Jump to content
Sign in to follow this  
DevGuy

Byref An Byval --- What's Different?

Recommended Posts

1. byref bermaksud menggunakan posisi/rujukkan(address) pemboleh-ubah(variable) bila ia digunakan sebagai masukkan kepada sub/function milik pengguna atau dari DLL/Library. Kegunaannya adalah untuk menukar nilai pemboleh-ubah dari luar tanpa perlu mengetahui nama pemboleh-ubah tersebut. Biasanya DLL, OCX atau LIB tidak tahu nama pemboleh-ubah yang anda ada di dalam perisian yang anda bina. Ia cuma tahu jenis dan kedudukkan atau posisi nya di ingatan(memory) komputer ketika perisian tersebut dilancarkan.

Ia biasa digunakan oleh system operasi untuk mengisikan nila-nilai ke dalam pemboleh-ubah2 pengguna berkaitan maklumat atau status sesuatu keadaan. Contohnya, satu fungsi dari USER32.DLL mengisikan nilai-nilai berkaitan ukuran tetingkap yang telah berubah saiznya. Pada keadaan tertentu ia sama dengan VARPTR(variable).

2. byval pula adalah cara biasa yang menyampaikan maklumat di antara satu operasi ke operasi yang lain dengan menggunakan nilai yang disimpan oleh pemboleh-ubah itu saja.

3. Saya rasa ini saja yang dapat saya diterangkan sebaik-baiknya didalam bahasa melayu. Harap boleh difahami tanpa masalah.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...