Jump to content
Sign in to follow this  
ninjamerah

Projek Soalan Add Math

Recommended Posts

a'ah taun lepas kandang kambing ngan tin tak silap aku la...

aku buek kandang kambing...

taun nih tak tahu laie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

sapa yang buat tema nie? kementerian ker? atau pun soalan daripada buku teks?

Kementerian lor...kalo taun lepas kelas sains kena buek Tin aluminium..

kalo kelas Account mcm aku kandang kambing..payah gak kire luas kandang kambing nih..kena berbincang reramai baru settle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

soalan buat kandang lain tak der ker?

hueheue..

lama dah tinggall.. sekarang dah tak reti..

hueheuee

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku thn lepas buat add math project nie tin aluminium....

pelajar kat skul duduk relax jea coz sume project ciplak dr skool teknik dgn sains mara....pergh aku ape lagi tumpang sekaki la....dpt markah tinggi lak....wakakak

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku rase aku dah silap tempat.....

erm.... aku nak tanya kat kalkulator saintifik aper yg mengikut peraturan, ntuk membolehkan masuk ker dewan periksa????? ntuk SPM....

aduh dah lama aku cari, maser form 4 tuh cikgu ader jual, tapi mase tuh aku pokai..... skang biler dah ader duit, taktau camner bleh guner.... harap korang leh tolong aku ler yerkkk sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak berapa paham aku soalan kau nih. kalkulator saintifik yang ikut peraturan? setahu aku, kalau kalkulator saintifik, ia boleh programkan dan simpan formula formula, di samping itu, formula formula untuk kebarangkalian memang dah ada dalam tu, logaritma, kuasa ribu ribu etc...

kalau takder fungsi fungsi ni aku rasa tak saintifik la kalkulator tu.sad.gif

aku rasa dulu aku SPM pakai yang lebih kurang macam ni jer.

user posted image

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tahun ini pulak , project addmath buat jambatan gantung ( Form 5 ). Bab kira mengira tu senang jer. smile.gif . Tapi yang jadi masalah nie nak cari pengenalan tentang jambatan gantung tu. Aku dah cari kat yahoo , google dan sebagainya , tapi info yg aku dapat kurang memuaskan. ader sesiapa bleh tolong aku ?? smile.giflaugh.giftongue.gifbiggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tahun ini pulak , project addmath buat jambatan gantung ( Form 5 ). Bab kira mengira tu senang jer. smile.gif . Tapi yang jadi masalah nie nak cari pengenalan tentang jambatan gantung tu. Aku dah cari kat yahoo , google dan sebagainya , tapi info yg aku dapat kurang memuaskan. ader sesiapa bleh tolong aku ?? smile.giflaugh.giftongue.gifbiggrin.gif

aku pun dpt gak soalan projek add math nie... aponie...ko pandai add mathkan? boleh tak kau tolong emailkan aku jalan kire utk projek add math nie... aku add math tak bagus sgt...so boleh emailkan aku cara penyelesaiannye? help ya! biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

BudakZoneM -> kalkulator yang boleh masuk dewan atrnya ialah kalkulator buah (hahahaha) 570 dan 750. Tapi aku cadangkan yang 750 sebab macam-macam benda dia boleh buat. Contohnya persamaan kuadratik, matriks, pengamiran, pembezaan etc.

ApoNie -> aku pun dapat project yang sama. Tapi aku tak berapa paham nak mulakan macam mana. kita kena buat folio kan. Kalau ko ader idea ko boleh bg sket tak penerangan. Tentang kira-mengira tu mmg aku boleh buat. Tapi aku tak tau nak mulakan dengan yang mana. Lagi satu ko dari sekolah mana di negeri mana. Tension gila bg masa tiga minggu bermula cuti. seminggu cuti nak kena study utk percubaan. seminggu lagi hadapi peperiksaaan percubaan, hanya tinggal seminggu je.

Dan kepada ex-form 5 yang pernah buat project add math ni boleh tak korang uploadkan sampel project yang korang penah buat takpun boleh tak korang ajar sket nak mula macam mana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hokhokhokho... ramai jugak yang tak faham smile.gif . Sebenarnya aku pun mula-mula pun tak faham jugak , tapi , atas pertolongan member dan guru aku , skrang aku dah boleh buat lerr , tapi tak siap 100% , aku ada masalah bab soalan lanjutan tu c-kit tongue.gif .

  Lagi satu ko dari sekolah mana di negeri mana

Sebenarnya , soklan nie memang untuk seluruh malaysia , (aku rasa korang dah tau kan? ) , Aku berada di salah sebuah sekolah di terengganu biggrin.gif .

Disini aku nak bagi isi penting skit yang aku rasa bleh tolong korang. :-

Soklan a : dia nak dua Fungsi kuadratik kan?

melalui soklan , titik minimun yang dia bagi = ( 0 , 5 )

jadi , fungsi kuadratik pertama ko bleh guna melalui rumus , y = a( x - B )² + c

oleh itu , y = a(x - 0)² + 5 <--- ko tau sebab per bleh camni kan?

y = ax² + 5

Pada titik (300 , 50 ) <--- titik asalan (0,0) , berada tengah tengah jambatan tuh.

50 = a(300)² + 5

a = 1/2000 <--- ko tunjuk ler jalan kira, kat sini aku bagi jawapan terus.

oleh itu , y = 1/2000 x² + 5 <--- ok dah dapat fungsi kuadratik pertama.

pastu ko bleh cari fungsi kuadratik yang lain menggunakan kaedah janjang aritmetik , persama kuadratik (ax² + bx + c ) ,dan cara lain yg ko rasa bleh dapat fungsi kudratik tuh. tongue.gif

aku rasa jika ko faham aper yang aku taip kat atas tu , aku rasa ko bleh buat soklan nie , tapi jika ko tak paham + tak berapa terer addmath nih , susah skit nak buat . biggrin.gif . Aku bleh nak bagi jawapan yang aku buat semuanya , tapi , tak nak korang nih tak berusaha langsung smile.gif . Harap ko faham per yang aku taip tuh , skian... tongue.gifbiggrin.giflaugh.gif

Edited by ApoNie

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku guner claculater casio 350 boleh ker??? wink.gif

Pasal projek AddMath nie, aku langsung tak paham, kawan aku sumer sebuk tanya cikgu la, cikgu tusen la, kawan yg samer samer 'tenggelam' la, aku pula pening nak buat revisyen.... cam takde mase nak buat projet math nie.... wink.gif

wei nie projek mat ker admat? pasal aku taknampak pun dier tunjuk projek addmat??!!

Projek add math nie,markah dier takmasuk kertas SPM, tapi masuk dlm sijil berhenti skolah lepas form5 nanti, kalo ipta ker form6 ker nak amik korang, dier orang tengok projek admat, PEKA, dan Lisan korang......

Share this post


Link to post
Share on other sites

BudakZoneM:

Maafkan aku pasal kalkulator tu sebenarnya yang dibenarkan cuma 350 dan 570. tersilap plak bgtau yang 750. Kenapa ko tak beli yang 570 kan lebih banyak function. Utk pengetahuan ko kat sp ni yang second hand punya boleh dapat dalam RM 5. hehehe, tapi aku beli yang original punya ( RM 42) pasal aku dapat tau daripada kawan aku lepas aku dah beli.Menyesal gila.

Aponie:satu lagi, ko dah siapkan semuanya kan, aku nak tanya skit utk soalan c dan d aku cuma dapat 1 kaedah je boleh tak ko bg tau yang satu lagi kaedah.

Edited by BoA_Fans

Share this post


Link to post
Share on other sites

lerw.... tapi aku taktau guner sgt casio 350 nie... saper tau guner ajarq aku pls....

sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aponie:satu lagi, ko dah siapkan semuanya kan, aku nak tanya skit utk soalan c dan d aku cuma dapat 1 kaedah je boleh tak ko bg tau yang satu lagi kaedah.

weh , aku ada masalah ngan soklan c (ii) dan d . hari tu aku buat ada error c-kit.

sad.gif Setakat nih , aku belum dapat fikirkan jalan kira soklan nih lagi . bleh tolong aku tak? huhuhuh biggrin.gif , cuba beritau kaedah yang ko dapat , ataupun lebih baik ko bagi terus kaedah kat aku . laugh.gif , kalu aku tau yang tu , baru bleh fikir kaedah lain lak. tongue.gif

p/s : weh , yang pengenalan tu, ko dah jumpa ker? , satu lagi, ko dari sekolah maner dan nogeri maner?

Share this post


Link to post
Share on other sites

utk soalan c tu ko gunalah fungsi kuadratik yang ko dapat dalam soalan a tu. cari ketinggian utk setiap kabel dan darbkan dengan harga kos semeter. Yang ni ko kena buat memang pjg skit. Aku ingat nak buat dua guna satu lagi fungsi kuadratik tapi yang tu bukannya 2 kaedah tapi satu kaedah yang menggunakan dua fungsi kuadratik. Ko rasa camner, kalau buat guna dua-dua fungsi kuadratik tu dikira sebagai dua kaedah atau satu kaedah? kalau ko ada cikgu tuisyen ko tanyalah. Aku tak pergi tuisyen tu masalahnya. Nak kena tunggu bukak sekolah baru boleh tanya cikgu kat sekolah

Aponie: aku tak berapa pahamla yang y=a(x-cool.gif² +c, setahu ayng aku belajar y = ax²+bx+c utk fungsi kuadratik. Koleh explain skit tak

wei, ko dah dapat ke lum utk pengenalan dan kesimpulan kalau dah send la kat aku. Aku dr smk ibrahim, sp, kedah. Ko lak dr mana.

Edited by BoA_Fans

Share this post


Link to post
Share on other sites

lerw.... tapi aku taktau guner sgt casio 350 nie... saper tau guner ajarq aku pls....

sad.gif

kan ada manual. Ko bacala bukannya payah sangat pun. ko boleh cari nombor asas 2,8,10 dan 16 guna kalkulator tu. Caranya mode -> base dan yg lain² tu ko baca sendirila

Share this post


Link to post
Share on other sites

wats upz allzz....hm soalan add math tu aku dah siap....sebenarnye aku copy and paste jea dr kwan aku dr skul lain...owh yea...sesapa ade pengenalan dan kesimpulan tolong emailkan kat aku ok? aku terdesak sgt nie...lg pun bukak skul aku kene hantar terus folio nie...so sesapa yg dah ade pengenalan dan kesimpulan bagi add math emailkan kpd

yaoming_87 [at] yahoo [dot] com

yaoming_87 [at] hotmail [dot] com

p/s: kalau sesapa yg ade link ttg pengenalan jambatan gantung tu linkkan utk aku kat forum nie ok? B)

Edited by civ3

Share this post


Link to post
Share on other sites

  aku tak berapa pahamla yang y=a( x- b )² +c, setahu ayng aku belajar y = ax²+bx+c utk fungsi kuadratik. Koleh explain skit tak

Rumus tu sebenarnya untuk mencari titik minimun dan dan maximun. Bukan ko tak pernah belajar kot? . Kalau betul ko tak pernah belajar rumus tu , susah skit aku nak explain , sebab sebenarnya rumus tu berdasarkan rumus ini :-

a( x - b/2a )² + b²/4a <--- aku rasa nie betul , sebab aku kurang ingat rumus tu sangat tongue.gif , aku rasa , kalau rumus yang aku bagi tu , ko tak pernah guna , ini bermaksud , rumus tu cikgu aku cipta ler . biggrin.gif (aku rasa cikgu aku pernah beritau rumus nie dia cipta)

Tentang pengenalan tu pulak , aku pun tak dapat cari lagi.

to civ3 : wehh... bleh ko send jalan kira add math ko tu kat aku tak? , sebab aku nak buat rujukkan , aku takut yang aku buat salah jer , tak der masa nak tanya cikgu kat sekolah sebab lepas cuti nie ( aku pun tak tuisyen addmath nie), terus cikgu nak folio tu. bleh ler yer? nie email aku [email protected]

To BoA : aku dari sekolah SMK Bandar Kuala Terengganu.

Edited by ApoNie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ooo kalau rumus yang tu aku tau la. bukan apa hari tu aku terkejut gak ko kata y=ax²+c , ke mana hilangnya bx. kalau rumus tu sepatutnya y=a(x+b/2a)²+(c-b²/4a)

tentang soalan c tu, kan ko dapat fungsi kuadratik dier y=1/200x²+5 . dgn menggunakan rumus ni ko cari dia punya y utk setiap meter. contohnya kalau jarak atr kabel tegak adalah 10m, ko cari y utk x= 10,20,30,40,50,60,70.......290(gantikan sahaja x nombor tersebut kedalam fungsi kuadratik tu) dan tambahkan kesemua hasilnya ko akan dapat 577.75m. Lepas tu ko darab dengan 2 tolak 5 dan darabkan lagi dengan 2 dan darabkan dengan harga kos semeter.Dapatla jumlah kos utk membuat jambatan menggunakan kabel A. Ulang kesemua langkah tu dengan panjang kabel berlainan pulak dan ko akan dapati kabel d yang menggunakan kos minimum . Aku ingat aku nak guna fungsi kedua y=1/2000x² -3/10x+50 utk menjadikannya sebagai kaedah kedua, ko rasa boleh tak.

Edited by BoA_Fans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...