Jump to content
Sign in to follow this  
cikgureza

Certified Linux Box Evangelist (technician)

Recommended Posts

Dengan rasa rendah dirinya (muka ku ke bumi), dan dengan rasa malunya aku denga otai-otai Open Source kat Malaysia ni terutamanya en Trunasuci, aku nak umumkan bahawa the Open Source Valley Project akan buat satu jenis persijilan untuk mengesahkan kemahiran mereka2 (individu2) yang paham camna nak setup sebijik Linux Box. Persijilan ini akan di beri nama " Open Source Valley Certified Linux Box Evangelist". Persijilan ini adalah berbentuk " give back to community" iaitu OSV takkan kenakan caj untuk persijilan itu. Tetapi maybe ada sikit admin caj dalam RM 50 ke Rm 40 ke. Itu je.

Persisjilan ni masih dalam peringkat "infant" lagi, tapi mereka yang tamat akan di masukkan dalam database OSV (open Source Valley) sebagai salah seorang yang sudah di certified kan oleh OSV berupaya mengendalikan Linux Box. Persjilan ni takkan bias (berat sebelah) sebab, OSV buat bukan sebab duit, tapi sebab nak kembangkan lagi Open Source Community. Lagipun sapa yang akan akridated kan kemahiran gang2 Open Source ni kalau bukan Community sendiri? Dan Open Source Valley Project amat mengalu-alukan otai-otai yang boleh memberikan "sebarang penambahbaikan" terhadap persijilan yang dijalan kan ni.

Salah satu module dalam persijilan yang bakal di adakan nanti adalah, peserta dimestikan untuk membuat research sendiri tentang distro yang hendak di gunakan pada box tersebut. Minimum distro yang kena di guna adalah 4 dari pelbagi core. Mereka juga dimestikan membuat dokumentasi mengenai research yang mereka buat tu dan satu salinan dimestikan untuk disimpan di Open Source Valley Archive.

MOdul-modul/prosedur2 yang bakal dijalankan juga akan di monitor oleh otai-otai Open Source. Jadi lebih kurang sijil yang nak di ambik ni dah di restui le oleh otai-otai.Cuma buat permulaan ni OSV akan gerakkan dulu sijil ni menggunakan apa yang termampu, dan kami (OSV) harap, otai-otai yang lain akan menyusul le secepat mungkin untuk sokong mende ni..

P/S: persijilan tu maybe dalam sehari atau dua. Dan kena di buat di OSV HQ kat ipoh.

Tempat tinggal buleh diuruskan tapi kena bayar sendiri :)

Edited by cikgureza

Share this post


Link to post
Share on other sites

2-3 ari je ke course tue ?

Course tu maybe boleh complete dalam sehari.Bergantung pada korang punya skill. Sebab ,course ni nbukan cam course lain-lain, (seperti daro kolej2 ke apa ke..)

sebabnya :

Course ni adalah dalam bentuk self dependent dan self test.Maksud aku,peserta kena buat perkara-perkara ni:

1) Peserta kena sediakan sendiri Distros yang bakal di gunakan. (minimum 4) Lebih banyak distros, maka lebih bagus. Di sini, ia akan melatih peserta untuk menjadi resourceful mengenai mana nak dapat Distros2 tersebut. Jadi, bila dalam situasi sebenar/situasi kerja nanti, peserta tak perlu lagi teragak2 untuk mencari distros yang hendak digunakan.

Segala penemuan distros2 yang digunakan, perlu di dokumentasikan.

2) Peserta kena bawak box sendiri. Bukan kerana OSV tak nak sediakan, tetapi adalah lebih baik peserta memahami box yang bakal di gunakan bagi tujuan Linux Box. Sebab itulah, peserta juga perlu mendokumentasikan spec yang di gunakan dalam box yang di bawa itu. i.e; Display card, motherboard, CPU etc,etc. Jadi di sini, OSV berharap, peserta yang bakal dapat sijil ini akan membuat research terlebih dahulu mengenai parts-parts yang boleh di jalankan on Linux ataupun tidak. Dengan demikian, ia akan melatih peserta untuk membuat research sebelum memulakan sebarang kerja berkaitan Linux Box. ini kerana dengan proper planning dan knowledge, results will become more excelent.

3) Driver yang bakal di gunakan juga mestilah di cari sendiri oleh peserta. Ini juga akan metaih peserta untuk menjadi lebih resourceful sebelum menghadapi alam pekerjaan/ perniagaan nanti.

4) Peserta lah yang akan mengawasi sendiri progress ataupun skill mereka sendiri.

Jadi, di harap mereka2 akan paham bentuk course ang akan di jalankan. Dan diharap akan memberi benefit an lebih kepada komuniti seluruh Malaysia.

Thanks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...