Jump to content
Sign in to follow this  
gcloud

Web Content Management System

Recommended Posts

Assalamaualikum,

Saya sebenarnya telah bercadang nak buat satu site/portal/forum yang khusus untuk video editing, audio mahupun photography (digital/analog) khusus di dalam bahasa melayu/malaysia. Masalahnya saya tak dapat nak pastikan apakah WCMS yang sesuai , baik dan mudah untuk diselenggarakan serta. Ini termasuk juga dalam hal-hal yang membabitkan security.

Saya mempunyai web space yang saya rasa cukup baik untuk tujuan ini. 150MB web space, 10gig monthly tranfer. Saya ada cuba install MD-Pro dalam laman saya. Masalahnya wcms ini tidak mempunyai intergrasi portal dan forum. Kalau boleh saya nak intergrate portal bersama forum Maksudnya pengunjung boleh login di salah satu samada portal dan forum tanpa perlu login antara satu sama lain. Mungkin memalui MDpro juga boleh dintergratekan ke forum seperti Invasion powerboard atau Phpboard melalui configuration tertentu. Selain dari di dalam pakej hosting terdapat juga WCMS yang popular seperti phpnuke, mambo, dan sebagainya di dalam Fantanstico.

Jadi saya minta pandangan saudara-saudara di sini yang mungkin berpengalaman dalam bidang ini untuk memberi cadangan apakah CWMS yang saudara-saudara semua rasa sesuai untuk tujuan ini. Terima kasih.

Edited by gcloud

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku pernah try jenguk2 PHPBB, Invision Board, PHP Nuke, Postnuke, e107, tapi last2 hati terpaut dgn LDU ( http://www.neocrome.net/ ).. bukan open source licensed tapi free..

paling lengkap bagi aku.. ada news, article, blog, forum lengkap (tak mcm most CMS, forum port dari phpbb dsb), gallery.. plug-in pun boleh tahan byk, mcm shoutbox etc..

aku dengar2 mambo pun best, mungkin boleh cuba..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks 1khz. ok jugak tengok dia punya function. Installation dia pun nampak mudah sikit jika dibandingan dengan MD-Pro. Saya belum cuba install LDU lagi. Buat masa ini dengah buat survey berkenaan dengan CMS ini. Kalau rasa dah jumpa yang betul sesuai baru saya akan install. Jika ada kawan-kita yang lain yang tahu pasal CMS yang lain dari apa yang ada dalam Fantatisco minta post kat sini.

Share this post


Link to post
Share on other sites

actually semua best.. tapi kene tgk lah yang mana mempunyai security yang bagus... try la riky riky dalam google..

nak guna memana CMS tak de masalah .. tapi kene tau tang sekurity tu..

apa apa pun .. try jenguk jenguk kat ... www.opensource.com bleh try demo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalau boleh biar le besar sikit 100MB + ke mana laa tahu kalau nak buat ruang download ke..itu pun aku rasa tak cukup tu..kalau mp3 memang tak cukup..tapi tak payah le buat ruang download. Kalau boleh biar bandwidth speed hosting tu power skit..manala tahu takut portal yang ko nak buat tu ramai visitor yang masuk tak le lembab. Aku ada register hosting (bukan promote) http://www.easynet-interactive.com (malaysian) ok gak..kalau boleh cari yang reliable...support bagus incase any problem boleh direct contact. kalau kau nak buat portal kau boleh check link yang member2 dah kasi tu. Tapi most hosting di ada bagi cms contoh macam dalam fantastico tu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...