Jump to content
dida

Dvd Sangkut2

Recommended Posts

burn dvd muvi gune nero...patuh play kt pc ok je...tp bile try kt dvd player...mesti sangkut2...igt dvd player rosak, so try dvd player len, same gak asik sangkut...

waduh di mane silapnye??

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm...mgkin dari dvd tu sendiri ader prob...

cube burn pakai nero dengan dvd-rw dulu pasal kalo sangkut gak bole erase...

kalo sangkut gak, cube try software burn yg lain..

Share this post


Link to post
Share on other sites

dari pengalaman aku..kadang kadang player ada memainkan peranan...ini kerana membe aku pakai jfv dragon pick 2 ok..tak de sangkut pun...aku pun pernah sangkut..setelah pakai player jfv ok...tapi dari apa yang aku lihat bila aku masukkan movie lebih dari satu jam dia akan mula buat hal...sangkut sangkut...

mungin user lain ada cara....

tapi takanlah nak beli player baru plak ek....

tapi dari apa yang aku buat dlm 1 jam punya movie...dia ok je....alamak lupa nak tambah..aku pakai ulead dvd workshop.

Edited by leman

Share this post


Link to post
Share on other sites

few rules when you want to burn the dvd to dvd player readable disc..:

1. Always burn at lower speed, for DVD, please use burn speed around 2x-4x, dont use MAXIMUM speed...

2. User Nero Vision ;) to encode your dvd...I always use that software to burn my dvd/vcd...the quality? it's good :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

2. User Nero Vision ;) to encode your dvd...I always use that software to burn my dvd/vcd...the quality? it's good :)

Sorry bro aku kalau dapt nak avoid using nero vision to encode dvd/vcd tak sesuai langsung bagi aku.

Err..... ne pendapat akulah. Pakailah Stand Alone Transcoding/Encoding programme seperti Conopus Procoder atau TMPEGEnc. Nero guna untuk burning je. Ne pendapt akulah dan nasihat daripada ADVANCE punya kaki video.

Yang bercadang.

TQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

senang jeee

ko kuar duit beli yg baru

semua selesai

Punyalah cetek idea ne :lol::lol::lol: jangan marah ye..gurau je... yalah the main point here is kita nak bincang mengatasi masalah tu pada masa yg sama belajar macam mana nak mempertingkat kan lagi quality DVD yg kita buat tu. Macamana cara atau stting yg betul nak buat sesuatu DVD, masalah sangkut tu tak semestinya daripada kita punya DVD player. Baru beli pun kalau sangkut sbab cara buat tak betul sangkut juga.

Yang Berpandangan

:D

TQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

burn dvd muvi gune nero...patuh play kt pc ok je...tp bile try kt dvd player...mesti sangkut2...igt dvd player rosak, so try dvd player len, same gak asik sangkut...

waduh di mane silapnye??

Saya cadangkan mula mula awak periksa betul betul file video dvd tu samada betulkah ianya menepati spesifikasi piawai untuk di burn dan dibaca pada pemain dvd. Contohnya spesifikasi bitrate video nye.

Kalau situ semuanya betul dan piawai, makne nye media/burner atau perisian 'burning' tu lah yang mungkin kurang bagus.

Macam yang kawan kita cakap kat atas tu, gunakan kelajuan burning yang minima. JANGAN maksima.

Elakkan sama sekali guna Nero untuk proses encoding video. Secara peribadi, pengalaman saya guna Nero untuk encode video tak pernahnye molek. Hasilan video nye yang tak pernah cantik atau struktur video nye yang bermasaalah.

Guna Nero HANYA untuk burn media. Untuk hasil fail video yang baik dan tidak bermasaalah, gunakanlah TMPEG Encoder atau Canopus Procoder. Lepas tu boleh lah burn file video pada media dvd. Namun saya sendiri akan buat disk image dulu dan burn disk di Nero dengan cara Burn Image. Saya tak percaya pada Nero untuk tangani "structuring" pada dvd itu.

Pengalaman dan Pendapat aje :)

Bedah

Temerloh

Share this post


Link to post
Share on other sites

bETOI .. cik bedah oiii...... jangan ler pakai nero for encoding adik - adik ... TmPEG Encoder atau Canopus Procoder , but aku more pfefer Canopus Procoder ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

senang jeee

ko kuar duit beli yg baru

semua selesai

Ya betullll!!!

kawan aku pun dak jadik camtu ..dari citer 2 jam jadik 3 jam.. :blink: .. asyik sangkut jer...beli jer baru ...brape henget jer....x per layan yang original..baru kentang!!!!!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ya betullll!!!

kawan aku pun dak jadik camtu ..dari citer 2 jam jadik 3 jam.. :blink: .. asyik sangkut jer...beli jer baru ...brape henget jer....x per layan yang original..baru kentang!!!!!! :D

Janganlah macam tu .... Dida tu kan belum tau apa yang tak kena dengan penghasilan dvd nye tu. Bagilah peluang untuk dia kaji dan tanya habis habisan mengenai hal itu. Tak eloklah kalau tiap kali ada masalah, terus nak beli ganti baru. Kalau nanti beli burner yang baru dan masalah sama berulang macam mana ? :)

Murah pada kita , mungkin mahal pada orang lain. Senang kita keluar duit berbelanja, mungkin orang lain tidak begitu. Beli barang ganti tu biarlah kalau dah puas berusaha dan gagal.

Saya dulupun ada masalah sama macam Dida. Tapi , selepas puas dicari apa yang tak kena, rupanya bukanlah masalah burner. :)

Tolong mana yang boleh,

Bedah

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok masalah dvd sangkut banyak sebab anatara yang paling utama:

1. Media iaitu DVD-r atau dvd+r. Bukan semua DVDr dibuat pada quality yang sama even yang branded sekali pun. Contoh nya banyak dvd-r branded yang dikeluarkan di negara seperti Taiwan. Kebanyakkan DVDr yang dikeluarkan dinegara ini dari segi quality agak kurang sikit. Ini tak termasuk yang non -branded DVD-r yang dijual secara pukal yang banyak dijual di hypermarket.

2,. Cara burn. Banyak berlaku "coster" atau error pada dvd writing disebabkan cara kita burn. So kebanyakkan kita intend to burn at highest speed rate pada DVDr. contoh kalau DVD-r tu boleh sampai 16x dan dvd burner kita pun 16 x kita nak burn pada speed ini. Ok saya dah berapa kali menjelaskan kepada mereka yang nak burn DVD terutama DVD VIDEO...burn at highspeed akan mengundang masalah WHYYYYYY????? Bila speed terlalu laju ada terdapat dimana keadaan DVD-r tidak dapat di "write dengan sempurna. Keadaan ini akan lebih mudah terjadi pada DVD-r yang murah dan low quality. ok Bila ada sebarang error writing pada dvd player akan keep continuing searching pada certain sector and try to correct error. Pada masa ini video akan "stuck". That;s why kita akan lihat movie akan tersangkut-sangkut. Untuk data tak menjadi masalah sangat sebab bukan movie. Cuma kalau data kita kata dapat tengok data tranfer kalau akan menjadi slow certain time dia stuck than continue. So cadangan saya (berdasarkan pengalaman saya yang dah burn DVD more than 500 times successfully ) try to burn at 4x...some might say...why burn at slower speed...it's up to you to follow...

3. Satu lagi banyak yang burn dvd terus dari video editing program . Bukan tak boleh ...tapi masalahnya DVD structure file dibuat secara on the fly maksudnya disimpan didalam temporary then baru diburn ke dalam DVD. Cara yang paling baik guna DVD authoring yang boleh create DVD Folder. Then baru guna burning software untuk burnkan DVD folder tu ke DVD-r sebagai DVD video. So cadangan aku gunakan DVDlab Pro atau Ulead DVD workshop untuk create DVD folder atau mana authoring yang boleh create DVD folder.

4. Error masa encoding. Sestengah maslah berpunca dari masa encoding. Ok DVD video max birate pada lebih kurang 9800kbps (audio dan video) but kekadang video encoder yang tersilap akan encode video exceed limit pada DVD-video terutama jika menggunakan viarable bitrate. Bila data melebihi data yang dibenarkan maka ini akan membuatkan dvd -r akan akan spining pada kelajuan yang tinggi..so in this case data tak dapat dibaca dengan sempurna. Cdangan untuk encode, ke DVD video compliance file try guna CinemaCraft encoder, Canopus procoder.

5. Masalah melekatkan Sticker pada DVD. Ok benda ni dah banyak dibincangkan diinternet. Ok kekdang kita suka create sticker untuk jadikan DVD kita cun. But sebenarnya mengundang masalah. Why bila kita lekatkan sticker kesimbangan pada DVD tersebut kan menjadi tidak stabil. terutama jika sticker tidak dilekatkan betul-betul center . Ini akan membuatkan dvd disk menjadi tidak stabil semasa spining dalam DVD player. Bila tidak stabil chances untuk read error adalah besar. Cadangan ..tak perlu tambah sticker pada DVD-r. Atau guna DVD-r printable ( yang boleh direct print ke permukaan DVD ) atau just guna marker pen untuk tulis tajuk dan sebagainya.

6. Error pada burner. Malasah berlaku jika terdapat dust pada laser, So laser tak tak dapat write data dengan sempurna. So pastikan cuci laser pada burner dengan pencuci yang disepatutnya.

7.Kuasa eletrik yang kurang stabil. Walapun jarang berlaku tetapi boleh berlaku. Ini akan membuatkan pacaran laser kurang stabil.

8. ok yang ini memang banyak yang terjadi. Terlalu banyak program yang RUN SECARA BACKGROUND semasa burning ATAU semasa burning kita run multiple programs at once. Ok kita kena faham semasa kita burn data akan diambil (dibaca) dari h/disk dan pada masa yang sama kebanyakkan program akan menggunakan ram. Jika terlalu banyak program dijalan secara serentak h/disk akan bekerja dengan lebih keras . So data tranfer dari h/disk ke DVD akan menjadi tak stabil..so error writing boleh boleh terjadi di sini. Ini memang selalu berlaku jika Video file diletakkan bersama didalam h/disk yang mengandungi operating System dan program yang lain. Begitu juga dengan penggunaan RAM yang rendah atau terlalu banyak program yang dijalankan secara serentak seperti main game semasa burning, dll. Ini akan memaksa penggunaan h/disk sebagai temp memory. So cadangan masa burn close program yang tak diperlukan dan jangan run program yang lain semasa burning. Kalau perlu close internet dan disablekan sementara antivirus. dan paling penting untuk video hendaklah disimpan pada h/disk yang berasingan.

ada banyak lagi punca tapi di atas adalah salah sebab yang popular...so good luck

Share this post


Link to post
Share on other sites

bETOI .. cik bedah oiii...... jangan ler pakai nero for encoding adik - adik ... TmPEG Encoder atau Canopus Procoder , but aku more pfefer Canopus Procoder ..

aku penah guna nero utk burn v.clip,

bila dh encode 2, video jd tak elok la..

nak try canopus procoder plak la..

senag x guna??

Share this post


Link to post
Share on other sites

nak try canopus procoder plak la..

senag x guna??

Tak susahlah pakai programs ne cuma bacalah apa yg patut dibaca. Jangan main bedal je kang tak menjadi apa yg kita nak buat. Ia macam guna nero juga i mean taklah susah sangat.

:D

Good Luck

TQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...