Sign in to follow this  
highwayrider

Fredom Universe Episode-final Drive

poster_final_drive.jpg

me_and_r1.jpg

salam kawan-kawan....

well this year finally i manage to complete my loong on going idea that awaits to become a story.

For a start, the first pilot episode has been selected by MDEC to be submitted for this year's MIPCOM Jr Screening event in cannes, France. secondly i already managed got a funder to do the rest of the story. All now is up to the local TV station management for the approval..

the Big problem is this story are out of the traditional way normally animation company pitch at TV station, instead of 13 episode we will only will do 5. just like the japan animation in the OVA series. This is vital to preserve the quality of the animation and it seem it is the only way for us to go into the international market.

In the five episode also, viewer will see the story developed and the quality of the animation will rise.

The story will start at episode "freedom universe" and end its season at the episode "For the earth". 24 minute each.

Until i got the green light, now im back at doing the commercial. You know, the part were you take the remote and turn it to another channel. Hopefully when this story goes on air, you guys will stay tune..

cheers.

blog

Edited by highwayrider

Hey, congrats dude!! I know you've been strugling on making this happen for a long time. Finally, it is time to shine!! :) There are few things that can be improve but since this is the 1st in Malaysia commercialy, It is impressive enough. Hope you and your IP grows side by side and make this a well done IP. If there is one thing that I must crits is that you should apply bump map on the chracter texture to further support its surface. If not, it is looking like a game model. I'm sure some people had commented on that.

Cheers mate!!

Hey, congrats dude!! I know you've been strugling on making this happen for a long time. Finally, it is time to shine!! :) There are few things that can be improve but since this is the 1st in Malaysia commercialy, It is impressive enough. Hope you and your IP grows side by side and make this a well done IP. If there is one thing that I must crits is that you should apply bump map on the chracter texture to further support its surface. If not, it is looking like a game model. I'm sure some people had commented on that. However if you had already apply bump map than that is my mistake coz maybe the picture is abit small for me to see all the details.

Cheers mate!!

thank for the comment Kembara, LanoX dan mr dark crow, bila ada orang yg berminat nak tengok, bende nie pasti boleh dibuat.

Tentang poligon size tu saya akan kekalkan untuk episode, kalau RTm tetap mahu pada standart penghantaran 13 episode, mungkin kualiti poligon dan maping akan terpaksa diturunkan lgi untuk melajukan production renderfarm, ini adalah untuk menepati dateline mereka. saya masih lagi berharap supaya dapat 5 episode sahaja, kerana 13 episode risikonya adalah teramat tinggi. walaubagaimanapun saya tetap menyimpan high poligon version kerektor..mana laa tau dapat ker layar perak nanti.... insyaallah..

main_hangar2.jpg

the short story version of sarjan hassan akan ditayangkan esok di RTM jam 5.30 petang pada 7 september 08, hari ahad pada slot anugerah karyawan muda. Ia mempunyai durasi selama 5 minit, jumpa anda semua disana.. :rolleyes:

eagle_pose.jpg

Edited by highwayrider

Congrats to highwayrider :)

Susah nak dapat 3d animation yang bersifat futuristik kat malaysia ni. Dari apa yang aku tengok ko punya videoclip memang ko talented dalam bidang ni...

Soalan aku:

Berapa lama ko render animation ni sebab aku tengok every spaceship dan lain-lain objek detail dia punya texture & structure..

btw good luck..bangga ada anak malaysia mampu buat macam ni

malaysia boleh.mmg bangga tambahan pulak highwayrider ni member kita kat putera walau muncul sekali sekala...hihihi...

pasal genre sci-fi ni tak tau la boleh meletup ke tak kat negara kita.harap boleh maju sbb grafik final drive ni bagus,serta konsep juga bagus.kalau kena dgn plotnyer,ader lawak skit boleh maju rasenyer.

besok mari pakat tengokla kat rtm tu.

Edited by kembara

malaysia boleh.mmg bangga tambahan pulak highwayrider ni member kita kat putera walau muncul sekali sekala...hihihi...

pasal genre sci-fi ni tak tau la boleh meletup ke tak kat negara kita.harap boleh maju sbb grafik final drive ni bagus,serta konsep juga bagus.kalau kena dgn plotnyer,ader lawak skit boleh maju rasenyer.

besok mari pakat tengokla kat rtm tu.

Tak sempat aku nak tengok... masa tu aku pegi beli lauk berbuka puasa... sampai jer kat bazaar ramadhan tu, baru ler teringat.. aisssey!! Melepas ler nak tengok... kat mana boleh tengok lagi ek..?? Takde ulangan ker..

actionbig2gc8.jpg

jgn bimbang, insyaalah sekiranya dapat masuk top 5 animasi, ia akan ditayangkan semula pada bulan 12 in between program untuk memancing sms.

Berapa lama ko render animation ni sebab aku tengok every spaceship dan lain-lain objek detail dia punya texture & structure..

untuk sarjan hassan, ia mengambil masa dalam 3 bulan keseluruhan, iaitu dari sketch, modeling sehingga animate cerita. render tak begitu lama, sebab saya dah optimize keseluruhan maping dan model supaya dapat render laju pada backburner renderfarm. 10 saat duration lebih kurang 3 jam renderfarm, dalam 5 saat duration tu ada pecahan komposit yg kemudiannya disatukan semula didalam after effect.

Edited by highwayrider

filem ke nie?

ini bukan filem, tetapi mini siri. ada lima siri keseluruhan, yg dah siap baru satu.

The story will start at episode "freedom universe" and end its season at the episode "For the earth". 24 minute each.