Jump to content
Balthazor

Jika Iran Diserang....................

Recommended Posts

Jika topik ni salah atau sensitif mod leh buang.............juz aku nak tau....apsal IRAN ni x macam Iraq...berani semacam?........baru2 ni dia ada buat test PELURU BERPANDU TANPA RADAR............dan berjaya mengenai sasaran........

pastu dikatakan memiliki beberapa persenjataan dari RUSIA..............

Yg terbaru aku baca majalah TEMPUR bulan lalu.....Hizbullah ada gak pakai kepakaran Tentera Repbuliikan Iran dan hasilnya kapal ISrael (terkuat ke?) kat laut mana ntah nyaris2 tenggelam.....................padahal kapal perang tu di lengkapi anti peluru berpandu......serangan datang dari darat.................Sesapa leh tolong explain.......

P:S Aku cuma nak tau dari segi kekuatan Tentera Iran je.................bab2 politik jangan citer.............

Share this post


Link to post
Share on other sites

iran bukan mcm amerika suke menunjuk2.die ingat diorang je ade senjate canggih.die dapat musnahkan iraq pun dgn care yg jijik je.suke menyerang musuh yg tak ade senjate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku rasa susah juga nak serang Iran tu..kuasa Veto dunia Rusia mesti xbagi nyer..

aperpun, aku rasa negara Islam yg kuat dr segi sjata ialah Iran..

sebelum Amerika serang Iraq, aku dh main game CONFLICK DESERT STORM..last-last sekali bunuh saddam kat kubu bawah tanah dia, tapi dlm realiti saddam mati kena gantung...

perang x lagi, depa dh tawan fisiologi dgn buat game camtu, sekali dgn aku bunuh saddam..he.he.he

antara misi game tu lagi, cari peluru pandu yg nk dilancar ke Israel dn musnahkan sblm peluru tu dilancarkan...

pasal Iran lak..

aku main game FIRST FIGHT klo xsilap, game ni simulator utk tentera / latihan la kot utk serang Iran.mcm SWAT juga la cara main game ni, last2 misiion bunuh Aziz aper tah lupa nama..bnyk aksi tembak2 yg game ni buat, orang Iran sembunyi dlm masjid, sambil dgr azan, tembak2 diorang...aku malas main part ni,skip next mission..

kalo ikut aku xnak main game2 ni, tapi dh terbeli sbb aku xtahu. dh main kira nk main sampai habis nk tahu kesudahan cerita game tu...hu.hu.hu....nasib baik hanya game.....semata..

kalo perang dgn Iran, kesan jugak kat dunia ni teruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

susah jugak us nak serang pasal dia tau pertahanan udara iran lagi power dari iraq , slalu us ni kalo nak serang dia bantai ngan bom2 + cruise missile je dulu pastu baru masuk .

Share this post


Link to post
Share on other sites

susah jugak us nak serang pasal dia tau pertahanan udara iran lagi power dari iraq , slalu us ni kalo nak serang dia bantai ngan bom2 + cruise missile je dulu pastu baru masuk .

itulah..................katanya kekuatan IRAN agak sukar dianggarkan...............pastu hubungan baik ngan China+Rusia......dengar cite dah IRAN dah kena sekatan ekonomi............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salam,

Aku suka Iran, ataupun nama sebenarnya Republik Islam Iran. Berikut aku ulaskan mengikut sejarah dulu yer, agar korang faham kenapa aku sokong Iran.

Rasulullah (s.a.w) bersabda: “Sekiranya al-Din berada di (bintang) Thurayya, kaum lelaki daripada golongan ini tentu dapat mencapainya, atau – daripada keturunan Farsi sehingga mereka berjaya mencapainya.†(H.R. Muslim, Abu al-Husayn Muslim bin Hajjaj (m.261/875) (t.t), Sahih, IV, [Tahqiq: ‘Abd al-Baqi], ‘Isa al-Babi al-Halabi wa Syurakah, h.1972.)

Hampir 95% Rakyat Iran adalah bermazhab Syiah Imamiyyah (yg percaya kepada 12 Imam) dan selebihnya adalah Sunni, Kristian dan Yahudi, dan juga Bahai. Rakyatnya kini menjangkau 70juta. Walaupun pelbagai etnik, bangsa, mazhab, dan agama pada tahu 1979 mereka semua bersatu menjatuhkan kerajaan zalim lagi durjana iaitu kerajaan Shah Palavi. Kebangkitan ini dinamakan Revolusi Islam Iran. Kebangkitan yang menentang rejim Palavi. Palavi merupakan sekutu kuat Amerika, sehingga sanggup menggadai minyak, dan tanah di Iran utk dijadikan markas nuklear.

Revolusi Islam Iran dipimpin oleh Ayatullah Imam Khomeini, iaitu seorang ketua Ulama terkenal yang telah dibuang negeri ke Iraq. Selepas beberapa lamanya, Iraq memerintahkan Ayatullah Imam Khomeini dibuang negara (pernah dibuang ke Turkey). Serentak dengan itu, Amerika yang merupakan penguasa hebat, mengancam mana-mana negara yang sudi menerima Imam Khomeini. Namun begitu, Perancis dengan beraninya menerima Imam Khomeini atas dasar kemanusiaan.

Imam Khomeini menetap di Perancis sedekad lamanya. Dari Perancis, rakyat Iran mendapatkan berita ataupun arahan-arahan terbaru daripada Imam Khomeini. Akhirnya Imam Khomeini mengeluarkan fatwa menentang rejim Shah Palavi. Rakyat diwajibkan untuk berarak secara aman di jalan-jalan pada setiap hari. Kesan daripada kebangkitan rakyat itu, Shah Palavi mengarahkan pasukan keselamatannya menembak terus mereka yang enggan beredar. Lalu, lebih ribuan orang menjadi korban. Perkara ini disampaikan kepada Imam Khomeini. Strategi baru dibuat. Rakyat kemudian diarah untuk membawa bunga setiap seorang dan diberikan kepada pasukan keselamatan. Tindakan itu menyebabkan hati-hati pasukan keselamatan menjadi lembut. Lalu mereka kemudiannya turut menyertai kebangkitan rakyat.

Shah Palavi kemudian melarikan diri ke Mesir dan seterusnya ke mana ntah. <ahttp://forum.putera.com/tanya/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> Imam Khomeini akhirnya kembali semula ke Iran. Kedatangannya disambut lebih 10juta rakyat Tehran. Seterusnya diadakan pungutan suara sama ada utk membuat sebuah Republik Islam ataupun tidak. 98% rakyat mengundi YA. Lalu Iran pun menggunakan sistem pemerintahan sepertimana sekarang ini.

Tujuan Revolusi

Bagi mereka yang bermazhab Syiah Imamiyah, keyakinan terhadap Imam Mahdi adalah wajib. Imam Mahdi diriwayatkan akan muncul, dan Imam Mahdi adalah dari susur galur Rasulullah s.a.a.w. Sebab itu mazhab mereka dinamakan Syiah Imamiyah ataupun 12 Imam (itna asyra'rah). Dan Imam Mahdi adalah Imam ke-12, namanya Muhammad bin Hassan.

Untuk menyambut tetamu hadir ke rumah, secara logiknya... tuan rumah perlulah mengemas dan menyediakan ruang rumah untuk tetamunya, bukan sebaliknya (tetamu yg datang kemaskan). Maka, Ayatullah Imam Khomeini membuat revolusi, dengan tujuan membersihkan tempat yang akan menjadi pusat pemerintahan Imam Mahdi (menurut sesetengah riwayat). Jadi, Revolusi Islam Iran adalah untuk membangkitkan umat Islam akan kehadiran Imam Mahdi.

Peperangan

IraQ mengambil kesempatan terhadap pergolakan politik di Iran. Dahulunya ketenteraan Iran merupakan antara yang terkuat di dunia, tetapi selepas revolusi, tentera ini dibubarkan. Lalu, Saddam Hussein mengepalai IraQ untuk merampas beberapa daerah milik Iran yang kaya dengan sumber minyak. Iraq dibantu oleh kesemua negara Arab termasuk Arab Saudi, Kuwait, Mesir, dan sebagainya. Paling ketara, Amerika menjadi penyumbang utama kepada IraQ untuk menjatuhkan kerajaan Islam Iran.

Negara-negara Arab sebenarnya takut akan revolusi Islam yang dilakukan di Iran, akan mengundang kebangkitan di negara mereka pula. Jadi, untuk menyekat kebangkitan itu, mereka membantu IraQ. Selain itu, mereka mewartakan Mazhab Syiah sebagai HARAM.

Namun, perang Iran-Iraq menjadi bukti bahawa janji Allah itu benar. Orang yang dizalimi akan menang. Seorang bekas menteri bernama Tan Sri Daim Zainuddin mengulas akan ekonomi Iran selepas perang Iran-Iraq. "Saya tidak pernah melihat negara yang berperang tidak pernah berhutang".

Kesimpulan

Republik Islam Iran tidak pernah takut akan negara-negara besar lain. Kerana apa mereka berani?

Kerana apa mereka berani benar mengancam Israel?

Kerana apa mereka berani benar meneruskan program nukluernya?

Kerana... mereka yakin akan kemunculan semula Imam Mahdi.

Dan kemunculan Imam Mahdi semakin hampir. Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadi Nejad berkata, "Kerajaan saya adalah menuju kepada kezuhuran (kemunculan) Imam Mahdi". Dalam perutusannya sempena Hari Krismas, "Saya yakin, Nabi Isa (Jesus) akan muncul dalam masa yang paling dekat". Terkini, Presiden Iran berkata "Kita akan merayakan kemenangan pada tahun baru" *tahun baru Iran adalah pada awal bulan Mac.

Beliau juga menyatakan bahawa bangsa Iran merupakan bangsa yang suka berdamai dan bersahabat [a nation of "peace and friendship] yang selalu mendokong keamanan, ketenteraman dan keselamatan kepada semua bangsa di dunia. Dikatakan bahawa untuk menjadi model dan contoh bangsa dan masyarakat, bangsa Iran hendaklah mengamalkan disiplin, kesatuan, kesetiakawan, bersatu, bekerjasama dan bekerja kuat dengan penuh kebijaksanaan dan keberanian. Dengan demikian, tiada suatu kuasa akan mampu menghalang laluan ketawhidan bangsa Iran. Hal yang sama telah ditegaskan oleh pemimpin tertinggi Kerajaan Republik Islam Iran, Ayatullah Sayyed Ali Khamenei yang menyatakan bahawa â€no nation will achieve progress without striving, perseverance, innovation and initiative.“

nota:

Imam Khomeini telah meninggal pada June 1989. Kini Ketua Ulama dipegang oleh Ayatullah Sayyid Ali Khamenei.

Edited by xdsl

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalau iran ada senjata nuklear,comfirm la power...tapi tak tahu la kalau US dan USSR...bagi aku kalau dalam perang...sapa uang melancarkan first attack boleh menang ...kalau iran serang US dulu iran menang :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

susah gak kalo nak serang us pakai missile nuclear pasal us ni dah siap2 dah ngan pertahanan anti-nuclear , kene serang ngan beratus2 senjata nuke la kot .. iran lak, kalo us serang pakai nuclear tak tau la sangat

Share this post


Link to post
Share on other sites

susah gak kalo nak serang us pakai missile nuclear pasal us ni dah siap2 dah ngan pertahanan anti-nuclear , kene serang ngan beratus2 senjata nuke la kot .. iran lak, kalo us serang pakai nuclear tak tau la sangat

missile nuclear watpa...boleh dimusnahkan ngan ECM atau anti missile machinegun ..Bom nuclear baru best...dapat bunuh ramai..

Edited by Putera ultimatezezs-SE

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalau pakai jampi bomoh je.. tak boleh ker

XD kalo boleh dah lama dah bush ngan sekutu dia kene santau + kne kaco ngan hantu raya + gila + mampus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harus diingat bahawa Iran mempunyai tamadun yang amat lama, iaitu semasa kerajaan Farsi berkuasa dahulukala. Ianya adalah tandingan utama kerajaan Rom. Sehingga kini banyak pembongkaran misteri alam dan teknologi datang daripada pengetahuan bangsa Iran itu sendiri. Mereka adalah antara golongan yang bijak dan mampu membina empayar yang luas....

Kalo US nak masuk ke Iran sekali pun, dia kena pikir jugak 100 kali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sebenar nye, kite pun buleh kuat macam iran jugak pe, sebab sekarang orang pakai cyber warfare.. da tak perlu hantar orang, main internet (or something like that) je, hantar virus ke, DDOS ke, ape ke..

amacam, kita buat macam tu ok pe, aku rasa belanja die takde la sampai billion2 (macam beli kapal selam, jet, peluru berpandu..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harus diingat bahawa Iran mempunyai tamadun yang amat lama, iaitu semasa kerajaan Farsi berkuasa dahulukala. Ianya adalah tandingan utama kerajaan Rom. Sehingga kini banyak pembongkaran misteri alam dan teknologi datang daripada pengetahuan bangsa Iran itu sendiri. Mereka adalah antara golongan yang bijak dan mampu membina empayar yang luas....

Kalo US nak masuk ke Iran sekali pun, dia kena pikir jugak 100 kali.

Masa amerika nak serang iraq dulu.. kita bayang kan aa.. senjata iraq ape la sangat.. tapi amerika still takut. then arahkan iraq musnahkan dulu senjata2 yang iraq ada.. iraq pun musnahkan a... dengan berani dan cakap besar amerika.. diorang kata akan takluk iraq dalam masa kejap je. last2.. sket punye lame.. ( aku tak ingat fakta masa ).. even sampai sekarang iraq masih bergolak.. sampai saddam dah mati pun.. amerika pada hakikatnya... mengalami kekalahan.. huhu..

kalo dengan iran ? fikirkan laa...

kalo iran serang balik amerika ? sape tau ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

iran mmg akan serang punya.... tapi belum sampai masa. katanya masa makin hampir.

Dorang akan serang sebab Imam Mahdi isytihar perang ke atas org2 jibt dan taghut

ni aku ada terbaca kat mana ntah.. lupa plak.

tapi tak de kaitan lah dengan Rufaqa ataupun Al-Arqam punya Imam Mahdi. hehehe

Edited by xdsl

Share this post


Link to post
Share on other sites

mampuslah Amerika klau serang Iran....

perbuatan bodoh tu..

Iran tersangat kuat

tu pasallah diorang tak serang2 Iran.

cuba korang tengok Negara Iran..Memang cantik dan sangat maju.

Tak macam negara Islam kebanyakan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

missile nuclear watpa...boleh dimusnahkan ngan ECM atau anti missile machinegun ..Bom nuclear baru best...dapat bunuh ramai..

bom nuklear tak best lah..bom ultranova/supernova lagi best..jatuhkan sebijik pastu terus menang..takde perang2 sampai bila2 dah lepas tu..:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

perang gune nuklear memang pengecutlah.kalu menang pun tidak bermakne sebab tak dapat rese perjuangan yg sebenar.amerika tu bodoh dan pengecut, buat ape cipte senjate2 canggih kalu awal2 lagi dah hasut sekat ekonomi dan ugut PBB hapuskan senjate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LoL korang bercriter Bom Nuklear sana sini, korang tahu tak kesannya, berapa ramai akan terkorban, jangan samakan game dgn realiti. Apa perasaan korang kalo nampak kluarga korang kena bom? walaupun depa tu musuh tapi kita bukan nak perang sangat lagipun bom nuklear bukan setakat membunuh musuh tapi rakyat2 skaligus. Tak kira siapa yg pakai, bom nuklear tetap satu kesalahan besar jika digunakan dlm peperangan. Tiada satu negara pun yg akan sokong negara tersebut dan sbb tu la amerika tak pakai, israel tak pakai sbb takut satu dunia trus menentang secara abis-abisan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

us atau israel kalau nak serang Iran kena pikiaq banyak kali....Iran bukan macam iraq....

aku dapat tau...........Iran ada SuperHornet f16 buatan Amerika.....kira recond la..............bukan beli direct ngan amerika.........

ada sesapa tau kekuatan Iran sekarang macam mana?..............setakat ni Iran hanya ada peluru berpandu anti radar........

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalo us serang iran kemungkinan iran lancar missile long-range ke israel cam scud ke missile yang dia baru buat tu ke , dan amerika akan hentam guna pengebom sampai kekuatan pertahanan udara iran lemah pastu kalo israel join sekali mungkin syria ke, hezbollah ke, join gi serang israel , kalo ade lak negara arab lain join , pastu rusia lak join . kemungkinan perang dunia ke-3 jadi .

cam biasa kemungkinan israel or us lancar icbm bom hidrogen, sume mampus .... kesimpulannya

sume mati .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...