Jump to content
Sign in to follow this  
pakeeza

Neil Amstrong Masuk Islam, Email Berantai, Sms Fitnah Murtad, Naik Ke

Recommended Posts

Assalamualaikum,

Saya tidak bermaksud untuk menafikan penemuan Sains atau kejadian keajaiban (jika itu yg pernah anda lalui). Tetapi kita mesti berlandaskan kepada fakta yg benar lagi sahih.

Kepada mereka yg bersemangat untuk menyebarkan Islam dan mempertahankan Islam, tahniah diucapkan dan teruskanlah perjuangan anda TETAPI hendaklah sentiasa tabayyun dalam apa jua isi dakwah anda. Pastikan penyampaian anda itu adalah ada integriti, sahih lagi tepat.

Jika kita gopoh mempercayai dgn sesuatu berita lebih2 lagi berita itu datangnya daripada orang kafir maka lihatlah akan musibah yg berlaku hari ini.

Allah s.w.t mengingatkan umat Islam akan bahaya perbuatan ini di dalam ayat 6, Surah al-Hujurat:

“Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu orang yang fasik membawa berita, maka lakukanlah tabayyun agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada satu kaum dengan kebodohan sehingga kamu menjadi orang yang menyesal akibat apa yang kamu lakukan.â€

Maksud Tabayyun

Klarifikasi, check and recheck, investigate, menyelidik, mencari kepastian dan kejelasan, jgn terus percaya.

Kita boleh bertabayyun dgn bermesyuarah, baca buku, banyak bertanya dan berusaha mendapatkan kepastian.

JANGAN SESEKALI MENJADIKAN CERITA PELIK/AJAIB/MIRACLES SEBAGAI HUJAH KEBENARAN SESUATU AGAMA kerana....

Almarhum Ahmad Deedat semasa berdebat dengan JIMMY SWAGGART bertajuk " Is Bible God's word?" pernah menyatakan bahawa:

"Semua agama mendakwa berlaku keajaiban di dalam agama mereka. Tetapi Islam tidak sesekali meletakkan keajaiban sebagai syarat untuk keyakinan terhadap islam "

Ahmad Deedat x cerita pun pasal miracles ... Dia hanya berhujah dengan menggunakan kajian Ilmiah, FAKTA dan kandungan BIBLE itu sendiri.

Bekas Sami Hindu dan bekas Pederi Kristian, menyatakan bahawa mereka masuk islam setelah berdebat dan melihat fakta.. Bukan dengan melihat keajaipan.

Ustaz Nicholas (bekas Paderi dari Sabah) di dalam kuliah Tarawih di TTDI Jaya, pernah memberi amaran bahawa terlalu banyak perangkap yg dicipta oleh musuh islam mengenai keajaipan dan kebesaran islam.. Awas!!!! Berhati2 lah sebab mereka memang nak memperbodohkan orang islam.

Jangan terlampau bersemangat sehingga lupa nak bertabayyun:

Contoh Kes 1:

Dahulu ada seorang ustaz yg gopoh sangat percaya dengan gambar2 di internet. Masa tu internet masih baru di Malaysia. Lalu dlm ceramahnya dia dok canang pasal keajaipan la, tanda akhir zaman la dan macam2 lagi. Akhirnya terbukti gambar itu TIPU.

Contoh Kes 2:

Masihkah anda ingat kisah2 pelik (jadi ikan pari, jadi beruk dan seumpama dgnnya) yg macam ini:

Contoh Kes 3 (Terbaru):

Dont Simply Forward An Email atau SMS atau Hear Say words !!! Kalo tidak jadi macam RAJA SHERINA dalam kes Dato Azahar Mansor. Yg untung syarikat Telekomunikasi.

Fakta adalah yg penting. Cukuplah AlQuran dan Sunnah itu menjadi bukti keesaan Allah dan kebenaran Islam. Dan kita x perlukan benda2 keajaipan dan crap2, kononnya penemuan sains sebagai penguat keimanan kita kepada Allah dan Rasul. Bukan apa takut kita nie di perbodohkan oleh musuh.

Wassalamualaikum.

Edited by pakeeza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dahulu ada seorang ustaz yg gopoh sangat percaya dengan gambar2 di internet.

ustad bukan maksum. jangan percaya 100% ape diorang cakap. banyak ape ustad hanya ada pada nama, education wise memang zero.

Share this post


Link to post
Share on other sites

banyak ape ustad hanya ada pada nama, education wise memang zero.

oooOOooo banyak ke? ingat sikit2 je yang macam tu.. maksud education-wise ko tu.. dalam bidang ape? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

bidang agama laa

makna nya,

education wise memang zero.
ustaz takde qualification dalam bidang die sendiri? :huh: macam pelik je tu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

makna nya, ustaz takde qualification dalam bidang die sendiri? :huh: macam pelik je tu..

xde la pelik sgt biase je klu x lame dah pemikiran kita ni x dijajah..kita ni golongan yang suke bersangka2 tp x kaji pon.

Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.
(Surah Al-An’aam – 6, Ayat 116)

Sabda Nabi saw:

"Ku tinggalkan untuk mu 2 perkara (pusaka), tak lah kamu akan tersesat selama-lamanya, selama kamu masih berpegang kepada keduanya, iaitu Kitabullah (Al Quran) dan Sunnah Rasul-Nya"

Sunnah - Perlaksanaan Rasul-Rasul Allah (25Rasul) dalam MengAgungkan Islam.

Edited by thalz142

Share this post


Link to post
Share on other sites

yang nyatanya, rakyat malaysia memang suka dengan HOAX

tak2

Ternyata, rakyat malaysia MUDAH KENA TIPU dengan hoax

Share this post


Link to post
Share on other sites

xde la pelik sgt biase je klu x lame dah pemikiran kita ni x dijajah..kita ni golongan yang suke bersangka2 tp x kaji pon.(Surah Al-An’aam – 6, Ayat 116)

sori la kalo aku ni lembab sikit, tapi aku da tak paham..

aku konfius bila ko cakap ustaz2 ni takde qualification dalam bidang agama, sebab kalau da nama uztaz, belajar agama la tu, camne buleh takde qualification plak? :huh:

then tetibe ko citer pemikiran dijajah plak :blink: aku blank terus.. buleh explen tak? please..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ade gak sorang ustaz ni..dia kate usaha buat ujan masa jerubu tu adalah nak melawan tuhan...sedangkan kite bukan nak mencipta ujan,tp merangsang awan dgn letak garam ke ape kat awan pastu awan tu "terangsang" utk ujan...sian ustad tu..hihi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku ada gak bgtau kat mmber aku yg video jd ikan pari tu xbenar,xsilap aku,aku pn tau dari putera gak..lpstu,ad skali tu geng2 aku ni tgk video sorang ustaz ni ceramah,dia letak video ikan pari tu..Geng2 aku jd percaya bulat2,so snyap je la aku xtau nak bangkang..Kl tak,mesti kata aku ni nak lwn ustaz,padahal ilmu cetek.Lpstu ustaz ni tunjuk lak gmbar tengkorak besar kt gurun tu,yg ni dgn yakinnya aku ckp palsu..Ad la sorg tu sokong aku..yg lain xnak dgar,mesti sbb ingt aku klentong vid ikan pari tu..

Agak2,mesti ustaz tu main ambik je bila nmpk sesuatu yg pelik kat internet..Takpun anak buah dia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ini tak benar itu tak benar,mane yang korang tahu yang info yang macam crap tu tak benar cam aku 50-50 jer percaya tak percaya tapi aku tak berani untuk public aku cakap tak benar atau benar..yang korang yakin sangat cakap benda tu tak benar berdasarkan apa?hadis sahih ker?

nabi muhamad dibedah dada dan dicuci hati dia tanpa luka tu apa?korang ingat tu high-tech dan layak dipanggil fakta pasal takde bukti dan takde sapa yang menyaksikannya semasa proses tu berlaku.tu bagi aku kekuasaan Allah S.W.T ...manusia tak boleh buat macam tu hanya yang Esa boleh lakukan,kalau benda camni tak layak ke kita panggil KEAJAIBAN/MIRACLE dalam agama...tu semua kan dah dijelaskan dalam Al-Quran..baik korang bace buku citer kisah nabi nanti tau banyak benda2 pelik..

skang ni aku nak korang terangkan apa yang korang kata tak benar cam ikan pari ke apa2 tu biar jelas sikit...bukan untuk aku maklumat ni tapi untuk sesape supaya mereka tau benda tu betul ker tak betul...cam aku 50-50.tak berani terbuka..

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku dulu baca dlm putera ni gak,tpi xingt kat thread mana..byk la hujah2 geng ni bagi yg meyakinkan aku...bkn aku dgr org ckp tipu,terus aku ckp tipu..anyway,kalau salah,tu adlh klemahan aku..

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku pernah dapat banyak2 kali.. email berantai..

content dia bgus la masa mula2 baca..

suruh selawat, berzikir.. berzanji..

tapi yg x bestnyer bile kt akhir email tu

suruh kita forward kepada 10org plg minimum.. kalau x

akan terjadi sesuatu yg buruk kepada kita. kalau kita

forward akan terjadi sesuatu yang baik.

aku x dela nk kate x elok kalau forward email2 camni

tapi kan x baik tulis camtu kt akhir email.

nanti karang org percaya plak yg email tu boleh menentukan

bala dan tuah dalam hidup kita sedangkan sesuatu yang buruk

dan baik itu datangnya dari Allah.

***betulkan kalau aku salah

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku pon banyak kali gak dapat email cam ko roh_nanie (seram gak dengar nick ko ni) ROH a.k.a spirit/soul.hehehe..kalau aku email camtu biasanya isi kandungannya adalah benar membawa kepada kebaikkan..tapi musyikil gak apsal cam ada unsur ugutan kan?tu yang tak best..

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorang ustaz ni ceramah,dia letak video ikan pari tu.............

ooo ini ceramah seorang ustaz engineer tu ke?...............yg suara garau dan kasar tu?.............ustaz mmg pandai buat lawak....ok gak.......siap boleh promote CD pasal Tanda2 kiamat.............

P:S....pasal image ikan pari tu.....aku pun ragu2 gak......;kata kena sumpah ngan mak dia.............pasal apa x tahu..........ntah2 masa BOM AGEN OREN ke :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tentang ikan pari tu mungkin propaganda musuh islam,tapi mungkin jugak betul,kalau betul benda ni sebenarnya tak perlu semua bukti tentang tempat belakaunya atau masa berlakunya....kalau kantoi tentu mengaibkan...tapi kalau tak peristiwa ni tidak benar tu yang mesti dibuktikan..jangan main agak2 jer...

cam aku dah baca banyak kali untuk fahamkan tentang perkara ni kat portal al-ahkam tu tapi tak dijelaskan sama sekali bukti perkara peritiwa ikan pari tu adalah tak benar.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak habis2 ngan propaganda

apsal susah sangat untuk percaya yang ade orang mesia yang bodo2 untuk sebar berita yang separa benar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ini tak benar itu tak benar,mane yang korang tahu yang info yang macam crap tu tak benar cam aku 50-50 jer percaya tak percaya tapi aku tak berani untuk public aku cakap tak benar atau benar..yang korang yakin sangat cakap benda tu tak benar berdasarkan apa?hadis sahih ker?

nabi muhamad dibedah dada dan dicuci hati dia tanpa luka tu apa?korang ingat tu high-tech dan layak dipanggil fakta pasal takde bukti dan takde sapa yang menyaksikannya semasa proses tu berlaku.tu bagi aku kekuasaan Allah S.W.T ...manusia tak boleh buat macam tu hanya yang Esa boleh lakukan,kalau benda camni tak layak ke kita panggil KEAJAIBAN/MIRACLE dalam agama...tu semua kan dah dijelaskan dalam Al-Quran..baik korang bace buku citer kisah nabi nanti tau banyak benda2 pelik..

skang ni aku nak korang terangkan apa yang korang kata tak benar cam ikan pari ke apa2 tu biar jelas sikit...bukan untuk aku maklumat ni tapi untuk sesape supaya mereka tau benda tu betul ker tak betul...cam aku 50-50.tak berani terbuka..

aku nyampuk sikit jer boleh??

sebenarnya aku tak minat nak cerita kisah2 camni.

yg kisah Nabi s.a.w. kena belah tu adalah mukjizat,

dan cerita tu dipercayai benar kerana diriwayatkan secara betul,

mengikut ilmu al hadis yg betul,

setiap periwayat yg meriwayatkan tu diperiksa samada betul2 dipercayai atau tak,

klu timbul sikit keraguan pon,dah dianggap kurang sahih dan sebagainya,

tapi dalam kes ikan pari tu,

tak de sapa yg nak menyelidiki secara sebetul-betulnya kisah tersebut,

maka kisah tersebut pon diragui laa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ini tak benar itu tak benar,mane yang korang tahu yang info yang macam crap tu tak benar cam aku 50-50 jer percaya tak percaya tapi aku tak berani untuk public aku cakap tak benar atau benar..yang korang yakin sangat cakap benda tu tak benar berdasarkan apa?hadis sahih ker?

.....

............

................

skang ni aku nak korang terangkan apa yang korang kata tak benar cam ikan pari ke apa2 tu biar jelas sikit...bukan untuk aku maklumat ni tapi untuk sesape supaya mereka tau benda tu betul ker tak betul...cam aku 50-50.tak berani terbuka..

Senang jer nak tau... pastikan mana sumber dan dapatkan bukti.. Kalo perkra itu telah berlaku lama dahulu pastikan ada document bertulis.

Contoh perkara yg ada Bukti paling sahih ialah Al-Quran, Hadis, cerita alim ulama. Sebabnya ialah ada documentasi. Kita tahu siapa perawi, siapa yg terlibat.

Tapi masalahnyer bukan semua orang dulu dokumentasikan apa2 yg berlaku...

Ini ada lagi cerita pelik tapi pasal orang Kafir.

Korang tahu tak yg NAPOLEON BONARPARTE tu setelah dikebumikan berbelas tahun, mayatnya masih lagi dalam keadaan elok... Kenapa? Sebabnya di mati keracunan. Racun yg dibubuh dalam makanan dia dan peralatan dia itulah yg memelihara mayat dia. Sedangkan tiada arahan supaya mayat dia diawet.

Pegawai tinggi negara pada masa itu mahu memindahkan mayat Napoleon ke tempat yg Kerajaan sediakan. Alangkah terkejutnya semua pegawai kerajaan dan Paderi yg menyaksikan kejadian itu.

Bagaimana mereka tahu dia di racun.. itu kerja forensic.

Dan keturunan pengkhianat Napoleon telah pun memohon maaf bagi pihak datuk moyang dia.

Perkara ini aku dapat daripada buku "The Truth About History" keluaran Readest Digest. Aku dlm proses utk dapatkan kepastian pasal perkara itu. Aku baru baca minggu lepas.

Tapi itu semua kuasa tuhan.

yg kisah Nabi s.a.w. kena belah tu adalah mukjizat,

dan cerita tu dipercayai benar kerana diriwayatkan secara betul,

mengikut ilmu al hadis yg betul,

setiap periwayat yg meriwayatkan tu diperiksa samada betul2 dipercayai atau tak,

klu timbul sikit keraguan pon,dah dianggap kurang sahih dan sebagainya,

tapi dalam kes ikan pari tu,

tak de sapa yg nak menyelidiki secara sebetul-betulnya kisah tersebut,

maka kisah tersebut pon diragui laa...

Kalo perkara mukjizat adalah WAJIB dipercayai.. Tak kira nabi apa pun. Nabi ISA, MUSA, NUH dan MUHAMMAD S.A.W.

Perkara karamah atau pelik pelik tak wajib percaya.. Dengar boleh tapi percaya jangan mudah sangat.

Edited by pakeeza

Share this post


Link to post
Share on other sites

penyelesaian amende nye yang ko nak? surat berantai adalah haram. separa benar. 99% tipu. bukan satu medium untuk dapatkan fakta. kesimpulannye just jangan percaya la. tu pon susah nak paham ke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ape ni C-fu....aku tak pun maksudkan apa yang ko JELASKAN tu..jauh lari tu...lain jangan nak cita la..

Aku ni bukan susah nak paham..Ada yang aku faham dan ada yang aku tak paham.

Contoh IKAN PARI tu jer...aku tak pon kata benda yang berbelit sampai ko leh tulis " penyelesaian amende nye yang ko nak?'' come on la...jangan la buat macam TRADE MARK...ko cam kat thread lain yang leh panaskan hati user lain.

Kan aku dah bagitau (baca la sapai lebam dulu dan pahamkan).Aku nak tau saja, sapa yang terlibat dengan benda macam propaganda tu..contoh sapa nama dia, bangsa apa, agama apa, tujuan apa, sapa nama juru kamera yang rtangkap gamba PARI tu....dan lain2 yang terlibat dalam penipuan tu (itu pun kalau betul satu penipuan)...tu yang aku cakap 50-50 jangan nak kata benda ni benar tapi takde bukti dan jangan nak kata benda ni tak benar kerana takde bukti jugak...

Ingat la benda ni kalau orang tak bikin ..dia takkan tersebar tu jer...tak susah nak paham maksud aku kan?...Apapun maklumat2 yang aku tau setakat ni kata menda ni tak benar...diorang macam dah kaji selidik ngan 100% jer...tapi tak pun sesapa beritau dah dapat kesan sape yang terlibat tu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

fakta ngarut dari mane yang ko bace ni? kalo takde orang bikin maka orang tak sebar? ko buat2 tak tau kot yang lebih ramai manusia bodo dari pandai di dunia ni.

there is a reason kenape orang tak dapat dan tak hingin untuk kesan source surat2 dan cite berantai ni.

BECAUSE IT IS A WASTE OF TIME.

sama macam it is a waste of time untuk melayan manusia cam ko yang susah benar untuk bangkang benda yang dah terang2 buruk dan membinasakan. ko rase sampai sekarang orang tanak bagitau pasal saja2 je anti kat ko ke?

Edited by C-Fu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...