Jump to content
Sign in to follow this  
keypo

Komen Sikit Hadis Ni ?

Recommended Posts

aku ambil dari kitab hadis shahih bukhari dari jilid i,ii,iii dan iv dari halaman 1768-77 dan 78,just mahu bertanya sesapa yang faham tentang hadis ni,macam tuhan allah itu menghina hambanya ketika hambanya itu memasukki syurga,aku pernah dengar masa aku hadiri ceramah agama diperak ni bahawa tuhan allah itu maha tinggi penyayang nya ...dan maha tinggi pulak sifat kasih sayang ketika dialam syurga ..maaf kalau aku tersalah terkata,cuma aku keliru dengan hadis ni...
[URL=http://img442.imageshack.us/i/imgblo.jpg/][IMG]http://img442.imageshack.us/img442/1518/imgblo.jpg[/IMG][/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]
[URL=http://img137.imageshack.us/i/img0001qi.jpg/][IMG]http://img137.imageshack.us/img137/5199/img0001qi.jpg[/IMG][/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]

Share this post


Link to post
Share on other sites
secara rambang (aku belum rujuk buku) just baca secara umum dan teringat hadis lain atau maybe hadis ni jugak....

ada satu hadis menceritakan Allah bergurau dengan Hambanya yang terakhir masuk syurga, dan kisahnya seperti hadis yang ditunjukkan ini...

macam kita gurau2 dengan budak kecik, akalu aku bagi ni ko nak mintak lagi ke? budak tu kata tak dah...dah bagi pastu nampak yg lain yang lebih menarik pastu dia mintak lagi...camtu lah lebih kurangnya.

lagipun Allah maha pemurah, mintaklah segala-galanya, dan Hamba Allah itu mempergunakan ruang meminta sepenuhnya.

maybe hadis yang ditunjukkan ini adalah hadisnya, hadis tentang manusia terakhir yang dikeluarkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga.

nanti kalau ada masa aku rujuk hadis asalnya, kalau aku terlewat/terlupa ingatkan aku...

kejap lagi ada kelas...so x sempat kot nak rujuk2 balik, nak selak satu2 hadis...


by the way, hadis ni nombor berapa? 1768 ke?

Share this post


Link to post
Share on other sites
emm ...banyak sangat yang aku nak nanya korang tentang hadis hadis ni ..nanti la aku akan semak balik hadis yang aku tak faham ...ni aku ambil sambungan dari ayat tersebut....
[URL=http://img525.imageshack.us/i/img0002exx.jpg/][IMG]http://img525.imageshack.us/img525/2200/img0002exx.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://img638.imageshack.us/i/img0003ca.jpg/][IMG]http://img638.imageshack.us/img638/827/img0003ca.jpg[/IMG][/URL]

bagaimana pula dengan hadis ini ...di syurga nanti akan terasa sesak jugak ke ...penuh ? ...

[URL=http://img132.imageshack.us/i/img0004ed.jpg/][IMG]http://img132.imageshack.us/img132/2268/img0004ed.jpg[/IMG][/URL]

Share this post


Link to post
Share on other sites
hadis nie aku ada bace dalam versi bahasa melayu

hadis yang ke 1769
seperti yang panglima khalid cakap, itu adalah gambaran tentang manusia yang terakhir akan masuk ke syurga setelah berada dineraka (mungkin kerana dosa2 nya , WA)

dia masih lagi ragu2 walaupun itu adalah arahan/perintah Allah dan banyak soal

tapi Allah tu kan Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani akan hamba Nya

[quote]bagaimana pula dengan hadis ini ...di syurga nanti akan terasa sesak jugak ke ...penuh ? ...[/quote]


hehe, aku rase baik ko bace Syarah Sahih Bukhari dari Imam IBnu Hajar al-Asqalani iaitu kitab [b]Fathul Bari[/b]

dia ade menghuraikan dengan lebih lanjut hadis2 dalam kitab Hadis Shahih Bukhari nie
http://en.wikipedia.org/wiki/Fath_al-Bari

kalo ko bace dan paham sendiri kitab hadis bukhari nie
mungkin dia agak pening sket, mungkin sebab penggunaa bahasa yang tinggi dan bahasa indonesia yang kurang dipahami
so mungkin ko terkeliru sket dalam penyampaian dia

or leh g tanyer/rujuk ustaz2 yang mahir dalam ilmu hadis nie

Share this post


Link to post
Share on other sites
jap eh...nanti aku jawab..aku ada kelas kat sejid...doakan aku...

actually aku sekali imbas baca hadis2 tu aku tersenyum (geli hati) sebab ada diriwayatkan bahawasanya nabi SAW ketika meriwayatkan hadis manusia terakhir masuk syurga setelah dikeluarkan dari neraka nabi tersenyum. ^_^

nanti aku bgtau cerita sepenuhnya..tunggguuuuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites
بسم الله و الحمد لله و الصلاة والسلام على سيدنا رسول الله
وبعد

pertamanya, tentang hadis yang menyatakan nabi SAW tersenyum, dalam kitab Syamayil Muhammadiyyah yang disusun oleh Imam Turmuzi Abi Isa, menyatakan beberapa peristiwa nabi SAW kelihatan ketawa dan ketawa nabi SAW hanyalah tersenyum sehinggakan menampakkan dua gigi taring (**ke??**) Rasulullah SAW.

**(gigi nawajiz adalah 4 pasang gigi, dua atas dan dua bawah, terletak setelah 8 pasang gigi depan -4 atas dan 4 bawah- yang kita kenali gigi nawajiz itu sebagai gigi taring..Allahu a'lam)

antara peristiwanya adalah ketika Nabi SAW menceritakan tentang orang terakhir yang dikeluarkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga.

[quote]hadis ke 229 dalam Syamayil, orang terakhir dikeluarkan setelah dosanya dibakar dalam neraka, dipamerkan dosa-dosa kecilnya dahulu, dikatakan padanya kamu telah buat sekian dan sekian pada waktu sekian dan sekian, dia hanya mengakuinya (gaya pesalah), dalam keadaan sangat takut jika dibentangkan dosa-dosa besarnya kerana jika yang kecil pun diambil kira maka yang dosa besar lebih-lebih lagi. kemudian Allah perintahkan gantikan timbangan berat dosa kecil itu menjadi kebaikan semuanya. Hamba Allah tadi terkejut lalu mengatakan Ya Allah aku ada dosa lain lagi yang aku tak nampak dosa tu di sini yakni mengaharpkan jika dosa tu dikeluarkan maka akan ditukarkan jugak menjadi kebajikan maka kebajikan tu jadi lebih banyak. dan nabi tersenyum[/quote]
gembiranya si hamba itu bila dosanya diampunkan dan ditukarkan menjadi kebajikan. ^_^

[quote]hadis ke 232 dalam syamayil, hampir sama maknanya tetapi dengan lafaz berbeza dengan hadis 1769 di atas..
hamba Allah dikeluarkan dari neraka dan disuruh masuk ke syurga, beliau pergi dan ketika hampir sampai ke pintu dia dapati semua orang dah mengambil tempat masing2 (sebenarnya hanya sangkaan kerana dia orang terakhir, so ada lagi ke tempat? orang lain sume dah masuk? lebih kurang gitu maksudnye) maka dia kembali menghadap Allah dan mengadu, Ya Allah semua orang dah amik tempat mereka (maksudnye aku ada tempat lagi ke?) maka Allah berfirman padanya, kamu ingat lagi dunia yg kamu tinggal dulu? ingat lagi jawabnya. Allah kemudiannya perintahkan untuk berangan (yakni mengharap) maka dia pun fikirkan harapannya, maka Allah katakan untuk kamu sepertimana yang kamu bayangkan itu dan sepuluh kali ganda luasnya dunia. Hamba Allah tu komplen pulak, adakah Kamu bergurau denganku sedangkan Kamu Penguasa segala-galanya? (yakni taajub, disangka dah penuh tapi Allah bagi 10 kali ganda dunia dengan segala apa yg diangan-angankan tadi)...dan nabi tersenyum[/quote]
bayangkan ayah kita nak bagi hadiah pada hari raya, ayah keje posmen je, gaji tak seberapa. Abanglong yg dapat mula2, dapat keter myvi ayah bagi, then kakngah dapat set komputer, then abg tu, kakak nun, semua hadiah hebat2...kita tunggu lah last sekali sebab bungsu. sampai giliran kita ayah kata ayah bagi bungalow dengan 10 ruang bilik atas tanah yang sangat luas dekat sekian2 tempat lengkap dengan perabot orang gaji dan tukang kebun, kereta bmw 5 series pun dapat. dengar ayah cakap je kita kata, eh? betul ke ayah aku nih? dia nak bagi bungalow siap dengan keter sekali. cukup ke gaji? tengok2 memang betul..kan tergezut berok kita jadinya? camtulah hadis tuh...bahkan Allah khazanahNYA sangat luas, xde hal lah nak bagi 10 kali ganda dunia pun, xkan kurang khazanah Allah.

ini dari cerita tentang nabi ketawa semasa menceritakan manusia terakhir dikeluarkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga berdasarkan kitab Syamayil Muhammadiyyah yang disusun Imam Abu Isa at-Turmuzi.




sorry ye..terjemahan yg aku tulis di atas dan akan tulis di bawah nampak mcm tunggang langgang....sebab aku terus terjemah directly berdasarkan kefahaman aku dan apa yg aku ingat dari kalam guru aku mengajarkan kitab tersebut.


:blush:

[b]Allahu a'lam[/b] Edited by Panglima Khalid

Share this post


Link to post
Share on other sites
untuk yang mungkin tak nampak perkaitan antara gambar2 tu, susunan gambar tu begini:
1-http://img132.imageshack.us/f/img0004ed.jpg/
2-http://img525.imageshack.us/f/img0002exx.jpg/
3-http://img638.imageshack.us/f/img0003ca.jpg/
4-http://img442.imageshack.us/f/imgblo.jpg/
5-http://img137.imageshack.us/f/img0001qi.jpg/

semua tu dari 2 ke 5 bersambung....pertama je yang tak. silap susunan maka tak nampak hadis tu ceritakan apa.

hadis tu panjang, rasanya guru aku pernah ajarkan hadis ni tapi aku ingat2 lupa...
dalam kitab syamayil yang aku tulis di atas adalah riwayat yang menceritakannya dengan versi lain dengan lebih pendek. maybe pada waktu yang lain pun Nabi SAW ceritaklan kisah ini, so banyaklah versinya.



[b]bagaimana pula dengan hadis ini ...di syurga nanti akan terasa sesak jugak ke ...penuh ? ...[/b]
syurga takkan sesak atau terlebih muatan tak mungkin kerana semua penghuni syurga telah ditetapkan kadar yang sesuai bagi mereka. tahap iman kita tiggi atau rendah adalah berkadaran langsung dengan ilmu serta pengetahuan kita tentang Allah SWT, dan orang yang terakhir keluar dari neraka dimasukkan ke syurga adalah orang yang di dunia dulu jahil tentang Allah, ilmunya tentang makrifat mengenali Allah sangat cetek, sifat Allah tak tahu, yang ada di hatinya hanya kalimah لا إله إلا الله sahaja. serendah2 tahap iman yang menyebabkan dia berjaya masuk jugak ke syurga walaupun terpaksa bertendam dulu dalam neraka kerana dosa yang dilakukannya.

baru masuk Islam kemudian tak sempat beramal terus meninggal tu lain cerita, tak masuk neraka yg gitu. yang kena masuk neraka nih yang Islam tapi tak buat perkara yang diwajibkan dan melanggar hukum larangan Allah SWT. disebabkan ada setitik nilai Iman Allah bagi jugak masuk syurga setelah kena rebus, kena panggang.

so, faham ye situasinye camne?
disebabkan dia jahil, dia beranggapan dah penuh syurga tu. sedangkan sebenarnya Khazanah Allah sangat luas. jika Allah bagi setiap seorang ahli Putera.com nih syurga 100kaliganda besar dunia nih pun khazanah Allah takkan terjejas walau nisbah setitik air bebanding 7 lautan dunia. setitik tu pun tak jejas apatah lagi semua khazanah Allah. ok?

dia jahil, dia last sekali, anggapan dia dah penuh.

itu gambar pertama...




gambar ke-2 hingga 5. juga termasuk gambar pertama.
ada disebutkan "[b]adakah Allah perolokkan hambaNYA dan mentertawakan?[/b]"

sebenarnya dari sudut syarah hadis, ulamak mengatakan kalimah "taskhar" dalam teks hadis itu menggambarkan taajub, terkejut, tergezut beruk band, dan sebagainya istilah yang menunjukkan sangat2 terkejut.

contoh lah..kita kenal lama dah kawan kita, dah 15 tahun sejak sekolah rendah. punyalah rapat sampai xde rahsia antara kita dengan sahabat tu. suatu hari dia membongkarkan satu rahsia kat kita, dia dah meninggal 300 tahun yang lampau dengans egala bukti yang ada. biasanya apa ayat kita lepas dengar tu?

ko biar betik?
ko jangan main2 dengan aku?
eh, betul ker?
aku tak caya lah?
lariiiiiiiiiiiiik?

macam tu jugak dalam hadis tu, dia kata begitu kat Allah menggambarkan terkejutnya sangat2. betul ke dia dapat yg macam tu punya hadiah? tak sangke nye? betul ke Ya Allah? tak main2 ke?

ok? faham? dia jahil tak banyak mengaji tentang ugama dulu, dapat sesuatu luar jangkaan.




[b]Allah ketawa [/b]dalam hadis gambar pertama dan gambar 2-5.
actually aku carik dalam fathul ari syarah soheh bukhari, tak jumpe hadis tersebut dengan nombor rujukan tu. so aku cari menggunakan perisian komputer, aku jumpak hadis yang panjang seperti itu dalam kitab Soheh Muslim. so aku amik syarah Imam Nawawi terhadap hadis tersebut.

[quote]soheh muslim dengan syarah dari Imam nawawi hadis 267 -
حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَزِيدَ اللَّيْثِيِّ أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ أَخْبَرَهُ
أَنَّ نَاسًا قَالُوا لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ نَرَى رَبَّنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَلْ تُضَارُّونَ فِي رُؤْيَةِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ قَالُوا لَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هَلْ تُضَارُّونَ فِي الشَّمْسِ لَيْسَ دُونَهَا سَحَابٌ قَالُوا لَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ فَإِنَّكُمْ تَرَوْنَهُ كَذَلِكَ يَجْمَعُ اللَّهُ النَّاسَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَقُولُ مَنْ كَانَ يَعْبُدُ شَيْئًا فَلْيَتَّبِعْهُ فَيَتَّبِعُ مَنْ كَانَ يَعْبُدُ الشَّمْسَ الشَّمْسَ وَيَتَّبِعُ مَنْ كَانَ يَعْبُدُ الْقَمَرَ الْقَمَرَ وَيَتَّبِعُ مَنْ كَانَ يَعْبُدُ الطَّوَاغِيتَ الطَّوَاغِيتَ وَتَبْقَى هَذِهِ الْأُمَّةُ فِيهَا مُنَافِقُوهَا فَيَأْتِيهِمْ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى فِي صُورَةٍ غَيْرِ صُورَتِهِ الَّتِي يَعْرِفُونَ فَيَقُولُ أَنَا رَبُّكُمْ فَيَقُولُونَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْكَ هَذَا مَكَانُنَا حَتَّى يَأْتِيَنَا رَبُّنَا فَإِذَا جَاءَ رَبُّنَا عَرَفْنَاهُ فَيَأْتِيهِمْ اللَّهُ تَعَالَى فِي صُورَتِهِ الَّتِي يَعْرِفُونَ فَيَقُولُ أَنَا رَبُّكُمْ فَيَقُولُونَ أَنْتَ رَبُّنَا فَيَتَّبِعُونَهُ وَيُضْرَبُ الصِّرَاطُ بَيْنَ ظَهْرَيْ جَهَنَّمَ فَأَكُونُ أَنَا وَأُمَّتِي أَوَّلَ مَنْ يُجِيزُ وَلَا يَتَكَلَّمُ يَوْمَئِذٍ إِلَّا الرُّسُلُ وَدَعْوَى الرُّسُلِ يَوْمَئِذٍ اللَّهُمَّ سَلِّمْ سَلِّمْ وَفِي جَهَنَّمَ كَلَالِيبُ مِثْلُ شَوْكِ السَّعْدَانِ هَلْ رَأَيْتُمْ السَّعْدَانَ قَالُوا نَعَمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ فَإِنَّهَا مِثْلُ شَوْكِ السَّعْدَانِ غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَعْلَمُ مَا قَدْرُ عِظَمِهَا إِلَّا اللَّهُ تَخْطَفُ النَّاسَ بِأَعْمَالِهِمْ فَمِنْهُمْ الْمُؤْمِنُ بَقِيَ بِعَمَلِهِ وَمِنْهُمْ الْمُجَازَى حَتَّى يُنَجَّى
[color="#FF8C00"]
حَتَّى إِذَا فَرَغَ اللَّهُ مِنْ الْقَضَاءِ بَيْنَ الْعِبَادِ وَأَرَادَ أَنْ يُخْرِجَ بِرَحْمَتِهِ مَنْ أَرَادَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ أَنْ يُخْرِجُوا مِنْ النَّارِ مَنْ كَانَ لَا يُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئًا مِمَّنْ أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ يَرْحَمَهُ مِمَّنْ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَيَعْرِفُونَهُمْ فِي النَّارِ يَعْرِفُونَهُمْ بِأَثَرِ السُّجُودِ تَأْكُلُ النَّارُ مِنْ ابْنِ آدَمَ إِلَّا أَثَرَ السُّجُودِ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَى النَّارِ أَنْ تَأْكُلَ أَثَرَ السُّجُودِ فَيُخْرَجُونَ مِنْ النَّارِ وَقَدْ امْتَحَشُوا فَيُصَبُّ عَلَيْهِمْ مَاءُ الْحَيَاةِ فَيَنْبُتُونَ مِنْهُ كَمَا تَنْبُتُ الْحِبَّةُ فِي حَمِيلِ السَّيْلِ ثُمَّ يَفْرُغُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ الْقَضَاءِ بَيْنَ الْعِبَادِ وَيَبْقَى رَجُلٌ مُقْبِلٌ بِوَجْهِهِ عَلَى النَّارِ وَهُوَ آخِرُ أَهْلِ الْجَنَّةِ دُخُولًا الْجَنَّةَ فَيَقُولُ أَيْ رَبِّ اصْرِفْ وَجْهِي عَنْ النَّارِ فَإِنَّهُ قَدْ قَشَبَنِي رِيحُهَا وَأَحْرَقَنِي ذَكَاؤُهَا فَيَدْعُو اللَّهَ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَدْعُوَهُ ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى هَلْ عَسَيْتَ إِنْ فَعَلْتُ ذَلِكَ بِكَ أَنْ تَسْأَلَ غَيْرَهُ فَيَقُولُ لَا أَسْأَلُكَ غَيْرَهُ وَيُعْطِي رَبَّهُ مِنْ عُهُودٍ وَمَوَاثِيقَ مَا شَاءَ اللَّهُ فَيَصْرِفُ اللَّهُ وَجْهَهُ عَنْ النَّارِ فَإِذَا أَقْبَلَ عَلَى الْجَنَّةِ وَرَآهَا سَكَتَ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَسْكُتَ ثُمَّ يَقُولُ أَيْ رَبِّ قَدِّمْنِي إِلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَيَقُولُ اللَّهُ لَهُ أَلَيْسَ قَدْ أَعْطَيْتَ عُهُودَكَ وَمَوَاثِيقَكَ لَا تَسْأَلُنِي غَيْرَ الَّذِي أَعْطَيْتُكَ وَيْلَكَ يَا ابْنَ آدَمَ مَا أَغْدَرَكَ فَيَقُولُ أَيْ رَبِّ وَيَدْعُو اللَّهَ حَتَّى يَقُولَ لَهُ فَهَلْ عَسَيْتَ إِنْ أَعْطَيْتُكَ ذَلِكَ أَنْ تَسْأَلَ غَيْرَهُ فَيَقُولُ لَا وَعِزَّتِكَ فَيُعْطِي رَبَّهُ مَا شَاءَ اللَّهُ مِنْ عُهُودٍ وَمَوَاثِيقَ فَيُقَدِّمُهُ إِلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَإِذَا قَامَ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ انْفَهَقَتْ لَهُ الْجَنَّةُ فَرَأَى مَا فِيهَا مِنْ الْخَيْرِ وَالسُّرُورِ فَيَسْكُتُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَسْكُتَ ثُمَّ يَقُولُ أَيْ رَبِّ أَدْخِلْنِي الْجَنَّةَ فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لَهُ أَلَيْسَ قَدْ أَعْطَيْتَ عُهُودَكَ وَمَوَاثِيقَكَ أَنْ لَا تَسْأَلَ غَيْرَ مَا أُعْطِيتَ وَيْلَكَ يَا ابْنَ آدَمَ مَا أَغْدَرَكَ فَيَقُولُ أَيْ رَبِّ لَا أَكُونُ أَشْقَى خَلْقِكَ فَلَا يَزَالُ يَدْعُو اللَّهَ حَتَّى يَضْحَكَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى مِنْهُ فَإِذَا ضَحِكَ اللَّهُ مِنْهُ قَالَ ادْخُلْ الْجَنَّةَ فَإِذَا دَخَلَهَا قَالَ اللَّهُ لَهُ تَمَنَّهْ فَيَسْأَلُ رَبَّهُ وَيَتَمَنَّى حَتَّى إِنَّ اللَّهَ لَيُذَكِّرُهُ مِنْ كَذَا وَكَذَا حَتَّى إِذَا انْقَطَعَتْ بِهِ الْأَمَانِيُّ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ذَلِكَ لَكَ وَمِثْلُهُ مَعَهُ
[/color]
قَالَ عَطَاءُ بْنُ يَزِيدَ وَأَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ مَعَ أَبِي هُرَيْرَةَ لَا يَرُدُّ عَلَيْهِ مِنْ حَدِيثِهِ شَيْئًا حَتَّى إِذَا حَدَّثَ أَبُو هُرَيْرَةَ أَنَّ اللَّهَ قَالَ لِذَلِكَ الرَّجُلِ وَمِثْلُهُ مَعَهُ قَالَ أَبُو سَعِيدٍ وَعَشَرَةُ أَمْثَالِهِ مَعَهُ يَا أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ مَا حَفِظْتُ إِلَّا قَوْلَهُ ذَلِكَ لَكَ وَمِثْلُهُ مَعَهُ قَالَ أَبُو سَعِيدٍ أَشْهَدُ أَنِّي حَفِظْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَوْلَهُ ذَلِكَ لَكَ وَعَشَرَةُ أَمْثَالِهِ قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ وَذَلِكَ الرَّجُلُ آخِرُ أَهْلِ الْجَنَّةِ دُخُولًا الْجَنَّةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الدَّارِمِيُّ أَخْبَرَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ قَالَ أَخْبَرَنِي سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ وَعَطَاءُ بْنُ يَزِيدَ اللَّيْثِيُّ أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ أَخْبَرَهُمَا أَنَّ النَّاسَ قَالُوا لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ نَرَى رَبَّنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِمِثْلِ مَعْنَى حَدِيثِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَعْدٍ
[/quote]
itu hadisnya...yang berwarna oren adalah petikan bermula dengan ketikamana Allah selesaikan penghakiman atas semua manusia dan mahu keluarkan sebahagian ahli neraka berdasarkan sifat belas ehsanNYA sehingga akhir hadis sebelum percanggahan riwayat antara Abu hurairah dengan Atho' dan Abi Sa'id al-khudri...

ini adalah syarah oleh imam nawawi pada bahagian oren hingga akhir .
[quote]قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( تَأْكُل النَّار مِنْ اِبْن آدَم إِلَّا أَثَر السُّجُود حَرَّمَ اللَّه عَلَى النَّار أَنْ تَأْكُل أَثَر السُّجُود )
ظَاهِر هَذَا أَنَّ النَّار لَا تَأْكُل جَمِيع أَعْضَاء السُّجُود السَّبْعَة الَّتِي يَسْجُد الْإِنْسَان عَلَيْهَا وَهِيَ : الْجَبْهَة وَالْيَدَانِ وَالرُّكْبَتَانِ وَالْقَدَمَانِ ، وَهَكَذَا قَالَهُ بَعْض الْعُلَمَاء ، وَأَنْكَرَهُ الْقَاضِي عِيَاض - رَحِمَهُ اللَّه - وَقَالَ : الْمُرَاد بِأَثَرِ السُّجُود الْجَبْهَة خَاصَّة . وَالْمُخْتَار الْأَوَّل ، فَإِنْ قِيلَ قَدْ ذَكَرَ مُسْلِم بَعْدَ هَذَا مَرْفُوعًا أَنَّ قَوْمًا يَخْرُجُونَ مِنْ النَّار يَحْتَرِقُونَ فِيهَا إِلَّا دَارَات الْوُجُوه ، فَالْجَوَاب : أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْم مَخْصُوصُونَ مِنْ جُمْلَة الْخَارِجِينَ مِنْ النَّار بِأَنَّهُ لَا يَسْلَم مِنْهُمْ مِنْ النَّار إِلَّا دَارَات الْوُجُوه ، وَأَمَّا غَيْرهمْ فَيَسْلَم جَمِيع أَعْضَاء السُّجُود مِنْهُمْ عَمَلًا بِعُمُومِ هَذَا الْحَدِيث ، فَهَذَا الْحَدِيث عَامّ وَذَلِكَ خَاصّ فَيُعْمَل بِالْعَامِّ إِلَّا مَا خَصَّ . وَاَللَّه أَعْلَم .
قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( فَيَخْرُجُونَ مِنْ النَّار قَدْ اِمْتَحَشُوا )
هُوَ بِالْحَاءِ الْمُهْمَلَة وَالشِّين الْمُعْجَمَة وَهُوَ بِفَتْحِ التَّاء وَالْحَاء هَكَذَا هُوَ فِي الرِّوَايَات ، وَكَذَا نَقَلَهُ الْقَاضِي عِيَاض - رَحِمَهُ اللَّه - عَنْ مُتْقِنِي شُيُوخهمْ ، قَالَ : وَهُوَ وَجْه الْكَلَام وَبِهِ ضَبَطَهُ الْخَطَّابِيُّ وَالْهَرَوِيّ ، وَقَالُوا فِي مَعْنَاهُ اِحْتَرَقُوا . قَالَ الْقَاضِي : وَرَوَاهُ بَعْض شُيُوخنَا بِضَمِّ التَّاء وَكَسْر الْحَاء . وَاَللَّه أَعْلَم .
قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( فَيَنْبُتُونَ مِنْهُ كَمَا تَنْبُت الْحَبَّة فِي حَمِيل السَّيْل )
هَكَذَا هُوَ فِي الْأُصُول ( فَيَنْبُتُونَ مِنْهُ ) بِالْمِيمِ وَالنُّون ، وَهُوَ صَحِيح وَمَعْنَاهُ : يَنْبُتُونَ بِسَبَبِهِ . وَأَمَّا ( الْحِبَّة ) فَبِكَسْرِ الْحَاء وَهِيَ بِزْر الْبُقُول وَالْعُشْب تَنْبُت فِي الْبَرَارِي وَجَوَانِب السُّيُول وَجَمْعهَا ( حِبَب ) بِكَسْرِ الْحَاء الْمُهْمَلَة وَفَتْح الْبَاء . وَأَمَّا ( حَمِيل السَّيْل ) فَبِفَتْحِ الْحَاء وَكَسْر الْمِيم ، وَهُوَ مَا جَاءَ بِهِ السَّيْل مِنْ طِين أَوْ غُثَاء وَمَعْنَاهُ : مَحْمُول السَّيْل ، وَالْمُرَاد التَّشْبِيه فِي سُرْعَة النَّبَات وَحُسْنه وَطَرَاوَته .
قَوْله : ( قَشَبَنِي رِيحهَا وَأَحْرَقَنِي ذَكَاؤُهَا )
أَمَّا ( قَشَبَنِي ) فَبِقَافٍ مَفْتُوحَة ثُمَّ شِين مُعْجَمَة مُخَفَّفَة مَفْتُوحَة وَمَعْنَاهُ : سَمَّنِي وَآذَانِي وَأَهْلَكَنِي ، كَذَا قَالَهُ الْجَمَاهِير مِنْ أَهْل اللُّغَة وَالْغَرِيب ، وَقَالَ الدَّاوُدِيُّ مَعْنَاهُ : غَيْر جِلْدِي وَصُورَتِي . وَأَمَّا ( ذَكَاؤُهَا ) فَكَذَا وَقَعَ فِي جَمِيع رِوَايَات الْحَدِيث ( وَذَكَاؤُهَا ) بِالْمَدِّ وَهُوَ بِفَتْحِ الذَّال الْمُعْجَمَة وَمَعْنَاهُ : لَهَبهَا وَاشْتِعَالهَا وَشِدَّة وَهَجهَا ، وَالْأَشْهَر فِي اللُّغَة ذَكَاهَا مَقْصُور ، وَذَكَرَ جَمَاعَات أَنَّ الْمَدّ وَالْقَصْر لُغَتَانِ يُقَال : ذَكَتْ النَّار تَذْكُو ذَكًا إِذَا اِشْتَعَلَتْ ، وَأَذْكَيْتهَا أَنَا . وَاَللَّه أَعْلَم .
قَوْله عَزَّ وَجَلَّ : ( هَلْ عَسَيْت )
هُوَ بِفَتْحِ التَّاء عَلَى الْخِطَاب ، وَيُقَال : بِفَتْحِ السِّين وَكَسْرهَا لُغَتَانِ وَقُرِئَ بِهِمَا فِي السَّبْع ، قَرَأَ نَافِع بِالْكَسْرِ وَالْبَاقُونَ بِالْفَتْحِ وَهُوَ الْأَفْصَح الْأَشْهَر فِي اللُّغَة ، قَالَ اِبْن السِّكِّيت : وَلَا يُنْطَق فِي عَسَيْت بِمُسْتَقْبَلٍ .
قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( فَإِذَا قَامَ عَلَى بَاب الْجَنَّة اِنْفَهَقَتْ لَهُ الْجَنَّة فَرَأَى مَا فِيهَا مِنْ الْخَيْر )
أَمَّا ( الْخَيْر ) فَبِالْخَاءِ الْمُعْجَمَة وَالْيَاء الْمُثَنَّاة تَحْت ، هَذَا هُوَ الصَّحِيح الْمَعْرُوف فِي الرِّوَايَات وَالْأُصُول ، وَحَكَى الْقَاضِي عِيَاض - رَحِمَهُ اللَّه - : أَنَّ بَعْض الرُّوَاة فِي مُسْلِم رَوَاهُ ( الْحَبْر ) بِفَتْحِ الْحَاء الْمُهْمَلَة وَإِسْكَان الْبَاء الْمُوَحَّدَة وَمَعْنَاهُ السُّرُور ، قَالَ صَاحِب الْمَطَالِع : كِلَاهُمَا صَحِيح قَالَ : وَالثَّانِي أَظْهَر ، وَرَوَاهُ الْبُخَارِيّ : ( الْحَبْرَة وَالسُّرُور ) وَالْحَبْرَة : الْمَسَرَّة . وَأَمَّا ( اِنْفَهَقَتْ ) فَبِفَتْحِ الْفَاء وَالْهَاء وَالْقَاف وَمَعْنَاهُ اِنْفَتَحَتْ وَاتَّسَعَتْ .
[color="#FF0000"]
قَوْله : ( فَلَا يَزَال يَدْعُو اللَّه تَعَالَى حَتَّى يَضْحَك اللَّه تَعَالَى مِنْهُ )
قَالَ الْعُلَمَاء : ضَحِك اللَّه تَعَالَى مِنْهُ هُوَ رِضَاهُ بِفِعْلِ عَبْده وَمَحَبَّته إِيَّاهُ وَإِظْهَار نِعْمَته عَلَيْهِ وَإِيجَابهَا عَلَيْهِ . وَاَللَّه أَعْلَم .
[/color]
قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ( فَيَسْأَل رَبّه وَيَتَمَنَّى حَتَّى إِنَّ اللَّه تَعَالَى لَيُذَكِّرُهُ مِنْ كَذَا وَكَذَا )
مَعْنَاهُ يَقُول لَهُ تَمَنَّ مِنْ الشَّيْء الْفُلَانِيّ ، وَمِنْ الشَّيْء الْآخَر يُسَمِّي لَهُ أَجْنَاس مَا يَتَمَنَّى ، وَهَذَا مِنْ عَظِيم رَحْمَته سُبْحَانه وَتَعَالَى .
قَوْله فِي رِوَايَة أَبِي هُرَيْرَة : ( لَك ذَلِكَ وَمِثْله مَعَهُ )
وَفِي رِوَايَة أَبِي سَعِيد ( وَعَشَرَة أَمْثَاله ) ، قَالَ الْعُلَمَاء : وَجْه الْجَمْع بَيْنَهُمَا أَنَّ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَعْلَم أَوَّلًا بِمَا فِي حَدِيث أَبِي هُرَيْرَة ثُمَّ تَكَرَّمَ اللَّه تَعَالَى فَزَادَ مَا فِي رِوَايَة أَبِي سَعِيد فَأَخْبَرَ بِهِ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يَسْمَعْهُ أَبُو هُرَيْرَة .
[/quote]
berwarna merah adalah lafaz hadis yang menyatakan Allah ketawa dan disyarahkan oleh Imam Nawawi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
teks merah tu:-
[quote]berkata Imam Nawawi, berdasarkan lafaz hadis mafhumnya: "maka teruslah dia berdoa kepada Allah mengharap sehingga Allah ketawakannya"

berkata ulamak bahawasanya lafaz Allah ketawa itu membawa maksud Allah redha dengan perbuatan hambaNYA itu dan menggambarkan kasih sayang Allah kepadanya dan menunjukkan nikmatNYA kepada hambaNYA dan membuktikan penerimaan Allah terhadap hambaNYA.[/quote]

analoginya:
macam kita, bila buat salah kat orang2 tua, kita merayu mintak maaf sungguh2 nih, sampai sujud cium kaki dia (contohnya) punya sungguh2 mintak maaf, mintak diampunkan kesalahan yg kita buat tu, orang tua tu senyum je kan? dan maafkan kita.

bukan Allah ketawakan dan menghina, tak.....tapi Allah terima dia, Allah gembira dia kembali kepadaNYA.

[b]Allahu a'lam[/b] Edited by Panglima Khalid

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku risau org bce xpaham tulisan aku tuh...ko boleh paham alhamdulillah lah...

moga2 lain pun boleh paham...

sebab sebelum nih pernah aku tulih giler punye panjang dengan fakta dan perbahasan tapi sepatah haram pun tak difahami...siap ditolak terus. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
emm ..terima kasih atas pandangan ..kurang kurang ada tempat saya untuk membuat rujukan dengan lebih mendalam tentang pengetahuan saya yang agak cetek dalam bab agama ni. banyak sangat yang saya ingin bertanya dengan korang ni, nantilah kalau saya ada masa yang terluang , saya akan pamerkan disini ..maaf kalau saya ni begitu banyak bertanya , saya bukan pe cuma ingin menambahkan lagi pengetahuan pengetahuan saya bab macam ni ..faham faham je la saya begitu jahil benda macam ni ..mintak maaf juga kalau saya terlalu banyak letak gambar , kerana saya tak mahu buat kenyataan palsu atau takut buat silap dengan kenyataan hadis ni .. harap mintak tunjuk ajar.

saya ingin bertanya, saya pernah dengar orang kata bahawa al quran 30 juzuk itu adalah begitu memadai dan begitu mencukupi dalam agama ni ..kerana dalam al quran tu semuanya dah jelas dari A sampai Z..gambar yang paling bawah sekali , ada saya senaraikan hadis berikut...
kat bawah ni , saya pamerkan satu hadis dari kitab yang sama , ayat 2288 , muka surat 246-247 ..tentang surah al quran (ali imran ayat 7),ini gambar nya.
[URL=http://img299.imageshack.us/i/img0002jm.jpg/][IMG]http://img299.imageshack.us/img299/1073/img0002jm.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://img339.imageshack.us/i/img0004vq.jpg/][IMG]http://img339.imageshack.us/img339/1623/img0004vq.jpg[/IMG][/URL]


bawah ni pulak hadis berikut tentang disebalik terjemahannya
[URL=http://img121.imageshack.us/i/imgcom.jpg/][IMG]http://img121.imageshack.us/img121/209/imgcom.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://img651.imageshack.us/i/img0001do.jpg/][IMG]http://img651.imageshack.us/img651/3323/img0001do.jpg[/IMG][/URL]

juga dengan hadis ni ..
[URL=http://img299.imageshack.us/i/img0003zc.jpg/][IMG]http://img299.imageshack.us/img299/9445/img0003zc.jpg[/IMG][/URL] Edited by keypo

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='keypo' date='26 July 2010 - 01:31 PM' timestamp='1280122295' post='1043148']
saya ingin bertanya, saya pernah dengar orang kata bahawa al quran 30 juzuk itu adalah begitu memadai dan begitu mencukupi dalam agama ni ..kerana dalam al quran tu semuanya dah jelas dari A sampai Z..gambar yang paling bawah sekali , ada saya senaraikan hadis berikut...
kat bawah ni , saya pamerkan satu hadis dari kitab yang sama , ayat 2288 , muka surat 246-247 ..tentang surah al quran (ali imran ayat 7),ini gambar nya.
[/quote]
so, soalannya? aku tak paham dan tak nampak soalan.. ^_^


aku suka ditanya berbanding aku dipanggil mengajar atau berceramah :D


jawab soalan yang paling payah lah paling mudah...
jawapannya aku tak tahu...

jawapan untuk soalan yg mudah dan yg ditanya tahu jawapannya, itu yg susah, nak kena susun ayat bg si bertanya boleh faham, fakta dan huraian kena betul...



++
dah belek sume gambar baru aku faham apa yg dimaksudkan...

ok, perlukan penelitian sebenarnya ayat dan hadis tu...kalau pandang betul2 akan nampak...nanti aku huraikan insyaAllah. Edited by Panglima Khalid

Share this post


Link to post
Share on other sites
:lol: heheheh ..soalan aku ..tentang pandangan orang dengan kepadatan al quran ..dan hadis pulak macam mana?..tentang ayat kurang makna nya dan jelas maknanya ?... boleh bagi info atau fakta yang menjelaskan kesemuanya ?atau secara detail ?..
dan macam mana pulak dengan kepadatan al quran tu begitu jelas makna nya dari A sampai Z ? ...
emm ..coz aku macam tak pandai susun ayat je but aku nak menanya sesuatu tentang ni...emm ..sori sangat sangat

Share this post


Link to post
Share on other sites
secara umum ayat tu, maksudnya dalam al-Quran ada dua bentuk ayat.

-ayat yang sekali baca boleh faham maksudnya (solat wajib, puasa wajib)
-ayat yang sekali baca tak tentu lagi boleh faham, biasanya ayat dalam bab akidah contonya masalah semayam Allah, masalah arasy dan kursiy, tangan Allah, dan sebagainya. nak lebih lanjut pasal masalah akidah nih kne ngaji lah..aku taknak hurai di sini sebab takut2 silap paham.


dan selepasnya ada dua kelompok manusa apabila berhadapan dengan ayat mutasyabihat yang susah nak difahami nih.

-satu golongan yang beriman bulat2, terima ayat tu sepertimana diturunkan.
-satu golongan yang mentakwil dengan melampau2 sehingga menyebabkan kesucian akidah Islam tercemar.

dan last ayat tu Allah bg petunjuk, bahawa ayat Mutasyabihat boleh ditakwilkan tapi oleh siapa? oleh orang yang memang ilmunya mantap supaya takwilannya itu tak menyimpang dengan akidah, tak menyimpang dengan ayat2 al-Quran lain, big picture of Islam tak rosak.


ulamak nih, dalam menerangkan tentang Islam, tafsirkan ayat quran dan hadis, diorang jaga sungguh2 the big picture of Islam. sebabtu kalau kita boleh nampak the big picture of Islam, kita bandingkan dengan situasi semasa dan kalam orang yang membicarakan tentang Islam pada masa sekarang, kita akan dapati ramai yg bicarakan tentang Islam tak ikut the big pcture, menyebabkan akan terhasil lompong di sana sini kesan kalam mereka.



hadis pulak, yang melarang mengikut orang yg menuruti ayat mutasyabihat nih, iaitu orang yg disebutkan tadi, yang terlampau2 dalam takwil ayat tersebut sampai menjejaskan kesucian akidah Islam. mereka golongan yang tersesat, jangan ikut mereka.

kalau kita teliti ayat tu kita akan nampak maksud hadis nih, kan? ^_^



hadis akhir
peringatan nabi SAW peristiwa di akhir zaman (zaman kita) akan timbul golongan yang menolak hadis dan hanya menerima al-Quran.

ya, memang al-Quran itu lengkap tetapi tak semua mampu membacanya dengan baik, maka Hadis dan sunnah Nabi SAW datang menunjukkan cara bagaimana beramal dengan al-Quran.

dalam al-Quran ada sebut kewajipan solat. habis bagaimana nak solat? bila nak solat? di mana nak solat? apa yg membatalkan solat? syarat sah dan rukunnya bagaimana? semua itu takkan kita tahu tanpa penjelasan hadis.

Al-Quran datang sebagai tiang bata, kayu, pasir, tanah, simen, air...hadis datang sebagai cat dan perabot untuk melengkapkan dan mencantikkan binaan Islam

[b]Allahu a'lam[/b]

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='Panglima Khalid' date='26 July 2010 - 02:36 PM' timestamp='1280126211' post='1043156']
ya, memang al-Quran itu lengkap tetapi tak semua mampu membacanya dengan baik, maka Hadis dan sunnah Nabi SAW datang menunjukkan cara bagaimana beramal dengan al-Quran.
[/quote]
tambahan huraian.

jika kita mengkaji Islam dengan lebih mendalam, kita akan dapati setiap ayat dalam al-Quran walaupun hanya menyampaikan kisah kaum2 terdahulu sebenarnya melengkapkan ayat yang lain yang mungkin secara zohirnya maksud mereka berlainan.

[b]contohnya[/b], ayat A dalam surah yang ke 3 cerita pasal zaman nabi musa, ayat B dalam surah yg ke 101 cerita pasal hukum puasa ([b]contoh jer nih..xde pun[/b]). tapi ayat A bila dikaji sebenarnya mentafsirkan jugak maksud dalam ayat B tapi orang biasa tak tahu. hanya ulamak yang boleh nampak maksud tersirat tu. bila dikaji balik kebetulan sama dengan hadis nabi SAW.

banyak sebenarnya keadaan ini. cuma orang zaman sekarang baru terjumpa. keadaan ini membuktikan bahawa al-Quran sahaja dah lengkap tetapi hadis menjelaskan dan mentafsirkan ayat2 al-Quran yang sukar difahami.

seolahya begini..
*hadis mentafsirkan al-Quran supaya mudah kita fahami
*ayat2 al-Quran satu sama lain mentafsirkan sesama mereka sepertimana fungsi hadis di atas, tapi nak membongkar rahsia ini perlukan kajian mendalam dan ilmu yang cukup hebat.

kalau kita hanya berpegang kepada al-Quran sampai bila pun kita takkan dapat membongkar rahsia ini, kerana tiada contoh dari hadis. bahkan orang yang anti hadis pun bila dikaji diorang terpaksa terima jugak hadis, tapi buat2 macam tak terima. kalau tak terima hadis langsung habis bagaimana ibadat mereka? ye tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites
aik..mana tuan tanah nih? faham tak?

topic ni tak reply, topic kat [url="http://forum.putera.com/tanya/index.php/topic/85618-daily-blog-updates/page__view__findpost__p__1043240"]sinun[/url] reply pulak...
:huh:

kenapa tak boleh tinggalkan hadis langsung?
kerana al-Quran sendiri menyuruh kita mengikut sunnah dan mengambil pengajaran dari hadis.
mafhuym ayat: apa yang didatangkan oleh Nabi maka ambillah kamu semua, apa yang dilarang maka jauhilah.

al-Quran suruh kena buat, al-Quran larang kena tinggalkan.
al-Quran suruh ikut nabi maka kena ikut.
nabi SAW suruh kena buat, nabi SAW larang kena tinggal.

maka dakwaan orang anti hadis bahawa mereka berpegang dengan al-Quran semata maka batil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
emmm ..nak tanya sikit ..
saya macam ingat ingat lupa je,bahawa saya pernah dengar atau baca tentang al kisah pengumpulan hadis ni ..
pada zaman sahabat rasulullah saw , pernah seorang sahabat nabi memukul seorang sahabat nabi kerana mengumpul hadis ..siapa ha sahabat nabi tu?aku macam lupa je nama dia ...,rasa rasa yang kena pukul tu abi hurairah . kalau salah , tolong betulkan aku .. Edited by keypo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...