ah229810 0 Report post Posted March 31, 2007 assalamualaikum dan salam sejahtera...aku ada masalah yang aku rasa malas nak ditanggung lagi dah ni. masalahnyer macam ni...pada disember tahun lepas aku register stremyx RM77 1mbps dgn free modem. time promo la tu.. tak sampai dua minggu pakai dah lampu dsl kat modem (jenis billion) tu blinking. terpaksa la aku menunggu dekat seminggu utk dapat balik. tu pun lepas aku sumpah seranah diaorg.pastu kejadian ni terus menerus terjadi... aku rasa selang dua minggu mesti perkara yang sama terjadi .. dsl blinking. aku terpaksa report.. menunggu dua hari bekerja utk diaorg entertain report aku. kelmarin ada la technician telekom datang kat umah aku. dia check modem ok jek... tapi masa tu lain baru ok la.. dia kata kat kawasan ni, orang yg guna line yang sama takde la selalu report ada problem macam aku. aku tak tau la kalau diaorg malas nak report ke atau dah menyampah ke ata aku punya jerk yg bermasalah. technician yang sama jugak yg selalu datang tukar box kat atas rumah aku utk hilangkan bunyi bising beberapa bulan yang lepas. tapi masalah tetap terjadi.jadi selepas aku bercerita panjang ni, korang rasa apa yang aku patut buat. kalau masalah ni jadi hari jumaat, memang weekend aku tak dapat la buat keje kat umah sebab tmnet ni buat policy bengong.. lepas dua hari bekerja baru entertain report. prosedur la.. itu la.. ini la... aku pun naik tak paham. dah la tiap kali aku call 1300 tu aku terpaksa tunggu lama baru ada yang pick up phone. tolong la bagi pandangan. line aku ke bermasalah.. kalau nak ikut, rumah aku punya phone line clear. takde noise atau pun gangguan. cukup la karangan aku buat kali ini... heh heh Quote Share this post Link to post Share on other sites
effy vtec 0 Report post Posted March 31, 2007 assalamualaikum dan salam sejahtera...aku ada masalah yang aku rasa malas nak ditanggung lagi dah ni. masalahnyer macam ni...pada disember tahun lepas aku register stremyx RM77 1mbps dgn free modem. time promo la tu.. tak sampai dua minggu pakai dah lampu dsl kat modem (jenis billion) tu blinking. terpaksa la aku menunggu dekat seminggu utk dapat balik. tu pun lepas aku sumpah seranah diaorg.pastu kejadian ni terus menerus terjadi... aku rasa selang dua minggu mesti perkara yang sama terjadi .. dsl blinking. aku terpaksa report.. menunggu dua hari bekerja utk diaorg entertain report aku. kelmarin ada la technician telekom datang kat umah aku. dia check modem ok jek... tapi masa tu lain baru ok la.. dia kata kat kawasan ni, orang yg guna line yang sama takde la selalu report ada problem macam aku. aku tak tau la kalau diaorg malas nak report ke atau dah menyampah ke ata aku punya jerk yg bermasalah. technician yang sama jugak yg selalu datang tukar box kat atas rumah aku utk hilangkan bunyi bising beberapa bulan yang lepas. tapi masalah tetap terjadi.jadi selepas aku bercerita panjang ni, korang rasa apa yang aku patut buat. kalau masalah ni jadi hari jumaat, memang weekend aku tak dapat la buat keje kat umah sebab tmnet ni buat policy bengong.. lepas dua hari bekerja baru entertain report. prosedur la.. itu la.. ini la... aku pun naik tak paham. dah la tiap kali aku call 1300 tu aku terpaksa tunggu lama baru ada yang pick up phone. tolong la bagi pandangan. line aku ke bermasalah.. kalau nak ikut, rumah aku punya phone line clear. takde noise atau pun gangguan. cukup la karangan aku buat kali ini... heh hehKo keep wat report je kat diorang..pastu nnti try minta rebate mana2 hari yg ko x dapat buat connection..pastikan report technical ada..n kena problem tu solve...gi kat TMpoint..or email kat [email protected] utk request rebate tu.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted March 31, 2007 ko dah check snr ratio?line attenuation?phone ada extension? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gigabyte 1 Report post Posted March 31, 2007 Aku rasa cable tel ko problem tu. Pd pandangan aku try tukar drop wire (kabel dari DP kat tiang telefon tu) direct masuk ke rumah ko Tak semestinya kalau tel tu ok streamyx pun ok gak... Quote Share this post Link to post Share on other sites
scorps 1 Report post Posted March 31, 2007 Aku rasa cable tel ko problem tu. Pd pandangan aku try tukar drop wire (kabel dari DP kat tiang telefon tu) direct masuk ke rumah ko Tak semestinya kalau tel tu ok streamyx pun ok gak...tapi yg peliknya setiap 2minggu dia akan problem...aku rase kemungkinan juga card dslam di TM side yg problem, Quote Share this post Link to post Share on other sites
chrysalis_9 0 Report post Posted April 22, 2007 aku pon mengalami masalah yg sama ngan line streamyx nih...line tepon aku mmg bising pon lately n aku tak tau pasal apa...masalah aku lak,kalau ari jumaat je sure takley connect sampai la ke ari ahad.bebaru ni aku dapat solution baru yg aku kene buat panggilan dulu,baru la lampu dsl tu stable..mengong tol la...bila tanyer org streamyx,depa suruh report ngan telekom sbb maybe line aku yg buat hal???adeh,letey tol la.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted April 22, 2007 check snr margin line ko...line attenuation...any xtension phone? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mr.Fahizi 0 Report post Posted April 22, 2007 aku suggest ko tukar modem . Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ajkr06 0 Report post Posted April 22, 2007 Streamyx ni kalau masa memula pasang modem tu akan blinking kan...dia nk established connection dgn ISP kan...Bila dia dah stop blinking(Menyala jer mcm lampu Power) baru boleh connect Streamyx kan.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
faizulanuar 0 Report post Posted April 22, 2007 Cable usang pun satu masalah untuk streamyx berfungsi dgn baik tau..contoh macam brader sbelah rumah aku..dia dua bulan awal masuk streamyx dari aku..ada masalah kdg2 xleh connect,bila connect terputus..bila kontraktor pasang cable kat umah aku aritu brader tu tanya la pasal masalah nie.contractor tu murah hati pi check masalah brader ni.contractor nipun memang agen dan installler streamyx jgk.Jd dia lebih arif la skit.keputusanya adalah Masalah cable usang trus brader tu byr untuk tukar cable yang dlm umah..masalah dia terus selesai.aku x pastilah usang tu maksudnya saiz cable dolu2 dgn Skang lain atau memang cable tu dah rosak.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted April 23, 2007 cable usang tu cabel lama...internal wiring jiran ko tu dah lama atau ada problem...loss tinggi... Quote Share this post Link to post Share on other sites
sawi 16 Report post Posted April 23, 2007 kadang wiring tu ada luka sana sini... lalu atas syiling...ada tersepit dgn kayu..dinding..pintu...or whatever...kadang wiring luar rumah...kat tiang...tp yg ni telekom la kena betulkan... kadang2 kawasan2 tertentu telekom tak maintain cabling kat tiang tu...pokok dah besar...ada dahan jatuh gayut kat wayar... ada luka sampai karat2...kat tempat aku ni...nampak org2 tm selalu datang sejak pilihanraya dah nak dekat ni..tiap2 hari aku nampak 2-3 ketul van tm park tepi jalan...panjat tiang...buang dahan, buang pokok2 bergayut kat wayar... korek sana sini... then paling bagus..tambah pizza box baru. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted April 23, 2007 keh keh keh...ada kena ngena ke ngan pilihanraya? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ajkr06 0 Report post Posted April 23, 2007 Tumpang tanya...camna nak test berapa speed connection Streamyx kita ni....... Quote Share this post Link to post Share on other sites
faizulanuar 0 Report post Posted April 23, 2007 Tumpang tanya...camna nak test berapa speed connection Streamyx kita ni....... Ko try kat www.speedtest.net..bohong dia bohong la aku hehe.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
sawi 16 Report post Posted April 23, 2007 (edited) keh keh keh...ada kena ngena ke ngan pilihanraya?hehehe...tak ada kaitan line stremyx problem dgn pilihanraya pun...cuma kawasan2 tertentu...kadang2 telekom kurang buat maintenance atas banyak sebab.. staff kurang.. tiada pemantauan...atau arahan dr pihak berkaitan...ada repot, tp tiada susulan... dan bla..bla..bla...tp kalau ada arahan..nak2 arahan dr org atasan telekom...atau wakil rakyat turun padang...masa tu laju la kontraktor buat kerja...tak kira la tm ke..syabas ke...tnb ke...aku dah pernah kena dgn tnb... call center report pasal eletrik problem... (elektrik premis perniagaan, bukan rumah)... call pagi pkl 8am...no respon... call lagi 1030am..tiada respon sampai petang tunggu... last2 pagi esok, my bos call kawan dia yg org atas+org dlm tnb... tak sampai sejam technician datang, trs buat check-up..conform elektrik overload+kabel kat tiang tnb dah shot+terbakar... masa tu technician bebel2 dia kata sapa ntah call org atas, sampai diaorang semua kena marah... aku n boss diam jer...hehehemcm tu jugak mcm kes streamyx...masa kabel kat tiang..masalah dslam ... kalau home user call mmg lembab... kena marah maki baru laju datang..itupun kadang2 tak ikhlas... tp kalau org 'besar' call... baru cepat n laju...mcm kes aku satu masa dulu...modem kena kilat... call center streamyx.. suruh aku buat manual connection..kata dah buat..suruh pulak delete..buat baru..suruh restart pc..suruh buang driver network card...suruh bypass filter...siap suruh tukar network kad... dekat 3 kali call, kononnya nak ikut saluran sebagai rakyat biasa... tp takleh tahan... call kali ke-4 aku terus mention...saya XXX dari syarikat YYY, saya kerja as WWW it dept... saya dah troubleshoot n identify modem problem..so mintak tindakan... baru operator terus forward pada technician...dan tak sampai 24jam technician sampai dgn modem baru...hari tu menteri pun ada sindir tm dalam bulletin utama... sapa ada tgk?tp aku tau tak smua pekerja/kotraktor TM mcm tu... kalau pharez dia rajin... hehehe... kadang2 bukan sebab pekerja malas/take for granted...tp polisi@cara jabatan/pekerja tu di urus yg buat jadi mcm tu... semua nak kena push oleh big bos baru jalan laju..kalau tak, slow n tersekat sekat...so...pada yg ada masalah connection tu.. kena la sabar...kalau selalu sgt disconnet..apa boleh dibuat... mula2 cuba trobleshoot n carik sebanyak mungkin maklumat berkaitan masalah anda...cth..tgk line attuention, snr margin.. then cuba check tahap kebisingan tel...cuba tanya jiran2 ke...dah dpt maklumat call... first call, cuba layan karenah operator... 2nd call, bgtau dah buat semua...n bg details maklumat yg anda dpt dr apa dh buat tadi...then mintak buat report, dptkan no report n kalau blh no contact technian yg di assign utk datang...selalunya dsl led keep blinking sampai berhari hari..masalah kat dslam... kalau masalah port..org tm boleh settle dalam tempoh tak sampai 5 minit..just reset port..kecuali port dah jahanam..kena replace...masa dsl led tak blinking..dptkan bacaan snr margin..kalau ok..mst something wrong anywhere.. Edited April 23, 2007 by sawi Quote Share this post Link to post Share on other sites
faizulanuar 0 Report post Posted April 23, 2007 ko dah mengundi ke sawi..hehe..betul jugak x cukup kaki tangan..sebab kaki tangan bos2 ni dok kat 1 restoren india kat Jalan Gasing P.J.. saja pecah lobang diorang port baik..siap kdg2 ada agen streamyx lagi bwh payung.sales bagus kot..abaikan ni semua..Just gurauan Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted April 23, 2007 ko dah mengundi ke sawi..hehe..betul jugak x cukup kaki tangan..sebab kaki tangan bos2 ni dok kat 1 restoren india kat Jalan Gasing P.J.. saja pecah lobang diorang port baik..siap kdg2 ada agen streamyx lagi bwh payung.sales bagus kot..abaikan ni semua..Just gurauan kah kah kah...roti canai dia mariiiiiiiiiiiiiiiii bebbb...ahaks...bagus la idea/guide ko sawi... Quote Share this post Link to post Share on other sites
zeeron1ty 0 Report post Posted April 23, 2007 aku suggest ko tukar modem .aku pn begitu..sbb, modem yg tmnet bagi ni, kekdg, ader yg x elok..sbb aku pnh keje part time jd installer dorg nih..sebulan jer..modem2 tuh, dtg dlm kuantiti yg byk..so, kekdg, ader yg tjatuh..mane lah tau..kena kt kite..so, maybe modem problem, mmbuat kn line ko slalu jd mcm tuh..aku pn kekdg kena gak mcm tuh..smpai naik letih nk report..dekat 2 minggu gak baru settle..sbr2 lah yer.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
jmalaya 0 Report post Posted April 24, 2007 sekarang mmg tgh problem line streamyx ni...ader ke patut staff dier ckp cmni.." maaf encik,mmg bahagian utara ni ader masalah sbb underground.Jadi sebab sekarang musim hujan mmgla ade gangguan pada line streamyx ni,Kami tak boleh buat ape2 encik..." Ha boleh ker alasan cmtu??? mangkuk2...mmber putera kiter ni tak konsisten line streamyx nye tak semestinya hardware prob...sebab diorang cakap camtu sblm ni.. mungkin callcenter staff dier x diajar cmni... "encik,line memang problem tapi bil tetap kena bayar jugak tepat pada masanya,terima kasih.." Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted April 24, 2007 biasa la...modem ni kira nasib la...kalau beli kat kedai pun kdg2 ada yg faulty jugak... Quote Share this post Link to post Share on other sites
faizulanuar 0 Report post Posted April 24, 2007 Memang patut tmnet kena percepatkan Service dalaman diorang..supaya pengguna tidak rasa marah menuggu lama di depan pintu..Pengguna adalah no 1..Yang aku tengok service terbaik adalah di kaunter bayaran.hehe jangan marah yek.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
izwan 1 Report post Posted April 24, 2007 aku suggest pindah umah kat area yg box dia ok. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cik Wawa 0 Report post Posted April 24, 2007 (edited) hehehe...tak ada kaitan line stremyx problem dgn pilihanraya pun...cuma kawasan2 tertentu...kadang2 telekom kurang buat maintenance atas banyak sebab.. staff kurang.. tiada pemantauan...atau arahan dr pihak berkaitan...ada repot, tp tiada susulan... dan bla..bla..bla...tp kalau ada arahan..nak2 arahan dr org atasan telekom...atau wakil rakyat turun padang...masa tu laju la kontraktor buat kerja...tak kira la tm ke..syabas ke...tnb ke...aku dah pernah kena dgn tnb... call center report pasal eletrik problem... (elektrik premis perniagaan, bukan rumah)... call pagi pkl 8am...no respon... call lagi 1030am..tiada respon sampai petang tunggu... last2 pagi esok, my bos call kawan dia yg org atas+org dlm tnb... tak sampai sejam technician datang, trs buat check-up..conform elektrik overload+kabel kat tiang tnb dah shot+terbakar... masa tu technician bebel2 dia kata sapa ntah call org atas, sampai diaorang semua kena marah... aku n boss diam jer...hehehemcm tu jugak mcm kes streamyx...masa kabel kat tiang..masalah dslam ... kalau home user call mmg lembab... kena marah maki baru laju datang..itupun kadang2 tak ikhlas... tp kalau org 'besar' call... baru cepat n laju...mcm kes aku satu masa dulu...modem kena kilat... call center streamyx.. suruh aku buat manual connection..kata dah buat..suruh pulak delete..buat baru..suruh restart pc..suruh buang driver network card...suruh bypass filter...siap suruh tukar network kad... dekat 3 kali call, kononnya nak ikut saluran sebagai rakyat biasa... tp takleh tahan... call kali ke-4 aku terus mention...saya XXX dari syarikat YYY, saya kerja as WWW it dept... saya dah troubleshoot n identify modem problem..so mintak tindakan... baru operator terus forward pada technician...dan tak sampai 24jam technician sampai dgn modem baru...hari tu menteri pun ada sindir tm dalam bulletin utama... sapa ada tgk?tp aku tau tak smua pekerja/kotraktor TM mcm tu... kalau pharez dia rajin... hehehe... kadang2 bukan sebab pekerja malas/take for granted...tp polisi@cara jabatan/pekerja tu di urus yg buat jadi mcm tu... semua nak kena push oleh big bos baru jalan laju..kalau tak, slow n tersekat sekat...minggu lepas, line tepon aku rosak sampai seminggu. aku dah buat report sampai 5kali, baru kontraktor dtg. bile aku call telekom tanya apsal2 tak btul2 lagi fon aku, operator ckp baru dpt report aku skali. angin la aku. mana pegi lagi 4report aku? kena marah la operator tu ngan aku. kalau nak promote apa2, call bkali2 tanya, walaupun aku dah join pun promotion diorg. takkan kat sistem takde rekod? kalau lambat bayar bil, mula la call, bgtau kite blum byar bil. tp bile kite report kerosakan, diorg bleh burn kan report camtu je. rasa cam tak puas hati. tp aku marah jap je. nnt kalau rosak lagi, aku marah la lagi Edited April 24, 2007 by Cik_Wawa Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ajkr06 0 Report post Posted April 24, 2007 Pharez....Saya nak tanya ni. Tadi saya dah activate accnt Streamyx gna SMS....mmg boleh guna. Mmg laju giler walaupun guna 512KB/s jer. Tapi yg saya tak musykil ni...kenapa modem saya tu lambat sgt nk detect DSL. Lampu DSL hanya akan berkelip2 selepas 5-7minit modem di buka. Pastu dia berkelip2 dulu...(kelip2 dalam 2 minit)....Bila nk gna Streamyx...kena tunggu sampai 10-12 minit baru boleh guna. Bukan ke lampu DSL tu akan terus menyala bila kita onn modem...Pharez, tolong saya...camne ni.....Atau proses "JUMPER" belum selesai sepenuhnya ke atas talian telefon saya ni.... Butir2 modem saya Model : Aztech DSL 600EFirmware ver : 62.4.3 (tgk kat bawah modem) Quote Share this post Link to post Share on other sites