Jump to content
AinKaoruWong

Kelas English DEWASA (Kerja,MUET,iELTS,SPM Ulangan) / Cuti Sekolah, Universiti, Kolej / Terbuka utk yg langsung tidak fasih B.I

Recommended Posts

Bahasa Inggeris wajib lulus 2016: Mampukah kita?


HASRAT kerajaan menjadikan subjek Bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran wajib lulus bermula 2016 mendapat reaksi pelbagai pihak. Perkara ini tentu juga menarik perhatian warga pendidik, para pelajar dan tentu sahaja ibu bapa.

Bagi yang menerima dengan cara positif, maka positif lah pandangannya. Namun ada juga yang memperlekehkan tahap kemampuan pelajar di negara ini dan mutu pendidikan negara bagi mencapai misi itu.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin optimis Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 ini boleh dicapai.

Menurut Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan, pada masa ini pun, jumlah peratusan pelajar yang lulus mata pelajaran berkenaan dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah kira-kira 60 peratus.

Katanya, Kementerian Pendidikan sudah merangka dan memulakan pelbagai program bagi tujuan meningkatkan tahap penguasaan para pelajar serta guru bagi mata pelajaran tersebut.

“Dalam tempoh tiga tahun sebelum syarat itu dilaksanakan memberi peluang kepada pelajar dan warga pendidik untuk meningkatkan tahap penguasaan.

Menurut pihak pembangkang, kerajaan perlu terlebih dahulu mempersiapkan prasarana yang mencukupi dan tidak ada mana-mana sekolah keciciran jika mahu subjek Bahasa Inggeris menjadi subjek wajib lulus.

"Wajibkan belajar saya setuju, tingkatkan mutu penguasaan bahasa Inggeris saya setuju, wajib lulus dalam keadaan belum menentu, mutu guru, kemudahan belajar, kemudahan perpustakaan di sekolah-sekolah desa luar bandar termasuk sekolah aliran Cina dan Tamil - itu harus diteliti dahulu.


Persoalannya, dengan masa yang masih berbaki tiga tahun ini, mampukah hasrat memperkasakan Bahasa Inggeris di negara ini menjadi kenyataan?

Apakah mekanisme yang boleh dicadangkan bagi menambahbaik mutu pendidikan anak bangsa kita? Paling penting, ia bukan cakap-cakap kosong dan tidak berakhir dengan 'hangat-hangat tahi ayam' sahaja.






.

Share this post


Link to post
Share on other sites

7 Jenis Penggunaan “By” di Dalam Bahasa Inggeris


By merupakan sebuah preposisi yang digunakan dalam banyak situasi. Ada beberapa aturan dasar dalam menggunakan by:
1. Cara Tentang Bagaimana Sesuatu Dilakukan
 

  • I send the packet by post. (Saya mengirim paket menggunakan pos.)
  • She will invite you by email. (Dia akan mengundangmu melalui email.)
  • We pay you by cash. (Kami membayarmu secara tunai.)

2. Bagaimana Seorang Menempuh Perjalanan



  • I go to school by bike. (Saya pergi ke sekolah dengan motorsikal.)
  • They came by taxi. (Mereka datang dengan taksi.)
  • By a private jet, she attended the meeting in England. (Melalui pesawat, dia menghadiri mesyuarat di UK.)
3. Di Dalam Kalimat Pasif



  • I was invited by Doni. (Saya diundang oleh Doni.)
  • The house is being built by a professional worker. (Rumah itu sedang dibangunkan oleh seorang pekerja professional.)
  • My car was fixed by Boris. (Kereta saya dibaiki oleh Boris.)
4. Digunakan Bersama dengan Adjective

Preposisi By dapat digunakan setelah adjectives berikut ini:


  • I was surprise by his Mathematics score in the last examination. (Saya terkejut dengan markah Matematikanya di ujian terakhir.)
  • She was shocked by my grandfather’s death. (Dia terkejut oleh kematian datukku.)
  • He is interested by her beauty. (Dia tertarik oleh kecantikannya.)
5. ‘By’ Bererti Disamping



  • She was standing by me when I met you last night. (Dia sedang duduk disampingku ketika aku bertemu denganmu semalam.)
  • The dog came and sat by my wife. (Anjing itu datang dan duduk di samping isteriku.)
6. ‘By’ Bererti Tidak Lebih Dari



  • Take my books and give all to me by Friday. (Maksudnya adalah Anda menyuruh orang mengambil dan memberikan semua buku Anda sebelum atau pada hari Jumat.)
  • All the kids should go home by 3 P.M. (Maksudnya semua anak mesti pulang sebelum atau pada pukul 3, tidak boleh lebih.)
7. ‘By’ Bererti Diri Sendiri



  • I open the door by myself. (Saya membuka pintu sendiri.)
  • They build the tree house by theirself. (Mereka membangun rumah pokok itu sendiri.)
  • I know she finished the task by herself. (Saya tahu dia menyelesaikan tugas itu sendiri.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dimaklumkan ini adalah Panggilan Terakhir untuk Kelas Bahasa Inggeris di Rumah (HomeBased) @ Klang / Shah Alam - bagi Bulan September 2014 , pendaftaran boleh dibuat sekarang di http://MyCambridge.co.nr.

*Tinggal 5 hari shj lagi untuk mendaftar




.

Share this post


Link to post
Share on other sites

At least adalah salah satu frasa yang  sering kita gunakan dalam ayat bahasa Inggeris. Pada dasarnya,  apa fungsi dari at least? At least sama ertinya dengan no less than  serta difungsikan saat kita ingin membicarakan mengenai jumlah minimum  dari yang diharapkan.

 
  Penggunaan yang kedua adalah mengulangi apa yang telah kita katakan. At least disini sebagai bentuk penegasan.

 
  Penggunaan yang ketiga adalah menyatakan suatu hal positif di dalam situasi yang tampaknya negatif.
 
  [URL="http://www.caramudahbelajarbahasainggris.net/wp-content/uploads/2014/08/Screenshot_82.jpg"]Screenshot_82.jpg[/URL]
 
 [B] Fungsi Pertama (Menyatakan Jumlah Minimum)[/B]

 
 
[LIST]
[*]You should have at least $20.000 if you want to open a restaurant in  United States. (Kamu perlu mempunyai paling tidak $20.000  jika kamu ingin membuka sebuah restoran di United States.)
[*]The applicants need to have at least two years working experience as  a marketing staff. (Pemohon setidaknya perlu mempunyai pengalaman  bekerja dua tahun sebagai staf marketing.)
[*]To be the best graduated student, at least you should get the score  of 8 in all subjects. (Untuk menjadi lulusan terbaik, paling tidak kamu perlu mendapatkan gred 8 di semua mata pelajaran.)
[/LIST]
 
 [B] Fungsi Kedua (Penegasan)[/B]

 
 
[LIST]
[*]I know he cannot read. But at least, he is able to memorize all the  alphabet letters. (Saya tahu dia tidak boleh membaca. Tetapi paling  tidak, dia boleh mengingat semua huruf alphabet.)
[*]Why don’t you teach them reading? A five years old child should at  least memorize all the alphabet letters. (Kenapa kamu tidak mengajarkan  mereka membaca? Seorang anak berumur 5 tahun perlu setidak-tidaknya menghafal  semua huruf alfabet.)
[/LIST]
 
 [B] Fungsi Ketiga (Menyatakan Hal Positif)[/B]

 
 
[LIST]
[*]At least he had come even though he was late. (Paling tidak dia sudah datang meskipun terlambat.)
[*]You didn’t have to be angry with him because of only a little  mistake. At least, he had tried as good as he could. (Kamu tidak harus  memarahinya kerana satu kesalahan kecil. Setidaknya, dia sudah  mencuba sedaya mungkin.)
[*]At least his achievement has been increased even though he does not  get the best predicate. (Setidaknya prestasinya sudah meningkat meskipun  dia tidak mendapatkan predikat yang terbaik.)
[/LIST]

Share this post


Link to post
Share on other sites

IELTS%2BInternational%2BEnglish%2BLangua
[B]IELTS, the International English Language Testing System[/B], a  standard for English that has been popularly used by the colleges,  universities or English-speaking countries to test whether the  applicants or migrants are qualified to live in their country or not.  

So basically, there are 9 band scores, acting as the scale of assessment  for IELTS and if a person gets a Band 9 in his/her result, then  obviously he/she is an expert user. During the test, there will be 4  parts that a test taker has to go through: speaking, listening, reading  and writing. I know, many of you might ask please give us the main tips  already, but still, I need to fill in some general information for those  who don't really know about IELTS. Getting a Band 9 score may be hard,  however, chances are only available to those who made their  preparations. Prepared test takers will have a higher chance in gaining a  Band 9 score. So, here you go:

[B] IELTS Speaking Tips[/B]

 Speaking is actually a very simple task for an English speakers and I  believe most of our students do communicate in English, at least a  little bit. Okay-lah, maybe we do use the "-lo", "-lah" and a bunch of  slangs probably only us, the Malaysians will understand. It's no harm  using our "Manglish" in our life; after all it is part of our  culture-bah, but not in the speaking part. Try to get off the slangs in  the IELTS speaking test. To get good grades in this part,

[B]1. You will need to spend some time correcting your English. [/B]
First thing first, ignore the "-lah", "-bah" or whatever it is. Be aware  of what you are talking about, and there's one way to correct them. As  most of us are using smartphones now, you can actually use the recording  media as your "mirror" to "reflect" your voice. Thanks to Alexander  Graham Bell! By recording what you have spoken and re-playing them to  yourself, you can notice your pronunciation and other errors as well  easily. In that way, you might be able to get rid of the slangs.

[B]2. By the way, sitcoms and TV shows that are based on English are quite some great ways to improvise your English.[/B]
I love watching sitcoms like "Wizard of the Waverly place", "How I met  your mother", "Sonny with a Chance" and many others. I don't care if  anyone said them childish or stupid but that actually helps me to  improve my English. I used to be very lousy particularly in English and  ever since I watched these sitcoms and imitated their way of talking,  their accents and pronunciation, I could speak at least a little. So,  mimicking the intonation actually helps in accumulating your experience  dealing with English indirectly.

[B]3. Speak normal, do not go too fast or too slow. Think carefully before you speak.[/B]
Well, the final part for speaking would be the way you talk. It holds  the key to your lock. This is the final step of your preparations. You  already got your sword forged nicely and all you got to do is to hurl  them to your enemies, off with their heads! I'm sorry, haha...Back to  the topic, the way you speak is quite crucial, but bear in mind, always  be CONFIDENT, ALWAYS. You speak in confidence, do not be afraid of  making mistakes, even if you did, don't panic as if you were suffering a  heart attack. Speak normal; do not go too fast or too slow. Think  carefully before you speak. Most importantly, give your best shot to  impress the examiners. Give them some Try exploring books to give you  some terrific ideals.

[B] IELTS Listening Tips[/B]

 Listening could be easy if you could heed my advice. Normally, it will  be an Australian speaker or a British accent that was recorded and play  for only once. It might be kinky if you missed a small part or the whole  thing. Here's how to help alleviate the problem:

[B]4. Listening to more of the samples actually helps you to recognize the difference between accents.[/B]
We say "How are you today?" but Australians say "How are you to-dieee?"  Australian accents are just slightly different from the normal English,  but British accents tend to go heavier on the "a" sound. This may varied  to individuals and by listening to the sample tapes or recordings may  help you to differentiate and identify some words that are not so  familiar with. However, these recordings might need to be bought online  or from the nearby IELTS taking centres, so, in order to save money,  listening to the radio is a great alternative to prepare for IELTS  listening test.

[B]5. Calm down.[/B]
First thing is to calm down, find the inner peace in you. Now, there's  only two choice to go: Try to re-connect your ear with your brain before  you hand in your answer sheet or let it go (only for the worst case  scenario). You can somehow remember the missed part, as it is still  fresh in your brain, it's just that it would be a bit hard to search  them out. Let it go only if you cannot remember it at all. Yeap, you  heard me...Just like what Elsa sang in "Frozen": "Let it go, let it go,  can't hold it back anymore..." Sometimes holding onto it is not the best  option of all as you might be distracted and missed the rest of the  part. That's when I called losing EVERYTHING.

[B] IELTS Reading Tips[/B]

 Sounds like another easy thing to do, but there's a tick here, people:  Only people with high reading skills and good observation skills can do  very well in this sector. If you're not, need not to be worried because  I'm going to talk about tips to improve them.

[B]6. To sharpen your observation skills, one can focus on details.[/B]
No matter when you're watching TV programmes, try not to focus on the  main character, but concentrate on the background. For example, you're  watching your favourite soap opera and somehow a good observant could  have noticed that there's no internet connection shown in their computer  and yet, they still claimed that they were browsing the internet. It's  funny when you saw that moment. I'm not asking you to pinpoint  somebody's weaknesses or errors, but it helps you to see things in  details and in a shorter period. Hey, don't forget to give yourself some  fun while training your observation skills! Remember, all work and no  play makes YOU a dull boy/girl! During the practice or test, don't  forget to look for keywords and underline the main points. This skim and  scan technique ought to help a lot in finding answers.

[B]7. When you are answering the questions, do keep yourself on track so that you won't use up a lot of time in a certain passage.[/B]
You won't want to spend about 30 minutes in one passage and spend the  remaining half an hour to complete the rest. Oh, and don't forget to  read the instructions! They are the utmost important things to do before  answering questions as there might be some tricky instructions that  requires you to differ between "words" and "phrases" so that you could  answer your questions correctly. Answers are often given from one  paragraph to another so don't worry that you will need to search your  answer in the paragraph prior to your last answer in the previous  paragraph. Just be confident and keep up in a normal pace, then a Band 9  score for this section won't be a problem.

 Finally, the writing part. An hour to write is definitely not enough to  express what you want, so you can only write the main points. But, be  prepare, my dear friends! Be prepared for you will encounter some of the  strangest topics of all. Eg. "To what extent should university courses  be geared to the economic needs of society?" Henceforth, it's no  surprise that there might be topics that relates both pens and cooking,  or whatever strangest and the craziest thing you will see. To counter  this area,

[B]8. Read more. Again, the old saying - "Knowledge is the key to everything".[/B]
In this context, the statement "Ignorance is bliss" couldn't be applied  here. Through reading, one can broaden their horizon and  mind...blah...blah...blah...Whatever the old folks were saying. Old, but  true. Reading actually fortifies your knowledge fort; concrete  knowledge poured into you will strengthen yourself and differs you  between those who don't read at all. There's actually a wide selection  of reading materials range from books to online reading materials.  Instead of sticking your eyes towards Facebook accounts and comments,  you can actually do better by reading the articles shared. They are good  forms of improving your writing styles as well as the lexical as these  are some of the marking criteria that adds up your marks.

[B]9. Logical thinking.[/B]
It is not enough just by reading. You'll have to think. The essay you're  going to write is actually the word-based expressed in your thinking.  By thinking logically, one can almost relate anything together. For  instance, the above strange topic that I have said: pen and cooking. By  asking who, when, which, what, where and how is actually a great  foundation in building up your logical thinking. Who use pen to talk  about cooking? Critics do. How, where, when and what? They give remarks  about the food, the surrounding and the atmosphere of a restaurant  whenever they went to a fine restaurant or eateries. TripAdvisor is  actually one of the most-trusted guides to find restaurants for  travelers who want to have an unforgettable meal in a foreign place.  These are just some random ideas, but it leads me to think critically.  There is a lot of ways to train to think logically and chess playing is  one of them.




.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temuduga Kerajaan Dalam Bahasa Inggeris?


Ni antara soalan yang famous juga yang sering ditanya ramai kepada admin kerja-kerajaan.com..saya la…hehehe

 Memang ramai di antara kita takut kalau semasa temuduga disuruh  berbahasa Inggeris. Mana tak cuak, tahu cakap “ Yes, no..je..hehehe”  (gurau je)[INDENT] Dalam temuduga kerja kerajaan, tidak dinafikan penggunaan  bahasa Inggeris amat penting, terutamanya bagi mereka yang memohon  jawatan professional (yang berijazah). Panel penemuduga akan menyoal  anda dalam BI. Mungkin bukan 100% BI tapi biasanya dalam 30 – 70 % BI  akan digunakan.[/INDENT]Mengapa dalam kerja gov ni interview dalam BI juga?,,kan dalam sektor awam BM amat diutamakan?
 
Ya, betul! Dalam perkhidmatan awam, BM memang diutamakan, tetapi BI  juga amat meluas digunakan, terutamanya melibatkan urusan – urusan luar  Negara, pelanggan/orang awam berstatus tinggi, urusan – urusan  dokumentasi dan sebagainya.
 
Kan penjawat awam ni akan berhadapan dengan bermacam – macam bangsa,  bermacam – macam ragam orang. Walaupun orang Malaysia sekalipun, tidak  semua mereka fasih berbahasa
Melayu…Untuk memudahkan urusan, BI  digunakan…
 
Itulah antara salah satu sebab dari banyak sebab kenapa BI penting  dalam sektor awam…Jadi, semasa temuduga, anda akan dinilai dalam  penguasaan bahasa Inggeris..
 
Adakah amat bagus, biasa, ataupun teruk….
 
Sebenarnya, apakah yang dinilai semasa dalam temuduga tersebut?
 
“Adakah grammarnya?
 “Adakah komunikasinya?
 “Adakah pemahamannya?
 
Sebenarnya, yang paling utama dinilai dalam temuduga adalah
[B]
“MAMPUKAH ANDA BERCAKAP DALAM BAHASA INGGERIS?”[/B]
 
Ini bukan bermaksud anda perlu mahir atau fasih berbahasa Inggeris seperti mat salih dalam TV tu..
 
Apa yang dinilai adalah, adakah anda faham dengan soalan BI yang  ditanya dan mampu menjawabnya secara spontan. Grammar usah  dipedulikan…Janji anda boleh bercakap dalam Inggeris…
 
Jika anda ditanya soalan dalam BI, maka jawablah dalam BI. Dan jika anda ditanya dalam BM, jawablah dalam BM. Jangan panel tanya

“ What is your name?” anda jawab “name saye Joyah bt Abu…”.
 
Biasanya soalan paling famous ditanya dalam BI ini adalah
“Please Introduce Yourself”.

Soalan ni memang la kacang..Tapi adakah anda mampu menjawabnya dengan  lancar? Jika tak lancar tu, beringat – ingatlah sikit ye…….
 
Tu baru soalan yang ‘simple – simple’..Belum soalan susah lagi…Jika anda ditanya soalan seperti ini

“ What do you know about PIN (Pelan integriti Nasional)?

Please explain….

”Haaaaaa…Camne nak jawab ye? Berbelit – belit lidah nak menerangkannya nanti…
 
Apapun jika kita sememangnya lemah dalam BI, memang akan bermasalah…
 
Setakat pandai cakap “My name is….” Budak tadika pon pandai..
 
Kenapa kita ni lemah dalam BI ye? Padahal kita belajar BI ni sejak  dari tadika sampai la ke universiti..dari umur 6 tahun hinggala ke 23  tahun…nak dekat 20 tahun belajar BI tapi tak reti – reti cakap BI…Apa  salahnya ye…
 
Sebenarnya sistem pengajaran bahasa Inggeris di Malaysia ni tidak  mengajar kita untuk bercakap BI, tapi mengajar kita untuk mendapat A  dalam BI…Tu antara puncanya…
 
Sistem pengajaran BI sepatutnya perlu dikemaskini dengan lebih baik  lagi supaya pelajar dapat mahir dan fasih berbahasa Inggeris dengan masa  yang lebih pantas..
 
Saya malas nak ulas panjang lagi mengenai isu ini, bukan apa..takut kena “gam” pula..:)
 So, apakah persediaan BI anda untuk menghadiri temuduga? Di sini saya syorkan beberapa kaedah:[INDENT] 1. Baca paper BI setiap hari..Baca The Star ke NST ke..baca 30 minit sehari pun ok
 2. tak faham makna buka je kamus…jangan malas
 3. dengar lagu Inggeris…tak kira la rap ke, rock ke, …ianya membantu..
 4. tonton movie BI – yang ada subtitle BM dan BI…syok ni, sambil berhibur kita belajar…
 5. Bercakap BI dengan kawan – kawan..secara melawak…tak kisah la ayatnya tunggang – langgang…Ini banyak membantu..
 6. Bercakap dalam BI depan cermin…ni cara belajar juga ni..
 7. Belajar basic grammar saja..past tense dengan present tense pon dah cukup:)
 8. Jangan baca buku BI yang tebal – tebal macam buku teks tu..takde gunanya..
 9. dan bermacam – macam cara lagi..[/INDENT]Dengan kemampuan anda dalam berbahasa Inggeris semasa temuduga kerja  kerajaan, ianya mampu menyumbang markah penilaian kelak. Bukan untuk  masa temuduga saja, tapi ianya juga membantu
untuk masa depan dan juga kehidupan seharian…






.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mengapa Anak Melayu Gagal Mendapatkan Pekerjaan?

gagal.jpg
Semakin hari semakin banyak Universiti yang muncul. Semakin banyak Intitusi Pengajian Tinggi yang wujud. Sudah pasti persaingan para lepasan graduan untuk mencari pekerjaan lebih hebat. Memang lebih mencabar lagi untuk adik-adik lepasan Universiti. Semakin hari semakin ramai pelajar-pelajar yang pandai. Semuanya sudah sedar akan betapa pentingnya segulung Ijazah. Betapa pentingnya menimba ilmu di Universiti.

Bila sudah banyak graduan yang lahir dari Universiti, sudah pasti persaingan antara mereka semakin sengit terutamanya dalam soal mencari kerja. Semakin hari semakin ketat syarat-syarat yang di tetapkan untuk mengisi jawatan kosong yang ada di sektor swasta. Begitu juga dengan bekerja di sektor kerajaan. Kemajuan negara yang semakin pesat membangun memberikan impak untuk lepasan graduan Universiti bersaing untuk menempatkan diri di syarikat swasta terutamanya.


Aku lebih selesa berbicara untuk syarikat swasta. Kerana aku bekerja di syarikat swasta. Ini yang menyebabkan aku terfikir bagaimana untuk membantu adik-adik lepasan Universiti mempersiapkan diri untuk bersaing di alam pekerjaan. Apa yang aku perhatikan, ramai anak-anak melayu yang gagal mendapatkan pekerjaan di sektor swasta selepas sahaja selesai menamatkan pengajian di Universiti. Mengapa? Apa sebab-sebab yang menyebabkan mereka gagal untuk bersaing untuk mendapatkan kerja di sektor swasta.?
Banyak sebab yang memungkinkan mereka gagal bersaing. Aku hanya mahu berkongsi satu sebab sahaja hari ini. Insyallah aku akan berbicara mengenai sebab yang lain di entri yang akan datang. Cuma hari ini aku mahu kongsikan antara sebab utama mengapa anak-anak melayu sukar mendapatkan pekerjaan sedangkan mereka mempunyai keputusan yang cemerlang di Universiti.



Satu sebab yang aku rasakan paling utama adalah, Kegagalan menguasai Bahasa Inggeris menjadi penyumbang utama kepada anak-anak melayu. Maaf jika aku berbicara sebegini. Tetapi ia sememangnya menjadi antara punca lepasan graduan melayu mendapatkan pekerjaan di sektor Swasta.

bahasa-inggeris.jpg

Bahasa Inggeris sememangnya penting dalam mengharungi alam pekerjaan yang lebih Global ketika ini. Kebanyakkan syarikat memilih untuk berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dalam persekitaran kerja mereka. Tidak kira Melayu, Cina atau India, semua berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. Sebab inilah satu-satunya bahasa yang boleh di fahami oleh semua orang. Lebih hebat lagi jika bekerja di Syarikat MNC (Multi National Company). Semestinya Bahasa Inggeris menjadi bahasa pengantaraan untuk semua pekerja mereka.

Jadi, langkah pertama untuk bekerja di Syarikat Swasta adalah menguasai Bahasa Inggeris. Bermula dari penyediaan resume, memohon pekerjaan, temuduga dan seterusnya bekerja, semuanya menggunakan Bahasa Inggeris. Suka atau tidak, setiap graduan lepasan Universiti mestilah mampu untuk berkomunikasi dan bekerja dalam suasana Bahasa Inggeris. Ini amat penting.

Bermula dari temuduga lagi, setiap borang permohonan kerja mestilah di isi dengan Bahasa Inggeris. Lebih-lebih lagi untuk jawatan Eksekutif. Bagaimana anda mahu menarik perhatian si penemuduga jika awal-awal lagi anda terkial-kial untuk berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris? Jika anda gagal berkomunikasi atau menjawab segala soalan dalam Bahasa Inggeris, ternyata anda sudah pun tewas dalam soal komunikasi. Belum lagi di tanyakan soalan-soalan yang lain. icon_smile.gif


Memang ada yang berkata, aku tak tau Bahasa Inggeris pun boleh pegi jauh. Memang betul. Tetapi jawatan apa yang anda mahukan yang 100% tidak memerlukan Bahasa Inggeris? Jika bekerja sebagai Boss pun, anda perlu tahu berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dengan pelanggan anda. Tak kan semua pelanggan anda orang melayu atau orang yang faham Bahasa melayu 100%. Ini realitinya di dunia pekerjaan. Terutamanya bila anda memegang jawatan Eksekutif. Anda adalah lepasan Universiti. Tak kan anda begitu selesa dengan jawatan yang bukan Eksekutif. Sampai bila?
english.gif
Mengapa anak-anak melayu gagal menguasai Bahasa Inggeris? Sebabnya, mereka semua duduk, bergaul atau selesa dengan persekitaran yang tidak ada Bahasa Inggeris. Mereka sering ketawa sinis bila ada rakan-rakan lain yang cuba bercakap Bahasa Inggeris. Sebab mereka rasa Bahasa Inggeris itu susah. Semua susah. Tidak mahu belajar Bahasa Inggeris. Tidak perlu katanya. Tiada kesedaran tentang pentingnya Bahasa Inggeris. Inilah kekangan yang menjadikan anak-anak melayu tertinggal. Sebabnya tidak mahu mencuba langsung belajar dan bertutur dalam Bahasa Inggeris.


Apa yang mereka lebih rela lakukan adalah keluhan. “Susahlah Bahasa Inggeris”, ” Tak nak mintak kerja kat situ, sebab kena cakap Bahasa Inggeris”, “Susahnya nak dapat kerja, semua nak Bahasa Inggeris”, “Kau bolehlah jadi Eksekutif, sebab kau mahir dalam Bahasa Inggeris”, “Kau tolong laa cakap dengan Boss, kau tau Bahasa Inggeris”, “Alamak, semua Bahasa Inggeris, malaslah macam ni!”. Inilah ayat-ayat yang biasa di dengar dari mulut lepasan graduan terutamanya anak-anak melayu. Belum bertempur dah mengaku kalah. Dek kerana ayat-ayat inilah yang menyebabkan orang lain mengambil kesempatan atas kelemahan yang kita bina sendiri. Sampai bila anda boleh bertahan?


Jadi, tolonglah belajar dan berkomunkasi dalam Bahasa Inggeris. Jika tidak mampu di terapkan dari rumah lagi, cuba-cuba di luar rumah. Cari rakan-rakan yang boleh membantu. Jangan malu untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris. Salah tak apa, yang penting sematkan dalam hati untuk menguasai Bahasa Inggeris. Jangan malu nak letakkan kamus di tepi katil. Jangan malu untuk membaca News Straits Time di hadapan kawan-kawan lain. Ini untuk kebaikkan anda semua. Percaya atau tidak, peluang untuk mendapatkan pekerjaan lebih tinggi jika 1st impression dari si penemuduga sudahpun baik. Maksudnya untuk komunikasi dan menulis dalam Bahasa Inggeris sdua pun Pass. Ini sememangnya amat penting untuk semua. Terutamanya adik-adik yang sedang atau mencari pekerjaan.


Entri ini mungkin nampak agak kasar. Bukan niat untuk mengutuk orang melayu. Bukan nak kata, tinggalkan Bahasa Melayu. Tetapi untuk memberikan kesedaran betapa pentingnya Bahasa Inggeris dalam mengharugi masa depan yang lebih Global. Yang lebih Maju, Yang lebih berteknologi.Usah risau, Bahasa Ibunda tetap akan di gunakan sampai ke akhir hayat. Itu memang pasti. Harap entri ini memberi jawapan mengapa anak-anak melayu sering gagal dalam temuduga? Ini adalah salah satu sebabnya.










.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dimaklumkan ini adalah Panggilan Terakhir untuk Kelas Persendirian Bahasa Inggeris Dewasa (atas 16 tahun) bagi KLang-Shah Alam / Seremban / Puchong-Cyberjaya iaitu pada 11 Oktober 2014 (Sabtu) , pendaftaran boleh dibuat sekarang di http://MyCambridge.co.nr.

*Tinggal 5 hari shj lagi untuk mendaftar





.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ayat Simple Past Tense dari WhatsApp

Antara situasi yang perlu kita gunakan Simple Past Tense ialah ketika menceritakan sesuatu perbuatan yang bermula di masa lepas dan sudah berakhir di masa lepas juga. Adalah tidak penting untuk kita menyatakan bila berakhirnya sesuatu perbuatan/peristiwa itu. Yang penting, ia berlaku dan sekarang ia sudah tidak berlaku lagi. Perhatikan ayat di bawah;

    Once upon a time…

    When Window was just a square hole in a room, Application was something written in a paper.

    When Keyboard was a Piano and Mouse was just an animal.

    When File was an important office material and Hard Drive was just an uncomfortable road trip.

    When Cut was done with knife and Paste with glue.

    When Web was a spider’s home and Virus was a flu.

    When Apple and Blackberry were just fruits….

    That was when we had a lot of time for Family and Friends… :)

Kata kunci bagi keseluruhan ayat ini ialah ungkapan ‘Once upon a time’. Ia bermaksud satu ketika dahulu. Jadi, apabila anda ingin menggunakan ungkapan ini, secara automatik kata kerja selepas ini adalah berbentuk Simple Past Tense.

Share this post


Link to post
Share on other sites


Panggilan Terakhir/Last Call! - Kelas Bahasa Inggeris (Dewasa) di Seremban / Puchong-Putrajaya / Klang- Shah Alam : 1 November 2014 (Sabtu).


Dimaklumkan ini adalah Panggilan Terakhir untuk Kelas Persendirian Bahasa Inggeris Dewasa (atas 16 tahun) bagi Seremban / Puchong-Cyberjaya / Klang- Shah Alam iaitu pada 1 November 2014 , pendaftaran boleh dibuat sekarang di http://MyCambridge.co.nr.

*Tinggal beberapa hari shj lagi untuk mendaftar



.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panggilan Terakhir/Last Call! - Kelas Bahasa Inggeris (Dewasa) di Puchong- Putrajaya & Seremban - 1 November 2014 (Sabtu).
 


Dimaklumkan ini adalah Panggilan Terakhir untuk Kelas Persendirian Bahasa Inggeris Dewasa (atas 16 tahun) bagi Seremban / Puchong-Cyberjaya iaitu pada 1 November 2014 , pendaftaran boleh dibuat sekarang di http://MyCambridge.co.nr.

*Tinggal 2 hari shj lagi untuk mendaftar





.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In atau During?

In atau During?

Dua prespositions ini kadang kala mengelirukan kita. In dan During, kedua-duanya boleh digunakan untuk menyatakan sesuatu yang berlaku dalam tempoh masa tertentu.



Contohnya;


I was on holiday during May. (Saya bercuti pada bulan Mei)
ATAU
I was on holiday in May. (Saya bercuti pada bulan Mei)


In boleh menunjukkan kedudukan. Namun, tidak bagi During.
Contoh;
I saw him in his office. (Saya nampak dia di pejabatnya.) (BUKAN – I saw him during his office.)
During pula lebih sesuai digunakan ketika kita menyatakan sesuatu tempoh secara keseluruhannya.
Contoh;
He was in the hospital during the whole of August. (BUKAN – He was in the hospital in the whole of August.)
getty_rf_photo_of_woman_in_hospital_bed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panggilan Terakhir/Last Call! - Kelas Bahasa Inggeris (Dewasa) @ 22 Nov 2014 (Sabtu).
 


Dimaklumkan ini adalah Panggilan Terakhir untuk Kelas Persendirian Bahasa Inggeris Dewasa (atas 16 tahun) bagi Daerah Klang- Shah Alam / Seremban / Puchong-Cyberjaya iaitu pada 22 Nov 2014 (Sabtu) , pendaftaran boleh dibuat sekarang di http://MyCambridge.co.nr.

*Tinggal beberapa hari shj lagi untuk mendaftar





.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meningkatkan kemahiran berkomunikasi Bahasa Inggeris anda dengan membaca


Saya sering menasihatkan pelajar-pelajar saya agar banyakkan membaca bahan-bahan dalam bahasa Inggeris kerana secara peribadinya, membaca bahan-bahan dalam bahasa Inggeris telah banyak membantu saya untuk menjadi lebih mahir dalam bahasa Inggeris.
Apabila kita membaca dalam bahasa Inggeris ini bermakna bahawa kita menggunakan otak anda dalam cara yang sangat aktif. Membaca adalah satu proses yang sangat aktif. Apabila anda membaca teks, anda perlu melakukan beberapa atau semua perkara berikut:


i. Bayangkan adegan-adengan dalam kepala anda
ii. Memahami dengan jelas apa yang penulis cuba perkatakan
iii. Bersetuju atau tidak bersetuju dengan apa yang telah ditulis oleh penulis.


Kelebihan Membaca
Apabila anda belajar bahasa Inggeris, aspek mendengar, bercakap dan menulis adalah penting, tetapi membaca juga akan amat membantu kita untuk menadi mahir dalam masa yang singkat.

Terdapat banyak kelebihan yang berkaitan dengan membaca, termasuk:

Peningkatan perbendaharaan dalam konteks

Anda biasanya akan menghadapi perkataan baru apabila anda membaca. Jika terdapat terlalu banyak perkataan baru untuk anda, maka tahap adalah terlalu tinggi dan anda perlu membaca sesuatu yang mudah. Tetapi jika terdapat, katakan, maksimum lima perkataan baru setiap halaman, anda akan belajar perbendaharaan kata ini mudah. Anda mungkin tidak perlu untuk menggunakan kamus kerana anda boleh meneka makna dari seluruh teks (dari konteks). Bukan sahaja anda mempelajari perkataan-perkataan baru, tetapi anda melihat mereka sedang digunakan secara semula jadi.

Model Untuk Menulis

Apabila anda membaca, ia memberikan anda satu contoh yang baik untuk menulis. Teks yang anda membaca menunjukkan kepada anda struktur dan ungkapan yang boleh anda gunakan apabila anda menulis.

Melihat Struktur Pembinaan Ayat Yang Betul Dalam Bahasa Inggeris

Apabila orang menulis, mereka biasanya menggunakan Bahasa Inggeris yang ‘betul’ dengan struktur tatabahasa yang betul. Ini tidak selalunya benar apabila orang bercakap kerana kadang-kadang orang banyak bercakap dalam bahasa Inggeris yang informal danj juga kurang tepat tatabahasa ia. Jadi, dengan membaca anda lihat dan belajar Bahasa Inggeris tatabahasa secara semulajadi.

Belajar Mengikut Tempo Anda Sendiri

Anda boleh membaca dengan cepat atau perlahan-lahan mengikut tempo yang anda suka. Anda boleh membaca sepuluh muka surat dalam masa 30 minit, atau mengambil masa satu jam untuk meneroka hanya satu halaman. Ianya tidak penting. Pilihan adalah milik anda. Anda tidak boleh dengan mudah melakukan hal ini apabila bercakap atau mendengar. Ini adalah salah satu kelebihan besar membaca kerana orang yang berlainan bekerja pada kelajuan yang berbeza.

Faedah peribadi
Jika anda memilih untuk membaca sesuatu yang anda suka, ia sebenarnya boleh menarik minat anda untuk membaca dan ianya akan menyeronokkan anda. Sebagai contoh, jika anda ingin membaca tentang bola sepak dalam bahasa anda sendiri, mengapa tidak membaca tentang bola sepak dalam bahasa Inggeris? Anda akan mendapatkan maklumat mengenai bola sepak dan memperbaiki Bahasa Inggeris anda pada masa yang sama.
Lima Tips untuk Membaca

Petua # 1
Cuba untuk membaca di tahap yang betul. Baca sesuatu yang anda (lebih atau kurang) boleh faham. Jika anda perlu untuk berhentikan setiap tiga perkataan untuk merujuk kepada kamus, ianya akan membosankan anda dan akan membuat anda kurang minat untuk meneruskan tabiat membaca itu.Pastikan bahan bacaan yang anda pilih itu tidak terlalu susah dan tidak terlalu mudah bahasa ia.Jika terlalu mudah pula, anda tidak akan belajar perkataan-perkataan baru dalam bahasa Inggeris.

Petua # 2

Buat kamus perbendaharaan kata anda sendiri untuk perkataan-perkataan baru yang anda jumpa dalam pembacaan anda. Jika terdapat empat atau lima perkataan baru pada halaman, tulis mereka dalam kamus anda atau buku perbendaharaan kata anda itu. Tetapi anda tidak perlu untuk menulis mereka semasa anda membaca. Sebaliknya, cuba untuk meneka makna mereka semasa anda membaca; menandakan mereka dengan pen; kemudian kembali apabila anda telah selesai membaca untuk memeriksa dalam kamus dan menambah perkataan-perkataan itu dalam buku perbendaharaan kata anda.

Petua # 3
Cuba untuk membaca dengan kerap. Sebagai contoh, cuba membaca untuk masa yang singkat sekali sehari. Lima belas minit setiap hari adalah lebih baik daripada dua jam setiap hari Ahad. Tetapkan masa membaca anda itu. Sebagai contoh, anda boleh membaca selama lima belas minit apabila anda pergi ke katil, atau apabila anda bangun, atau pada waktu makan tengahari.

Petua # 4
Bersedia. Pastikan anda ada bahan-bahan yang diperlukan semasa membaca iaitu:
i. Sesuatu untuk dibaca
ii. Penanda atau highlighter untuk menyerlahkan perkataan-perkataan yang sukar
iii. Kamus
iv. Kamus anda atau buku perbendaharaan kata anda
v. Pen untuk menulis perkataan baru

Petua # 5
Baca apa apa yang anda MINATI. Pilih sebuah majalah atau buku tentang subjek yang anda suka.
Adalah amat diharap artikel saya kali ini dapat membantu bagaimana membaca boleh membantu anda untuk menjadi lebih mahir dalam bahasa Inggeris.Bermula 2012 dan 2013 ini saya akan cuba untuk lebih aktif menulis untuk membantu anda semua di sini untuk menjadi mahir dalam masa yang singkat.





.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Abbreviation Bahasa Inggeris yang diguna pakai di media sosial :
*Tak lah tergaru-garu kepala bila kawan hantar ni ;)

 

ADN = Any Day Now
AFAIK = As Far As I Know
AFK = Away From Keyboard
AKA = Also Known As
ASAP = As Soon As Possible
ATM = According To Me
ATTN = Attention

BAK = Back At the Keyboard
BBIAB = Be Back In A Bit
BBL = Be Back Later
BBS = Be Back Soon
BFN = Bye For Now
BIF = Basis In Fact
BION = Believe It Or Not
BL = Belly Laughing
BRB = Be Right Back
BTA = But Then Again
BTT = Back To Topic
BTW = By The Way

CMIIW = Correct Me If I’m Wrong
CU = see you
CUA = Common User Access
CUL = see you Later
CWYL = Chat With Ya Later
CYO = See You Online

DBA = Doing Business As
DIKU? = Do I Know You?
DITYID? = Did I Tell You I’m Distressed?
DIY = Do It Yourself
DTRT = Do The Right Thing

EMFBI = Excuse Me For Butting In
EOM = End Of Message
EOS = End Of Show
EOT = End Of Thread

FTF = Face To Face
FAQ = Frequently Asked Question(s)
FISH = First In, Still Here
FOMCL = Falling Off My Chair Laughing
FUD = Fear, Uncertainty & Doubt
FWIW = For What It’s Worth
FYA = For Your Amusement
FYEO = For Your Eyes Only
FYI = For Your Information

GA = Go Ahead
GAL = Get A Life
GIGO = Garbage In, Garbage Out
GIWIST = Gee, I Wish I’d Said That
GMTA = Great Minds Think Alike
GOL = Giggling Out Loud
GRD = Grinning, Running & Ducking
GTG = Got to Go
GWS = Get Well Soon
GTRM = Going To Read Mail

HHOK = Ha Ha, Only Kidding
HHOS = Ha Ha, Only Serious
HNG = Horny Net Geek
HTD = Have To Disagree
HTH = Hope This Helps
HTHBE = Hope This Has Been Enlightening

IAC = In Any Case
IAG = I’m A Genius
IAE = In Any Event
IANAL = I Am Not A Lawyer
IC = I see
ICAM = I Couldn’t Agree More
ID = I Disagree
IHA = I Hate Acronyms
IIRC = If I Remember Correctly
ILY or ILU = I Love You
IMAO = In My Arrogant Opinion
IMCO = In My Considered Opinion
IMHO = In My Humble Opinion
IMNSHO = In My Not So Humble Opinion
IMO = In My Opinion
IOW = In Other Words
IPN = I’m Posting Naked
IRL = In Real Life
IRT = In Real Time
ITA = I Totally Agree
ITD = I Totally Disagree
ITRW = In The Real World
IOW = In Other Words

JAT = Just A Thought
JAPRI = Jalur Pribadi
JFU = Just For You
JIC = Just In Case
JK = Just Kidding (or Joke)
JMHO = Just My Humble Opinion
JMO = Just My Opinion

KWIM? = Know What I Mean?

L8R = Later
LBAY = Laughing Back At You
LD = Later Dude
LDR = Long=Distance Relationship
LLTA = Lots and Lots of Thunderous Applause
LMAO = Lauging My Ass Off
LOL = Laughing Out Loud or Lots Of Luck
LOLBAY = Laughing Out Loud Back At You
LTM = Laugh To Myself
LTNS = Long Time No See

M/F? = Male or Female?
MEGO = My Eyes Glazed Over
MHOTY = My Hat’s Off To You
MINK = Multiple Income No Kids
MMHA2U = My Most Humble Apologies to you
MOOS or MOTOS = Member Of The Opposite Sex
MOSS or MOTSS = Member Of The Same Sex
MOTD = Message Of The Day
MOTO = Member Of The Opposant
MUD = Multi=User Dungeon (or Dimension)

NBIF = No Basis In Fact
NBIR = No Basis In Reality
NW = No Way
NP = No Problem
NRN = No Reply Necessary

OIC = Oh, I see
OLL = On=Line Love
OMG = Oh My God
OOT = Out Of Topic
OOTB = Out Of The Box
OPM = Other People’s Money
OTF = On The Floor
OTOH = On The Other Hand
OTOOH = On The Other, Other Hand
OTP = On The Phone
OTTH = On The Third Hand
OTTOMH = Off The Top Of My Head
OTW = On the Way

PANS = Pretty Awesome New Stuff
PC = Politically Correct or Personal Computer
PDA = Public Display of Affection
PDQ = Pretty Darn Quick
PEBCAK = Problem Exists Between Chair And Keyboard
PGB = Pengertiannya Gitu Bang
PI or PIC = Politically Incorrect
PITA = Pain In The Ass
PMFJI = Pardon Me For Jumping In
PMJI = Pardon My Jumping In
POTS = Plain Old Telephone Service (or Pretty Old Tired Stuff)
POV = Point Of View
PPL = Peed Pants Laughing or People

RL = Real Life
ROAR = laughing as loud as a lion
ROFL = Rolling On Floor Laughing
RP = Romantic Partner
RPG = Role Playing Games
RSN = Real Soon Now
RTM = Read The Manual or Message
RW = Real World
RYO = Roll Your Own

SINK = Single Income No Kids
SITD = Still In The Dark
SO = Significant Other
SOL = Smiling Out Loud
SOMY? = Sick Of Me Yet?
SOS = Someone On Shoulder
STD = Sick To Death
STS = Sorry To Say

TAF = That’s All Folks
TAFN = That’s All For Now
TANSTAAFL = There Ain’t No Such Thing As A Free Lunch
TBH = To Be Honest
TCN = Take Care Now
TFH = Thread From Hell
TFI = The Fact Is
TFM = Thanks From Me
TFMT = Thanks From Me Too
TFS = Thank For Sharing
TGIF = Thank God It’s Friday
TGTBT = Too Good To Be True
TFRM = Thanks For Remind Me
THX = Thanks
TIA = Thanks In Advance
TIC = Tongue In Cheek
TIG = This Is Great
TIIC = The Idiots In Charge
TLA = Three=Letter Acronym
TPTB = The Powers That Be
TTFN = Ta Ta For Now
TTYL = Talk To You Later
TQ or TX or TXS or THX = Thanks (or Thank You)
TYSM = Thank You So Much
TYVM = Thank You Very Much

UAPITA or YAPITA = You’re A Pain In The Ass
USTM or YSTM = You Should Thanks Me

VWP = Very Well Put

W4W = Word for Word
WAGS = What A Great Story
WAI = What An Inspiration!
WB = Welcome Back
WDALYIC? = Who Died And Left You In Charge?
WFM = Works For Me
WIBNI = Wouldn’t It Be Nice If
WP = Well Put
WT? = What/Who The?
WTH? = What The Hell?
WTG = Way To Go
WTGP? = Want To Go Private?
WTS = With That Said
WU? = What’s Up?
WUF? = Where are you From?
WYSIWYG = What You See Is What You Get

XOXO = kisses and hugs
XX = kisses

YAAG = You Are A Genius
YABR = You Are Being Replaced
YGBSM = You’ve Gotta Be Shittin’ Me
YMMV = Your Mileage May Vary
YRR = You ‘R’ Right
YVMW = You’re Very Much Welcome
YOLO = You Only Live Once

 

 

 

 

.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelajar IPT lemah bahasa Inggeris….


Dewasa ini, masalah kelemahan menguasai bahasa Inggeris semakin serius di kalangan pelajar-pelajar tidak kira di peringkat sekolah rendah, menengah atau di peringkat universiti. Lebih membimbangkan lagi, masalah ini menular di kalangan pelajar Melayu. Di sini, saya ingin mengkhususkan kepada kelemahan pelajar IPT dalam mengusai bahasa Inggeris. Mari kita sama-sama fikirkan mengapakah masalah ini berlaku khususnya di kalangan pelajar Melayu?

Dalam rencana ini, saya ingin memfokuskan permasalahan kepada pelajar-pelajar di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Seperti yang kita sedia maklum, USIM menggunakan bahasa Inggeris dan bahasa Arab sebagai bahasa pengantar. Tetapi ada segelintir dari pelajar-pelajarnya masih lagi lemah dalam menguasai bahasa Inggeris. Menurut Cik Juliana Niza bt Ismail Adnan, penyelaras program MUET di Universiti Sains Islam Malaysia, beliau berpendapat punca pelajar USIM lemah bahasa Inggeris adalah berpunca dari pemikiran mereka yang tidak maju. Pelajar USIM selalu berpendapat jika bertutur dalam bahasa Inggeris, mereka akan melupakan bahasa Melayu.

Menurut beliau lagi, pelajar-pelajar juga jarang mempraktikkan bahasa Inggeris yang mereka pelajari. Dengan lebih jelas lagi pelajar-pelajar teramat malas untuk membuat ulangkaji dan mereka juga tidak memgamalkan ilmu yang mereka pelajari di dalam kelas. Kebanyakkan pelajar-pelajar USIM juga terlalu kurang membaca bahan bahasa Inggeris, tidak mengambil tahu isu-isu semasa dan pemikiran mereka terlalu cetek. Mereka tidak mempunyai minat untuk membaca suratkhabar bahasa Inggeris dan pelajar-pelajar juga terlalu memfokuskan minat mereka kepada bacaan yang berbentuk hiburan sahaja contohnya mereka lebih berminat kepada suratkhabar hiburan seperti Kosmo dan Harian Metro. Cik Juliana Niza menambah lagi pendapat beliau mengatakan bahawa pelajar-pelajar akan membaca bahan bahasa Inggeris apabila disuruh sahaja. Normalnya, seseorang akan lebih terasa bosan apabila melakukan sesuatu dengan paksaan dan begitu juga dengan pelajar-pelajar akan cepat bosan apabila membaca sesuatu bahan yang mereka tidak suka. Faktor ini juga secara tidak langsung menyumbangkan kepada kelemahan pelajar USIM dalam menguasai bahasa Inggeris dan juga lemah di dalam MUET. Inilah yang membimbangkan kerana jika pelajar-pelajar tidak lulus MUET, sukar bagi mereka untuk mendapat pekerjaan di masa akan datang.

Bagi pendapat Puan Suhaili Abdul Jalil pula yang merupakan pensyarah bahasa Inggeris dari Unit Bahasa Inggeris USIM berpendapat, punca pelajar-pelajar lemah menguasai bahasa Inggeris adalah kebanyakan pelajar-pelajar USIM memandang bahasa Inggeris hanya sebagai subjek. Mereka belajar bahasa Inggeris semata-mata untuk lulus dalam peperiksaan. Mereka juga menganggap bahasa Inggeris adalah sesuatu yang membosankan dan menyusahkan. Apabila mereka telah menganggap begitu, terlalu mustahil bagi mereka untuk meminati bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar juga tidak mahu melatih diri mereka untuk mencuba berulang kali bertutur dalam bahasa Inggeris antara satu sama lain. Kebanyakkan pelajar Melayu tidak mahu mencuba dan takut kepada kesalahan.

Pelajar- pelajar juga mempunyai sifat malu untuk bertutur dalam bahasa Inggeris. Sesetengah daripada mereka menganggap apabila bertutur dalam bahasa itu, mereka akan diejek dan dipulaukan. Inilah masalah pelajar Melayu, takut kepada ejekan rakan-rakan sehingga membawa keburukan kepada diri sendiri. Hakikatnya, pelajar Cina lebih maju dan pakar dalam bahasa Inggeris kerana mereka berani mencuba dan tidak takut kepada ejekan-ejekan yang boleh melemahkan diri mereka. Pelajar USIM juga tidak mahu mengubah sikap mereka dan hanya bergantung semata-mata kepada pensyarah-pensyarah untuk memajukan mereka. Sepatutnya di peringkat universiti tidak berlaku lagi perkara sebegini. Pelajar-pelajar sepatutnya berusaha sendiri untuk memperbaiki kelemahan diri. Pelajar-pelajar sepatutnya mencari pensyarah bukan pensyarah yang mencari pelajar. Tetapi sekarang ini, kebanyakan pensyarah yang berusaha untuk memperbaiki kelemahan pelajar yang lemah menguasai bahasa Inggeris.

Menurut pendapat Puan Milazita Md Zin, seorang guru bahasa Inggeris dari Pahang, melalui pengalamannya mengajar bahasa Inggeris, beliau berpendapat punca pelajar lemah bahasa Inggeris adalah disebabkan latar belakang sosial pelajar itu. Pelajar luar bandar kurang terdedah dengan penggunaan bahasa Inggeris. Disebabkan itu, mereka terlalu terhad untuk menggunakan bahasa Inggeris. Mereka juga mempunyai pengetahuan yang sedikit terhadap bahasa Inggeris dan tidak memberi peluang untuk berinteraksi. Pelajar juga kurang motivasi diri terhadap kepentingan bahasa Inggeris. Mereka malas untuk mengulangkaji dan menambah pengetahuan dari segi pemahaman terhadap ayat-ayat Inggeris yang sukar.

Beliau menambah lagi pelajar mempelajari bahasa Inggeris hanya untuk lulus peperiksaan. Sikap ini ada pada kebanyakan pelajar dan menyebabkan mereka tidak mahu ambil tahu terhadap perkataan baru yang tidak pernah didengar. Mereka hanya bergantung kepada kurikulum sedia ada. Pelajar-pelajar juga malu untuk menyebut perkataan Inggeris. Mereka tiada keyakinan diri untuk bertutur dan mengalami masalah untuk menyebut sesetengah perkataan dengan betul. Kebanyakan pelajar kurang pengetahuan dari aspek tatabahasa. Contoh paling mudah apabila pelajar yang kurang menguasai tatabahasa ini menulis sesuatu topik dalam bahasa Inggeris tidak dapat menulis sesuatu perkataan itu. Inilah hakikat yang berlaku kepada pelajar Melayu yang lemah menguasai bahasa Inggeris.
Pelajar-pelajar juga tidak mahu “menjelajah” dengan lebih mendalam terhadap bahasa Inggeris dan terlalu obses dengan bahasa itu. Mereka menganggap bahasa Inggeris sukar difahami dan sukar untuk digunakan dalam kehidupan seharian. Mengapa pelajar IPT mempunyai pemikiran yang terlalu cetek terhadap bahasa antarabangsa ini sedangkan bahasa Inggeris amat penting untuk membawa seseorang itu kearah kemajuan.

Bagi pendapat Noraina bt Mohd Mustaffa pelajar dari Kuala Lipis, Pahang, beliau berpendapat punca pelajar lemah bahasa Inggeris ialah kebanyakan dari mereka kurang tatabahasa, tiada keyakinan diri dan malas untuk berusaha lebih untuk memantapkan bahasa Inggeris mereka. Kebanyakan pelajar hanya bergantung kepada guru-guru sahaja. Mereka seolah-olah tidak mahu berdikari sendiri dan hanya menunggu guru-guru “menyuapkan” ilmu kepada mereka. Mentaliti pelajar-pelajar juga masih berada di takuk lama dan tidak mahu menerima bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu.

Memandangkan masalah ini terlalu serius, kita sepatutnya memikirkan cara-cara untuk mengatasi pelajar-pelajar yang lemah bahasa Inggeris ini. Pelajar-pelajar sepatutnya berusaha lebih dalam memperbaiki diri mereka. Dapatkan bimbingan dari pensyarah-pensyarah bahasa Inggeris apabila mempunyai masalah dalam bahasa Inggeris, menghadiri kelas pemantapan bahasa Inggeris dan memperbanyakkan bahan bacaan bahasa Inggeris serta tatabahasa bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar juga seharusnya memiliki idea yang matang dalam sesuatu isu untuk memudahkan lagi pelajar menghuraikan isi dengan terperinci. Perbanyakan juga membaca istilah-istilah bahasa Inggeris untuk memantapkan lagi penguasaan dalam bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar jangan terlalu menghadkan pemikiran mereka jika mahu pandai menguasai bahasa Inggeris.

Sememangnya kita tidak boleh menafikan bahawa bahasa Inggeris mempunyai kepentingan yang besar didalam hidup kita terutamanya kepada pelajar-pelajar. Bahasa Inggeris adalah bahasa global, bahasa kemajuan dan bahasa komunikasi yang utama selain bahasa Melayu. Bahasa Inggeris juga amat penting untuk melayakkan diri kita berada setaraf dengan era globalisasipada masa sekarang dan akan datang. Seharusnya kita terutama pelajar-pelajar perlu ada kesedaran terhadap penguasaan bahasa Inggeris bukan bermakna kita mendaulatkan bahasa “penjajah” itu, tetapi untuk membawa kita setaraf dengan kemajuan dunia hari ini. Bahasa Melayu tetap berdaulat di hati orang Melayu dan tiada alasan untuk kita tidak boleh menguasai bahasa Inggeris seperti orang lain. Pepatah ada mengatakan “Nak seribu daya, tak nak seribu dalih”. Hanya orang malas sahaja yang tidak mahu mengubah diri mereka.

Dalam dunia ini, tiada perkara yang mustahil untuk kita lakukan. Sedangkan orang kafir boleh menguasai bahasa Arab, mengapa kita tidak boleh menguasai bahasa Inggeris? Semua ini bermula dari diri kita sendiri. “Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan”. Siapa yang berusaha maka dialah yang beroleh kejayaan. Segala amal dan usaha di dalam hidup kita adalah didorong oleh fikiran dan batin kita. Di dalam batin kita terletak pertimbangan di antara buruk dan baik, cantik atau jelik. Sedangkan agama Islam menyukai dan amat menggalakkan umatnya berusaha untuk memajukan diri mereka. Kita diberi akal untuk menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Pelajar-pelajar USIM seharusnya mengambil inisiatif untuk memahirkan lagi penguasaan dalam bahasa Inggeris setanding dengan pelajar-pelajar universiti yang lain.




.

Share this post


Link to post
Share on other sites

semalam citer pasal Simple Present Tense kan, so hari ni nak sambung pasal Simple Past Tense pulak. Sebelum tu kita rungkai dulu maksud perkataan simple past tense dulu yek.

Simple - mudah

Past - telah berlalu

Tense - masa

So, keseluruhan topik ni adalah mengenai penggunaan kata yang menunjukkan peristiwa yang telah berlaku. Kalau nak tau soalan tu pasal simple past tense ke tak, cuba perhatikan perkataan2 di bawah ni yang menggambarkan masa suatu ayat atau peristiwa itu berlaku.

Yesterday

Last week / weekend

Last month / year

Last night

This morning / afternoon / evening

Just now

Few days ago

Examples:-

1. It rained last night. atau It was raining last night

2. We left at 1:00 p.m atau We were leaving at 1:00 p.m

3. They played football yesterday. atau They were playing football yesterday.





.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pada kebiasaan was dan were digunakan selepas subjek atau modified verb (kata kerja yang telah diubah) digunakan dalam ayat2 Simple Past Tense. Penggunaan was dan were hampir menyerupai penggunaan is dan are dimana subjek singular (seorang atau 1) kecuali You akan menggunakan was. Manakala subjek plural (2 atau lebih) menggunakan were.

Pronouns Verb to be (was )
I
He
She
It
Ali
The boy
The tiger
The box


==========================
Pronouns Verb to be ( were )

You
We
They
Ali & Razali
The girls
The tigers
The boxes





.

Share this post


Link to post
Share on other sites
GRAMMAR: SIMPLE PAST TENSE (bhgn 3)
 

Jika anda menggunakan was atau were, gunakan verb + ing. Bagi verb yang memang tiada perubahan bentuk atau memang tidak menggunakan "ing".., gunakan tanpa "ing".Lihat contoh di bawah bersama-sama dengan kesilapan yang biasa dilakukan. Perhatikan penggunaan Verb yang betul ya.


1.
I was cooking just now. (betul)
I was cooked just now. (salah)
I cooked just now. (betul)

2.
The boys were climbing the hill last weekend. (betul)
The boys were climbed the hill last weekend. (salah)
The boys climbed the hill last weekend. (betul)

3.
Sew Mei was cleaning up her room. (betul)
Sew Mei was cleaned up her room. (salah)
Sew Mei cleaned up her room. (betul)

4.
They were refuse to tell us what was in the box. (betul)
They were refused to tell us what was in the box. (salah)
They refused to tell us what was in the box. (betul)


5.
We were reading the storybook this morning. (betul)
We were read the story book this morning. (salah)
We read the story book this morning. (betul)





.

Share this post


Link to post
Share on other sites

am, is, are

Ketiga-tiga am, is, are bermakna ialah, adalah, sedang. Bagaimanapun :
am digunakan selepas perkataan 'I'. is digunakan selepas perkataan 'he', 'she', 'it'. are digunakan selepas perkataan 'we', 'they'.
Contoh am, is, are yang bermakna ialah (adalah):
I am a boy     saya (ialah) seorang lelaki he is a boy     dia (ialah) seorang lelaki she is a girl     dia (ialah) seorang perempuan it is a snake     itu (ialah) seekor ular we are men     kami (ialah) lelaki they are good     mereka (adalah) bagus
Contoh am, is, are yang bermakna sedang:

I am angry    saya (sedang) marah, saya marah ni I am hungry    saya (sedang) lapar, saya lapar ni he is thirsty    dia (sedang) haus she is tired    dia (sedang) penat we are happy    kami (sedang) gembira they are sad    mereka (sedang) bersedih
Dalam bahasa Melayu, penggunaan 'ialah' boleh ditinggalkan tetapi dalam bahasa Inggeris, penggunaannya adalah dimestikan.
am, is, are boleh juga digunakan sebagai soalan. Apabila digunakan sebagai soalan, am, is, are bermakna adakah. Contoh :

Am I look sad ? Adakah saya kelihatan sedih ? Is he tall ? Adakah dia tinggi ? Is she healthy ? Adakah dia sihat ? Are you good at math ? Adakah awak bagus dalam matematik ?
am, is, are juga boleh bermakna kah dalam soalan. Contoh :

Who am I ?    siapa kah saya ? who is he ?    siapa kah dia ? who are they    siapa kah mereka ? what is this ?    apa kah ini ? where are they ?dimana kah mereka ?




.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I, me
(Kedua-dua 'I' dan 'me' bermakna 'saya', tetapi terdapat perbezaan dalam penggunaannya).

I am a boy - right - saya ialah seorang budak laki-laki
Me a boy - wrong

Show me the way - right - tunjukkan saya jalan itu
show i the wayt - wrong

Let me know - right - beritahu saya
Let I know - wrong

You and I - right - awak dan saya
You and me - right

I am happy - right - saya gembira
Me happy - wrong

Tell me - right - beritahu saya
Tell I - wrong

Share this post


Link to post
Share on other sites

 he, him
(Membezakan penggunaan he dengan him).

he is angry      - right - dia (sedang) marah
him is angry      - wrong

dont look at him  - right - jangan pandang dia
dont look at he      - wrong


====================================


she, her
(Membezakan penggunaan she dengan her).

she is a girl       - right - dia adalah seorang budak perempuan
her is a girl       - wrong

dont look at her   - right - jangan pandang pada dia
dont look at she   - wrong

her book       - right - buku dia
she book       - wrong





.

Share this post


Link to post
Share on other sites
they, them
(Membezakan penggunaan they dengan them).
They win	- right - Mereka menang
Them win	- wrong

look at them	- right - Lihat mereka
look at they	- wrong
we, us
(Membezakan penggunaan we dengan us).
we are angry	- right - kami (sedang) marah
us are angry	- wrong

dont look at us	- right - jangan pandang pada kami
dont look at we	- wrong

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apa yang berlaku dalam peperiksaan SPEAKING MUET  (Kertas 2)

· Masukkan dewan peperiksaan

· Semak pengenalan anda dengan pemeriksa itu dengan mengemukakan kad pengenalan dan slip peperiksaan anda

· Duduk seperti yang diarahkan oleh pemeriksa (Calon A, B, C atau D)

· Baca soalan SAHAJA apabila anda dibenarkan untuk berbuat demikian. JANGAN menulis apa-apa di atas kertas soalan

· Anda boleh meminta pemeriksa itu jika anda tidak memahami tugas anda SAHAJA selepas masa membaca satu minit

· Anda diberi 2 minit untuk persediaan untuk pembentangan individu anda (Tugas A). JANGAN berbincang dengan calon-calon lain

· Persembahan Individu (Tugas A) bermula (2 minit setiap satu) dengan calon A, diikuti oleh Calon B, C dan D.

· Anda diberi 2 minit untuk menyediakan untuk perbincangan kumpulan anda (Unit B). JANGAN berbincang dengan calon-calon lain

· Perbincangan Kumpulan (Unit B) bermula. Sesiapa pun boleh memulakan perbincangan. Anda diberi 10 minit untuk berbincang.

· Tinggalkan bilik peperiksaan secara senyap-senyap. JANGAN mengambil apa-apa yang keluar dari bilik peperiksaan kecuali slip IC dan peperiksaan anda.

Tips dan Teknik

Penyediaan - 2 minit

§ membaca keadaan yang diberikan dengan teliti bagi memastikan anda memahami keadaan dan tugas di tangan

§ menulis perkataan utama dan aspek-aspek yang anda perlu berurusan dengan dalam keadaan

§ tuliskan semua idea-idea anda menggunakan nota ringkas atau peta minda

§ JANGAN cuba untuk menulis semua yang anda ingin katakan

§ nombor atau urutan idea anda dengan cara yang logik supaya ia menunjukkan perpaduan yang baik dan matang pemikiran

Persembahan individu

§ mulakan dengan ucapan penonton anda

§ bercakap dengan jelas dan cukup kuat untuk mereka di dalam bilik peperiksaan untuk mendengar anda

§ bertujuan untuk ketepatan tatabahasa dan bercakap dalam ayat yang lengkap

§ jika anda buntu, menyusun semula apa yang anda ingin katakan dalam bahasa yang mudah. Jika masih tidak boleh diteruskan, meninggalkan idea itu dan beralih kepada perkara seterusnya yang anda mahu bercakap tentang

§ membuat hubungan mata dengan pemeriksa dan calon-calon lain

§ JANGAN dibaca dari skrip

§ Anda hanya dibenarkan pergerakan tangan sedikit tetapi tidak pergi ke laut

Perbincangan Kumpulan

§ Mendengar dengan penuh perhatian

§ Jangan lupa untuk bercakap tentang tugas di tangan dan JANGAN keluar dari titik

§ Menjadi Pemain pasukan dan JANGAN memonopoli perbincangan

§ Bantuan, cepat dan menggalakkan orang lain untuk menyumbang kepada perbincangan

§ bahawa anda menghargai apa yang orang lain telah berkata dengan menggunakan ungkapan yang sesuai Show

§ Jika anda tidak bersetuju dengan seseorang, menyatakan perbezaan pendapat anda dengan sopan dan memberikan sebab-sebab anda

§ Paparkan keupayaan anda untuk menguruskan perbincangan dengan menunjukkan, mengekalkan dan menyimpulkan perbincangan

Apabila mendengar daripada orang lain

§ mendengar dengan penuh perhatian

§ mengambil nota pendek

§ JANGAN menulis segala-galanya yang sedang berkata

§ JANGAN melakukan kerja anda sendiri

§ JANGAN mengganggu penceramah atau lulus komen

gunakan bahasa badan yang sesuai seperti mengangguk-angguk kepala anda




.

Share this post


Link to post
Share on other sites
my, his, her, our, your, their, its my, his, her, our, your, their, its membayangkan kepunyaan. Contoh : my book - buku saya her book - buku dia his book - buku dia their book - buku mereka our book - buku kami your book - buku awak its tail - ekornya mine, his, hers, yours, theirs, ours, its mine, his, hers, theirs, ours, yours, its membayangkan siapa punya. Contoh : mine - saya punya yours - awak punya his - dia punya hers - dia punya ours - kami punya its - ia punya thay book is mine - buku itu adalah saya punya that book is his - buku itu adalah dia punya this book is hers - buku ini adalah dia punya this book is yours - buku ini adalah awak punya these books are ours - buku-buku ini adalah kami punya those books are theirs - buku-buku itu adalah mereka punya this shit is its - najis ini dia (haiwan) punya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Similar Content

    • By hanatasya
      - Kelas Bahasa Inggeris Dewasa & Tuisyen MUeT / iELTs (RM 69 shj!) => http://www.MyCambridge.blogspot.My   - Khidmat Proofread & Terjemahan Melayu - English > Buku / Jurnal / Tesis / Abstrak / Assignment / Speech / Artikel

      - Service Transcribe - tukar audio / video ke >> Microsoft Words Text
        Prosedur Tempahan :   a. Emelkan ke >> [email protected] :

      - Dokumen yang ingin diterjemah / proofread 
      - ATAU  Audio / Video yang perlu di Transcribe
         
      b. Kami akan reply dengan "Quote Harga" serta akaun pembayaran.
      c. Hantar deposit ke akaun pembayaran dan kerja akan dimulakan.
      d. Hasil kerja yang telah siap akan dihantar selepas baki dijelaskan.     *Sijil Penterjemah dan Surat Pengesahan ada disediakan. **Resit juga tersedia untuk tujuan claim.       Antara pelanggan yang mengunakan khidmat kami:

      1. Senior research fellow, Social Security Research Centre, University of Malaya

      2. Jabatan Geografi & Alam Sekitar, Fakulti Sains Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA

      3. Research Management Center , Faculty of Medicine, University of Malaya 50603, Kuala Lumpur, Malaysia         #Diskaun untuk UM, UPSI, UPM, UiTM, UKM, UTM, UTeM, UNIMAS, UMS, UMP, UUM, UNIMAP, UMK, UniSZA, UPNM, UMT, USAS, UTHM , etc.       *****Share INFO ini dengan rakan Anda !
    • By Moderator2
      KLFX menawarkan Kelas FCPO (Dagangan Hadapan Kelapa Sawit) dari Beginner sehingga Advance :

      Kandungan Kelas:

      · Cara step by step untuk bermula dalam dunia FCPO melalui IB

      · Cara nak dapat Data Import Export & cara exploitasinya bagi mengurangkan risiko kerugian DAN mendapat keuntungan yang lebih Konsisten

      · Cara Scalping FCPO mengunakan Momentum Pullback Strategy

      · Analisis Dalian Soy Data dan impaknya terhadap FCPO




      KELEBIHAN FCPO BERBANDING SAHAM

      1. MODAL RENDAH
      Modal serendah RM3,000 sahaja boleh mula trade FCPO !
      Setiap 1 lot kontrak FCPO tu sebenarnya ada 25tan minyak sawit mentah sebenar.
      RM3,000 x 25tan = RM75,000. Jadi tanpa perlu ada 25tan minyak sawit yang sebenar, anda sudah berurusniaga 25tan minyak sawit sebenarnya.

      2. KEUNTUNGAN YANG TINGGI
      1 mata pergerakkan harga dalam FCPO bersamaan dengan RM25 setiap lot, jika perubahan 100 mata bersamaan dengan RM2,500. Setiap hari purata pergerakkan antara 30-40 mata naik dan turun !

      3. KEUNTUNGAN 2 HALA
      Yang ini KELEBIHAN yang paling disukai trader FCPO. Harga NAIK boleh untung, kalau Harga TURUN pun boleh untung. Sama juga, tak ada ilmu tak ada untung..ok

      4. FOKUS KEPADA 1 PERKARA
      FCPO ni mudah, tak banyak nak kaji , cuma kaji data import export dan lihat sejarah pergerakkan harga yang lama untuk jangka kemungkinan pergerakkan harga akan datang. FOKUS hanya kepada 1 perkara sahaja iaitu FCPO, dalam saham ada hampir 1000 syarikat tersenarai di Bursa Malaysia, untuk dikaji.



      Kursus boleh diambil secara Online / WhatsApp Video Call ATAU Kelas Bersemuka Seluruh Malaysia

      Maklumat lanjut >> https://KLFX.blogspot.My 
       ursussaham belajar membaca harga saham hari ini belajar membaca indeks saham prosedur membeli saham belajar main saham saham online main saham belajar saham online cara bermain saham belajar main saham online harga saham cara membeli saham jual beli saham broker saham info saham bskl saham pelaburan menguntungkan pelaburan jangka panjang value investment value investing strategy analisa teknikal saham fundamental saham kursus saham belajar membaca harga saham hari ini belajar membaca indeks saham prosedur membeli saham belajar main saham saham online main saham belajar saham online cara bermain saham belajar main saham online harga saham cara membeli saham jual beli saham broker saham info saham bskl saham pelaburan menguntungkan pelaburan jangka panjang value investment value investing strategy analisa teknikal saham fundamental saham kursus saham belajar membaca harga saham hari ini belajar membaca indeks saham prosedur membeli saham belajar main saham saham online main saham belajar saham online cara bermain saham belajar main saham online harga saham cara membeli saham jual beli saham broker saham info saham bskl saham pelaburan menguntungkan pelaburan jangka panjang value investment value investing strategy analisa teknikal saham fundamental sahapalm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil palm oil price chart palm oil trading crude palm oil in malaysia trading palm oil palm oil hq palm oil mill soybean oil futures palm oil futures Malaysia  palm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil palm oil price chart palm oil trading crude palm oil in malaysia trading palm oil palm oil hq palm oil mill soybean oil futures palm oil futures Malaysia palm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil
       
×
×
  • Create New...