Jump to content
Navigator®

Imam Mahdi

Recommended Posts

Aku ada terjumpa artikel yang menyatakan Imam Mahdi akan muncul dari keturunan Syaidina Hassan Ra, yg mana merupakan keturunan Rasullullah juga .

aku akan share setiap apa yg aku baca kat artikel tu , ini bukan fakta yg muktamat , ianya adalah perbincangan daripada apa yg di hadiskan daripada Rasullalah , jadi apa yg perlu kita cuba perbincangan dari sudut2 yang berlainan agar membuka minda kita ,

Dan bahawasanya Kita xkan Tahu ketepatan kemunculannya , hanya Allah swt , yg mengetahui nya , tapi jika betul Imam mahdi akan muncul dari tahan nusantara terasa beruntungnya .

[quote]Rasulullah s.a.w bersabda,“Al-Mahdi berasal dari umatku, berkening lebar, berhidung panjang dan mancung. Ia akan memenuhi bumi ini dengan keadilan dan kemakmuran, sebagaimana ia (bumi ini) sebelum itu dipenuhi oleh kezaliman dan kesemena-menaan, dan ia (umur kekhalifahan) berumur tujuh tahun.”(HR. Abu Dawud dan al-Hakim)
Telah bersabda Rasulullah s.a.w,“Al-Mahdi berasal dari umatku, dari keturunan anak cucuku.”(HR. Abu Dawud, Ibnu Majah, dan al-Hakim).

Menurut riwayat hadith yang sah, Imam Mahdi dikatakan akan muncul dari negara negara belahan sebelah timur, jadi ada kemungkinan bahawa negara Islam timur di rantau Melayu seperti [url="http://www.topix.com/forum/world/brunei/T4QB7MFN31HB4G3TG#"][color="#739912"]Malaysia[/color][img]http://kona.kontera.com/javascript/lib/imgs/grey_loader.gif[/img][/url], Indonesia dan Brunei. Ini di diriwayatkan didalam hadith Rasullah SAW. iaitu:-

Sabda Nabi SAW:
Al-Mahdi akan datang setelah muncul Panji-panji Hitam dari sebelah Timur yang mana pasukan itu selalu tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun.(Ibnu Majah)

Sabda Nabi SAW:
Orang ramai daripada Timur akan muncul, kemudian menyerahkan kekuasaannya kepada al-Mahdi.


“Telah berkata Ali sambil memandang puteranya ­Hassan,” Sesungguhnya Puteraku ini ialah sayid sebagaimana yang telah dinamakan oleh Nabi SA W. Dari keturunannya akan lahir seorang lelaki yang namanya seperti nama Nabi kamu, menyerupai baginda dalam perangai dan tidak menyerupai baginda dalam rupa dan bentuk.”


Jadi Mengikut riwayat-riwayat yanbg sah diatas, Imam Mahdi berasal dari keturunan Sayyidina Hassan r.a. Tetapi di manakah keturunan Sayyidina Hassan r.a. masa ini berada?
Pada masa ini kita tidak tahu di mana sahaja keturunan dari Sayyidina Hassan r.a. berada. Mungkin sahaja di tanah arab dan mungkin juga di mana-mana pada masa ini. Mungkin artikel ini sangat berguna untuk kita merujuk jika benarnya suatu hari nanti tentera Imam mahdi ada yang terdiri dari rantau tanah Melayu.

[/quote]

[quote]Telah bersabda Rasulullah s.a.w,“Pada akhir zaman akan muncul seorang khalifah yang berasal dari umatku, yang akan melimpahkan harta kekayaan selimpah-limpahnya. Dan ia sama sekali tidak akan menghitung-hitungnya.”(HR. Muslim dan Ahmad)
[/quote]
Menurut hadith ini, jikalau kita kaji betul2..Imam Mahdi akan dikurniakan harta kekayaan yang melimpah ruah dan dengan harta kekayaan itu, akan dia gunakan untuk menguatkan Ummah. Seperti yang kita tahu siapakah antara orang Islam yang terkaya didunia pada masa ini?? Jawapannya Sultan Brunei.antara kesultanan kesultanan yang terdapat dirantau [url="http://www.topix.com/forum/world/brunei/T4QB7MFN31HB4G3TG#"][color="#739912"]melayu[/color][img]http://kona.kontera.com/javascript/lib/imgs/grey_loader.gif[/img][/url]..Kesultanan Brunei iaitu keturunan Saiyidina Hassan lah yang paling kaya dan berkuasa. Dan jika kita lihat hadith diatas betul2..ada ayat yg mengatakan bahawa "he will give a lot of money, Cattle will increase..". Untuk pengetahuan pembaca sekalian. Kesultanan Brunei sebenarnya memiliki sebidang tanah di Australia yang sangat luas sejauh mata memandang melebihi keluasan Negara Brunei Sendiri. Dimana Tanah ini sedang digunakan untuk tujuan industri pertenakan binatang2 seperti lembu dan kambing.



___________________________________________________________________________________________________



Akan tetapi kita tidak mengetahui sebenar-benarnya soheh nya kajian ini , hanya Allah Swt sahaja yg mengetahui nya .

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku agak berminat gak ngan perbincangan camni.. menarik.. :)

pernah tak kita terfikir yang kemungkinan, Imam Mahdi nanti, adalah seorang fakir miskin, yang tinggal di dalam pondok buruk, berpakaian compang camping dan lusuh umpama seorang pengemis.. agak2, boleh ke kita terima dengan hati yang terbuka kalo betol demikian la rupanya ?

kalo ikot hadis Rasulullah SAW, Imam Mahdi akan melimpahkan harta kekayaannya, tapi kekayaan yang macamana ? kaya dari segi ilmu ? ilmu pon harta gak kan ?

p/s: just terfikir.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote]Dan sebelumnya telah kita bawakan bahwa Rasul saw bersabda: kulitnya seperti kulit kaum Arab dan postur tubuh seperti orang yahudi kebanyakan. Perlu diketahui bahwa banyak penduduk negeri Yordania dan Palestina yang memiliki tinggi badan yang lumayan, tidak seperti tinggi badan penduduk Jepang atau China yang rata-rata pendek dan cethol. [/quote]

source : http://www.imamalmahdi.com/html/ind/html/maksumin/maksumin.htm

[quote name='hotfloppy' date='21 November 2010 - 03:46 PM' timestamp='1290321973' post='1054008']
aku agak berminat gak ngan perbincangan camni.. menarik.. :)

pernah tak kita terfikir yang kemungkinan, Imam Mahdi nanti, adalah seorang fakir miskin, yang tinggal di dalam pondok buruk, berpakaian compang camping dan lusuh umpama seorang pengemis.. agak2, boleh ke kita terima dengan hati yang terbuka kalo betol demikian la rupanya ?

kalo ikot hadis Rasulullah SAW, Imam Mahdi akan melimpahkan harta kekayaannya, tapi kekayaan yang macamana ? kaya dari segi ilmu ? ilmu pon harta gak kan ?

p/s: just terfikir.. :)
[/quote]

tidak kisah , kalau dia diberi petunjuk untuk menegakkan keadillah , tidak mustahil itu adalah Imam Mahdi ,
seperti penjelasan fakta yg menyatakan : Imam mahdi seorg yg cerdik pandai , berfikiran jauh dan ramai yg akan mengankatnya sebagai pemimpin walaupun tidak di sedarinya dia merupakan Imam Mahdi

Share this post


Link to post
Share on other sites
menarik sebenarnye pasal/kisah Imam Mahdi

info2 pasal imam mahdi nie, hati2/ tapis dulu

sebab banyak sangat penyelewengan berkenaan Imam Mahdi, lagi2 dari puak S**** tu..
dan pihak kafirun pun ade gak mempermainkan isu nie

macam mane diorang main?
mengikut pandangan aku,
diorang nie saje je nak mengutamakan isu/kisah Imam Mahdi nie..

so kita pun lalai dengan kisah2 Imam Mahdi mengikut acuan mereka..

walhal, keutaman yang lain,yang lebih utama (seperti menuntut ilmu, perpaduan dalam islam , ekonomi, dan lain)
dipinggirkan,...


pada pemerhatian aku la,.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
banyak lagi puzzle2 yang berkaitan ngan prophecy ni... cube ko try search pulak bab2:

new world order,jesuit,ufo,freemason,2012,illuminati,zionis,knight templar,piramid,kiamat,dajal,imam mahadi,alien,nostradamus,kalendar maya,666,yahudi,vatican assasin,911, titanic dll

nak kata hampir semua memberikan jawapan pengakhiran yang serupa :125: .. aku pun dah nek gila baca benda2 camni :wacko: ... aku baca pun stat awal tahun ni jugak r

tapi kena ingat... TAK SEMUA MAKLUMAT BETUL!.. sebahagian boleh terima, sebahagian kena tapis, sebab kadang2 ada puzzle yang direka untuk mengelirukan orang

moral of the story, ko akan tau kenapa ALLAH sebut "mereka ( 'mereka' disini merujuk kpd orang2 kafir ) merancang, tapi Allah adalah sehebat2 perancangan" atau dengan kata lain, sejarah telahpun di'written' :) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Assalamualaikum Warrahmatullaahi Wabarakaatuh kawan-kawan semua...

Bila bincang tentang Imam Mahdi.. secara tidak langsung kita berbincang tentang akhir zaman.

So aku rasa ini related jugak:

http://2012forum.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=18330&sid=3e0f2ecf17b5304047e60638ade8c3df


Pandangan Yahudi dan ornag yang bukan Islam sendiri.

Selalu muslim kita ni.. bila sebut matahari terbit dari barat sbb dlm Islam dh cakap.. diorang akan cakap: "oooo..."

Tapi bila aku tunjuk saintifik research tetiba muka berubah pulak. Lagi2 bila kita kata benda tu boleh jadi sewaktu kita masih hidup lagi (kemungkinannya boleh tahan besar la).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak salah aku dajjal keluar dulu. Masa ini dah tak ada Islam separuh-separuh. Yes or no saja. Siapa yang ikut dajjal, Imam Mahdi sudah tak lagi relevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...