Jump to content
e_X

Malaysia Baru Renew Pemunduran Teknologi 20 Tahun Kebelakang.

Recommended Posts

Ade ejen dari US atau negare2 pertama datang ke Malaysia(negare ke - 3) untuk renew bende ni. Ejen ni name die aku tak ingat sangat USTFA ape tah cam tu la. Bende ni terjadi 20 tahun yang lepas.

Tujuan diorang renew ni adalah untok menyekat teknologi kite. Maksudnye...

1. Ape2 ciptaan perubatan yang bole pulihkan sesuatu(contoh canser, HIV) direke dari negare kite tidak bole dipasarkan melainkan kite kene rujuk negare2 pertame dulu. Maksudnye nanti diorang lah ambik teknologi tu nanti. Kalau kite pasarkankan walaupun untok negare kite dianggap tidak sah.

2. Ape2 ciptaan digital same gak cam kat no. 1 tu.

3. Ape2 ciptaan permotoran same gak cam no. 1.

4. Dan ape2 ciptaan yang bole memajukan negare kite la.

Dan banyak lagi la aku tak ingat sangat.....

Patut la filem negara kite masih 20 tahun ketinggalan..... Yang paling aku pelek naper masih gune dubbing. Tak de DVD, masih gune VCD.

Kalau diorang dah sekat macam ni macam mane nak maju kite... Nak tunggu lagi 20 tahun ke? Dan diorang menggalak kan kite cakap, " US bagos la, Jepun power". Menggalakkan negare2 ke- 3 memuji negare2 pertame.

Ade sesaper yang bole sambung kenyataan ni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

yng aku paling ingat sekali ialah:

kenal x mr zul pereka cipta Malaysia yg femes tuh? about middle 80's dier ader cipter wiper (lap cermin keter) pintar. bergerak/kelajuan ikut kadar hujan yg turun. tapi maser tuh xder sape pedulikan ciptaan dier. now toyota rediscover balik mende tuh dan dipatternkan atas name toyota. Mr zul? dapat ampasssss......

sian tolll.... :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku pernah terbaca di tabloid bahasa inggeris somewhere out there yg mengatakan teknologi malaysia adalah 20 tahun ke belakang US (time tu lama dah aku baca, tiga empat tahun lepas kot).

Apa2 pun, inventor malaysia kalau jumpa satu breakthrough memang agak sukar nak pasarkan unless kalau dgn effort sendiri. Say macam katakanlah contoh wiper yg hex sebut tu...katakan ko cipta wiper tu dulu dari toyota, pastu ko pegi ke toyota nak jual teknologi tu...org toyota tgk and dapat idea tu...gerenti diorang akan cakap "kami yg discover dulu..." dan tak abaikan ciptaan kita.

Oleh kerana diorang dah dapat idea wiper tu...serta merta diorang Rnd toyota akan buat dari idea kita..and then viola..siap gak diorang punya "wiper baru".

Ni bukan aku cakap...tp org tua yg dah lama terlibat dalam research and breakthrough di malaysia yg cite kat aku.... jangan pasni kata aku merapu/merepek plak, kecualilah kalau telinga aku pekak time dia cakap :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahahhaha orang mesia cuba justify yang mesia ni bagus gila dengan cakap pasal conspiracy theory :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

lawak tui crap-thing nih bile dia sendrik taip "orang mesia" cam dier nih bukan dok kat malaysia ;)

ekekekeke, tui ler, yang bukak topic nih pun yang emosional giler arituh erk? :P leh komen secara harsh ker tak nih? bukan aper kang takut ngko emosi lagik cam arituh.

anyway, walau camner skalipun orang luar dok kater negara ngko sendrik itu dan ini, ngko sbagai warganegara kena ler defend. bukannyer pasai nak tegakkan benang yang basah, walaupun facts skalipun. jangan jadik cam crap kat ataih nih, pendatang haram kat mesia, thats why leh kutuk and gelakkan negara sendrik sesenang jeks. dalam forum ler katakan :)

kiter bukannyer takder RnD yang leh dibanggakan. tak perlu ler aku listdown pasal ngkorang pun dalamnih ramai yang suka baca wikipedia erk? sampaikan senang percaya documentatiton yang ditulih oleh orang luar, atau oleh orang dalam yang sebenarnya pendatang haram kat sinih. dan ader RnD kiter sendrik yang digunapakai oleh syarikat luar untuk upgrade technology derang. sendrik carik ler. ngkorang yang dok sibuk carik kelemahan negara sendrik takkan nampak tuh sumer, yang ngkorang nampak tang buruk jeks, walaupun mak apak ngko sendrik cangkul tanah kat sini untuk suapkan ngko makanan, biler dah beso, camnih plak jadiknyer, kutuk and carik kelemahan negara sendrik. aku cakap kasar? sesuai ler dengan mentaliti ngkorang yang menyedihkan nih.

by the way, aku pung tak paham dari mane ngko leh dapat source citer camnih. sahih ker?

Edited by gegule

Share this post


Link to post
Share on other sites

best gile ko ni. dengan perkataan "orang mesia" je ko leh buat ANDAIAN yang begitu mendalam. gile kreatif! kreatif cam mcguyver mesia tu siot!

Patut la filem negara kite masih 20 tahun ketinggalan..... Yang paling aku pelek naper masih gune dubbing. Tak de DVD, masih gune VCD.

statement paling ngarut. filem amende kat dunia ni yang takde gune dubbing?

The ONLY reason kenapa kita masih belum "berpindah" ke DVD adalah 100% disebabkan oleh business decision - pemain VCD lebih murah, kos VCD lebih murah, dan rumah yang ade VCD lebih, LEBIH banyak daripada DVD. berapa kerat PC dan TV yang ade DVD player kat kampung2? ape punye conspiracy theory ni? nak panggil conspiracy theory pon takleh pasal ngarut sangat.

anyway, mr zul tu mamat ngarut je la. almost semua invention die tu takbolehpakai nye. die memang bagus dalam invent2 ni, no doubt, tapi kalo nak kate yang invention2 die tu boleh menyelesaikan masalah secara reliable (tahan), praktikal, kos efektif, dll, sori la beb.

Ape kene ngan orang mesia yang asyik dok justify yang kita ni ke belakang BUKAN pasal kita tak bagus? susah gile nak mengaku yang diri kita ni kurang, lemah, dll apsal? memang orang mesia suka letak kelemahan diri kepada kesalahan orang lain ke? tengok je paper dengan ahli2 politikus kita kalo tak caya. tengok je manusia yang kata "kereta kita bagus gile". tengok je manusia yang kata "perkembangan internet kite laju gile".

kutuk la ako sokong negara luar camner pon, tapi korang takleh tipu diri sendiri dengan buat dono dengan ramai orang kita yang takut untuk tunjuk kelemahan diri sendiri.

antara kemajuan yang mesia buat yang ramai orang (termasuk ramai antara korang) yang taktau adalah sistem brek hidraulik + air yang digunakan oleh lori2 kayu balak yang dah digunapakai oleh semua lori2 muatan besar kat dunia ni. and aircon Sutera yang ade kat rata2 semua bas kat mesia di engineered dan dicipta 100% di Mesia. yang ni ako tau, pasal ade kaitan ngan ako yang "sokong negara luar tapi tak bawak masuk teknologi luar" :)

Edited by C-Fu

Share this post


Link to post
Share on other sites

yeh, mari kita baca pulak statement mengarut lagi merepek ala crap-fu. kalau ko boleh kurangkan bahan bacaan ko dari kiwipedia ko tu dan lebihkan bacaan dari mtdc contohnya, rasanya ko boleh terang mata untuk ketahui banyak teknologi 100% keluaran tempatan yang digunapakai oleh orang luar.

takda la sampai 20 tahun ke belakang. agak agak la. atleast kalau diorang tulis 5 tahun 4 bulan 21 hari ke belakang, boleh jugak la jugak terima. aku bukannya nak tegakkan benang yang basah macam crap-fu pun. aku reti jugak terima realiti, cumanya, realiti tu agak agak la. apsal tak tulis 22 tahun ? cantik sikit angka :lol: kalau macamtu, sekarang tahun 2006, benda yang kita guna sekarang ni telahpun dicipta pada tahun 1986? kalau macamtu, jambatan pulau pinang yang kita buat awal 80an dulu, teknologinya datang pada tahun 1960 an la macamtu kot? pulak tu si pembuat cerita dongeng macamni sanggup "burukkan" nama malaysia kat suratkhabar/lamanweb luar dengan membuat satu imej kononnya tsunami dulu bakal merempuh jambatan pulau pinang lepastu akan meranapkan jambatan tu. aku taktau la apa motif diorang, tapi macam diorang tak puashati je dengan jambatan tu :lol:

jadi takpayah la korang serabut sangat. simpan je dalam kepala otak korang bahawa jarak 20 tahun tu cuma otak "crab" je yang boleh percaya dengan terima bulat-bulat kenyataan macamni.

masa kita buat menara berkembar pun ramai yang dengki. bukan saja orang luar, orang malaysia jenis macam crap-fu ni pun tak senang duduk. siang malam dok pikir apa nak caci hamun. akhirnya dapat jugak idea! diorang sanggup belek dinding menara tu akhirnya jumpa kesan daki dan kotoran sebab tak bercuci. lepastu buat gambar, bubuh dalam blog, dalam forum, sampai satu dunia tau. nampak? yang memburukkan tempat sendiri adalah barua barua dengan cacai najis yang berpijak kat bumi malaysia ni sendiri. orang luar baca lagi la diorang melompat, lepastu diorang tambah la lagi cerita kasik sedap. "isu 20 tahun" ni salah satu la. lepasni apa pulak? diorang akan kata malaysia akan mundur sebab dijadikan kebun sayur? sesama la kita tunggu. bukan susah nak baca kisah keburukan negara sendiri. dalam forum ni pun ramai penyumbang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

statement paling ngarut. filem amende kat dunia ni yang takde gune dubbing?

The ONLY reason kenapa kita masih belum "berpindah" ke DVD adalah 100% disebabkan oleh business decision - pemain VCD lebih murah, kos VCD lebih murah, dan rumah yang ade VCD lebih, LEBIH banyak daripada DVD. berapa kerat PC dan TV yang ade DVD player kat kampung2? ape punye conspiracy theory ni? nak panggil conspiracy theory pon takleh pasal ngarut sangat.

Aku duk kampung gak... Ade PS2... Ade DVD Player... Kau ingat orang kampung sekarang cam zaman 20 tahun ko dulu ker?

Kenape nak gune dubbing? Cerekarama pun tak gune dan kualiti gambar lagi bagos. Filem Malaysia sume gelap kalu korang perasan.

Kenyataan aku tu bukan bermaksud orang Malaysia atau negare dunia ke - 3 menggunakan teknologi 20 tahun yang lepas... Tapi kite tak bole memperkembangkan teknologi yang baru dicipta tanpe rujukan negare dunia pertama dalam mase 20 tahun lagi. Kalu kite dapat teknologi baru dalam perubatan, etc... Mungkin diorang akan ambik dan kalau kite pasarkan teknologi kite, negare dunia pertama tetap akan memperbesarkan ciptaan diorang walaupun ciptaan kite lagi bagos.

Edited by gamerlife

Share this post


Link to post
Share on other sites

ko serius ke ingat orang kampung ade dvd player lebih banyak dari vcd player? tak rase malu ke bile keluarkan ayat camtu?

Kenape nak gune dubbing? Cerekarama pun tak gune dan kualiti gambar lagi bagos. Filem Malaysia sume gelap kalu korang perasan.

ko nak brape sebab?

samada untuk jadikan die lagi clear, samada untuk mixing, samada untuk dapatkan efek tertentu, samada bile masuk post voice karekter perlu ditukar kerana tak sedar pasal error mase production...

just because ko tak sedar sesuatu produksi tu tak gune dubbing, tak bermaksud dubbing tu tak digunakan. itu hanya bermaksud dubbing dibuat dengan jitu, takde sebab lain.

filem mesia "gelap" adalah kerana budget yang tidak cukup, untuk 2k colour grading (ko rase brape posen nak masuk dalam Da Vinci?), tak gune panavision cam, post production yang tak cukup masa, market tak cukup besar untuk "terang"kan gambar, tak gune panavision/viper camera, dll. sila cermin diri dulu sebelum ko nak reply dengan ayat2 yang lagi merapu dari "filem mesia gelap" atau ape2 lagi sebab mesia nye tak bagus pasal teori konspirasi yang ko dapat dari emel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ko serius ke ingat orang kampung ade dvd player lebih banyak dari vcd player? tak rase malu ke bile keluarkan ayat camtu?

Aku ada bukti, aku ada bukti! Meh kampung bacang aku kat suatu area kampung di dalam kelantan. buang air pun masih di outhouse dan masih guna perigi ... tapi majoriti 90% aku tgk raya lepas dah ada DVD player, siap pakai woofer lagi. Kalah aku di bandar pun tak pakai woofer beribu2 watt :lol:

Ape kene ngan orang mesia yang asyik dok justify yang kita ni ke belakang BUKAN pasal kita tak bagus? susah gile nak mengaku yang diri kita ni kurang, lemah, dll apsal? memang orang mesia suka letak kelemahan diri kepada kesalahan orang lain ke?

Ahahaha...sekali lagi ako ada bukti, siap recording conversation LIVE lagi dari seorang engineer top malaysia (top kira slalu masuk paper dgn tv la kan) dia cite experience camne diorang team RND malaysia improve tech org barat (suatu company top, in swiss to be spesific) yg secara humblenya beliau cakap "lousier" dari apa yg bebudak malaysia boleh buat.

OH ya mungkin aku cakap kosong kut sebab tak attach tape interview aku dgn dia di sini...but i'd love to keep it to myself atas faktor2 recording tu ada menyentuh story keperibadian aku sendiri (dan aku malas nak edit recoding conversation tu :lol:) ... so ko nak percaya ke tak lantakla.... at least aku tau malaysian sebenarnya best dari segi knowledge dan technology, cuma takde resources dan duit je utk jadikan ia sebagai kenyataan. (walaupun sedikit) :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

pasal film tu kalo gune cam yg canggih2 but jalan citer or script hampeh membazir fulus aje :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

emm sebut pasal filem bukan malaysia tak boleh nak buat macam mana hollywood buat. Sebenarnya ramai karyawan, producer atau director tahu tentang teknologi. Tapi masalahnya kos untuk menghasilkan quality seumpama itu terlalu tinggi. Kalau guna jugak teknolgi tersebut memang tak balik modal. Pasaran kita kecik jer itu tak masuk masalah cetak rompak lagi tu. Ada beberapa buat filem tempatan yang menggunakan kamera high end macam hollywood guna cth filem Syukur..tapi tu laa budget memang tinggi dan tak balik modal. Kalau cerita yang bagus sekali mana pun dan memang orang ramai datang ke pawagam sekali pun kalau dah kos pernerbitan tinggi susah nak balik modal. Most producers di malaysia need survival dalam bidang mereka so thst's why diorang terpaksa balancekan quality dan return untuk terus berkarya.

Pasal teknologi 20 tahun kebelakang tu aku kurang setuju..sebenarnya statement ini hanya sesuai dipakai kalau 20 atau 30 tahun dulu. Sebenarnya rakyat kita memang alert tentang new teknologi. Cuma kekadang banyak faktor yang menyebabkan teknogi tersebut digunakan lambat sedikit (tapi bukan sampai 20 tahun) dari barat. Antaranya majoriti rakyat belum bersedia kedua sesuatu yang baru akan melibatkan kos yang tinggi ..berapa sangat pendapatan purata rakyat malaysia. Ramai inventor dari malaysia yang create sesuatu yang baru tapi tak dapat di pasarkan kerana masalah fund. Nak mencipta sesuatu kena fund dan pasarkan sesuatu pun kena fund. Jadi ada diantara mereka yang menjual rekacipta kepada pihak luar sebab pencipta tu juga perlu hidup. Bagi aku kita perlu terhdap sesuatu teknologi tetapi tidak sampai mengejar teknologi sebab sampai bila pun teknologi tak akan terkejar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

electroboy : at least aku tau malaysian sebenarnya best dari segi knowledge dan technology, cuma takde resources dan duit je utk jadikan ia sebagai kenyataan. (walaupun sedikit)

tasek16 : Cuma kekadang banyak faktor yang menyebabkan teknogi tersebut digunakan lambat sedikit (tapi bukan sampai 20 tahun) dari barat. Antaranya majoriti rakyat belum bersedia kedua sesuatu yang baru akan melibatkan kos yang tinggi ..berapa sangat pendapatan purata rakyat malaysia. Ramai inventor dari malaysia yang create sesuatu yang baru tapi tak dapat di pasarkan kerana masalah fund. Nak mencipta sesuatu kena fund dan pasarkan sesuatu pun kena fund. Jadi ada diantara mereka yang menjual rekacipta kepada pihak luar sebab pencipta tu juga perlu hidup. Bagi aku kita perlu terhdap sesuatu teknologi tetapi tidak sampai mengejar teknologi sebab sampai bila pun teknologi tak akan terkejar.

byk faktor sbb teknologi lambat sampai...

contoh paling best, smua kat putera.com ni mst kaki internet... kat malaysia kita ada tmnet, dan yg glamer kat tmnet is tmnet streamyx... kita juga ada jaring..bla..bla...

kita juga rasa mcm mana KUALITI teknologi kita ada, dan macam mana LAYANAN pembekal kepada pengguna...

cuba cuba tgk dr sudut monopoli... monopoli kadang2 leh sekat sesuatu berkembang dlm negara sbb kurang persaingan...

cuba jugak tgk mcm mana kerajaan sendiri support rakyat sendiri dlm hal2 berkaitan... kalau pandai sgt mencipta pun, tp tak ada pertalian kukuh... kabel besar dgn yg kat atas2 sana... tak leh pegi jauh... tersungkur jugak tgh jalan...

fund utk rnd...fund utk itu ini... bla..bla... kerajaan tak ada duit kan..yerla...tgk je la...buat projek itu ini..bina itu ini...baru siap tiang dgn dinding terbengkalai... takpun... cat belum naik kulat, bangunan dah retak... yerlah..kan tak ada duit..so buat la ala kadar jer takpe...asalkan kontraktor dan org2 terlibat kenyang sampai buncit perut dah la kan... yg lain2 tu bagi seposen dua dah la...

ahhh malas la nak cerita panjang2...

Edited by akuinsan

Share this post


Link to post
Share on other sites

malas nak cerita panjang? sebenarnya cerita ko dah terlalu panjang dah jaaaaaaaaaaaaaaaauh sangat bila dok cerita pasal projek terbengkalai, perut buncit dan sebagainya ;)

soal DVD player takda kat kampung? aku rasa dia rujuk kenyataan dia dengan keadaan kampung parents dia yang daif lagi hina. sebabtu dia anggap semua kampung kat malaysia macamtu. alo crap, tolong jangan samakan kedaifan kampung ko yang jangankan dvd player, cassette player pun takda kot? :o

tapi sampai sekarang aku masih lagi tertunggu tunggu dengan si pemula topik; dari mana dia dapat kenyataan ni? kenapa mesti 20 tahun? kenapa tidak 4-5 tahun je? aku boleh terima hakikat teknologi yang digunakan di malaysia kebanyakannya teknologi yang dah lama dipakai, takpayah amik benda lain, amik je ADSL yang korang guna ni. tapi kalau dah sampai nak kata mundur ke belakang 20 tahun, tu dah melampau

Share this post


Link to post
Share on other sites

ekekke. cuma sakai sakai yang dok kat sini tapi berperangai cam foreigner jeks yang suka ngan isu camnih. kang kalo aku citer tmrnd nyer pencapaian sampaikan cisco and nortel sendrik gunapakai technology yg kite develop kang, ader plak yang meloncat tak percaya ler, lepastuh argue, pasai dalam mind dier nampak "ini negara adalah negara yang mundur dan jauh ke belakang". jadik takyah ler aku listdown. buat penah jari jek menaip sedangkan "orang-orang" jenih camnih takkan nampak benda camnih, yang nampak buruk jeks ;)

plus, bukan stakat tmrnd jeks, tnbrnd and rnd team dari petronas sendrik walaupun bukan develop 100% tech buatan tempatan, tapi boleh menghasilkan sesuatu tech yang akhirnya dipakai orang luar. tuh salah satu contoh ler, well, anda yang takda semangat kebangsaan takkan nampak tuh sumer, pasai ngko dok banding dengan negara yang dah maju bertahun tahun dah

Edited by gegule

Share this post


Link to post
Share on other sites

negara china amik enjin buatan malaysia (invented by petronas),LNG for 25years - by Pak Lah

takkan ni pon dah ketinggalan 20 thn ? ish ish...

// membe kat kg ako ni dok tepi laut pon ada dvd player beb,woofer besar hoho..ako pon tak terbeli natang tue semua..

Edited by FryShadow

Share this post


Link to post
Share on other sites

soal DVD player takda kat kampung? aku rasa dia rujuk kenyataan dia dengan keadaan kampung parents dia yang daif lagi hina. sebabtu dia anggap semua kampung kat malaysia macamtu. alo crap, tolong jangan samakan kedaifan kampung ko yang jangankan dvd player, cassette player pun takda kot? :o

hmm...ni ko faham ke tak faham ke buat-buat tak faham maksud C-Fu..aku tak sokong sesapa hehehe..faham2 senirik udah ler...

sebenarnya teknology tu bagi aku tak la sampai 5/6 tahun kita tertinggal kalo 20 tahun lagi la bukan :D ..kita tahu apa yang US tahu..contoh teknologi angkasalepas...kita tahu dan belajar mengenainya walaupon kita tak ada hantar angkasawan kesana....maksuk "mundur"..tu kebelakang...maksud lain merosot dari kedudukan yg lebih baik kepada kedudukan yang kurang baik....aku tengok Malaysia semakin maju..korang leh tengok perubahan besar berlaku setiap tahun...takde pom aku terdengar kes ada orang nak guna piring hitam lagi sedangkan CD dah tercipta..kalo ada ni la baru dikatakan mundur....ingat Malaysia tidak mundur..tetapi SLOW saja..kalo slow tu maksudnya kalo nak menyeluruh memang lambat la....jadik jangan la terperanjat kalo ada user kata tak semua penduduk kampung ada DVD player..kalo korang hairan ngan statement aku ni..ternyata sangatla amat yang otak korang cam bagus.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

malaysia ketinggalan 30 tahun kebelakang dalam apa pun dalam teknology , nasib baik bangsa cina ni duk bw masuk sikit2, dalam malaysia

Share this post


Link to post
Share on other sites

tahun 2001 rasanya...aku ada join budak2 kolej pegi camping+jungle tracking dekat area ulu yam sana...kawasan hutan tepi jalan nak ke genting kalau ikut uluyam..apa nama ntah tmpt tu...

masa jungle tracking masuk kampung org asli... dr jauh nampak rumah buruk je..biasa ada guna buluh, daun nipah, guna kayu...yg pastinya mmg nampak amat daif...bila dekat..amatlah tekujat...dr pintu terbuka nampak dalam rumah tu ada hi-fi..tv besor.. ada plak satu rumah tu punya kuat pasang lagu hindustan.. dum2 sedap bunyi soundnya..mst hi-fi gak tu...

errr...ape aku cerita...

malaysia ni kalau tak byk karenah biroraksi...tak banyak manipulasi...rasuah...salah guna kuasa...gila kuasa... memang akan lebih baik dari sekarang...sekarang pun org ramai kata maju..kalau lebih baik...maknanya majuuuuuu...

cuma tuh la..atas sebab2 tu...benda yg boleh dimajukan..tp jadi tak maju..sbb yang manage nya takutkan perubahan...takut perubahan tu menggugat kepentingan peribadi nya...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yg aku baca tabloid cam aku sebut tu...diorang bukan cakap pasal teknologi yg nampak depan mata...tp teknologi "hidden" US...kira "konspirasi tahap tertinggi" oleh pihak atasan US la kiranya...biasa la tabloid mana ada cite lain dah diorang tulis kan kan kan kan......

masa jungle tracking masuk kampung org asli... dr jauh nampak rumah buruk je..biasa ada guna buluh, daun nipah, guna kayu...yg pastinya mmg nampak amat daif...

Masa jungle tracking gak (not really a jungle tracking) aku nampak di pos org asli ada ramai mat salleh serombongan yg begitu seronok tangkap gambar keluarga org asli yg tak pakai baju dan selekeh lebih skit dari kami yg duk trekking... di rumah lebih kurang cam aku qoute di atas la.... rasanya bila balik kampung depa kat europe diorang tunjuk gambar tu kat org2 di sana diorang gerenti cakap "This is Malaysian"....dan takkannya diorang cakap tu org asli malaysia...sebab tu kot diorang dapat perseption yg salah pasal 20 tahun ke belakang kot....hehe....:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ish...tak tau plak aku dvd players, tv, hifi segala mcm pekakas electric kat umah2 kat kampung2 indicator kemajuan technology negara :lol:

apepun 20 tahun tu x munasabah kot...cume yg aku tau byk hospital awam kat negara ni ader yg 10 tahun mundur dr segi equipmentnyer...ader doctor muda bgtau aku la, harap govt upgrade la utk kepentingan rakyat jelata....huhu

Share this post


Link to post
Share on other sites

apepun 20 tahun tu x munasabah kot...cume yg aku tau byk hospital awam kat negara ni ader yg 10 tahun mundur dr segi equipmentnyer...ader doctor muda bgtau aku la, harap govt upgrade la utk kepentingan rakyat jelata....huhu

apa pulak tak munasabahnya,aku banyak dah attend conference pasal ni masa kat japan dulu, sumber ni masa aku kat sana lg, compare malaysia ngan japan, korea, negara maju beza dalam 30 years, jangan tgk pada minor, cth macam dalam rumah org asli, bacang ka ada dvd atau hifi semua, tuh namanya MAMPU,

maju yang kita nak cakap, dari segi teknology, pendidikan, pengurusan, pembangunan, cthnya, KLCC dulu, masa pembinaannya mmg aku duduk bwh tuh(kg baru), masa tu mmg nampak perubahan KL, ada bangunan pencakar langit, mmg tinggi, la ni dah kerja attend banyak seminar japan malaysia, aku terdengar satu perbualan antara ceo japan ni, 1 kemajuan aja yang derang ni respect yg ada pada malaysia, iaitu TUN M, sbb nya, 2 bangunan KLCC tu dibahagikan teknology nya pada 2 gergasi expert pembinaan ni japan dan korea, tun m kasi japan buat bangunan 1 dulu baru diikuti dengan korea bangunan ke 2, tapi mesti ikut teknology japan, begitu licik dan terror nya tun m,

malaysia tinggal 30 tahun ke belakang, antara sebabnya takda pelabur masa tuh, masa aku disana aku pernah ditanya pihak sekolah, dimana malaysia?, malaysia ada kereta atau tak?, orang malaysia duduk atas pokok?, sbb mereka tahu malaysia negara org asli, tu sbb di okinawa, askar us panggil malaysian dari negara ke tiga, cuma pengalaman aku diperantauan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Disini aku ulang balik kate2 ku...

Kenyataan aku tu bukan bermaksud orang Malaysia atau negare dunia ke - 3 menggunakan teknologi 20 tahun yang lepas... Tapi kite tak bole memperkembangkan teknologi yang baru dicipta tanpe rujukan negare dunia pertama dalam mase 20 tahun lagi. Kalu kite dapat teknologi baru dalam perubatan, etc... Mungkin diorang akan ambik dan kalau kite pasarkan teknologi kite, negare dunia pertama tetap akan memperbesarkan ciptaan diorang walaupun ciptaan kite lagi bagos.

Jangan salah paham bukan Malaysia pakai teknologi 20 tahun lepas tapi kite tak bole memperkembangkan teknologi kite. Sume yang korang cakap kat atas tu sume teknologi negare pertame, yang kite gune sekarang ni cam DVD, PS2 dan sebagainye.

Yang aku nak bincang sekarang ni kenape negare pertame sekat perkembangan teknologi negare ke tige. Jangan salah paham.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...