Jump to content
cikgureza

Ngv Vs Hft ... Niche Market Yg Terbesar Di Malaysia.

Recommended Posts

Asslamualaikum..

been busy lately, so, aku banyak merepek sikit kat thread2 yg aku replies kebelakangan ni.. :lol: .

okeh, aku telah membuat kajian serta analisa dan di sini aku ingin berkongsi findings aku lah... yg mana, dgn kajian aku ni, maybe boleh lahirkan usahawan dlm industri Fuel technology.. di mana, dgn fuel technology yg ada sekarang, bakal membantu rakyat malaysia untuk boleh guna kereta merata2 tapi still jimat minyak, dan jugak dapat menghapuskan crisis minyak di negara kita..

kena ingat ye, ni bukan thread untuk wakil memana company, tetapi dgn jujurnya aku akan menerangkan analisa yg telah aku buat tentang bisnes dlm fuel technology di mana korang bakal dapat untung lebih banyak..

bagi yg tak tahu tu.. NGV stands for Natural Gas Vehicles dan HFT adalah hydrofuel technology.. dan kedua2 nya boleh di sumbat dlm keter korang ataupun keter bapak korang (dgn device yg mencukupi)

NGV mengunakan 100% gas asli, tanpa perlu sokongan petrol atau diesel sama sekali, namun dlm emergency di mana takde stesen, petrol masih boleh di gunakan..

HFT mengunakan air (suling) dengan sokongan petrol, di mana setakat yg aku faham ratio nya adalah 50:50 (50% petrol dan 50% air suling )

current price of petrol adalah RM 1.92 per litre (masa aku tulis thread ni lah.. yg baca kendian2 tu mungkin dah naik lagi :lol: ) dan berita baiknya, tahun ni, di jamin takde naik harga petrol dah..

TAPI!, tahun depan bakal naik lagi RM0.30 di mana, seliter petrol akan beharga RM 2.22 (bukan fakta rasmi! kemungkkinan besar sahaja) (please jgn campur2 lak dgn kisah politik ye.. ni thread bisnes..)

manakala NGV sekarang berharga RM 0.68 seliter.. yg mana, NGV adalah totally local made, dan bukan perlu import dari negara luar mcm petrol. so, harga dia tak tertakluk pada harga di Teluk dan juga di US (negara penegluar minyak)

air suling pula currently berharga RM 1 untuk 1 liter..

okeh, ni perbandingan aku, iaitu sebagai user yg bakal guna either one, di mana, melalui pilihan aku ini, korang pula letakkan diri korang sebagai pengusaha/usahawan dlm industri fuel tech ini. Yg mana matlamat aku sekarang adalah, supaya korang dapat identify bisnes fuel tech mana yg lebih besar untungnya, serta mendapat sambutan. (sebab tu lah thread ni nama dia NGV bvs HFT)

" aku sebagai penguna kenderaan nak jimat perbelanjaan keter aku.. jadi aku perlu satu alternatif untuk bagi aku lebih besar penjimatan..

kalau aku amik HFT, maka, begini lah kos yg aku kena tanggung:

Nota***(sila ambil perhatian, waktu aku tulis ni, memang takde pun memana artikel rasmi pasal HFT ni, yg ada hanya pasaL ARTIKEL DARI COMPANY YG BAKAL KELUARKAN TECHNOLOGY tu nanti..so, aku amik assumption ikut apa yg officer company tu tulis lah dlm bolg dia..)

HFT punya device serta upah pasang = RM 3000~ RM 4000 (belum dpt di pastikan)

Bayaran ansuran untuk device = belum tentu ada, mungkin takde..

Service Range untuk device = setiap 10,000 km

charge untuk service selepas SETIAP 10,000 Km = ??????

Harga petrol (50%- current price) = RM 0.96

Harga Air suling (50 %- current price) = RM 1

Boleh pakai air paip biasa tak? = Boleh! tapi tak tau sama ada warranty akan ada kalau device bakal rosak di sebabkan karat kerana tak guna ir suling.. plus performance untuk H2o dari air paip agak kurang, sebab, 'o' masih banyak lagi berbanding air suling..

total cost perlitre tanpa ambil kira kos service dan juga device HFT = RM 1.96 seliter!

Hmm. banyak yg aku kena spend kalau aku pakai HFT ni.. lebih kurang citer pakai petrol je nampaknya!! baik pakai petrol.."

" kalau aku pakai NGV pulak, kiraan dia mcm ni..

NGV punya device sekali upah pasang (untuk keter EFi) = RM 4250

Bayaran ansuran untuk device = RM190 x 24 mth ( tanpa interest!)

Service range = tiada! (bila rosak je repair)

Harga petrol = RM0.00 sebab tak perlu support system untuk bakar..

Harga NGV = RM0.68 seliter

NGV ni, aku tgk teksi area kl ngan johor dah lama pakai ni.. takat ni, aku tgk makin banyak teksi yg pakai namopaknya.. limo service KLIA pun pakai ngv jugak.. hmm

total cost perlitre tanpa ambil kira kos service dan juga device NGV = RM 0.68 sen perliter..

kalau aku, baik aku guna NGV!"

jadi itulah apa yg aku pikirkan sepanjng minggu lepas.. di mana, satu keputusan telah pun di buat oleh aku, dan mungkin lebih banyak kastemer seluruh malaysia akan pikir bende yg sama tak lama lagi lepas petro naik harga nanti..

so, dapat ke korang bayangkan bisnes fuel tech mana yg korang nak ceburi ni?

aku nak citer berapa kos nak start HFT ni pun aku tak berani, sebab, takde fakta rasmi lagi.. cumanya untuk NGV lebih kurang gini lah..

NGV tidak perlukan stesen minyak! YA, tak perlu!! apa yg dia perlu adalah sebuah mobile station yg cengini rupa dia..

b-news.jpg

so, average untuk buka stesen gitu kosnya dlm RM 100,000 tak termasuk lori.. di mana, lori tu adalah optional..

yg perlu adalah tank dia sahaja...

untuk masalah tak larat beli lori tu, option dia mudah je,sebab boleh kongsi dgn beberapa francaisi NGV (mcm korang) untuk beli sebijik lori cengitu.

Jadi, sebijik lori gitu boleh di distribute kan kepada beberapa NGV station kengkawan korang di sekitar kawasan yg korang bisnes, plus, takde running operation cost mcm station minyak yg ada sekarang (over RM 300,000 untuk mula station minyak traditional)...

dan NGV ni mcm, stesen minyak kampung yg kecik2 tu le.. korang le tokey, korang le staff...

dan di tambah pulak dgn pengunguman dari Timbalan perdana menteri kita pasal NGV ,iaitu :

May 30, 2006 22:27 PM

Petronas To Open 200 More NGV Stations

KUALA LUMPUR, May 30 (Bernama) -- The government has asked Petronas to open another 200 natural gas for vehicle (NGV) stations in the next two years to encourage the use of alternative fuels, Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said.

Malaysians would also be encouraged to switch to biofuel and green fuel which are palm oil-based, he said in the Dewan Negara when winding up the debate on the Ninth Malaysia Plan for the Prime Minister's Department.

He reiterated the government's assurance that there would not be any more fuel price increase this year despite the escalating price of crude oil in the international market.

On the last fuel price increase of 30 sen a litre for petrol and diesel and 30 sen a kg for cooking gas on Feb 28, he said a single lump sum increase was preferable to several smaller increases which might eventually add up to a bigger sum.

Najib said Malaysia was fortunate that rubber price had increased simultaneously with crude oil prices in the world market.

"The crude oil price hike contributed to the increase in the price of petroleum-based synthetic rubber, and this boosted demand for natural rubber.

"The development benefited rubber smallholders and land scheme settlers throughout the country. With the growth of the biodiesel industry, the price of palm oil also went up and this augurs well for the country," he said.

On the recent increase in electricity tariff, he said the government took the "middle of the road" decision by weighing the interests of Tenaga Nasional Berhad, investors and consumers.

-- BERNAMA

source from

http://www.bernama.com.my/bernama/v3/news.php?id=200867

di mana, gomen juga menyarankan lebih bnyk stesen NGV di buka untuk membantu rakyat menangani krisis minyak ni..

so, peluang korang untuk bisnes ni lebih cerah..

Kalau korang lihat sekarang, belum ramai lagi user untuk NGV, maka, adalah sebab kekuranganya stesen NGV untuk refill /recharge.

Pergi le KLCC untuk lihat salah satu stesen recharge NGV, ngeri aku tgk beratur nya teksi untuk tu.. so, orang agak cuak/takut nak pakai..

tapi bila stesen NGV ni lebih banyak di seluruh negara, silap2, satu Malaysia akan pakai NGV, yg mana, bakal di usahakan stesen nya oleh korang semua ni!

, untuk HFT, takat ni aku tak boleh nak bagi sebarang 'penjelasan' mengenai keuntungan yg bakal di dapat sebab, belum clear lagi fakta2 nya.. cumanya yg aku tahu, harga dia bila guna perliter bakal lebih kurang je dgn harga petrol sedia ada ..

Kalau korang kata pakai je air pili, maka, kena ingat, petrol masih lagi 50% di mana, RM 0.96 iaitu lebih tinggi dari NGV yg mana baru RM 0.68 seliter!

Plus, aku ulangi, kalau pakai air pili di HFT, kemungkinan besar pihak pengeluar tak kan cover waranti sebab device HFT tu rosak kerana tak ikut standard operation procedure.. dan korang tau kan apa yg rosak nanti? karat dan juga corrosiveness akan berlaku dlm HFT dan jugak combustion cahmber korang tu..

Jadi, sebenarnya aku lebih sarankan NGV yg mana resulttnya sudah pun terbukti di merata2 tempat, berbanding teknologi HFT yg masih mahal bila di compare..

dan jugak, aku sebagai average vehicle owner, aku rasa lebih ramai yg bersetuju, kalaulah banyak stesen NGV ni, pasti lebih mudah dan murah untuk aku isik gas NGV je ..so, i will go for gas nampaknya instead of water technology yg masih kabur...

so, korang dah nampak kan apa keperluan seorang pemandu kenderaan harian? jadi, sebagai usahawan, pikirkan cara terbaik untuk korang mula bisnes dlm fuel tech ni..

loan bank boleh dapat untuk perkara ni kalau nak mula, cumanya jgn buat sengsorang, JV dgn 2-3 rakan niaga lagi..

insyallah, kalaukorang cuba betul2 serta dgr penerangan yg betul dari francaisi NGV (buat masa ni ada beberapa) , maka, korang (dgn izin Allah) bakal berjaya...

walluhualam..

sekian dulu analisa bisnes yg telah aku buat untuk bakal2 usahawan.. domo arigatou..

(cikgureza melaporkan dari Hokaido- The Twin City of Ipoh Perak)

Edited by cikgureza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku nak join cikgureza..pm aku leh..sblm nie aku dah terpikir nak running jual gas NGV nie secara mobile.

p/s: problem NGV bagi aku la...tank dier besar sgt dah tu aku rasa cam nak meletup jek..takut lak aku rasa..hehehee tapi dari segi bisnes plan aku jamin bisnes nie dijamin keuntungannya...ok ngammm

Share this post


Link to post
Share on other sites

bagus betul idea cikgureza nie.. dah la rajin kongsi idea dan rajin tulis panjang2.. bagus!

hidup cikgu !

pasang NGV boleh buat installment tu.. perghh..

info pasal GoGas..

http://www.gogas.com.my/index.php

korang boleh buat calculation kat sini ( keuntungan kiraan minyak )

http://www.gogas.com.my/savings.php

Edited by slaughters

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku takde lah pulak kata nak buat bisnes NGV ni :lol: .. cumanya aku nak kongsi ide bisnes jenis apa yg patut di ceburi in the future nanti..

BTW kalau lah untuk menjadi agen atau francaisi HFt nanti adalah lebih murah dari menjadi francaisi NGV, maka kena ingat, berdasarkan analisa aku tu, pemandu kenderaan akan pilih fuel technology yg mana? dan yg manakah yg lebih banyak permintaan?

kena juga ingat bahawa HFT masih lagi tertakluk kepada peningkatan petrol kerana petrol adalah support fuel yg di perlukan oleh hydrogen2 tersebut. Jadi, kalaulah petrol naik sampai RM 3.00 satu masa nanti, kos guna HFT adalah RM1.50! (untuk 50% petrol)..

manakala bagi NGV, takde tertakluk dah dgn petrol, sebab dia tak pelukan petrol sebagai bahan pembakar dia.. jadi, apa juga harga petrol kat luar negara nanti, negara kita sendiri yg akjan tentukan harga gas NGV ni..

so, jadi usahaan yg bijak.. rebutlah peluang ini.. ni skim cepat kaya ni.. hahaha :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

NGV punya device sekali upah pasang (untuk keter EFi) = RM 4250

Bayaran ansuran untuk device = RM190 x 24 mth ( tanpa interest!)

Service range = tiada! (bila rosak je repair)

Harga petrol = RM0.00 sebab tak perlu support system untuk bakar..

Harga NGV = RM0.68 seliter

Bagus idea tu....teman pun berminat gak bab2 fuel nie... dulu pernah gak mengkaji pasal biodiesel tapi tak ada kawan nak joint membuat kajian...

Nak tanya Cikgu le... rasa Cikgu berapa modla nak bukak bengkel mcm kat bawah nie? berminta pulak teman bila tengok dlm webside tu... nak baca pening pulak...

Ultimate NGV Services

No 26, Jalan Berkat 3 Taman Malim Jaya, 75250 Melaka

Mighty NGV Services

Lot 849, Taman Perindustrian 47510 Subang Jaya

Rakan Setia Motor Sdn Bhd

2, Jalan Nilam 1/3, Subang High Tech Industrial Park, Batu 3, 40400 Shah Alam Selangor D.E

Zoomoto Service One Sdn Bhd 2547 Sungai Lokam, Sungai Dua 13800 Butterworth, Pulau Pinang

Zoomteknik Automobil Sdn Bhd No 1, Lorong Bertam Indah 1 Taman Bertam Indah 13200 Kepala Batas Pulau Pinang

utk pembetulan dari fact yg Cikgu sampai tu....

Dari segi keselamatan kenderaan yg menggunakan NGV nie kena sentiasa melakukan pemeriksaan. Sebad eletric dgn Gas bukan le satu sahabat yg baik dgn kita... tambah2 bila diorang bersatu menjadi ultraman... so bayangkan berlaku kebocoran pada tank NGV nie... pasti korang menjadi ayam golek!

so dari nasihat yg pernah seorang Cikgu aku dulu kata.... better periksa setiap tahun.... atau sekerap mungkin! cumanya dlm inspetion tu... tak ada le mcm service kereta... kena tukar ini.. kena tukar itu... klau si makenik tu cakap mcm tu pie cara bengkel lain...

ada sapa2 tau kat mana ada class utk belajar memasang alatan tersebut kedlm kenderaan?

Edited by Mr7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bagus idea tu....teman pun berminat gak bab2 fuel nie... dulu pernah gak mengkaji pasal biodiesel tapi tak ada kawan nak joint membuat kajian...

Nak tanya Cikgu le... rasa Cikgu berapa modla nak bukak bengkel mcm kat bawah nie? berminta pulak teman bila tengok dlm webside tu... nak baca pening pulak...

Ultimate NGV Services

No 26, Jalan Berkat 3 Taman Malim Jaya, 75250 Melaka

Mighty NGV Services

Lot 849, Taman Perindustrian 47510 Subang Jaya

Rakan Setia Motor Sdn Bhd

2, Jalan Nilam 1/3, Subang High Tech Industrial Park, Batu 3, 40400 Shah Alam Selangor D.E

Zoomoto Service One Sdn Bhd 2547 Sungai Lokam, Sungai Dua 13800 Butterworth, Pulau Pinang

Zoomteknik Automobil Sdn Bhd No 1, Lorong Bertam Indah 1 Taman Bertam Indah 13200 Kepala Batas Pulau Pinang

utk pembetulan dari fact yg Cikgu sampai tu....

Dari segi keselamatan kenderaan yg menggunakan NGV nie kena sentiasa melakukan pemeriksaan. Sebad eletric dgn Gas bukan le satu sahabat yg baik dgn kita... tambah2 bila diorang bersatu menjadi ultraman... so bayangkan berlaku kebocoran pada tank NGV nie... pasti korang menjadi ayam golek!

so dari nasihat yg pernah seorang Cikgu aku dulu kata.... better periksa setiap tahun.... atau sekerap mungkin! cumanya dlm inspetion tu... tak ada le mcm service kereta... kena tukar ini.. kena tukar itu... klau si makenik tu cakap mcm tu pie cara bengkel lain...

ada sapa2 tau kat mana ada class utk belajar memasang alatan tersebut kedlm kenderaan?

pemeriksaan yg di maksudkan samalah gak cam kita guna gas memasak kat umah tu.. kena buat jugak walaupun tak selalu.. tapi menurut user2 yg telah pun menguna kan gas ni selama bberapa tahun, testimoni diorang memang positif, termasuk dari segi penyelenggaraan..

berbanding dgn HFT pulak, memang wajib untuk di reset semula selepas 10,000km! bukan optional dah dan jugak, reset tu memang kena pergi bengkel diorang dan perlu bayar charge...

pasal kajian, ataupun testimoni pengunan di malaysia, bolehlah pergi pada URL link yg di tampal oleh Mr AL tu, sebab sekrg ni, itule communityNGV yg ada kat mesia ni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salaam.

NGV memang bagus, tapi ada keburukan juga:

- Harga sistem mahal: RM4200 ++, HFT paling murah RM2200

- Tak semua stesen ada NGV, susah mau cari.. HFT boleh guna air, mana2 ada air

- Even dah dapat cari, kena queue panjang..nak dapat air tak payah queue

- Bila dah queue dapat isi, hanya boleh isi setakat berapa liter sahaja..then sekejap je dah habis :)

- Pernah tengok besar mana tank NGV kat boot kereta belakang tu? Dah tak boleh nak letak barang kalau balik kampung :) HFT just use 4 liter can go hundreds of km..even later, will upgrade, no need to topup water, will automatically get water from the aircond kondensasi

- Disebabkan tank NGV yg besar di boot, tahukah anda, ianya penyumbang berat kepada kereta anda, maka banyak natural gas digunakan (gas consumption will be higher). HFT kecik je..ukuran lebih kurang 55cm x 45cm x 12.5cm

Besides, have you ever seen any RO Machine selling 1.5 litre for 20sen only? Ada banyak RO machine merata-rata skarang. Senang utk dapat, tak payah beratur. And kalau nak free, boleh guna air pili, siapa kata ada affect performance? And kenapa pilih 1 liter RM1 kalau ada 1.5 liter for 20 sen, atau free water pipe? :)

Ingat, HFT pakai 50% water, 50% fuel is the worst case scenario. Have tested to Waja, save about 70-75% fuel. That means 25% fuel, 75% water

Cuba kira balik:

Kalau beli RO water, 1.5 liter = RM0.20

Maka 1 liter = RM0.12

Maka kalau 75% x 1 liter = RM0.09

25% x 1 liter Fuel RM1.92 = RM0.48

Total = RM0.09 + RM0.48 = RM0.57 (NGV RM0.68/liter)

Tu belum kira, kalau pakai air pipe..air paip sekarang dah bersih..dah banyak rumah pakai filter..yg tak pakai filter pun tak payah risau..semua bersih..kita mandi pun guna air paip biasa..:)

And utk pengguna HFT, anda mungkin akan dapat half road tax, save some more ..skrg dlm process utk dptkan sokongan..

Kereta yg pakai HFT akan produce less carbon and smoke, ekzos lebih bersih and environmental friendly..fikirkanlah..

Biar apa pun, setiap benda ada pro and cons..biasa la tu...terpulang lah pada pengguna..NGV ada lebih kurang, HFT ada lebih kurang..terpulang la utk judge..

Tapi teknologi HFT ada negara lain nak beli dengan harga USD25++ million...tapi Dr Halim, the inventor tanak jual..sbb nak reserve utk Malaysian.

Just my 2 cents..:)

Wallahu a'lam.

Edited by AutoGlobalZone

Share this post


Link to post
Share on other sites

mm.. sebab tu lah thread ni di bukak, iaitu untuk memperbanyakkan lagi stesen NGV di seluruh Malaysia..

NGV is not just hype.. memang bagus kalau guna air.. tapi kalu still dependent ngan fuel like petrol/diesel.. hmm takde makne nya..

Masalah nya stesen je yg tak banyak, kalau banyak stesen takde problem, jadi thread ni di bukak untuk memberitahu supaya dapatlah di usahakan untuk membukak stesen mobile untuk NGV...

Maybe encik autoglobalzone boleh bagitau kut kat sini apa HFT punya warranty punya syarat.. sebab agak blur lah tachnology ni.. adakah ia akan cover warranty kalau defect is becaused of corrosion yg di sebabkan penggunaan air pili?

hmm, lagi satu pasal petrol 25% tu, agak menarik, sebab, adakah HFT punya warranty manual bagitau bahawa boleh berbuat demikian? sebab kena ingat, bila nak claim warranty ni, memacam customer kena soal.. silap jawab, abis le warranty..

Untuk sebuah alternative mcm air ni bukan tak bagus, aku jugak suka, tapi apsal bergantung pada petrol lagi? lagipun even 25% tu boleh berdasarkan user punya self test, adakah penegeluar HFT tu bagi?

4 liter of that water boleh pergi hundreds of kilometer??? :blink: ada benchmarking dari memana indipendent lab ke? mcm AAm ke, motor trader ke.. kalau internal lab.. hehehehe, jadi mcm keter yg Dr Halim tak jadi buat dulu ler.. yg LMG ke apa nama nya...

So, agak bagus jugak kalau benar ada lab result luar (selain manufacturer) yg boleh sah kan bende tu..

takut jadi mcm stromberg ler.. pakai 4 bijik save 20%, kalau camtu pakai 5 set le.. dapat jimat minyak 100% !! hahahaha gurau jer..)

BTW, tangki air HFT ni mana ke rupanya? full tank berapa liter? Harap dapat share...

ada ke memana reslut dari lab luar (selain manufacturer) yg boleh di tengok ni? takut hype je nanti..

(BTW, tolong tanya Dr. Halim dulu buleh tak, apsal diorang kansel LMG yg pakai hydrofuel tu? aku dok tunggu le keter tu orang guna..)

lagi satu.. sekali service (sebenornya reset meter HFT tu, !jgn bagitau orang tau) yg lepas 10,000km tu, berapa user kena bayar? ada sampai seratus ke?

10,000 km ni aku dlm 2 -3 bulan jer..tu yang tanya tu..

Edited by cikgureza

Share this post


Link to post
Share on other sites

mm.. sebab tu lah thread ni di bukak, iaitu untuk memperbanyakkan lagi stesen NGV di seluruh Malaysia..

NGV is not just hype.. memang bagus kalau guna air.. tapi kalu still dependent ngan fuel like petrol/diesel.. hmm takde makne nya..

Masalah nya stesen je yg tak banyak, kalau banyak stesen takde problem, jadi thread ni di bukak untuk memberitahu supaya dapatlah di usahakan untuk membukak stesen mobil untuk NGV...

Maybe encik autoglobalzone boleh bagitau kut kat sini apa HFT punya warranty punya syarat.. sebab agak blur lah tachnology ni.. adakah ia akan cover warranty kalau defect is becaused of corrosion yg di sebabkan penggunaan air pili?

hmm, lagi satu pasal petrol 25% tu, agak menarik, sebab, adakah HFT punya warranty manual bagitau bahawa boleh berbuat demikian? sebab kena ingat, bila nak claim warranty ni, memacam customer kena soal.. silap jawab, abis le warranty..

Untuk sebuah alternative mcm air ni bukan tak bagus, aku jugak suka, tapi apsal bergantung pada petrol lagi? lagipun even 25% tu boleh berdasarkan user punya self test, adakah penegeluar HFT tu bagi?

pasal tangki besar tu pulak, adakah air tak berat? ni kiter citer 62liter of gas( di ulangi GAS), di bandingkan beratnya dengan 62 liter of water.. takkan le pulak, HFT ni cukup nak pakai 1 liter je kut? heheh, be realistic le ...

BTW, tangki air HFT ni mana ke rupanya? full tank berapa liter? Harap dapat share...

Buat masa ini, Dr Halim masih dalam kajian utk buat 100% water..kalau boleh 100%, sudah tentu Dr Halim kena kejar dengan semua multi billion company all over the world...rugi besar diorang..

Cikgureza tak perlu risau pasal corrosion atau karat...sbb bukannya kita nak masuk air ni dalam tangki minyak. Kita simpan air dalam 4 liter tank...then air tu diekstrak kepada Hidrogen and Oksigen...Hidrogen akan dicampurkan kepada fuel...oksigen digunakan utk membantu pembakaran...Perlu ingat, air yg disimpan di tank tidak pegi ke mana...bila dah ekstrak tu, hidrogen yg akan pergi ke fuel, bukannya air yg pergi ke fuel..sifat hidrogen tidak mengaratkan...hanya air (H2O) yg mengaratkan besi...tapi air tidak bergerak ke mana, just dalam tangki 4 liter tu :)

NGV kena pakai berapa liter? HFT just pakai 4 liter air je tapi boleh pegi beratus km..saya pun tak pasti how it works..tapi yg pasti, just 4 liter air je, tak perlu tank besar2..saya dipahamkan oleh pengarah, 1 liter air boleh pegi dalam 670km, ini bermakna 4 liter boleh pergi 2680km..yg nisbah 75% water, 25% fuel tu, sebenarnya 75% air berbentuk gas (setakat beberapa ml air digunakan yg mana air tersebut dipecahkan kepada hidrogen dan oksigen sebelum campur fuel)

Tapi perlu ingat, 70/75% air 30/25% fuel tu utk kete waja..kete lain tak sure...tapi worst case, 50% air, 50% fuel...

Yg pasal bentuk tank and warranty...sekarang ni tak tau detail lagi...maybe selepas launch nanti akan tau..

Wallahu a'lam..

Edited by AutoGlobalZone

Share this post


Link to post
Share on other sites

sekali service (sebenornya reset meter HFT tu, !jgn bagitau orang tau) yg lepas 10,000km tu, berapa user kena bayar? ada sampai seratus ke?

10,000 km ni aku dlm 2 -3 bulan jer..tu yang tanya tu..

sebab memang le initial RM 2+++ je.. tapi kalau dah 3 bulan sekali RM100.. even kalau 3 bulan sekali RM50 pun, tak ke dlm beberapa lama, mencecah RM4500 jugak? plus, dlm beberapa buan lepas tu, lebih lagi dari RM4500..

harap dapat verify bab tu le, sebab for your all info, bila dah launch HFT ni, setiap kali 10,000 km, memang HFT punya sistem tu auto stop, dan kena pegi bengel dia balik untuk reset kan meer tu.. bende tu ok, takde rosak.. kira mcm paksa ler..

Share this post


Link to post
Share on other sites

sekali service (sebenornya reset meter HFT tu, !jgn bagitau orang tau) yg lepas 10,000km tu, berapa user kena bayar? ada sampai seratus ke?

10,000 km ni aku dlm 2 -3 bulan jer..tu yang tanya tu..

sebab memang le initial RM 2+++ je.. tapi kalau dah 3 bulan sekali RM100.. even kalau 3 bulan sekali RM50 pun, tak ke dlm beberapa lama, mencecah RM4500 jugak? plus, dlm beberapa buan lepas tu, lebih lagi dari RM4500..

harap dapat verify bab tu le, sebab for your all info, bila dah launch HFT ni, setiap kali 10,000 km, memang HFT punya sistem tu auto stop, dan kena pegi bengel dia balik untuk reset kan meer tu.. bende tu ok, takde rosak.. kira mcm paksa ler..

Ya betul...kena service..pengarah masih belum decide tapi tak silap dalam range RM40-RM60 setiap kali service..Kalau 3 bln service sekali, baru rm160-RM240 setahun..10 tahun baru mencecah Rm1600-RM2400..baru sama dengan harga RM4500 NGV..

Terpulang la...customers ada hak memilih...consumer rights :)

Wallahu a'lam..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ya betul...kena service..pengarah masih belum decide tapi tak silap dalam range RM40-RM60 setiap kali service..Kalau 3 bln service sekali, baru rm160-RM240 setahun..10 tahun baru mencecah Rm1600-RM2400..baru sama dengan harga RM4500 NGV..

Terpulang la...customers ada hak memilih...consumer rights :)

Wallahu a'lam..

hmm.... gitu ye.. tapi yg tu harga tak confirm lagi lah yer?so, kena tunggu confirm le baru kita tahu nampaknya...bengkel yg boleh buat reset tu pulak nanti banyak ke? harap2 tak payah le beratur..

betul2 ke kau buleh jamin guna air pili pun ok ni? boleh tolong verify tak bende tu ngan manufacturer, since kau pun dah iklan yg kau jual bende tu (kot). Kalau diorang pun tak rekomen, maka, sama le citer nya...

Kalau mengikut apa yg aku paham dari manufacturer, ratio 50:50 iaitu petrol:air, jadi bermakna, 50% petrol:50% air.... dan dari air tu lah hydrogen tu akan di produce..

so, air yg 50% tadi setelah H2 nya terpisah dari 0, maka air yg hanya ada o tadi terpaksa di keluarkan dari tempat proses, betul tak? dan perlu lagi masuk 50% air yg baru dan ada H2 lagi... bgitulah jadinya..

so, berapa exatcly dari 4 liter air tadi bole di gunakan untuk produce kan H2?

maksud aku, berapa banyak h2 boleh di hasilkan dari 4 liter air suling tu?

dan berapa banyak kah yg di gunakan hydrogen setiap kali 100km?

plus, blehkah kau jamin RO dari vending machine tu lah 'air suling' yg di rekemen oleh manufacturer, dan pengunaan air RO tu takkan effct warranty?

(aku tanya ni bukan apa, tapi maklumat pasal HFt ni memang kabur giler..yg ada HFT dari negara lain..tapi dah kau kata DrHalim punya tu HFT technology lain, aku assume maklumat HFT dari negara lan tu tak sama lah... jadi sepcifically aku tanya ni, HFt dari company kau lah ni ye,.. auto)

tapi kau sure ke petrol tu 25% pun dah cukup? sebab kalau ikut report dalam website mida: ( http://www.mida.gov.my/beta/view.php?cat=14&scat=1205)

A Malaysian scientist and Director of Hydrogen Fuel Technology(M) Sdn Bhd, Dr Halim Mohd Ali, has developed a breakthrough Hydrogen Fuel Technology, known as Hydroxene, that is able to save fuel consumption by more than 50 %, by using water as a supplementary fuel to petrol.

The technology involves the splitting of water molecules into hydrogen and oxygen through high compression nano-technology before being pumped into the fuel line, he said. The new fuel mixture of petrol or diesel, hydrogen and oxygen is then injected into the engine where combustion takes place.

More than RM12million had been spent on hydroxene research and development over the last four years, with 40 % of the fund coming from overseas, including Europe and the US, he said.

Hydroxene, was first patented four years ago but a re-filing of the patent would be made in the next two months, he indicated. Dr Halim claims that only 12 people in the world know how hydroxene works but their knowledge is limited to about 70% of the technology.

Offers have been made for him to sell the technology, some from overseas, amounting to US$26 mil (RM95.7million), but he would prefer that the technology remains in the country.

Dr Halim, who has a doctorate in Physics from Birmingham University, operates a research centre in Putrajaya.

so part yg aku bold tu lah yg aku tanya.. dan adakah kau je yang test endiri tanpa kebenran manufacturr untuk just guna 25% petrol je?

part yg aku garis tu pulak adala statement yg penting, iaitu sebagai support fuel to petrol.

so, confirm ke kalau takde petrol pun buleh?

sory lah, tapi maklumat yg aku dapat agak bercangah sikit dgn statement kau.. dan jugak, kau takde pun bagitau aku mana2 lab test indipendent selain manufacturer yg buat semua2 test ni..jadi, kalau ada, bagi le link untuk results tu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salaam semua.

Harga varies...daripda Rm2200 to RM3600 ++...depends on cc..nnti akan diberitahu kemudian..

Air pili ni diberitahu oleh salah seorang director...insya Allah ok...lagi bersih lagi bagus..

1 liter air boleh pergi dalam 670km..so kalau 4 liter...boleh kali, 670km x 4...kalau pengiraan tepat...hanya Dr Halim yg tau...

HFT ni daripada company Dr Halim..dia yg buat..company aku hanya lah wakil...kind of partnership..

50% air 50% fuel adalah worst case scenario..guaranteed by Dr Halim...tapi tested on waja boleh pegi 70-75% air, 25-30% fuel..

2 hari lepas, baru dpt info terbaru yg mana insya Allah Dr Halim dlm proses utk create engine system with 100% water pulak...cuma bila siap tu...tak sure :)

Wallahu a'lam..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salaam semua.

Harga varies...daripda Rm2200 to RM3600 ++...depends on cc..nnti akan diberitahu kemudian..

Air pili ni diberitahu oleh salah seorang director...insya Allah ok...lagi bersih lagi bagus..

1 liter air boleh pergi dalam 670km..so kalau 4 liter...boleh kali, 670km x 4...kalau pengiraan tepat...hanya Dr Halim yg tau...

HFT ni daripada company Dr Halim..dia yg buat..company aku hanya lah wakil...kind of partnership..

50% air 50% fuel adalah worst case scenario..guaranteed by Dr Halim...tapi tested on waja boleh pegi 70-75% air, 25-30% fuel..

2 hari lepas, baru dpt info terbaru yg mana insya Allah Dr Halim dlm proses utk create engine system with 100% water pulak...cuma bila siap tu...tak sure :)

Wallahu a'lam..

encik autoglobalzone...

aku bukan lah nak menidakkan kan HFT ni, yg mana HFT ni adalah bagus, cumanya masih ada kelemahan iaitu pergantungan pada petrol sebagi main fuel dia..

mintak maap kalau aku cakap gini, tapi, orang yg nak jual barang, dia sangup promise apa saja untuk melakukan jualan produk dia.. sampaikan ombak sunami tu pun dia boleh kata yg dia boleh tahan, demi untuk jual produk yg di bwaknya. Yg menghadapi kesan selepas jualan adalah customer sedniri..

begitulah juga encik auto ,yg mana manufacturer sendiri pun hanya berani confrm kan 50% je, dan takde sbarang statement rasmi setakat ini yg kata bleh pergi 25% melainkan apa yg encik auto ceritakan kat sini...

so boleh lah saya katakan yg encik auto ni menjual barang- tapi tak realistik...

statement rasmi yg saya katakan adalah dari report di newspaper ataupun public bulletins yg tak de kena mengena dgn Dr.Halim...

kalau buat claim sendiri, DVD cetak rampok pun boleh jadi original...

BTW: tested on waja tu adalah user tesimoni kau kan? aku tak rasa pun Dr Halim sendiri (sekarang) berani nak confirm yg pakai petrol up to 25% jer.

Edited by cikgureza

Share this post


Link to post
Share on other sites

ini yang dikatakan keSEIMBANGan

disebut2 dari dulu2 hingga kini....

masing2 ada kelebihan

masing2 ada kekurangan....

masing2 boleh menguntungkan...

masing2 boleh mengecewakan....

yang UNTUNG bila meletakkan sesuatu itu di tempatnya

dan rugi lah yang ter SALAH letak

diBEKALkan AKAL untuk menilaiya

tidak SATU pun yg sempurna, takat level di bawah 100%

kerana yang sempurna hanya SATU

100% sempurna....

mengaku2 SEMPURNA itu berERTI mengaku menjadi YANG SEMPURNA

semoga maklumat cikgureza dan autoglobal memberi input kepada OTAK

dan seterusnya AKAL akan menilai...

maaf kalau terLARI dari landasan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ini yang dikatakan keSEIMBANGan

disebut2 dari dulu2 hingga kini....

masing2 ada kelebihan

masing2 ada kekurangan....

masing2 boleh menguntungkan...

masing2 boleh mengecewakan....

yang UNTUNG bila meletakkan sesuatu itu di tempatnya

dan rugi lah yang ter SALAH letak

diBEKALkan AKAL untuk menilaiya

tidak SATU pun yg sempurna, takat level di bawah 100%

kerana yang sempurna hanya SATU

100% sempurna....

mengaku2 SEMPURNA itu berERTI mengaku menjadi YANG SEMPURNA

semoga maklumat cikgureza dan autoglobal memberi input kepada OTAK

dan seterusnya AKAL akan menilai...

maaf kalau terLARI dari landasan....

aku tak paham cakap style mapley cam ni.. so aku assume ini adalah teka-teki 18 kerat lah..

jadi jawapan kepada teka teki kau tu adalah: Halipan (Lipan)

Ataupun maybe maksudnya gini:

di katakan ada 8 orang je yg tau teknik/teori memcahkan gas H2 dengan O dlm dunia ni. Dan 7 orang dari mereka hanya tahu 70% je.. dan ilmu yg di katakan 100% tu hanya ada pada Dr.Halim ni je kut... Ye tak? itu ke maksudnya rangkap yg ni :

mengaku2 SEMPURNA itu berERTI mengaku menjadi YANG SEMPURNA

BTW, aspirasi untuk 100% hydrogen tu memang bagus, memang hebat.. cumanya, sifat hydrogen seperti yg kita tahu (dan bukan rahsia untuk 8 orang dlm dunia ni je!) adalah, hydrogen saja amatlah panas.. dan kalaulah di gunakan 100% dlm combustion chamber (tanpa fuel support dari petrol/diesel), emmm entahlah...

harap2 Dr. Halim tu dapat mengatasi masalah panas ni je lah.. Aminn...

LLagi satu, auto, since kau kata kau dah pakai HFt ni.. cuba tgk, bila jalan dlm 3000rpm, berapa temperature engine tu ye? harap dapat memberi jawapan jujur dan bukan jawapan salesman..

Domo arigatou...

Share this post


Link to post
Share on other sites

teruskan usaha...

usaha tangga kejayaan...

yang tak faham tuh abaikan saja...

yang penting saling faham memahami...

cuba elakkan salah faham....'

Share this post


Link to post
Share on other sites

persaingan yang sihat dengan hydrofuel..well kita tunggu dan lihat..

tetapi bak dalam filem p ramlee..hydrofuel tetap menjadi pooojaan hatiku..

takda tank kat boot keta..tak perlu hose yang panjang dok loop dari belakang keta..jimat space bonet..tangki takyah beso2..

lepas nie takyah refill air kat dalam tank..dan macam2 lagi daa.. :rolleyes:

Air gerakkan kereta

Oleh Mohd Husni Mohd Noor

[email protected]

ZFAS Technologies (zfasTech), pengeluar produk jimat minyak, NeoMagnet melabur lebih RM2.25 juta bagi memperkenalkan produk FuelWater yang menggunakan air sebagai bahan api kedua untuk kenderaan petrol.

FuelWater yang dibangunkan dengan teknologi nano dan ion itu menggunakan air sebagai bahan api tambahan sekali gus mengurangkan penggunaan petrol.

Pengarah Eksekutif ZfasTech, Zikri Fuad Abdul Salam, berkata teknologi itu hanya menggunakan nisbah penggunaan petrol antara 60 hingga 70 peratus berbanding 100 peratus petrol sebelum ini bagi mengerakkan enjin kereta.

Menerusi sistem itu, katanya, molekul air (H2O) akan diekstrak kepada atom hidrogen sebagai bahan api tambahan manakala atom oksigen pula sebagai pemangkin untuk pembakaran.

“Bagaimanapun, petrol masih digunakan sebagai bahan api utama tetapi pada kadar yang kurang dan sistem yang dibangunkan ini adalah alternatif kepada pengguna bagi menjimatkan perbelanjaan petrol.

“Produk ini dilengkapi dengan tangki air mini yang dipasang di bonet kereta, sistem paip dan penapis ke hadapan enjin dan sistem penukar di enjin yang disambung ke sistem pembakaran enjin.

“Selain itu, FuelWater dipasang seperti sistem pemasangan gas asli (NGV) dan pengguna hanya perlu mengisi air ke dalam tangki yang dipasang di bonet kereta,†katanya pada sidang media selepas taklimat mengenai produk itu di Gombak, baru-baru ini.

Zikri Fuad berkata, setiap tangki air dapat menampung perjalanan sejauh 150 hingga 200 kilometer dan boleh ditingkatkan pada masa depan untuk perjalanan sehingga 450 hingga 500 kilometer.

Menurutnya, sistem FuelWater adalah antara alternatif terbaik dari segi praktikal dan kos yang efektif dan boleh digunakan untuk kebanyakan kenderaan petrol.

“FuelWater akan mula dipasarkan di pasaran tempatan pada pertengahan tahun depan pada harga sekitar RM600 seunit termasuk kos pemasangan,†katanya.

Zikri Fuad berkata, sistem itu sudah melalui proses pembangunan dan penyelidikan (R&D) lebih dua tahun dengan kos sebanyak RM50,000 sebulan dan kini dalam proses terakhir penyelidikan.

Katanya, produk itu sesuai dipasang kepada kebanyakan kenderaan yang menggunakan petrol sama ada sistem suntikan atau karburetor dan ia lebih praktikal berbanding NGV, gas asli cecair (LPG) dan elektrolisis.

Sementara itu, produk pertama dikeluarkan zfasTech iaitu NeoMagnet sudah terjual 7,500 unit.

Edited by xQue

Share this post


Link to post
Share on other sites

persaingan yang sihat dengan hydrofuel..well kita tunggu dan lihat..

tetapi bak dalam filem p ramlee..hydrofuel tetap menjadi pooojaan hatiku..

takda tank kat boot keta..tak perlu hose yang panjang dok loop dari belakang keta..jimat space bonet..tangki takyah beso2..

lepas nie takyah refill air kat dalam tank..dan macam2 lagi daa.. :rolleyes:

Air gerakkan kereta

Oleh Mohd Husni Mohd Noor

[email protected]

ZFAS Technologies (zfasTech), pengeluar produk jimat minyak, NeoMagnet melabur lebih RM2.25 juta bagi memperkenalkan produk FuelWater yang menggunakan air sebagai bahan api kedua untuk kenderaan petrol.

FuelWater yang dibangunkan dengan teknologi nano dan ion itu menggunakan air sebagai bahan api tambahan sekali gus mengurangkan penggunaan petrol.

Pengarah Eksekutif ZfasTech, Zikri Fuad Abdul Salam, berkata teknologi itu hanya menggunakan nisbah penggunaan petrol antara 60 hingga 70 peratus berbanding 100 peratus petrol sebelum ini bagi mengerakkan enjin kereta.

Menerusi sistem itu, katanya, molekul air (H2O) akan diekstrak kepada atom hidrogen sebagai bahan api tambahan manakala atom oksigen pula sebagai pemangkin untuk pembakaran.

“Bagaimanapun, petrol masih digunakan sebagai bahan api utama tetapi pada kadar yang kurang dan sistem yang dibangunkan ini adalah alternatif kepada pengguna bagi menjimatkan perbelanjaan petrol.

“Produk ini dilengkapi dengan tangki air mini yang dipasang di bonet kereta, sistem paip dan penapis ke hadapan enjin dan sistem penukar di enjin yang disambung ke sistem pembakaran enjin.

“Selain itu, FuelWater dipasang seperti sistem pemasangan gas asli (NGV) dan pengguna hanya perlu mengisi air ke dalam tangki yang dipasang di bonet kereta,†katanya pada sidang media selepas taklimat mengenai produk itu di Gombak, baru-baru ini.

Zikri Fuad berkata, setiap tangki air dapat menampung perjalanan sejauh 150 hingga 200 kilometer dan boleh ditingkatkan pada masa depan untuk perjalanan sehingga 450 hingga 500 kilometer.

Menurutnya, sistem FuelWater adalah antara alternatif terbaik dari segi praktikal dan kos yang efektif dan boleh digunakan untuk kebanyakan kenderaan petrol.

“FuelWater akan mula dipasarkan di pasaran tempatan pada pertengahan tahun depan pada harga sekitar RM600 seunit termasuk kos pemasangan,†katanya.

Zikri Fuad berkata, sistem itu sudah melalui proses pembangunan dan penyelidikan (R&D) lebih dua tahun dengan kos sebanyak RM50,000 sebulan dan kini dalam proses terakhir penyelidikan.

Katanya, produk itu sesuai dipasang kepada kebanyakan kenderaan yang menggunakan petrol sama ada sistem suntikan atau karburetor dan ia lebih praktikal berbanding NGV, gas asli cecair (LPG) dan elektrolisis.

Sementara itu, produk pertama dikeluarkan zfasTech iaitu NeoMagnet sudah terjual 7,500 unit.

erk.. 70% petrol? wow..jimat ke tu?

let see.. kalau NGV jimat 100% petrol manakla bende ni pulak hanya jimat 70% petrol.. mana pulak yg aku nak pilih ye?

hmmm....

Share this post


Link to post
Share on other sites

erk.. 70% petrol? wow..jimat ke tu?

let see.. kalau NGV jimat 100% petrol manakla bende ni pulak hanya jimat 70% petrol.. mana pulak yg aku nak pilih ye?

hmmm....

terbalik la cikgu... 70% petrol.. so jimat 30% je...

ish maner satu statment yg ok nie.. den pon nak wat reserch... tapi makin cari makin finin..

tolong.....

tech nie masih dalam xperiment ker..? bila nak louch? biodesel pon xdengar brita... mcm hangat2 taik ayam jer...

den nak melabur pon takut...

camner erk cikgu..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ada sini,apsal?

saya baru bercadang nak install ngv pada waja 1.6 . tapi tak pasti apa sistem yang sepatutnya saya pilih bagi budget rm4300. so, nak minta nasihat dari cikgu lah ni. sistem apa yang sepatutnya diguna. dan bagi sikit tips sebagai panduan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...