Jump to content
wiraperkasa

Pc Klon Dgn Pc Branded Mana Lagi Tahan

Recommended Posts

bergantung.. Komputer branded dengan klon lebih kurang sama kecuali mungkin sesuatu part misalnya case komputer tersebut dikeluarkan oleh syarikat komputer tersebut. Kebiasaannya sesebuah komputer tu(tak kira branded atau klon) boleh tahan minimum 3-5 tahun. Lebih daripada tu kira bernasib baik la kalau masih elok untuk digunapakai lagi. Kalau tak benasib baik 2-3 hari beli komputer tak kira branded atau klon, 1 part tu mungkin ada masalah. Kelebihan komputer branded mungkin daripada segi warranty yang ditawarkan lebih panjang. Pada pendapat saya la..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Salam.Perbandingan antara komputer yang branded dengan clone (perbezaan paling ketara kebolehan nak upgrade system dan pilihan alat ganti yang murah)[list=1]
[*]Casing Komputer branded nampak lebih kukuh dan cantik (harga lebih kurang dengan PC clone)berbanding dari casing Komputer clone (yang harga rm60 tapi kalau nak casing cantik untuk clone PC banyak pilihan dengan harga yang lebih tinggi).
[*]Biasanya hardware seperti power supply(PSU) dan cabel connection contohnya seperti sata cable ataupun motherboard untuk Komputer branded tiada dalam pasaran dan jika rosak kena order dengan OEM brand tersebut kerana design casing komputer tersebut (bergantung pada model) yang berbeza dari universal design komputer clone dan faktor ni, menyebabkan alat ganti untuk Komputer branded mahal dari harga alat ganti kompputer clone.
[*]Ketahanan untuk komputer branded ini biasanya betul tapi biasanya 3-4-5 tahun, kerana sebelum manufacture produce model Komputer baru, mereka akan uji design Komputer mereka stabil atau tidak (melibatkan system motherboard, setting bios,Air flow didalam Komputer) (design engineer akan uji).Tapi selain dari motherboard komputer branded juga guna HDD, DVD rom ataupun Ram, brand yang biasa komputer clone pakai .Yang kawan kau cakap tahan sampai berpuluh tahun tu, sembang je, Biasanya alat electronik ni ada life sycle dia, macam manusia juga dan teknologi komputer memang cepat berkembang maju, jika kau beli hari ni Laptop/PC yang paling latest, esok keluar pula Laptop/PC yang lebih canggih dari kau punya. :152:
[/list]
Komputer branded ni bagi aku hanya untuk pengguna yang suka pakai sahaja dan tak suka nak pikir masalah kerosakkan komputer dan bagi pengguna yang minat nak belajar serta minat nak DIY, upgrade system komputer memang tak sesuai (clone PC lebih sesuai untuk belajar system komputer). :3: Edited by hafizamrepair

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='PowerRootTongkatAli2011' timestamp='1314002539' post='1071379']
ketahanan bergantung kepada qualiti hardware yang digunakan.
bagi aku sama-sama tahan dalam harga yang sebanding.
[/quote]
ya mmg btul sama2 tahan yang penting dalaman tu...kalau mahal component dalam tu tahan la haha...

Share this post


Link to post
Share on other sites
branded - bila jaminan luput garu kepala
klon/pasang sendiri - kalau boleh main part dari kedai yg sama, assoseri tak jadi masalah.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kan bagus kalau laptop leh pasang sendiri haha...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...