Jump to content
kecibung

Penduduk Malaysia Pengotor?

Recommended Posts

Aku agak geram, gusar dengan apa yang berlaku di sekeliling aku sekarang. Seperti apa yang kita biasa nampak hari ini, sampah boleh dilihat kat merata-rata tempat. Kat lampu isyarat, kat tepi2 jalan, kat sungai, longkang, kawasan perumahan dan lain2. Pendek kata, kat mana2 je lah. Kenapa ye?

Aku pernah nampak satu kereta yang sedang berhenti di lampu isyarat, dengan selamba buka tingkap kereta dan buang satu beg plastik yang penuh dengan sampah, kat situ jugak. Lepas tu dengan selamba, tutup tingkap dan buat macam takde apa yang berlaku, tak bersalah langsung. Ada ke patut?

Pada satu pandangan, yang pengotor tu bukan rakyat Malaysia, tapi pendatang dari negara lain. Sangup buang sampah merata-rata tanpa rasa bersalah. sanggup buat macam tak nampak je, takde perasaan jijik dengan apa yang dilihat, dibuang. Eiii... Tong sampah, tempat buang sampah kan ada?

Jadi pada pandangan mereka2 ni, rakyat Malaysia takkan sampai hati kotorkan negara sendiri, cuma mereka yang bukan rakyat Malaysia je (yang takde perasaan sayangkan negara), sanggup buat kerja2 pengotor ni. Jadi yang pengotor ni, bukan rakyat Malaysia (yang sayangkan negara yang bersih), tapi mereka2 ni pendatang je, tak hiraukan negara ni bersih ke tidak. Betul?

Jadi korang ni, setakat penduduk Malaysia je ke atau rakyat Malaysia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku klik kat [+] untuk komen ko,entahlah benda ni jadi pada semua orang...aku sendiri kalau tengok org buang sampah dari kereta aku bengang,tapi kadang2 kita pun pernah buat juga...sebenarnya mentaliti rakyat kita ni jenis tak kisah...namun dlm Malaysia ni kalau ikut kaum,kaum Malayu paling pembersih,sebab dlm agama pun suruh kita amalkan kebersihan,tapi kaum lagu satu tu kalau korang perasan yang kaya2 atau berada,diaorg nampak aje mcm pembersih tapi sebenarnya tidak...benda ni kena diterapkan dari kecil,dah besar tak guna...[b]alah bisa tegal biasa[/b]...dah biasa buat maka tak rasa salah pun...[b]"orang majlis kan ade..."[/b] alasan diaorg

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='keypo' timestamp='1295863413' post='1060241']
kalau malaysia ikut macam singapore kan bagus ..buang sampah kena saman
[/quote]

Nanti ade orang hilang pekerjaan la, sapa nak tanggung?

Share this post


Link to post
Share on other sites
[font="Comic Sans MS"][font="Comic Sans MS"][font="Comic Sans MS"]Salam..


Lokasi : Blok rumah saya

- Rata²nya semua kerja gov. Terdiri daripada golongan terpelajar. Kerja bagus, pangkat tinggi, kereta 2,3 buah etc ( Sorry terlebih contoh. Sebab saya nak menunjukkan yang tinggal di blok saya itu golongan yang "ada akal" )

Saya tinggal di tingkat 3 dari 4 tingkat dan hanya ada tangga untuk naik ke tingkat atas. Di dinding laluan untuk naik tangga ada pelbagai notis. Biasalah notis ceramah agama, iklan² dan sebagainya. Tapi ada 1 notis yang berbunyi:-

[color="#FF0000"][i][quote]Jangan jadikan laluan ini umpama laluan ke neraka[/quote][/i][/color]

Huhu.. Sungguh panas notis itu.. Saya rasa, mungkin penghuni di tingkat bawah sekali yang tampal notis tu.. ( Saya terlupa nak ambil gambar )
Mungkin beliau sangat marah dengan tindakan certain penghuni di blok saya itu yang membuang sampah merata²..
Kotak rokok, puntung rokok, plastik minuman dan macam² lagi lah.. Dan tak lupa juga dengan katalog² pasaraya Giant, Tesco, Mydin dan segala bagai pasaraya kecil²an.. Huhu..

Ada tukang kutip? Tak perasan pula saya. Tapi kalau saya turun buang sampai malam² dalam pukul 1,2am macam tu, memang saya clearkan semua.. Koridor saya sapu habis.. Berbaloi² dan puas hati saya kalau saya tengok blok saya bersih even untuk sehari.. Hehe..

* Semua penduduk Malaysia di blok saya.. :)p

-FM-[/font][/font][/font]

Share this post


Link to post
Share on other sites
peniaga kat malaysia pun p'gotor gak, buang je sisa2 mkanan kat dalam longkang smpai tersumbat...pastu banjir sb longkang penuh ngan smpah. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...