Jump to content
Sign in to follow this  
Geekspro

ALTERNATIF PENAWAR H1N1?

Recommended Posts

Berita Terkini dibawah dari Laman Web Rasmi Influenza A(H1N1)| Kementerian Kesihatan Malaysia menunjukkan penyebaran Virus H1N1 bukan makin berkurangan malah semakin bertambah. Adakah peristiwa pada 1918-1920 yang mengorbankan lebih berjuta orang akan berulang?

Sekarang ini kes H1N1 semakin menular dan membimbangkan. Negara-negara seperti Amerika Syarikat , Mexico, United Kingdom , Singapura dan New Zealand..termasuk Malaysia telah mengambil langkah berjaga-jaga diatas penularan wabak ini.

Pertubuhan kesihatan sedunia (WHO) juga telah mengistiharkan wabak selsema babi sudah di tahap ke 6 iaitu tahap pandemik. Wabak selesema babi atau Influenza A (H1N1) kini semakin meningkat tanpa henti dan semua negara perlukan vaksin, kata seorang pegawai Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) hari ini menyusul lebih 12 kematian baru yang dilaporkan.

Seluruh dunia sebenarnya sedang mencari penawar untuk selsema babi ini. Negara-negara kuasa besar seperti USA, Britain dan Jepun telah mengerahkan saintis mereka untuk mengkaji jenis-jenis ubat untuk penawar penyakit ini.

Kita beruntung kerana sebagai orang Islam, kita mempunyai Nabi yang boleh kita percayai dengan kukuh dan sudah tentu apa sahaja yang dikatakannya adalah datang dari yang maha Esa dan sudah tentu kita mesti percayai dengan yakin dan boleh diguna pakai.

Ada banyak hadith-hadith yang menyebut tentang Habbatus Sauda dan yang paling masyhur ialah yang diriwayatkan dalam kitab Sahih al-Bukhari seperti yang bermaksud: "Sesungguhnya Habbatus Sauda ini adalah penawar segala penyakit kecuali kematian."

Mencegah lebih baik daripada merawat. Kenapa kita tidak bersedia dari sekarang? Berdasar kepada keyakinan Hadis Nabi ini insyaAllah pengamalan Minyak Dara Saudacare boleh menjadi penawar kepada selsema babi kecuali bagi mereka yang memang telah ditakdirkan dijangkiti selsema babi. Cara pengamalan yang terbaik adalah dengan Basmallah, Selawat dan Niat dilindungi oleh Allah dari wabak penyakit. Insyallah dengan izin Allah kita dan keluarga akan dihindari dari wabak yang sangat menakutkan ini dan mendapat berkat kerana mengamalkan Sunnah Nabi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
satu lagi aku baca dalam email tapi aku belum praktikkan,banyakkan minum air kelapa jika ada simptom2 barkaitan H1N1,namun ini adalah sebagai langkah berjaga2,WAJIB pg klinik kerajaan untuk pemeriksaan

Share this post


Link to post
Share on other sites
loy_azloy wrote:satu lagi aku baca dalam email tapi aku belum praktikkan,banyakkan minum air kelapa jika ada simptom2 barkaitan H1N1,namun ini adalah sebagai langkah berjaga2,WAJIB pg klinik kerajaan untuk pemeriksaan


Aku pun ade dengar pasal kelebihan air kelapa ni..
satu lagi minyak kelapa dara atau BioVco dikatakan juga sebagai alternatif mencegah H1N1..
Maklumat lanjut baca kat http://biovco.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ade orang bagitau campurkan air kelape dengan kurma bace solawat, doa dan minum. aku tak pernah try lagi tapi ade orang dah cuba buat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Epal Hijau,air kelapa,jintan hitam(habbatus sauda) yg aku dgr penawar alternatif.. tp xtau la kn..
tp ade gk aku dgr org ckp h1n1 ni klau org biase mcm demam biase je.. golongan berisiko je yg berisiko utk jd Fatal..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sekadar Renungan :Pesara guru dakwa temui penawar selesema babi
200 pelanggan pulih selepas ambil herba diadun jadi kapsul

PENDANG: Seorang pengamal perubatan tradisional di Bukit Kuang di sini, mendakwa mampu mengubati Influenza A (H1N1) menggunakan tujuh jenis herba dan buah tempatan yang dihasilkan sendiri sejak sebulan lalu.

Pesara guru, Romli Hussin, 56, mendakwa lebih 200 pelanggan yang menggunakan herba itu termasuk lima ahli keluarganya yang mempunyai simptom seperti H1N1, iaitu demam berpanjangan, batuk, selesema, sakit tekak dan pening kepala pulih selepas beberapa hari mengambil herba berkenaan.

Katanya, kemampuan herba itu untuk mencegahnya teruji apabila anak keempatnya, Rohizati, 20, yang menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam pulang ke kampung selepas universiti itu ditutup seminggu sebagai langkah mengawal penularan wabak H1N1.

“Dia mengalami simptom seperti demam dan sakit tekak dan keadaan itu bertambah serius apabila empat ahli keluarga saya termasuk isteri, Roshidah Ismail, 43, turut mengalami simptom hampir sama.

"Saya terus mengadun tujuh ramuan herba yang terdiri daripada daun mahkota dewa, daun akar cerita, daun Afrika, daun malberi, daun mambu dan buah mengkudu hutan serta buah tunjuk langit untuk dikapsulkan sebelum diberikan kepada Rohizati.

"Selepas beberapa jam mengambil herba ini, anak saya menunjukkan reaksi yang positif dan kembali segar daripada kelesuan. Demam panasnya juga berkurangan dan badannya mula berpeluh," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam.

Sebelum itu, Romli sudah menghasilkan 13 jenis produk berasaskan herba yang dihasilkan sendiri menggunakan kepakaran diwarisi daripada ibu bapanya yang mempunyai latar belakang sebagai pengamal perubatan tradisional.

Minat yang mendalam untuk meneroka khazanah alam yang diwarisi sejak zaman berzaman, beliau sanggup membelanjakan ribuan ringgit untuk menjalankan penyelidikan termasuk menghantar herba itu untuk dianalisis oleh agensi berkaitan.

Romli berkata, dia juga memberikan herba itu kepada ahli keluarganya dan kenalannya termasuk 60 pelajar sebuah sekolah menengah agama rakyat (SAR) di Batu 16, Jalan Alor Setar-Sungai Petani yang mengalami simptom hampir sama dengan H1N1.
Beliau mendakwa selepas menggunakan herba berkenaan, mereka memberi reaksi positif dan terus mengamalkan herba itu sebagai alternatif mengawal penularan H1N1.

Sementara itu, setiausaha sekolah agama berkenaan, Mohd Najib Fahami Yahya, 54 yang dihubungi berkata, hampir 80 peratus daripada 60 pelajar sekolahnya yang mengalami simptom H1N1 sembuh selepas menggunakan herba berkenaan seminggu lalu.

Sumber:Utusan Malaysia
http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7857&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Share this post


Link to post
Share on other sites
assalamualaikum...

loy_azloy wrote:satu lagi aku baca dalam email tapi aku belum praktikkan,banyakkan minum air kelapa jika ada simptom2 barkaitan H1N1,namun ini adalah sebagai langkah berjaga2,WAJIB pg klinik kerajaan untuk pemeriksaan


mcm treatment demam biasa la...sakit tekak pon minum air kelapa buleh ok jugak..

Share this post


Link to post
Share on other sites
cikgu kat dalam utusan kat atas tu confirm buleh buat duit
lepas ni orang yang kena H1N1 berpeluang sembuh
sebab 1 dunia belum dapat ubat lagi

dengar lawak2 tarawikh... "takut H1N1 tak pe, jangan takut B1N1" ::icon_biggrin::

Share this post


Link to post
Share on other sites
Assalamualaikum,

Haha salah tafsir kawan kite dah..mmg politik ni sensitip die len mcm je mata org skang.. ::icon_lol::

Ade satu info aku dpt dlm mail, Rajin² minum susu ngan buah²an dpt mengurangkan simptom..message dari Hospital mane tah..luper tp local la..Pe lagi minum la jus tok guru yg guna ape..7 buah terpilih yg berkhasiat dlm Quran? hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
tambah lagi

http://kemlambaiandanau.blogspot.com/2009/08/dari-email-rawatan-alternatifkomplement.html
--- Forwarded Message ----
From: Bah Rin
To: sajoha@yahoogroups. com
Sent: Tuesday, August 11, 2009 6:39:35 PM
Subject: [Sajoha] Boleh disebarkan - Rawatan alternatif/kompleme ntari untuk H1N1

Sila sebarlan.... ... syaratnya sikit je, siarkan sumber sekali iaitu nama saya (dan keterangan yang mengikutnya) termasuk nama blog dan alamat blog saya.

Cuma kat bawah tu...tukar lympocytogenic kepada lymphocytogenic dan 'bioflavoids' .... typo error, sila ubah kepada bioflavonoids
------------ -----
Phone number: minta kemudian bila ada keperluan. ::icon_smile::

Sebenarnya terdapat pelbagai jenis herba (dari dulu saya terima apa yang datang dari tumbuhan termasuk sayur dan buah2an sebagai herba) yang dipercayai boleh digunakan untuk meredakan selsema termasuk H1N1.

Saya jelaskan mana tang sempat dalam buku saya nanti, H1N1. Paling baik apabila sembuh (masa kena memang tak lalu makan/minum) , betulkan pemakanan: kurangkan makanan bergula termasuk air tin dan lain2, makanan junk, makanan bergoreng, kawal stress (fisikal/emosi) , kurang/tidakmerokok , belajar makan sayur2an dan buah2an (ramai yang tak makan dan memilih) dll. Terdapat pelbagai faktor menyumbang kepada peningkatan risiko jangkitan selsema termasuk H1N1, dan saya tulis dalam buku saya.

Sekali imbas, pada pandangan saya, H1N1 tidak seperti virus HIV yang mana protease inhibitors dan ubatan combo tidak berkesan. H1N1 mempunyai sifat hidupnya menyerupai virus2 selsema lain termasuk selsema bermusim.

Sentiasa bawa cengkih dan kulit kayu manis ke mana-mana. Jika anda mula bersin, mamah 5 kuntum cengkih dan 1/2 inci kayu manis, 2-3 X sehari.

Ramuan berikut bantu redakan demam selsema dan kemungkinan H1N1 juga dengan tanda-tanda batuk, selsema, keradangan (sakit kepala, sakit badan) :

1/2 inci kayu manis
5 cengkih
1/4 - 1/2 jari halia hidup
1/4 - 1/2 jari kunyit hidup
5 biji lada hitam

Pelik? : )

Tumbuk hingga lumat. Tambah 1 cawan air panas dan minum, 2-3 X sehari. Dapatkan pengesahan doktor dulu mengenai H1N1 positif atau tidak. Shikimic acid yang digunakan untuk pembuatan Tamiflu ialah sejenis bahan kimia terdapat dalam BUNGA LAWANG.

Mengapa saya tak syorkan bunga lawang? Sebab, bahan-bahan kimia dengan tindakan antiflu dan tindakan terapeutik lain yang terdapat dalam Bunga Lawang yang diperlukan tidak banyak dan tidak sehandal seperti yang terdapat dalam herba2 kombo yang saya sebutkan di atas.

--- On Tue, 8/11/09, Bah Rin wrote:

Berikut pula ialah sifat2 terapeutik epal dan oren bersama bahan-bahan kimia yang berkaitan terkandung dalam setiap jenis buah tersebut yang dipercayai dapat membantu seseorang yang mengalami selsema babi. Seorang pelajar yang telah disahkan oleh pihak hospital menghidap selsema telah mengambil 6 biji epal hijau sehari (sebiji pada setiap 1-1 1/2 jam) bersama jus oren segar tanpa gula (berjumlah 3 gelas sehari, pengambilan dijarakkan). Simtom-simtom selsema babi yang beliau hidapi semakin berkurangan secara ketara selepas 2-3 hari mengamalkannya.

Ulasan saya terhadap email abang pelajar tersebut:

From: Bah Rin
Subject: [Sajoha] Rawatan alternatif/kompleme ntari untuk H1N1 - Sila Sebarkan
To: sajoha@yahoogroups. com
Date: Tuesday, August 11, 2009, 1:24 AM

Assalaamu3alaikum.

Saya ialah seorang herbalis, telah menyemak herba2 yang diambil oleh adik tersebut dalam membantu meredakan diri beliau dari H1N1. Simtom-simtom flu babi adalah pelbagai. Berikut ialah sifat-sifat teraputik dalam epal dan oren yang dipercayai berupaya membantu meredakan (menyembuhkan, mempecepat proses penyembuhan samada sedang mengambil tamiflu atau tanpa mengambil ubatan tersebut) seseorang dari H1N1. Setiap sifat teraputik dan bahan-bahan fitokimia yang berkaitan yang disebutkan memang telah terbukti secara saintifik.

Epal:

Immunostimulant: alpha-linolenic acid, ursolic acid, quercetin, caffeic acid, rutin, chlorogenic acid, ferulic acid, protocatechuic acid

Anti-inflammatory: alpha-linolenic acid, rutin, quercetin, caffeic acid, ferulic acid, hyperoside, isoquercitrin, protocatechuic acid,

Lympocytogenic: alpha-linolenic acid

Antiviral: lutein, silver, chlorogenic acid, ferulic acid, protocatechuic acid, quercetin, quercitrin

Antioxidant: rutin, quercetin, caffeic acid, chlorogenic acid, ferulic acid, hyperoside, isoquecitrin, protocatechuic acid, sinapic acid, lutein

Antiflu: caffeic acid, hyperoside, quercetin, quercitrin, rutin

Antitussive: protocatechuic acid

Antispasmodic: caffeic acid, ferulic acid, protocatechuic acid, quercitrin, rutin

Oren

Immunostimulant: alpha-linolenic acid, caffeic acid, ferulic acid, rutin,

Anti-inflammatory; alpha-linolenic acid, alpha-terpineol, caffeic acid, diosmin, ferulic acid, gamma-terpene, hesperidin, limonene, naringenin, rutin

Antiviral: caffeic acid, ferulic acid, hesperidin, limonene, lutein, scuttelarein

Antioxidant: alpha-carotene, caffeic acid, diosmin, ferulic acid, hesperidin, lutein, malic acid (synergist), naringenin, naringin, neohesperidin, p-coumaric acid, rutin, scuttelarein, sinapic acid, tangeritin, terpen-4-ol,

Antiflu: caffeic acid, limonene, p-cymene

Antitussive; terpen-4-ol

Antispasmodic; caffeic acid, ethyl acetate, ferulic acid, myrcene, neral, p-coumaric acid, rutin

Expectorant (bantu kahak mudah mengalir): betaine, limonene

Bronchorelaxant: hordenine

Untuk epal dan oren, terdapat fitokimia yang bersifat antibakteria juga. Di dalamnya terdapat juga kandungan ascorbic asid yang mempunyai pelbagai sifat terapeutik.

Jadi, epal dan oren tidak seperti air kosong yang dijampi. Allah jadikan kedua-duanya penuh dengan pelbagai sifat terapeutik.

Sekali imbas saya lihat gabungan epal hijau dan oren sebagai salah satu pilihan untuk meredakan (menyembuhkan) H1N1. Pada saya, makan epal hijau dengan kulitnya dan blenderize kulit oren sekali kerana ia kaya dengan bioflavoids yang akan meningkatkan sinergi kepada sifat-sifat terapeutik yang sedia ada.

Untuk pengetahuan, saya sedang menyiapkan manuskrip berkenaan H1N1.

S. Bahrain RH (AHG)

Herbalis professional ditauliah oleh American Herbalists Guild

SEMBANG-SEMBANG HERBA

www.sembangherba.blogspot.com


--- On Mon, 8/10/09, Mr a e wrote:

----- Forwarded Message ----
From: Shukor Abdullah
To: mahligai
Sent: Tuesday, August 11, 2009 9:09:51 AM
Subject: [Mahligai] Latest info pasal H1N1(pengalaman family pesakit)-penawar Insya'Allah



JUST A SMALL BUT MEANINGFUL INFO FM ME TO YOU AND YR FRIENDS...MY PERSONAL EXPERIENCE OF H1N1 SINCE IT PRACTICALLY HIT US LIKE A TIME BOMB.....


My staff was crying herself sick on Tuesday morning...was told that her son was confirmed of H1N1 in his Uni at Kangar, Perlis...worse was that when he was bedridden 2 days the warden didnt even bother to sent to hospital till his dad came fm KL and with his friends assistance brought him to GH Kangar....

No one bothered in the hospital and he was put in the normal ward for another 2 days!!! (imagine the amount of people he has infected!!) .....after 2 days and his eyes were turning yellow and saliva greenish...he was put in quarantined room...

Called his mom to say...minta maaf and ampun la dosa dia, etc...she practically fainted just telling me the story.. cant do much cos she x have enough money to go to the north with the father...

First thing we did was made her call the hospital and insist that they sent him to Sg.Buloh Hospital or any other hospital in KL since they seemed to be more alert and more equipt...they refused of course...so I sent her off to Kangar the same day to solve the problem.

Whilst this was happening, SUBHANALLAH, I had a call from one Ustaz who was in town to "help cure" another H1N1 child in Shah Alam....and was told this simple prescription by him.....of course kena redha pada ALLAH and niat dengan sesungguh nya...selawat 3x...

EAT MINIMUM 6 GREEN APPLES A DAY AND FRESH ORANGE JUICE
for those with sore throat please blend the apples and keep on taking till your fever disappear and yr symtoms are gone....I cannot explain it but the child in Shah Alam was ok too after taking this tip....

ALHAMDULILLAH. ..my staff's son was given the apple juice for the whole day on Monday/Tuesday and dengan kuasa ALLAH he was out of the fever yesterday Wednesday... .she called me and was crying on the phone to say that her son was out of ICU and was able to eat normally...all these happened within just 4 days today (thursday 6 august)...

This is just to share with my fellow sisters and brothers and hope this small info could assist others as well, INSYA'ALLAH! !!!!!!!!! No harm in trying and kuasa ALLAH anything can happen!!!!
Posted by Ogy Rosli at 2:32 PM

Share this post


Link to post
Share on other sites
ScareCreW wrote:Sekadar Renungan :Pesara guru dakwa temui penawar selesema babi
200 pelanggan pulih selepas ambil herba diadun jadi kapsul

PENDANG: Seorang pengamal perubatan tradisional di Bukit Kuang di sini, mendakwa mampu mengubati Influenza A (H1N1) menggunakan tujuh jenis herba dan buah tempatan yang dihasilkan sendiri sejak sebulan lalu.

Pesara guru, Romli Hussin, 56, mendakwa lebih 200 pelanggan yang menggunakan herba itu termasuk lima ahli keluarganya yang mempunyai simptom seperti H1N1, iaitu demam berpanjangan, batuk, selesema, sakit tekak dan pening kepala pulih selepas beberapa hari mengambil herba berkenaan.

Katanya, kemampuan herba itu untuk mencegahnya teruji apabila anak keempatnya, Rohizati, 20, yang menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam pulang ke kampung selepas universiti itu ditutup seminggu sebagai langkah mengawal penularan wabak H1N1.

“Dia mengalami simptom seperti demam dan sakit tekak dan keadaan itu bertambah serius apabila empat ahli keluarga saya termasuk isteri, Roshidah Ismail, 43, turut mengalami simptom hampir sama.

"Saya terus mengadun tujuh ramuan herba yang terdiri daripada daun mahkota dewa, daun akar cerita, daun Afrika, daun malberi, daun mambu dan buah mengkudu hutan serta buah tunjuk langit untuk dikapsulkan sebelum diberikan kepada Rohizati.

"Selepas beberapa jam mengambil herba ini, anak saya menunjukkan reaksi yang positif dan kembali segar daripada kelesuan. Demam panasnya juga berkurangan dan badannya mula berpeluh," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam.

Sebelum itu, Romli sudah menghasilkan 13 jenis produk berasaskan herba yang dihasilkan sendiri menggunakan kepakaran diwarisi daripada ibu bapanya yang mempunyai latar belakang sebagai pengamal perubatan tradisional.

Minat yang mendalam untuk meneroka khazanah alam yang diwarisi sejak zaman berzaman, beliau sanggup membelanjakan ribuan ringgit untuk menjalankan penyelidikan termasuk menghantar herba itu untuk dianalisis oleh agensi berkaitan.

Romli berkata, dia juga memberikan herba itu kepada ahli keluarganya dan kenalannya termasuk 60 pelajar sebuah sekolah menengah agama rakyat (SAR) di Batu 16, Jalan Alor Setar-Sungai Petani yang mengalami simptom hampir sama dengan H1N1.
Beliau mendakwa selepas menggunakan herba berkenaan, mereka memberi reaksi positif dan terus mengamalkan herba itu sebagai alternatif mengawal penularan H1N1.

Sementara itu, setiausaha sekolah agama berkenaan, Mohd Najib Fahami Yahya, 54 yang dihubungi berkata, hampir 80 peratus daripada 60 pelajar sekolahnya yang mengalami simptom H1N1 sembuh selepas menggunakan herba berkenaan seminggu lalu.

Sumber:Utusan Malaysia
http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7857&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=



sempat lagi buat bisnes time camnih...hehehe.publisiti nih...

Share this post


Link to post
Share on other sites
nak cite pengalaman....ari tu kawan aku kena demam teruk gak..pastu pegi satu klinik..klinik tu bagi ubat dan suruh dok umah 3 hari..pas 2 hari demam kawan aku ni tak elok lagi..risau jugak sebab kawan aku ni ada asma teruk..pastu dia pergi la ke salah satu hospital besar kat selangor nih..sampai kat hospital tu...doktor tu cakap soh gi check kat klinik dulu..kalau tak elok jugak baru datang balik..bukan nak check ke ape...aku dengar member aku ni citer angin btol...mujur skang dia dah sihat.. tapi skang ni aku dah tak pelik la kalau ada orng mati pasal h1n1 pastu disebabkan lambat beri rawatan.. ::icon_cry::

Share this post


Link to post
Share on other sites
biasa diaorang akan tanya samada dia sakit dada masa demam tu atau tidak,kalau sakit memang dia akan bg rawatan...klinik ? hah aku malas nak g klinik mlainkan aku nak amik surat MC jer.itupun disebabkan aku malas nak beratur panjang kat hospital.

Klinik dia bagi paracetamol jer,macamlah aku ni buduh sangat..dia ingat aku tak kenal paracetamol dengan ubat demam yang power.Aku makan tak elok2,skali aku mtk kawan aku bawak balik ubat demam yang memang untuk demam punya,skali makan terus elok kuar peluh jantan aku.

Kasimpulannya,kalau demam biasa tak payah la g klinik.buang duit... g farmasi,korang mintak ibuprofen.awas kepada yang alergi dengan ubat,lupakan saja nak makan ubat ni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ni sebagai langkah pencegahan. Gunakan topeng muka... surgical mask bila korang nak kuar pi tempat ramai orang macam bazar ramadhan ker..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...