Jump to content
CFoo++

Perisian Perakaunan Percuma!

Recommended Posts

CFoo.

saya dah mula mengunakan BILLING SPIDER...software yg tersangat la baik nya utk mereka yg mempunyai perniagaan....saya dah lama mengikut treat ni...dah beli pun produk key nya...

masalah saya : mengapa apabila saya mengeluarkan BILTUNAI tidak mempunyai no bil....

cuma dipaparkan NO : ??? kalau print pun sama...malah bukan BIL TUNAI sahaja tetapi semua bil...

tolong...

:lol: Semua dokumen baru diberi no siri ??? (bermakna belum ditentukan). No siri tersebut akan ditentukan apabila dokumen dikonfirm (disimpan) - tekan butang "Simpan Perubahan". Ini adalah bagi mengelakkan no siri bertindih kerana sofwer ni direka untuk digunakan oleh ramai pengguna serentak.

:lol: Produk Key ko, aku dah PM. TQ.

:rolleyes: PENGUMUMAN: Produk Key RM50 masih ada lagi 6 unit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

salam bro.... cfoo

kemusykilan sy berkenaan billing spider ni.. klu sebelum ni sy perhatikan dgn jumlah transaksi yg sedikit sofwer nampak stabil... tp bila jumlah transkasi semakin byk sofwer ni mcm nk hang... sy risau jikalau sofwer ni x mampu menampung jumlah transaksi yg byk dikemudian hari....

sy pernah cuba test jadikan billing spider sbg POS.... dr sekecil2 transaksi sehingga sebesar2 transaksi sy rekodkan... jelas kelihatan sofwer ni mcm nk hang.... mungkin tu cuma andaian sy saja.. harap bro leh komen....

p/s: (stail sy skang ni transaksi tertentu sj direkodkan segera, manakala selebhnya dikumpulkan sekali pastu baru direkodkan selepas tutup kedai )....

bila billing spiderr diinstallkan di komputer, pastu dimasukkan key nya utk activatekannya... maka pihak SRC akan merekodkannya... tetapi bila billing spider ni diremove dr komputer tersebut adakah keynya turut sama terbatal dr sistem activation SRC... ?

sy pernah pakai komputer lain utk setup billing spider... pastu komputer tu rosak dan sy format... pastu sy bertukar komputer lain utk run billing spider dan activate guna key yg sama (1 key=3 pc)... adakah activation key dr komputer yg sy format td mash lg dikira.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mana lebih utama antara dua ni....

A

66799645za0.png

B

41384645gz9.png

sy rasa B lebih utama sbb merangkumi smua kategori utk analisis... tp sy x tahu plak nape bro ubah SAC jd lagu tu... kena dgr komen cfoo dulu ni...yg B tu cuma kena tambah kira stock bg SAC...

Edited by xtahu

Share this post


Link to post
Share on other sites

ada rupenye xtahu nie...

kaki dah ok ker...??? heheh

arytu kwn ade gak beli. pasje activekan pc nie tiba2 je diserang....

pastu nak format terpikir plak....

untuk cfoo

adakah bile dah format dan install software akaun nie guna key yg sama masih valid????

kirenye kwn dah install kat pc a, pc b, pc c

so dah active ke tiga key. kemudian pc b problem. nak format. so pasje install masih boleh gune ker kat pc tersebut???

tq

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amril..

kaki aku dh ok dh setelah menahan sakit selama dua malam... huhuhu.. nk menangis rasanya....

pasal key ko tu leh guna lg.....

********* ******* ***** ** * * * **** ******* * ** * ** * ** *

ade sape 2 yg boleh bgtau tak pasal transaksi akaun ni...

syarikat mempunyai beberapa pemodal.... setiap ekuiti milik pemodal ini direkodkan dalam lejar ekuiti ... gambaran transaksi mengenai kemasukkan modal ke akaun ekuiti adalah seperti ini....

modal terimaan -> debit -> akaun tunai <- kredit -> akaun ekuiti...

selepas satu tempoh perakaunan berakhir ... segala hasil keuntungan bersih akan diagihkan kpd pemodal2 td.... bagaimanakah cara merekod yg sebetulynya bg melakukan transaksi pembahagian keuntungan syarikat td kpd pemodal..?

dividen -> debit -> akaun dividen (belanja) <- kredit -> akaun tunai...

atau macam mana ...??

Edited by xtahu

Share this post


Link to post
Share on other sites

cfoo....

sy akan buka satu cawangan pd 1 mac ni....persoalan yg sy bingung ketika ini bagaimana utk mengendalikan akaun cawangan tersebut supaya segala hasil dr cawangan itu adalah "milik" kedai pertama...?

-maksud sy kedai pertama adalah HQ dan kedai kedua adalah cawangan di bawah syarikat yg sama....

kemusykilan sy seperti berikut:-

1- adakah setiap perakaunan mesti terdiri dr dua akaun utama iaitu akaun tunai dan akaun bank...?.. jika dua akaun utama (bank / tunai) di setkan di kedai pertama, adakah perlu perkara yg sama dilakukan di kedai kedua..?

2- jika kedua-dua kedai setkan dua akaun utama tersebut (bank / tunai), apakah ini tepat kerana akaun bank hanya satu..

3- jika di kedai kedua hanya akaun tunai sahaja disetkan, pakah akaun yg satu lg bg ganti akaun bank..?

4- hasil jualan harian akan direkodkan ke akaun tunai jika pembayaran dilakukan secara tunai..... sekiranya jualan kredit dan melibatkan pembayaran melalui bank / cek / online banking, pembayaran tersebut akan direkodkan ke akaun bank.... akaun bank sy hanya satu.... bagaimana utk menyelaraskan transaksi tersebut supaya tidak bertembung antara satu sama lain..?

pandangan sy adalah begini.. harap cfoo leh komen....

1- sy akan setup akaun dicawangan tersebut sebagaimana sy setkan akaun di kedai pertama...

2- di kedai kedua akaun bank akan digantikan dgn akaun lain (akaun yg merekodkan pindahan wang dr akaun tunai kedai kedua ke akaun bank kedai pertama ) - tp sy musykil akaun ini adakah boleh dikira sbg aset kedai kedua kerna transaksi pindahan dr akaun tunai td akan direkodkan disini...

3- bg pembayaran secara bank / cek / online banking, pembayaran tersebut akan direkodkan ke akaun gantian td...

hmmmm.. setakat tu ajer yg sy dapat pikirkan... ape pandangan cfoo..?...org lain nk komen pun leh gak...semoga sama2 dapat ilmunya...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: Sorry aa.. lama tak reply. Aku selalu masuk sini, tapi sempat tengok2 je... Hari ni aku dah siapkan manual Billing Spider dan packaging, dah buat master, Insya'Allah esok hantar print. Hari ini aku malas pikir pasal kije, aku akan cuba untuk jawab sume kemusykilan kat mukasurat 7 ni dulu...

SEDIKIT PENGUMUMAN!

Manual Billing Spider format pdf dah boleh muat-turun sekarang samada melalui ruangan download atau ruangan info produk. Ini adalah manual hibrid, Billing Spider + Accounting Spider dalam satu buku.

salam bro.... cfoo

kemusykilan sy berkenaan billing spider ni.. klu sebelum ni sy perhatikan dgn jumlah transaksi yg sedikit sofwer nampak stabil... tp bila jumlah transkasi semakin byk sofwer ni mcm nk hang... sy risau jikalau sofwer ni x mampu menampung jumlah transaksi yg byk dikemudian hari....

sy pernah cuba test jadikan billing spider sbg POS.... dr sekecil2 transaksi sehingga sebesar2 transaksi sy rekodkan... jelas kelihatan sofwer ni mcm nk hang.... mungkin tu cuma andaian sy saja.. harap bro leh komen....

Kalau ikut rekod, aku pernah guna fail FlitBase (databes yang SBS pakai) untuk manage syarikat MLM dengan lebih 100,000 orang ahli. Tak de masalah. Flitbase tak de masalah untuk akses data cume bila banyak rekod perlu diakses, misalnya untuk isi "choices listbox", senarai rekod dan sebagainya, mungkin ia akan jadi perlahan sebab flitbase menggunakan sistem rangkaian. Yang menjadikan sistem nampak macam nak hang tu sebab tak ada indicator yang menunjukkan operasi yang sedang berlaku.

Apa pun, aku akan tune up sistem ni kedian, tambah indikator dan cuba baiki beberapa kaedah yang kurang praktikal untuk suasana rangkaian. Ko boleh cube masukkan berape banyak data yang ko nak, kalau ade masalah yang timbul, ko inform kat aku. Aku memang nak cari sebarang kelemahan pada sistem ni untuk diperbaiki dan pertingkatkan.

:rolleyes: Sistem POS dalam suit ni ialah Sales Spider, tapi masih dalam proses pembangunan.

bila billing spider diinstallkan di komputer, pastu dimasukkan key nya utk activatekannya... maka pihak SRC akan merekodkannya... tetapi bila billing spider ni diremove dr komputer tersebut adakah keynya turut sama terbatal dr sistem activation SRC... ?

sy pernah pakai komputer lain utk setup billing spider... pastu komputer tu rosak dan sy format... pastu sy bertukar komputer lain utk run billing spider dan activate guna key yg sama (1 key=3 pc)... adakah activation key dr komputer yg sy format td mash lg dikira.?

:rolleyes: Bila harddisk terpaksa diformat, memang peluang pengaktifan yang dah digunakan akan hilang (kalau cume delete sume fail, kedian reinstall... tak de masalah). Buat masa ni aku masih belum buat sistem untuk deactivate untuk dapatkan semula peluangan pengaktifan. Aku jugak belum sempat lagi nak buat syarat-syarat khusus tentang penggunaan produk key ni. :lol: Buat masa ni, cam ni je.... Kalau korang terpaksa format hard-disk dan peluang akcitivate dah habis, just PM kat aku dan bagi nombor produk key, aku akan reset semula jumlah pengaktifan key tersebut. Tujuan aku buat produk key ni untuk sekat cetak rompak bukannye untuk menyusahkan pengguna yang dapatkan key secara sah.

OK, salam.....

Edited by CFoo++

Share this post


Link to post
Share on other sites

mana lebih utama antara dua ni....

A

66799645za0.png

B

41384645gz9.png

sy rasa B lebih utama sbb merangkumi smua kategori utk analisis... tp sy x tahu plak nape bro ubah SAC jd lagu tu... kena dgr komen cfoo dulu ni...yg B tu cuma kena tambah kira stock bg SAC...

:lol: OK, sekali pandang memang B nampak lebih utama sebab ada lebih banyak opsyen, tapi masalahnya ia tidak praktikal. Sebabnya kerana pengiraan stok tidak boleh dibuat pada mana-mana masa yang dikehendaki. Ini adalah kerana stok diurus secara berkumpulan dan terdapat parameter yang digunakan untuk pengiraan stok seperti harga beli disetkan secara global dan akan mempengaruhi nilai stok masa lampau.

Contoh: Katakan pada jan 2007, ko hasilkan satu penyata untung rugi bagi bulan tersebut. Katakan pula 3 bulan kemudian harga beli beberapa barang telah bertukar. Jika pada masa ni ko cetak sekali lagi penyata untung rugi untuk bulan jan 2007, maka hasil yang diperolehi sudah berbeza dari yang asal.

:lol: Sebenarnya A lebih praktikal. SAC menyimpan nilai stok awal dan stok akhir pada maklumat tahun kewangan. Jadi bagi tahun kewangan lampau, hanya P&L untuk keseluruhan tahun kewangan tersebut sahaja yang boleh dihasilkan. Bagi tahun kewangan semasa P&L hingga tarikh semasa (to date) dibenarkan kerana stok yang dikira pada waktu semasa adalah betul.

OK, salam...

untuk cfoo

adakah bile dah format dan install software akaun nie guna key yg sama masih valid????

kirenye kwn dah install kat pc a, pc b, pc c

so dah active ke tiga key. kemudian pc b problem. nak format. so pasje install masih boleh gune ker kat pc tersebut???

tq

:lol: Sila rujuk pos "3:14 PM" kat atas...

Edited by CFoo++

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: OK, sekali pandang memang B nampak lebih utama sebab ada lebih banyak opsyen, tapi masalahnya ia tidak praktikal. Sebabnya kerana pengiraan stok tidak boleh dibuat pada mana-mana masa yang dikehendaki. Ini adalah kerana stok diurus secara berkumpulan dan terdapat parameter yang digunakan untuk pengiraan stok seperti harga beli disetkan secara global dan akan mempengaruhi nilai stok masa lampau.

Contoh: Katakan pada jan 2007, ko hasilkan satu penyata untung rugi bagi bulan tersebut. Katakan pula 3 bulan kemudian harga beli beberapa barang telah bertukar. Jika pada masa ni ko cetak sekali lagi penyata untung rugi untuk bulan jan 2007, maka hasil yang diperolehi sudah berbeza dari yang asal.

:lol: Sebenarnya A lebih praktikal. SAC menyimpan nilai stok awal dan stok akhir pada maklumat tahun kewangan. Jadi bagi tahun kewangan lampau, hanya P&L untuk keseluruhan tahun kewangan tersebut sahaja yang boleh dihasilkan. Bagi tahun kewangan semasa P&L hingga tarikh semasa (to date) dibenarkan kerana stok yang dikira pada waktu semasa adalah betul.

OK, salam...

sy menerima komen bro dgn hati terbuka... ehehehe

cuma sy masih lg konfius... mcm mana sy nk dapatkan income statement atau balance sheet bg bulan2 tertentu jika hanya ada tarikh akhir sahaja....

Share this post


Link to post
Share on other sites

cfoo....

sy akan buka satu cawangan pd 1 mac ni....persoalan yg sy bingung ketika ini bagaimana utk mengendalikan akaun cawangan tersebut supaya segala hasil dr cawangan itu adalah "milik" kedai pertama...?

-maksud sy kedai pertama adalah HQ dan kedai kedua adalah cawangan di bawah syarikat yg sama....

kemusykilan sy seperti berikut:-

1- adakah setiap perakaunan mesti terdiri dr dua akaun utama iaitu akaun tunai dan akaun bank...?.. jika dua akaun utama (bank / tunai) di setkan di kedai pertama, adakah perlu perkara yg sama dilakukan di kedai kedua..?

2- jika kedua-dua kedai setkan dua akaun utama tersebut (bank / tunai), apakah ini tepat kerana akaun bank hanya satu..

3- jika di kedai kedua hanya akaun tunai sahaja disetkan, pakah akaun yg satu lg bg ganti akaun bank..?

4- hasil jualan harian akan direkodkan ke akaun tunai jika pembayaran dilakukan secara tunai..... sekiranya jualan kredit dan melibatkan pembayaran melalui bank / cek / online banking, pembayaran tersebut akan direkodkan ke akaun bank.... akaun bank sy hanya satu.... bagaimana utk menyelaraskan transaksi tersebut supaya tidak bertembung antara satu sama lain..?

pandangan sy adalah begini.. harap cfoo leh komen....

1- sy akan setup akaun dicawangan tersebut sebagaimana sy setkan akaun di kedai pertama...

2- di kedai kedua akaun bank akan digantikan dgn akaun lain (akaun yg merekodkan pindahan wang dr akaun tunai kedai kedua ke akaun bank kedai pertama ) - tp sy musykil akaun ini adakah boleh dikira sbg aset kedai kedua kerna transaksi pindahan dr akaun tunai td akan direkodkan disini...

3- bg pembayaran secara bank / cek / online banking, pembayaran tersebut akan direkodkan ke akaun gantian td...

hmmmm.. setakat tu ajer yg sy dapat pikirkan... ape pandangan cfoo..?...org lain nk komen pun leh gak...semoga sama2 dapat ilmunya...

:lol: Kalau ikut logik, cawangan-cawangan bagi sesuatu perniagaan adalah merupakan sebahagian daripada perniagaan itu sendiri. Sepatutnya cawangan2 dan perniagaan utama menggunakan akaun yang sama. Ini memang boleh dilakukan secara realtime menggunakan SBS dan SAC jika semua cawangan dan perniagaan utama on-line.

:lol: KAlau ko guna banyak akaun bermakna ko membina banyak entiti yang bersingan. Kaedah ini biasanya digunakan untuk pengurusan anak syarikat, bukannya cawangan. Kalau ko gunakan banyak akaun, masalah yang akan timbul ialah aset yang berpecah. Ko tak boleh pindahkan aset dari satu akaun ke akaun yang lain cam tu je. Denga kata lain, dua akaun tidak boleh digabungkan begitu sahaja. Ini berbeza dengan pengurusan anak syarikat kerana sebuah anak syarikat sememangya satu entiti yang berasingan. Maksudnya, kalau sebuah anak syarikat rugi atau bangkrap, ia tidak akan melibatkan syarikat induk secara langsung.

:lol: Kalau ikut pendapat aku la, lebih mudah kalau ko gunakan satu akaun je. Untuk cawangan cuma guna sistem POS supaya boleh catat transaksi jual-beli dan boleh off-line. Kalau ko guna banyak akaun, aku takut nanti aset jadi berterabur. :lol: Lepas ni aku akan work up ngan Sales Spider lak, sistem POS untuk suit ni. Aku dah bangunkan sistem ni lebih 50%, rasanya tak lama sangat untuk siap. Nanti aku bagi key percuma untuk ko test....

OK, salam...

Edited by CFoo++

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siliconetics AccountingSpiderâ„¢ WG/WGse untuk aper ha??

:lol: Siliconetics AccountingSpiderâ„¢ (SAC) ialah sistem perakaunan berkomputer. Melalui sistem ini, data perakaunan direkodkan menerusi modul jurnal ke akaun-akaun yang terlibat. Dengan menggunakan SAC, pengguna boleh merekodkan semua transaksi dan menghasilkan penyata-penyata kewangan yang diperlukan oleh perniagaan. WGse (simplified edition) adalah versi yang dipermudahkan dan disebarkan secara percuma. Sebenarnya SAC sahaja sudah cukup untuk menguruskan perakaunan sesebuah syarikat, cuma penggunanya perlu memahami perakaunan dan tahu menggunakan jurnal dan akaun yang betul untuk merekodkan transaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ni ade ckit cadangan dr sy.............

- ape yg terjadi di SBS skang ni bila tekan tab trus ke petak lain, menyebabkan kena guna mouse plak utk letak kt QTY ke, price ke........leceh ckit klu camni..sepatutnya bila tab ditekan urutan yg seterusnya selepas code item adalah description, qty,price dan seterusnya..........baru senang bro.......

aaaaabn2.th.png

:lol: Sebelum ni SBS memang direka cam tu, lepas select produk, ia akan terus fokus pada colum "Kuantiti". Masalahnya, cara ni tak sesuai bila pakai barcode reader, jadi aku dah tukar kaedah "auto fokus" tersebut supaya lebih senang untuk menggunakan barcode reader. Masalahnya, entri menggunakan keybod jadi lebih susah.

:lol: Penyelesaianya... Aku tambah satu butang "Mod Pembaca Bar Kod". By default SBS akan guna mod keybod. Sekiranya korang gunakan barcode reader, pastikan butang di ditekan (checked). Dalam mod barcode, SBS akan sentiasa fokus kepada item baru bila kod produk dimasukkan.

:excl: Opsyen ini mula dimasukkan pada SBS versi 3.4.32. Please redownload...

OK, salam...

Edited by CFoo++

Share this post


Link to post
Share on other sites

waaahhh....!!!...bagus sekali ade peningkatan dalam setiap versi SBS...cantik bro....sy dh tgk beberapa perubahan dan penambahan dlm versi terbaru SBS... menarik...

*********** *** ************

Share this post


Link to post
Share on other sites

sementara menunggu siapnya Sales Spider, bagaimana jika sy mengguna pakai dulu SBS utk merekodkan transaksi jualan dicawangan sy...?

jika SBS jd pilihan maka bagaimana kaedah yg sepatutnya dilakukan utk menggabungkan rekod jualan dicawangan dgn kedai asal....?

bagaimana pula dgn inventori...?

******* *** *****

kenape ruangan "balance" dalam form invoice masih lg menunjukkan baki w/pun payment telah dilakukan..?

ade lg sebenarnya, cuma x tahu nk oyak lagu mana...nanti ade idea sy sambung lak..ekekeke

Edited by xtahu

Share this post


Link to post
Share on other sites

salam cfoo..

utk cawangan baru sy ade buat sikit personal loan xpress cash CIMB sbyk 4000... ansuran 198 x 48... w/pun nampak tinggi tp terpaksa sbb nk pakai segera...ehehehe

persoalan sy disini bagaimana sy ingin selesaikan rekod transaksi loan tersebut menggunakan SAC...?

loan itu patut duk kt lejar liabiliti kan...bagaimana pula dgn sbhgn wang tersebut yg dipegang oleh bank, dan bagaimana pula dgn interest...mcm mana nk rekod..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: Siliconetics AccountingSpiderâ„¢ (SAC) ialah sistem perakaunan berkomputer. Melalui sistem ini, data perakaunan direkodkan menerusi modul jurnal ke akaun-akaun yang terlibat. Dengan menggunakan SAC, pengguna boleh merekodkan semua transaksi dan menghasilkan penyata-penyata kewangan yang diperlukan oleh perniagaan. WGse (simplified edition) adalah versi yang dipermudahkan dan disebarkan secara percuma. Sebenarnya SAC sahaja sudah cukup untuk menguruskan perakaunan sesebuah syarikat, cuma penggunanya perlu memahami perakaunan dan tahu menggunakan jurnal dan akaun yang betul untuk merekodkan transaksi.

thx...

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

sementara menunggu siapnya Sales Spider, bagaimana jika sy mengguna pakai dulu SBS utk merekodkan transaksi jualan dicawangan sy...?

jika SBS jd pilihan maka bagaimana kaedah yg sepatutnya dilakukan utk menggabungkan rekod jualan dicawangan dgn kedai asal....?

bagaimana pula dgn inventori...?

******* *** *****

kenape ruangan "balance" dalam form invoice masih lg menunjukkan baki w/pun payment telah dilakukan..?

ade lg sebenarnya, cuma x tahu nk oyak lagu mana...nanti ade idea sy sambung lak..ekekeke

:lol: Untuk senang cite, aku rase ko manage dulu akaun setiap cawangan secara berasingan. Soal akaun bank yang akan ko guna, aku rasa tak de masalah sebab akaun bank yang dicipta dalam SAC cuma akaun maya, tak kisah ko nak letak duit (secara fizikal) kat bank mana, janji sume duit tu ada.

:lol: Aku rase cara ni lebih mudah sebab bila ko nak gabungkan akaun cawangan ngan akaun induk nanati ko boleh gunakan kaedah "take over", iaitu dengan merekodkan akaun induk telah membeli semua aset akaun cawangan. .... tu cadangan aku le....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku rase cara ni lebih mudah sebab bila ko nak gabungkan akaun cawangan ngan akaun induk nanati ko boleh gunakan kaedah "take over", iaitu dengan merekodkan akaun induk telah membeli semua aset akaun cawangan. .... tu cadangan aku le....

leh jelaskan ckit lg tak...sy dh nampak cuma masih suam2 lagik....

ade sape 2 yg boleh bgtau tak pasal transaksi akaun ni...

syarikat mempunyai beberapa pemodal.... setiap ekuiti milik pemodal ini direkodkan dalam lejar ekuiti ... gambaran transaksi mengenai kemasukkan modal ke akaun ekuiti adalah seperti ini....

modal terimaan -> debit -> akaun tunai <- kredit -> akaun ekuiti...

selepas satu tempoh perakaunan berakhir ... segala hasil keuntungan bersih akan diagihkan kpd pemodal2 td.... bagaimanakah cara merekod yg sebetulynya bg melakukan transaksi pembahagian keuntungan syarikat td kpd pemodal..?

dividen -> debit -> akaun dividen (belanja) <- kredit -> akaun tunai...

atau macam mana ...??

ni camner plak...tul ker tak cara sy ni....

Share this post


Link to post
Share on other sites

leh jelaskan ckit lg tak...sy dh nampak cuma masih suam2 lagik....

^_^ Ko anggap setiap cawangan sebagai satu entiti perniagaan yang berasingan. Bermakna cawangan boleh memiliki aset dan mempunyai untung-ruginya sendiri.

Katakan suatu hari ko dah mempunyai prasarana yang cukup dan bersedia untuk mengabungkan akaun dari cawangan ngan akaun induk, maka ko pindahkan aset-aset menggunakan transaksi belian, kedian bubarkan akaun cawangan.

Ini hanya cadangan aku je, sebagai satu penyelesaian sementara ntuk mengatasi masalah ko. Ini bukan penyelesaian perakaunan yang sebenar. Kalau ko buat lagu ni, ko mesti elakan kewujudan penghutang dan pemiutang dalam akaun cawangan tersebut keran hutang piutang tak boleh dijual beli. Maknanya, sebelum ko buat penggabungan, ko mesti pastikan tidak ada hutang piutang yang tertunggak.

ade sape 2 yg boleh bgtau tak pasal transaksi akaun ni...

syarikat mempunyai beberapa pemodal.... setiap ekuiti milik pemodal ini direkodkan dalam lejar ekuiti ... gambaran transaksi mengenai kemasukkan modal ke akaun ekuiti adalah seperti ini....

modal terimaan -> debit -> akaun tunai <- kredit -> akaun ekuiti...

selepas satu tempoh perakaunan berakhir ... segala hasil keuntungan bersih akan diagihkan kpd pemodal2 td.... bagaimanakah cara merekod yg sebetulynya bg melakukan transaksi pembahagian keuntungan syarikat td kpd pemodal..?

dividen -> debit -> akaun dividen (belanja) <- kredit -> akaun tunai...

atau macam mana ...??

ni camner plak...tul ker tak cara sy ni....

:lol: Ok, cara ko merekodkan suntikan modal dan pembahagian dividen tu dah betol...

:lol: Pasal pembahagian keuntungan: Dalam SAC, apabila ko menutup satu-satu tempoh perakaunan, semua keuntungan yang diperolehi kan dimasukkan ke dalam akaun khas, iaitu akaun untung-rugi terkumpul. Dari segi logik, sepatutnya keuntungan in dibahagikan (mengikut peratus) dan didebitkan terus ke akaun pemodal, tapi sebenarnya kaedah itu kurang tepat. Ini adalah kerana pemilikan oleh empunya kepada syarikat adalah merangkumi keseluruhan aset syarikat, bukan hanya pada keuntungan tersebut sahaja. Jadi biarkan semua keuntungan terkumpul berada di dalam akaun "untung rugi terkumpul".

:lol: Soal ini berkait rapat dengan pegangan saham. Biasanya bila perniagaan di mulakan, kita akan letakkan saham pada harga RM1 seunit. Di sini, ungkapan " modal berbayar RM100,000" bermakna syarikat menawarkan 100,000 unit saham dengan harga RM1 kepada pemodal. Apabila perniagaan berjalan dan keuntungan bertambah, maka nilai saham akan meningkat. Ini bermakna bagi pemodal yang menyertai perniagaan selepas ianya beroperasi perlu membayar harga saham mengikut harga semasa. Peratus pegangan keatas syarikat dikira melalui jumlah syer yang dimiliki, bukan jumlah wang yang dibayar.

OK, salam...

Edited by CFoo++

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm...nampaknya perbincangan ni semakin menarik. :lol: ..byk benda yg sy x tahu akhirnya dapat jawapannya...contohnya ungkapan "modal berbayar" tu....

B) ok, bila perniagaan baru dimulakan, nilai saham adalah RM1..bila perniagaan bereporasi dan margin bertambah,camner nk nisbahkan nilai setiap saham kpd margin td..?..sy selalu dgr tentang nilai saham yg meningkat tetapi tidak mengetahui bagaimana ia meningkat melalui hasil keuntungan perniagaan td....

stail sy sekarang pemodal yg menyertai selepas perniagaan berjalan akan dikira pd jumlah wang yg dibayarnya, dan bukannya jumlah syer yg dibelinya, kerna sblm ini sy tidak mengetahui cara menaikkan nilai setiap saham itu... :rolleyes: nampaknya kena ubah stail ni...

dan sudah semestiny cara td berbeza antara pemegang syer dgn pelabur kan..?

Pasal pembahagian keuntungan: Dalam SAC, apabila ko menutup satu-satu tempoh perakaunan, semua keuntungan yang diperolehi kan dimasukkan ke dalam akaun khas, iaitu akaun untung-rugi terkumpul. Dari segi logik, sepatutnya keuntungan in dibahagikan (mengikut peratus) dan didebitkan terus ke akaun pemodal, tapi sebenarnya kaedah itu kurang tepat. Ini adalah kerana pemilikan oleh empunya kepada syarikat adalah merangkumi keseluruhan aset syarikat, bukan hanya pada keuntungan tersebut sahaja. Jadi biarkan semua keuntungan terkumpul berada di dalam akaun "untung rugi terkumpul".

dalam SAC "untugn rugi terkumpul" berada dalam lejar ekuiti, begitu juga MYOB....apa yg sy pahami dalam sistem MYOB adalah, pendapatan (income) yg ditolak kos (cost of sales) dan perbelanjaan (expense) menghasilkan untung bersih dan akan tertera pada akaun "current year earning" dilejar ekuiti.... manakala retained earning pula adalah pendapatan bersih bg tahun2 sebelumnya setelah akaun ditutup....

:unsure: kekeliruan sy dalam SAC adalah untung yg dihasilkan oleh income setelah ditolak kos dan perbelanjaan tertera dalam retained earnings.... keuntungan bg tahun2 sebelumnya pula tertera dimana..?..mungkin ianya hanyalah soal istilah, tp sy tetap menjadi keliru.... sy mencedok sedikit akaun2 dr sistem akaun lama sy MYOB utk dimasukkan dalam SAC dan sy meletakkan untung bg tahun2 sebelum ini sbg "retained earning"...

gggggggggwg2.png

gggggggggwg2.6023ad81ab.jpg

tetapi bila tgk kt report SAC, untung bersih tahunan semasa tertera pada retained earning yg dibina secara automatik oleh SAC, bukan sebagaimana MYOB yg meletakkan untung bersih tahunan semasa pd akaun "current year earning"..

Edited by xtahu

Share this post


Link to post
Share on other sites

mengenai cadangan bro supaya manage akaun setiap cawangan secara berasingan sy dh faham..... sy juga memikirkan satu lg kaedah yg mungkin bro leh komen...

kesemua aset dr setiap cawangan akan tetap direkodkan dalam satu akaun (akaun asal)... pada masa yg sama setiap cawangan juga akan memiliki akaun masing2....perkara kedua yg perlu sy lakukan adalah merekodkan kembali transaksi jualan dan perbelanjaan dr setiap cawangan ke akaun asal....print report dr SBS / Sales Spider dan anta ke kedai asal utk rekod..... w/bagaimanapun sy masih blum dpt memikirkan tentang belian yg dibuat oleh setiap cawangan...

:lol: utk lebih jelas, sy sertakan situasi sy skang ni......

- kedai pertama tak ada masalah sbb sy dan partner sy join perniagaan ni dr awal.....

- utk cawangan baru pula, dua org "pelabur" berminat utk menyumbangkan sedikit modal bg memulakan perniagaan tersebut......

- dalam perjanjian, hanya keuntungan dr kedai kedua sahaja yg akan dinikmati oleh "pelabur" td....ini bermakna hasil keuntungan kedai kedua td akan dibahagikan tiga... 1- pelabur A, 2- pelabur B, 3- kedai pertama sy (modal adalah hasil dr kedai pertama bukan terus dr sy dan partner)

sbb tulah sy perlukan maklumat lengkap (back up) transaksi dr kedai kedua utk tatapan "pelabur' td... bro rasa cara sy ni praktikal ke tak..? :ph34r:

bg akaun bank pula, sy berpendapat transaksi pemindahan dr akaun tunai ke bank direkodkan sperti biasa utk kedai kedua... ini bg memudahkan tatapan kpd "pelabur" td bahwa jumlah sekian..sekian telah dipindahkan ke akaun bank...jd klu nk tgk jumlah betul dalam bank leh rujuk HQ atau kedai pertama..

Edited by xtahu

Share this post


Link to post
Share on other sites

mengenai cadangan bro supaya manage akaun setiap cawangan secara berasingan sy dh faham..... sy juga memikirkan satu lg kaedah yg mungkin bro leh komen...

kesemua aset dr setiap cawangan akan tetap direkodkan dalam satu akaun (akaun asal)... pada masa yg sama setiap cawangan juga akan memiliki akaun masing2....perkara kedua yg perlu sy lakukan adalah merekodkan kembali transaksi jualan dan perbelanjaan dr setiap cawangan ke akaun asal....print report dr SBS / Sales Spider dan anta ke kedai asal utk rekod..... w/bagaimanapun sy masih blum dpt memikirkan tentang belian yg dibuat oleh setiap cawangan...

:lol: utk lebih jelas, sy sertakan situasi sy skang ni......

- kedai pertama tak ada masalah sbb sy dan partner sy join perniagaan ni dr awal.....

- utk cawangan baru pula, dua org "pelabur" berminat utk menyumbangkan sedikit modal bg memulakan perniagaan tersebut......

- dalam perjanjian, hanya keuntungan dr kedai kedua sahaja yg akan dinikmati oleh "pelabur" td....ini bermakna hasil keuntungan kedai kedua td akan dibahagikan tiga... 1- pelabur A, 2- pelabur B, 3- kedai pertama sy (modal adalah hasil dr kedai pertama bukan terus dr sy dan partner)

sbb tulah sy perlukan maklumat lengkap (back up) transaksi dr kedai kedua utk tatapan "pelabur' td... bro rasa cara sy ni praktikal ke tak..? :ph34r:

bg akaun bank pula, sy berpendapat transaksi pemindahan dr akaun tunai ke bank direkodkan sperti biasa utk kedai kedua... ini bg memudahkan tatapan kpd "pelabur" td bahwa jumlah sekian..sekian telah dipindahkan ke akaun bank...jd klu nk tgk jumlah betul dalam bank leh rujuk HQ atau kedai pertama..

:lol: Aku memang nak cadangkan lagu tu dulu, semua aset direkodkan pada akaun utama. Tapi masalahnya ko tak dapat elak cawangan dari membeli aset, sekurangnya stok barang yang hendak dijual. Aku rasa akan timbul masalah.

Lagi pun ko ada cakap ada pelabur yang melabur untuk satu cawangan je, ini bermakna ko tak boleh elak dari menggunakan akaun yang berasingan untuk cawangan tersebut. Ko terpaksa anggap cawangan tersebut sebagai satu perniagaan berasingan yang dimiliki oleh pelabr2 dan juga syarikat induk.

:lol: Ini cadangan aku le... Aku rasa baik ko bincang balik ngan pelabur tersebut supaya melabur dalam syarikat induk. Aku rasa tak timbul masalah lagipun memang sepatutnya lagu tu.

:lol: Untuk memudahkan ko dan lain-lain pengguna SAC, aku bawak sket feature dari SAC versi WG3 ke versi WGse3 iaitu indikator bagi menunjukkan harga saham semasa perniagaan ko. Feature ni aku masukkan dalam versi 3.2.18. Dalam versi ni harga saham semasa dipaparkan pada status bar cam ni:

thumbnmail.png

Nilai asas saham RM1, tapi ko boleh tukar melalui preferences "saham". Contoh:

sahamdx1.th.jpg

Buat masa ni, nilai saham ini akan diupdate setiap kali hasilkan kunci kira-kira. Nilai saham ni menggambarkan nilai sebenar saham syarikat ko, jadi senang bila pelabur baru nak masuk, cume perlu beli unit saham yang dikehendaki pada harga semasa.

FAKTA:

1. Pelabur boleh melabur dengan membeli saham pada harga semasa dan menjual balik kepada syarikat pada bila-bila masa.

2. Untuk urusniaga saham, biasanya syarikat akan menaikkan harga lebihkurang 5% (dari harga semasa) semasa menjual dan menolak +-5% harga semasa membeli.

3. Pelabur akan mendapat keuntungan/kerugian dari perbezaan harga saham

4. Dalam konsep pembahagian untung (mudharabah) bisanya pelabur hanya akan mendapat sebagian sahaja dari keuntungan yang diperolehi mengikut peratus yang telah dipersetujui.

5. Saham boleh dijual beli antara syarikat dan pelabur atau di antara pelabur dan pelabur.

6. Saham tidak semestinya diniagakan pada harga sebenar. Kadang2 harga saham dipengaruhi sentimen terutamanya bagi urusniaga antara pelabur dengan pelabur.

CARA MEREKODKAN PEMBELIAN DAN PENJUALAN SAHAM

// Apabila saham dijual kepada pelabur

1. Kredit jumlah harga asas mengikut unit saham yang dijual.

2. Kreditkan akaun hasil (atau belanja jika harga jual lebih rendah dari harga asas) bagi perbezaan harga.

3. Debitkan akaun tunak dengan jumlah wang yang diterima.

// Apabila saham dibeli balik dari pelabur

1. Debitkan jumlah harga asas mengikut unit saham yang dibeli.

2. Debitkan akaun hasil (atau belanja jika harga beli lebih rendah dari harga asas) bagi perbezaan harga.

3. Kreditkan akaun tunai dengan jumlah wang yang dibayar.

Cam tu le lebih kurang. OK, salam....

Edited by CFoo++

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan sudah semestiny cara td berbeza antara pemegang syer dgn pelabur kan..?

:lol: Beberapa perbezaan antara rakan kongsi dan pelabur

1. Rakan kongsi adalah pemilik syarikat manakala pelabur adalah individu yang menyumbangkan modal dalam satu jangkamasa tertentu

2. Rakan kongsi tidak boleh menjual balik saham kepada syarikat. Ia hanya boleh menjual saham kepada rakan kongsi yang lain. Pelabur boleh menjual dan membeli saham dari syarikat pada bila-bila masa.

3. Rakan kongsi memiliki sepenuhnya keuntungan yang diperlolehi oleh syarikat manakala pelabur biasanya perlu berkongsi keuntungan yang diperolehi dengan syarikat.

Tu yang boleh aku simpulkan dari apa yang aku faham setakat ni. Skang tengah buat research lagi ni.... Ok, salam....

Edited by CFoo++

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...