Jump to content
darkstar

Seo Website

Recommended Posts

Akum semua, aku nk tanya macam mana agaknya nak kasi website kita tu pagerank PR google dia tinggi. Ada tak tips-tips atau kaedah yg kita boleh gunapakai nak kasi website kita ni dapat ranking yg bagus dalam google. sekian tima kasih

Share this post


Link to post
Share on other sites

waa. nampak mcm senang je. ada tak contoh website yg korang buat sendiri yang PR result nya lebih dari 5? Kalau semudah meta tags dan buat iklan aku rasa semua org dah boleh capai PRnya tinggi-tinggi. Mesti ada tips-tips yg lain ;)

Edited by anonymous

Share this post


Link to post
Share on other sites

cara2 PR ni die tgk keyword dan ada ranking jgk kat keyword tu

ranking keyword :

1st : nama domain (www.yahoo.com)

2nd : subdomain (mail.yahoo.com)

3rd : directory (www.yahoo.com/webmail)

ranking2 ln dlm consideration :

brape byk keyword dlm page (tp cara ni kdg2 xberkesan, byk spam)

meta tag (jgn abuse, silap2 kne ban)

brape kali update website (blog = tggi, static = rendah)

ada brape site yg link ke ko (lg byk site link = lg tggi PR)

ada lg la, aku pon x brape ingt da :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

waa. nampak mcm senang je. ada tak contoh website yg korang buat sendiri yang PR result nya lebih dari 5? Kalau semudah meta tags dan buat iklan aku rasa semua org dah boleh capai PRnya tinggi-tinggi. Mesti ada tips-tips yg lain ;)

benda ni mmg senang cuma rajin x rajin je.kena kaji teknik2. promotion mesti berterusan bro, konsisten. kalo sehari je iklan/promotion mmg x lepas la. dan salah satu benda paling penting ialah keunikan sesuatu website tu. lain dari yang lain. paling senang buat benda kontroversi skit, biar meletup satu malaya. hehe....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ngeh ngeh ngeh.. siti ana je ada.. iza takdok doh..

hang bila nak mai sini ?

sumber sifoo.com by kidino

Baca Baik2...

OK, mula2 biar aku explain serba sedikit macam mana website kita diindeks oleh search engine. Kita boleh submit ke search engine tapi tak payahlah. Rugi effort dan masa.

Search engine ada robot - spider robots. Spider robots ni akan browse website demi website dengan ikut link-link yang ada. Eventually, kalau ada orang yang dah listed dalam search engine link kepada kepada kita, spider robot akan jumpa website kita.

Sebab tulah tak payahlah submit atau guna any submission service. Kalau nak submit pun, hanya submit pada direktori.

Apa beza search engine dengan direktori?

Direktori ni adalah website yang menyenaraikan website-website satu persatu. Search engine simpan data website.

Direktori takde spider robot. Biasanya manusia yang maintain - approve atau reject website yang nak disenaraikan. Search engine ada spider robot untuk buat indexing.

Contoh direktori - kalau nak submit kat sini OK

http://dmoz.org

http://zeal.com

http://linkopedia.com

http://joeant.com

http://goguides.org

http://sevenseek.com

Contoh search engine - tak payah submit

http://google.com

http://yahoo.com

http://msn.com

http://alltheweb.com

http://altavista.com

Macam mana optimize website untuk keyword tertentu

OK - takde satu penerangan yang paling sempurna. Kalau ada pun, esok lusa search engine mungkin tukar algorythm penyenaraian dia orang so keadah optimization sekarang ni mungkin dah tak berapa sesuai untuk sok-sok. So aku nak cover yang basic2 jea.

Ada dua perkara yang kita boleh buat.

On-site optimization

Off-site optimization

On-site Optimization

Ni adalah di mana kita kemaskini website kita sendiri untuk frasa yang ingin ditarget.

meta keyword

Format dia macam ni ...

<meta name="keyword" content="frasa 1, frasa 2">

Biasanya aku akan target satu keyword dengan satu page. So untuk metak keyword ni aku letak upto 5 frasa jea. Keyword lain, letak kat page lain.

meta description

Format dia macam ni ...

<meta name="description" content="sedikit penerangan tentang webpage">

Tulis satu penerangan ringkas - 200 to 250 aksara. Dan pastikan guna frasa yang nak ditarget.

<h1> dan <h2>

Aku akan guna <h1> untuk nama website dan <h2> untuk frasa yang ditarget dalam web page tu. Kalau aku ada satu website berkenaan baseball dan aku namakan website tu Baseball Equipment, tapi for this particular page, ianya adalah artikel berkenaan Mizuno Baseball Bat - so kedua-dua ni akan ada dalam web page tu.

<h1>Baseball Equipments</h1>

<h2>Mizuno Baseball Bats</h2>

Dan kalau nak cantik - gunalah CSS untuk override format <h1> dan <h2>

meta description

Kandungan artikel. Aku try dapatkan at least 2% intensity ulangan frasa, tapi tak lebih dari 5%. Meaning, kalau artikel tu ada 500 patah perkataan dan frasa Mizuno baseball bats diulang 10 kali - itu adalah 2% intensity.

link guna perkataan - bukan image

Bila link ke page yang lain, gunakan frasa yang mana page tu target. Kata dari main page ke Mizuno baseball bats - gunakan frasa tu dalam link. So dapatlah kod yang macam ni.

<a href="mizuno-bats.htm">Mizuno Baseball Bats</a>

sitemap

Sitemap adalah di mana ianya menyenaraikan link ke semua web page dalam website. Kalau terlalu banyak page, like 500+, mungkin boleh buat 5 atau 10 sitemap. Pastikan ianya link di antara satu sama lain.

Ni memudahkan search engine spider untuk browse dan indeks seluruh website.

Off-site Optimization

Ni adalah di mana kita dapatkan link ke website kita. Search engine sekarang dah pandai - dia akan tengok berapa banyak orang link ke kita. Dan dia juga akan tengok orang link ke kit guna frasa apa.

Jadi kat sini, kita kena dapatkan orang link kepada kita menggunakan frasa yang sedang ditarget tu. Dan mestilah gunakan link dengan text - bukan dengan image.

Macam mana nak dapat - email lah mintak. In exchange - boleh bayar ke atau link balik kat dia. Worse dia kata tak mau jea. Tak rugi apa-apa.

Perkata Penting Lain ...

Saingan - Competitors

Lagi satu, sebelum target mana keyword, mungkin nak try tengok gak website yang tersenarai dengan keyword tu ada berapa orang link kat di. Part ni boleh guna marketleap.com

Example - mizuno baseball bats - URL dan incoming links on Yahoo

www.batterschoice.com - 197

www.sport2000.net - 138

www.justbats.com - 823

So ni adalah competitor kita. Kalau agak2 boleh lawan, then proceedlah. Boleh try optimize untuk mizuno baseball bats.

Ada demand tak ... ??

Lagi satu - sebelum target sesuatu frasa, pastikan dulu frasa tu ada demand. Meaning frasa tu di cari orang. Buat apa listed #1 dalam Yahoo, Google dan MSN untuk frasa 'frasa giler' - takde sapa yang carik!

Kalau nak tau roughly jumlah demand (carian) yang berlaku pada bulan lepas, boleh try ni

http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion/

Rasanya tu jealah dulu. Sekarang belanja aku ice-blended caramel! Hehehehe ... ada rasa macam dapat info RM50 tak?

So far aku buat macam nilah. Dan first up, kena tau yang memang makan masa. Nak dapat listing dalam direktori memang cepat tapi kalau nak listing dalam search engines - pengalaman aku - antara 2 week to 6 months.

Google aku tak berapa arif. Dulu2 dalam 2003, kaedah ni memang berkesan. Tapi sekarang cukup efektif dengan Yahoo & MSN. Lebih2 lagi sejak MSN & Yahoo masing guna algorythm sendiri. Dulu Yahoo pakai result dari Google dan MSN pulak dari Inktomi. Tapi sekarang Yahoo dan beli Inktomi dan develop search engine sendiri dengan Inktomi. Tapi MSN plak develop search engine sendiri dari scratch.

Aku tak jamin, tapi aku rasa kalau follow elok ni - Yahoo & MSN boleh dapatlah ranking first page - insyaAllah boleh.

Selamat mencuba

Share this post


Link to post
Share on other sites

bercakap memngenai cms..nk improve seo kalau boleh upah org untuk buat cms/[coklat ubat batuk] ko sendiri.(untuk buang komponen yg tk berguna dan queries yg buat server lambat)..

contoh cms yg bagus untuk seo adalah joomla(seperti yg aku guna pada website aku) php-nuke banyak otai webmaster suruh jangan pakai unutk seo. Walaubagaimanapun, t'dapat banyak guide kt internet cara nk optimize php-nuke untuk seo.

yg terbaik jika korang nk buat simple ialah wordpress. Sebab website cam technorati leh link gi website ko. lagipun wordpress ni senang sikit search engine robot untuk crawl die.

last but not least: bina website dengan content yg banyak+berkualiti. Ini pelaburan jangka masa panjang.

ni aku senaraikan beberapa tips penting (dalam BI)

Simple SEO tactics

1. Use keywords for your file names.

2. Avoid automatic submissions to the top search engines

3. Use your keyword in your page title

4. get your page linked from other sites

5. Avoid using Java & frames in your pages

6. Use your keywords 2 - 4 times in the first 250 words of your body text

7. Do not use meta refresh command

8. No text that is the same color as background

9. Use links that contain your keywords.

10. You can use your keyword in the image alt tag.

11. Use your keywords in plural

12. Keep meta tage descrption to less than 25 words

13. Keep meta tag keyword list less than 1000 characters

Here's the expanded version

Basic SEO Checklist

1. Keyword in Title tag - close to beginning (Niche Keyword research through Keyword tools like Wordtracker, Overture)

Title tag 10 - 60 characters, no special characters

The Florida Update EVEN penalized for this,

as part of the OOP. That was absurd, but effective.

2. Keyword in description meta tag

Shows theme - less than 200 chars.

(Was part of Google Florida OOP)

Google no longer relies upon this tag, but frequently uses it.

3. Keyword in keyword metatag (Listed comma-separated keywords in the keywords meta tag )

Shows theme - less than 10 words.

(Was part of Google Florida OOP)

Every word in this tag MUST appear somewhere in the body.

If not, it will be penalized for irrelevance.

NO single word should appear more than twice.

If not, it is considered spam. Google purportedly no longer values this tag, but others

4. Keyword in H1, H2 and H3

Use H1 font style

(Was part of Google Florida OOP)

5. Keyword density in body text 10% - (all keywords/ total words)

Some report topic sensitivity - the keyword spamming threshold varies with the topic?

6. Individual keyword density ? 1 - 6% - (each keyword/ total words)

7. Keyword font size

In strong, bold, italic, etc.

8. Keyword proximity (for 2+ keywords)

9. Adjacent is best

10. Keyword phrase order

11. Keyword prominence (how early in page/tag)

Most important at top of page, in bold, in large font

12. Developed keyword rich body text. At least 250 words

13. Added descriptive ALT text to all images. Specified image height and width for all images. Used descriptive text and keywords within all hyperlinks

14. Provided static HTML links to all pages on your website

15. Placed keyword-rich copy in the top half of your page

16. Used bold font and italics to format important text

17. Minimised amount of code on the page - stored JavaScript in an external file

18. Ensured that your pages are easy to read, to find and to navigate

19. Used keywords in your URL, subdomains and file names

20. Drafted a link development plan

21. Keyword Stemming, stem your keywords. Use singular, plural, past forms, etc.

22. Keyword Semantics -- Make use of synonyms and don't spam your site with one and the same keyword.

23. Google/Yahoo Sitemap Submission.

24. Checking Broken Links and W3C validation (Validation Every site should validate, or get as near to it as is feasible)

25. Internal Linking ( Linking other pages of our website through particular targeted keywords for easy navigation and letting spiders to crawl)

regards,

fuad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...