Jump to content
AinKaoruWong

Kelas English DEWASA (Kerja,MUET,iELTS,SPM Ulangan) / Cuti Sekolah, Universiti, Kolej / Terbuka utk yg langsung tidak fasih B.I

Recommended Posts

Kepada calon-calon yang akan menduduki peperiksaan MUET. Adakah anda kini sedang berada di dalam keadaan rungsing memikirkan tentang peperiksaan MUET yang akan hadapi tidak lama lagi?

Maklumlah, peperiksaan MUET ini mungkin salah satu perkara yang terpenting di dalam hidup anda. Ianya akan menentukan sama ada anda akan berjaya untuk menyambung pelajaran ke IPT atau tidak?, atau ia juga akan menjadi tanda penentu bahawa sama ada anda layak atau tidak untuk dinaikkan pangkat di tempat kerja anda.


Pada tahun 2015, seramai 183,631 calon telah menduduki peperiksaan MUET, tetapi malangnya, hanya 0.05% sahaja yang berjaya memperolehi keputusan yang cemerlang (Band 6). Sebahagian besar, hanya mendapat Band 3, dan bakinya, memperolehi keputusan yang kurang memuaskan.

Keputusan yang kurang memuaskan ini akan menyukarkan anda untuk memperolehi jurusan yang anda idamkan di Universiti. Keputusan untuk kenaikan pangkat di tempat kerja mungkin perlu dipertimbangkan semula oleh pihak atasan apabila melihat keputusan peperiksaan MUET anda yang kurang memuaskan. Mahu atau tidak, anda terpaksa mengambil sekali lagi peperiksaan MUET dan ianya akan mengambil masa anda selama 6 bulan lagi.


...Baca teknik yang betul menjawab MUET disini >> https://mycambridge.blogspot.com/2019/08/teknik-lulus-cemerlang-peperiksaan-muet.html

 


.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

CARA MEMBINA AYAT DALAM BAHASA INGGERIS


Dalam catatan-catatan yang lepas kita telah mempelajari tatabahasa secara asas. Ini termasuk punctuation mark tanda bacaan, word class kelas perkataan, phrase frasa, sentence ayat dan sebagainya. Walaupun kita belum mempelajarinya secara terperinci, saya rasa ada baiknya jika kita bincang cara membina ayat dahulu. Saya percaya bahawa mempelajari cara membina ayat diperingkat awal boleh membantu dalam memahami pelajaran tatabahasa dengan lebih mudah. Selain itu, saya percaya bahawa ia boleh juga membina keyakinan diri untuk mempraktikkan apa yang dipelajari, sekali gus membolehkan perbualan dilakukan secepat mungkin, insya-Allah.
Dalam Bahasa Inggeris, membina ayat dipanggil sentence construction. Berikut adalah perkara-perkara mengenai sentence ayat yang telah kita bincang sebelum ini. Sentence hendaklah:

    Bermula dengan capital letter huruf besar.
    Di akhiri dengan full stop tanda titik(.), question mark tanda tanya(?) atau exclamation mark tanda seru(!).
    Menggambarkan subject subjek dan predicate predikat. Predicate mengandungi verb kata kerja dan boleh juga mengandungi object objek.
    Mengandungi clause klausa. Simple sentence Ayat mudah mengandungi satu clause manakala compound sentence ayat majmuk dan complex sentence ayat kompleks mengandungi dua atau lebih clause.


Persoalannya sekarang adalah "bagaimana caranya nak bina ayat?". Katakanlah kita ternampak seorang lelaki yang telah mencuri sebuah kereta dan kita ingin menceritakan hal ini kepada kawan kita. Berikut adalah langkah-langkah membina ayat untuk cerita kita:

Langkah 1: Tentukan subject subjek
Lazimnya subject adalah orang atau sesuatu yang melakukan aksi. Dalam cerita kita subject adalah:

    A man Seorang lelaki


Langkah 2: Tentukan verb kata kerja
Verb adalah aksi yang dilakukan oleh subject (atau pun keadaan subject itu). Dalam cerita kita verb adalah:

    stole telah mencuri


Langkah 3: Tentukan object objek
Object adalah seseorang atau sesuatu yang terlibat dalam aksi tetapi tidak melakukan aksi itu. Dalam cerita kita object adalah:

    a car sebuah kereta.


Dengan tiga langkah di atas maka kita telah membina ayat yang mengandungi subject, verb dan object. Oleh itu, ayat (atau cerita) kita akan berbunyi seperti berikut:

    A man stole a car. Seorang lelaki telah mencuri sebuah kereta.


Kita boleh tambah maklumat mengenai subject (A man Seorang lelaki) dengan menggunakan adjective kata sifat, contohnya perkataan young muda. Ayat kita akan jadi seperti berikut:

    A young man stole a car. Seorang lelaki muda telah mencuri sebuah kereta.


Kita boleh juga tambah maklumat pada object (a car sebuah kereta) dengan menggunakan adjective kata sifat, contohnya perkataan big besar, menjadikan ayat kita:

    A young man stole a big car. Seorang lelaki muda telah mencuri sebuah kereta besar.


Kalau kita ingin menggambarkan cara dia mencuri kereta itu maka kita boleh menggunakan adverb kata keterangan, contohnya perkataan easily dengan mudah, dan ayat kita akan berbunyi:

    A young man easily stole a big car. Seorang lelaki muda dengan mudahnya telah mencuri sebuah kereta besar.


Begitulah seterusnya kita boleh menjadikan cerita kita lebih menarik dengan menambah lagi perkataan-perkataan dari berbagai kelas perkataan seperti yang ditunjukkan di bawah:

    Noun Kata nama - Merujuk kepada nama seseorang atau sesuatu.
    Pronoun Kata ganti nama - Menggantikan noun untuk mengelakkan penggunaan noun berulang kali.
    Article Kata sandang - Mengkhususkan atau mengumumkan seseorang atau sesuatu.
    Adjective Kata sifat - Memberi keterangan mengenai orang atau benda.
    Verb Kata kerja - Menggambarkan aksi, perbuatan atau keadaan.
    Adverb Kata keterangan - Mengubah sedikit maksud verb.
    Conjunction Kata hubung - menyambung perkataan atau ayat.
    Preposition Kata sendi nama - Menghubungkan satu perkara kepada perkara yang lain.


Jika kita meneliti dengan betul maka kita akan sedar bahawa ayat yang telah kita bina di atas adalah jenis simple sentence ayat mudah iaitu ia mengandungi satu independent clause klausa bebas. Dengan kata lain, ia mengandungi satu aksi (atau verb kata kerja). Kita boleh juga menambah aksi dengan mengatakan bahawa orang yang mencuri kereta itu kemudiannya memandunya pergi, seperti berikut:

    A young man easily stole a big car and he drove off. Seorang lelaki muda dengan mudahnya telah mencuri sebuah kereta besar dan dia memandunya pergi.

Kini ayat kita telah menjadi compound sentence ayat majmuk iaitu ia mengandungi dua independent clause klausa bebas yang telah disambung dengan coordinating conjunction kata hubung setara iaitu perkataan and dan.

Seterusnya kita boleh menambah aksi lagi dengan mengatakan pencuri itu ternampak polis seperti berikut:

    A young man easily stole a big car and he drove off after he saw the police. Seorang lelaki muda dengan mudahnya telah mencuri sebuah kereta besar dan dia memandunya pergi setelah dia melihat pihak polis.

Ayat kita di atas sudah menjadi complex sentence ayat kompleks kerana ia mengandungi dependent clause klausa pautan iaitu after he saw the police setelah dia melihat polis. Perkataan after setelah adalah dari kelas subordinating conjunction kata hubung tak setara yang menjadi penyambung dependent clause klausa pautan kepada independent clause klausa bebas.

Cara membina ayat yang telah dibincang di atas adalah dalam peringkat asas. Semoga ia dapat memberi keyakinan kepada kita dalam memahami struktur ayat-ayat dan perbualan Bahasa Inggeris.

 

...TUISYEN MUET & IELTS EXPRESS -> http://MyCambridge.blogspot.com

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sijil MUET.. hanya laku untuk 5 tahun sahaja


kepada rakan-rakan yang sedang menghadapi peperikasaan-peperiksaan.. 'good luck' dan 'do the best' saya ucapkan. Saya juga sedang sibuk membuat persiapan sebelum menghadapi peperiksaan akhir kursus pada minggu hadapan, dan peperiksaan final semester dalam pertengahan bulan lima ini.. rasa berdebar-debar pula..

Pasti ramai yang sudah tahu apakah maksud disebalik perkataan MUET.. MUET is standing for Malaysia University English Test, dimana setiap pelajar yang belajar di Malaysia untuk mendapatkan ijazah hendaklah mendapatkan sekurang-kurangnya band 3 dan ke atas dalam peperiksaan ini. Tetapi apa yang saya ketahui, terdapat juga beberapa course yang tidak memerlukan sijil MUET untuk melayakkan mereka memperoleh ijazah.. Cuma saya tidak berapa pasti course apa yang dikecualikan..


Apa yang saya hendak maklumkan di sini ialah, tahukah anda sijil MUET sebenarnya hanya laku dan boleh diguna pakai untuk lima tahun sahaja!! Saya telah difahamkan oleh salah seorang lecturer saya tentang pernyataan ini. Actually pada mulanya saya tidak berapa pasti tetapi setelah ditekankan berulang kali, hendak atau tidak maka terpaksalah saya  repeat resit semula paper ini.. Saya harap jika rakan-rakan ada informasi sebenar tentang MUET bolehlah berkongsi nanti.

Even sebelum ini saya telah ambil peperiksaan MUET ketika di matrix, tetapi jika dicongak tempoh pembelajaran saya di maktab selama lima tahun setengah ( setahun setengah = foundation, 4 tahun = ijazah ), tarikh saya digraduasikan telah melepasi due date sijil MUET, nak tak nak kenalah ambil lagi.. sebenarnya bukan apa, saya agak tertekan la nak ambil MUET ni, dah ler banyak lagi fokus study yang perlu saya utamakan, tetapi sekarang ini saya kena bersedia pula untuk MUET..


Yang lebih menyukarkan saya adalah, fokus study kini saya lebih tertumpu kepada Bahasa Melayu, jadi setelah lama meninggalkan writing dan reading comprehension, ini membuatkan saya agak terkesima, terkejut, tersedak dan ter ter lagi la untuk bersedia MUET. terus terang saya nyatakan di sini, adalah satu kesilapan bagi saya kerana meninggalkan begitu sahaja pembelajaran formal Bahasa Inggeris.. kerana pembelajaran bahasa mestilah berjalan secara berterusan supaya penguasaan bahasa itu semakin kukuh dan bertambah maju. Tapi apa kan daya, kini saya seolah-olah perlu merangkak semula untuk mengingati semua pembelajaran saya dahulu.


Dalam peperiksaan MUET, terdapat 4 paper yang perlu diambil, iaitu ; Reading Comprehension , Writing, Listening and Speaking.. Bagi saya kelemahan yang paling ketara yang dapat saya kaji adalah dari segi writing dan listening. untuk menjawab paper Writing, penguasaan bahasa dan gaya penulisan harus dititikberatkan terutamanya dari segi grammar dan vocabulary.. selain itu kemahiran menganalisis dan menginterprestasi jadual atau carta perlu dikuasai agar gaya penulisan bertepatan dengan kehendak soalan.


Namun yang paling lemah untuk saya adalah part listening. Agak mengecewakan paper listening saya pada 24 April 2010 yang lepas kurang memberangsangkan gara-gara kesilapan audio dan kekurang jelasan alat auditori saya.. Terdapat 3 part dalam listening, tetapi bagi part kedua dan ketiga, saya rasa macam tak faham dan tidak jelas  apa-apa. Slanga dan dialek yang diperdengarkan oleh audio terlalu berdengung dan berbeza dengan sebutan biasa. Contohnya bagi perkataan ' fire, fire '.. saya pun tidak tahu mengapa telinga saya dengar 'bang, bang'.. sedangkan saya dah memastikan telinga saya suci lagi bersih dari segala halangan. malah rakan saya juga mendengar perkataan selain daripada di atas iaitu ' pear, pear '.. jadi kiranya telinga saya ni masih berfungsi secara normal.. hehe.. pasti pemeriksa akan tergelak bila melihat jawapan yang berbagai ragam daripada rakan-rakan yang mengambil MUET kan

 

Tuisyen MUET seluruh Malaysia >> http://www.MyCambridge.blogspot.com

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku berumur 20,aku seorang yang cintakan negara.Aku minat dan sayang pada bahasa Malaysia dek kerana bahasa Malaysia merupakan bahasa rasmi negara kita.Aku juga peminat tegar pada sejarah negara,dunia.

Selapas tamat SPM aku dapat A+ dalam subjek BM manakala SJ aku dapat A . sedih la juga time ni sebab SJ “A” jaa .. Tapi tak apa . rezeki Allah.Semua subjek yg aku ambil aku peroleh credit manakala 1saja subjek aku dapat D tak credit iaitu bahasa Inggeris .

Bermulalah episod duka dalam hidup aku. Lepas SPM aku ditawarkan Maktab Peguruan .Semua sesi aku lulus sehinggalah sesi terakhir iaitu sesi speaking .Masa tu aku kaku. Keputusan keluar aku gagal. Hancur hidup aku sedih semua ada.Aku berharap sangat dapat maktab .Aku nak jadi cikgu wehh ,apakan daya Allah penentu segalanya.

Dari zaman sekolah aku belajar english tahap gila.Waktu rehat dulu aku akan pergi bilik guru jumpa mana-II cikgu english untuk rujukan.Aku manfaatkan masa sebaik mungkin.aku beli buku english.Ada juga buku yang dihadiahkan oleh guru english pada aku kerana mereka lihat aku betul betul nak belajar english.

Aku pun tak tau kenapa aku tak pandai english.Macam macam dah aku buat untuk pandai english.Aku jeles lahh juga tengok orang dok speaking depan aku.Dunia sekarang kena pandai english baru senang dapat kerja. Haihh. Lagi buat aku gusar lerrr. Masa apply U pun aku dapat kos biasa2 sebab bi aku tak kredit.semua sangkut sebab bi.

Aku ada minta kerja kat satu hotel. Kebetulan hotel tu 5bintang.Aku sedar bi aku teruk. Tapi x apa lah . aku sekadar nak mencuba memandangkan aku jobless.Aku pergi lah interview .Masa interview tu lelaki yang interview aku.Lelaki india ,apa yang buat aku kagum ialah BM dia lancar wehh dia juga buleh berbahasa Mandarin dan B.ingeris mestilah lancarkan.Kagum dan ketar jiwa aku ni sebab takut nanti dia tanya soalan speaking2 matilahh aku.

Aku bernasib baik,sebab lelaki india tu cuma tengok result SPM aku.Lelaki india tu hanya bercakap dengan aku mengunakan bahasa malaysia sahaja.Lega wehhh haha .Tetiba terus dia suruh aku start kerja beberapa hari kemudian.Maybe dia tengok muka aku nampak Nur kutt . haha

Bermulalah episod kerja aku.Guest india datang speaking aku dapat handle.Guest cina datang speaking aku dapat handle.Guest mat salleh datang ja.haha garu kepala aku wehh. Aku tak dapat tangkap apa yang mat salleh tu cakap.rapper kut haha .laju sangat .Sebutan mereka pun lancar betul, punya susah aku nak faham.Staff kat situ mula sedar kebodohan aku dalam speaking nih.

Aku sebenarnya banyak mulut.Memandangkan smua staff speaking aku hanya berdiam diri.Sampai ada yang cakap aku ni pendiam ,pemalulah .Mereka tak tengok lagi aku kat luar macam mana . Melayu sama melayu pun mereka nak speaking.biasalah standart 5bintang maybe haha.

Dan hari yang aku sedang meniap ni adalah hari ke-6 aku berkerja dan mungkin hari ini hari terakhir aku juga.Aku sedih semua hidup aku sangkut sebab ‘BI’ aku teruk. Adakah perlu aku untuk berhenti kerja ?

Aku ada cerita pada seseorang,mereka cakap aku boleh belajar .Ya aku mengaku aku boleh belajar .macam sebelum ni aku belajar dari sekolah sampai lah keputusan SPM aku. Tapi tak kan bila dh masuk kerja baru aku nak belajar. Bayangkan penjaga pintu kat sana lebih pandai BI dari aku . hari ke-4 aku kerja ada seorang penjaga pintu datang dan perli aku”kalau nak pandai english kena baca paper ni(sambil tunjuk surat khabar yang dia pegang),anak pakcik pandai english pandai buat karangan penuh umur baru 17″ aku hanya diam dan dengar ja la. Hati terasa kut.Mungkin dia cuma bagi pandangan.Memandangkan aku kerja waktu tu aku rasa lain laa. Mungkin lepas habis waktu kerja dia nak tegur pasal english smua aku tak lah terasa.

Tapi tak apalah.Mungkin nasib aku memang macam ni.Aku mula rasa nak give up dengan english.Dalam handphone aku penuh dengan apps berkaitan english .aku download,aku belajar.Tapi aku tetap blurr . Aku buleh cakap english dan bila orang cakap aku susah nak faham.Practice make perfect. Aku dah practice tapi masih tak perfect.

Pada yang membaca aku harap korang jangan jadi macam aku.Susah sangat.Belajar dan jangan putus asa.Mungkin lepas ni aku akan masuk kelas bahasa english.Doakan aku.Sesiapa yang ada pandangan ,kongsilah pada saya .

Share this post


Link to post
Share on other sites

READ, READ & READ + WRITE, WRITE & WRITE

READ, READ & READ


Sekiranya anda memikirkan hobi membaca ini suatu yang membazir, anda memang silap besar. Aku ingin memberikan cadangan kepada sesiapa yang berminat untuk membaca tetapi kekurangan wang untuk membeli buku, anda boleh berkunjung ke MPH (tempat selain perpustakaan). Faham sangat kehidupan sebagai pelajar yang kita mungkin kekurangan duit untuk membeli buku yang mahal semata-mata untuk membaca. Sekiranya ada masa terluang ambil peluang berkunjung ke MPH NU Sentral untuk membaca buku yang berkaitan dengan motivasi, inspirasi dan sebagainya. Seronok kerana ada tempat duduk yang disediakan (walaupun terhad) kerana dapat membaca buku secara percuma (cuma kena luangkan masa anda sahaja).

    Kakak, you must read this.

    Kakak, these articles are good for your essay writing.

    Kakak, please read newspapers and magazines if you want to excel in your writing.

     Kakak, don't forget to cut the articles from the newspapers.

    Kakak, don't forget to study smart.

All those "Kakak, please read these and that" : resembled my childhood memories.

    Alamak kena baca lagi?

    5 minit baca, mata dah kuyu

Nampak tak pelbagai alasan untuk 'avoid reading'. Pernah tak parents anda paksa anda untuk membaca? My parents forced me to read (forced me in a good way). Pada mulanya, memang malas dan tidak suka membaca - masa zaman budak-budak dulu lah kan (Buat confession pulak dekat sini. Ahaha). Bagusnya kena paksa untuk membaca kerana lama-lama sikap suka membaca ini menjadi satu minat! Thumbs up to my parents ;)

 

 

 


WRITE, WRITE & WRITE

 

Teringat kembali detik Semester 1 ketika mengambil subjek Writing for Academic Purposes. Berdebar lain macam kerana pada masa itu jarang menulis esei. Rasanya 'skill' menulis dah berkurang sedikit. Menulis itu ibarat satu ekspresi seni. Ekspresi seni di mana kita sebagai penulis bebas melakar pandangan serta idea yang mungkin tidak sama dengan orang lain.


Yeah, writing is the hardest thing ever!

Di sini, aku ingin berkongsi 9 tips bagaimana untuk menulis esei dengan baik tanpa menggunakan ayat bombastik atau 'jargon words' (I got an A : Writing for Academic Purposes subject. Thank you Bonda Ijun (Madam Mahizun Kasiron) Sayang lebih. Hee):

    Brain-storming
    Letak tajuk di tengah-tengah kertas (Mind-mapping)
    Tuliskan Main Points anda
    Nomborkan Main Points ikut keutamaan (Pilih yang paling penting dahulu - senang untuk huraikan esei nanti)
    Tuliskan points yang anda ingin tambah untuk 'elaborate' Main Points anda
    Pastikan ada Introduction, Body and Conclusion (Overall essay)
    Tambahkan 'example' untuk setiap Main Points
    Gunakan simple sentences untuk permulaan mengarang esei (Practice makes perfect!)
    Semak 'grammar', 'spelling error', 'sentences structure'

Nampak simple tapi bukan semua orang boleh lakukan dengan baik. Sekiranya anda sering melakukan draft menggunakan tips di atas, inshaaAllah anda akan nampak rentak menulis anda dalam masa terdekat!

Ada kawan-kawan bertanya bagaimana aku boleh menulis esei dengan baik dan ini jawapannya:

    Tips yang paling ringkas boleh bagi adalah buat esei yang senang difahami, ada isi yang menarik untuk dikongsi, mencari 'own voice in writing' (kerana setiap orang mempunyai 'writing style' yang berbeza)

 

.....Kelas English Dewasa ->> http://www.MyCambridge.blogspot.com

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Improve ENGLISH! - Tips 4 : BERCAKAP dengan CERMIN

Ini juga antara perkara yang selalu dipraktikkan. Bercakap di depan cermin bukan sahaja dapat memperbaiki kemahiran berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris malah kita dapat lihat cara 'body language' kita ketika bercakap. Untuk yakin dalam sesi pembentangan, 'eye contact' itu sangat penting.


...lagi banyak tips >> http://www.MyCambridge.blogspot.com

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Basically nak ambil exam IELTS ni bolehlah rujuk dengan British Council ataupun IDP. Jangan malas eh nak research website diorang. Korang ni asyik nak bersuap je (oh gila tak ikhlas aku nih bagi tips). Yuran dia memang mahal. Almost RM600. Kalau tak lepas kena ambil lagi. Sebab tu kamu kena buat betul-betul jangan bazir duit untuk exam yang harga dia begitu mencekik darah ni.

Macam yang aku katakan dalam entri lepas, exam ni ada 4 bahagian. Jadi aku akan cerita pengalaman aku mahupun kawan lain dan juga tips tulus ikhlasss dari iolss untuk uolss yang manjewww sangat nihh! (eh macam marah je Sophie)


University di UK kebanyakannya mahukan band minimum 6.5 ke atas. Ada juga yang boleh terima 6.0.. Top universities mungkin mahukan band 7.0.. Jadi jangan tanya aku, tanya universiti  yang korang nak mohon tu berapa requirement untuk lepas masuk uni tu, okey.

Kadang-kadang orang yang terer English pun susah nak lepas. Sebab nak jawab pun berformat & kena pandai tackle soalan. Eh macam nak main bola pula kena tackle2.Kena jawab dengan smart gituh.

So, straight to the point. (lepas mukadimah yang panjang lebar baru nak sraight to the point Sophie??)

Untuk exam Listening:
Okay, ini mencabar. Sebab conversation dalam tape itu, speaker nya adalah dari mereka yang native speaker, maksudnya tukang cakap tu memang mat salleh with British/Australian accent. Tak mainlah speaker dari Malaysian kan. Ada 4 section dalam test ni. Sebelum sesuatu section bermula, kamu akan diberi masa untuk baca soalan.

Tips saya: Bila baca soalan dulu, ingat key words. Bila conversation bermula, sambil dengar conversation, jangan sambil tu nak baca soalan, renung je blank paper, dengar dan kaitkan conversation dengan key words. Kenapa? Secara teorinya(sebab aku baca fakta sains ok), otak kita tak boleh fokus 2 benda dalam satu masa. Kalau kamu baca soalan waktu conversation runs, kadar tumpuan kamu pada conversation itu akan berkurang. Sebab tu baca dulu sebelum conversation bermula, amek key point & fokus pada conversation, bila conversation kena pada key point, catat roughly pada kertas. Lepas tu baru letak jawapan pada tempat kosong.

Komen:
Test yang sangat annoying. Bila tak dapat tangkap rasa macam nak suruh pengawas tu rewind tape je. Hisyh!!

Untuk exam Reading:
Paragraph untuk exam reading ni english dia high standard. Jadi kamu biasa-biasakan lah baca Reader's Digest ke kan. Jawapan pula walaupun dalam bentuk objective dan rupa bentuk yang lain seperti "yes" or "No" dan "True" or "False" tetapi fahamilah bahawa jawapannya juga adalah tricky. Kadang rasa cam nak bukak kamus je sebab tak faham perkataan.

Tips saya:
60 minit untuk jawab 40 soalan sangatlah kritikal sebenarnya sebab bahasa yang digunakan adalah tinggi. 40 soalan tu tak silap aku ada 4 ke 5 section camtu. Jadi bahagikanlah masa tu dengan berapa section yang ada. Contoh: kamu ada 15 minit je untuk satu section. By hook or by crook kamu kena gak siap jawab dalam masa 15minit tu. Lepas tu teruskan pada section berikutnya jangan gatai2 nak toleh lagi. Ini soalan bentuk pemahaman. Jadi baca dulu soalan, pick up key point. Bila baca paragrapgh, sambil baca & teringat keypoint yang kamu baca pada soalan tadi, terus garis. Jangan buang masa garis pakai pembaris. Free hand je tau! Lepas tu cepat-cepat jawab soalan.

Komen: To be honest masa memang tak cukup. Takda maknanya kau nak check balik jawapan kau. Jangan termenung langsung! LANGSUNG! telah ku katakan ini kritikal.

Untuk exam Writing:
Writings ni aku rasa macam okay je. Cuma kamu kena biasakan dengan format nak menulis tu. Kena banyakkan latihan. So far rasa macam okay je. Takde benda nak complaint.Haha.

Tips saya: Jawab ikut masa yang ditetapkan. Jangan lebih-lebih nak buat ayat novel bunga-bunga. Ayat biar straight to the point, padat dan jitu, gituhh! Sila buat latihan pada buku yang ada skema jawapan so that anda faham apa yang saya maksudkan dengan format nak menulis. Lepas tu jangan tulis lebih dari words yang ditetapkan. Lagi panjang anda menulis, lagi tinggi kebarangkalian anda untuk membuat kesilapan tatabahasa etc. *kan dah bagi hypothesis pulak kan..*


Komen: Yang menjadi masalah bila topik yang keluar tu kita tak faham maksud perkataan dia apa. Selebihnya okey je.


Untuk exam Speaking:
11 to 14 minutes.Boring betul aku dapat examiner ni orang Malaysian muka ketat. Nasib baik dia luluskan aku. Phew. Sebab ada gak kawan aku yang dapat examiner memang betul mat salleh. So boleh rujuk entri sebelum ni pasal cara-cara exam speaking ni berlangsung.

Tips saya:
Masa ni banyak study dengan kawan. Dia tanya soalan, aku jawab sambil kawan tu record timing. Kadang depan skype ke. Kalau bukan dengan kawan pun aku duk dalam bilik atas katil, pandang dinding, aku yang tanya soalan, aku yang jawab depan dinding. Sebab sorang-sorang kan, nak pandang cermin rasa annoying pulak tengok muka sendiri membebel depan cermin kan. So yeahh, praktis lah aku depan dinding. Set time juga jangan terlebih masa. Kalau boleh rakam suara so that bila dengar balik boleh identify tang mana grammar kita silap.


Komen: Jangan rumitkan kepala sangat fikir jawapan kita bagi tu betul atau tak. Nama pun exam speaking, bukan critical thinking. So basically nak tengok kita boleh speak fluently atau tak. Kalau boleh jangan gagap-gagap.


Tips lain yang berguna:

1. Dengar radio yang menggunakan bahasa pengantara bahasa Inggeris. Walaupun accent Malaysian tapi takpe, telinga kita nanti pick up perkataan-perkataan dan grammar yang digunakan walaupun Manglish but it's okeh bebeh daripada kau layan Johara di Pagi Era untuk persediaan menjawab IELTS. bikin sakit perut nak gelak je.

2. Kalau awak masih bersekolah atau lambat lagi nak apply sambung belajar, rajinkan baca buku berbahasa Inggeris. Mulakan dengan Engslih yang tak berapa nak high standard sangat.

3. Bila pasang movie berbahasa Inggeris, cuba tutup sari kata berbahasa Melayu. Supaya anda peka dengan pertuturan pelakon tu.

 
Kalau orang tanya IELTS tu susah ke senang, susah aku nak jawab, ia bergantung pada individu lah kan. Subjective orang kata. Tapi bagi aku, ia tak terlalu susah, cuma tricky dalam masa yang sama sangatlah tak cukup masa nak menjawab. Kalau bagi masa lama bolehlah jawab dengan senang hati kan. Jadi anda perlu menjawab dengan smart, tangkas.

 


....Kelas English Dewasa & Al-Quran DiRumah - Tuisyen MUET,iELTS,SPM,PT3 >> http://MyCambridge.blogspot.com

 


.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syarat Keputusan MUET Ke IPTA

Menurut FB Rasmi UPU, keputusan MUET adalah syarat umum yang perlu dipenuhi oleh calon yang memohon kemasukan ke IPTA peringkat IJAZAH bukan untuk kemasukan ke program DIPLOMA dan ASASI IPTA.

    Untuk kemudahan pelajar dan pemohon, sila semak syarat kemasukan terkini dan program pengajian anda di IPTA di Sistem e-MAS. Adalah diingatkan yang memang perlu ada MUET untuk layak memohon di mana Syarat Am adalah MUET band 1 tetapi Syarat Khas permohonan adalah bergantung kepada program apa yang dipohon. Ada kursus yang memerlukan MUET Band 2 dan sebagainya.

Syarat MUET untuk masuk ke Universiti adalah dengan lulus Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia (MUET) pada tahap-tahap tertentu berdasarkan kursus-kursus tertentu. Syarat-syaratnya adalah seperti dalam jadual di bawah:


Syarat Masuk IPTA

    a) Pengajian Sastera dan Sains Sosial – Band 2
    b) Pengajian Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik atau STEM – Band 3
    c) Pengajian Undang-undang dan Perubatan – Band 4

Syarat Pengijazahan

    a) Pengajian Sastera dan Sains Sosial – Band 3
    b) Pengajian STEM – Band 4
    c) Pengajian Undang-undang dan Perubatan – Band 5

Institusi pengajian tinggi swasta juga digalakkan melaksanakan langkah yang sama kerana pada masa kini syarat kemasukan am ke IPTA memerlukan pemohon mencapai tahap minimum MUET iaitu Band 1.

MUET mula diperkenalkan sebagai syarat wajib masuk universiti pada tahun 2000. Pada mulanya, calon ke IPTA hanya perlu menduduki saja peperiksaan itu untuk dapat tempat. Kini segalanya telah berubah dan ditambah baik.

 

....Tuisyen MUET express -> http://www.MyCambridge.blogspot.com

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai dan salam kepada semua pembaca baru dan pembaca tegar blog SR! Hehe. Blog ini tak banyak sangat membincangkan pengalaman SR sepanjang belajar di UniKL Business School. Kebanyakan entri blog ini berkisarkan pengalaman program pertukaran pelajar (ERASMUS+) di Kozminski University, Poland.

Entri kali ini SR ingin bercerita tentang pengalaman internship:
Semester demi semester berlalu...sampailah masa semester untuk praktikal. Melalui pengalaman SR sendiri yang mendapat semester July 2017 sebagai intra semester memang banyak suka duka. Kerana apa? Kebanyakan syarikat sudah pun memilih pelajar intra untuk kemasukan sesi Jun!

Pulun segala peluang yang ada, akhirnya aku dapat beberapa peluang internship dan aku memilih sebuah syarikat IT yang terletak berdekatan dengan KL Sentral. Sebulan selepas itu, aku mendapat tawaran internship di Petronas ICT (area Menara Perak) tapi aku tolak dan meneruskan internship di tempat sedia ada. Kenapa aku tolak? Berada di syarikat besar mungkin aku tak dapat nak belajar semua benda sekaligus. Yes, ada orang nak internship di tempat gah. Secara keseluruhannya, it all depends on you. Aku akan ceritakan kenapa dengan keputusan aku ini membuatkan aku dapat first job aku dengan jayanya.

    Eh! Pengalaman internship bukannya ada orang pandang.

    Hmm budak fresh grad yang takde pengalaman kerja ni macam mana nak yakinkan majikan untuk ambil kita bekerja?

    Susahlah zaman sekarang ni nak dapat kerja. Persaingan sengit!

Sikap sambil lewa semasa menjalani praktikal memang merugikan. Ambil peluang ini untuk belajar perkara-perkara basic seperti photocopy, buat phone calls, menghadiri meetings dan lain-lain yang boleh membantu anda untuk upgrade kemahiran sedia ada. Jangan terkejut sekiranya anda jumpa fresh graduates di tempat kerja yang tidak reti menggunakan mesin fotostat. Whew!

Aku sebagai HR Assistant sepanjang semester praktikal. Oh ya! Bidang pendidikan aku dalam bidang Management and Entrepreneurship dan bukan bidang HR pun. Macam mana aku boleh terjebak dengan bidang HR? Perasaan ingin cuba dan merasakan HR adalah satu bidang yang menarik untuk diteroka. Andddd I found my soul in HR!

For your info, subjek HR yang aku ambil hanya 1 sahaja ya! Itu pun ketika short semester. Jadi siapa kata kita kena kerja dalam bidang yang kita belajar je? Tak semestinya.

Pengalaman internship ini aku anggap seperti kerja. Ambil segala peluang untuk belajar. Walaupun mungkin kau rasa kau lagi banyak kerja dari boss kau. Hadap je labu! It's for your own good juga. Kau dapat belajar cara nak handle masalah dekat pejabat dan kau lebih matang.

Kalau kau tengok profile instagram aku, The Juggler dan The Dreaming Doer adalah the best words to describe who I am. Sejenis spesis yang boleh multi-tasking dalam satu masa. The dreaming doer pulak aku suka berangan untuk kejar impian aku. Bukan setakat berangan macam Mat Jenin, aku berangan dan letak usaha untuk mencapai apa yang aku impikan dalam hidup.

Long story short, aku tak dapat pun job placement dekat tempat internship tu. A bit frustrated mungkin. Aku tak diserap kerana syarikat nak maintain headcounts (aku bersangka baik je lah kan). Tunggu apa lagi? Move on babe! Don't wait for something just like that. Bermulalah kisah aku jadi tutor (dapat merasa orang panggil aku Cikgu Fatin), buat kelas English, sediakan servis resume dan profile Linkedin, jual Korean skincare dekat Carousell. Dan kalau kau rasa kau budak CGPA First Class dan tak nak buat kerja ala-ala cam aku ni kau silap. Ini bukan zaman dahulukala yang bila kau dah habis belajar dengan result gempak terus orang tawarkan kau kerja best di syarikat ternama. Fuh simpan hasrat tu!

Disebabkan aku jenis yang tak boleh duduk diam sahaja sambil menghabiskan duit parents aku, aku buat macam-macam kerja dalam satu masa. Worth it! Mama aku la yang selalu bising bila aku nak dapat kerja lah, anak orang lain baru graduate dah terus dapat kerja. I was like. Okay I'm not yet graduated. Malas nak bising-bising jadi aku teruskan hidup aku seperti biasa.

Bukan aku tak usaha, aku usaha dan dapat banyak temuduga tapi aku tak terpilih kerana aku fresh graduate. Aku tidak punya pengalaman katanya. Fuh ini realiti guys! haha. Pedih tapi benar. Banyak career fair aku pergi, email beratus dah hantar, dekat jobstreet pun sama dan platform kerja yang lain.

Akhirnya, aku dapat offer dari CIMA UEM sebagai SL1M Trainee (HR) pada April 2018. Not bad pengalaman dekat sini. Sebulan aku berada di sini dan aku dapat pula tawaran kerja. Tawaran kerja sebagai HR jugak.

Moral of the story: Find your own forte.

Oh ya! Kalau bab gaji, untuk fresh graduate... Gaji yang berpatutan dengan bidang HR/Business/Marketing dalam lingkungan RM2300-RM2800. Syarikat besar lagi mahal lah gajinya. Tapi bukan mudah untuk dapat first job di syarikat yang memang gah ni.

Nasihat aku: Kau kumpul pengalaman banyak-banyak dan sekiranya impian kau nak jadi pengurus di syarikat MNC bolehlah cuba nasib. Kalau ada banyak pengalaman tapi soft skills ke laut pun tiada gunanya. Perbaiki kemahiran mengurus, berkomunikasi seiring dengan pengalaman kau. Barulah orang pandang kau! Woohoo! All the best and good luck kepada juniors yang bakal menjalani internship tuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

*The MUET listening test will assess candidates on their ability to:

 

    Comprehend various types of oral text of varying length
    Master different levels of complexity in terms of content and language
    Recognize main ideas
    Recognize supporting details
    Paraphrase
    Distinguish the relevant from the irrelevant (filter out irrelevant information)
    Interpret the speaker’s views, attitudes and intentions
    Distinguish fact from opinion
    Summarize information
    Draw conclusions

 
Tips:

 

· Practice selective listening – not every word said is important and relevant

 

· Jot down notes as the speaker talks

 

· If you can’t hear the recording clearly, raise up your hand to inform the person in charged to increase the volume of the recording. It is NOT wrong to do so.

 

· Read up on various topics to familiarize yourself with the terms and spelling of various words

 

· Possible genres are:

 

    Lecture
    Briefing
    Discussion
    Interview
    Telephone conversation
    Announcement
    Advertisement
    News
    Meeting
    Documentary
    Instructions

 

· Possible topics:

 

    Plastic surgery
    Environment (global warming, climate change, deforestation, logging…etc.)
    Education (school syllabus, education system, educators, student life…etc.)
    “How to” articles (how to vote, how to file a report, how to clean a fish pond…etc.)
    Tourist attractions (commercial format, advertisement flyers…etc.)
    Radio shows
    Animals (extinct animals, endangered animals, poaching…etc.)

 

· Use good grammar

 

· Some sections have word limits -  avoid using too many ‘and’ ‘or’ ‘that’ as it takes up your word count yet has very minimal contribution to the content of your answers

 

 

....MuET Tuition via WhatsApp ->> http://www.MyCambridge.blogspot.com

 

 


.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekali dengar anak jiran tak sampai usia 7 tahun ‘speaking meletop’ mesti terngaga mulut. Kita dah besar panjang pun sukar nak ‘speaking’ mantap, lebih-lebih lagi di tempat kerja atau di luar. Silap sedikit boleh jadi ‘bahan’.

Sememangnya ibu bapa sekarang lebih peka dengan kepentingan Bahasa Inggeris (BI) sehingga sanggup bayar lebih semata-mata memastikan anak petah dalam bahasa berkenaan.

Daripada subjek yang digeruni, kini kanak-kanak ‘enjoy’ mata pelajaran itu.

Kepada mereka yang masih ‘bergelut’ untuk menguasai Bahasa Inggeris, mari sini, kami ada tips yang boleh bantu anda.

1) Berkawan rapat dengan kamus

Boring?! Tetapi percaya kalau anda serius nak belajar BI, cara ini paling berkesan. Simpan dan bawa kamus ke mana sahaja, jika anda ragu-ragu atau mahu kepastian sesuatu perkataan, ambil dan periksa.
Kalau bukan untuk merujuk, selak sahaja kamus itu, tentu ada perkataan menarik perhatian untuk diguna. Kalau anda mahu bina keyakinan, cuba adaptasi perkataaan itu dalam kehidupan harian, guna sebanyak mungkin, lama-lama pandailah!

2) Tonton filem, siri drama atau sitkom Inggeris tanpa sarikata

Anda suka menonton filem BI. Ia satu petanda baik untuk memperkukuhkan bahasa itu. Anda hanya perlu menonton tanpa melihat sarikata. Cuba fahami apa yang cuba disampaikan. Tontonlah sebanyak mungkin. Filem dari Hollywood tanpa slang bahasa yang pekat lebih mudah untuk anda fahami dan tentu sekali, belajar!

3) Bercakap depan cermin

Cara ini agak ‘konservatif’ tapi ia satu-satunya kaedah yang memberi keyakinan kepada diri anda.
Mungkin di peringkat awal terasa kelakar atau tidak selesa tetapi jika dilakukan secara kerap, anda akan dapat membiasakan diri.

4) Mendengar radio saluran BI

Mendengar perbualan, laporan berita dan lagu-lagu BI dalam radio juga memahirkan penguasaan anda dalam bahasa berkenaan. Apabila anda mendengar sesuatu yang baru sebutlah dengan kuat dan jelas, ia akan membantu menambahkan pengetahuan dan memperkukuh tatabahasa.

5) Berani bercakap

Anda mungkin tahu bercakap dalam bahasa asing tetapi takut salah. Jangan risau, ikutkan semua bahasa pun mesti ada salah nahu atau sebutan. Jadi apa salahnya jika salah sedikit apabila bertutur BI? Lagipun, apabila anda bercakap, ia akan meningkatkan keyakinan diri, sekali gus tampil berani bercakap dalam bahasa berkenaan.

6) Cari kawan yang pandai ‘speaking’

Janganlah lari bila jumpa orang yang pandai ‘speaking’, sebaliknya cuba buat kawan. Anda pasti akan terikut dengan cara pemikiran mereka yang percaya BI adalah mudah untuk dikuasai. Lama-lama anda pun sama-sama ‘mat salleh’.

7) Hafal ayat dalam bahasa Inggeris

Walaupun terpaksa menghafal tetapi kaedah itu lama-kelamaan akan menjadikan anda fasih bercakap, bercakap dengan betul pula tu!

8) Muat naik aplikasi mainan dalam Bahasa Inggeris

Walaupun sekadar aplikasi mainan, tetapi ia akan cepat mempengaruhi anda menguasai BI. Ia juga boleh membantu anda memperkaya tatabahasa. Macam itulah kanak-kanak belajar bahasa itu selepas menggunakan telefon pintar.

9) Fikir positif dan yakin anda boleh melakukan

Sentiasa beri semangat kepada diri sendiri walaupun dikecam rakan atau kenalan yang anggap ‘berlagak’ apabila bertutur dalam bahasa Inggeris.

10) Tulis semula perkataan

Walaupun leceh namun ia sangat membantu. Melalui tulisan anda akan lebih fokus dan memahami maksud dalam ayat berkenaan. Ia akan memudahkan anda faham dan belajar sesuatu perkataan secara efisien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bermain dengan Bahasa: Tips Mudah dan Cara Nak Pandai Bahasa Inggeris
Anda tahu cara untuk bercakap Bahasa Inggeris.

Anda sudahpun mengetahui asas-asasnya; anda juga mampu untuk bercakap yang mudah-mudah,

Anda boleh menamakan kesemua benda yang anda lihat, anda juga sudah mampu melalui pemeriksaan kastam dan keselamatan di lapangan terbang dan lain-lain lagi.

Tetapi bagaimana caranya untuk terus meningkat dan betul-betul pandai Bahasa Inggeris?

Anda boleh bercakap—ya betul—tetapi bagaimana untuk bercakap dengan penuh keyakinan?

Anda sudah dapat membayangkan tahap kemahiran Bahasa Inggeris yang seterusnya, namun, anda tidak tahu caranya untuk mendaki ke tingkat yang seterusnya. Tambahan pula, anda sudahpun bosan dengan rumitnya grammar……

Jadi apa yang anda perlu buat?

BERHENTI belajar Bahasa Inggeris dan MULA bermain dengannya!

Anda sudahpun menghafal, mengulang-ulang, membuat latihan—maka sekarang adalah masa untuk berseronok! Apabila anda mula bermain dengan sesuatu bahasa, ketahuilah bahawa anda sudahpun semakin hampir untuk menjadi seorang yang benar-benar mahir dalam Bahasa Inggeris.

Seorang applied linguist (pakar bahasa) Guy Cooke percaya bahawa:

Permainan bahasa tidak seharusnya dianggap sebagai aktiviti trivia atau sampingan sahaja, namun ianya adalah teras kepada gaya fikir dan budaya manusia, untuk pembelajaran, memupuk kreativiti dan sifat inkuisitif. Ia juga memenuhi satu fungsi utama bagi bahasa itu sendiri, yang merupakan satu asa kepada kapasiti manusia untuk mengadaptasi; sebagai seorang individu, sekelompok masyarakat dan sebagai satu spesis hidupan (Katalog UK).

Ringkasannya, untuk bercakap dengan lancar di dalam bahasa yang kedua, ketiga malah yang keempat, anda mestilah mampu untuk bermain dengannya. Dan apa yang kami maksudkan dengan bermain dengan bahasa adalah bila mana anda mampu menyelami bahasa sesuatu bahasa itu melalui budaya dan sifat linguistiknya.

Kami rangkumkan di bawah, satu senarai cara-cara yang berbeza, untuk anda gunakan dan bermain dengan Bahasa Inggeris. Tidak kiralah cara apa sekalipun yang anda pilih, namun, pastikan ianya seronok dan disukai anda. Jika tidak, ia bermakna yang anda tidak akan betul-betul bermain dengannya!

Teruskan mencuba cara yang berlainan sehingga menjumpai sesuatu yang betul-betul serasi dengan diri anda. Cara-cara yang dinyatakan dibawah akan membantu anda menjadi seorang yang betul-betul pandai dan mahir dan berbahasa inggeris. Ianya akan membantu anda menyelami bukan sahaja gaya bahasanya, namun, budayanya sekali. Ada sebahagian daripadanya boleh dilakukan secara bersendirian, namun, terdapat juga permainan seperti latihan percakapan yang memerlukan anda mecari rakan atau pasangan.

Namun begitu, apa sekalipun, pastikan anda berseronok!

Learn a foreign language with videos

1)  Cuba bermain dengan beberapa Tongue Twisters
Apa yang anda bakal pelajari: Pronunciation, ketepatan sebutan.

Biarkan rakan anda berasa kagum mendengar anda menyebut perkataan-perkataan dari Tounge Twister.  Jangan bimbang sekiranya anda memrlukan masa untuk mengulang-ulang ayat-ayat ini, kerana Tounge Twister ini juga terbukti sukar sungguhpun buat para penutur asli.

Contoh: “If two witches would watch two watches, which watch would which witch watch?”

Adakah anda berjaya untuk menyebutnya dengan tepat?

Ikuti link ini untuk mendapatkan lebih daripada 600 tongue twister yang lain, dan mungkin juga anda boleh cuba untuk mencipta ayat lembut lidah anda sendiri!

 

....baca lebih lanjut di... http://MyCambridge.blogspot.com

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2) Dengar Muzik Kegemaran Anda
Apa yang anda bakal pelajari: Perbendaharaan Kata, Rima Kata, Intonasi

Anda mungkin gemar mendengar lagu-lagu Bahasa Inggeris, namun, adakah anda faham kesemua maksud perkataannya? Mendengar muzik adalah satu cara yang terbaik untuk menemui perkataan-perkataan baru selain daripada melatih intonasi sebutan Bahasa Inggeris anda. Di dalam lagu-lagu, intonasinya sudah pasti berbeza, kerana terdapat melodi lagu itu sendiri. Namun begitu, anda masih boleh mendengar dan memahami tempat-tempat yang diberi penekananan dalam bait-bait liriknya.

Jika anda mahu memastikan bahawa apa yang anda dengari dan apa yang anda sebutkan adalah perkataan yang betul, sila periksa lirik yang betul di laman web lirik lagu ini.

Anda mahu mencuba sesuatu yang lebih mencabar?
Maka, cuba terjemahkan lirik lagu kegemaran anda di dalam bahasa melayu kepada bahasa Inggeris.

Cabar diri sendiri untuk mencipta frasa-frasa Bahasa Inggeris yang baru yang membawa maksud yang paling tepat dengan lirik asalnya di dalam bahasa melayu.

Markah bonus untuk anda sekiranya anda dapat mengekalkan ritma atau sekurang-kurangnya menggunakan perkataan dengan jumlah suku kata yang sama dengan perkataan asal!


...Kelas English Express >> http://MyCambridge.blogspot.com

 


.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3) Cara Sebutan yang Sempurna dengan Pembacaan Puisi

Apa yang anda bakal pelajari: Pronunciation, Intonasi, Rima Kata, Perbendaharaan Kata (advanced)

Pelajari segalanya tentang rima kata (perkataan-perkataan yang mempunyai bunyi yang sama pada penghujungnya) dan juga lenggok sesuatu puisi!

Berlatihlah membaca sajak atau apa jua puisi dengan suara yang jelas dan lantang untuk berlatih rima kata, ataupun anda boleh bergandingan dengan rakan anda mahupun dengan penutur asli. Lawati laman web ini untuk membantu anda bermula!

Terjemahkan puisi kegemaran anda dalam bahasa melayu kepada bahasa inggeris. Ataupun, cubalah menulis puisi nukilan anda sendiri.

Tidak dinafikan bahawa penulisan sajak dan puisi adalah proses yang agak mencabar, namun ianya dapat memberikan satu kepuasan. Pada permulaannya, anda boleh berlatih menulis sajak yang ringkas seperti haiku. Jika anda sudah semakin mahir, maka lawatilah laman web ini bagi mendapatkan maklumat dan tips untuk menulis sajak berbentuk sonnet.

Namun awas. Banyak perkataan-perkataan yang digunakan di dalam puisi dianggap sebagai literary (perkataan-perkataan sukar, yang biasa digunakan dalam sastera). Oleh itu, anda mungkin tidak akan menggunakan sebahagian besar daripadanya di dalam percakapan biasa.


...Tuisyen Muet & Ielts ->> www.MyCambridge.blogspot.com

 


.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mengenali 'past participle'

Dalam bahasa Inggeris terdapat istilah 'Past Participle'.

Dalam bahasa Melayu tidak terdapat istilah yang sepadan dengan istilah ini.

Tiada garis panduan bagaimana untuk mengubah ejaan dari 'infinitive' (kata dasar) kepada 'Past Participle'. Cuma, biasanya bagi 'Regular verb', kita menambah 'ed' atau 'd' kepada ejaan 'infinitive' (kata dasar), sementara bagi 'Irregular verb', selain dari penambahan 'ed' dan 'd'. Selain dari itu, ada juga 'verb' yang tidak berubah dari 'infinitive'. Tiada garis panduan khusus, oleh itu anda perlu membiasakan diri membaca bacaan-bacaan dalam bahasa Inggeris.

'Past Participle' ialah satu sistem ejaan (dan sebutan) dimana ejaan 'kata dasar' ('infinitive') diubahsuai sedikit apabila :

1. Perbuatan/kejadian itu berlaku/terjadi dalam semua bentuk 'Active' (aktif) dalam semua 'perfect tense' iaitu 'Present Perfect tense', 'Past Perfect tense', 'Future Perfect tense' jika dinyatakan dalam bentuk 'active' (aktif) dan 'questions' (soalan/pertanyaan).

2. Perbuatan/kejadian itu berlaku/terjadi dalam semua bentuk 'Passive' (pasif) dalam semua 'tense' samada 'Present tense', 'Present perfect tense', 'Present Continuous tense', 'Present Perfect Continuous tense', 'Past tense', 'Past Continuous tense', 'Past Perfect tense', 'Past Perfect Continuous tense', 'Future tense', 'Future Continuous tense', 'Future perfect tense', 'Future Perfect Continuous tense'.

'Past participle' TIDAK digunakan jika :

1. Perbuatan/kejadian itu berlaku/terjadi dalam semua bentuk 'Active' (aktif) dalam 'continuous tense' iaitu 'Present continuous tense', 'Past continuous tense', 'Future continuous tense'.

2. Perbuatan/kejadian itu berlaku/terjadi dalam semua bentuk 'Active' (aktif) dalam 'simple tense' iaitu 'simple present tense', 'simple past tense', 'simple future tense'.

3. Perbuatan/kejadian itu berlaku/terjadi dalam semua bentuk 'questions' (soalan/pertanyaan) dalam 'simple tense' iaitu 'simple present tense', 'simple past tense', 'simple future tense'.

Ejaan 'past tense' dan 'Past Participle'

Dalam kebanyakan perkataan, ada ejaan bagi 'past tense' yang serupa dengan ejaan 'past participle' hingga menimbulkan sedikit kekeliruan, tapi ada juga ejaan bagi 'past tense' yang tidak sama dengan ejaan 'past participle'. Oleh itu, rajin-rajinlah membaca makalah bahasa Inggeris untuk dapatkan perbezaan antara 'past tense' dengan 'past participle'.

Berikut ialah beberapa contoh :

Melayu
(Kata Dasar)    English
(infinitive)    English
(past participle)    English
(past tense)
Jalan    Walk    Walked    Walked
Makan    Eat    Eaten    Ate
Lari    Run    Ran    Ran
Tidur    Sleep    Slept    Slept
Kerja    Work    Worked    Worked
Ajar    Teach    Taught    Taught
Pandu    Drive    Driven    Drove
Baca    Read    Read    Read
Dengar    Listen    Listened    Listened
Minum    Drink    Drunk    Drank

Contoh berdasarkan perkataan dan 'tense':

Perkataan contoh : Eat (makan).

Bentuk    Masa    Objek    Contoh    Catitan
Aktif    Present tense    I. You. Singular. Plural    Do/does eat    (Tiada 'past participle')
Aktif    Present continuous tense        Am/Is/are eating    (Tiada 'past participle')
Aktif    Present Perfect tense        Has/have eaten    (Ada 'past participle')
Aktif    Present Perfect Continuous tense        Has/have been eating    (Tiada 'past participle')
Negatif    Present tense        Don't/doesn't eat    (Tiada 'past participle')
Negatif    Present continuous tense        Am/is/are eating    (Tiada 'past participle')
Negatif    Present Perfect tense        Has/have eaten    (Ada 'past participle')
Negatif    Present Perfect Continuous tense        Has/have been eating    (Tiada 'past participle')
Pasif    Present tense        Do/does be eaten    (Ada 'past participle')
Pasif    Present continuous tense        Am/is/are being eaten    (Ada 'past participle')
Pasif    Present Perfect tense        Has/have been eaten    (Ada 'past participle')
Pasif    Present Perfect Continuous tense        Has/have been being eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Present tense        Don't/doesn't be eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Present continuous tense        Am/is/are not being eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Present Perfect tense        Has/have not been eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Present Perfect Continuous tense        Has/have not been being eaten    (Ada 'past participle')
                
Aktif    Past tense        Did eat    (Tiada 'past participle')
Aktif    Past continuous tense        Was/were eating    (Tiada 'past participle')
Aktif    Past Perfect tense        Had eaten    (Ada 'past participle')
Aktif    Past Perfect Continuous tense        Had been eating    (Tiada 'past participle')
Negatif    Past tense        Didn't eat    (Tiada 'past participle')
Negatif    Past continuous tense        Was't/weren't eating    (Tiada 'past participle')
Negatif    Past Perfect tense        Had not eaten    (Ada 'past participle')
Negatif    Past Perfect Continuous tense        Had been eating    (Tiada 'past participle')
Pasif    Past tense        Did be eaten    (Ada 'past participle')
Pasif    Past continuous tense        Was/were being eaten    (Ada 'past participle')
Pasif    Past Perfect tense        Had been eaten    (Ada 'past participle')
Pasif    Past Perfect Continuous tense        Had been being eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Past tense        Didn't be eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Past continuous tense        Was/were not being eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Past Perfect tense        Had not been eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Past Perfect Continuous tense        Had not been being eaten    (Ada 'past participle')
            
Aktif    Future tense        Will eat    (Tiada 'past participle')
Aktif    Future continuous tense        Will be eating    (Tiada 'past participle')
Aktif    Future Perfect tense        Will has/have eaten    (Ada 'past participle')
Aktif    Future Perfect Continuous tense        Will have been eating    (Tiada 'past participle')
Negatif    Future tense        Will not eat    (Tiada 'past participle')
Negatif    Future continuous tense        Will not be eating    (Tiada 'past participle')
Negatif    Future Perfect tense        Will not have eaten    (Ada 'past participle')
Negatif    Future Perfect Continuous tense        Will not had been eating    (Tiada 'past participle')
Pasif    Future tense        Will be eaten    (Ada 'past participle')
Pasif    Future continuous tense        Will be being eaten    (Ada 'past participle')
Pasif    Future Perfect tense        Will have been eaten    (Ada 'past participle')
Pasif    Future Perfect Continuous tense        Will had been being eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Future tense        Will not be eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Future continuous tense        Will not being eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Future Perfect tense        Will not have been eaten    (Ada 'past participle')
Pasif Negatif    Future Perfect Continuous tense        Will not have been being eaten    (Ada 'past participle')
            
Soalan : Aktif    Present tense        Do/does eat    (Tiada 'past participle')
Soalan : Aktif    Present continuous tense        Am/Is/are eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Aktif    Present Perfect tense        Has/have eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Aktif    Present Perfect Continuous tense        Has/have been eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Negatif    Present tense        Don't/doesn't eat    (Tiada 'past participle')
Soalan : Negatif    Present continuous tense        Am/is/are eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Negatif    Present Perfect tense        Has/have eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Negatif    Present Perfect Continuous tense        Has/have been eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Pasif    Present tense        Do/does be eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif    Present continuous tense        Am/is/are being eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif    Present Perfect tense        Has/have been eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif    Present Perfect Continuous tense        Has/have been being eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Present tense        Don't/doesn't be eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Present continuous tense        Am/is/are not being eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Present Perfect tense        Has/have not been eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Present Perfect Continuous tense        Has/have not been being eaten    (Ada 'past participle')
                
Soalan : Aktif    Past tense        Did eat    (Tiada 'past participle')
Soalan : Aktif    Past continuous tense        Was/were eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Aktif    Past Perfect tense        Had eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Aktif    Past Perfect Continuous tense        Had been eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Negatif    Past tense        Didn't eat    (Tiada 'past participle')
Soalan : Negatif    Past continuous tense        Was't/weren't eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Negatif    Past Perfect tense        Had not eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Negatif    Past Perfect Continuous tense        Had been eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Pasif    Past tense        Did be eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif    Past continuous tense        Was/were being eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif    Past Perfect tense        Had been eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif    Past Perfect Continuous tense        Had been being eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Past tense        Didn't be eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Past continuous tense        Was/were not being eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Past Perfect tense        Had not been eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Past Perfect Continuous tense        Had not been being eaten    (Ada 'past participle')
                
Soalan : Aktif    Future tense        Will eat    (Tiada 'past participle')
Soalan : Aktif    Future continuous tense        Will be eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Aktif    Future Perfect tense        Will has/have eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Aktif    Future Perfect Continuous tense        Will have been eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Negatif    Future tense        Will not eat    (Tiada 'past participle')
Soalan : Negatif    Future continuous tense        Will not be eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Negatif    Future Perfect tense        Will not have eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Negatif    Future Perfect Continuous tense        Will not had been eating    (Tiada 'past participle')
Soalan : Pasif    Future tense        Will be eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif    Future continuous tense        Will be being eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif    Future Perfect tense        Will have been eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif    Future Perfect Continuous tense        Will had been being eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Future tense        Will not be eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Future continuous tense        Will not being eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Future Perfect tense        Will not have been eaten    (Ada 'past participle')
Soalan : Pasif Negatif    Future Perfect Continuous tense        Will not have been being eaten    (Ada 'past participle')


Komen

- Tidak pasti apakah fungsi/kebaikan menggunakan konsep 'past participle'. Nampaknya ia satu 'redundancy' (ada tapi tidak ada gunanya). Mungkin keujudannya disebabkan sejarah tapi nampaknya tidak relevan lagi.

 

 

....Kelas Bahasa Inggeris via Whatsapp utk Dewasa (Kerja/Muet) -> http://www.MyCambridge.blogspot.com

 

 


.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

a2.mycambridge.jpg

1. English to Malaysian #Localization #Service / #English - #Malay #Translation
(specialize for #Forex, #Games, #Books, #Manual, #Crypto localization)

> emel : [email protected] / https://carousell.app.link/YxByynWaIqb


2. Freelance service:  Transcribe Malay/English Audio to Text  & Subtitle

> http://www.MyCambridge.blogspot.MY



#Please Share this ! > Sharing is Caring!
 

 

 


malaysian localization authority malaysian localization agency malaysian localization board malaysian localization blog malaysian localization by country malaysian localization bahasa malaysian localization company malaysian localization centre malaysian localization center malaysian localization companies malaysia data localization malaysian localization example malaysian localization form malaysian localization foundation malaysian localization fee malaysian localization fees malaysian localization government malaysian localization in malaysia malaysian localization jobs malaysian localization journal malaysian localization kpm malaysian localization kuala lumpur malaysian localization malaysia malaysian localization newspaper malaysian localization online malaysian localization officer malaysian localization pdf malaysian localization questions malaysian localization questionnaire malaysian localization report malaysian localization rate malaysian localization service malaysian localization site malaysian localization services malaysian localization today malaysian localization vacancy malaysian localization vacancies malaysian localization website malaysian localization xiaomi malaysian localization youtube malaysian translation freelance app malaysian translation freelance application malaysian translation freelance association malaysian translation freelance agencies uk malaysian translation freelance agency malaysian translation freelance agencies malaysian translation freelance books malaysian translation freelance bookstore malaysian translation freelance company malaysian translation freelance courses malaysian translation freelance certificate malaysian translator freelance cv example malaysian translation freelance dictionary malaysian translation freelance document malaysian translation freelance documents malaysia translation freelance designer malaysia translation freelance developer malaysia translation freelance data entry malaysian translation freelance english malaysian translation freelance essay malaysian translation freelance email malaysian translation freelance for students malaysian translation freelance free malaysian translation freelance google translate malaysia translation freelance graphic designer malaysian translation freelance how much malaysian translation freelance hourly rate malaysian translation freelance in malay malaysian translation freelance in malaysia malaysian translation freelance ke bahasa melayu

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Servis #Proofread & #Terjemahan BM - Bahasa Inggeris (Jurnal, Buku, Abstrak,etc)

2. #UpahThesis & #Transkripsi Tukar Audio ke Text / Subtitle

3. #KelasEnglish #Dewasa & #Tuition MUET/iELTs @ KLang, Shah Alam, Seremban, Putrajaya


>> http://www.MyCambridge.blogspot.my  @  https://carousell.app.link/h3sEMgne5qb


#Pahala >> Share INFO ini di Facebook & Twitter dgn rakan yg sangat memerlukannya !


 


 

a2.mycambridge.jpg

Proofreading tesis atau pembacaan pruf kian berkembang sebagai perkhidmatan penambahbaikan tulisan yang amat diperlukan, terutamanya dalam dunia pengajian tinggi. Tidak hairanlah semakin ramai pembaca pruf lahir bagi menampung keperluan tersebut.

Kenapa perlu ‘proofread’ hasil kerja anda? Cuba bayangkan, jika sesuatu produk tidak dikaji sama ada ia selamat digunakan oleh pengguna atau tidak, sudah tentunya memberi kesan kepada pengguna tersebut. Setiap pengusaha akan memastikan produk yang dihasilkan selamat digunakan dan dapat menjamin kepuasan pelanggan dengan menjalankan pelbagai kajian dan testimoni terlebih dahulu.

 

Apa itu Proofreading?

Proofreading adalah satu proses yang melibatkan memeriksa manuskrip atau dokumen atau teks anda untuk mengenal pasti dan kesilapan betul dalam ejaan, tatabahasa dan gaya. Proofreading biasanya berlaku pada draf akhir manuskrip akademik, tepat sebelum ia dicetak atau diterbitkan. Penulis biasanya pada versi akhir dalam situasi ini. Pembaca, terutama pengulas jurnal, akan segera berhenti membaca manuskrip jika mereka mengesan pelbagai kesalahan dalam tempoh yang singkat. Satu atau dua kesilapan adalah baik – kita semua melakukan kesilapan sebagai manusia, dan tiada siapa yang sempurna. Tetapi untuk meninggalkan kesalahan umum yang jelas ianya akan menyebabkan anda kehilangan nilai anda, kredibiliti dan reputasi. Ini adalah benar terutamanya jika menghantar tesis PHD atau Master anda kepada Professor atau pensyarah anda.

Proofread’ adalah salah satu proses utama yang diperlukan oleh setiap penulis untuk mendapat kredibiliti di mata pihak penerbitan dan sudah pastinya memudahkan pihak pengkaji pada masa hadapan untuk menjadikan hasil penulisan anda sebagai sumber rujukan, setuju?
 

Berikut adalah senarai strategi dan teknik untuk membantu anda dengan proses proofreading efektif.

  • Gunakan Softcopy Bercetak Dan Tidak Bercetak

Menggunakan hardcopy juga akan membolehkan anda dengan mudah mengesan kesalahan.

  • Baca Dengan Kuat

Terbukti berkesan. Tidak percaya? Cuba anda baca dengan kuat , nescaya anda dapat mengesan kesalahan yang anda lakukan dengan cepat dan mudah.

  • Gunakan Penyemak Ejaan

Menyemak setiap jenis kesilapan secara bebas.

  • Baca Dari Belakang

Ini adalah pendekatan yang baik untuk digunakan apabila cuba untuk mengesan kesilapan ejaan. Apabila anda membaca secara normal, anda cenderung untuk membaca dengan cepat dan lancar kerana anda sudah tahu apa isi kandungan tentangnya. Tetapi jika anda membaca dari belakang ke hadapan anda terpaksa untuk membaca setiap patah perkataan dengan teliti iaitu perkataan demi perkataan. Ini menjadikan ia mudah untuk memastikan tiada kesilapan ejaan dalam teks.

  • Menggunakan Buku Rujukan Tatabahasa

Tatabahasa aspek penting untuk dititikberatkan dalam pembacaan pruf, dan Tatabahasa Dewan boleh dikatakan salah satu buku rujukan teras tentang tatabahasa Bahasa Melayu yang perlu dimiliki pembaca pruf.

  • Tukar Font

Kebiasaan anda mengabaikan perkara ini. Hal ini disebabkan mereka percaya ianya tidak akan membantu membaikpulih penulisan. Tetapi andaian yang dibuat tidak benar kerana fon yang senang dibaca sedikit sebanyak dapat membantu mempertingkatan penulisan anda.

  • Mengupah Proofreader Profesional

Perkara yang sangat digeruni mereka yang menjalankan kajian adalah jika artikel mereka ditolak oleh penyelia atau penyunting. Bayangkanlah, bertahun lamanya membuat penyelidikkan yang memakan masa dan wang, tetapi apabila sudah siap, ditolak pula oleh pensyarah atau reviewer jurnal. Antara alasan diberikan adalah banyak kesalahan tatabahasa. Oleh itu, anda mestilah mengupah proofreader yang profesional bagi membantu menyelesaikan pemasalahan anda.

MyCambridge ada menyediakan perkhidmatan proofread, terjemahan bahasa inggeris, dan transkripsi Audio kepada teks. Untuk harga anda boleh melayari www.MyCambridge.blogspot.My

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Kelas English Dewasa/Kerja & Tuition MUET/iELTs - RM69 shj!

2. Servis Proofread, Translate B.M - English & Transkripsi Audio/Video > Text/Subtitle

3. Khidmat tukar Hardcopy (scanned) > Word / Upah Tesis / Rephrase Artikel


>> http://www.MyCambridge.blogspot.my  @  https://carousell.app.link/B8JjvdsQgrb

 



 

Melanjutkan pengajian ke luar negara sememangnya impian. Tetapi persoalannya adalah apakah syarat kelayakan permohonan terutamanya syarat kelayakan bahasa?. Anda sedia maklum bahawa UJIAN MUET wajib diambil untuk melayakkan anda masuk ke pengajian ijazah di universiti awam atau swasta di negara ini tetapi bagaimana pula dengan universiti luar negara?. Adakah mereka menerima kelayakan MUET?. Jika tidak apakah ujian kelayakan Bahasa Inggeris yang diterima oleh majoriti universiti luar negara untuk kemasukan ke universiti mereka?. Jawapannya adalah peperiksaan IELTS.

 

5a4efb85e4aa2.jpg

 

Apakah itu IELTS?

 

IELTS merujuk kepada Sistem Penilaian Bahasa Inggeris Antarabangsa (IELTS). IELTS adalah ujian penguasaan Bahasa Inggeris paling popular di dunia dan menjadi penanda aras kepada tahap penguasaan bahasa inggeris pelajar di seluruh dunia. Sekiranya anda memperolehi skor yang baik dalam peperiksaan ini, ianya bakal membuka peluang yang luas untuk anda belajar di mana-mana sahaja universiti terkenal di seluruh dunia, bahkan memohon pekerjaan di luar negara!.

 

5a4efb8895e50.png

 

Untuk pengetahuan anda, IELTS telah membina reputasinya di seluruh dunia sejak penubuhannya 28 tahun yang lalu dan lebih daripada 2.5 juta pelajar menduduki ujian ini pada tahun lepas. Dengan sijil bahasa Inggeris ini, universiti luar negara akan dapat mengukur tahap penguasaan anda sekaligus kemampuan untuk berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dengan baik apabila melanjutkan pengajian di universiti mereka kelak.

 

Kenapa kelayakan IELTS sangat berguna?

 

  • Diiktiraf di seluruh dunia
  • Ujian yang tepat untuk mengukur kecekapan bahasa Inggeris anda
  • Syarat kemasukan untuk belajar di luar negara dan syarat untuk memohon biasiswa
  • Meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris untuk peluang pekerjaan yang lebih luas terutamanya di luar negara
  • Kelayakan standard untuk semua pelajar antarabangsa

 

Bagaimanakah Struktur Ujian IELTS?

 

Peperiksaan IELTS di Malaysia dibahagikan kepada empat bahagian dan dinilai pada setiap peringkat. Ianya lebih kurang sama dengan ujian MUET iaitu penilaian melibatkan aspek percakapan, membaca, menulis dan mendengar. Purata keputusan IELTS membentuk skor band keseluruhan bermula dengan band satu hingga band sembilan (cemerlang). Ia juga dinilai dari segi skor 5 sebagai contoh, 4.5, 6.5 dan sebagainya. Berikut adalah penerangan mengenai struktur ujian secara spesifik :

 

Membaca

 

Masa yang diperunukkan adalah 60 minit untuk menjawab soalan dibawah seksyen ini yang mengandungi 40 soalan. Seksyen ini dibahagikan kepada beberapa bahagian berlainan mengikut bentuk soalan seperti soalan objektif, mengenal pasti dan memadankan maklumat, melengkapkan ayat, dan sebagainya.

 

Menulis

 

Ujian menulis, ianya dibahagikan kepada dua bentuk soalan. Soalan pertama, anda dikehendaki menulis laporan ringkas berdasarkan info grafik yang diberikan manakala soalan kedua pula adalah soalan berbentuk penulisan esei.

 

Mendengar

 

Mungkin sukar difahami cara orang lain bertutur dalam bahasa Inggeris, tetapi dalam bahagian ini, anda akan diuji sejauh mana perhatian anda terhadap perbualan audio yang diperdengarkan . Sepanjang 30 minit, anda perlu mendengar setiap butiran perbualan berkenaan dan tandakan jawapan pada helaian jawapan masing-masing.

 

Bercakap

 

Bahagian ini dibahagikan kepada tiga subkategori yang berbeza, iaitu Bahagian I, II dan III. Pada Bahagian I, anda perlu menunjukkan kemahiran bercakap dengan mengadakan perbualan secara bersemuka dengan pemeriksa. Anda akan diminta untuk memperkenalkan diri dan memberikan jawapan ringkas kepada soalan yang diajukan. Masa yang diberikan adalah selama lima minit untuk menarik perhatian pemeriksa dengan kefasihan berbahasa inggeris.

 

Bahagian II pula,  anda perlu memberi ucapan selama dua minit mengenai topik tertentu yang diberikan oleh pemeriksa manakala bahagian 3 adalah soalan susulan berkaitan dengan topik di Bahagian II, di mana anda perlu menganalisa dan memberi pendapat anda.

 

Bagaimana hendak memohon untuk Ujian IELTS?

 

British Council Malaysia merupakan salah satu institusi utama yang mengendalikan ujian IELTS ini.

Diharapkan dengan perkongsian ini membantu mengejar impian anda untuk melanjutkan pengajian ke luar negara. Akhir kata, semoga berjaya untuk anda.

Untuk mengambil tuisyen IELTS anda boleh lawati - http://www.MyCambridge.blogspot.my

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


tuisyen ielts tuisyen ielts answers tuisyen ielts a1 tuisyen ielts answer tuisyen ielts assessment tuisyen ielts a-z tuisyen ielts accra tuisyen ielts british council tuisyen ielts bangi ielts tuition centre tuisyen ielts download tuisyen ielts di malaysia tuisyen ielts di kuala lumpur tuisyen ielts di selangor tuisyen ielts di johor tuisyen ielts essay tuisyen ielts exam tuisyen ielts english tuition for ielts ielts tuition fees tuition for ielts writing tuisyen ielts general tuisyen ielts guru tuisyen ielts grammar tuisyen ielts general test tuisyen ielts halal tuisyen ielts harga tuisyen ielts high school tuisyen ielts home ielts tuition in surat tuisyen ielts johor tuisyen ielts jitra tuisyen ielts kuala lumpur tuisyen ielts kuantan tuisyen ielts kpm ielts tuition malaysia ielts tuition melaka ielts tuition near me tuition of ielts ielts tuition online ielts tuition penang ielts tuition preparation tuisyen ielts questions tuisyen ielts quora tuisyen ielts question tuisyen ielts questionnaire tuisyen ielts quotes tuisyen ielts reading tuisyen ielts result tuisyen ielts review tuisyen ielts report tuisyen ielts uitm tuisyen ielts ukm tuisyen ielts usm tuisyen ielts upm tuisyen ielts writing tuisyen ielts writing task 1 tuisyen ielts writing task 2 tuisyen ielts without tuisyen ielts xvi tuisyen ielts x7 tuisyen ielts xiii tuisyen ielts xvii tuisyen ielts youtube tuisyen ielts yang bagus tuisyen ielts yang betul tuisyen ielts zamzam tuisyen ielts zone tuisyen ielts 01 tuisyen ielts 03 tuisyen ielts 02 tuisyen ielts 04 tuisyen ielts 09 tuisyen ielts 11 tuisyen ielts 10 tuisyen ielts 12 tuisyen ielts 2022 tuisyen ielts 2021 tuisyen ielts 2018 tuisyen ielts 20 tuisyen ielts 3.0 tuisyen ielts 3.5 tuisyen ielts 4.0 tuisyen ielts 4.5 tuisyen ielts 5.0 tuisyen ielts 5.5 tuisyen ielts 6.5 tuisyen ielts 6.0 tuisyen ielts 7.0 tuisyen ielts 7.5 tuisyen ielts 7.1 tuisyen ielts 7.2 tuisyen ielts 8.0 tuisyen ielts 8.5 tuisyen ielts 9.0 tuisyen ielts 9.5 tuisyen ielts 9.1 tuisyen ielts 9.3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Similar Content

    • By hanatasya
      - Kelas Bahasa Inggeris Dewasa & Tuisyen MUeT / iELTs (RM 69 shj!) => http://www.MyCambridge.blogspot.My   - Khidmat Proofread & Terjemahan Melayu - English > Buku / Jurnal / Tesis / Abstrak / Assignment / Speech / Artikel

      - Service Transcribe - tukar audio / video ke >> Microsoft Words Text
        Prosedur Tempahan :   a. Emelkan ke >> [email protected] :

      - Dokumen yang ingin diterjemah / proofread 
      - ATAU  Audio / Video yang perlu di Transcribe
         
      b. Kami akan reply dengan "Quote Harga" serta akaun pembayaran.
      c. Hantar deposit ke akaun pembayaran dan kerja akan dimulakan.
      d. Hasil kerja yang telah siap akan dihantar selepas baki dijelaskan.     *Sijil Penterjemah dan Surat Pengesahan ada disediakan. **Resit juga tersedia untuk tujuan claim.       Antara pelanggan yang mengunakan khidmat kami:

      1. Senior research fellow, Social Security Research Centre, University of Malaya

      2. Jabatan Geografi & Alam Sekitar, Fakulti Sains Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA

      3. Research Management Center , Faculty of Medicine, University of Malaya 50603, Kuala Lumpur, Malaysia         #Diskaun untuk UM, UPSI, UPM, UiTM, UKM, UTM, UTeM, UNIMAS, UMS, UMP, UUM, UNIMAP, UMK, UniSZA, UPNM, UMT, USAS, UTHM , etc.       *****Share INFO ini dengan rakan Anda !
    • By Moderator2
      KLFX menawarkan Kelas FCPO (Dagangan Hadapan Kelapa Sawit) dari Beginner sehingga Advance :

      Kandungan Kelas:

      · Cara step by step untuk bermula dalam dunia FCPO melalui IB

      · Cara nak dapat Data Import Export & cara exploitasinya bagi mengurangkan risiko kerugian DAN mendapat keuntungan yang lebih Konsisten

      · Cara Scalping FCPO mengunakan Momentum Pullback Strategy

      · Analisis Dalian Soy Data dan impaknya terhadap FCPO




      KELEBIHAN FCPO BERBANDING SAHAM

      1. MODAL RENDAH
      Modal serendah RM3,000 sahaja boleh mula trade FCPO !
      Setiap 1 lot kontrak FCPO tu sebenarnya ada 25tan minyak sawit mentah sebenar.
      RM3,000 x 25tan = RM75,000. Jadi tanpa perlu ada 25tan minyak sawit yang sebenar, anda sudah berurusniaga 25tan minyak sawit sebenarnya.

      2. KEUNTUNGAN YANG TINGGI
      1 mata pergerakkan harga dalam FCPO bersamaan dengan RM25 setiap lot, jika perubahan 100 mata bersamaan dengan RM2,500. Setiap hari purata pergerakkan antara 30-40 mata naik dan turun !

      3. KEUNTUNGAN 2 HALA
      Yang ini KELEBIHAN yang paling disukai trader FCPO. Harga NAIK boleh untung, kalau Harga TURUN pun boleh untung. Sama juga, tak ada ilmu tak ada untung..ok

      4. FOKUS KEPADA 1 PERKARA
      FCPO ni mudah, tak banyak nak kaji , cuma kaji data import export dan lihat sejarah pergerakkan harga yang lama untuk jangka kemungkinan pergerakkan harga akan datang. FOKUS hanya kepada 1 perkara sahaja iaitu FCPO, dalam saham ada hampir 1000 syarikat tersenarai di Bursa Malaysia, untuk dikaji.



      Kursus boleh diambil secara Online / WhatsApp Video Call ATAU Kelas Bersemuka Seluruh Malaysia

      Maklumat lanjut >> https://KLFX.blogspot.My 
       ursussaham belajar membaca harga saham hari ini belajar membaca indeks saham prosedur membeli saham belajar main saham saham online main saham belajar saham online cara bermain saham belajar main saham online harga saham cara membeli saham jual beli saham broker saham info saham bskl saham pelaburan menguntungkan pelaburan jangka panjang value investment value investing strategy analisa teknikal saham fundamental saham kursus saham belajar membaca harga saham hari ini belajar membaca indeks saham prosedur membeli saham belajar main saham saham online main saham belajar saham online cara bermain saham belajar main saham online harga saham cara membeli saham jual beli saham broker saham info saham bskl saham pelaburan menguntungkan pelaburan jangka panjang value investment value investing strategy analisa teknikal saham fundamental saham kursus saham belajar membaca harga saham hari ini belajar membaca indeks saham prosedur membeli saham belajar main saham saham online main saham belajar saham online cara bermain saham belajar main saham online harga saham cara membeli saham jual beli saham broker saham info saham bskl saham pelaburan menguntungkan pelaburan jangka panjang value investment value investing strategy analisa teknikal saham fundamental sahapalm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil palm oil price chart palm oil trading crude palm oil in malaysia trading palm oil palm oil hq palm oil mill soybean oil futures palm oil futures Malaysia  palm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil palm oil price chart palm oil trading crude palm oil in malaysia trading palm oil palm oil hq palm oil mill soybean oil futures palm oil futures Malaysia palm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil
       
×
×
  • Create New...