Jump to content
Sign in to follow this  
Geekspro

Beranikah Kerajaan Benarkan Kereta Tata Banjiri Jalan Raya Malaysia

Recommended Posts

bale burok gler design keter nih

tp ade cam ala2 savvy design depan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

boleh tahan la design TATA dari laman web dia aku minat TATA Elegante dan TATA Aria Coupe..memang cun dengan harga di bawah 10,000 kita boleh dapat..gaji 2000 kebawah insahallah boleh pakai..1tahun bayar settel..

Share this post


Link to post
Share on other sites

boleh tahan la design TATA dari laman web dia aku minat TATA Elegante dan TATA Aria Coupe..memang cun dengan harga di bawah 10,000 kita boleh dapat..gaji 2000 kebawah insahallah boleh pakai..1tahun bayar settel..

hohohoho RM10k kete cam tuh?

better aku beli CBR150 yang baru launch ari tuh lagi gempak......jadi mask rider sat huhuhuhu :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

CBR150 jenama apa plak??

kesiannyer ko tak tau yek...

motot honda CBR150

Share this post


Link to post
Share on other sites

malu bertanya sesat jalan..dari pada aku bodoh sombang..

biar beno

dah kecoh 1 malaya nih ko tak tau.tak pe la

yamaha kluar motot baru ari ni ko tau tak ni? :P

Edited by wrecked

Share this post


Link to post
Share on other sites

sapa mamat ni?

xkenai aku...

O..tak tak bukan Zul..Zul dah terkenal satu malaya..Zul lebih focus kepada elektronik.

Zul pun tak kurangnya dibunuh bangsa sendiri..Tetapi sekarang ni zul dah ok sikit kot??

Mamat lagi sorang ni tak terkenal..dia mekanik biasa ajer..tapi ada daya cipta.

Aku dah tengok sekali lalu macam mana design 'air compressor' ni digunakan kepada engine kereta..senang ajer..maybe ada manusia yg tak terfikir selama ni kot.

Cuma kelemahan system ni setiap 200km atau (tak sure brapa KM) kita kena isi balik angin tu..

Pastu jangan harap lah kereta ni boleh berlumba atau macam turbo.

Ala-ala kereta letrik macam kat taman-taman permainan atau kereta buggy golf tu..

He he..Kereta CAT ( atau Car Air Technology ) ni dah lama di buat research(hampir 14 tahun oleh Guy Negre).

Yg aku pelik pasal apa TATA yg ambil kesempatan dulu da..Pasal apa Proton tak beli design ni..

Ni ada gambar kereta kereta tuh..

Gambar dalam cencept design

FurgoNaranja.jpg

After TATA beli design tuh..

Tata_Air_Car.jpg

Gambar Interior

detail_console.jpg

detail_drivercabin.jpg

Last sekali gambar Guy Negre

a Formula One French engineer...

guynegre.jpg

He he..aku nak booking satu lah..

Share this post


Link to post
Share on other sites

O..tak tak bukan Zul..Zul dah terkenal satu malaya..Zul lebih focus kepada elektronik.

Zul pun tak kurangnya dibunuh bangsa sendiri..Tetapi sekarang ni zul dah ok sikit kot??

Mamat lagi sorang ni tak terkenal..dia mekanik biasa ajer..tapi ada daya cipta.

Aku dah tengok sekali lalu macam mana design 'air compressor' ni digunakan kepada engine kereta..senang ajer..maybe ada manusia yg tak terfikir selama ni kot.

Cuma kelemahan system ni setiap 200km atau (tak sure brapa KM) kita kena isi balik angin tu..

Pastu jangan harap lah kereta ni boleh berlumba atau macam turbo.

Ala-ala kereta letrik macam kat taman-taman permainan atau kereta buggy golf tu..

He he..Kereta CAT ( atau Car Air Technology ) ni dah lama di buat research(hampir 14 tahun oleh Guy Negre).

Yg aku pelik pasal apa TATA yg ambil kesempatan dulu da..Pasal apa Proton tak beli design ni..

Ni ada gambar kereta kereta tuh..

Gambar dalam cencept design

FurgoNaranja.jpg

After TATA beli design tuh..

Tata_Air_Car.jpg

Gambar Interior

detail_console.jpg

detail_drivercabin.jpg

Last sekali gambar Guy Negre

a Formula One French engineer...

guynegre.jpg

He he..aku nak booking satu lah..

boleh tahan la..takut2 masuk malaysia jadi 50,0000 :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hu 3 page aku bacer korang nyer forum pasal keter tata ni... n aku nampak yang paling banyak nak menghentam proton n negatif..(setiap orang cakap dier beta) super bandung lah..... hahahaha tak tau naper dier mcam tu.....

kete angin ni dah lamer dah.... start idea dier nak wat kete pakai angin ni aku ingat aku ader tgk le.... kat german ker kat maner ntah.... sebab pasar kat german tu besar so banyak lah troli n pengankutan yang digunakan ulang alik dalam pasar tu n dalam situasi tertutup mcam dewan tu kan payah lah diaorang nak manage pencemaran udara....so terhasillah idea nak buat satu kereta yang berunsurkan tekanan angin ni untuk tak tercemar udara kat pasar tu.... muler2 dierorang try ngan troli bawak ikan tu jer......

tapi aku pelik gak naper india lak yang dikecohkan nak buat benda ni.... hmmm mmg dasar kaum india betul merampas hak orang lain dan mengaku hak sendiri....

saper2 yang percaya india yang design benda ni mmg dah kena manipulate ngan india lah tu.... pemikiran senang kena twist....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hu 3 page aku bacer korang nyer forum pasal keter tata ni... n aku nampak yang paling banyak nak menghentam proton n negatif..(setiap orang cakap dier beta) super bandung lah..... hahahaha tak tau naper dier mcam tu.....

kete angin ni dah lamer dah.... start idea dier nak wat kete pakai angin ni aku ingat aku ader tgk le.... kat german ker kat maner ntah.... sebab pasar kat german tu besar so banyak lah troli n pengankutan yang digunakan ulang alik dalam pasar tu n dalam situasi tertutup mcam dewan tu kan payah lah diaorang nak manage pencemaran udara....so terhasillah idea nak buat satu kereta yang berunsurkan tekanan angin ni untuk tak tercemar udara kat pasar tu.... muler2 dierorang try ngan troli bawak ikan tu jer......

tapi aku pelik gak naper india lak yang dikecohkan nak buat benda ni.... hmmm mmg dasar kaum india betul merampas hak orang lain dan mengaku hak sendiri....

saper2 yang percaya india yang design benda ni mmg dah kena manipulate ngan india lah tu.... pemikiran senang kena twist....

kiranya india claim teknologi la..

Share this post


Link to post
Share on other sites

at least drg ade la kuar kete jenis camni,malaysia??hanya tau amek keuntungan dr rakyat utk besarkan perot sendri..

india dia kuarkan kete tu sbb pk kan rakyat yg melarat.

nk ke proton kuarkan kete camni.org yg btl2 power cam zulkiflitu, adi putra disia2kan.ini sume politik sak

Share this post


Link to post
Share on other sites

sbnarnya aku masih mushkil dgn harga yg di tawarkan. Terlalu murah.. smua org tahu nak membangunkan R&D dlm bidang kereta nie bukan skit.. sampai berbilion.. kalu setakat pengeluaran yg terhad kepada hanya 1 negara utk mendapat pulangan modal memakan masa yg lama.. jika kita masuk secara details.. sbg contoh kita mulakan dgn enjin.. kos pembangunan enjin termasuk research mau sampai berjuta²... smua tahu harga kos moul bukan murah.. adakah material yg di gunakan dr jenis yg low gred ? byk pertanyaan aku kalu kete dah mula utk mass production. Tp kalu setakat concept car xpe laa.. tp dah siap letak harga.. xpnah plak aku tau consept car di letakkan bersama harga.. :)

ini yg dah mushkill nie.. hehe... nsb ianya masih concept car..

tp percaya laa kalau ianya benar menjadi kenyataan memasuki malaysia.. aku nak tau berapa ketul yg berjaya di jual..?

sbb bedasar spesifikasinya kelajuan yg perlahan.. agaknya dr KL nak ke KEDAH mau 20jam kot baru sampai.. aircond xde negara kita la panas.. mau berpeluh ketiak. .. lepas tuh spare part mahal nak mampos.. sbb yg pakai korang dgn yg beberapa kerat lg hehehe.... kepada yg nak beli nnti .. nnti bwk family g genting naik kete TATA tu ekk hehehe..

Share this post


Link to post
Share on other sites

at least drg ade la kuar kete jenis camni,malaysia??hanya tau amek keuntungan dr rakyat utk besarkan perot sendri..

india dia kuarkan kete tu sbb pk kan rakyat yg melarat.

nk ke proton kuarkan kete camni.org yg btl2 power cam zulkiflitu, adi putra disia2kan.ini sume politik sak

aku setuju tuh..semua nak projek projek projek,politik politik demi untuk mengaut keuntungan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salam.. mencelah... rasanya citer tntang keter tata ni dilihat dari perspektif yg berbeza. Kita dok komen tak ada aircond, tak ada power windows, dan segala. kalau rege RM 9K tu rasanya baru harga landed kat port klang je blum cukai.

lagi satu tata buat keter tu berdasarkan ekonomi di india, keadaan dan cuaca disana. itu kita kena faham. mcmana dia bleh buat dgn harga yg rendah? dia konglomerat, steel business dia ada dan mcm2 resources lain jadi tak mustahil. economic of scale. lagi satu keter ni mmg dicipta khas utk kegunaan bandar; senang parking, kecil, jimat petrol. jadi tak payah pertikaikan kalau nak bawak dari kl-arau @ kota bharu - johor bahru dan bukan utk performance atau long distance.

yg kita dok komplen dan pertikai tentng teknolgi dan features keter tu smpai begaduh2 kenapa heh? blum tahu dia masuk lagi ke malaysia. keter china cherry pun tak lepas2 lagi. expectation kita tinggi, commitment kita rendah erti kata lain nafsu berkobar2 kemampuan tak seberapa. kalau adalah keter tata ni dibawa masuk sini, ianya hanya menambahkan pilihan dan menyelesaikan kepada golongan tertentu. ibarat dgn rm 3 kita nak makan nasi ayam + ABC + satay + ais krim + roti canai. teknologi angin yg digunakan india tu kalau copycat pun buka isu yg besar, kita yg makan angin tengok teknologi org ni yang bermasalah besar... selak sejarah, jepun membangun kerana dia copycat teknologi barat seblum dia pndai innovate brg2 bteknolgi baru. bajaj - kenderaan mggunakan enjin vespa dgunakan sbagai trnsport mcm teksi di bangunkan di india. walaupun enjin vespa buatan piaggio of italia tapi india2 ni buat bumbung dan body supaya beroda tiga dan innovate. at least bajaj (tuk-tuk di thailand) di eksport ke indonesia dan thailand atau mana2 negara lain yang aku tak tahu walaupun bukan 100% teknologi enjin india. malaysia tak adapt solution mcm tu tapi tak bermakna tak function kat tempat lain. jadi kalau keter ni tidak sesuai dgn kita dan citarasa kita tak yah nak condemn kan kita ada pilihan lain. mungkin tata bukan pilihan yang bijak utk anda. nissan murano ada, bmw utk performance, range rover kalau nak extreme, ferrari pun ada kalau nak laju potong 8 lori 40 kaki pun. bagilah pilihan bagi mereka yang dikelas tersendiri.

cuba kita tengok diri kita semula, berapa pasang kasut yg kita ada? kasut sneaker (sport - jogging), sandal, selipar, kasut kulit, kasut keselamatan, but bola. kita tak pakai semua dalam satu masa atau pakai satu jenis utk semua keadaan. kalau kasut keselamatan (safety boot) tu bagus utk semua keadaan, cuba pakai time main bola.... tak kaki melecet cuba kita tengok.... kalau boleh mmg kita nak satu keter yang bleh guna semua keadaan tapi tak bleh. jadi gunakanlah rasional dan kacamata yang berbeza apabila kita mengulas supaya lebih bervariasi.

sekadar memberi pandangan, yg baik dtg dari allah yang kurang tu dari saya yg lemah.

Share this post


Link to post
Share on other sites

stiap org ade pndapat masig2.....platform mcm ni la care kite berkongsi pelbagai pendapat..........no wonder kalau ade segelintir pendapat yg positiv n negativ kan .......chowssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

tata ni lemau la baik beli kancil second je . kalau naik 3-5 orang memang slow pickup dia . :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

giler lah keter tata reger <10k rm? barang apa yang de guna tuk buat keter ni sampai boleh jimat kos giler2.

sekarang reger besi pon dah naik..body guna fibre glass ke? :P

kalau lah keter nih berkualiti dan di jual dengan reger murah..

aku rasa 2 3 tahun nanti, kat perkampungan orang asli pon boleh jem..sebab semua orang ada keter hahaha.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

luxury1.jpg

bro yang nie harga dier baru 1 lakh atau rm9900 dengan nama TATA NANO

gambo kat atas skali tueh tengok cam salah model.aku tak tau model yg ts tunjuk tueh apa model dier.kalau ada bleh gak tau brp harga dier gak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

besar ni je keter? padan dengan harga la..urm kalau lori langgar sedap ni :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

besar ni je keter? padan dengan harga la..urm kalau lori langgar sedap ni :lol:

semua kete kalu langgar pun ada yg hancur,penyet, mati,

\

yg penting kete tata dh ikut standard piawaian dia, kete tu kete production bukannya prototypes, pre-production yg mcm sesetengah IPTA kite buat kete solar pastu sumbat dlm BILIK STOR atau jadi barang perhiasan....

boleh ke melaysia buat kete camni?, yg penting back to basic, apa keperluan kete tur?, nk tmbah sport-rim, speaker, tmba

h kepak,tmbah lampu, make-up smpai beribu2.. pd yg teringin nk kete mesti hanya nk yg basic,

kalaula proton, perodua betul2 nk bantu rakyat malaysia, diorg patutnya jual murah di malaysia n mahal kt luar negara, ni tak,

"kera dihutan disusukn, anak dirumah kelaparan'..

Share this post


Link to post
Share on other sites

well proton bukan kerajaan,kalu kerajaan punya dah tentu dpt subsidi lagi...hehehe.

p/s:aku ada baca akhbar bharian ada saintis ntah dari mana ntah nak buat keta dari kayu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...