Cik Akma 0 Report post Posted April 3, 2013 sy da bg contoh sistem yg lengkap tu..nk bt mcm tu la..yg beza nye..sy cuma nk ada repair item, quotation no, date, tml mtf no, tml DO no, date receive, location, service report no, manifacture, manifacture date, last hydrotest, condition, item no, item no quantity, delivery date and PO number... nk kluarkn jd form PO..contoh sy da bg.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
TonikCapGajah2013 175 Report post Posted April 4, 2013 Cik Akma kena buat beberapa Table yang diperlukan untuk asingkan records ke dalam Table yang bersesuaian. 1) Table Customer Cuba senaraikan rekod apa yang nak dimasukkan ke dalam Table nie. 2) Table Barang Jualan (kalau ada) 3) Table Servis 4) Table Staff dll. Cuma kami tak faham proses perkhidmatan yang berlaku dari awal sampai tamat servis tu. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cik Akma 0 Report post Posted April 4, 2013 table barang tu sme la dgn repair item...hehe..x reti nk terangkan flow dye...adushh..pyh la cmni...=( Quote Share this post Link to post Share on other sites
TonikCapGajah2013 175 Report post Posted April 4, 2013 tak susah.. terangkan satu persatu kerja yang nak dibuat bermula dari awal. contoh; pelanggan hantar barang untuk diservis. lepas servis kena pulang balik ke pelanggan. pelanggan bayar caj servis....bla...bla...bla Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chuki2 32 Report post Posted April 5, 2013 Ok takpelah, saya rasa awak dah salah design table awak didalam access.. Awak kata, nak buat P.O atau D.O untuk dicetak. Betul? Jadi sebelum awak buat PO/DO, mest ada table yang dipanggil Customer/Client untuk merujuk kepada P.O dan D.O. Sekarang ini awak dah ada 3 table basic utama, Iaitu Customer/Company - > P.O dan D.O. Sekarang dah siap 3 table utama, apa pula kena buat? Iaitu rekod apa kita nak simpan pada setiap table, jadi awak kena buat column didalam table. Katakanlah didalam table Customer/Client, awak nak simpan rekod nama, alamat dan no telefon. Jadi column didalam table company adalah id, nama, no tel, dan juga alamat. Sama juga seperti table P.O atau D.O, awak kena buat column apa yang awak nak simpan rekod. Tapi kali ini berbeza sedikit kerana ada tambah column lain yang dipanggil id_customer. Ianya dipanggil sebagai foreign key untuk merujuk kepada table company/customer. Dan setiap ID yang ada didalam table, gunakan Auto increment. Auto increment bermaksud no ID itu akan naik secara automatik tanpa perlu buat secara manual. Sekarang ini senarai table yang awak dah ada iaitu : 1) Table company -id (Autoincrement) -nama -alamat -no telefon 2) Table P.O -id (Autoincrement) -Date -Quotation Number -Dan lain-lain -id_customer 3) Table D.O -id (Autoincrement) -Date -Quotation Number -Dan lain-lain -id_customer Ikutkan lagi ada 3 atau 4 table diperlukan lagi untuk melengkap sistem ini. Tapi awak fahamkan dulu konsep asas ini, Kalau boleh kita kena design table betul-betul, supaya takda masalah pada masa depan nanti. Insyallah boleh buat. Kalau ada masalah sila bagitahu saya. Gud Luck... ;) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cik Akma 0 Report post Posted April 7, 2013 auto increment? auto number ad la.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cik Akma 0 Report post Posted April 7, 2013 Table P.O n D.O kne sme ke? Quote Share this post Link to post Share on other sites