insankerdil_81 0 Report post Posted September 10, 2009 bayangkan seminggu lagi nak akad bapak pempuan taknak walikan..persiapan dah siap tunggu time jer,duit dah abis beribu beli barang2..alasan taknak wali : masa tunang ari tu kat umah sepupu..keluarga belah saya semua dah tau..malunyerrrrrrr...dah g mahkamah tapi kalah(kebetulan hakim tu kwn lama bapa dia)..nak bukak kes baru dah malas(buang masa dan tenaga)...nak tinggal kan syg pulak maklumlah 7 thn bercinta takkan nak terus blah..nak kawin kat seberang..takut pulak risiko selepas nyer..nak cari lain..(patut ker aku pentingkan diri sendiri)..umur dah dkt 30,kwn2 semua dah ada ank 2-3..adik yang bongsu pun dah kawin bln lepas...tolong la kwn2....kasi sikit pandangan..''Sungguhpun bertanya itu memalukan, tetapi disitulah kebenaran yang mudah diperolehi. Malu bertanya sesat jalan. Bertanyalah pada mereka yang arif'' Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedi 21 Report post Posted September 11, 2009 (Salam)Wali hakim boleh kan?Atau abang pihak perempuan jadi wali. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sir Pyan 20 Report post Posted September 11, 2009 Tak paham. Alasan tak nak wali, masa tunang tu kat rumah sepupu? Maksudnya bertunang kat rumah sepupu sebab tu tak nak jadi wali? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Miss U.A 8 Report post Posted September 11, 2009 siannye ko....sama mcm kes membe aku nih...tp knp lg seminggu nk akad, br nk ckp tak setuju??? ::suspect::mesti ade yg tak kena kan....aku tak tau pihak mane yg betul tp kalo ko rasa kebenaran dipihak ko,better ko bukak jugak kes baru..bukan ape, dah malu satu hal...rugi lg...lg satu yg aku musykil, ko kata nk kawen kat seberang..so kiranye pompuan tuh still nkkan ko la ye cuma prob nye skang dr bakal mentua je...aku nk ingatkan ko, kite kalo kawen takde restu org tua ni..berkat takde...so ko phm2 jelah kan...tp kalo ko nekad gak nk kawen ngn tunang ko tuh, aku rs ko kena ready dr segi mental n fizikal...tuh je pandangan aku... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Arinc 2 Report post Posted September 11, 2009 alasan yg x munasabah klo setakat bertunang di rumah sepupu ( apa yg jadi halnya org tua ko )..?bab hakim kna btul2...cari hakim lain...mna leh main mmbr2 bab2 menghakimi nnti akan wujud ketidakadilan...klo ko blajar bab kehakiman dlm Islam mmg ada prosedur yg mantap sebenarnya...smua bab terperinci smpai bab hakim pn ada pantang larang dia...cm lg 2 3 hari hari perbicaraan si pendakwa bawak si hakim bercuti ke ape...smua ni akn pengaruh result....hehejgn kawen seberang...restu mak bapak penting wooo...kang susah lak lps kawen jd prob mcm2 antara family...doa byk n bawak bincang elok2...rujuk pakar Islam...Wassalam...Ramadhan Kareem. Quote Share this post Link to post Share on other sites
lorfaz_1 0 Report post Posted September 11, 2009 cube la bawak berbincang elok2 dgn bakal bapak mentua ko tu...mesti ade wrong something yg ko tak perasan kot.. wlupun silap tu kecil jer... Quote Share this post Link to post Share on other sites
teri-chan 5 Report post Posted September 11, 2009 1st of all... jgn sesekali MALAS utk fight wats right.aku baca statement ko MALAS nk cr hakim lain je dah wat aku geleng pala. betul buang masa ngn duit. kalu ko rasa tindakan ko betul utk mendirikan rumah tangga, cr hakim lain. insya Allah benda baik tuhan akan bantu. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedi 21 Report post Posted September 11, 2009 teri-chan wrote:1st of all... jgn sesekali MALAS utk fight wats right.aku baca statement ko MALAS nk cr hakim lain je dah wat aku geleng pala. betul buang masa ngn duit. kalu ko rasa tindakan ko betul utk mendirikan rumah tangga, cr hakim lain. insya Allah benda baik tuhan akan bantu.Betul.Tambah lak 7 tahun berkawan kan?Elok gak citer detail.Kawan2 kat sini pun kurang faham bab lagi 1 minggu nak akad...tetiba tak setuju. Quote Share this post Link to post Share on other sites
insankerdil_81 0 Report post Posted September 13, 2009 terima kasih kwn2 coz bg pandangan..next time sya bg detail masalah sya ni tp skg masa x mengizinkan..k..thanks a lot.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
raidizh AR 34 Report post Posted November 4, 2009 Wali Enggan Para Fuqaha sependapat bahawa wali tidak boleh enggan untuk menikahkan perempuan yang dalam kewaliannya, tidak boleh menyakitinya atau melarangnya berkahwin walhal pilihan perempuan itu memenuhi kehendak syarak. Diriwayatkan dari Ma’qil bin Yasar, ia berkata: “Saya mempunyai saudara perempuan . Ia dipinang ole seorang pemuda yang mempunyai pertalian darah dengan saya. Saya kahwinkan perempuan itu dengan pemuda tersebut, kemudian diceraikan dengan talak yang boleh dirujuk. Perempuan itu ditinggalkan sampai habis eddahnya. Tidak berapa lama kemudian, pemuda itu datang lagi untuk meminang, maka saya jawab:â€Demi Allah, saya tidak akan mengahwinkan engkau dengan dia selama-lamanyaâ€. Peristiwa ini disampaikan kepda Nabi saw. Berhubung dengan peristiwa ini, Allah swt menurunkan ayat Al-Quran : “Apabila kamu mentalak isteri-isterimu, lalu habis masa eddahnya, maka janganlah kamu (para wali) menghalangi mereka kahwin dengan bakal suaminyaâ€. (Al-Baqarah : 232) Kemudian Ma’qil berkata: “Kemudian saya membayar kifarah sumpah dan perempuan itu saya kahwinkan dengan lelaki berkenaanâ€. (Riwayat Al-Bukhari dan Abu Daud) Dalam sebuah hadith yang lain dinyatakan: “Ada tiga perkara yang tidak boleh ditanggungkan iaitu: solat bila telah datang waktunya, jenazah bila telah terlantar dan wanita janda yang telah bertemu jodohnyaâ€. (Riwayat At-Tirmizi dan Hakim) Oleh yang demikian, perbuatan wali menghalang atau enggan menikahkan wanita tanpa ada alasan syarak adalah dilarang dan dianggap satu tindakan yang zalim kepada wanita itu. Menurut Jumhur Fuqaha (Syafi’e, Maliki dan Hambali) apabila wali aqrab enggan menikahkan pengantin perempuan, maka wali hakimlah yang menikahkannya. Rasulullah saw bersabda: “Kalau wali-wali itu enggan maka Sultan atau hakim menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai waliâ€. (Riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi) Dalam kes Azizah bte Mat lawan Mat bin Salleh (1976, Jld. II, I JH) mengenai wali enggan di Mahkamah Kadhi Perlis, Yang Arif Kadhi Mahmood bin Lebai Man (pada masa itu) memutuskan, perempuan itu berhak mendapat wali Raja atau hakim untuk berkahwin dengan Mansor bin Isa dengan mas kahwin dan belanja yang tidak ditetapkan. Fakta kes itu adalah seperti berikut: Seorang perempuan telah menuntut di Mahkamah Kadhi supaya ia dikahwinkan dengan Mansor bin Isa secara wali hakim kerana bapanya enggan mewalikannya dalam perkahwinan itu dengan mas kahwin sebanyak RM80.00 dan hantaran RM202.00 tunai. Pihak bakal suami telah mencuba beberapa kali untuk meminang perempuan tetapi dihalang oleh bapa dengan alasan “Tunggulah dulu sehingga anak perempuannya mendapat pekerjaanâ€. Bakal suami itu bekerja sebagai Pembantu Audit. Kadhi ketika memutuskan kes itu menyatakan : “Berdasarkan kepada hukum syarak, apabila seseorang wali itu tidak mahu mewalikan nikah anaknya kerana enggan atau berselisihfaham, maka bolehlah dinikahkan perempuan itu dengan wali hakim atau wali Raja dengan alasan: Pertama: Daripada Aisyah r.a. Nabi saw bersabda: “Jika mereka berselisih , maka Sultan atau Rajalah wali bagi orang yang tidak ada waliâ€. (Riwayat Abu Daud, Ahmad dan At-Tirmizi) Kedua: Rasulullah saw bersabda: “Kalau datang kepadamu lelaki beragama dan berakhlak baik, maka nikahkanlah ia. Jika kamu tidak melakukannya nescaya akan terjadi fitnah dan kerosakan yang besarâ€. (Riwayat At-Tirmizi) Ini bermakna wali yang enggan menikahkan seseorang perempuan tanpa alasan munasabah mengikut syarak, maka hak wali itu berpindah kepada wali hakim. wali hakim la berhak ye? Quote Share this post Link to post Share on other sites
koboi_tua 0 Report post Posted November 6, 2009 Allah ta`ala suka kepada hambanya yang melakukan secara bersungguh-sungguh. Setiap perkara yang dilakukan secara bersungguh-sungguh mesti ada ganjarannya lambat ataupun cepat dari Allah kepada hambanya, wallahhualam. Quote Share this post Link to post Share on other sites
crazy_labelle 0 Report post Posted November 7, 2009 lorfaz wrote:cube la bawak berbincang elok2 dgn bakal bapak mentua ko tu...mesti ade wrong something yg ko tak perasan kot.. wlupun silap tu kecil jer...adakah ko pasti pkai wali hakim boleh selesaikan masalah?sbb org tua ni pemikiran die lain sikit...xkan nak biarkan bakal wife ko dituduh anak derhaka etc...kite xnak la mencurahkan minyak kat api...perkahwinan hanya sekali... hari yang paling bersejarah...lgpon ape perasaan bakal wife u kalo walikan hakim...sbg pompuan, ak nak la bersama dgn semua yg tersyg mse hari perkahwinan ak... mcm lorfaz ckap... bincang... wakilkan parent ko ke...sbb hanya org tua memahami jiwa org tua... lg satu rsenye pak mentua ko mesti xnak tgk muka ko kan... ::icon_biggrin::kalo sekali xberjaya cuba n cuba... berusaha hingga titian darah terakhir...wedding tu xley postpone ke...just tuka tarikh... bkan tuka psangan atau batalkan perkahwinan...mmg la malu skit... tp nak kawin kan... sepatutnye dah bersedia menghadapi segala liku2 bersama... Quote Share this post Link to post Share on other sites
bella8303 0 Report post Posted November 9, 2009 salam..saya nak berkongsi sikit ttg permasalahan saudara tu..kat bawah ni ada petikan rujukan yg saya ambil dari laman web islam.gov.mySebab-Sebab Menggunakan Wali Hakim "....Kelima: Wali EngganPara Fuqaha sependapat bahawa wali tidak boleh enggan untuk menikahkan perempuan yang dalam kewaliannya, tidak boleh menyakitinya atau melarangnya berkahwin walhal pilihan perempuan itu memenuhi kehendak syarak. Diriwayatkan dari Ma’qil bin Yasar, ia berkata: 'Saya mempunyai saudara perempuan . Ia dipinang ole seorang pemuda yang mempunyai pertalian darah dengan saya. Saya kahwinkan perempuan itu dengan pemuda tersebut, kemudian diceraikan dengan talak yang boleh dirujuk. Perempuan itu ditinggalkan sampai habis eddahnya. Tidak berapa lama kemudian, pemuda itu datang lagi untuk meminang, maka saya jawab:'Demi Allah, saya tidak akan mengahwinkan engkau dengan dia selama-lamanya'. Peristiwa ini disampaikan kepda Nabi saw. Berhubung dengan peristiwa ini, Allah swt menurunkan ayat Al-Quran : 'Apabila kamu mentalak isteri-isterimu, lalu habis masa eddahnya, maka janganlah kamu (para wali) menghalangi mereka kahwin dengan bakal suaminya'. (Al-Baqarah : 232) Kemudian Ma’qil berkata: 'Kemudian saya membayar kifarah sumpah dan perempuan itu saya kahwinkan dengan lelaki berkenaan'. (Riwayat Al-Bukhari dan Abu Daud) Dalam sebuah hadith yang lain dinyatakan: 'Ada tiga perkara yang tidak boleh ditanggungkan iaitu: solat bila telah datang waktunya, jenazah bila telah terlantar dan wanita janda yang telah bertemu jodohnya'. (Riwayat At-Tirmizi dan Hakim) Oleh yang demikian, perbuatan wali menghalang atau enggan menikahkan wanita tanpa ada alasan syarak adalah dilarang dan dianggap satu tindakan yang zalim kepada wanita itu. Menurut Jumhur Fuqaha (Syafi’e, Maliki dan Hambali) apabila wali aqrab enggan menikahkan pengantin perempuan, maka wali hakimlah yang menikahkannya. Rasulullah saw bersabda: 'Kalau wali-wali itu enggan maka Sultan atau hakim menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali'. (Riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi) Dalam kes Azizah bte Mat lawan Mat bin Salleh (1976, Jld. II, I JH) mengenai wali enggan di Mahkamah Kadhi Perlis, Yang Arif Kadhi Mahmood bin Lebai Man (pada masa itu) memutuskan, perempuan itu berhak mendapat wali Raja atau hakim untuk berkahwin dengan Mansor bin Isa dengan mas kahwin dan belanja yang tidak ditetapkan. Fakta kes itu adalah seperti berikut: Seorang perempuan telah menuntut di Mahkamah Kadhi supaya ia dikahwinkan dengan Mansor bin Isa secara wali hakim kerana bapanya enggan mewalikannya dalam perkahwinan itu dengan mas kahwin sebanyak RM80.00 dan hantaran RM202.00 tunai. Pihak bakal suami telah mencuba beberapa kali untuk meminang perempuan tetapi dihalang oleh bapa dengan alasan 'Tunggulah dulu sehingga anak perempuannya mendapat pekerjaan'. Bakal suami itu bekerja sebagai Pembantu Audit. Kadhi ketika memutuskan kes itu menyatakan : 'Berdasarkan kepada hukum syarak, apabila seseorang wali itu tidak mahu mewalikan nikah anaknya kerana enggan atau berselisihfaham, maka bolehlah dinikahkan perempuan itu dengan wali hakim atau wali Raja dengan alasan: Pertama: Daripada Aisyah r.a. Nabi saw bersabda: 'Jika mereka berselisih , maka Sultan atau Rajalah wali bagi orang yang tidak ada wali'. (Riwayat Abu Daud, Ahmad dan At-Tirmizi) Kedua: Rasulullah saw bersabda: 'Kalau datang kepadamu lelaki beragama dan berakhlak baik, maka nikahkanlah ia. Jika kamu tidak melakukannya nescaya akan terjadi fitnah dan kerosakan yang besar'. (Riwayat At-Tirmizi) Ini bermakna wali yang enggan menikahkan seseorang perempuan tanpa alasan munasabah mengikut syarak, maka hak wali itu berpindah kepada wali hakim...."Wallahuallam.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MalaYneuMaya 4 Report post Posted November 9, 2009 assalamualaikum...dah ada kat atas tu bella8303..sama macam raidizh AR quote.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ScareCreW 0 Report post Posted November 10, 2009 kes itu kalah sebab bakal pak mentua kautim hakim. awak tak ada cerita samada keluarga pihak pempuan suka awak atau tidak. malu sekarang tak apa jangan bila sudah kawin nanti keluarga pempuan tak terima awak. Quote Share this post Link to post Share on other sites