Jump to content
Sign in to follow this  
mrfine33

Kualiti Video

Recommended Posts

Assalamualaikum

Kepada sahabat Putera semua
Nak tanya tentang movie yg kita download

Masalahnya aku tak tau cammana nak bezakan paparan video yg kita burn utk pasang kat Dvd player
sebab kadang kadang bila play gambar dia jadi kecik-tinggal 3/4 tv jer Klu aku set PAL masa burn
gambar jd besar sangat lak sampai gambar yg tepi hilang

Biasa burn guna bero atau convertxtodvd


sapa sapa tolong citer sikit ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bergantung pada format asal video tersebut. Kebanyakkan movie samada yang didownload atau dari dvd, blu-ray dalam format widescreen dan widescreen pulak ada dua satu aspect ratio pada 16:9 dan satu lagi 1.85:1 atau 2.39:1 (selalunya untuk movie di pawagam. masalahnya sekarang TV analog (normal)TV aspect ratio pad 4:3 jadi bila mainkan widescreen movie/video, untuk show keseluruhan movie, normal tv akan ikut lebar video yang dimainkan jadi terdapat hitam pada bahagian atas dan bawah yang dipanggil letterbox. Ok kebanykkan movie yang kita tengok di di TV cth di astro..etc aspect ratio yang asal telah dicrop atau dipotong bahagian kanan dan kiri supaya fit atau match dengan aspect ratio tv biasa (4:3)..so kita tengok movie tersebut jadi full pada tv 4:3...

so dalam kes ni kalau kita nak kasi fullscreen pada tv 4:3 ada dua cara
1. kebanyakkan dvd/media player ada function zoom.. zoom movie tadi supaya memenuhi screen tv but cara ini mengurangkan quality sebab bila kita zoom kesan atau artifact cth blocky (petak-petak akan jelas kelihatan) terutama video yang dicompress dengan banyak cth avi ayng kita download dari internet atau video yang diset pada bitrate yang rendah.
2. Buat crop sendiri cth guna Avidemux ..dalam avi demux ada funtion untuk kita crop video.. but cara ini memakan masa sebab video akan dirender semula dan quality akan terjejas

so dalam kes pendapat aku just biar video tersebut dalam keadaan asal sebab itu yang dikehendaki oleh pengarah.. kalau kita potong kanan dan kiri (crop) kemungkinan besar sebahagian subjek akan hilang terutama untuk filem2 epic yang biasa di setkan pada widescreen
Atau mainkan di widescreen monitor atau LCD TV

aku tak pasti problem ko yang sebenar..adakah masalah letterbox atau masalah dvdplayer / tv tak boleh enlarge video image.. kalau boleh post gambar..senang sikit nak explain

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rasanya soalan aku yg kurang jelas kot. anyway betul sangatla jawapan tuh. Memang itulah masalahnya. Thanks 4 the solution.

Contoh movie yg aku kena ialah Prince of persia dan Ipman2. Cam citer ipman2 tuh bila aku play dvd gambar dia tinggal 1/3 tv jer (tv aku boleh zoom masalahnya remote aku dah rosak). Samada aku setting xberapa betul masa burn ataupun memang aspec ratio movie tuh memang camtue.

Tambah skit lagi - macam mana nk tau yg movie yg akan kita burn tu akan ada latterbox cam ko cerita tadi coz klu kita play kat laptop ok jer screen dia.

harap dapat bantu...... Edited by mrfine33

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='mrfine33' date='27 October 2010 - 01:32 AM' timestamp='1288114325' post='1051452']
Tambah skit lagi - macam mana nk tau yg movie yg akan kita burn tu akan ada latterbox cam ko cerita tadi coz klu kita play kat laptop ok jer screen dia.
harap dapat bantu......
[/quote]
Kebanyakkan laptop atau LCD monitor sekarang dalam widescreen samada 16:9 atau 16:10 so tengok movie dalam widescreen tak ada masalah cuma TV biasa (crt) bukan widescreen so kalau main widescreen movie, TV biasa (CRT) atau dvd player akan show hitam atas dan bawah (letterbox)

fungsi zoom selalunya ada pada remote dvd player

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...