Jump to content
Sign in to follow this  
CODEC

Asas Video Editing

Recommended Posts

Diperturunkan tip2 asas hardware/humanity( the quality of being human)yang perlu ada untuk Video Editing.

AMD ATHLON: 2Ghz# keatas

I.PENTIUM 4:(sda)

RAM: 512DDR (266/333/400 dan keatas)

HARDISK: 80GB(7200rpm)ATA 100/133 atau lebih baik lagi SATA 150

AGP CARD:GFORCE 2 400 MX 32mb RAM

TV CARD or FIREWIRE:Untuk capture video analog dan digital.

CIRI2 VIDEO EDITOR YANG BAIK:(MANDATORI)

1)Memahami terjemahan Bahasa Inggeris ohmy.gif

2)Rajin huh.gif

3)Bakat semulajadi & Kreatif cool.gif

4)Sabar... wink.gif

5)Troubleshooting PC tahap Advances. blink.gif

Kenapa perlu ada ciri2 seperti diatas:

1)Memahami terjemahan Bahasa Inggeris :o 
Majoriti software menggunakan English sebagai bahasa pengantar.Bahasa Melayu amat kurang dan sukar difahami terjemahannya.
2)Rajin :huh: 
Segalanya perlukan kerajinan untuk berjaya termasuk video editing.Sila lupakan kalau anda seorang yang malas atau hangat2 taik ayam biggrin.gif
3)Bakat semulajadi & Kreatif B) 
Perlu ada dalam melakukan editing untuk menghasilkan produk yang baik dan seronok ditonton.Ianya boleh dibentuk/diasah kalau ada kualiti ini.
 4)Sabar...;) 
Sabar separuh dari iman... biggrin.gif .Kena banyak bersabar kerana video editng banyak melakukan proses rendering yang memakan masa berjam2 untuk dapat keputusan yang tak pasti elok atau tidak.
5)Troubleshooting PC tahap Advances.

Sangat penting untuk memudahkan kerjaya sebagai video editor dan mengurangkan kos repair di kedai.Juga penting kualiti dalam menganalisa masalah driver/codec/software/hardware yang menimbulkan masalah.

Secara umumnya MINAT adalah faktor utama kejayaan kita dalam menjalani kehidupan seharian.Bercakap/melihat/mendengar amat mudah jika nak dibandingkan dengan mempelajarinya.Banyak faktor menyumbang kepada kejayaan.Soalan lazim didengar/dirungutkan oleh pembuat video editing dalam menghasilkan VCD yang compliance dengan White Book Spec."Apsal vcd aku tak boleh main kat vcd player brand XXX nih haa?.Kalau tanya saya soalan ini jawapan yang paling mudah sekali ialah:

1)Jenis CD writer

2)Jenis CDR itu sendiri

3)Jenis Burning Software

Kesimpulan:Tidak semua CDRW dibuat serupa..ada yang burn free.smart burn,burn proof,mt rainer,super link dan pelbagai lagi method writing seperti [TAO] [DAO/SAO] [RAW SAO] [RAW SAO+SUB] [RAW DAO + 96].CDR itu sendiri pun ada pelbagai warna,warna itu menggambarkan jenis Dye Material yang digunakan seperti Cyanine,PhtaloCyanine,Metallized Azo,Advanced PhtaloCyanine dan Formazan.Jenis burning software juga ada pelbagai seperti Nero,Feurio,Cd Mate,RecordNow MAX dan pelbagai jenis lagi yang kita tak tahu tahap keberkesanan dalam proses yang kita lalui.Itu belum dikira lagi tahap speed yang digunakan,encoder software dan lain2 yang terlalu banyak nak diperkatakan.Apapun selamat datang kepada yang berminat dan tolong posting perkara yang bermanafaat diruangan saya ini

Sekian,Terima Kasih.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tidak semua CDRW dibuat serupa..ada yang burn free.smart burn,burn proof,mt rainer,super link dan pelbagai lagi method writing seperti [TAO] [DAO/SAO] [RAW SAO] [RAW SAO+SUB] [RAW DAO + 96].

CDR itu sendiri pun ada pelbagai warna,warna itu menggambarkan jenis Dye Material yang digunakan seperti Cyanine,PhtaloCyanine,Metallized Azo,Advanced PhtaloCyanine dan Formazan.

menarik tu.

boleh kah tolong huraikan lagi perkara-perkara di atas ..

menunggggguuuuuuu .. ni

Share this post


Link to post
Share on other sites

boleh kah tolong huraikan lagi perkara-perkara di atas ..

Mmmm..kalau nak huraikan lanjut..mungkin tak cukup Forum putera nih biggrin.gif jadi awak klik link ini dan pastikan anda search dengan baikSegala maklumat ada disini.

http://www.xdr2.com/CDR-Info/Index.htm

http://www.disctronics.co.uk/index.htm

1) TAO (track-at-once).

You burn on the CD-R all data (2048 of 2352) but recalculate - thereby changing them - all correction codes. On multiple tracks CDs, the laser pauses between them (this mean you cannot record Live Audio CDs without gaps)

2) DAO/SAO (disc-at-once , session-at-once).

As TAO, but the laser does not pause between tracks. This way you will not add extra pauses between tracks. You can record Live Audio CDs without gaps.

(SAO is smilar to DAO, but DAO closes the disc, SAO closes only the last session)

3) RAW SAO (sometimes simply called 'RAW Write').

You burn all 2352 bytes you extrcatced on the CD. Since you do not recalculate ECC/EDC, you end up with an 1:1 copy of the sector. Please note that since the error correction codes are not recalculated, the chance of burning incorrect data is higher. Avoid burning at very high speed.

4) RAW SAO 16 (sometimes called DAO 16).

As RAW SAO, but you'll also write P and Q subchannel data (8 bytes each). You need an image complete with .SUB info to do that (CloneCD, for instance; .BIN/.CUE format is no good for that since olny stores the 2352 part). You'll end up with an 1.1 copy of the sector plus the P-Q subchannels.

5) RAW DAO (sometimes called DAO 96).

As above, but you'll also write P - W subchannel data. As above, you need an image complete with .SUB info to do that. You'll end up with a 'perfect' copy (1.1 copy of the sector plus the P-W subchannels).

PS:Maaf tiada terjemahan Bahasa Melayu biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

gle la.

aku nyer DV Storm ngan wamirack sampai sok. huhuhuh.. nak buat bisnes org kawin lak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku masuk aju soalan aku kat sini,untuk jimat ruang thx codec!

aku guna usb utk transfer video dari camcoder ke pc,aku tanya kedai komputer dan talian hot line sony,diorang cakap kalau pakai usb memang cam tu gambar tak smooth cam kiter tengok guna camcoder sambung ke pc,betul ke sebab guna usb gambar aku punya video jadi cam tu?

diorang cakap suruh beli i link kabel,atau tv turner kad,aku pun pening lalu aku makan panadol 2 biji ,hilang gak sekejap.

jadi apa perlu utk aku edit video jadi smooth cam kat tv tak ada tersekat2cam robot je,apa yg perlu utk aku buat utk transfer video ke pc sebelum jadi vcd?

org baru tak tau apa rolleyes.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terima Kasih kerana hadir diruangan ini.

Sebelum saya jawab soalan anda...sila sediakan..perkara2 berikut.

1)Jenis Camera..DV/Analog dan Model Number/Brand.

2)Full Spec PC Detail.(jangan tipu yer biggrin.gif )

3)Software yang ada digunakan untuk Video Editing..termasuk Burning Software.

4)Jenis OS/Window

5)Jenis Player VCD dan model TV.

Kalau anda bagi dengan detail segala maklumat yang saya mahukan ini...Insyaallah saya bagi maklumat lanjut tentang masalah awak.

PS:Jangan pening...benda kecik jer biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx codec

ini aku punya spec barang yg ko nak

1 - sony mini dv digital video camera model DCR-HC30E, ada slot utk usb, i dv,A/V dan LANC (aku tak tau apa benda ni)

2- pc P4 1.6ghz

dvd rom ngan cdrw

256 DDR

ATI radeon geforce 9200 128 ram

3 - pasal software tu ko bagi cadangan lah apa yg perlu aku pakaii utk edit,sebab aku bukanya tau edit menedit ni

4 - win xp pro sp1

5 - player lak dvd phillip .tv lak sony 21 "

itu saja yg saya ada

hi

blink.gif

wacko.gifwacko.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maklumat yang baik...tetapi masih tidak lengkap sad.gif Berapa Gb Hardisk awak?Berapa RPM,ATA berapa?Jenis APA,ish...banyak nak tanya nih.... biggrin.gif

Tak apalah...saya tak tahu sama ada motherboard awak ada atau tidak firewire port 6 pin,sebab awak tak bagi detail nama motherboard awak.Walau bagaimana pun saya sarankan awak membeli Firewire PCI slot yang berharga dalam lingkungan RM80 kalau tiada di mobo awak.Untuk maklumat lanjut klik link ini tentang APA itu Firewire?...

http://forum.putera.com/tanya/index.php?showtopic=1087

Selepas baca thread itu..beli cable firewire 4pin to 6pin(RM15 lebih kurang).

4 pin(kecil) port yang ada kat DV awak...dan 6 pin(besar) port yang ada kat PCI Firewire card.Jalan salah beli pulak! biggrin.giflaugh.gifbiggrin.gif .Setelah ada barang2 tersebut maka bolehlah anda menggunakan Produk Pinnacle Studio 8,9 atau yang sewaktu dengannya untuk membuat editing.Produk ini lebih mudah & senang difahami kerana menggunakan dual format iaitu timeline dan storyboard.Dari situ ikut arahan dalam manual atau help bagaimana untuk transfer video DV awak ke PC.

Pastikan guna TMPGEnc untuk convert ke mpeg1 dan seterusnya burn menggunakan Nero.Maksudnya selepas editing..release dalam DV format semula dan gunakan TMPEnc untuk convert ke mpeg1.Sila klik link ini untuk maklumat lanjut tentang TMPGEnc

http://www.tmpgenc.net/e_main.html

Berkenaan dengan player dvd...memang ada masalah sikit dengan dvd/vcd player untuk main home made vcd..tambahan pulak kalau brand Panasonic atau Philips.Lebih baik beli cap ayam punya vcd atau dvd lebih baik dan compatible.Kenapa?...sebab branded player selalu lock birate dvd/vcd disk.Sedangkan player cap ayam biasanya tak lock atau lebih besar open bit rate compliance.Pening?....jangan pening...cuba buat yang saya sarankan...Nanti kalau ada masalah boleh posting lagi disini.

Terima Kasih.

PS:Saya ingatkan disini...produk Pinaccle bukanlah yang terbaik buat saya.Ianya sesuai untuk beginner sahaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tq codec

aku nak tanya firewire tu sama ke ngan i link cable,atau gak sama ngan usb?

dlm manual buku sony ni ada tulis i link canle 4 pin to 4 pin,adakah itu firewire atau nama lain i link cable?

pening2 blink.gif

bulan depan aku nak gi cari kalau aku dah tul tul faham,takut nanti kena tipu kat kedai pc lowyat

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku nak tanya firewire tu sama ke ngan i link cable,atau gak sama ngan usb?
I-link nama yang Sony beri,IEEE 1394 nama yang Apple kata,Firewire ungkapan PC/Microsoft dan umumnya kita semua.Semua benda nih serupa sahaja..
dlm manual buku sony ni ada tulis i link canle 4 pin to 4 pin,adakah itu firewire atau nama lain i link cable?

Itu dia punya cerita jer...jangan beli.Model DV awak memang dia tak bagi cable firewire tuh...saya tau! biggrin.gif .Tumpukan apa yang saya kata sekarang.

1)Beli PCI Firewire...(RM80 jer)

CONTOH:

user posted image

Nampak ada 3 port tak? Cuma nak pakai satu jer..ada yang jual 3port,2port,4port.

2)Beli CABLE FIREWIRE 6pin TO 4pin

CONTOH:

user posted image

Yang kiri 4pin..lihat gambar

user posted image

Yang kanan 6pin...lihat gambar

user posted image

Sekarang fahamkan?...OK...bolehlah membeli. biggrin.gif

Terima Kasih.

Share this post


Link to post
Share on other sites

la cam tu rupanya benda yg sama jer , apasal lah diorang ni buat pening kepala aku jerk,

walau apa pun terima kasih codec dengan pertolongan mu aku dah faham ,jadi bulan depan aku nak gi beli benda tu ,aku nak edit pakai vegas 5 cam yg ko syorkan tu , kalau tmpgenc tu aku dah ada,sebab sebelum ni aku pakai buat vcd citer animasi jepun smile.gif

Terima kasih smile.gif

Tipah tertipu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wah..pagi dah reply..baru tengok bola ke? laugh.gifbiggrin.giflaugh.gif

Vegas agak susah sikit nak belajar...tapi sangat baik dan bagus.Apapun jangan lupa download manual sekali dan belajar dari situ.Satu lagi nak pesan...kalau Proc tu 1.6hz memang boleh tapi lenguhlah tunggu...yang penting kalau nak hasil yang baik RAM sila upgrade 512mb(mandatori).Kalau tak...macam2 problem masa pakai Vegas tuh nanti.Tengok Contoh:

user posted image

Nampak button Preferences tuh....Awak kena setkan Dynamic RAM Preview max(mb) 128 baru lancar.Kalau kurang memang boleh tapi awak rugi advantages kat situ.Itulah kekuatan Vegas Video berbanding produk lain.Kalau pakai 256mb...WinXP sahaja dah telan dekat2 128mb...berapa apa nak taruk kat sana?Kalau masa rendering nanti lagi cekik RAM...proses randering Vegas Video untuk Clip lebih dari 10 minit memerlukan sekurang2nya 164mb RAM.Kita tak nampak...tapi system kita jadi Bottleneck sebabkan benda kecik macam nih.

Nasihat saya kalau nak betul2 serius buat Video Editing...sila tambah RAM menjadi 512mb...dan yang paling penting sekali...JANGAN OVERCLOCK CPU ANDA.Sebabnya?...awak akan tahu nanti.... biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Satu lagi untuk info semua...MASA BURNING WINXP AKAN GUNA LEBIH DARI 250MB RAM UNTUK VIDEO LEBIH DARI 30MINIT.Itulah salah satu punca kenapa gambar ada lompat2 masa main vcd tuh nanti...kerana tak cukup fizikal ram masa buffer.Kalau setakat File2 biasa tak ada masalah...Ini file Video CD..format DAT..memang akan timbul masalah.

PS:Cuma bagi nasihat berguna yang menyenangkan anda dimasa hadapan :rolleyes:Saya guna 1Gb DDR...abis citer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

balas pagi sebab bangun tido nak gi kerja

aku balik kerja tadi aku gi tanya kedai pc kat area rumah aku ni,area senawang.

aku tanya pasal kabel firewire tu puih mahal nak mampuih harganya RM 45.00 cekik darah ke atau memang mahal? tapi utk keselamatan aku tak beli sebab gaji tak masuk lagi,mahal giler.tak leh kurang lak tu,pasal kad tu aku lum tanya lagi aku terus kensel.area seremban ni memang brg pc mahal.

pasal cadangan tu nampaknya aku kena upgrade pc aku lah,aku bukannya nak bisnes tapi nak amik gambar sesuka je,nak simpan mestilah kena cun vcd tu,yg penting kepuasan bagi aku.kena upgrade bulan depan

nak seribu daya tak nak seribu dalih ph34r.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku tanya pasal kabel firewire tu puih mahal nak mampuih harganya RM 45.00 cekik darah ke atau memang mahal? 

Itu saya tak nafikan...kalau standard cabel firewire kat LowYat..RM15 untuk semeter panjang.Ada yang mencecah hingga ratusan ringgit bergantung pada kualiti dan ketahanan.Ala...macam RCA cabel...paling murah RM5 pun ada.Kalau yang High Performance sampai 4,5 ratus pun ada.Tapi untuk kerja nih...beli yang murah sudahlah...paling penting OFFkan suis DV sebelum dan semasa nak cabut/cucuk Firewire dari/ke port.Ingat...ini memanjangkan kadar hayat cable itu sendiri.Bab upgrade nih buat pelan2 pun takpe..Yang penting RAM dulu & HDD,Nak yang ATA100 keatas dan 7200rpm speed.Sekurang2nya adalah 80gb...baru selesa kerja kita.Pastikan cable ide tak share ngan CDRW...Pakai satu cable untuk HDD & satu cable untuk CDRW.Kalau bolehlah...tak memaksa rolleyes.gif awak jual DVD+CDRW awak tuh dan beli CDRW biasa sahaja.Brand Liteon...saya recomended.Kenapa jangan tanya?Panjang nak hurai disini...

PS:Saya sentiasa mahu yang terbaik untuk perkara yang terbaik sahaja. rolleyes.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...