Jump to content
ahmades

[tersangat Serius]apabila Agama Islam Aku Dicemuh

Recommended Posts

Aku rasa, dah lari jauh ni.

Mmmm...

Aku terfikir...untuk pos soalan - soalan "cepumas"/"maut" yang aku pernah jumpa (ada yang ditanya terus kepada aku) dari "pencabar - pencabar" Islam. Tujuan aku sekadar nak berbincang dan nak tengok (memandangkan kita ni lebih leka bertekak sesama sendiri), sejauh mana kita boleh handle soalan - soalan "real" ni. Samada soalan yang aku akan pos (lepas aku translate) nanti dah pernah berjawab atau belum, terserahlah masing - masing nak cari sendiri. Aku lebih suka kalau kita sama - sama cuba jawab, dengan mencari sendiri support - support dari mana - mana sumber sahih, dan along the way, kita cuba juga kenal pasti sumber - sumber menyeleweng.

Tapi, sebelum aku "tanya", aku nak tahu:

1. berapa ramai yang rasa tidak sesuai untuk aku pos soalan - soalan ni?

2. (kalau boleh pos), boleh atau tidak kita berbincang secara matang?

Aku tanya awal - awal sebab:

1. Aku tak rasa perlu untuk aku buat satu thread baru, memandangkan "soalan - soalan" ni masih selaras dengan thread ini (lepas aku compare dengan soalan - soalan dari proub2behindu)

2. Soalan - soalan ni biasa ditempuh dimana - mana message board yang ada thread berkaitan Islam (walaupun di LYN [RWI, Believer vs non-believer]), tapi "kebersediaan" kita (berdasarkan pemerhatian aku kat sini) untuk jawab soalan - soalan macam ni agak kebelakang kalau nak banding dengan budak - budak Muslim yang umurnya lebih hijau di oversea. Kita lebih cepat melatah dari mendekati soalan/masalah dengan hikmah.

So, amacam? Jangan risau nak reject idea ni. Aku tak kisah. Aku cadangkan pun sebab aku rasa aku akan ada banyak masa, sebab exam aku dah abis. Huhuhu. Kalau reject, maksudnya aku ada lebih masa untuk main game (catch up balik mana yang tinggal). Kalau terima, aku masih ada masa untuk benda ni.

Timbang - timbangkan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Assalamualaikum Semua. Maafkan aku sabab terlewat untuk melewati thread ini. Aku ada urusan luar yang perlu dilaksanakan :)

Aku berterima kasih dengan pandaangan korang semua. Korang banyak memberikan pandangan yang bernas. Dan aku mempunyai pandangan aku pula. Janganlah ada yang terasa hati kalau pandangan aku tak beberapa OK dari pandangan korang. Ini adalah quote yang aku akan jawab :-

Post Locco Mengenai Shiah :

Sebenarnya, apa yang disampaikan oleh Allahyarham Ahmad Deedat itu adalah memang benar. Sunni dan Shia adalah politik semata mata. Tetapi apa yang aku ingin tegaskan berkenaan Shia adalah kefahaman mereka mengenai Islam. Rasulullah SAW telah bersabda yang maksudnya :-

Allah's Apostle said to us, "Honesty descended from the Heavens and settled in the roots of the hearts of men (faithful believers), and then the Quran was revealed and the people read the Quran, (and learnt it from it) and also learnt it from the Sunna." Both Quran and Sunna strengthened their (the faithful believers') honesty. (Hadith from Sahih Al-Bukhari No. 208)

Sunna, atau sunnah Nabi SAW dalam konteks merujuk kepada Sunnah (kehidupan, perbuatan Nabi) selepas kewafatan Nabi SAW. Semua hukum-hukum semasa zaman Nabi SAW dirujuk terus degan Nabi Muhammad SAW. Selepas kewafatan Nabi SAW, hukum-hukum berkenaan perkara-perkara baru dibincangan oleh kumpulan Ahli-Ulama berdasarkan kaitan nas-nas hukum berkenaan dengan Sunnah dan Al-Quran. Mereka (ahli ulama) yang membincangkan perihal ini digelar sebagai Al-Jamaa'h.

Jesteru, Ahlil-Sunna wal-Jamaa' merujuk kepada "Ahli pengikut Sunnah secara Berjemaah" yang menyelesaikan permasalahan fardu ain, fardu kifayah serta permasalahan lain di dalam Islam secara perbincangan bersama.

Berbeza dengan pegangan Shiah, yang mana mereka berpegang dengan Al-Quran dan Ahlul-Bait (12 orang Imam). Dari segi akidah, kepercayaan mereka terhadap imam yang disifatkan Maksum adalah salah sama sekali kerana sifat Maksum itu hanya ada pada Nabi SAW. Kata-kata yang keluar daripada mulut Nabi SAW tidak boleh disanggah sama-sekali kerana sifat Nabi SAW yang maksum. Kalau persamaan itu diberikan kepada 12 Imam berkenaan, maka kata-kata yang keluar dari mulut Imam berkenaan juga tidak boleh disanggah.

Maksum beerti, "tidak mempunyai dosa", "tidak mempunyai walaupun sekecil halus dosa". Tapi tak semestinya Rasulullah SAW terlepas dari melakukan kesalahan. Allah SWT menegur Rasulullah melalui Jibril AS di dalam satu petikan ayat Al-Quran bermaksud :-

"la memasamkan muka dan berpaling, kerana ia di datangi orang buta. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad). Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran Ugama yang didapatinya daripadamu). Ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfa'at kepadanya." (Surah Abasa ayat 1-4)

Itu Rasulullah SAW, ditegur oleh Allah SWT kerana baginda menumpukan orang lain di dalam satu majlis Ilmu, sedangkan si buta tersebut datang dari jauh untuk bertanya Ilmu kepada Rasulullah. Bagaimana pula dengan keadaan 12 Imam tersebut? Adakah mereka terlepas dari melakukan kesalahan? Jadi persoalan di sini kepercayaan akidah Shiah itu sendiri yang meletakkan Imam mereka sebagai maksum adalah salah dari segi akidah Islam. Apabila akidah salah, seluruhnya salah.

Bila kita masih hendak mengatakan bahawa itu hanyalah politik semata-mata, maka apa gunanya kita memelihara akidah kita selama ini? Memang betul, bukan semua yang berpendapat demikian. Tetapi apabila mereka menyatakan ideologi Islam mereka mejurus kepada Shiah, maka kesimpulannya adalah sama. Mereke berpegang dengan akidah Shiah yang menyatakan Imam itu maksum. Dan mereka menuruti Imam tersebut tanpa mengetahui buruk-baik perbuatan berkenaan. Itulah yang aku takuti.

Post Lalat :

Setiap larangan Allah SWT ada hikmahnya melalui sains, teknologi serta sifat manusia itu sendiri. Kalau kita nak menjawab dengan jawapan yang ala kadar maka baiklah kita senyap sahaja daripada menjawabnya.

Sebagai satu contoh, "kenapa haram makan babi?". Babi adalah makanan yang paling sedap menurut satu priest yang aku jumpa. Dia mengajak aku makan babi bersama. Aku cakap yang aku tak boleh makan makanan tu. Dia kata "Rugilah, babi adalah makanan ciptaan Tuhan yang sedap, tetapi umat Islam dilarang untuk memakannya". Aku cakap "Rugilah, SEX adalah perkara yang paling sedap untuk dinikmati, tetapi Priest Christian dilarang melakukan SEX". :P

Bukan itu jawapan aku mengenai babi, yang atas tadi cuma sedikit lawak. Ini yang sebenarnya. Jawapan aku adalah "Babi ada Kuman". Jawapan paling saintifik, boleh klik kat sini.

Begitu juga dengan suruhan Allah SWT yang menyuruh muslimat mengenakan pakaian yang menutup aurat (pakai tudung, baju labuh dsb). Aku nak bagi jawapan tetapi aku rasa, http://www.youtube.com/watch?v=mDZp7qwBU9Q.

Post locco #43 :

Jesus adalah Jesus. Jesus tidak sama dengan Isa ibni Mariam AS. Begitu juga dengan Moses. Ia tidak sama dengan Musa AS. Point aku, Jesus adalah latin translation untuk nama Nabi Isa AS yang digunakan untuk proses pencampuradukan semula Injil oleh orang Nasrani. (aku rasa yahudi buat kerja nih). Jadi tidak ada sifat-sifat murni Jesus yang ada dalam sifat-sifat Isa Ibni Mariam AS kerana Jesus adalah karektor yang dibentuk khas di dalam Bible.

Kalau kita samakan nama Isa Ibni Mariam AS dengan Jesus, maka kita telahpun menyamakan sifat-sifat Isa AS di dalam Al-Quran dengan Jesus di dalam Bible yang kita terang-terang tahu ianya salah. Jesus adalah Jesus, Isa AS adalah Isa AS. :)

Post UdangKarang #44 :

Tak mengapa, sebenarnya ianya masih di dalam skop perbincangan mengenai pandangan orang Islam sendiri mengenai Islam.

Post P Untuk Pendeta #52 :

Postkan sahaja soalan tersebut, dan kita akan berbicang mengenai jawapanya :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesus adalah Jesus. Jesus tidak sama dengan Isa ibni Mariam AS. Begitu juga dengan Moses. Ia tidak sama dengan Musa AS. Point aku, Jesus adalah latin translation untuk nama Nabi Isa AS yang digunakan untuk proses pencampuradukan semula Injil oleh orang Nasrani. (aku rasa yahudi buat kerja nih). Jadi tidak ada sifat-sifat murni Jesus yang ada dalam sifat-sifat Isa Ibni Mariam AS kerana Jesus adalah karektor yang dibentuk khas di dalam Bible.

pasal shiah I've made my case :lol: cume nasihat aku jgn terlalu extreme dlm beragama or bertaqlid pendapat...yg btul, in accordance with the Quran and Hadith, kita terima...yg salah tetap kita tolak...tak salah berbeza pendapat asalkan jgn melampaui batas

then pasal Jesus (peace be upon him) in the bible, Isa (alaihisalam) dlm Quran...

mmg btul nama Jesus tu org Greek tukar dari Esau (in hebrew), Isa (in Arabic)....same jugak mcm term 'christ', translated dari perkataan messiah in hebrew, maseeh in Arabic, the actual meaning of the word is “the anointed oneâ€....mmg diorg ni ader penyakit menukar nama2 nabi ni maybe sbb atas dasar racism jgk...nak nama2 tu sinonim dgn bangsa yg berkenaan

bible yg ader skrg bukan Injil yg disebut dlm al-Quran...but ape yg ader di dalam nyer (bible) yg selari dgn al-Quran muslims buleh jadikan point dlm debate or discussion utk berdakwah...al-Quran turun utk confirm ape yg masih lg intact dlm kitab christian tersebut...utk mengajak mereka balik ke ad-din yg sebenar...

personally aku bersetuju dgn pendapat muslim scholars contohnyer Allahyarham Ahmed Deedat, Sheikh Yusuf Estes, Dr Jamal Badawi etc yg mengatakan Islam tidak perkenalkan or preaching another Jesus/Isa a.s...Jesus and Isa alaihisalam ialah nabi Allah yg same...cume dlm bible christian dah salah tanggap, overpraised nabi Isa a.s sbg son of God etc. Nabi Muhammad s.a.w pun pernah dlm hadithnyer melarang umat baginda terlalu mengagung-agungkan baginda seperti yg dilakukan org2 christian tu kepada nabi Isa a.s...cthnyer baginda melarang tetamu dlm sesuatu majlis bangun biler baginda sampai dlm majlis berkenaan...(pemimpin2 skrg ni pun jgn diagung-agungkan, takut jadik cam firaun :lol:

dlm al-Quran Allah says,

"Strongest among men in enmity to the believers (Muslims) wilt thou find the Jews and Pagans; and nearest among them in love to the believers wilt thou find those who say, 'We are Christians': because amongst these are men devoted to learning and men who have renounced the world, and they are not arrogant. (Surah al-Ma'idah : 82)" --> sila check translation of the glorious Quran by Abdullah Yusuf Ali

daripada ayat di atas kita diberitahu learned christians yg rendah diri dan tidak sombong paling dekat dengan muslims in term of faith to God...mereka percaya kapada nabi Isa a.s...walaupun begitu mmg kenyataan ramai drp mereka terus tersesat...so, tugas muslims la utk mengajak mereka ni ke jalan Allah yg lurus dan benar...gunekan cara2 yg baik dan berhikmah...

"Say: 'O People of the Book (i.e., Jews and Christians)! Come to common terms as between us and you: That we worship none but Allah; that we associate no partners with Him; that we erect not, from among ourselves, Lords and patrons other than Allah.' If then they turn back, say ye: 'Bear witness that we (at least) are Muslims (bowing to Allah's Will).' (ali-Imran : 64)"

Wallahu'alam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum....

syabas tuk semua yg still lagi menegakkan n meletakkan islam diati masing2....

mmg isu ni klau tak dikupas dengan teperinci org lain takkan paham....n salah satu punca ramai org melayu skang ni murtat.....

cumaa satu jaa wasiat yg di tinggal kan oleh nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W...."sesiapa yg berpegang teguh kepada kitab Al Quran dan Sunnahku nescaya tidak akan sesat"

so...dari pengalaman saudara ahmades...sama2 kita jadikan tauladan dan perbetulkan balik landasan hala tuju hidup kita saudara seagama....

dan dunia skang pon dah makin hancur,tanda kiamat,xdinafikan laa...satu masa sesama islam akan bermusuhan....beringat ingat lah sebelum datang nya lima pekara

lebih baik kita perbaiki diri sendiri sebelum menasihati yg lain......n jgn jadi org munafik yakni org yg hanya pandai berkata2 tanpa melakukanya sendiri

wallahu 'alam

Share this post


Link to post
Share on other sites

cume dlm bible christian dah salah tanggap, overpraised nabi Isa a.s sbg son of God etc. Nabi Muhammad s.a.w pun pernah dlm hadithnyer melarang umat baginda terlalu mengagung-agungkan baginda seperti yg dilakukan org2 christian tu kepada nabi Isa a.s...cthnyer baginda melarang tetamu dlm sesuatu majlis bangun biler baginda sampai dlm majlis berkenaan...(pemimpin2 skrg ni pun jgn diagung-agungkan, takut jadik cam firaun :lol:

Mereka bukan menganggap Jesus tu as son of God,.itu hanya gelaran kemuliaan Jesus,.Mereka tahu Allah Maha berkuasa tidah ada dapat menyamai Allah,.Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan..mereka tahu Allah terjadi dengan sendirinya..dan mereka tidak sesekali menyamakan Allah dengan makhluk,.ni yang aku dapat tahu selepas membaca beberapa sumber tidak lama dulu.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mereka bukan menganggap Jesus tu as son of God,.itu hanya gelaran kemuliaan Jesus,.Mereka tahu Allah Maha berkuasa tidah ada dapat menyamai Allah,.Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan..mereka tahu Allah terjadi dengan sendirinya..dan mereka tidak sesekali menyamakan Allah dengan makhluk,.ni yang aku dapat tahu selepas membaca beberapa sumber tidak lama dulu.. :lol:

christian ni byk denominations/church groups...but generally according to their catechism, "in the name of the father, the son and the holy ghost...Jesus (pbuh) dianggap part of the trinity...triune god

dlm gospel john 3:16 "For God so loved the world, that he gave his only BEGOTTEN son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life."

maksud begotten son tu merujuk (kononnyer) Jesus/Isa a.s diperanakkan oleh Tuhan...Allah s.w.t refute perkara ni dlm al-Quran dlm surah al-ikhlas ayat 3 maksudnyer, "He begets not nor is He begotten"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boleh saya tahu tak,..

Sebelum islam, ada agama2 lain seperti Budaha, Hindu, Kristian..kalau mereka alim dan baik..mereka tu masuk syurga jugak ke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boleh saya tahu tak,..

Sebelum islam, ada agama2 lain seperti Budaha, Hindu, Kristian..kalau mereka alim dan baik..mereka tu masuk syurga jugak ke?

ada x silap aku sebelum Islam dibawa oleh Muhammad S.A.W Nabi Ibrahim bawa agama bernama Hanif correct me if im wrong..masa tuh kire agama Islam x dipanggil Islam..

aku ada Soalan..adalah org nih ckp kat aku sebenarnye Buddha tuh Nabi gak..cuma dah diubah je nama & ajaran beliau mcm agama christian..betul ke sesapa penah dgr?? aku mcm nak percaya x percaya je..becoz org tuh ckp..Agama Buddha pun byk tunjuk amalan2 yg baik yg patut dicontohi atau lebey kurang hampir sama ngan ajaran Islam..hurmm apa komen Ustaz2 Putera.com??

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku ada Soalan..adalah org nih ckp kat aku sebenarnye Buddha tuh Nabi gak..cuma dah diubah je nama & ajaran beliau mcm agama christian..betul ke sesapa penah dgr?? aku mcm nak percaya x percaya je..becoz org tuh ckp..Agama Buddha pun byk tunjuk amalan2 yg baik yg patut dicontohi atau lebey kurang hampir sama ngan ajaran Islam..hurmm apa komen Ustaz2 Putera.com??

yg aku penah bljr, buddha mengajar penganutnya beramal, berbuat baik sesama mklhuk. kiranya dalam islam ni mengajar berakhlak mulia la. ada sejarah tu (aku x ingt nama penulis dan buku) aku penah baca yg penulis die menyebut ada kmgkinan ajaran budha yg ajak wat baik tu di petik @ d tiru dr ajaran Islam. tp bkn berasal dr ajrn Islam dan budha bkn nabi. klu salah tlg betulkn sbb aku bljr x detail sgt sbb bkn subjek sejarah...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Agama Buddha diasaskan oleh Sidharta Gautama Buddha, seorang putera beragama Hindu. Dia tidak suka dengan sistem kasta agama Hindu, lepas tu dia keluar dari istana dia dan hidup dengan....ermm...bla bla bla. Sila wiki, so far ini je yang aku tahu pasal macam mana dia start.

Ajaran dia bermula sebelum adanya agama Kristian, dan ajaran dia walaupun suruh beramal, tidak ada kena mengena dengan Islam. Ingat, ajar buat baik bukan ekslusif untuk Islam saja. Walaupun agama nabi Ibrahim dikira Islam, ada juga agama lain yang suruh buat baik, tapi tak bermaksud diorang ciplak Islam.

Sidharta Gautama Buddha bukan seorang nabi menurut perspektif Islam, sebab:

1. Ajaran dia merupakan off-shoot dari ajaran Hindu. Banyak konsep dari agama Hindu diambil dan diberi lebih penekanan (contohnya aspek lahir semula) dan ada yang hampir diabaikan terus atau dianggap tidak relevan (isu ketuhanan).

2. Buddha mengatakan wujud atau tidak Tuhan bukan masalah yang perlu diberi penekanan. Yang penting ialah membebaskan diri dari kesengsaraan untuk mencapai nirvana (tahap kesempurnaan).

So, macam mana nak digelar utusan Tuhan kalau dia sendiri kata Tuhan tak penting, lepas tu ajar orang pentingkan diri sendiri, sedangkan antara perkara pertama dan utama dalam mesej - mesej nabi ialah tentang kewujudan dan keesaan Tuhan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boleh saya tahu tak,..

Sebelum islam, ada agama2 lain seperti Budaha, Hindu, Kristian..kalau mereka alim dan baik..mereka tu masuk syurga jugak ke?

mcm ni la...ader seorang pekebun yg bekerja utk seorang tuan tanah...tuan tanah tu teringin sangat makan durian...tapi si pekebun tadi pandai2 tanam buah rambutan kat tanah tu....mmg si pekebun tu rajin, dedikasi mase bekerja tapi dia telah buat huge mistake...iaitu tak ikut arahan boss...akhirnyer si pekebun ni tadi persembahkan la rambutan yg ranum2 tu kepada tuan tanah...last2 bukan dapat reward si pekebun tu tapi kene pecat pulak, sbb tak ikut arahan :lol: dlm kata lain, si pekebun tu tak berkerja utk tuan tanah dlm erti kata sebenar...mmg bukan hak dia utk mintak reward drp tuan tanah ;)

maybe mereka alim, baik hati, suka menolong but bukan kerana Allah s.w.t...mereka ni biasanyer akan dpt pengikhtirafan manusia but stakat tu saje la

muslims pun camtu, kerja kita sehari2 tak dikira sbg ibadah without niat utk Allah Ta'ala...so pahala zero jgk la :lol:

Wallahu'alam

Share this post


Link to post
Share on other sites

mcm ni la...ader seorang pekebun yg bekerja utk seorang tuan tanah...tuan tanah tu teringin sangat makan durian...tapi si pekebun tadi pandai2 tanam buah rambutan kat tanah tu....mmg si pekebun tu rajin, dedikasi mase bekerja tapi dia telah buat huge mistake...iaitu tak ikut arahan boss...akhirnyer si pekebun ni tadi persembahkan la rambutan yg ranum2 tu kepada tuan tanah...last2 bukan dapat reward si pekebun tu tapi kene pecat pulak, sbb tak ikut arahan :lol: dlm kata lain, si pekebun tu tak berkerja utk tuan tanah dlm erti kata sebenar...mmg bukan hak dia utk mintak reward drp tuan tanah ;)

maybe mereka alim, baik hati, suka menolong but bukan kerana Allah s.w.t...mereka ni biasanyer akan dpt pengikhtirafan manusia but stakat tu saje la

muslims pun camtu, kerja kita sehari2 tak dikira sbg ibadah without niat utk Allah Ta'ala...so pahala zero jgk la :lol:

Wallahu'alam

Terima kasih abg locco,..saya ada yang faham dan ada gak yang saya tak faham.

1-Tuhan tak zalim, agama sebelum islam, dah wujud berkurun-kurun sebelum kedatangan islam....kalau camtu sesia jer manusia buat baik...sedangkan nabi muhammad takda ..islam takda..sapa yang bimbing mereka..

2- Kalau sebelum kedatangan islam, kenapa tuhan masih kekalkan Agama2 besar tersebut..sehingga kedatangan islam,..

3- Kenapa empire china yang majoriti orang budha tu tak ditimpa bencana dasyat....sebelum kedatangan islam..

nak tahu... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terima kasih abg locco,..saya ada yang faham dan ada gak yang saya tak faham.

1-Tuhan tak zalim, agama sebelum islam, dah wujud berkurun-kurun sebelum kedatangan islam....kalau camtu sesia jer manusia buat baik...sedangkan nabi muhammad takda ..islam takda..sapa yang bimbing mereka..

2- Kalau sebelum kedatangan islam, kenapa tuhan masih kekalkan Agama2 besar tersebut..sehingga kedatangan islam,..

3- Kenapa empire china yang majoriti orang budha tu tak ditimpa bencana dasyat....sebelum kedatangan islam..

nak tahu... :lol:

1) Tuhan tidak zalim, tak pernah zalim dan tidak akan zalim…cume manusia menzalimi diri mereka sendiri…bala yg turun kat manusia maybe utk remind manusia atas kesalahan yg mereka lakukan or utk menguji tahap keimanan mereka pada Maha Pencipta.

Actually dlm Islam, tidak ader agama lain before dan selepas nyer…maksud aku agama yg benar…nabi2 sebelum Nabi Muhammad s.a.w semuanyer bwk ajaran yg basically ialah Islam…maybe istilah Islam itu datang kemudian but drp Adam a.s sampai Isa a.s semuanyer berpegang or bawak satu kepercayaan iaitu Tawheed, keimanan terhadap Tuhan yg satu…Nabi Musa a.s and Nabi Isa a.s tak perkenalkan pun 2 nama agama ni, Judaism and Christianity…mereka bawak agama Tawheed, or agama submission to God, Allah s.w.t…

Before kedatangan Nabi Muhammad s.a.w, satu-satunya nabi universal utk seluruh manusia, Allah hantar kpd tiap2 kaum or bangsa nabi2 yg bawak message tawheed ni…bani Israel bertuah dpt ramai nabi2 sbg panduan tp diorg ni samseng tak makan saman :lol:

2) Kenapa “agama2 besar†itu dikekalkan?

Well, pendapat aku sbb nyer Allah tidak memaksa manusia or kaum itu utk memeluk Islam…kalo Allah nak ubah seluruh manusia kat muka bumi ni jadik muslims itu bukan lah sesuatu yg masalah pada-NYA… but dlm hal beragama ni Allah s.w.t sgt2 mengambil kira keikhlasan seseorg itu…mengaku shahadah dlm paksaan takder gune ape2…so, biar manusia ni berpikir tentang kebenaran dlm risalah Islam itu…dan Allah akan beri hidayah pada sesiapa yg dikehendaki-NYA

Sebab lain yang aku bleh nampak ialah Allah s.w.t nak beri peluang pada umat Muhammad s.a.w ni mendapat reward utk usaha berdakwah, kita umat akhir zaman ni umur pendek, amalan dah ler kurang :lol: …berdakwah sesama muslims dpt pahala…but berdakwah mengajak non-muslims kepada Islam akan mendapat ganjaran yg lebih byk lg…Insha-Allah

3) Kenapa empire china buddha x dpt bencana before Islam?

Bencana macam mane yg dimaksudkan? Bala penyakit, banjir besar, peperangan mcm2 ader jer yg berlaku dlm sejarah negeri China :lol: bak kata org melayu, “bumi mane la yg tak ditimpa hujanâ€, sahara desert pun kene ujan walaupun ntah bape kali jer setahun ;)

Wallahu’alam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku suka betul ngan jawapan ko locco,..

Kenapa “agama2 besar†itu dikekalkan?

Well, pendapat aku sbb nyer Allah tidak memaksa manusia or kaum itu utk memeluk Islam…kalo Allah nak ubah seluruh manusia kat muka bumi ni jadik muslims itu bukan lah sesuatu yg masalah pada-NYA… but dlm hal beragama ni Allah s.w.t sgt2 mengambil kira keikhlasan seseorg itu…mengaku shahadah dlm paksaan takder gune ape2…so, biar manusia ni berpikir tentang kebenaran dlm risalah Islam itu…dan Allah akan beri hidayah pada sesiapa yg dikehendaki-NYA

Tapi ni maksud lain adalah..

Tuhan mahu menguji hambanya,.kitab-kitab adalah kalam Allah, tidak beerti Allah menggunakan perantara seperti tulisan dan kertas untuk menunjukkan kewujudanNya,..Allah utuskan Rasul dan Nabi untuk membimbing manusia tidak berarti tuhan tidak berkuasa,..

Tuhan hanya mahu menguji hambaNya,..iblis dilaknat dan menyesatkan ana adam kerana tuhan berkuasa menjadikkan iblis sedemikian..takde satu pun sesuatu yang terlepas dari pengetahuan tuhan. Sesungguhnya tuhan maha mengetahui..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boleh saya tahu tak,..

Sebelum islam, ada agama2 lain seperti Budaha, Hindu, Kristian..kalau mereka alim dan baik..mereka tu masuk syurga jugak ke?

alim dan baik?......pastu masuk syurga atau idak?.........jawapan dia mesti tidak pasal mereka tidak mempercayai Allah itu ialah tuhan yang wajib disembah dan kita x boleh menduakaNYA(mesyirikanNYA)............sebaiknya mereka mencari tuhan lain berupa objek-objek macam patung dan kemudian disembah dan dipuja seolah2 bende tuh hidup padahal jika ikut akal kita yg siihat ini patung tersebut tak akan mampu membawa apa2 mudarat pada diri kita...............sama ada kebaikan atau kemudaratan.........

p;s Seelok-eloknya jika ada orang kafir nak meninggal cuba ajar dia mengucap 2 kalimah syahadah..........dengan jelas dan terang........kalau dapat ajar orang yg meninggal tuh mengucap dengan nyata dan terang maka beruntung la orang yg mengajar mengucap tuh..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

sebenarnyer untuk buat kesimpulan memang susah, sebab kita hidup berdasarkan pemikiran yg teras, basic, dan simple...

kite x tahu aper yg ader dihujung dunia??? pe2pehal kita boleh ckp "hanya Allah s.w.t lebeh mengetahui

sebab kita x tahu secara keseluruhan... mana kita tahu kalau org bukn islam yg mati tp masuk syurga...

same jugak dgn keseronokkan sex dgn isteri adalah salah satu keseronokkan yg diturunkan dari syurga sedgkan ada merlambak2 lg mende seronok dkt syurga..

same jugak kalau krg pikir, x boring ke nk hidup dkt akhirat utk selama2nya?? sebab tuh kita bergantung kpd tuhan untuk memunculkan aktiviti2 baru.. dan pemikir baru..

kehidupan kita adalah ditentukan Allah. tuhan meletakkan kita di dlm planet bumi.. dan hasil dier...? kita p0n hidup dlm bumi....

bila kita mati, kita diangkat ke akhirat.. kita ditentukan... hidup dlm dunia yg x logik

Share this post


Link to post
Share on other sites

alim dan baik?......pastu masuk syurga atau idak?.........jawapan dia mesti tidak pasal mereka tidak mempercayai Allah itu ialah tuhan yang wajib disembah dan kita x boleh menduakaNYA(mesyirikanNYA)............sebaiknya mereka mencari tuhan lain berupa objek-objek macam patung dan kemudian disembah dan dipuja seolah2 bende tuh hidup padahal jika ikut akal kita yg siihat ini patung tersebut tak akan mampu membawa apa2 mudarat pada diri kita...............sama ada kebaikan atau kemudaratan.........

erm...objek sbgai Tuhan or objek tu sbgai perantara manusia dgn Tuhan?

cntoh : mber aku cina (ling kai) bgtau, depa semayang bkn kepada Tuhan, tp kepd nenek moyang yg da mati, untuk minta restu dan jaga keselamatan kedai, rumah, harta...

1. tauhid rububiyah/uluhiyah = mempercayai Allah sbgai Rabb sekalian alam

2. tauhid 'ubudiyah = mempercayai Allah sbgi Rabb yg wajib di sembah

yg no 1, agama lain mengaku (mgkin x semua)

yg no 2, agama lain xnk mengaku

*klu salah tlg betulkan..

Edited by lengchai86

Share this post


Link to post
Share on other sites

sebab tuh kita bergantung kpd tuhan untuk memunculkan aktiviti2 baru.. dan pemikir baru..

kehidupan kita adalah ditentukan Allah. tuhan meletakkan kita di dlm planet bumi.. dan hasil dier...? kita p0n hidup dlm bumi....

bila kita mati, kita diangkat ke akhirat.. kita ditentukan... hidup dlm dunia yg x logik

bold - aku x brape fhm mksud ayat tuh..tlg jelaskan bole ke..sory klu aku ni 'slow'. hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

3) Kenapa empire china buddha x dpt bencana before Islam?

Bencana macam mane yg dimaksudkan? Bala penyakit, banjir besar, peperangan mcm2 ader jer yg berlaku dlm sejarah negeri China :lol: bak kata org melayu, “bumi mane la yg tak ditimpa hujanâ€, sahara desert pun kene ujan walaupun ntah bape kali jer setahun ;)

Wallahu’alam

Terima kasih atas segala jawapan abg. locco..saya suke la saya faham,..

Tentang empayar china tu,..mereka tu musyrik, tapi mungkin mereka tak melampaui batas,..tu pasal la tak kene cam epayar mesir purba, empayar greek dan empayar rom..yang rata2 kene mass destruction.

Saya pernag terfikir,..budha dan hindu adalah agama anutan yang paling besar sebelum muncul kristian dan islam,..mungkin ada nabi2 atau rasul yang ajar..nabi dan rasul kan ramai..

Abg. Puterazezs pernah beritahu saya dulu..yang Nabi Iliyas tu dari kaum cina semasa saya berjumpa dengan dia dulu...betul ker apa yang abg. putera cakap....dia tak suruh saya percaya, dan dia capa dengan selamba jer..

P/S-Abg. Puterazezs, saya cuma nak kepastian jer..takder niat lain..hehehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

"tiada agama disisi ALLAH melainkan ISLAM"(3:19)

bila baca je ayat ni..otomatik, tak kira..berapa baik pun dia tu..just tak ucap syahadah...komfem neraka..bcoz they are non-belivers a.k.a. KAPIR!!!..there are no such thing as other religion...

sebelum melencong jauh aku cuma nak menegur pendeta...tuhan hindu bukan satu...hinduism adalah polytiesm...iaitu percaya kpd banyak tuhan...diorang berpegang pada konsep trimurti..iaitu 3 tuhan utama...BRAHMIN,SHIVA,VISHNU...pastu turunla kpd anak-pinak diorang yg JUGA SEBAGAI TUHAN BUKAN DEWA-DEWI...hinduism dikatakan(belive it or not!) mempunyai lebih seribu tuhan!!!

pd pendapat aku,adalah baik untuk kita mengetek kelemahan lawan(or KAPIR) dgn bagitau kelemahan agama diorang daripada mempertahankan agama kita...sbb menunjukkan kita yang lebih bersalah atau terdesak untuk memberi keterangan...dan utk meng'etek' ni bukan perkara yang mudah...memerlukan pembacaan yg banyak dan teliti...diorang pun selalunya bukan paham sangat pun agama diorang

so,ini benda yg dpt aku kongsi ngan korang pasal hinduism:

->COW:sacred creature in hinduism!...korang bleh bayang...diorang bukan setakat sembah tuhan yg beribu2 ditambah plak ngan makhluk x de akal ni...pd diorang segalanya ttg lembu adalah suci!!...soalan aku,hindu ikut sngt ke ajaran diorang..abes kasut kulit diorang pakai..try ko tanya membe ko "KO MAKAN BIG MAC TAK?..." korang tunggu jawapan dia...

->tak masuk lagi bab kasta @ VARNA...total disrimination!!!melanggar hak asasi manusia!!!...pd hindu taraf seseorang tu bergantung kepada warna kulit...smpi ada satu tahap kalo muka sorang tu warna cam minyak alamat masuk golongan "PARIA" @ " UNTOUCHABLE"...kerja diorang:ANGKUT NAJIS!!..sampaikan kalo diorang tersentuh orang yg kasta lagi tinggi..org yg tersentuh tu kena menyucikan diri...sentuh BAYANG PUN X BOLEH!!!!...korang leh imagine...benda camtu yang termasuk dalam ajaran india skang ni dah kurang praktik dah...kerajaan india pun dikatakan cuba utk menghapuskan sys kasta tuh!

->LIFE AFTER DEATH?...diorang percaya pd konsep karma...mampos hidup smula...kalo mati sblm tu buat baik..hidup balik nnt ntah2 jadi billionare..kalo sblm mati bnyk buat jahat...hidup semula jadi babi,x pun flush jamban...mana tau...kalo diorang terlampau baik sblm mati kemungkinan diorang BOLEH BERSATU DGN TUHAN!!!

lain2 korang leh google...senang2 korang search term"comparison islam world religions"

[!!]pastikan comparison from islamic perspective..bukan kapir punya aaa....

way to go ahmades!aku sentiasa di belakang ko! :lol:B)

Edited by highlander

Share this post


Link to post
Share on other sites

erm...objek sbgai Tuhan or objek tu sbgai perantara manusia dgn Tuhan?

cntoh : mber aku cina (ling kai) bgtau, depa semayang bkn kepada Tuhan, tp kepd nenek moyang yg da mati, untuk minta restu dan jaga keselamatan kedai, rumah, harta...

1. tauhid rububiyah/uluhiyah = mempercayai Allah sbgai Rabb sekalian alam

2. tauhid 'ubudiyah = mempercayai Allah sbgi Rabb yg wajib di sembah

yg no 1, agama lain mengaku (mgkin x semua)

yg no 2, agama lain xnk mengaku

*klu salah tlg betulkan..

ye..aku tolong betulkan....

tauhid rububiyah: percaya ALLAH adalah MAHA KUASA,PUNCA SEGALA2,PENCIPTA @ SEBAGAI TUHAN etc.

tauhid uluhiyah: percaya HANYA ALLAH LAYAK DISEMBAH..

kesimpulannya..apa yang lengchai nak cakap sebenanye lebih kpd arab jahiliyah dulu2...walaupun diorang sembah berhala..time diorang bersumpah..diorang akan cakap "demi ALLAH"...diorang percaya ALLAH ada dan wujud...tp x nak sembah...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tahniah kpd saudara kerana mmpertahankn Islam.

setelah mmbaca sume email saudara kpdnya sy rse saudara berusaha bersungguh2 pertahankn agama.

inilah yg dituntut dlm Islam sebenrnya..jgn hanya mendiamkn diri,tp mmpertahankn dgn cara terbaik dan bersopan.ini demi kebaikan agama dan penganut itu sendiri.

diharap manusia yg hanya melabel Islam berdasarkn laporan akhbar,media dll mengkaji Islam itu sendiri.

ini adalah cara terbaek untuk memahami apa itu Islam.

Juga tahniah kpd sume umat Islam krna tdk mencaci agama laen walaupun kita dihina sebegitu teruk.

inilah yg sy kagum akan umat Islam.Inilah Islam sebenar.-salam dari leen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tambahan

dulu sy ader satu buku mengenai seorg Kristian yg ingn mendalami agama Islam.Kemudian dier bertemu dgn seorg Ustaz kt kampung mana ntah kt Malaysia lah.Org tu org Eropah.Dari situ bermulalah pendebatan menarik dier ngan ustaz tersebut.Ustaz tersebut pernah mengkaji kitab agama Hindu,Buddha,Kristian dan lain2 agama yg wujud kt dunia ni.Sehinggalah dier memilih Islam.Hari pertama pendebatan, org putih tersebut bertanyakn tentang Allah..kenapa Allah xboleh nmpk?..Hari kedua plak dier minta ustaz tersebut tunjukkan bukti bahawa Al-Quran itu benar dan Bible itu salah?Hari berikutnya ustaz tersebut menerangkn kekusutan dlm Bible termasuk perselisihan fakta (154+ fakta dlm Bible berselisih termasuk kewujukan anak tuhan).Ini menyebabkn org putih tersebut agak bengang dan terus pulang ke rumahnya.Hari keempat dier kembali ke ustaz tersebut kerana tidak berpuas hati dgn Al-Quran.Slepas itu dier terangkn yg Al-Quran juga ada perbezaan fakta (kes bls dendam la ni..).Tp ustaz tersebut relax je menjawab tuduhan org putih tersebut.Sehingga fakta tersebut menjadi serasi dan tdk lg berselisih.Sy kagum btul cara ustaz itu menjawab.mmg best..Hari kelima plak diorg wat discussion kt surau berdekatan dan diperhatikn bbrapa mmber ustaz tesebut.Org putih mula lembut atinya dan mula memahami apa itu Islam.Hari terakhir @ keenam,org putih itu terus memeluk agama Islam dan mngucap...

sy xtaw dimana buku tersebut berada...sbb da lme sgt...tp kalo sy terjmpa,kite kongsi la same2...-leen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...