Jump to content
Sign in to follow this  
cenekang

Hati Hati Dengan Website Ini

Recommended Posts

laugh.gif chloe nampaknya optimistik melalui email dorang akan terus respon cam "sorry2 , kami taktau artikel/nama website kami publish tu mengelirukan orang islam malaysia , kami akan tukar secepat mungkin" . laugh.gif . Dari isi kandungan yang dipublish,kita dah tau memang dia berniat camtu pun. Tapi kalau sesiapa yang rasa boleh, try email dorang .sila2 . Tapi aku dapat rasa email reply dorang akan ajak berdebat lak dalam email pasal website tu mengelirukan ke tak atau debat agama lak . XD ..

Share this post


Link to post
Share on other sites
bukanya macam itu. well said TJ Ariff. as for u hampeh, u bolehlah baca comment dari TJ Ariff. tak habis-habis mau provoke my comments.

untuk orang yang mau godam or whatsover, boleh lah nanti update apa yang u all dah buat & its result sekali. cakap saja tak menjadi apa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sorry kalau posting macam provoke cik chloe,tapi camtu la yang saya nampak dengan sikap owner website tu.Bukan nak hentam cik chloe smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
website ni agak 'berbahaya' klau tak dibendung dgn segera dari awal, ms cloe saya fikir anda kena lagi berguru dgn tok guru/ustaz di perkim(satu badan dakwah untuk mualaf) untuk hal2 agama, kepada yg berbicara tentang hal ni hendaklah berwaspada dgn perkataan yg anda katakan nanti tersalah sebut lain jadinya nanti. biar ler para ustaz/ustazah yg baca dlm forum ni memberi pandangan mereka, beri kpd yg pakar.

kpd sesapa yg berkenaan wajar mengambil tindakan segera memantau website ni dari memesongkan akidah umat islam. dunia akhir zaman akan tiba, jadi segala dakyah 'jahat'/propaganda walau sezarah sekalipun Tuhan dah sebut dlm alQuran, umat islam kena berhati2.

#saya fikir tak sesuai kita bercakap pasal hal agama dlm forum sebegini, lebih baik berguru jika tidak tersesat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
yer yer yer....aku tau laman web tu bahaya..BAHAYA!..dari tadi korang dok ulang benda sama..laman web bahaya..bahaya..bahaya...

ape salah chloe skang ni?...dia cakap laman web tu tak bahaya?

kamon la abang sume woi..mesti ke nak kena ada petanda yang laman web tu cakap dia nak sebar agama kristian?

ni bukan kes pertama..kalo dulu korang gugle 'understanding islam' ....ade beberapa list laman web yang duduk kat atas...lebih kurang dalam 3 rasanya..yang bertujuan untuk memesongkan akidah!..memang tak ubah macam rakansiswa ni..tapi Alhamdulillah..aku pun tak bape ingat website tu..tapi macam dah hilang kebelakangan ni...memula aku cuak gak..tapi tetiba ade pulak website lain yang naik jawab balik semua persoalan2 dalam website yang 3 tu tadi...dan skang ni, website islam dah semakin bertambah..aku pun agak terkejut jugakla..

jauh pulak lari..yang aku nak tanya kat korang..apa tindakan korang sekarang?

aku nak korang bukak sekejap minda korang..

dalam hidup ni ada 3 jenis pegangan...benar , atas pagar ngan salah...

pegangan yang benar dan salah adalah yang terbaik kerana diorang yakin dengan apa yang diorang pegang malangnya...yang salah akan tetap salah walaupun dia tak sedar atau tak tahu...

masalahnya adalah orang yang atas pagar..samada dia di pihak benar atau salah..dan mereka jenis ni yang kita taknak! kalau dia di pihak benar kenapa tak yakin?..so, kalau dia percaya yang salah..biar la dia pergi..kita di pihak yang benar tak perlukan mereka yang ragu2 dengan kebenaran!!

kes ni sama dengan masa zaman Rasulullah s.a.w. dulu..mesti korang pernah belaja perjanjian hudaibiah dulu..yang mana sahabat tak puas hati dengan keputusan yang rasulullah s.a.w buat..dan masa tu nampak kemenangan pada kafir quraisy...salah satunya, orang mekah yang ke madinah boleh balik ke mekah, tapi orang madinah yang pegi ke mekah tak payah balik ke madinah..

hikmahnya, bila orang mekah pegi ke madinah..mereka akan melihat kehidupan masyarakat madinah dan mungkin boleh mengubah pendiran dia masa dia balik mekah nanti sebaliknya orang madinah yang ke mekah tak diperluakan lagi pasal dah elok2 dah dok kat tempat yang baik , pesal nak gi kat tempat yang lain...

p/s: sori sebab meleret2 , serabai dan off-topik skit, harapnya korang boleh paham apa yang aku nak sampaikan

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok fine, like i said... ini bahasa melayu hak u all as malay forbid gunakan bahasa ibunda untuk preach dalam agama lain. melayu itu di Malaysia adalah muslim. tak macam bangsa lain didunia ini yang 1 bangsa tapi berbilang agama.

perhaps saya ini melihat banyak agama which published in bahasa ibunda saya & its not a threat for me pasal sudah biasa.
macam mana pula kalau website itu dalam bahasa lain which is similar to that website (eg, arabic, urdu, persian, english, indonesian..etc..) minta nasihat sikit. pada pandangan u all adakah itu juga bertujuan untuk sesatkan muslim?


arul57, terima kasih atas nasihat u. pernah kah u ke Perkim? kalau ada, surely u akan dengar banyak pendapat yang dari non-malay. perhaps similar juga dengan pendapat saya dalam hal ini. but i dont think i would want to discuss this further, nanti ada macam racial issue. kita disini 1 agama nanti bergaduh pula. Edited by ChloeAgnew

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waduhhh... unsure.gif
Nampaknya masih ada dikalangan forumer yang keliru diantara Agama, Bangsa dan Bahasa.

Kita sepatutnya kena faham pada peringkat yang paling asas dan mengambil pendekatan yang senang dan mudah.

Bahasa itu akan melambangkan Bangsa sesaorang itu tetapi
Agama tidak melambangkan Bangsa sesuatu kaum, juga
Agama tidak tertakluk dengan sesuatu Bahasa.

Walaupun pada Hakikatnya dalam Islam, bahawa Bahasa Arab adalah bahasa yang diguna pakai sebagai bahasa Dunia dan Akhirat, tidaklah salah untuk kita menggunakan bahasa ibunda kita sendiri dalam penyebaran Agama Islam dan ini termasuk juga didalam setiap amalan dalam Islam.

Cuba anda semua bayangkan, bagaimana Agama Islam boleh tersebar diseluruh dunia, jikalau hanya satu bahasa sahaja digunakan untuk penyebaran tersebut?. Dengan itu Kita tiada hak untuk menghalang mana mana individu atau mana mana penganut agama lain untuk menggunakan bahasa melayu.

Kalau kita sebagai penganut agama Islam, boleh menggunakan bahasa Inggeris, bahasa India, bahasa Cina dan macam macam bahasa lagi dalam menyampaian dakwah kita, kenapa mereka tidak boleh?
Kita jangan terlalu sempitkan permikiran hanya bersekitarkan didalam rumpun Melayu di Malaysia sahaja, kita mesti memperluaskan sempadan pemikiran kita agar kita tidak cepat melatah dalam apa apa iisu yang berkaitan dengan Islam.

Memang benar, aku akui bahawa sedikit sebanyak website website sebegini akan memberi impak kepada umat Islam yang tidak berhati hati dan yang kurang ilmu agama Islam yang dianutinya.

Jadi tindakan kita adalah menyebarkan Info tersebut kepada umat Islam agar lebih berhati hati dan jika kita kurang ilmu jangan cuba cuba untuk berdebat dengan mereka.
Juga tindakan kepada diri kita adalah belajar lebih lagi bagi mendalami Agama Islam ini.

Wassalam.. Edited by TJ-Ariff

Share this post


Link to post
Share on other sites
hhmmm TJ Ariff sudah berkata, kenapa "mereka" tidak boleh. but at the same kena lah berhati-hati. itu betul.

well said TJ Ariff. Edited by ChloeAgnew

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm, menarik gak post ni ...

anyway, just nak utarakan pendapat aku, aku sokong apa yg TJ-Ariff cakap tuh.... mmg tak dapat dinafikan apa yang laman web itu buat amat mengelirukan, tapi pucuk pangkal terpulang kepada kita iaitu umat Islam sendiri. benda sebegitu memang menakutkan, terutama untuk golongan yang belum matang and kurang ilmu agamanya. So, apa yang perlu kita buat adalah menguatkan iman kita serta saling ingat mengingati terutamanya kepad golongan yang belum matang (kanak-kanak) dan kurang ilmu agamanya. Didikla diri sendiri, keluarga dan rakan2 agar tidak mudah terpesong dari Islam...

Share this post


Link to post
Share on other sites
dah jadi lawak plak.
sebab aku duk gelak bila baca post after post yg utarakan benda yg sama.
tapi
struktur ayat yg berbeza.

perlu ke ulang benda yg sama?persoalan yg sama? iaitu bahasa? benda kecik je ni.
oi, get back to the track.
bincang pasal website ni.
hohohohoho

sebahagian besar post thread ni, boleh jadi lagi 2/3 new threads dengan main point yg berlainan.

hohohoho.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yang penting, kita kena lebih peka dan hati hati dengan sebarang dakyah dari musuh Islam.

Aku nak ucapkan Syabas kepada TS kerana memberikan maklumat ini, dan diharap anda semua yang berugama Islam, jika sayangkan agama anda, sebar sebarkan info ini kepada saudara islam kita yang lain.


Wassalam..

Share this post


Link to post
Share on other sites
ni bukan pasal "kami" sahaja, encik matthew tapi pasal umat islam malaysia secara keseluruhannya , kerana kami sayangkan umat islam malaysia yang lain kami bincang pasal benda ni , dan kalau encik matthew sendiri tak nampak camne website tu mengelirukan , saya paham sangat la . Kita hidup bermasyarakat , ada informasi benda camni harus dikhabarkan kepada orang lain yang seagama. wink.gif Edited by hampeh

Share this post


Link to post
Share on other sites
makin kerap muncul lam gmail



memang dituju pada orang melayu Malaysia! Artikel ni pon kira lawak lagi! Dasat ah, kalo 'siswa' tam kromo ber rakan, tengkorak gelonggong tul la.
Edited by khorback

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apa pun rakan-rakan semua kena kuat kan iman..ingat terpesong sikit akidah kita sudah cukup bahaya.
Marilah akar-pakar ICT gabungkan tenaga mantapkan barisan fisabilillah untuk terus menyebarkan Islam keseluruh pelosokn dunia.
Website ini hanya sebahagian kecil betapa seriusnya agama lain melakukan penyebaran agama mereka.
Soalnya? Berapa serius kita menyebarkan islam ni atau sekadar islam sebab kita Melayu???

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE (ChloeAgnew @ Nov 6 2008, 09:05 AM) <{POST_SNAPBACK}>
hhmmm TJ Ariff sudah berkata, kenapa "mereka" tidak boleh. but at the same kena lah berhati-hati. itu betul.

well said TJ Ariff.


Sapa kata mereka tidak boleh,..aku lagi suka.. boleh betul.
Apa salahnya orang melayu murtad or sesat akidah kan..

Nampak sangat ko tak paham, dan nak tutup saja kelemahan putar belit ko! blush.gif

Nak aku ulang lagi?

Site tu "blury" u faham tak?
Content dalam site tu mempersoalkan ketuhanan, even site Christianity yang clear pun kalau dialih bahasa akan lain contentnya.

Dalam agama-agama manapun, penyebaran adalah telus dan jelas.

Lain situasi gengan isi2 dari site tu,.. berisi seolah2 mahu orang yang sedia islam ini berfikir kembali adakah islam itu agama yang benar.. oleh itu mereka isi dengan artikel yang dapat mengelirukan umat islam.

Site tu ditujukan pada orang melayu islam, bukan pada golongan lain.. melayu islam adalah superb majority kat Malaysia ni.... tak ko tak sedar, naive betul.

Derang tak menyebarkan secara direct,.. kalau tak kantoi (tau maksud kantoi), kalau direct orang islam yang tak bermoral cam mat rempit pun leh detect site tu bahaya!.

Yang jelas,.. ko ni dalam kekeliruan.. aku sedia tolong ko, kalau ko nak walaupun aku tak pandai sangat.. ko tapis la sendiri!.

Maafla kalau post cam kasar sikit, untuk sedarkan u jer... not to insulting u .. ko takleh ambil hati ngan post aku ni..ko mesti terbuka untuk terima kenyataan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
throw your temper somewhere else Sultan, i stopped responding to your replies pasal tak mau cari pasal dengan u. orang disini berbincang, u datang with personal attack. u mau saya buat apa? agree terus dengan u? saya sudah minta maaf, u mau apa? kalau saya tak rasa Islam itu benar, saya tak peluk lah Islam kerana amat susah mencari kebenaran. kena marah dengan non-muslim, even dengan muslims sendiri lagi banyak. nasib baik saya bukan jenis yang tengok orang muslim perangai buruk macam u, saya tengok pada agama bukan pada orang mcam u. bukan macam u, sudah beranak terus jadi muslim. itu lah perangai u macam itu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No, aku tak anggap mangsa attack, .. jgn tak reply kerana tak mauu cari pasal.
Aku sendiri tak berminat untuk attack u, buat tambah stress aku jer kalau aku buat camtu.

ya orang disini mau berbincang, dan perbincangan itu telah lama selesai dengan jelas dan nyata di phase awal topic ni.

walaupun camtu aku rasa ada menda yang patut aku buat, dalam topik ni..

yang tak settle adalah pemahaman mengenai isu website ni,.. mula2 ko dengan angkuh kata "y u fear"
so aku reply sebab-musabab hujah2 yang ko nak.

Lama2 ko menunjukkan ko keliru, ramai forumer tolong reply suatu yang aga2 similar ngan post2 aku. Ko nampknya menolak juga, kerana penyampaian mereka agaknya.

TJ masuk, ko bleh terima... but ko masih sama gak.

Post terakhir ko ni meunjukkan ko tak paham lagi apa yang aku sampaikan,.. jawapan ko tak perlu tanya samada nak agree trus dengan aku,.. aku tak kawal ko pun kat sini.

Ingat ni,..jangan cuba tuduh aku buat personal attack kat ko.. kalau taknak terima takpe, tu hak u.

NIat aku baik, jgn salah tafsir.. post u pada aku cam tunjukkan aku ni jahat la plak. dry.gif dry.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
link website ni ada kat myspace kan??
dan kebiasaannya yg layan myspace ni,
aku dok peratikan, diorg nih cam takde asas agama yg kuat ,
aku bimbang sedikit sebanyak mereka ni akan terpengaruh.

camne nak buat yer?
kita sama sama doakan agar kerja musuh Islam ni takkan berjaya mempengaruhi muda mudi Islam.
amin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...