cuteypie 0 Report post Posted February 23, 2007 dear pharez and all,terima kasih byk2 atas ur advice & help...sekrg tunggu beli adaptor baru le, mungkin kat sat/sun boleh dpt beli satuoh ya...soalan pasal 'pre-mature' termination tu masih tak terjawab...ada org boleh clarify..sebab i baru apply utk fixed line & streamyx..tapi ada kemungkinan terpaksa pindah rumah ...plzz plzz clarify kalau i transfer semua pergi unit lain tapi dlm condo yg sama, kira premature termination ke? Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted February 25, 2007 seperti yang aku perna jawap sebelum ni...pre-mature termination takkan timbul kalau u transfer the line and not TERMINATE the line... Quote Share this post Link to post Share on other sites
cuteypie 0 Report post Posted February 28, 2007 seperti yang aku perna jawap sebelum ni...pre-mature termination takkan timbul kalau u transfer the line and not TERMINATE the line...sorry pharez...mungkin i 'missed' reply tu terima kasih reply sekali lagibyk byk benda i tak pafem, kat rumah, semuanya mak bapak settlesampai kat KL, lain pula, terpaksa buat sendirisetau I, kat Sarawak tak payah check kalau ada "port" available bila nak apply fixed line...aduh, kat Miri pulak, cuma ada satu pejabat TELEKOM...kat sini, aduh pening kepala nak cari satu branch yg i dpt pegi lepas kerja Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted February 28, 2007 biasa la...dah dewasa kena berdikari la...nak check port kenapa?its up to u nak check port ke tak...sebab kalau u tak check, risk is tpt baru u tu takde port available, so it might take longer time untuk connect ke streamyx...biasanya area kl ni semua tpt ada port... Quote Share this post Link to post Share on other sites
cuteypie 0 Report post Posted March 1, 2007 biasa la...dah dewasa kena berdikari la...nak check port kenapa?its up to u nak check port ke tak...sebab kalau u tak check, risk is tpt baru u tu takde port available, so it might take longer time untuk connect ke streamyx...biasanya area kl ni semua tpt ada port...hmmm...dealer yg i pegi tu, asyik tak buka kedai aje..entah2 i kena tipu ye?sebelum i apply fixed line supaya i dpt apply streamyx, dia advise nak check port availability kat condo...lepas 4 hari, dia reply, contact dia kat telekom kata cuma 4 port available, so mesti apply cepat2 kalau tak dpt, streamyx pun tak boleh applysekrg internet ok kat condo...tapi i tak tau macam mana nak access email address yg tmnet bagi kat aku. (1) ada website ke utk tengok tmnet address tu dan tengok status tmnet account utk fixed line dan streamyx?sorry le, i byk sgt soalan..tapi nak tau dgn jelas sikit pasal benda2 ni..dulu i ignore sebab bukan i yg handle, sekrg dah tak boleh mcm tu(2) oh ya...kalau transfer fixed line dan streamyx account sebelum genap 1 tahun ke unit dlm condo yg sama takde masalah kan? (3a) cuma perlu mintak contractor datang activate ataupun tarik wayar masuk unit utk fixed line (yg ni i tau mesti bayar duit) dan pada masa yg sama beritau telekom alamat baru utk fixed line & installation address utk streamyx kan? (3b) mcm mana nak beritau telekom, online ke? tulis surat ke? telefon ke?(4a) kalau transfer dari condo ke rumah mcm mana pulak? (4b) nak periksa kawasan perumahan tu ada port dan streamyx support tak? kat mana dpt check ye?kalau pindah dari condo ke rumah tapi dlm area yg same, area code utk telefon tak akan tukar kan? For example, dari Menara Jaya Condo (PJ Sec 14) ke single storey rumah kat Jalan 14/2 PJ.(5) Bila tukar alamat utk fixed line dan streamyx tu, nak bayar ke? lama tak process nye?Sekali lagi, i nak terima kasih byk2 kat pharez sebab tolong i answer byk soalan dah.Kalau semua tempat ada servis mcm ni kan bagus. Boleh settle byk benda. Tak payah runsing lagi.Kenapa le i tak jumpa pharez awal2 sebelum i apply ape2 benda, tapi ber-syukur jugak pharez ingin tolong i sekrg. Quote Share this post Link to post Share on other sites
scorps 1 Report post Posted March 1, 2007 (edited) hmmm...dealer yg i pegi tu, asyik tak buka kedai aje..entah2 i kena tipu ye?sebelum i apply fixed line supaya i dpt apply streamyx, dia advise nak check port availability kat condo...lepas 4 hari, dia reply, contact dia kat telekom kata cuma 4 port available, so mesti apply cepat2 kalau tak dpt, streamyx pun tak boleh applysekrg internet ok kat condo...tapi i tak tau macam mana nak access email address yg tmnet bagi kat aku. (1) ada website ke utk tengok tmnet address tu dan tengok status tmnet account utk fixed line dan streamyx?sorry le, i byk sgt soalan..tapi nak tau dgn jelas sikit pasal benda2 ni..dulu i ignore sebab bukan i yg handle, sekrg dah tak boleh mcm tu(2) oh ya...kalau transfer fixed line dan streamyx account sebelum genap 1 tahun ke unit dlm condo yg sama takde masalah kan? (3a) cuma perlu mintak contractor datang activate ataupun tarik wayar masuk unit utk fixed line (yg ni i tau mesti bayar duit) dan pada masa yg sama beritau telekom alamat baru utk fixed line & installation address utk streamyx kan? (3b) mcm mana nak beritau telekom, online ke? tulis surat ke? telefon ke?(4a) kalau transfer dari condo ke rumah mcm mana pulak? (4b) nak periksa kawasan perumahan tu ada port dan streamyx support tak? kat mana dpt check ye?kalau pindah dari condo ke rumah tapi dlm area yg same, area code utk telefon tak akan tukar kan? For example, dari Menara Jaya Condo (PJ Sec 14) ke single storey rumah kat Jalan 14/2 PJ.(5) Bila tukar alamat utk fixed line dan streamyx tu, nak bayar ke? lama tak process nye?Sekali lagi, i nak terima kasih byk2 kat pharez sebab tolong i answer byk soalan dah.Kalau semua tempat ada servis mcm ni kan bagus. Boleh settle byk benda. Tak payah runsing lagi.Kenapa le i tak jumpa pharez awal2 sebelum i apply ape2 benda, tapi ber-syukur jugak pharez ingin tolong i sekrg. 1. http://webmail.tm.net.my/ Edited March 1, 2007 by scorps Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted March 1, 2007 thats why...nape u awal2 taknak cari i...LOL!!! anyway, i tak kisah, as long as TM customer happy...apa yg i bleh tolong i tolong...agent u ckp 4 port je available?marketing strategy je tuuu...1.Nak tgk webmail u leh refer webmail.tm.net.my ...jgn lupa ubah @ tu kepada streamyx.com...nak tgk account u refer kat https://tmbill.tm.net.my/SelfCare/Maintenan...lfcareLogin.jsp ...2. Pergi tmpoint, isi borang pindah alamat fix line dan streamyx...contractor dtg unit baru buat wiring, pay them...contractor tmnet dtg unit install streamyx...adsl line up, guna as usual...4.same procedure as above...tanya counter tmpoint tu ada port tak...dia should be able to check...5.payment semua dlm bil...kecuali pada contractor fix line... Quote Share this post Link to post Share on other sites
nur_dcl 0 Report post Posted March 2, 2007 hurmmm..agaknyer masalah streamyx aku berbulan2 ni...blh setle bila buat aduan kat sini jerk kot Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted March 4, 2007 kakaka...try me...ahaks...takde la...ingin aku perjelaskan...sini bukan hotline aduan...kita semua share ideas mcm mana nak solve problem...mungkin dari knowledge atau dari experience masing2...kalau ada sesuatu yang aku leh bantu, aku bantu...kalau tak mungkin ada yang lebih experience leh bantu...anyway ape masalah nur_cdl?boleh bagi no fix line?kita tolong check... Quote Share this post Link to post Share on other sites
labu 0 Report post Posted March 4, 2007 pharez dan kawan2 yang tahu cerita macama ni,minta nasihat dan panduan skit,saya telah browse ke laman bluehyppo, di situ ada game, antaranya jumbo play, ada butang yang tulis free/ demo, saya tekanlah, sambil berhati2 supaya tak tertekan mana2 butang langganan, alih2 bila sampai bil, januari lepas, , saya kena bayar rm120 lebih, staff tmpoint kata saya dah langgan game, tak apalah, saya bayar dan minta dia cancel langganan, bil febuari datang, masih ada lagi, minta cancel lagi, saya tengok dia tekan2 pc kat kaunter tu, dia kata dah cancel, sekarang tunggu bil mac, dalam pada tu, minggu lepas, sampai email dari game tu, katanya saya dah buat pembelian lagi, kali ni saya rasa tak logik sangat, pembelian jam 2 am tarikh 2 mac, malam tu saya tak masuk internet, tido awal, jadi, apa sebenarnya yang berlaku, adakah orang lain dah guna akaun saya, atau provider game tu sendiri yang charge, atau macamana...minta tolong, apa yang nak kena saya lakukan, maaf panjang bebeno ayatnya Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted March 5, 2007 ok labu...ada beberapa soalan yang aku perlu tanya...1-pernah tukar password default yang tmnet bagi?2-sape yang tau password ko?adik?abg?ayah?kawan2?...kalau diorang tau sila pastikan bukan diorang yang register game tuh...kalau kawan ko tau sila pastikan TUKAR PASSWORD SEKARANG!!!3-adakah game yang sama yg ko register free tu yang dtg bilnya?lepas tu sila tulis semua kronologi dari ko register demo game tu sehingga sekarang dan buat laporan pada tm point... Quote Share this post Link to post Share on other sites
labu 0 Report post Posted March 5, 2007 1. semalam sudah tukar password, sebelumni tak tukar lagi2, password baru sekarang hanya saya yg tahu begitu juga yang lama3. game yg tulis free tu yang datang bil,hari ni saya dah buat report, hantar melalui staff tmpoint...timakasih atas nasihatsekarang ni saya cadang nak gi ke tmnet sendiri, kalau di tmpoint, deme selalu kata orang kat tmnet boleh settle nih Quote Share this post Link to post Share on other sites
cuteypie 0 Report post Posted March 5, 2007 sorry heheh ade sikit masalah lagi la....ermm mcm mana yek nak tau speed internet?betul ke hanya buleh dpt 50%-60% drpd apa yg dipohon dari TMnet?sbb sy check guna "tmnet streamyx" yg ade dlm cd tu, paling byk sy dpt pun 160 kbps je.... mmg mcm tu ke atau terlalu rendah?Sy tak leh guna speedo meter yg ket website cos ade something yg sy takde dan laptop sy takde antivirus jadik malas nak install takut ade ape2....mcm mana nak selesaikan???? sy ade print screen tapi tak tau mcm mn nak bagi tgk... Quote Share this post Link to post Share on other sites
smile4me 1 Report post Posted March 5, 2007 sorry heheh ade sikit masalah lagi la....ermm mcm mana yek nak tau speed internet?betul ke hanya buleh dpt 50%-60% drpd apa yg dipohon dari TMnet?sbb sy check guna "tmnet streamyx" yg ade dlm cd tu, paling byk sy dpt pun 160 kbps je.... mmg mcm tu ke atau terlalu rendah?Sy tak leh guna speedo meter yg ket website cos ade something yg sy takde dan laptop sy takde antivirus jadik malas nak install takut ade ape2....mcm mana nak selesaikan???? sy ade print screen tapi tak tau mcm mn nak bagi tgk... speedometer tmnet gune JAVA platform..install lar JAVA..pastu leh gune.. x de virus pun lar...untuk antivirus,gune AVG Free Edition pun dah ok...keep it updated... Quote Share this post Link to post Share on other sites
pharez 2 Report post Posted March 6, 2007 Make sure install updated antivirus dan updated antispyware before buat conclusion tentang speed...sebab semua ni mempengaruhi speed...mmg kita akan dapat less than registered speed sebab base pada best effort... Quote Share this post Link to post Share on other sites