versanner 0 Report post Posted August 23, 2007 Driver bas nie smua gian kot nk bawak bas laju2, syorkan kerajaan wat grand prix bas la plak..... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ain Joe 0 Report post Posted August 23, 2007 dengarnye..ade lagi xcident membabitkan bus..aku dah takut nk naik bus...uwaaa.....http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Thursd...051046/Article/cube tgk berita kt link tu... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Supersirap 0 Report post Posted August 23, 2007 Jangan naik bas,naik je kapal terbang atau train.Kalau tambang kapal terbang mahal sgt,pakai Air Asia,booking awal2 yang tambang singgit tu.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
eeya_hunny 0 Report post Posted August 23, 2007 Driver bas nie smua gian kot nk bawak bas laju2, syorkan kerajaan wat grand prix bas la plak.....hat ni aku setuju.. wat grand prix. saper menang gantung lesen hahahahahaah Quote Share this post Link to post Share on other sites
Supersirap 0 Report post Posted August 23, 2007 Sape menang tu jangan kasik bawak lagi,baik bawak beca je.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
flying00 0 Report post Posted August 23, 2007 aku pon makin takut plak nak naik bas.. maner tanyer.. makin lame makin meriah plak xcident bas ni. huhuhuhuh... sape yg tak takut..mak aku pon dah makin membebel ckp ati-ati.. nak wat camner bukan aku ygt bawak bas. huhuhuhuh.. ngeri plak tu bile jadi xcident bas ni huhuhuhu.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
zareight 7 Report post Posted August 24, 2007 (edited) adoi..takut n riso gak aku..esk nk kene naik bas dah...nk start smbung blaja blk next week..da puas cuti mid sem le katekan..tp..takut gak nek bas skrg nih..dah le jauh lak tu..dari perak - jb...hope driver ok n perjalanan aku save....amin... Edited August 24, 2007 by zareight Quote Share this post Link to post Share on other sites
Supersirap 0 Report post Posted August 24, 2007 adoi..takut n riso gak aku..esk nk kene naik bas dah...nk start smbung blaja blk next week..da puas cuti mid sem le katekan..tp..takut gak nek bas skrg nih..dah le jauh lak tu..dari perak - jb...hope driver ok n perjalanan aku save....amin...Ok Zareight aku doakan ko selamat pulang ke kampus dgn jayanya.Pilih la bas yang dah ada nama,jangan amik yang bunyik2 pelik je.Selalu company yang macam ni la byk masalah,driver problem dan bas kokak.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mr Ijan 0 Report post Posted August 24, 2007 Bila satu kes berlaku, mula la jadi cam musim ... bas terbalik, pas kuar tv, makin banyak la bas yang ader problem .. lepas ni kes bunuh lak, makin banyak lak orang mati kena bunuh .. kalu rogol, ramai plak yang kena rogol .. macam2 lak .. cam jadi trend .. hehheeP/s: Senario yang terjadi kat malaysia ... unik . Welcome to Malaysia .. Quote Share this post Link to post Share on other sites
hairulfadly 27 Report post Posted August 24, 2007 Bas terbalik menjadi trend pada masa kini ..2 hari lepas aku balik ke Melaka ..JPJ buat operasi periksa bas ekspress ni kat plaza tol Sungai Besi ..45 minit semua penumpang terkandas ..periksa lesen pemandu, periksa penumpang ..Dah berlaku baru kita nak buat pemeriksaan berkala.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Supersirap 0 Report post Posted August 24, 2007 Aku rasa tayar tu kena tukar style keter kebal la,pastu letak kelajuan maks yang bas tu leh pergi 70 - 80 km/j je.Biar lambat asal selamat..huhu Quote Share this post Link to post Share on other sites
wrecked 1 Report post Posted August 27, 2007 dah jadi macam session plak yek ....nasib baik la aku tak naik bas Quote Share this post Link to post Share on other sites
eeya_hunny 0 Report post Posted August 27, 2007 kita kena tegur ar kalo tgk pemandu tu bawk len macam je... tapi honestly ar... aku pun nak dia bawak laju sebab nak cepat sampai... hehehehhe Quote Share this post Link to post Share on other sites
Supersirap 0 Report post Posted August 27, 2007 Takyah tegur,lagi ditegur kang lagi dia bawak laju hehehe... Quote Share this post Link to post Share on other sites
neko 5 Report post Posted August 29, 2007 (edited) next week ni tawakal je la aku naik bas... seram...aku ingat lagi bas syarikat * yang aku naik dari seremban balik jb, lalu rembau, dah la jalan macam ular kene palu, drebar bas * ni pon wat kona baring, penumpang semua berimpit ke kiri ke kanan macam lalang, beg jangan cerita la sejak dari tu aku mula takut naik bas yang akan lalu kat rembau kalau aku ke seremban________dulu ada syarikat bas naila... dia kene ban sebab banyak accident libatkan bas ni kan ? aku dah tak ingat sebab dah lama cerita pasal bas ni Edited August 29, 2007 by neko Quote Share this post Link to post Share on other sites
Supersirap 0 Report post Posted August 29, 2007 Nak naik bas,naik la yang dah tau ciri2 keselamatan tu terjamin.Kalau aku hanya 2 je pilihan,Transnasional atau Plusliner.Lain2 tu aku tak yakin lagi,terutamanya dah byk kes bas2 terbalik ni...Keselamatan semakin diragui,hmmm... Quote Share this post Link to post Share on other sites
DRS 0 Report post Posted September 1, 2007 sebenarnya kes kes kemalangan bas ni dah berlaku selalu sebelum nihtapi tak dihebohskrg lepas dah 20+ org mati sekali xcident bus, reporter2 pun sibuk le tercarik-carik xcident bus nak buat gegak gempita lagi isu bas nih, kira bila ada kemalangan tu baru ler nak bertindak, dah kenakemalangan bas kedua yg seorang mati tuh, dah tak ingat kat manatetapi kawan saya kata dia selalu naik bas lalu kat situ, mmg tempat bas selalu kemalangan.lagi satu masalahnya had lajuada had laju dibawak lebihhad laju tu pun dah kira merbahaya dahpatut diturunkan lagisampai bila kerajaan tak sedar-sedar lagitak ada seorang pun pertikaikannak jugak laju, tak boleh perlahan lagi nanti takut lambat, itu ini, begitu beginitapi kata biar lambat asal selamatcakap pandai had laju tak nak bagi turun, bagi tambah ada ler110 tuh dah kira nak terbang tuh Quote Share this post Link to post Share on other sites
sawi 16 Report post Posted September 1, 2007 (edited) masa aku nak ambik lesen P sekitar tahun 2002 dulu...masa kelas teori yg berjam2 tu, ada askar yg bagi talk...maybe dia dr unit/bekas unit berkaitan kenderaan kot...dia ada cakap masa nak habis kelas... dia kata kelajuan bukan sebab kemalangan..nak laju2 laju la...tp bertempat...then, aku tanya balik soalan, "betul ke kelajuan bukan sebab kemalangan?" soalan ni aku tanya pada kawan sekerja (bekas askar), aku tanya dia sbb dia bekas askar yg pernah bertugas menjadi pemandu kenderaan2 askar (pernah bawak bom tahap XXX tu..hehehe)dan dgn panjang lebar dia cerita...dan isi penting dia..mmg kelajuan tu bukan sebab kemalangan, jika digunakan dgn betul dan pada masa yang tepat di tempat yang betulpelbagai faktor diambil kira... yang selalu jadi kemalangan adalah dari sikap pemandu itu sendiri, dan pemandu2 disekeliling dia... antara faktor dia ada sebut...dan rasanya semua yg ambik lesen di pusat2 latihan memandu dalam malaysia ni diajar... > faktor jarak... jarak antara kenderaan... nak pecut bleh...tp jaga jarak..jgn cucuk2... byk bas eksiden, terbabas sbb laju..memotong tak jaga jarak...tak lepas potong, sondol lori...terbabas..terbalik...> faktor pemandu... nak memandu kena ada stamina, minda kena cergas..badan pun kena cergas...baru fikiran waras, mata luas, tgn kaki pantas... bila mengantuk, penat...jadi kurang waras...mula hati panas...buat tindakan tak bernas, potong pada tempat tak sepatutnya, dan lain2...> faktor jalan/muka bumi... kalau highway, kereta tak ada, sorang2 je bawak atas jalan tu...tp jalan tak rata... beralun alun, ada plak selekoh, tambah tar yg tak ada kualiti... anytime boleh terbabas, hilang keseimbangan... > faktor kenderaan... nak bawak laju...tp tayar dah 4tahun tak pernah tukar, tak hantar service check suspension, dan lain2... break tak di service dgn baik, kenderaan tiada ciri2 keselamatan macam ABS utk break..dan lain2 la... nak bawak laju...tp tak tahu tahap kemampuan tayar kita tu boleh tampung kelajuan macam mana..keadaan jalan macam mana...suspension kita tu sesuai guna dalam kelajuan&keadaan mcm mana... ni suspension standard...bawak laju kat selekoh...zasss masok longkang...kelajuan atau slow tak menjamin kemalangan tak berlaku kalau semua faktor2 ni tak diambil kira...yg bawak slow pun boleh jadi punca...yg bawak laju apatah lagi...personally aku pernah naik kereta si tentera ni tadi...mmg aku respek cara dia memandu... slow pun tak..laju pun yer..tp laju bertempat...slow bertempat...cara ambil selekoh, dan cara memberi perhatian pada jalan dan sekeliling tu yg aku respek...rasanya masa kita nak ambik lesen P dulu...benda2 ni ada di ajar dalam kelas yg berjam tu tak silap... soal jarak penglihatan...jarak antara kenderaan..keadaan kenderaan...balik pada topik... pasal BAS... korang sendiri boleh nilai...aku kalau hantar sapa2 pegi stesen bas suka tunggu sampai bas jalan..aku suka tgk bas tu..tayar dia..pemandu dia...kalau aku yang naik bas...aku suka tgk dashboard dia n pergerakan tangan pemandu kat stereng/gear.. (itupun kalau dapat duduk depan...sbb aku suka ambik tiket depan)...korang usya la bas2...sempurna tidak dr sudut pandangan kasar... n juga pemandu nya sekali... mmg byk kekurangan kan... belum ambil kira faktor jalan raya di malaysia...jalan raya yg free way... mahupun jalan yg ber"tol"... faktor stamina pemandu usah cerita la...tak semua pemandu ada disiplin...jaga kesihatan utk dan supaya dapat bekerja dgn lebih baik...mmg susah la nak carik...malas nak gie kerja lg ada kan..bwk bas marah2 orang... Edited September 1, 2007 by sawi Quote Share this post Link to post Share on other sites
PinguSpy 3 Report post Posted September 1, 2007 bas memang giler... time aku balik dri pudu ke kulim bas nih bwk skill drif .. time selekoh x main brek.. cam nk terbalik jer giler t0l.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
DRS 0 Report post Posted September 2, 2007 sawi saya rasa apa yg ko kata tu langsung tak masuk akalko kata kelajuan bukan sebab kemalanganko nak berhujah guna hukum fizik ke hah? nampak macam askar tu cakap fizik ntah fizik dulu spm dapat berapaok pertama faktor jarak, ko kata jgn cucuk2kalau rapat mcm jem tapi pelahan kan tak kena accidenttapi kalau laju mcm nak mampus asyik nak memotong (memotong tu kan nak laju)apalagi kalau berlanggar parah lekalau berlanggar masa bawak pelan apa sangat impaknya, bergeser je takder lah kemalangankedua faktor pemandu, kalau pemandu tengah bawak laju tertidurdan kalau pemandu tengah bawak perlahan tertidur yg mana you rasakebarangkalian untuk survive accident lagi tinggi, nanti mungkin ke ko takbelajar kebarangkilian pun dalam matematik spm?faktor muka bumi, contoh kalau ada selekoh tajam takpun bonggol lekalau laju dengan tak laju, mana satu you pikir yg boleh terbang punya?mana satu yg you pikir sempat atau tak sempat brek punya?faktor kenderaan pulak, kereta lama bawak laju dgn kereta lama bawak pelan mcm kereta lembumana satu yg kebarangkalian kena kemalangan lagi tinggi? so sekarang you fikir betul-betul dan cakap balik apa faktor terpenting penyebab kemalangan. mmg tak lain tak bukan kelajuan jugak.mmg ada faktor2 lain mcm yg you cakap, tapi kalau faktor kelajuan tak masuk tekder kemalangan punya tak pun kadar kemalangan menurunkalau le yg diajar kat sekolah memandu yg semua faktor ni penyebab kemalangan bukan kelajuan, mmg patutle kadar kemalangan kat malaysia tinggi dan meningkat. silibus sekolah memandu mesti dirombak balik dan faktor kelajuan harus ditekankan. bukan kah 'biar lambat asal selamat'. perkataan laju tu sendiri bertentangan dgn perkataan lambat. Quote Share this post Link to post Share on other sites
PoCH 0 Report post Posted September 2, 2007 suh pemandu tu minum tongkat ali la sebelum gerak .. atau letak la pemandu simpanan.. 2 ke 4 ke letak sticker besar2 kat depan cermin bas tu "kamu tanggunglah dosa org2 yang meninggal dek kecuaian kamu" biar dia nampak selalu.. bagi dia berlampu2 sikit supaya nampak waktu malam .. atau pasang lagu-lagu heavy metal ke .. bagi dia shock sket Quote Share this post Link to post Share on other sites
Supersirap 0 Report post Posted September 2, 2007 (edited) Driver tak layan metal2,dia layan yang jiwang2 punya.Kalau minum tongkat ali pun tapi tido cuma 2 jam je 1 hari,badan mana yang tahan.Yang penting driver kene patuh pada peraturan,dan badan fresh masa bawak bas.. Edited September 2, 2007 by Supersirap Quote Share this post Link to post Share on other sites
eeya_hunny 0 Report post Posted September 2, 2007 teringat masa kat dalam kelas memandu dulu...en A: saper tau, lampu merah, kuning dan hijau utk apa?kami: merah berhenti, kuning bersedia utk berhenti dan hijau jalan...en A: salah tu.. hijau jalan, kuning bersedia utk pecut, merah pecut.....cam betul je kan.. kalo tak, takder la terjadi kes bas hang tuah yg terbalik kat melaka ari tu.. nyaris2 aku naik bas tu... 1 of my ex classmate meninggal masa tu... alfatihah... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Supersirap 0 Report post Posted September 3, 2007 Kalau macam tu sume nya accident la langgar tiang lampu tu hehehe... Quote Share this post Link to post Share on other sites
P Untuk Pendeta 0 Report post Posted September 3, 2007 (edited) Kenapa eksiden ni masih berlaku?Sebab berita sekadar cerita kepada rakyat.Sebab rakyat sebenarnya tak kisah.Sebab, rakyat tak kisah, maka kerajaan tak kisah.Sebab, kalau kerajaan kisah, kita akan nampak tindakan di ambil secepat-cepatnya, bukan dengar mereka leka bersidang. Lepas dua minggu maksimum, cerita tu kita semua lupa. Sebab apa lupa? Sebab kita tak kisah.Kalau rakyat betul - betul kisah, rakyat tahu apa yang patut rakyat buat untuk tunjukkan ada di kalangan rakyat yang lebih layak sebab lebih kisah. Lepas tu, kerajaan mesti kisah. Takdelah sekadar kisah masa pilihanraya.Banyak kisah sebenarnya, tapi kisah perkaumaaaaaan jugak dia sumbat kat kita. Kita pun, buat - buat ambil kisah.Kalau kita betul - betul tak kisahlah kan...ehehe.Begitulah al-kisah nya~ Edited September 3, 2007 by P Untuk Pendeta Quote Share this post Link to post Share on other sites