...duk penjara pun sama gak...

kalo xnak kene ISA , berhati-hati ketika bercakap..kebebasan bersuara kunun... cube kaji balik ape yg diorang cakapkan..

post aku pun kene delete , tapi ntah yg mane, aku pun xingat...ooohh, ingat dah...pasal SPY tuh..

Share this post


Link to post
Share on other sites

tAPI PANDANGAN KOraNG wAJAR KE X ISA TU KAT mALAYSIA??? aKU XNAK PSAL RAJA PETRA TUH

wajar...

Raja Petra tu kira mmg wajib masuk,menghina islam dan nabi dalam tulisan dia baru ni....

theresa kok tu mmg patut,kerana mempersoalkan agama Islam....

Share this post


Link to post
Share on other sites

harap semua banyak2 bersabar n mengucap. bulan yg mulia ni tak elok kalu marah2 apa lagi kalu guna kata2 yg tak sopan. blh kurang pahala puasa tau...

isa ni tujuan dia adalah utk menjaga keselamatan dalam negeri. kadang2 ada pihak2 yg membaut tindakan yg boleh mencetuskan ketidakpuasan hati, huru-hara n sebagainya dlm negara. ada juga pihak yg membuat ulasan, tulisan dsb yg boleh memecah belahkan keharmonian, kesatuan dan kerukunan hidup dlm masyarakat majmuk dlm negara kita....mengikut proses biasa, utk menahan org2 yg seperti ini lambat dan boleh menyebabkan mereka terlepas daripada hukuman. sebab itu la isa digunakan. selepas ditahan dengan akta ini, sebenarnya org yg ditahan tidak la dibiarkan mcm tu saja n mengikut bacaan aku tak la diseksa masa dlm kem tahanan. mereka ini ditahan sampai masa yg sesuai utk dilepaskan...

dlm masa yg sama, ada juga org yg tak bersalah atas tuduhan tetapi ditahan. mungkin ini disebabkan sindrom "nak pukat ikan besar2, terpukat sekali anak ikan"....sekian

Share this post


Link to post
Share on other sites

wajar...

Raja Petra tu kira mmg wajib masuk,menghina islam dan nabi dalam tulisan dia baru ni....

theresa kok tu mmg patut,kerana mempersoalkan agama Islam....

Raja petra kene ISA sbb isu menghina ISLAM

tp pemimpian ajaran sesat lagi laa menghina ISLAM xkene ISA pon

adil ke mcm nie?patut semua kene ar

kalo wartawan tu kene ISA sbb isu perkauman

si AHMAD UMNO pulau pinang tu xkene plak ISA

adil ke?

harap semua banyak2 bersabar n mengucap. bulan yg mulia ni tak elok kalu marah2 apa lagi kalu guna kata2 yg tak sopan. blh kurang pahala puasa tau...

isa ni tujuan dia adalah utk menjaga keselamatan dalam negeri. kadang2 ada pihak2 yg membaut tindakan yg boleh mencetuskan ketidakpuasan hati, huru-hara n sebagainya dlm negara. ada juga pihak yg membuat ulasan, tulisan dsb yg boleh memecah belahkan keharmonian, kesatuan dan kerukunan hidup dlm masyarakat majmuk dlm negara kita....mengikut proses biasa, utk menahan org2 yg seperti ini lambat dan boleh menyebabkan mereka terlepas daripada hukuman. sebab itu la isa digunakan. selepas ditahan dengan akta ini, sebenarnya org yg ditahan tidak la dibiarkan mcm tu saja n mengikut bacaan aku tak la diseksa masa dlm kem tahanan. mereka ini ditahan sampai masa yg sesuai utk dilepaskan...

dlm masa yg sama, ada juga org yg tak bersalah atas tuduhan tetapi ditahan. mungkin ini disebabkan sindrom "nak pukat ikan besar2, terpukat sekali anak ikan"....sekian

sokong2

Edited by akuterkesima

Share this post


Link to post
Share on other sites

korang hati2 sikit.. jangan sampai putera.com di 'BAN' plak nanti..

cukup2 a korang cedok info dari forum lain tepek kat sini. tak malu ke ?

kat forum ni ramai budak2 lagi.. and korang plak nak gaduh2 masing2 nak tunjuk bagus dengan fakta merapu masing2.

sudah2 la tu, aku dah bagi amaran nie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

si AHMAD UMNO pulau pinang tu xkene plak ISA

adil ke?

Dia buat apa dari pandangan ko ? dan apa sebenarnya dia kata/buat ?

edit:tambah sikit.

Edited by hampeh

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalo wartawan tu kene ISA sbb isu perkauman

si AHMAD UMNO pulau pinang tu xkene plak ISA

adil ke?

apa yg Ahmad kata itu mmg benar,dia kata dulu kaum lain ini adalah pendatang,dan ianya adalah fakta serta bukti,namun dia mengatakan merujuk kisah lama dan bukannya mengaitkan dgn kaum cina sekarang.lagipun Prof meritus khoo yang terkenal tu pun menyokong apa yg ahmad cakap itu ada kebenarannya,cume wartawan akhbar cina tu yg memutar belitkan ucapan mungkin kerana dia ada tujuan tersembunyi yg kita tak tahu....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ISA mmg perlu bagi menjamin keselamatan negara.

tapi penahanan wartawan Cina tuh mmg tak patut. RPK tuh wajar la masuk ISA

Share this post


Link to post
Share on other sites

wartawan tu kan dah lepas kan?, perasan tak wartawan cina tu kena tangkap pasal berita ahmad ismail tu ,tapi dilepaskan + ahmad ismail tu pun lepas gak walaupun kena gantung 3 tahun .Ternyata mungkin betul la salah faham wartawan gi lapor benda tu.

MCA president Datuk Seri Ong Ka Ting said MCA felt that if the ISA was really necessary, it must only be invoked in the most extreme cases.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=...&sec=nation

WOW.... inciting racial unrest kira tak extreme ke ? Laju je paper thestar tolong member . :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

korang hati2 sikit.. jangan sampai putera.com di 'BAN' plak nanti..

cukup2 a korang cedok info dari forum lain tepek kat sini. tak malu ke ?

kat forum ni ramai budak2 lagi.. and korang plak nak gaduh2 masing2 nak tunjuk bagus dengan fakta merapu masing2.

sudah2 la tu, aku dah bagi amaran nie.

off topic jap

ko presint 11 kat mana?jumpe member yg duk putrajaya

hehehe :blush:

apa yg Ahmad kata itu mmg benar,dia kata dulu kaum lain ini adalah pendatang,dan ianya adalah fakta serta bukti,namun dia mengatakan merujuk kisah lama dan bukannya mengaitkan dgn kaum cina sekarang.lagipun Prof meritus khoo yang terkenal tu pun menyokong apa yg ahmad cakap itu ada kebenarannya,cume wartawan akhbar cina tu yg memutar belitkan ucapan mungkin kerana dia ada tujuan tersembunyi yg kita tak tahu....

jika benar nape pak lah n MT UMNO gantung keahlian ahmad

pening pale deng

politik nie mcm2

Beware of this forumer name mossad.. you can read everything from link below.. YOU HAVE BEEN WARNED!!

http://forum.putera.com/tanya/index.php?show...st&p=798223

nama mossad = perisikan ISRAEL

mcm russia ade KGB

betulkan aku jika aku salah :)

Edited by akuterkesima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dorang nak puaskan hati member MCA/Gerakan + orang cina yang percaya benda tu padahal salah lapor .Kalau tak kena angkut ISA sekali la kot kalau betul. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dorang nak puaskan hati member MCA/Gerakan + orang cina yang percaya benda tu padahal salah lapor .Kalau tak kena angkut ISA sekali la kot kalau betul. :ph34r:

ntah laaa deng

tp perbuatan penyokong AHMAD yg mengoyakkan gambar si toh GERAKAN tu memang xpatut

AHMAD selaku leader diorg pon xlarang penyokongnya koyak gambar si toh

siap pijak2 lagi gambar si toh GERAKAN tu

****hampeh ko dari mana?aku xdpt teka pon :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko bagitau pasal koyak gambar tu ,aku baru teringat ..mungkin dia kena gantung pasal tu kot + benda aku post sebelum ni . Salah timing la kalau nak mengamuk koyak gambar pun .

** kedah .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ISA-crop.jpg

Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (Lazimnya dikenali sebagai ISA, iaitu akronim nama bahasa Inggerisnya, Internal Security Act) merupakan undang-undang tahanan pencegahan yang sedang berkuatkuasa di Malaysia. Sesiapa pun boleh ditahan oleh polis selama 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan untuk tindak-tanduk yang dijangkakan mengancam keselamatan negara atau mana-mana bahagian daripadanya. Selepas 60 hari, seseorang tahanan itu boleh ditahan lagi selama tempoh dua tahun jika diluluskan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, dan sekaligus membolehkan penahanan terus tanpa perbicaraan. Pada tahun 1989, kebolehan mahkamah untuk menyiasat kuasa Menteri di bawah peruntukan ini telah dihapuskan dengan beberapa pindaan kepada Akta ini. Pada masa kini, mahkamah boleh melihat semula hanya perkara-perkara teknikal sahaja berkenaan sebarang penahanan di bawah ISA.

Semenjak tahun 1960 apabila Akta ini dikuatkuasakan, beribu-ribu orang termasuk ahli kesatuan sekerja, pemimpin pelajar, aktivis hak buruh, aktivis politik, golongan agama, ahli akademik dan aktivis badan bukan kerajaan telah ditahan di bawah ISA. Ramai aktivis politik pada masa dahulunya telah ditahan untuk lebih daripada sedekad.

ISA digunakan secara konsiten terhadap mereka yang mengritik kerajaan dan mempertahankan hak asasi manusia. Dikenali sebagai "keganasan putih" (white terror), ia amat ditakuti dan dibenci, meskipun menjadi satu alat mudah untuk negara membasmi sebarang penentangan dan debat terbuka. Akta ini merupakan satu alatan yang dikekalkan oleh kerajaan yang berkuasa untuk mengawal kehidupan umum dan masyarakat awam.

Kritikan :

Dalam negara

Beberapa parti politik pembangkang termasuk Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah menyatakan bantahan mereka terhadap ISA. Ramai diantara pemimpin dan ahli terkenal mereka yang telah ditahan di bawah ISA termasuk Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Lim Guan Eng dari DAP dan Anwar Ibrahim dari PKR.

Namun Akta ini juga pernah dikritik oleh beberapa ahli politik gabungan Barisan Nasional, termasuk parti komponen terbesarnya, Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) yang telah memerintah Malaysia semenjak kemerdekaannya juga telah mengritik ISA. Perdana Menteri Malaysia kelima, Abdullah Ahmad Badawi, telah menyatakan pada tahun 1988 "Jika kita semua hendak menyelamatkan Malaysia dan UMNO, Dr Mahathir (Perdana Menteri ketika itu) mesti diguling. Dia menggunakan undang-undang kejam seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri untuk mendiamkan pengkritiknya." Tahun sebelumnnya, dia juga telah menyatakan "Undang-undang seperti ISA tidak punyai tempat di Malaysia moden. Ia merupakan perundangan tidak berperikemanusiaan dan jahat." Pada tahun 2003 apabila beliau menjadi Perdana Menteri pula, beliau mengatakan bahawa ISA adalah "undang-undang yang perlu," dan mengemukakan argumentasi "Kami tidak pernah menyalahgunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri. Kesemua mereka yang ditahan dibawahnya terbukti mengancam masyarakat secara umum."

Luar negara

Kerajaan Amerika Syarikat pernah mengritik kerajaan Malaysia kerana menggunakan ISA beberapa kali, paling terkini pada tahun 2001 apabila Presiden George W. Bush mengatakan bahawa "Akta Keselamatan Dalam Negeri adalah undang-undang jahat. Tidak wajar ada lagi negara yang punyai undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan." Pada 2004 pula, Bush berpaling dan berkata "Kami tidak seharusnya sewenang-wenangnya mengklasifikasi Akta Keselamatan Dalam Negeri Malaysia sebagai undang-undang kejam.", dan ini amat mungkin berpunca daripada peristiwa 11 September 2001 dan penggubalan Akta PATRIOT selepasnya.

Elok la ISA dihapuskn..klu ye pn nk hukum org biar la kt mahkamah..aku pnh dgr ustaz ckp, berdosa org yg jatuhkn hukuman tnpa dibicarakan, dh 2 berdosa bsr sbb memisahkan suami isteri, dgn anak2 dan lain..seeloknya, klu nk tntukn org 2 bslh ke x, biar la kt mahkamah je..x adil sbb s'sorg 2 d jthkn hukuman tnpa d'bicarakan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elok la ISA dihapuskn..klu ye pn nk hukum org biar la kt mahkamah..aku pnh dgr ustaz ckp, berdosa org yg jatuhkn hukuman tnpa dibicarakan, dh 2 berdosa bsr sbb memisahkan suami isteri, dgn anak2 dan lain..seeloknya, klu nk tntukn org 2 bslh ke x, biar la kt mahkamah je..x adil sbb s'sorg 2 d jthkn hukuman tnpa d'bicarakan...

sokong2

aku tgk ISA mcm US buat kat teluk guatamo

tahan tp x dibicarakan

Ko bagitau pasal koyak gambar tu ,aku baru teringat ..mungkin dia kena gantung pasal tu kot + benda aku post sebelum ni . Salah timing la kalau nak mengamuk koyak gambar pun .

** kedah .

off topic

org kedah rupanye

selamat berkenalan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

sokong2

aku tgk ISA mcm US buat kat teluk guatamo

tahan tp x dibicarakan

off topic

org kedah rupanye

selamat berkenalan :rolleyes:<-------

Yang US tu lagi teruk kena duduk dalam sangkar besi je + macam2 seksaan.Yang jadi jaga kem ISA tu orang islam takkan sekejam us .

offtopik

Macam tak ikhlas je berkenalan sampai ada "rolleyes" :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yang US tu lagi teruk kena duduk dalam sangkar besi je + macam2 seksaan.Yang jadi jaga kem ISA tu orang islam takkan sekejam us .

Are you sure ?????? pls check dan sembang dengan mangsa ISA....Come on bro.....Tu laa jangan baca paper jer..pergi jumpa dan tanya sendiri orang yang pernah jadi mangsa....so adik hampeh abang nasihatkan pergi jumpa mangsa ISA....ada beratus mangsa ISA diluar sana dianiaya...ambil masa sembang dengan diorang...sure diorang akan cerita pengalaman mereka di kemunting...

Apa dah jadi dengan mangsa ISA yang beragama Islam sampai sekrang tak bebas lagi...dah 7 tahun beb....takkan 7 tahun tak dapat bukti la gi beb....sampai anak bini tak kasi nak jumpa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...