Jump to content
Sign in to follow this  
Vibrunnica

Kempen 3D - Newbabies

Recommended Posts

Hehehe...tak lah kembara....max je tue.Softimage still aku tak dpt nak catch up lagi lew.Max dah sebati ngan jiwa aku...:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max mmg best n setanding dgn Maya, but jika nak dibezakan sebenarnya skill tertumpu pad org yg mengendalikan komputer itu, tuan punya tangan hehe..

Br blja 3D nie.... Harap2 leh mintak tunjuk ajar semua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

wah 8 minit je render?

setting masa render aku buat rendah jer sbb tu dpt 8 minit.nanti final render aku akn try set lebih tinggi tak taula mungkin setengah jam lebih.

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

aku penah buat sampai 3 jam dulu..tapi hasil tak seberapa pon...ko buat yg 8 minit tu pon dah cantek sgt dah...ye la bergantung pada proc dan gc jugak kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

masa render juga bergantung pada faktor2 lain sprt RAM,kompleksiti scene,texture yg diguna sprt saiz,bump map yg banyak,reflection yg tinggi,jumlah light yg diguna.semua tu akan menambah masa render.jugak GI dah tentu makan masa.saiz frame besar juga menambah masa render.mmg penat render ni.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

oo..pasal poligon byk tu, adakah render tu akan kira bahagian poligon yg terlindung dari kamera? atau dia akan render bahagian yg nampak dlm kamera tu aje?

cthnya...kalu kita fokus kamera kat sebelah KANAN kereta, so bhg KIRI kereta tak nampak dlm kamera...tapi adakah poligon sebelah KIRI kereta tu pon akan dikira jugak menyebabkan render jd lembab?

Edited by MalaYneuMaya

Share this post


Link to post
Share on other sites

waa...hitung atau tak hitung poly yg terlindung dr kamera.sampai situ nkofikir yerk.

ok,aku cuba jawab soklan nko tu.tapi sebelum tu aku nk jelaskan aku bukan terer bab mengupas persoalan macam nko tanya ni jadi harap member2 lain tambah dan perbetulkan kalau aku silap.

biasanya kita hanya guna app dgn fikir "camna nk guna?" dgn betul.kita jarang bertanya "bagaimana app tu bekerja?"

elok jugak benda ni dibincang,sebagai menambah ilmu.

ok,jawapannya secara asas yg aku tahu,kiraan tak dibuat kalau objek tu terlepas dr kamera.maknanya hanya objek/bahagian yg dilihat oleh kamera jer yg dihitung dlm render.

render engine yg lama,menggunakan sistem memecahkan scene ke beberapa bahagian utk cepatkan pengiraan tapi dier kira semuanya yg ada dlm kamera atau tidak.engine yg baru sekarng ni biasa menggunakan Binary Space Partition tree (BSP tree) yg dgn sendirinya akan membuang parts yg takder dlm kamera kedian dibantu pula dgn PVS engine dlm melengkapkan pengiraan.camtula setakat aku tahu.perbetulkan kalau aku silap.

....kalau BSP dgn PVS menapis bahagian(polygons) yg perlu dikira atau tidak,camna pulak ngan pengiraan GI?sbb GI perlu dikira dari semua arah?Rupanya BSP juga menapis GI.

PS:apa yg aku tulis kat atas tu lebih kpd game?rasanya render still pun camtu gak.ntahla....

Edited by kembara

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

oho..tima kasih..

takde la kan..pasal kalu dia kira jugak poli yg tak nampak tu, blehla aku tipu bhg belakang tu kasi poligon sikit je..hehe..nak kasi cepat sket la rendernya.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

oppps....aku ada buat beberapa test render pasal pengiraan ni.hasilnya apabila menggunakan GI,ada perbezaaan bila objek yg masuk dlm camera view dgn objek yg tidak dr segi masa rendernya.

penjelasan lebih detail aku akan post lepas ni.cuma setakat ni yg aku dapat ialah ada perbezaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

Huh... kembara dah start mengganas... abis la korang.. :)

Animasi baru.....

Sori... kualiti gambar kurang memuaskan sebab compression dari host (mungkin..?)

http://smg.photobucket.com/albums/v369/Vib...ent=FishTrg.flv

Atau sini

ui bapakla...tekejut aku ikan tu klua..hokhok..malang sungguh prof tu...

kalu youtube mmg kualiti dia jadi buruk sket..

btw tu motion manual ke? atau preset jugak?

Edited by MalaYneuMaya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lanoq... tahun ni aku nak concentrate kat animasi jek...

MalayneuMaya... kerekter tu manual rig dan animate... letih kena blaja body dynamic.. air guna bump ngan waves.. set low kat transparency prop... splash guna particle (tak brani set emitter bebanyak dan tak brani nak metaball kan... keras pc aku kang).. lelain guna deformer (bending, cloth dynamic) .. try gak guna realflow.... tapi crash masa simulate ikan kluar ngan masuk air...

Cadangan... kalo sesapa ada nak sumbangkan kerekter/story line/story board/sound kat future animasi aku... sila post(format .fbx)... TETAPI... topoloji kena la cun... siap ngan texture skali tau.. :) .. rigging ngan weighting biar aku wat

PS: Masa scene akhir signboard tu tulis ' Do not sleep while fishing -angry fish' ... potong stim betulla

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehehe...kecian prof tu...mmg trajis...

mengenai pengiraan utk render yg kat atas sana tu,aku buat satu scene ringkas mengandungi 12 kotak yg terbuka kat depannya.Dibelakang kotak tu aku letak 8 objek yg kesemuanya mengandungi hampir 10000 poligon.

Render test :

1. aku fokus kamera kat tengah2 viewport jadi hanya 4 buah kotak yg dilihat oleh kamera.masa render = 19.9s

2. masih dgn kamera yg sama,aku hide kan kotak2 dan objek yg tk dilihat dlm kamera tu.masa render = 18.3s

3. kamera yg sama jugak,aku unhide kan semua objek cuma aku delete objek yg dibelakang kotak.masa render = 19.2s

melihat kpd perbezaan masa render,menunjukkan objek yg tak dpt dilihat oleh kamera atau diluar jarak jangkauan kamera masih diambil kira dlm pengiraan dgn jumlah peratus yg tertentu.maknanya kalau kita buang detail pada bahagian objek yg dibelakang kamera,masa render boleh dikurangkan.

Begitulah adanya....sekian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

update...

texture dinding dah tukar,tambah pagar...

beachhouse-st2-highIR-edited.jpg

aku upkan setting utk render tapi tk berbaloi dgn masa render yg bertambah lebih sekali ganda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

sori lambat balas..

tima kasih atas penjelasan tu..tapi tak ada beza sgt la masa tu kan..atau mungkin sebab kotak tu ada reflection so render tu akan tetap kira jugak imej yg terpapar kat objek tu kot :wacko:

btw gambar tu cantik pagar tu pon cantek..kalu tambah lampu plak kat atas pintu tu sesuai gak tu..kat beam ke..

nak try:

akurenderwr1.jpg

ada tacap sket ngan potosop

Edited by MalaYneuMaya

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku cadang nk tambah lampu gak.rasanya kat slab atas tu.bila tambah lampu,rasanya siapla fasa I scene aku tu.cadang nk buat sampai fasa III.banyak lagi nk tambah tu.

lawa gak kete nko tu.

pasal pengiraan render tu,sebenarnya aku tk buat reflection apa2.cuma yg membawa kesan ialah pengiraan cahaya kot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow... very nice rendered images.

# Kembara punya pagar tu nampak lawa lah..., texture dinding tu pun cam real plak... hehehe

# Malayneu punya kereta pun cam bersinar... cuma background tu kalau tambah bumbung, lagi best.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...