Jump to content
Sign in to follow this  
mucilloz

Melajukan Dan Memantapkan Streamyx...

Recommended Posts

ingat aku punya sorang rupanya ade jugak yg kene... lihat gambar dibawah ini..

Sebelum Problemm

user posted image

Masa Problem 4/11/2005 ....Sehingga Sekarang

user posted image

KRONOLOGI STREAMYX RUMAH AKU...

-masalah speed lost 50%

-masalah line phone bising

1. Aku call 1300. 4 hari (8/11/2005) kemudian dtg telekom check connection dari botol kicap terbalik tuh sampai kat tiang belakang rumah aku sebab aku cakap ade noise interrupt. Pastu clear. Technician Streamyx call tanya speed dah ok belum. Aku cakap belummmmmm. Semua sudah bikin. Technician tak puas hati dgn penjelasan aku... dia dtg rumah check dia cakap dah tukar port yg paling baru... dia tak puas hati sebab aku report masih ade problem dia bawak modem adsl dia test.. speed masih sama... untuk memuaskan hati dia...aku pasang 1 pc 3 bijik laptop untuk dia test speed. Masih sama jugak.

2.Aku call dia punya supervisor technician kuantan on 9/11/2005. Dia memberi jawapan yang rumah aku jauh dari exhange. Aku terkejut beruk. Aku pakai dekat setahun lebih 1Mbps kenapa tetiba lost download speed 50%. Mcm2 alasan yg dia bagi masalah cuaca, masalah kelembapan, copper lama la dan mcm2 alasan yg di reka.

3.Tiba-tiba (10/11/2005) technician yg dtg kat rumah call dia suruh test dgn speedormeter. KELAJUAN AKU KEMBALI KEPADA ASAL! Aku GEMBIRA. Aku tanya kat technician tu apa masalahnya dia cakap tak ada apa2 biasa je. Kemungkinan effect semasa pihak streamyx tambah port baru. Persoalannya:

-kalau upgrade mesti makin baik service tapi sebaliknya?

-adakah supervisor dengan perkerja bawahan tak sependapat?

4. On 13/11/2005 aku pergi ke Kuala Lipis Bercuti Disana.

5.Aku balik on 25/11/2005 masalah berlaku lagi. Aku terus call 1300. Technician dtg on 26/11/2005. Dia tak masuk rumah. Seolah2 tahu apa masalah yg aku hadapi. Bincang kat pintu pagar rumah aku. Dia cakap Server kat KL ade Problem. Terus balik. 27/11/2005 aku bercuti ke Kuala Lipis.

6.Aku kembali semula ketempat asal on 31/12/2005. Probleam yg sama lost 50% download speed. Aku tak sempat nak call 1300 aku kene fly to Rompin on 1/1/2006. Then bila balik 4/1/2005 malam tu terus call 1300 buat report balik. Takkan dah dekat sebulan server problem aku sound operator bertugas.. kesian dia. Sampai sekarang technician tak mai dah rumah aku. Selang dua hari call 1300 report dah close. Respond yg diberi port telah ditukar. Tapi kenapa download speed masih tak berubah........

Jadi sehingga sekarang memang cukup misteri...

INFO:

-Telefon 1300 masa menunggu ialah 5 minit masa untuk menyemak 2 minit untuk menghabiskan satu sesi report mengreport dan check mengecheck ialah 5 minit semuanya memakan masa antara 10 minit hingga 15 minit....Aku tanya ramai ke buat report sampai kene tunggu 5 minit operator CAKAP TAKDA...

SEHINGGA SEKARANG MASALAH BELUM SELESAI...

SEKIAN TERIMA KASIH.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

ingat aku punya sorang rupanya ade jugak yg kene... lihat gambar dibawah ini..

Sebelum Problemm

user posted image

Masa Problem 4/11/2005 ....Sehingga Sekarang

user posted image

KRONOLOGI STREAMYX RUMAH AKU...

-masalah speed lost 50%

-masalah line phone bising

1. Aku call 1300. 4 hari (8/11/2005) kemudian dtg telekom check connection dari botol kicap terbalik tuh sampai kat tiang belakang rumah aku sebab aku cakap ade noise interrupt. Pastu clear. Technician Streamyx call tanya speed dah ok belum. Aku cakap belummmmmm. Semua sudah bikin. Technician tak puas hati dgn penjelasan aku... dia dtg rumah check dia cakap dah tukar port yg paling baru... dia tak puas hati sebab aku report masih ade problem dia bawak modem adsl dia test.. speed masih sama... untuk memuaskan hati dia...aku pasang 1 pc 3 bijik laptop untuk dia test speed. Masih sama jugak.

2.Aku call dia punya supervisor technician kuantan on 9/11/2005. Dia memberi jawapan yang rumah aku jauh dari exhange. Aku terkejut beruk. Aku pakai dekat setahun lebih 1Mbps kenapa tetiba lost download speed 50%. Mcm2 alasan yg dia bagi masalah cuaca, masalah kelembapan, copper lama la dan mcm2 alasan yg di reka.

3.Tiba-tiba (10/11/2005) technician yg dtg kat rumah call dia suruh test dgn speedormeter. KELAJUAN AKU KEMBALI KEPADA ASAL! Aku GEMBIRA. Aku tanya kat technician tu apa masalahnya dia cakap tak ada apa2 biasa je. Kemungkinan effect semasa pihak streamyx tambah port baru. Persoalannya:

-kalau upgrade mesti makin baik service tapi sebaliknya?

-adakah supervisor dengan perkerja bawahan tak sependapat?

4. On 13/11/2005 aku pergi ke Kuala Lipis Bercuti Disana.

5.Aku balik on 25/11/2005 masalah berlaku lagi. Aku terus call 1300. Technician dtg on 26/11/2005. Dia tak masuk rumah. Seolah2 tahu apa masalah yg aku hadapi. Bincang kat pintu pagar rumah aku. Dia cakap Server kat KL ade Problem. Terus balik. 27/11/2005 aku bercuti ke Kuala Lipis.

6.Aku kembali semula ketempat asal on 31/12/2005. Probleam yg sama lost 50% download speed. Aku tak sempat nak call 1300 aku kene fly to Rompin on 1/1/2006. Then bila balik 4/1/2005 malam tu terus call 1300 buat report balik. Takkan dah dekat sebulan server problem aku sound operator bertugas.. kesian dia. Sampai sekarang technician tak mai dah rumah aku. Selang dua hari call 1300 report dah close. Respond yg diberi port telah ditukar. Tapi kenapa download speed masih tak berubah........

Jadi sehingga sekarang memang cukup misteri...

INFO:

-Telefon 1300 masa menunggu ialah 5 minit masa untuk menyemak 2 minit untuk menghabiskan satu sesi report mengreport dan check mengecheck ialah 5 minit semuanya memakan masa antara 10 minit hingga 15 minit....Aku tanya ramai ke buat report sampai kene tunggu 5 minit operator CAKAP TAKDA...

SEHINGGA SEKARANG MASALAH BELUM SELESAI...

SEKIAN TERIMA KASIH.......

maksudnya dah hampir setahun laa problem ni berlaku???

mmg giler ahh..

kalu aku mmg panas + hot giler aa...

ko tajder member ker yg kejer dgn tm ker,tmnet ker,

boleh soh diaorg check kan..

pendapat aku,diorg nii masih kurang ilmu + pengalaman cetek..

tu ajer ..

tapi pendapat aku bukannya betul sgt pon... tongue.gif

hhehehhehehhe,,....

klu ko nak setelkan problem nii..

ko call bahagian installer streamyx..

buat bising kat saner...

tahu laa aper yg diaorg kan buat nanti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalo call stimix call center pon kalo diorg tgk docket da close diorg open report baru jek...bukan tau pe pe pon punca masalah ko...pape hal cari technician yg handle kawasan ko...x logik sunggu alasan technician tu bg kat kat ko...kalo sume alsan yg dia bagi tu betol y ko bleh dpt 1mb dulu tol x?? ngko buat surat letak kat surat khabar kompom masalah settle dgn laju....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh memang sakos tul pihak streamyx rupanya2 id aku package 512kbps.. Diorg dah upgrade port tapi tak UPGRADE ACCOUNT.. Bertapa sakosnya diorg!!!!

Aku sendiri pegi apply kat kedai telekom. Tak silap aku akhir tahun 2004 dia buat promosi user 512kbps (RM77) upgrade 1Mbps free selama 3 bulan lepas habis 3 bulan dia automatik naik RM99.

Aku tak tahu sebab yg bayor bil bapak aku...Arghhhh sakos betul.... Ada jugak hikmah ayahanda naik haji... Memang betul account sekarang kene match dengan line. Kalau account (login id) 512kbps port cucuk 1Mbps dia sekat bandwidth macam aku dapat separuh........Ni tengah tunggu dia upgrade account aku.... adeh apo la streamyx ni....

Share this post


Link to post
Share on other sites

memang pon... dia sekat kat a/c..

aku dah test dah... lantak lah line ko beratus mb... kalau a/c 512k..dapat tu jugak..

tapi biasa lah tm net....

tetap tm net jugak...

ada sorang technician kat kws aku ni... dia bagi je dia punya no tepon..

dia kata kalau ada pa-pa hal.. kol je... jgn call 1300...aku pun tak tau pahal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

betul2 aku setuju jgn call 1300 memang sakos... mcm2 dia suruh buat

trobleshooting konon... kene buat itu kene buat ini dulu sebelum buat

report... aku sound "Cik saya ni dah pakai streamyx dari tahun 2003 masa

384kbps...semua trobleshoot dah buat dah...." terus terdiam... buat report.

Tapi setengah2 technician kat area kuantan ni payah nak kene tunggu ade

report baru nak mai rumah.. kadang2 h/p tak berjawap sampai 3x call tak

angkat aku stop..... tensen sungguh...

Edited by killercode

Share this post


Link to post
Share on other sites

Customer Interaction Centre: 1300 88 1515 (dial-up 1515)

1300 88 9515 (streamyx and other services)

source from HERE atau boleh complain juga di SINI Edited by civ3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isk.. kesian lak den tengok korang nie..

tapi den dah no hal.. dari router hingga ke pc TMNET dah configure...

tapi nyesal lak.. pasang sendiri lagi best! jimat pun jimat!

ala set router lebih mudah dari buat new connection dalam windows..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isk.. kesian lak den tengok korang nie..

tapi den dah no hal.. dari router hingga ke pc TMNET dah configure...

tapi nyesal lak.. pasang sendiri lagi  best! jimat pun jimat!

ala  set router lebih mudah dari  buat new connection dalam windows..

tak jugak laa..

bergantung kepada pengalaman user computer tuh sendiri. ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku plak

stimix dah down 3hari kat tmpt aku...

smalam ok lak

speed bagi lak 1M

sblm ni 512 jer

hahaha

TMNUT best

speed sblm ni 49kbs jadik 100kbs

magik2

aku rase nanti turun blik kot

Edited by Hackezkk

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehehe.. sekang nie.. den ada masalah la masa nak connect streamyx...

kene guna router la... guna dialer lagi best... rasa cam connect tenet tahun 2003 lak... heheh.. nostagia dial-up OHH!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehehe.. sekang nie.. den ada masalah la masa nak connect streamyx...

kene guna router la... guna dialer lagi best... rasa cam connect tenet tahun 2003 lak... heheh.. nostagia dial-up OHH!!

skali cakap router best, skali cakap dialer best. router mana senang sangat setting berbanding buat new connection? nak login masuk router, nak masuk username password lepas tu klik konek, silap2 modem zte kena reboot, dah reboot nak stable balik amik masa dekat setengah minit. kat mana yang best sangat? 10 saat boleh buat dialer la mat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

isk isk isk kesian aku ....bace prob korang ..... aku rcg nak angkat streamix satu ...tapi lepas bace ...terpaksa pikir balik .....nak ambik ape ....

so ade rekemen dr puteranian sekali ...selain dr streamix.....

ps: aku duduk srwk ......kwsn remote ......semua kelenkapan ade ...x tau la kalu service sampai ke x....hohohoh tongue.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

oi.. oi.. modem zte den versi baru la....

senang gila nak configure...x sampai 1 minit dah connect...

kalo guna manual connect dalam router kana tekan connect 2 kali baru leh masuk tenet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku pakai dialer xyah klik pon kat icon streamyx...aku just bukak musang brapi tros dia auto dial sendiri..kalo dc pon dia redial sendiri xsampai 1 second...akakakaka pakai router leceh...

umai21 register jek streamyx xsume users ade masalah...yg byk masalah bile tmnut bg ko port rosak or copper cable area umah ko da usang zaman jepon nye.. tp kalo kwsn ko kswn perumahan baru xyah risau la..lg2 kalo kwsn ko x ramai user streamyx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...