dzulcarnine 2 Report post Posted February 4, 2006 ko emosi ni apehal? apa ko tau pasal ADSL team? apesal kitorang jugak ko persalahkan? kitorang tak configure speed. department lain yang buat. jgn main bantai je mat. dari dulu aku tgk ko ban tmnet dan konco2nya. kalau ko pandai sangat ko g keje kat helpdesk la. jadi kastemer servis ke hape.←ala.. biasa la tu.. kan dia ada member keja helpline tu.. so dia rasa dia tahu semua benda la. Quote Share this post Link to post Share on other sites
SQuinteX 0 Report post Posted February 4, 2006 tu la. jgn berlagak macam ko tau semua. tolong jaga sket hati kami yang buat keje ni. bukan semua staf TM tak buat keje. biar bertapis sket. Quote Share this post Link to post Share on other sites
kingotromen 0 Report post Posted February 4, 2006 tu la. jgn berlagak macam ko tau semua. tolong jaga sket hati kami yang buat keje ni. bukan semua staf TM tak buat keje. biar bertapis sket.←sory..aku salah k.. ilek la jgn la marah...tp betul kan kalo marah kat call centre or org kat kaunter bukan diorg leh wat pape pon just bukak report,update report yg repairnye technician tol x..mmg bukan semua xbuat keje..aku tau ko seorg pekerja yg berdedikasi..tp jujur bgtau ade x technician yg bile dpt docket dia men closed jek coz xsempat buat...diorg ade kpi nak jage tol x?? sume punce yg speed xconfigure, customer call berpuluh kali problem x solve...technician xdtg umah...itu disebabkan technician yg ditugaskan xsempat buat docket tu then dia closed jek demi menjage kpi...kalo kpi down gaji pon berkuranganla.. betul kan kalo salah..jgnle marah... Quote Share this post Link to post Share on other sites
hotfloppy 19 Report post Posted February 4, 2006 aku nengok SQuinteX aktif kat sini nih, leh ar tanye skit.nape connection stimik kat windows aku slow eh ? padahal kat linux laju je.windows aku problem ke ?tapi dah byk kali aku format, cenggitu gak.sebab pe eh ?aku pakai Windows XP Pro SP2. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pandamonium 0 Report post Posted February 4, 2006 hehehe... bila ADSL team naik berang... tapi betoi.. bukan diorang control speed korang.. diorang cuma mai pasang jer... merujuk soalan ko diatas...Ko on x PPPoE? Quote Share this post Link to post Share on other sites
hotfloppy 19 Report post Posted February 4, 2006 tanye aku ke ?aku pon tak pasti on ke tak.tolong ajar skit camne nak on PPPoE tu p/smasalah ni baru 2-3 bulan ni jadi, dulu okay je.kalo tak silap, aku dah pakai stimik since end of 2003, takde masalah pape.bebaru ni je. Quote Share this post Link to post Share on other sites
man2 0 Report post Posted February 5, 2006 betul2.... aku pon dulu streamyx setkan aku package 512 tp sebenarnya 1mbs.aku call 1300-88-9515 mmg x bole pakai. kata nk hantar technical tp x pernah hantar. 2 minggu aku x ada internet. semua salah diorNG. so aku suggest korang buat report kat call center. klu dlm masa 2 hr x ada apa2, jng tunggu lg pegi trus TMpoint. nnt diorang hantar technical.p/s jng percaya janji2 manis call center. ok bai bai.←ahaha, aku rase tu adalah configuration yang lama tuh, maksud nya defoult bagi kelajuan port!! dulu port A-S contoh 512, T-Z contoh dah di set 1Meg, so dah ditentukan mane satu untuk korang, so skang ni tmnet dah ade pakej 1meg, so diorang tak tukar le defolult 512K tu jadi 1M, so masuk je user baru , dpt le 512K nye walaupun ko amik pakej 2M Ent!! huhuhu..So sesape yg tau no CNO bahagian UPGRADE LINE kasi le tau, bleh call reramai suruh upkan link tuh, sbb skang ni diorang UP dah bukan melalui port, tetapi melalui system software kat center!! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Adil 0 Report post Posted February 6, 2006 tu la aku nk ckp. operator call center ni xtau la aku nak ckp. samada wat keje atau tak. (jgn mrh). stimix umah aku br je masuk selepas 3 MINGGU problemo.bila call (dekat 20 kali), ramai org yang dh angkat (laki n p'puan). org lain2.ada sorg bgtau lagi 48 jam. dh 48 jam, call lg, kata lg 24 jam. lpas 72 jam (48 + 24), call lg kata dlm proses. smp minggu lepas, aku sound kat operator call center tu (nama dia hanida, aku tny) antaranya: "cik xanta report ke? (diam je dia), cik tak wat keje ke? (diam lg), ke teknisyen yang tak wat keje? (diam lg). pastu dia bg jaminan kat aku "En jgn risau, saya akan cuba settlekan hari ni gak masalah encik. kalo teknisyen yang xdtg, sy akan suruh supervisor yg dtg." (hehehe, jnji mns). nak tau result dia? still xdtg gak smp la hbs raya cina. call pn x gak!so, untuk penyelesaian yang terbaik. aku terus pergi ke PEJABAT URUSAN TMNET IPOH (umah aku kat ipoh). bising skit kat pekerja kat situ. dia bw aku masuk bilik seseorg. (jmp dia nye supervisor bsor kot). N dia bgtau, esok KONFORM dpt!Hehehehe... Akhirnya setelah 3 miggu problem. Dpt gak blk streamyx.P/s: lambat tak diorg wat keje. smp 3 mggu.Kalo xcaye: rujuk no report: 625836 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gigabyte 1 Report post Posted February 6, 2006 ahaha, aku rase tu adalah configuration yang lama tuh, maksud nya defoult bagi kelajuan port!! dulu port A-S contoh 512, T-Z contoh dah di set 1Meg, so dah ditentukan mane satu untuk korang, so skang ni tmnet dah ade pakej 1meg, so diorang tak tukar le defolult 512K tu jadi 1M, so masuk je user baru , dpt le 512K nye walaupun ko amik pakej 2M Ent!! huhuhu..So sesape yg tau no CNO bahagian UPGRADE LINE kasi le tau, bleh call reramai suruh upkan link tuh, sbb skang ni diorang UP dah bukan melalui port, tetapi melalui system software kat center!!←ko igt blh senang2 ke nak call ANOC (bhg upgrade speed) melainkan korang tau vci ko yg betul... Quote Share this post Link to post Share on other sites
amin 0 Report post Posted February 6, 2006 so, untuk penyelesaian yang terbaik. aku terus pergi ke PEJABAT URUSAN TMNET IPOH (umah aku kat ipoh). bising skit kat pekerja kat situ. dia bw aku masuk bilik seseorg. (jmp dia nye supervisor bsor kot). N dia bgtau, esok KONFORM dpt!Hehehehe... Akhirnya setelah 3 miggu problem. Dpt gak blk streamyx.P/s: lambat tak diorg wat keje. smp 3 mggu.Kalo xcaye: rujuk no report: 625836← Quote Share this post Link to post Share on other sites
dzulcarnine 2 Report post Posted February 6, 2006 sebabnya, diorang anggap semua user tak tau hak pengguna. maybe korang pun tak tahu, sebenarnya diorang kena setelkan problem tu dalam masa 3 hari bekerja. pada hari keempat, kalo x setel jugak, korang boleh report kat Suruhanjaya Multimedia. lepas tu, Suruhanjaya akan bagi warning kat TM. Dalam kes yang memang takleh setel dalam masa 3 hari, TM sepatutnya call user yang komplen tu dan explain apa masalah yang sebenarnya, then user boleh pilih sama ada nak bagi peluang ataupun teruskan nak report kat suruhanjaya Quote Share this post Link to post Share on other sites
Adil 0 Report post Posted February 6, 2006 citela skit pasal suruhanjaya multimedia.macamana nak report.leh gak aku repot pasal problem aku tuh walaupun dh setel.Coz tiga minggu tu aku kerugian. bil tetap jalan. kena bayar gak.kena cari jalan ni........... Quote Share this post Link to post Share on other sites
kingotromen 0 Report post Posted February 6, 2006 Kalo xcaye: rujuk no report: 625836←aku tanye kawan aku..report no ni salah la..dlm system diorg tunjuk no report ni pasal customer xle connect n xde depan pc.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
isfann 0 Report post Posted February 6, 2006 aku punya kes lagi pulak.. 1 tahun stimix cam cilako.... 1 TAHUN beb...rujuk sini ---> http://forum.putera.com/tanya/index.php?showtopic=14373&st=0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Adil 0 Report post Posted February 6, 2006 aku tanye kawan aku..report no ni salah la..dlm system diorg tunjuk no report ni pasal customer xle connect n xde depan pc....←silap taip.No report: 635836 Quote Share this post Link to post Share on other sites
kingotromen 0 Report post Posted February 6, 2006 silap taip.No report: 635836←da cek..kompom create docket nye org salah coz xcreate docket...sib baik ngko pi tm point..kalo x aku rase skrg pon x solve lg Quote Share this post Link to post Share on other sites
Adil 0 Report post Posted February 6, 2006 da cek..kompom create docket nye org salah coz xcreate docket...sib baik ngko pi tm point..kalo x aku rase skrg pon x solve lg←untuk pengetahuan kingotromen, aku g tm point 2 kali.still xsetel gak. tu yang aku pelik tu.sebab tu aku g PEJABAT URUSAN TMNET.senang. terus report kat orang atas.hehehe...P/S: apa yg aku citer bukannya nak kondemkan streamyx. tp 2la hakikatnya. harap diperbaiki perkhidmatannya. drpd mmbe (telekom) aku dpt tau team adsl ni cume sorg je kat satu2 kawasan. so bgla 2 org ke. hehehehe... team pasang kabel adala lebih dr sorang. hehehe... xpela... harap streamyx dpt jd broadband distributor yg bgs pd masa yg akan dtg. Quote Share this post Link to post Share on other sites
blank 1 Report post Posted February 7, 2006 Dah jadi pun...http://www.bernama.com.my/bernama/v3/news_lite.php?id=177239 Quote Share this post Link to post Share on other sites
huruhara 0 Report post Posted February 7, 2006 (edited) aku mcm tuh gak..amik 1mb tp spedd dpt 200 lebih jer..dah berminggu aku email kt [email protected] (siap screenshot tuh..) ..pas tuh ada staff tm call..aku ckp la..apa yg patut..smlm tiba2.. streamyx aku tak boleh online..call balik helpdesk tuh..buat report..tup-tup ptg tadik speed aku "mencanak" naik..dapt la 819.68kbps, so email jer .. Edited February 7, 2006 by kay Quote Share this post Link to post Share on other sites
huruhara 0 Report post Posted February 7, 2006 ni ha lagi..SYOOKnya streamyx...dgn Staff helpdesk tuh..ckp baik2..kdg2 diorg suruh buat benda yg sama..chck splitter la..on/off..ckp jer baik2..err " encik/cik/puan saya dah buat dah td..ip/config..heheheh..ni saja..heheh Quote Share this post Link to post Share on other sites
MrCo0L 0 Report post Posted February 8, 2006 (edited) Lawak btul la geng kemaruk dapat speed lagi ni..kalau dah speed 1mbps tu takkanye dapat lebih dari tu..tu sumer cache yg ade lagi kat pc ko tu. tu biase la tulagi satu nak check speed bukan pada bandwith test. check kat modem nyer menu. kalau dah 1mbps tapi speed dapat 200kbps tu maknenya salah sendiri la. mungkin kabel hampeh. papehal check kat modem dulu. kekadang bandwith test tu bukan ko sorang je yg guna. kalau dah reramai slow la dier. camner mende tu nak uploadkan file laju kat ko.ADSL team tu maksudnya org2 yg buat technical support untuk adsl dan sdsl. kekadang team data pun main adsl gak. tengok ptt la. diorang tak pasang pun dslam ni. tu sumer kontrektor yg pasang. keje diorang configure dslam dan maintain jek. tapi speed diorang tak buat. tu noc. dgn ade department dari tmnet buat bras (assign speed by username). kontrektor stimik plak keje dier just jumper kat port dslam ngan pasang stimik kat umah. lain- lain tak buat. kalau up speed kontrektor pun bleh buat. tapi diorang boleh call jek. configure takbleh. kalau ade yg bleh tu special kes la. tu sendiri mau ingat la.aku rasa dah banyak kali bagi tau. kalau speed tak dapat dgn ape yg korang subscribe call tmnet. tapi kalau speed ok tapi performance speed hampeh call 100 - pilih talian kediaman. pastuh cakap la pasal problem anda. cth asyik blinking ke. tapi kalau modem tak blinking tapi speed hampeh check la kabel. kang bile tekon nak offer buat wiring buat jela. takyah nak kedekut duit. wiring baru lagi best perjalanan data tu. kete pun kena servis bebsekian info Edited February 8, 2006 by MrCo0L Quote Share this post Link to post Share on other sites
SQuinteX 0 Report post Posted February 8, 2006 aku nengok SQuinteX aktif kat sini nih, leh ar tanye skit.nape connection stimik kat windows aku slow eh ? padahal kat linux laju je.windows aku problem ke ?tapi dah byk kali aku format, cenggitu gak.sebab pe eh ?aku pakai Windows XP Pro SP2.←pasal speed slow ni no komen. macam2 sebab boleh jadi. tgk jarak rumah dari exchange kalau pakai copper. tgk jarak rumah dari cabinet kalau pakai fibre. satu lagi wiring phone line dari dalam rumah ke sambungan dari tiang telekom pun penting jugak. selalunya tempat sambungan tu dah berkarat teruk. walaupun ko still dapat streamyx tapi ko punya speed boleh loss dalam 50%. itu secara teknikal la aku cakap. kalau pasal speed ko mmg kat modem dapat 512 je mmg slow la. kengkadang modem pernah jugak rosak. bila tukar modem lain, lain pulak speed dia. banyak sangat sebab lain. kengkadang NIC pun boleh problem. so kena la check satu2 kalau ko rasa speed sangat penting.harap tedak membantu Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gigabyte 1 Report post Posted February 8, 2006 Lawak btul la geng kemaruk dapat speed lagi ni..kalau dah speed 1mbps tu takkanye dapat lebih dari tu..tu sumer cache yg ade lagi kat pc ko tu. tu biase la tulagi satu nak check speed bukan pada bandwith test. check kat modem nyer menu. kalau dah 1mbps tapi speed dapat 200kbps tu maknenya salah sendiri la. mungkin kabel hampeh. papehal check kat modem dulu. kekadang bandwith test tu bukan ko sorang je yg guna. kalau dah reramai slow la dier. camner mende tu nak uploadkan file laju kat ko.ADSL team tu maksudnya org2 yg buat technical support untuk adsl dan sdsl. kekadang team data pun main adsl gak. tengok ptt la. diorang tak pasang pun dslam ni. tu sumer kontrektor yg pasang. keje diorang configure dslam dan maintain jek. tapi speed diorang tak buat. tu noc. dgn ade department dari tmnet buat bras (assign speed by username). kontrektor stimik plak keje dier just jumper kat port dslam ngan pasang stimik kat umah. lain- lain tak buat. kalau up speed kontrektor pun bleh buat. tapi diorang boleh call jek. configure takbleh. kalau ade yg bleh tu special kes la. tu sendiri mau ingat la.aku rasa dah banyak kali bagi tau. kalau speed tak dapat dgn ape yg korang subscribe call tmnet. tapi kalau speed ok tapi performance speed hampeh call 100 - pilih talian kediaman. pastuh cakap la pasal problem anda. cth asyik blinking ke. tapi kalau modem tak blinking tapi speed hampeh check la kabel. kang bile tekon nak offer buat wiring buat jela. takyah nak kedekut duit. wiring baru lagi best perjalanan data tu. kete pun kena servis bebsekian info←aku sokong ckp ko tu. derang ni tak tau derang igt streamyx ni mcm internet 1515 / 1511. Kalau dah cable telefon makan 10-20 thn mmg speed ko akan problem. Lagi satu kalau cable tel join ngan cable elektrik speed tu akan slow gak. Jumpering plak biasanyer akan dibuat olh org TM bukan TMnet. Tmnet dah bayar kat tm utk derang buat jumpering. Quote Share this post Link to post Share on other sites
muffinxe 0 Report post Posted February 9, 2006 gila otai otai lam ni kasi komen, hehehehehehe.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
zsuperxtreme 0 Report post Posted February 10, 2006 (edited) EEE teluk nya steamik yerk... kui kui kui... sapa buat steamik nie ha... ... aku pakai 200 Kbps pun dah cukup laju buat aku... korang guna lebih dari 200 Kbps untuk apa haa... cakap... download benda ehem ehem yek.... ooo cakap dengan mak kau... setahu aku download media video dan sound dan application jerk perlukan that kind of bandwidth... OooOOOoOOO..... Edited February 10, 2006 by zsuperxtreme Quote Share this post Link to post Share on other sites