Jump to content
slaughters

Sikap Seorang Juruteknik

Recommended Posts

Nak dijadikan cerita, aku ada masalah berkaitan dengan pc kawan aku nie.. sebab tak dapat keluar ape2 display pada skrin monitor.. kawan aku ceta ni berpunca dari masalah anak die selalu tutup komputer secara mengejut time die sedap2 buat keje..

aku dah buat troubleshoot.. so mule2 aku dapat bahawa PSU die rosak.. then aku ganti baru.. kipas proc berpusing.. tapi still takde display.. disebabkan ni proc jenis AMD.. and aku tak dapat nak buka proc and aku takde proc jenis amd dalam simpanan aku melainkan P4.. so aku amik keputusan nak anta je kat kedai..

so aku pergi la kat kedai di seri serdang nie.. kedai die terpaksa aku sembuyikan maklumat die..

aku tanya kat kaunter kedai tu.. boleh repair pc tak ? then die suruh isi borang.. aku mintak suruh cepat boleh tak.. die suruh aku tanya pada technition.. aku tanya mana satu technition.. tu yang pakai baju hitam depan komputer..

aku terkejut.. selekeh betul budak nie.. betul ke die nie technition.. then aku suruh die cek kejap sebab aku nengok die tak buat ape2.. die dok main internet jer.. lepak2... dengan selamba die kata " 3 hari "..

aku rasa nak marah.. then aku tanya nape lame sangat.. dengan selamba die jawab.. " kalo kedai sebelah pun 3 hari "

arrghh.. tension betul aku.. nak marah je rasanya.. memang tengah marah pun.. aku kata lembab betul.. budak tu buat bodoh jer..

padahal aku nak suruh die bagi kepastian.. samada proc tu ok ke tak.. dah aa tak tanya kat aku masalah ape sebnarnya yang berlaku.. kalo tanya and bagi alasan yang munasabah yang die tak dapat nak cek komputer tme tu jugak.. takde aa aku angin..

ni boleh relax main internet dengan muke selamber dengan pakaian selekah.. kata " 3 hari " arrghhh !!!!!

macamana la pekerjaan technition komputer ni nak jadi pekerjaan yang professional ? maybe ada yang katakan ini adalah masalah terpencil.. tapi bagi aku.. seorang technition komputer mestilah memahami tanggungjawab yang dipikul.. seorang technition mestilah menjaga nama baik jawatan yang ditanggungnya..

sampai bile la camnie..

sedih aku..

nanti aku update lagi perkara nie.. sebab esok cukup 3 hari.. kalo tak dapat buat jugak.. menyesal aku anta kedai die nie.. ehehe..

p/s : aku memang emotional bab nie.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

acctually kisah ko ni bukan menggambarkan sikap technician...TAPI... sikap kebanyakan peniaga 'kita'...

bukan kedai komputer... kedai2 lain pun selalu mcm tu... bengkel kereta... kedai makan... bla.. bla... bla...

semua berkaitan sikap... dan sikap mcm ni mudah kita jumpa di kalangan orang 'kita', tak dinafikan ada jugak kedai2 chinese or lain2 yg bersikap mcm ni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

acctually kisah ko ni bukan menggambarkan sikap technician...TAPI... sikap kebanyakan peniaga 'kita'...

bukan kedai komputer... kedai2 lain pun selalu mcm tu... bengkel kereta... kedai makan... bla.. bla... bla...

semua berkaitan sikap... dan sikap mcm ni mudah kita jumpa di kalangan orang 'kita', tak dinafikan ada jugak kedai2 chinese or lain2 yg bersikap mcm ni...

stuju! aku pn ader gak kene camtuh...huh kita ingat nk tlg sebangsa....tapi.... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

stuju! aku pn ader gak kene camtuh...huh kita ingat nk tlg sebangsa....tapi.... :(

tapi keadaan sekarang ni aku bengang dengan technition die.. aku rasa kalo ade bos die depan tu.. mesti laju je die buat.. or kalo aku ugut nak report kat bos die.. mesti mengigil die..

p/s: jangan salahkan aku.. aku tengah emotional gile2 nie.. pemikiran tak stabil. Hehehe..

Share this post


Link to post
Share on other sites

tapi keadaan sekarang ni aku bengang dengan technition die.. aku rasa kalo ade bos die depan tu.. mesti laju je die buat.. or kalo aku ugut nak report kat bos die.. mesti mengigil die..

p/s: jangan salahkan aku.. aku tengah emotional gile2 nie.. pemikiran tak stabil. Hehehe..

Sluter.... ko balik dari pahang ni jangan masuk opis dgn emo... mandi dulu kat wetland ... ilang emo tu... insyaAllah

Share this post


Link to post
Share on other sites

memang tak patut.....

budak tu sememang Tidak layak untuk menjawat jawatan teknisyen tu !

Kalau aku ler, aku sekeh aje budak tu...

Seorang yang bekerja didalam bidang teknologi nie mesti mempunyai ciri ciri yang boleh "dihormati" oleh orang lain, tidak sombong, tidak kedekut dengan ilmu, tidak cakap besar....

Aku sebagai seorang teknisyen sejak tahun 1979 lagi, aku menjaga prestasi aku... (bukan cakap besar ler nie sebagai contoh..) sehingga sekarang alhamdulillah jawatang aku sekarang IT Exec.

jadi bile dengar cerita mane mane teknisyen komputer yang bersikap kurang ajar, memang aku nak "hayun ajer"....

Edited by TJ-Ariff

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluter.... ko balik dari pahang ni jangan masuk opis dgn emo... mandi dulu kat wetland ... ilang emo tu... insyaAllah

masa bile plak nickname aku dah berubah nie ! ehehe.. keje aku kat kuantan dah nak siap ! malam ni kene gerak ke putrajaya terus.. esok keje.. huhu..

jap.. ngko nak support aku mandi kat wetland ke ?

memang tak patut.....

budak tu sememang Tidak layak untuk menjawat jawatan teknisyen tu !

Kalau aku ler, aku sekeh aje budak tu...

Seorang yang bekerja didalam bidang teknologi nie mesti mempunyai ciri ciri yang boleh "dihormati" oleh orang lain, tidak sombong, tidak kedekut dengan ilmu, tidak cakap besar....

Aku sebagai seorang teknisyen sejak tahun 1979 lagi, aku menjaga prestasi aku... (bukan cakap besar ler nie sebagai contoh..) sehingga sekarang alhamdulillah jawatang aku sekarang IT Exec.

jadi bile dengar cerita mane mane teknisyen komputer yang bersikap kurang ajar, memang aku nak "hayun ajer"....

hohoho.. IT Exec tu.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku rasa nak marah.. then aku tanya nape lame sangat.. dengan selamba die jawab.. " kalo kedai sebelah pun 3 hari "

arrghh.. tension betul aku.. nak marah je rasanya.. memang tengah marah pun.. aku kata lembab betul.. budak tu buat bodoh jer..

ni boleh terjadi kalo budak tu dibayar ngan gaji terlalu `ciput` pastu xde OT xde Elaun...............

Share this post


Link to post
Share on other sites

ala bduak baru nak naik la tuh ...x pun dier nyer mentaliti kene siapkan kijer 3 hari lamenyer ..hahaha ..kalo wat cepat2 bayar same je watpe ...tapi kalo aku disituasi yg same cam ko sloter lame dah aku amik cpu tuh hampok paler dier ...x pun tros je jmp boss ..smbg baik ngan boss dier ..tp kalo perangai boss cam lahanat gak patut la anak buah ikot jadi lahanat gak ...hadus2 ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak kisah la ape jawatan pun..yg penting kita pandai memahami org yg hendakkan perkhidmatan kita.. terus terang aku ckp.. aku byk gak serv org asing atau company2 atau kilang pun bab pc/wireless dan network.. mereka akan faham seandainya kita menerangkan atau buat kerja dgn tulus ikhlas..dan aku tak hairan juga kalau aku kdg2 dpt tips extra ataupun depa mmg suruh aku caj extra untuk sesuatu kerja..tunjukkan profesional kerja anda...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hak ala.. tu kan ko punya kastemer, yang pegi pas dekat kedai buat apa.

source kat google, forum (cam sini) belambak, kalo ada contact dgn member2 lagi bagus. tanya diorang saja.. leh jugak belajar menda2 baru.

dalam kes yg ko cakap ni, aku bajet yg technician tu dibayar flat tiap2 bulan. kira kalo berapa banyak pc dia repair pun, banyak tu jugak gaji die dapat. so why bother kan nak buat cepat2 pun pasal tiap2 bulan dapat gaji banyak tu jugak.

satu lagi, standard la selekeh. takkan kena pakai spek besar, pakai tai, seluar slek, kemeja petak baru boleh dipanggil technician. eh tak, technition.

aku pun dulu pernah pegi kedai komputer Melayu kat kawasan aku kat Lunas, Kedah ni. aku pegi saja2 nak tanya kat mana die beli barang spareparts. lepastu mula la berdalih, cakap beli kat sana sini tak bagitau pun satu contoh. akal die rasa2 die tanak aku spoil market dia kot dgn alasan nanti die tak dapat kastemer. takde niat nak taruk pasir dalam periuk nasi ko la bai. kalo ko ada kedai komputer semua siap berdaftar di bawah SSM (Suruhanjaya Syarikat Malaysia), tapi orang nak jugak hantar dekat aku, ko nak cakap apa. rezeki masing2.

lepastu aku tanya pulak ada dak jual SDram 512mb (ya aku masih di zaman batu dan tapi masih berbangga dgn mesin aku yg ada IIS webserver walaupun spek bodo saja). pastu pandai nye techniTion ni jawab, "seumur hidup saya, start saya repair komputer, saya tak penah jumpa lagi 512mb sdram".. wah ahahaaaa.. ooo.. die tak penah masuk google.com kot. takpa la, aku mmg saja tanya pun.

lepastu sembang pasal Ubuntu, Ubuntu la distro linux paling best ada GUI semua lawa2.. hah, ni mesti baca Majalah PC ni.. memang pun.

nasib la.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dalam kes yg ko cakap ni, aku bajet yg technician tu dibayar flat tiap2 bulan. kira kalo berapa banyak pc dia repair pun, banyak tu jugak gaji die dapat. so why bother kan nak buat cepat2 pun pasal tiap2 bulan dapat gaji banyak tu jugak.

sama cam aku..gaji berapa ratus (RM 800++)........aku x amik repair PC lelama yg dah lebih 5 Thun......he he he .......pastu aku keje mana OT.......bos aku x perasaan pun. ha ha ha

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah technician macam tu memang ada kat mana-mana kedai.

Nak kata boss atau co tak bagi ot pun belum tentu alasan dia nak kerja malas.

Org kita ni company buat baik camana skalipun pada staffnya dia akan tetap cari alasan untuk kerja malas.

p/s..jom ikut kursus motivasi technician...kalau adalah...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hak ala.. tu kan ko punya kastemer, yang pegi pas dekat kedai buat apa.

memang aa ni kastemer aku.. tapi ni perempuan.. staf kat ofis aku.. so aku tak mau a die cakap aku ni kelentong die sebab nak duit.. lagipun aku keje gomen, bukan keje kat kedai komputer.. so, barang2 aku takdak.. aku nak test mobo pun takleh.. nak test proc pun takleh.. so.. ape choice yang aku ada ? anta aa kedai.. budak perempuan tu pun yang suruh aku anta sebab tak mau kene tipu..

source kat google, forum (cam sini) belambak, kalo ada contact dgn member2 lagi bagus. tanya diorang saja.. leh jugak belajar menda2 baru.

Terima Kasih :lol:

dalam kes yg ko cakap ni, aku bajet yg technician tu dibayar flat tiap2 bulan. kira kalo berapa banyak pc dia repair pun, banyak tu jugak gaji die dapat. so why bother kan nak buat cepat2 pun pasal tiap2 bulan dapat gaji banyak tu jugak.

maybe..

satu lagi, standard la selekeh. takkan kena pakai spek besar, pakai tai, seluar slek, kemeja petak baru boleh dipanggil technician. eh tak, technition.

Hahahahaha ! aku tak suruh pun pakai smart2 macam keje pejabat.. tapi, dress macam seorang pekerja. pakaian kadang2 menunjukkan tahap mentaliti kita.

hermm..

p/s: tapi budak tu teruk sangat dress die... macam tak mandi pagi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

memang aa ni kastemer aku.. tapi ni perempuan.. staf kat ofis aku.. so aku tak mau a die cakap aku ni kelentong die sebab nak duit.. lagipun aku keje gomen, bukan keje kat kedai komputer.. so, barang2 aku takdak.. aku nak test mobo pun takleh.. nak test proc pun takleh.. so.. ape choice yang aku ada ? anta aa kedai.. budak perempuan tu pun yang suruh aku anta sebab tak mau kene tipu..

test kat pc sendiri? dok KL ape lagi banyak tempat leh beli barang2 pc. kami ni ha dok kat area Utara lagi merana nak cari spareparts pc.

tapi takpe la, semua orang punya decision lain2. konsep die tetap sama, cuma cara pelaksanaan dgn methods je yg berbeza.

die soh antar kedai pasal taknak kena tipu? tapi takmau suruh rakan sekerja repair takut rakan sekerja ke apa.. sama saja. end-user jugak macam mana pun jadi mangsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apasal ko tak hantar kat kedai sebelah? Lain kali kalau dia kata camtu buat terus depan mata dia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

test kat pc sendiri? dok KL ape lagi banyak tempat leh beli barang2 pc. kami ni ha dok kat area Utara lagi merana nak cari spareparts pc.

PC die tu AMD. aku P4.. huhu.. and actually aku nak test jer.. nak dapat kepastian mende tu rosak.. kalo aku main beli je dulu, then tak rosak sebnarnya.. sia2 jer..

die soh antar kedai pasal taknak kena tipu? tapi takmau suruh rakan sekerja repair takut rakan sekerja ke apa.. sama saja. end-user jugak macam mana pun jadi mangsa.

hermm.. die tak mau anta sendiri kat kedai.. takut kedai kelentong die yang tak tau ape2 pasal pc nie.. so bile aku tak dapat buat sebab takde alat nak test.. die mintak tolong aku hantarkan kedai2 mane2.. sebab aku tau pasal komputer nie..

Apasal ko tak hantar kat kedai sebelah? Lain kali kalau dia kata camtu buat terus depan mata dia.

niat asal aku nak bantu orang melayu berniaga.. pas die kat camtu, aku terus keluar dari kedai.. kalo aku dok lama2 kat kedai tu..maunye aku sepak2 budak tu.. ehehehe..

p/s: macam2 ragam manusia..

Edited by slaughters

Share this post


Link to post
Share on other sites

PC die tu AMD. aku P4.. huhu.. and actually aku nak test jer.. nak dapat kepastian mende tu rosak.. kalo aku main beli je dulu, then tak rosak sebnarnya.. sia2 jer..

hermm.. die tak mau anta sendiri kat kedai.. takut kedai kelentong die yang tak tau ape2 pasal pc nie.. so bile aku tak dapat buat sebab takde alat nak test.. die mintak tolong aku hantarkan kedai2 mane2.. sebab aku tau pasal komputer nie..

niat asal aku nak bantu orang melayu berniaga.. pas die kat camtu, aku terus keluar dari kedai.. kalo aku dok lama2 kat kedai tu..maunye aku sepak2 budak tu.. ehehehe..

p/s: macam2 ragam manusia..

sape2 warga putera ni yg berminat cari la slaughter untuk repair laptop tu....

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE (slaughters @ Jan 22 2007, 11:04 AM) <{POST_SNAPBACK}>
tapi keadaan sekarang ni aku bengang dengan technition die.. aku rasa kalo ade bos die depan tu.. mesti laju je die buat.. or kalo aku ugut nak report kat bos die.. mesti mengigil die..


p/s: jangan salahkan aku.. aku tengah emotional gile2 nie.. pemikiran tak stabil. Hehehe..

kaalu ko datang kedai aku....then time2 tu jugak aku buat.aku siap kasi ko duduk sebelah kasi ko tgk.aku x kisah.aku check perlukan 10 minit.lepas tu aku report kat ko la apa rosak.nak repair kita buat.x nak repair amik balik.no caj.aku suka buat kerja onthe spot.malas nak simpan then call.then apa kebende ntah lagik.

tapi semalam aku dah melakukan kesilapan...damn!! ada satu mamat melayu ni hantar laptop Toshiba.aku ingat laptop lama.dia kata nak masuk ram(+ ram) sekali bila aku bukak cover tu baru aku perasan `22.11.2008`mean baru beli.beli 2nd la.dia macam nak marah@x puas hati.main rampas jerk.nasib baik la kes ni 1 dalam setahun.next time kena hati2 sikit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eh spatutnya dia tak boleh macam tu sebab tu salah die jugak,die baru beli dan pape hal mesti dia tahu barang dalam waranti kalau nak upgrade/rosak mesti hantar ke kedai yang sama jugak masa beli.Aku pape hal aku cari stiker waranti dulu baru open.

Sesama salah la,sebab silap ko tak tgk dan silap dia tak inform dan xhantar ke kedai yang dia beli.Sabar bro.. Edited by ogGY

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...