Jump to content
Markaz Dakwah Islamiyyah

Salam, Cd Writer

Recommended Posts

Salam2, sahabat..
saya Nak Tanya Sikit..
Saya ada buat cd ceramah..
mslah skang nie saya pakai satu ajer cd writer..
so saya nak tambah lagi cd writer pada pc saya...
maknanya saya nak burn banyak dalam 1 masa ada pandangan dari pada bijak pandai IT??
seandainya ada.. bagaimanakah caranya??? MohoN Penerangan Dari Bijak IT.. Tq

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sesetengah software untuk cd /dvd boleh burn cd/dvd seretak cthnya Nero. Cuma ada beberapa perkara kita kena ambil perhatian.:

Burn data/audio/video ke CD sangat sensitif... adakalanya cd tak boleh baca, tersekat dsbnya. Ini disebabkan masalah in/out dari pc ke cd misalnya..cth writing speed terlalu laju, cd/dvd blank yang tak berkuali, cd/dvd burner tak berkualiti, dan yang paling kebanyakkan dari kita tak realize dari segi power supply ke dvd burner juga boleh bawah masalah begitu juga dengan cabeling terutama jenis IDE.

MEmang possible untuk burn 2 disc serentak cth kalau guna NERO.. tapi hasil dia tak dapat dijamin..adakalahnya dua2 disc ok adakalahnya salah satu ok atau dua-dua disc tak boleh pakai why???
- Power suply tak cukup cthnya pakai satu cable jenis Y disambung untuk kedua2 disc burn dan dalam masa yang ada banyak lagi device yang guna power cth h/disk dan sebagainya...
- kalau dua2 dvd burn jenis IDE ..kalau pakai IDE cable yang ada dua connector pun boleh jad problem sebab data terpaksa melalui satu cable untuk ke dua-dua dvd burner
- Spec pc..since kita nak burn dua benda serentak pc kena power gak..terutama RAM kena cukup sebagai data buffering sebelu actual burn ke disc..itu tak termasuk pc yang ada banyak program yang run secara background

kekadang nak cepat tapi mendatangkan masalah plak

Kecuali kalau kita guna dedicated mutiplle disc burner macam di bawah:
[img]http://www.ovation.co.uk/MultiBurner/Multi-Burner-AfterBurner.jpg[/img]
Btw cuba burn one time dua disc serentak guna NERO misalnya.. kalau ok try burn seterusnya dengan speed below 10x untuk setiap disc.

Cadangan aku buat image atau ISO file untuk CD tu..sebelum actual burn ke CD... dari iso file boleh diburn di pc lain ...minta tolong kawan yang ada pc ngan disc write.tolong burn kan.... kasi ISO file kat diorang..

Share this post


Link to post
Share on other sites
[color=#282828][font=helvetica, arial, sans-serif][size=3]dedicated mutiplle disc burner..[/size][/font][/color]
[color=#282828][font=helvetica, arial, sans-serif][size=3]Berapa Harga Bagi Mesin Nie.. Oic.. nak cepat jadi susah pulak yer... erm..[/size][/font][/color][color=#282828][font=helvetica, arial, sans-serif][size=3]boleh bagitahu berapa harga [/size][/font][/color][color=#282828][font=helvetica, arial, sans-serif][size=3]Kalau Berbaloi.. boleh adjust 1 heheheh[/size][/font][/color]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harga boleh [url="http://list.lelong.com.my/Auc/List/List.asp?DA=A&SubmitButton=Search&TheKeyword=dvd+duplicator&x=0&y=0&CategoryID=&PriceLBound=&PriceUBound="]check kat sini :[/url] (lelong,com.my)

Alternative lain hantar ke company yang buat duplication/replication cd/dvd..kitaa cuma hantar master CD/DVD dan artwork kalau kita nak buat cover sekali..ini kalau nak buat banyak cth 200 keping ke atas :

http://umtworks.com/digital-media/cd-dvd-replication-services/
http://www.cd-dvd-malaysia.com/CD_Replication_Price.html
http://www.polintacd.com.my

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...