Jump to content
Sign in to follow this  
LanoV

Cubaan pertama aku buat Tutorial Ms Office... hehehe.

Recommended Posts

Aku try buat satu tutorial Ms Excel 2007 (cubaan pertama dalam bidang Ms Office). Sebab sebelum nie aku memang langsung tak minat buat tutorial pasal Office application nie... Nak mintak pendapat korang.. hehehe. Lama giler aku tak buat tutorial... tapi anyway, sila bagi komen.

Oh ye.. nie dia link dia.
http://www.lanogame.co.cc/?p=433

Screenshot



Akhir kata...
Kalau Elok Bagitau Rakan,
Kalau Tak Elok Bagitau Kami.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok dah screenshot tu tapi ayat nyer pasar sgt.. .utk aku memang sempoi.. utk user biasa mungkin rasa pelik sket.. tapi mungkin ini stail ko dan user2 mungkin lebih tertarik lama kelamaan ngan bahasa pasar tu....

memula aku baca ok lagi tatabahasanya.. pastu start dah kepasarannya

utk student nak copy paste kena lah ubah ayat2 tu mengikut tatabahasa yang betul.....

ayat yang buat aku tersenyum dan tersengih

Nampaknya bar-bar berkenaan kelihatan kurus dan ‘masih tak cukup makan’, oleh itu apa kata kita
tembamkan
::icon_razz:: sedikit bar-bar berkenaan. Seperti proses sebelum ini, tandakan semua bar berkenaan dan klik left-mouse untuk membuka tetingkap Format Data Seris. Kali ini pilih Series Option dan gerakkan Gap Width sedikit ke kiri seperi berikut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hahaha.. thanks for your comment, ayoi. Actually, memang aku saja mem'pasar'kan bahasa dalam tutorial sebab taknak terikat dengan formaliti buku2 teks. Pada pendapat aku, orang akan lebih mudah paham dengan cara ini berbanding membaca benda2 yang formal, lagipun ini cuma tutorial di blog. Sebab tu aku try masukkan joke sikit dalam tutorial tu... ::icon_biggrin::

Okey, oleh sebab aku ada semangat sikit semenjak dua menjak nie... aku cuba buat tutorial lain la pulak kalau ada masa lapang.. Jika ada permintaan untuk tutorial Ms Office pun sila ler bagitau, mana ler tau aku boleh tolong 'tutor'kan.. hahaha ::icon_biggrin::

Share this post


Link to post
Share on other sites
ko bagi tutorial lam excel utk separate word bagi memudah user nak wat database dari source yang tak teratur..
samada guna trim semicommand or etc.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
salam..
tutorial yang menarik untuk rujukan.
keep it up LanoG!

btw, ni MsOffice 2007, kan? bila ubah jadi MsOffice PowerPoint2003,
slide presentation ada conflict tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ArchNide wrote:salam..
btw, ni MsOffice 2007, kan? bila ubah jadi MsOffice PowerPoint2003,
slide presentation ada conflict tak?

Conflict biasanya takde cuma kadang kala format maybe lari kot sebab kalau ko guna function 2007 yang tak wujud kat version 2003, dia akan adjust ko punya slide tu masa convert. Sebab tu kadang2, alignment lari lah dan sebagainya... lebih baik kalau ko bertujuan nak convert ke 2003, better jangan guna function2 baru dalam 2007 tu...

Just my 2 cent opinion. Maybe orang lain ada opinion dia sendiri.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bagus2..nanti aku suh makcik2 kat opis aku g layan web nie..::icon_cheers:: ::icon_cheers:: ::icon_cheers::


nak ty ckit cikgu..
cam ne nak UPPERCASE n lowercase dlm Excel Office`07??

Share this post


Link to post
Share on other sites
ha'a. thanks

certain font tak available dia akan default dan shape 3d jadi
flat 2d (some chart/graph takleh appear langsung)

so, solution untuk MsPowerPoint ni kena convert jadi standalone



thanks! tuto pembaharuan yg menarik. keep it up LanoG!

Share this post


Link to post
Share on other sites
s.k wrote:bagus2..nanti aku suh makcik2 kat opis aku g layan web nie..::icon_cheers:: ::icon_cheers:: ::icon_cheers::


nak ty ckit cikgu..
cam ne nak UPPERCASE n lowercase dlm Excel Office`07??


Apasal makcik2 jer ko suruh... suruh ler jugak awek2 kat ofis ko tu jenguk.. hahahaha.

Dalam kes nak UPPERCASE kan tu... maybe ko boleh consider guna function, misalnya kalau text lowercase ko tu kat dalam Cell A1, maka ko pergi ke Cell lain dan taipkan =UPPER(A1) pastu tekan enter...

Share this post


Link to post
Share on other sites
ArchNide wrote:ha'a. thanks

certain font tak available dia akan default dan shape 3d jadi
flat 2d (some chart/graph takleh appear langsung)

so, solution untuk MsPowerPoint ni kena convert jadi standalone



thanks! tuto pembaharuan yg menarik. keep it up LanoG!

Hahaha.. good solution, tapi takleh nak edit dengan gembiranya ler lepas tu kan... ::icon_biggrin::

Share this post


Link to post
Share on other sites
hahaha..
begitulah keadaannya dan kesudahannya..
kiranya sebelum klik to convert to dah finalize dan confiden untuk present kat audien

Share this post


Link to post
Share on other sites
LanoG wrote:
s.k wrote:bagus2..nanti aku suh makcik2 kat opis aku g layan web nie..::icon_cheers:: ::icon_cheers:: ::icon_cheers::


nak ty ckit cikgu..
cam ne nak UPPERCASE n lowercase dlm Excel Office`07??


Apasal makcik2 jer ko suruh... suruh ler jugak awek2 kat ofis ko tu jenguk.. hahahaha.

Dalam kes nak UPPERCASE kan tu... maybe ko boleh consider guna function, misalnya kalau text lowercase ko tu kat dalam Cell A1, maka ko pergi ke Cell lain dan taipkan =UPPER(A1) pastu tekan enter...


hehehe..nanti aku promote kat awek2 gak..

thx..tp cara tu tuk 1 cell je..klo dah taip byk2,camne nak kasi UPPERCASE sume 1x??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...