Jump to content
Sign in to follow this  
Jedi

Bina Game : "valley Game"

Recommended Posts

Soalan:

“Valley Game†ialah suatu permainan mudah. Dua pemain akan mengambil bahagian

dengan menukar giliran. Bagi setiap giliran, pemain yang terlibat akan melontar dadu

(yang mempunyai 6 bahagian) sebanyak yang diingini atau sehingga nombor 1

dilontarkan. Setiap nombor dadu yang dilontarkan, kecuali 1, akan ditambah ke dalam

skor bagi giliran tersebut. Sekiranya dadu bernombor 1 dilontarkan, skor 0 akan

diberikan untuk giliran berkenaan dan gilirannya akan ditamatkan. Di setiap penghujung

giliran, skor untuk giliran berkenaan akan ditambahkan kepada skor keseluruhan

pemain berkenaan. Pemain pertama yang mendapat skor 100 atau lebih akan menjadi

pemenangnya.

Contoh:

· Alice melontar 3, 5, 3, 6,2 dan berhenti. Skornya ialah 19.

· Bob melontar 5, 4, 6, 6, 2, dan berhenti. Skornya ialah 23.

· Alice melontar 5, 3, 3, 5, 4, dan berhenti. Skornya sekarang ialah 39 (19 + 20).

· Bob melontar 4, 6, 1. Dia terpaksa berhenti, dan skornya tetap 23(23 + 0).

· dan seterusnya

Tugas anda ialah untuk melaksanakan permainan “Valley Gameâ€. Anda akan bermain

menentang komputer. Komputer akan sentiasa bertindak sebagai pemain pertama.

Maklumat Terperinci

Aturcara anda harus mempunyai empat kelas: Valley, Player, Human dan Komputer.

Metod main akan dimasukkan di dalam kelas Valley; ianya akan mencipta Human dan

Komputer (setiap satu adalah berjenis Player), menukar giliran sesama mereka

(Komputer akan memulakan permainan) dan menentukan sama ada permainan telah

tamat dan menentukan pemenangnya. Di penghujung setiap permainan, ianya akan

meminta pemain “manusia†sama ada ingin bermain sekali lagi.

Edited by yusri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panduan macam mana kau nak? Kan dalam Maklumat Terperinci tu dah dinyatakan? Buat 4 class; Valley, Player, Human, Computer. So:

Valley:

public class Valley {}
Player:
public class Player {}
Human:
public class Human {}
Computer:
public class Computer
Metod main akan dimasukkan di dalam kelas Valley; ianya akan mencipta Human dan Komputer (setiap satu adalah berjenis Player), menukar giliran sesama mereka (Komputer akan memulakan permainan) dan menentukan sama ada permainan telah tamat dan menentukan pemenangnya.
Valley:
public class Valley {
public static void main(String args[]) { 
//panggil semua method berkait
}
}

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soalan:

Overviu

“Valley Game†ialah suatu permainan mudah. Dua pemain akan mengambil bahagian

dengan menukar giliran. Bagi setiap giliran, pemain yang terlibat akan melontar dadu

(yang mempunyai 6 bahagian) sebanyak yang diingini atau sehingga nombor 1

dilontarkan. Setiap nombor dadu yang dilontarkan, kecuali 1, akan ditambah ke dalam

skor bagi giliran tersebut. Sekiranya dadu bernombor 1 dilontarkan, skor 0 akan

diberikan untuk giliran berkenaan dan gilirannya akan ditamatkan. Di setiap penghujung

giliran, skor untuk giliran berkenaan akan ditambahkan kepada skor keseluruhan

pemain berkenaan. Pemain pertama yang mendapat skor 100 atau lebih akan menjadi

pemenangnya.

Contoh:

· Alice melontar 3, 5, 3, 6, dan berhenti. Skornya ialah 19.

· Bob melontar 5, 4, 6, 6, 2, dan berhenti. Skornya ialah 23.

· Alice melontar 5, 3, 3, 5, 4, dan berhenti. Skornya sekarang ialah 39 (19 + 20).

· Bob melontar 4, 6, 1. Dia terpaksa berhenti, dan skornya tetap 23(23 + 0).

· dan seterusnya

Tugas anda ialah untuk melaksanakan permainan “Valley Gameâ€. Anda akan bermain

menentang komputer. Komputer akan sentiasa bertindak sebagai pemain pertama.

Maklumat Terperinci

Aturcara anda harus mempunyai empat kelas: Valley, Player, Human dan Komputer.

Metod main akan dimasukkan di dalam kelas Valley; ianya akan mencipta Human dan

Komputer (setiap satu adalah berjenis Player), menukar giliran sesama mereka

(Komputer akan memulakan permainan) dan menentukan sama ada permainan telah

tamat dan menentukan pemenangnya. Di penghujung setiap permainan, ianya akan

meminta pemain “manusia†sama ada ingin bermain sekali lagi.

Kelas Player akan mempunyai atribut dan metod yang umum untuk kedua-dua pemain.

Secara spesifik, ianya adalah:

· int score – atribut untuk menyimpan skor terkini pemain

· metod int getScore() – untuk membolehkan objek lain mendapatkan skor

pemain

· metod int rollDie() – untuk melontar dadu dan memulangkan keputusannya.

Nombor Rawak

Untuk mensimulasikan nombor rawak, import java.util.Random (ke dalam kelas

Player), istiharkan pembolehubah static berjenis Random, dan cipta objek Random

untuknya. (Ianya berjenis static kerana kita hanya memerlukan satu dadu sahaja).

Pengistiharannya adalah seperti berikut:

static Random random = new Random();

Anda boleh mendapatkan nombor rawak dari pembolehubah random dengan menghantar

mesej nextInt kepadanya. Anda juga perlu memberikan nombor positif sebagai

parameter. Dengan berbuat demikian, random akan memulangkan secara rawak suatu

nombor integer yang menyamai atau melebihi 0 tetapi kurang daripada nombor di dalam

parameter. Sebagai contoh, random.nextInt(3) akan memulangkan salah satu nombor

daripada 0,1 atau 2. Di dalam kes dadu yang mempunyai 6 nombor, anda boleh

gunakan pengistiharan berikut:

dieRoll = random.nextInt(6) + 1;

public class Valley {

// masukkan atribut di sini …

public static void main(String[] args) {

new Valley().playGame();

}

void playGame() {

// masukkan kod anda di sini...

}

}

Kedua-dua Human dan Komputer perlu mewarisi Player dan harus mempunyai metodmetod

tambahan berikut:

· void takeTurn() – untuk melontar dadu seberapa banyak kali yang

dikehendaki dan menyimpan skornya

· void printScore() – untuk memaparkan skor pemain berkenaan

Kelas Human juga harus meminta “pemain manusia†soalan (dengan jawapan ya/tidak)

sama ada pemain ingin melontar semula dadu. Untuk tujuan ini, satu lagi metod perlu

dimasukkan untuk mendapatkan respon ya/tidak daripada pemain manusia.

Gunakan kreativiti anda di dalam membangunkan aturcara permainan “Valleyâ€

yang menarik dengan strategi yang mantap. Aturcara anda TIDAK PERLU

menggunakan antara muka bergrafik (GUI), memadai menggunakan persekitaran

DOS sahaja.

Susah lah ni.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...