LanoV 22 Report post Posted June 18, 2008 Kalau jadi apa2 pada kereta yang telah dibuat ujikaji nie... ada apa2 warranty tak daripada orang yang modified tu? Quote Share this post Link to post Share on other sites
ANEEZS 0 Report post Posted June 18, 2008 teksi pn boleh.tp, jangan tnya yg basikal ye. x prnah ak jumpe lgi.hehe hmm..nk bkak stesen ngv x cilap ak, mahal.petronas pla ambil org yg punya modal yg tnggi je. :/teknologi mkin maju.klu korg bersatu hati utk teknologi tnpa minyak ni, pasti m'sia juga akn makin cepat mngorak langkah kehadapan teksi kan kena cek kat puspakom, takde masalah ke nanti?Hmm...bro aku berminat nak pasangTapi kereta aku still under warrantyAku takut bila dah kacau ECU nnt void warranty& one more thing...bole x ko outlinekan secara ringkas kekurangan sistem hydrogenfuel niBerapa percent risiko meletup yang ko mention & apakah faktor2 nyameletup tu sampai ke tahap membunuh ke? bagi pesakit jantung, rasanya blh meninggal kalau dgr letupan masa tgh drive. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ANEEZS 0 Report post Posted June 18, 2008 boleh bukak rupanya. kalau promot benda ni kat owner2 teksi mmg laris cuma tang harga tu je...diaorg tak mampu. teksi di kedah ni lbh byk dari pengguna....tu psl payah sikit diaorg nak cari income. Quote Share this post Link to post Share on other sites
cikgureza 5 Report post Posted June 18, 2008 Hmm...bro aku berminat nak pasangTapi kereta aku still under warrantyAku takut bila dah kacau ECU nnt void warranty& one more thing...bole x ko outlinekan secara ringkas kekurangan sistem hydrogenfuel niBerapa percent risiko meletup yang ko mention & apakah faktor2 nyabro..ecu mod tu bukan bermakna kami potong2 ecu tu semua,sebaliknya guna satu mod circuit chip (*EFIE)yg boleh di disablekan anytime. Mungkin kami akan buat satu switch yg akan boleh disablekan EFIE tu bila nak pegi tuning ataupun inspection.kereta warranty aku rasa takde problem lansung, sebab, kau pegi service pun untuk tukar minyak itam dan lain2 perkara basic je,bukan nya dia nak tune keter kau...kekurangan nya adalah, HHO tu tak pernah cukup, jadi menyebabkan pergantungan pada petrol masih ada. So,kalaulah electrolysis tu boleh produce cukup HHO yang boleh gerakkan sebijik keter tanpa perlu petrol lansung,kan ke bagus..(yang membawa kepada pengunaan teknologi plasma untuk combust kan air secara 100%)risiko meletup:aku takleh pikir bila yg ada meletup2 ni. Kecuali cell kau tu ada bocor sikit2,pastu kau pegi isap rokok dekat 1mm kat cell tu..yg tu baru meletup kut..kena ingat, bila enjin mati, air tu adalah dlm pure state, bermakan ianya semata2 air je, takede apa yg merbahaya lansung.manakala masa dia idup pulak, HHO yg ada tu akan di sedut terus menerus *EFIE : electronic fuel injection enhancerteksi kan kena cek kat puspakom, takde masalah ke nanti?pernah tgk tak orang cek kat puspakom camner? diorang ni takde nye nak godek sampai begitu sekali. Diorang cuma inspect bende yg ada dlm spec inspection tu je..lagipun korang ingat ni apa mende sebenrnya? ini adalah bolt on punya technology yg konsepnya sama mcm sound sytem gedabak dlm keter.Bezanya,bende ni gantikan petrol/diesel untuk 50%.dan setau aku,takde lagi akta yg kata kita takleh guna support system untuk fuel,iaiatu selagi enjin dan segalanya dlmn keadaan standard. Quote Share this post Link to post Share on other sites
B@zShâ„¢ 1 Report post Posted June 19, 2008 Ok thanxz a lot pasal penerangan ko tuAku ada terbaca post2 yang kat atas tu ada mention berkenaan ngan jalan jauhAku selalu long travel dr KB-KL, KL-KBSo apa nasihat bro untuk menjada hydrogenfuel/enjin dalam keadaan macam niBiasanya...aku hanya berhenti sekali jer dalam perjalananAdakah ia menyebabkan enjin berisiko untuk mengalami masalah?FYI aku kat KB skang ni & ko sanggup ke turun ke KB untuk buat pemasangan?Thanxz Quote Share this post Link to post Share on other sites
cikgureza 5 Report post Posted June 19, 2008 Ok thanxz a lot pasal penerangan ko tuAku ada terbaca post2 yang kat atas tu ada mention berkenaan ngan jalan jauhAku selalu long travel dr KB-KL, KL-KBSo apa nasihat bro untuk menjada hydrogenfuel/enjin dalam keadaan macam niBiasanya...aku hanya berhenti sekali jer dalam perjalananAdakah ia menyebabkan enjin berisiko untuk mengalami masalah?FYI aku kat KB skang ni & ko sanggup ke turun ke KB untuk buat pemasangan?Thanxzkalau diikut kan kesemua document dari user2 system ni sendiri, takde lagi yang bagi sebarang report bagi masalah-masalah yg timbul untuk long distance journey punya usage. Terutamanya kat us,sebab jalan2 diorang ni jenis ribu2 kilometer untuk satu setiap satu state..kira memang double long distance lah..Plus, sebenrnya system hybrid ni menyejukkan enjin sebenrnya,sebab,enjin bukan berada dlm state 'bahang petrol' tapi dlm state steam air. Kira panas2 cerek air gitu lah..lagipun,kalau dapat control jumlah soda bicarb dlm cell tu (kurang panas current),MAKA ,INSYALLAH takde apa2..Maybe yg bermasalah ni kalau pasang sendiri dan tak paham system tu function mcm mana dia berjalan yg bakal timbulkan masalah di kendian hari..pasal pasang kat KB tu, boleh, tapi, biarlah at least ada 3 bijik keter sekali nak pasang hari yg sama. Berrbaloi gak drive jauh2 kalau gitu..Bole tau kau pakai keter apa tak? Quote Share this post Link to post Share on other sites
dainese 0 Report post Posted June 19, 2008 (edited) kalau diikut kan kesemua document dari user2 system ni sendiri, takde lagi yang bagi sebarang report bagi masalah-masalah yg timbul untuk long distance journey punya usage. Terutamanya kat us,sebab jalan2 diorang ni jenis ribu2 kilometer untuk satu setiap satu state..kira memang double long distance lah..Plus, sebenrnya system hybrid ni menyejukkan enjin sebenrnya,sebab,enjin bukan berada dlm state 'bahang petrol' tapi dlm state steam air. Kira panas2 cerek air gitu lah..lagipun,kalau dapat control jumlah soda bicarb dlm cell tu (kurang panas current),MAKA ,INSYALLAH takde apa2..Maybe yg bermasalah ni kalau pasang sendiri dan tak paham system tu function mcm mana dia berjalan yg bakal timbulkan masalah di kendian hari..pasal pasang kat KB tu, boleh, tapi, biarlah at least ada 3 bijik keter sekali nak pasang hari yg sama. Berrbaloi gak drive jauh2 kalau gitu..Bole tau kau pakai keter apa tak?salam cikgu...say ni new member kat sini..setelah memerhati perbincangan kat sini..saya berminat sgt utk mencuba produk andasaya drive keta wira 1.5 liter injectionboleh ke saya mod keta saya to hidro system ni..rm 500 kan??so perlu ke saya set kan 3 org utk pemasangan nihsay berada di kemaman, terengganu,tolong bagi feedback yer..no tepon saya: 012-6848366zuhdi.thanks Edited June 19, 2008 by dainese Quote Share this post Link to post Share on other sites
cikgureza 5 Report post Posted June 19, 2008 salam cikgu...say ni new member kat sini..setelah memerhati perbincangan kat sini..saya berminat sgt utk mencuba produk andasaya drive keta wira 1.5 liter injectionboleh ke saya mod keta saya to hidro system ni..rm 500 kan??so perlu ke saya set kan 3 org utk pemasangan nihsay berada di kemaman, terengganu,tolong bagi feedback yer..no tepon saya: 012-6848366zuhdi.thankswira 1.5 ke, Bently 5.0 ke, apa ke..semua boleh di hybrid kan insyallah. Sebab keter kita cc kecik2 ni lagi le senang nak bikin, di bandingkan dengan keter US yg cc nya bapak lori punya size engine..RM500 tu kalau dapat cari 3 orang nak pasang serentank. Tapi kalau takde, maka,jadilah RM700 jugak.Wira EFI (injection) ke carb? kalau EFI,maka kami kena letak EFIE untuk modified ECU tu. Ni kira dlm pakej,jadi takde charge..boleh re confirm balik kalau serius nak pasang.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
rarahim 0 Report post Posted June 19, 2008 Salam. aku pon teringin jugak maklumla harga minyak la ni mahal sangat. tapi tu la takut gak rasenye bile pikirkan main bab2 enjin, campur2 bahan, tindakbalas kimia dan sebagainye ni... cikgu.. saya nak tanye sket... cikgu dapat kepakaran ni dari mana? Quote Share this post Link to post Share on other sites
cikgureza 5 Report post Posted June 19, 2008 (edited) Salam. aku pon teringin jugak maklumla harga minyak la ni mahal sangat. tapi tu la takut gak rasenye bile pikirkan main bab2 enjin, campur2 bahan, tindakbalas kimia dan sebagainye ni... cikgu.. saya nak tanye sket... cikgu dapat kepakaran ni dari mana?dari 'water powered car' yahoo group, dari google, dan juga dari orang2 yg sudah guna lebih dari 10 tahun di negara luar.Untuk aku sendiri, sekarang aku self run kat keter aku..Hydrogen+ oxygen jadi apa? sudah tentulah jadi H2O dlm pure state..manakala, hydrogen yg terbakar/melertup akan melengkap combustion,termasuklah petrol..resultnya 9chemica reaction) adalah, carbon kurang/tiada, tapi di ganti dengan air.. Edited June 19, 2008 by cikgureza Quote Share this post Link to post Share on other sites
LanoV 22 Report post Posted June 19, 2008 dari 'water powered car' yahoo group, dari google, dan juga dari orang2 yg sudah guna lebih dari 10 tahun di negara luar.Untuk aku sendiri, sekarang aku self run kat keter aku..Hydrogen+ oxygen jadi apa? sudah tentulah jadi H2O dlm pure state..manakala, hydrogen yg terbakar/melertup akan melengkap combustion,termasuklah petrol..resultnya 9chemica reaction) adalah, carbon kurang/tiada, tapi di ganti dengan air..Hmmm... maknanya penggunaan hidrogen untuk kereta telah lama dipraktikkan kat luar negara ker. Tapi mengapa info nie begitu diketahui orang2 kat Malaysia nie. Cikgu sendiri punya kereta dah guna hidrogen-powered ker.... so, berapa calculation dan penjimatan minyak so far? Quote Share this post Link to post Share on other sites
cikgureza 5 Report post Posted June 19, 2008 (edited) Hmmm... maknanya penggunaan hidrogen untuk kereta telah lama dipraktikkan kat luar negara ker. Tapi mengapa info nie begitu diketahui orang2 kat Malaysia nie. Cikgu sendiri punya kereta dah guna hidrogen-powered ker.... so, berapa calculation dan penjimatan minyak so far?Di us, tak boleh atauapun illegal untuk pasang HHO ni, maybe illegal untuk jual, tapi kalau pasang sendiri tak salah. Jadi,sapa yg nak beli di US,diorang kena order di Canada.Kita dah ramai yg tahu buat kat Malaysia ni, tapi semuanya sebab awareness je., Mcm open source jugak lah..semua oran tau betapa free nya guna open source, tapi berpa kerat yg nak pakai? tengok kat situ cukup. Dan tak payah nak tgk kat enjin yg lebih rumit..semuanay sebab awareness.So sebab tu lah aku offer service untuk buat,pasang dan test..suapaya ada awareness..so,kyranglah beban gomenketer aku memang guna HHO cell ni skrg on daily running basis: nI kiraan yg aku buat untuk milage per liter dia(Thu Jun 12, 2008 12:46 am)aku ada buat testing untuk tau MPG dia,iaiatu di kira sebaik sahaja tangki kosong. Dan masa tangki kosong tadi,aku ada test start,dan enjin dapat idle,iaiatu melalui sedutan dari Hydrogen generator yg aku buat tu. Berrmakna, memang HHO tu berfungsi dengan baik..Jadi,selepas tangki kosong tadi, aku terus isik minyak,iaiatu sebanyak (selepas tolak yg tumpah2 tu), dlm jumlah 7.5 liter. Dan selepas itu aku terus drive sampai lah tadi..NOTE:Perlu di ingat, yg aku test ni adalah dlm bentuk 'city driving' iaiatu keadaan yg memakan lebih bnyk minayk,sebab ada brake,masuk gear,turun gear naik gear, belok sana, belok sini, speed tinggi rendah idle dsbgnya. Jadi, lebih jimat kalau memandu dlm "highway driving" iaiatu dlm keadaan jln yg terus menerus dan lebih jimat.JAdi, bila start dari tangki kosong,dengan minyak baru 7.5liter, dan dengan city driving,maka, aku telah dapat jarak sejauh 135km, dan minyak tadi tu masih tak habis, aku sambung esok dan tgk boleh capai 140km ke tak..Perlu di ingat, aku test hydrogen cell ni atas continental car (alfa romeo 146,1.7cc) yg mana lebih berat dan makan minyak dari kereta jepun. Jadi,kalau keter jepun korang akan pasti dapat yg lebih bnyk dari aku dapat..Dan, ni formula yg kawan aku buatkan untuk aku untuk mudah kira berapa 'price per litre' yg aku bayar sebenrnya selepas pakai Hydrogen cell (hybrid).1) Volume per kilometer: (untuk tahu berapa bnyk sebernya keter aku pakai perkilometer dlm city driving-selepas pakai hydrogen cell ni.)Vo=volumekm=kilometer7.5litre=minyak di isi dari tangki kosong135km=jarak yg di lalui----------------------------Vo/km=aa=7.5litre/135kma=0.055555556 liter untuk setiap kma=5.5millitre (ml) untuk setiap km.--------------------------------------------------------2) nak kira berapa jumlah per mlVo/100ml = bb= RM2.70/100b=RM0.027 per mlJadi, jumlah duit yg di bayar untuk (a) di atas adalah:RM (a)= b X 5.5ml(a)=0.027 X 5.5ml(a)= RM0.1485--------------------------------------------------3) jumlah serta amaun minyak untuk distance sejauh 100km adalah:100km= RM0.1485 X 100km=RM14.85Jadi, jumlah sebenr yg aku bayar untuk 10km adalah:©= RM14.85 / 10km© =RM1.485 untuk setiap 10km (bersamaan RM0.1485 per km)----------------------conclusion is: untuk setiap jarak 100km(city driving),aku hanya perlu bayar= RM14.85 Edited June 19, 2008 by cikgureza Quote Share this post Link to post Share on other sites
jimmi 0 Report post Posted June 19, 2008 salam...ok sape nak pasang dalam rm 500 ni kita pakat sama2 p jumpak cikgu riza...DAINESE..nanti kita pakat sama2 ok...InsyaAllah nanti aku sms or call....ko dok area mana?To org Oversea(konon-kononnya)Jgan la macam kedekut Ilmu sgt..kalo nak ajar tu ajar jer la..jgn la nak letak pandai2 korng..Islam ni xder la mengajar umat nya kedekut ilmu...kalo nak ajar sikit2 baik jgn masuk putera ni...jgn marah la brader... Quote Share this post Link to post Share on other sites
B@zShâ„¢ 1 Report post Posted June 19, 2008 (edited) kalau diikut kan kesemua document dari user2 system ni sendiri, takde lagi yang bagi sebarang report bagi masalah-masalah yg timbul untuk long distance journey punya usage. Terutamanya kat us,sebab jalan2 diorang ni jenis ribu2 kilometer untuk satu setiap satu state..kira memang double long distance lah..Plus, sebenrnya system hybrid ni menyejukkan enjin sebenrnya,sebab,enjin bukan berada dlm state 'bahang petrol' tapi dlm state steam air. Kira panas2 cerek air gitu lah..lagipun,kalau dapat control jumlah soda bicarb dlm cell tu (kurang panas current),MAKA ,INSYALLAH takde apa2..Maybe yg bermasalah ni kalau pasang sendiri dan tak paham system tu function mcm mana dia berjalan yg bakal timbulkan masalah di kendian hari..pasal pasang kat KB tu, boleh, tapi, biarlah at least ada 3 bijik keter sekali nak pasang hari yg sama. Berrbaloi gak drive jauh2 kalau gitu..Bole tau kau pakai keter apa tak?Ok...thanxzSelepas pasang benda ni...cikgu akan bagi manual atau tak?Macamn ngan teknik penjagaan selepas install hydrogenfuel niServis yang ditawarkan setiap 6 bulan tu berapa kos nya?Untuk pengetahuan cikgu...aku menggunakan Toyota ViosKo pernah test run kat model kereta ni?Dan satu lagi cikgu ada mention yang hasil akhir chemical reaction ni ada pure H2OAdakah aku kena tukar piping ekzos sistem untuk mengelakkan karat? Edited June 19, 2008 by B@zSh Quote Share this post Link to post Share on other sites
dainese 0 Report post Posted June 19, 2008 salam...ok sape nak pasang dalam rm 500 ni kita pakat sama2 p jumpak cikgu riza...DAINESE..nanti kita pakat sama2 ok...InsyaAllah nanti aku sms or call....ko dok area mana?To org Oversea(konon-kononnya)Jgan la macam kedekut Ilmu sgt..kalo nak ajar tu ajar jer la..jgn la nak letak pandai2 korng..Islam ni xder la mengajar umat nya kedekut ilmu...kalo nak ajar sikit2 baik jgn masuk putera ni...jgn marah la brader...hehe..aku duk kemaman, terengganudah cukup 3 bijik kereta nak pasang nihso..cikgu reza..nanti aku call balik pasal nak set tarikh ko nak dtg sini...kalau dalam masa satu hari..team cikgu reza ni bleh pasang brape bijik keta? Quote Share this post Link to post Share on other sites
rarahim 0 Report post Posted June 19, 2008 Cikgu, kalau teknologi ni mmg dah terbukti berkesan menjimatkan penggunaan petrol dan lebih mesra alam, kenapa takde company yg sanggup commercializekan (di malaysia)? cikgu caj pun cuma RM700 maknanye bukannya capital intensive sangat.. ade tak mungkin sebabnya adalah method ni belum dapat kelulusan piawaian keselamatan dari mana2?Kalau cara ni betul2 selamat (dah tentu takde saper nak kereta die meletup gas hidrogen kan) saya cadangkan cikgu minta disahkan oleh SIRIM ke ape ke badan yg kawal pasal keselamatan bende2 macm ni lepas tu cikgu commercialize kan la. Lagi ramai org akan yakin dgn keselamatan sistem ni dan dengan haraga minyak melambung macam sekarang ni, sudah pasti biznes cikgu akan meletup-letup. Quote Share this post Link to post Share on other sites
dainese 0 Report post Posted June 19, 2008 Cikgu, kalau teknologi ni mmg dah terbukti berkesan menjimatkan penggunaan petrol dan lebih mesra alam, kenapa takde company yg sanggup commercializekan (di malaysia)? cikgu caj pun cuma RM700 maknanye bukannya capital intensive sangat.. ade tak mungkin sebabnya adalah method ni belum dapat kelulusan piawaian keselamatan dari mana2?Kalau cara ni betul2 selamat (dah tentu takde saper nak kereta die meletup gas hidrogen kan) saya cadangkan cikgu minta disahkan oleh SIRIM ke ape ke badan yg kawal pasal keselamatan bende2 macm ni lepas tu cikgu commercialize kan la. Lagi ramai org akan yakin dgn keselamatan sistem ni dan dengan haraga minyak melambung macam sekarang ni, sudah pasti biznes cikgu akan meletup-letup.salam...pada pendapat saya, bend ami mmg dah lama provencuma xde pihak yg nak majukan dan establishkan benda ni..byk sebabnya...-ada sekatan dari sgi nak import technologyko perasan tak kenapa kereta hybrid baru jer masuk malaysia..byk keta yg technology canggih x pernah masuk pun malaysiamasuk pun pasal org kaya yg beli import dari luar-polisi trade antara negara (mcm sistem solar panel utk main power generaotr utk rumah, kat malaysia susah nak dpt, pasal ada akta yg sekat)-birokrasi dlm urusan nak establishkan menda ni..pasal kerajaan kita main shareholder dlm petroliam nasionalkalau benda ni semua rakyat malaysia pakai ni..brape sen jer minyak dia yg lakulagi2 bila mmg terbukti keta bleh run on totally water (hydrogen fuel) Quote Share this post Link to post Share on other sites
jimmi 0 Report post Posted June 19, 2008 'shinshishio' ko ni byk melemahkn org la...tak puas hati giler kat ko ni..baru belajar sikit dah nak berlagak... Quote Share this post Link to post Share on other sites
LanoV 22 Report post Posted June 19, 2008 'shinshishio' ko ni byk melemahkn org la...tak puas hati giler kat ko ni..baru belajar sikit dah nak berlagak...Sabar jer kawan... biasa ler tu, memang banyak cabaran dan dugaan.Berkenaan teknologi transfer nie... kalau betul lah macam tu, kira syarikat2 minyak seluruh dunia sedaya upaya mereka nak sekat teknologi nie dari tersebar sebab akan mengurangkan keuntungan mereka lah kan. Tapi aku ada baca baru2 nie... Honda dah mula keluarkan kereta hybrid hidrogen nie. Entah mengapa orang2 kuat politik kita kat Malaysia nie tak pikir akan tenaga altenatif yang murah nie... Majukan teknologi nie untuk bantu negara atasi kenaikan harga minyak macam syarikat kereta kita seperti Proton dan Perodua tu. Kalau mereka berpandangan jauh dan ada wawasan.. pastinya teknologi nie dah lama bertapak kat negara nie dan kita akan jadi pelopor kepada teknologi hidrogen nie.Aplikasi menggnakan hidrogen bukan sahaja terhad untuk kereta tapi mungkin boleh digunakan untuk lain2 kenderaan dan juga mesin yang selama ini menggunakan petrol-chemical sebagai bahan bakar utamanya. Malahan kilang2 pun akan dapat manfaat yang sama jika teknologi ini dimajukan lebih lanjut.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
dainese 0 Report post Posted June 19, 2008 pasal Hidrogen yg org duk sibuk kata MELETOP tuh....gini..pendapat akubagi aku dia takkan meletup..pasal aper lak aku kata tak meletop??pasal system yg cikgu reza ni hanya akan hasilkan hidrogen bila kita start enjin ketabila switch on..electric akan start electrolysis pada stainless steel tu ataupun cooper tuso akan hasilkan hidrogen buble then hidrogen tu tak di compressed ke dlm sistem suntikantetapi hidrogen tu di vacuum/ sedut ke dalam sistem AFC (air flow control)so soal tekanan yg bakal meletupkan hidrogen tak timbulbila kita switch off engine...power supply ke alat electrolysis tu akan cut offso penghasilan hidrogen tu akan stop on the spotmaybe akan ada tinggal skit kat dlm bekas tutapi yg penting dia tak design system tu utk simpan hidrogen dlm compressed tankkalau mcm keta hidrogen bmw tu yag guna totally hidrogen tank..dia kena design tank yg begitu selamatsupaya takde risiko explosion...cikgu reza..i ader cadangan pada cikgu...utk 'cheat' ECU tu..aper kata cikgu gunakan AFC...AFC ni genng2 keta gunakan utk cheat/ tipu ECU gak...pasal derang nak make sure minyak cukup utk tekan keta2 turbotakut tembak piston kalau guna std..ye lah bila tekan sampai maksimum..takut tembak lak pistondengan gunakan AFC ni boleh setting oil and oxygen mixture..contoh kat bwh nihttp://www.e-kereta.com/v2/showproduct.php...4652&cat=11http://www.autocarparts.com/p_Apexi_Electr...el-Controllers/http://www.autotoys.com/x/product.php?productid=3397cikgureza...pasal appointment kita utk pasang system kat kemaman, saya rasa dlm minggu depan kotsamada hari jumaat atau sabtu 27/28 jun nih..saya nak repair dulu skit aper yg patut ..so bila kita masukkan system tu..takde leaking / masalah lain yg ganggu efficiency of the system Quote Share this post Link to post Share on other sites
nocturnal 7 Report post Posted June 19, 2008 Cikgu, kalau teknologi ni mmg dah terbukti berkesan menjimatkan penggunaan petrol dan lebih mesra alam, kenapa takde company yg sanggup commercializekan (di malaysia)? cikgu caj pun cuma RM700 maknanye bukannya capital intensive sangat.. ade tak mungkin sebabnya adalah method ni belum dapat kelulusan piawaian keselamatan dari mana2?Entah mengapa orang2 kuat politik kita kat Malaysia nie tak pikir akan tenaga altenatif yang murah nie... Majukan teknologi nie untuk bantu negara atasi kenaikan harga minyak macam syarikat kereta kita seperti Proton dan Perodua tu. Kalau mereka berpandangan jauh dan ada wawasan.. pastinya teknologi nie dah lama bertapak kat negara nie dan kita akan jadi pelopor kepada teknologi hidrogen nie.because they dont wanna dia dorang pun kena jaga periuk nasi masing2 gak Quote Share this post Link to post Share on other sites
keller 0 Report post Posted June 19, 2008 berminat gak kat menatang hydrogen fuel cell ni.kalau lokasi kat kuching serawak ni macam mana cikgu?i berminat juga.kalau pasang kat ford explorer 4.0l v6 leh tak cikgu? Quote Share this post Link to post Share on other sites
nocturnal 7 Report post Posted June 19, 2008 berminat gak kat menatang hydrogen fuel cell ni.kalau lokasi kat kuching serawak ni macam mana cikgu?i berminat juga.kalau pasang kat ford explorer 4.0l v6 leh tak cikgu? wow.another request from sarawak cikgureza..macamana ni? Quote Share this post Link to post Share on other sites
keller 0 Report post Posted June 19, 2008 wow.another request from sarawak cikgureza..macamana ni? kalau boleh kita jadi agen.cantik gak tu.hehehe Quote Share this post Link to post Share on other sites
jimmi 0 Report post Posted June 19, 2008 ok..aku dah dapat kesimpulan kat sini..aper kata kita semua warga putera kat sini menyokong 100% teknologi yang diperkenalkan oleh cikgu ni...kita sebagai umat Islam khas nya harus menyokong teknologi ni...terutamanya yang dimajukan oleh org IslamPasal kes bunuh2 tu..semuanya di rancang oleh org kafir yang dengki kan kita...yang kawal harga minyak ni pun diorng...jadi saper yang akan memajukan Org Islam kalo bukan kita sendiri....mari kita hangat kan topik ni.... Quote Share this post Link to post Share on other sites