Jump to content

mohdrozmi

Learning
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by mohdrozmi


  1. QUOTE(ayahaqil @ Nov 29 2008, 07:37 PM) <{POST_SNAPBACK}>
    Salam utk semua;
    kalau x salah faham dari www.goldengnest.com,
    edible bird nest=swallow nest=sarang burung boleh makan=siliva= air liur collocalia fuciphaga. Kenapa Sarang wali berlainan kolor sperti warna merah atau gold kerana beberapa faktor termasuk suhu, tahap humiditi, tahap amonia dlm RBW( cause by walit excretion ), makanan walit nih mungkin 5 star mcm makan di hotel 5 star kot ie spesis serangga disekitaran( x tahu lah plak namanye ). reganya phewww tinggi banding lain2.boleh panen cuma 1 ke 2 x setahun...

    syang sibu kali sayang tak pernah lihat pun setakat baca dek kerana minat jee. tak salah eik. ntah2 x betul. Tlong betulkan !
    10q

    Salam..
    memang betullah apa yang awak tahu tu,dalam laporan tahun 2007 hargasarang merah merah mencecah RM43 ribu 1kg.Sarang merah terhasil dari walet yang buatsarang putih juga,tapi dari teknikel yang dibuat boleh menghasilkan sarang merah,Pok Den ada bagi info kursusnya tapi kat indon sebab kat indonlah setakat ni yang pakar buat sarang merah ni,sebab Indonesia sudah lebih 30tahun berkecimpung dalam sarang burung rumah.Malaysia masih di anggap baru.Tapi spises burung walet/walit yang buatsarang putih tu banyak kat Malaysiacuma kita perlu tinjau lokasi yang sesuai saja bila sebelum buat RBW.Walit ada 4 spises yang boleh jual sarangnya.

    1.Walet yang menghasilkan sarang putih.
    2.Walet yang menghasilkan sarang Hitam
    3.Walet yang menghasilkan sarang lumut
    4.Walet yang menghasilkan sarang yang bercampur ranting dan daun kering.Yang ini di panggil seriti.
    itu setakat yang saya tahu dalam buku tulisan Dr,Aziz Azimut.
    nampaknya peminat dan dalam perusahan ni makin bertambah,di harap kepada mereka2 yang ada informasi yang boleh dikaitkan dengan perusahan ni dapatlah melaburkan ilmu yang ada seperti apa yang dikatakan oleh Pok den.

  2. QUOTE(mitsui83 @ Nov 9 2008, 12:41 AM) <{POST_SNAPBACK}>
    Waaa.....jln2 cr walit le Pok Din nie erk,best2 biggrin.gif saye br nk mule bisnes ni,ayah saye yg sungguh2 nk buat bisnes ni.Skrg pnjmn ngn MARA dh lulus,kitorg dh sain sume agrement tu.Bayaran direct ke kontaktor tu,BINA AGRO ape ntah kontraktor tu.Pok Din penah dgr x syarikat tu?Kadang2 tu takut jgk,yelh buatnye kontraktor tu buat hal.x psl2 lesap duit tu sad.gif insyaallah kalu sume dh berjln lancar nanti,blh le ajk Pok Din tgk2kn nanti erk tongue.gif


    Salam..
    Tahnia....untuk makluman Laman Web Bina Agro Nusantara Resources Sdn Bhd.

    :: BIODATA SYARIKAT::



    Bina Agro Nusantara Resources (BAN) telah ditubuhkan pada 21 September 2006. Merupakan sebuah perniagaan milik Bumiputera sepenuhnya. Syarikat ini diwujudkan bagi menceburi industri sarang burung layang-layang/sarang burung Walit (SBLL) secara komersial di Malaysia. Selain itu, syarikat ini telah menjadi pemborong dan pembekal alatan serta perunding kemahiran menternak burung layang-layang/burung Walit (BLL) kepada pengusaha industri ini. Syarikat ini juga telah mendapat persetujuan daripada BAN yang berpangkalan di Indonesia sebagai agen atau wakil sah syarikat tersebut.



    Penubuhan BAN Resources Sdn Bhd adalah untuk menjayakan rancangan menternak BLL di Malaysia khasnya setelah berpengalaman selama hampir 5 tahun menuntut ilmu dari pakar pengusaha BLL dari Indonesia. Hasil dari galakan serta semangat dari mereka, industri ini telah berjaya mempelbagaikan sumber pendapatan di samping pulangan kewangan secara berterusan. Tambahan pula, tujuan penubuhan BAN Resources Sdn Bhd adalah untuk menyahut seruan kerajaan selaras dengan program tindakan pembangunan Usahawan Asas Tani (UAT) yang dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam melahirkan lebih ramai usahawan di Malaysia yang menceburi bidang pertanian amnya dan industri ini khususnya.



    Melalui pengetahuan dan pengalaman yang diperolehi, BAN Resouces Sdn Bhd optimis dan yakin usaha ini akan berjaya dilaksanakan dengan sedikit pengorbanan untuk membawa perubahan dan contoh serta menerapkan semangat keusahawanan melalui projek-projek yang diusahakan.



    * Wakil konsultan BLL dari Bina Agro Nusantara Indonesia.
    * Memberi kursus kepada usahawan yang berminat menjadi pengusaha SBLL.
    * Mahir dalam menentukan lokasi terbaik untuk mendirikan RSBLL.
    * Menyediakan khidmat suara walit yang efektif untuk menarik minat BLL dan meningkatkan kualiti sarang dalam RSBLL.
    * Membina RSBLL dengan rekabentuk yang betul hasil daripada teknologi Bina Agro Nusantara Indonesia yang terbukti kebenarannya.
    * Telah berjaya melahirkan usahawan SBLL dengan bantuan pinjaman dari MARA.

    selebuhnya bleh chek kat laman www.walitwold.com.kalau bleh mitsui83 cerikan sedikit maklumat untuk buat permohonan ngan mara,kalau dapat secara detail lagi bagus. laugh.gif

  3. QUOTE(pok_den2000 @ Oct 23 2008, 10:36 AM) <{POST_SNAPBACK}>
    Lerrr.. lupa pulak. Nasib baik ingatkan.

    Kursus Perternakan Sarang Burung Walit

    Sahabat Pok Den iaitu Pak Hendri Mulia (Pak Hen) dari Klub Penternak Walit (KPW) akan mengadakan kursus penternakan walit pada 29 - 30 November 2008 di Jakarta, Indonesia. Nie poster iklan nya



    Kos Rp2,250,000 (tak termasuk tiket kapal terbang yerr.)
    Hotel: Twin Plaza Hotel Jakarta

    *yang penting kursus nie akan menerangkan teknik membuat sarang merah. Rugi jika tak datang. Tempat terhad nak 'book' pok den leh aturkan.

    Salam...
    Pok den macam mana mau tengok diorang punya laman web penganjur kursus ni?
    masih ada tempat kosong lagi ker?
    macam mana nak kontik pok den kalau mau booking?

  4. QUOTE(pok_den2000 @ Nov 5 2008, 11:36 PM) <{POST_SNAPBACK}>
    Alhamdullilah selamat.. baru balik dari tour de' walit.

    Jam 3 pm gerak dari rumah gi lihat RBW kat Kota Tinggi, macam biasa banyak walit terutama RBW sepanjang sungai. Pastu lalu Mersing & Endau tengok RBW jenis Open Roof kat Pekan Rompin. En. Ez Tm, Pok Den galakkan awak gi tengok RBW Open Roof kat rompin memang sangat mengujakan. Lepas sejam memerhatikan walit membuat persediaan masuk ke sarang, Pok Den bersantai makan malam di Medan Selera bertemankan suara dalam kicauan walit dari RBW berdekatan. Wahh.. memang santai, harga makanan pun murah.

    Perjalanan diteruskan ke Pekan, Kuantan Pahang dan terus ker Kuala Terengganu melalui jalan pantai. Sepanjang perjalanan mata Pok Den sentiasa terpaku dengan binaan RBW yang pelbagai. Ada yang besar, ada yang kecil, warna warni, tinggi hmm.. semuanya ada bayangan di huni burung walit. Hati Pok Den berdetik, "macam nie mudah ler.. buat jer RBW mesti walit nya masuk.." entah ler..

    Di Kuala Terengganu, Pok Den sekali lagi melihat aksi² walit beterbangan dari satu RBW ke RBW lainnya.. "ehh dah jam 1 pagi, walit nie tak reti tidur ker.." hmm.. mungkin disebabkan terangnya lampu yang dipasang.. atau walit tuh tengah buat persiapan sebab esok ada Pesta FEI World Endurance Championship Terengganu 2008 kot..

    Selesai urusan di Terengganu, Pok Den meneruskan perjalanan ke Gambang, Pahang dan berhenti di Segamat, Johor Sekali lagi Pok Den cuci mata melihat bagaimana sebuah bangunan yang asalnya menempatkan hotel (mungkin 20 tingkat.. tak sempat kira) dan bank (Kesan Nama Public Bank di dinding jelas kelihatan) telah di tukar sepenuhnya kepada bangunan untuk walit. Hasil bicara setempat.. walit telah membantu pemilik bangunan menukarkan semula status dari seorang bunkrupt kembali semula kepada Jutawan.. mungkin doanya telah dimakbulkan walaupun dia kaum cina.. Maha Suci Maha Kaya Tuhan Seluruh sekelian Alam sentiasa mendengar doa hamba-hambanya.



    Saifzra, orang cakap boleh didengar tidak salah.. dry.gif yang salahnya apabila disampaikan semula kepada orang lain, Prima Facie U.
    Confirm takde pertalian baik belah nenek atau belah atuk.. blush.gif

    Salam...
    Tahnia pok den dan terima kasih atas informasi tour de'walit,semoga ilmu yang kita perolehi diberkati Tuhan.

  5. QUOTE(pok_den2000 @ Nov 1 2008, 08:23 AM) <{POST_SNAPBACK}>
    ez tm, kekangan apabila berbicara melalui 'pphb' image perlu di upload dari suatu sumber lain dan bukannya boleh direct upload. Oleh itu berbicara soal layout / plan memang sukar skit, camner pon Pok Den akan usahakan selepas nie. (Bagi masa skit)

    Sekiranya LMB jenis OR di buat di RBW atas tanah persendirian, sebesar mana pon nak dibuat memang tidak menjadi masalaah (hanya $$$ ada ker tak) Tetapi apabila LMB OR di buat di rumah kedai.. hmm, sebaiknya maksimumkan penggunaan toilet sebagai ruangan masuk burung, soal Rooving Area boleh biarkan di luar bangunan (dengan syarat tidak ada pokok atau binaan yang menghalang LMB)

    kepada semua, apa definasi kita (dalam konteks RBW) terang dan gelap?? Mata manusia akan menfsirkan Terang dalam RBW adalah suatu keadaan samar-samar dan adakalanya wujud bayangan hitam. Manakala, Gelap memang tak nampak, langsung tidak ada cahaya yang dapat dipantulkan dari suatu objek untuk ditafsirkan oleh mata.

    Oleh itu, jalan terbaik adalah menggunakan suatu alat yang dinamakan LUX Meter untuk menyukat tahap kekuatan biasan cahaya dalam RBW anda. Nilai terbaik adalah apabila meter menunjukkan kekuatan biasan cahaya dalam RBW adalah sebanyak 30lux @ 3 candle. Kepada yang takde meter, keadaanya seperti anda duduk dalam hutan dengan diterangi bulan (hijrah) pada hari ker 18.

    Aler ez tm, Pok Den nie pon masih belajar.. banyak lagik yang tak tau.. "Ilmu Allah nie terlalu luas.. semakin Pok Den belajar lagi banyak yang Pok Den tak tau, sehingga diibaratkan walau habis semua pokok dijadikan pena dan air laut menjadi tinta, ianya hanya setitik dari Ilmu Allah. Sebab itu, Pok Den pon berusaha agar apa yang disampaikan dalam thread ni memberi manfaat kepada semua. Jadi soalan umum, Pok Den jawab secara umum ler.. nanti lagik yak paham wacko.gif

    salam...
    ada sesiapa yang tahu macam mana saya nak letak gambar n kita bleh click melalui forume ni jak?macam pok den buat macam mana nak letak ABPH punya artikel.mungkin pok den bleh bantu?
    - setakat ni tentang harga apa yang saya tahu

    • Sarang burung walit ini diperbuat daripada air liurnya dan harganya berdasarkan jenis
    dan warna dengan hitam dijual dari RM1,500 sekilogram; putih RM3,0000 sekilogram;
    kuning RM25,000 sekilogram dan merah RM45,000 sekilogram.
    • Dianggarkan pada tahun 2005 terdapat 10,000 premis membela burung walit di seluruh
    negara dengan nilai eksportnya RM500 juta.
    • Sarang burung walit disahkan Kementerian Kesihatan sebagai bersih dan boleh
    dimakan serta burung itu tidak membawa vektor penyakit.


    ni di petik dari perkembangan ternakan walit di johor.

  6. Salam semua...
    Terima kasih Allah kerana bagi jawapan kepada kita melalui forum ni.Sekadar makluman saja kepada mereka yang terlupa password,untuk mengelakkan perkara ni berlaku kita bleh cuba gunakan palayar internet mozilla firefox sebab bila login ke satu laman sperti email dan tanya putera ni dia akan bagi kita pilihan sama ada nak save tau tak,kalau rasa selalu lupa savelah macam saya sampai sekarang tak ingat apa password harap masuk melalui password yang di save.tentang bersabar saya kurang setuju sebab konteks sabar ada tahap dan cara perlaksanaanya.sebagai orang islam sebelum kita berbuat sesuatu kita kenalah bertanya pada Tuhan adakah ia sesuai untuk ita atau tidak,bila Tuhan dah bagi jawapan baru kita usahakan dan tawakal,barulah akan timbul takwa kemudian baru kita istiqomah barulah kita akan dapat kejayaan.Doa pula ada protokolnya dan saya tak dapat terangkan kat cini secara detail sebab ia memerlukan praktikel tetapi kita boleh ambil contoh protokol doa dari surah al-fatiha sebab itu ia wajib dan adalah rukun dalam solat.yang dapat saya terangkan ialah spicific mesti direct to the point.bila kita minta dimurahkan rezki,itu satu konteks yang luas,dapat tidur ,buang air berjalan bernafas tergolong dalam rezki jadi bila kita nak kan sesuatu kena terus terang dengan Tuhan,kalau nak duit minta duit.kalau minta duit bagi tau berapa sebulan kita nak dan permintaan biar logik,memang Allah maha mengetahui dan Allah boleh bagi berapa saja yang DIA mahu tapi fikir2lah,nabi junjungan kita Muhammad S.A.W pun bekerja dan beramal sedengakan Beliau kekasih Allah.Tetapi kita bila meminta selalu mempertikaikan apa yang kita pohon dengan Tuhan seolah-olah Tuhan tak mampu,Contoh kita minta bantuan pok den buat RWB,bila pok den buat berdasarkan pengalaman dan pengetahuan kita pula risau,pok den bleh berjaya ke ni?ok ker ni?walit buat sarang ke kalau pakai designe macam ni?agak2 apa pok den pikir?kalau hilang pertimbangan silap2 pok den bagi jer bau yang walit tak suka habis cerita.hehehe...sebagai contoh....memang Allah maha pengasih lagi maha penyayang.Tapi fikir2lah kalakuan Nabi Mihammad S.A.W yang saya katakan tadi.orang barat telah lama mengamalkan sunah dan hadis nabi kita pula tidak mengamalkan ikutan kita.Nbai bersabda tuntutlah ilmu walau sampai ke negeri china.Kenapa negeri china yang disebut?kenapa tak negara2 lain?tak yah pikir ikut saja sunah dan hadis sohih nabi sebab apa yang nabi buat adalah apa Allah bagi tau,apa yang Allah bagi tau kompom tak bagi susah kita.so tak payah nak kaji.Soal pertanyaan.saya berbincang dengan rakan2 yang terlibat dengan walit dikampung tentang masaalah sarang serinti tapi kenapa ada liur sekualiti walit di tepi2 sarang?setelah habis berbincang saya mengatakan kepada rakan2 agar kita tanyakan kembali kepada Allah,Terima kasih Allah kerana bagi saya jalan agar betanya kepada pok den atau sesiapa yang tahu di forume ni.Sarang serinti tetapi burung yang duduk kat sarang tu walit dan tepi kaki sarang adaliur yang mahal tu,pacik saya sendiri dah dapat hasil jualan tepi2 kaki sarang yang di kumpul.Setakat ni soalan yang saya hantar ke mana konsultan di malaysia n indonesia masing2 blum dapat jawapan bila saya hantar gambar sarang tersebut.Semoga Allah bagi kita jawapan.
    salam...

  7. QUOTE(damak09 @ Oct 20 2008, 01:04 PM) <{POST_SNAPBACK}>
    Terima kasih Pak Den.. atas nasihat itu ( pasal loan bank). Namun setakat ni.. itulah pilihan terbaik yang saya ada untuk menceburkan diri dalam industri Walet ni. Sebab saya dah melangkah.. saya berharap akan terus dapat sokong moral dan nasihat daripada semua.. terutama Pak Den.. Saya dah pergi melawat sarang burung saifzra... mungkin lain kali saya boleh wat "lasalbela" lawatan sambil belajar BH pak den lak...

    wasalam


    Salam...damak09.
    semoga dalam keadan yang sihat dan kita sentiasa mendapat rahmat dari Allah..
    tentang melangkah atau belum suka saya ingatkan kepada kita yang beragama islam elakan dari membelakangkan tuhan.Adalah sebaik-baiknya buat solat istikhorah dan tanya dengan tuhan adakah kita sesuai buat bh ke tak lepas tu baru kita berusaha,lepas usaha baru tawakal.kekadang kita selalu lupa dengan tuhan,usaha dulu baru tawakal lepas tu gagal juga baru salahkan takdir.Sekadar memperingatkan kawan2 dan diri saya sendiri jugak.bidang ternakan walit ni adalah berkaitan dengan benda yang hidup,apa pun yang kita ketahui tentang walit ni takan sama dengan pengetahuan tuhan dengan makhluk yang diciptakanya,jadi selalulah kita sama2 bertanya pada Tuhan apakah ia baik untuk kita atau tidak supayah kita tidak menyesal kemudian hari.kalau kita dah bertanya fahamilah bahasa alam,kalau dipermudahkan bermakna sesuai untuk kita,kalau dijauhkan maka bukan untuk kita,itulah hakikat namanya,pasrah dengan ketentuan tuhan tapi bukan bermakna berserah saja tanpa berbuat apa2,tanya Tuhan apa yang perlu dibuat baru usaha dan baru tawakal.maaf kalau terlampau fanatik tapi sekadar memperingatkan antara satu sama lain.Harap kita semua dapat terima dengan positif dan mudah2han perbincangan kita sentiasa mendapat rahmat dari ALLAH,Amiiiinnnnn...
    damak09 apa yang penting untuk kita sediakan adalah modal jiwa yang kuat dalam membuat sebarang perniagaan.Ini adalah kata2 dari jutawan gila mendiang tan seri lim goh tong,bagi kita orang islam memang patut pun sediakan modal jiwa yang kukuh.
    sekian...

  8. joeyasek.. share ler kat sini pengalaman ko servay walit di tuaran n papar tuh.

    Nie info Pok Den..

    i. Setakat Beaufort sampai Menggatal memang tak der masalah.. buat jer RBW (yg mematuhi syarat) walit pasti buat sarang.

    ii. Walit tuh kebanyakannya jenis Aerodramus Fuchiphagus. Burung Layang² pon ada.

    iii. Kat menara Masjid Negeri (sembulan) ada sarang walit tapi sekarang tengah diubahsuai jadi tak nampak ler.

    iv. Dalam Jam 6pm - 7pm akan kedengaran suara kicauan walit balik ke sarang.

    Salam pko den...

    memang betul kata pok den tu,di mesjid negeri memang banyak tapi sekarang dah tak ade sebab mesjid tu dah di renovet dan kena cat baru,dulu saya tak tau tentang walit ni jadi tak ambil kisah sebab masa walit banyak kat mesjid tu saya masih di bangku sekolah lagi.Saya nak bagi tau pok den yang di kampung saya ada dua buah rumah yang ternak walit ni dan kedua-duanya bukan di sengajakan.Rumah yang pertama memang burung tu buat sarang kat umah tu dan tempatnya dekat dengan kawasan sawah dan sungai kecil betul2 di belakang umah tersebut.rumah yang kedua pulak di tengah2 kampung.Itu pun walit tu buat sarang kat sana dengan sendiri,mungkin di sebabkab tempat yang pertama tadi sempit sebab saya tengok tempat yang pertama tadi tidak dibesarkan oleh pemiliknya.Tapi tempat yang pertama tuwalit tu tak lari,mungkin anak2nya yang buat sarang di tempat baru.Kampung saya tu kat membakut.Macam yang pok den cakap burung tu ada diternak di kawasan beuofort dab memang RBW yang berjaya tetapi pemiliknya adalah CHE.(bukan melayu @ bumi putera ).Saya nak buat RBW kat tanah sawah yang terbiar lama milik keluarga kami,bagi pendapat pok den perlukah saya gunakan cd suara untuk panggil BW tu? atau ada kemungkinankah dia akan datang sendiri?

    Saya nak tanya jugak sapa2 yang tahu tentang perkara ni,mengikut daripada artikel ABPH yang dikeluarkan oleh jabatan perkhidmatan haiwan, RBW yang di bina mestilah 100meter persegi jauh dari penduduk sekitar.Jadi macam mana kat semananjung bleh buat RBW kat rumah kedai dan dan bangunan kedai?luluskah jugak diorang punya permit tu?ada sesiapa yang bleh bagi jawapan?

    Salam pko den...

    memang betul kata pok den tu,di mesjid negeri memang banyak tapi sekarang dah tak ade sebab mesjid tu dah di renovet dan kena cat baru,dulu saya tak tau tentang walit ni jadi tak ambil kisah sebab masa walit banyak kat mesjid tu saya masih di bangku sekolah lagi.Saya nak bagi tau pok den yang di kampung saya ada dua buah rumah yang ternak walit ni dan kedua-duanya bukan di sengajakan.Rumah yang pertama memang burung tu buat sarang kat umah tu dan tempatnya dekat dengan kawasan sawah dan sungai kecil betul2 di belakang umah tersebut.rumah yang kedua pulak di tengah2 kampung.Itu pun walit tu buat sarang kat sana dengan sendiri,mungkin di sebabkab tempat yang pertama tadi sempit sebab saya tengok tempat yang pertama tadi tidak dibesarkan oleh pemiliknya.Tapi tempat yang pertama tuwalit tu tak lari,mungkin anak2nya yang buat sarang di tempat baru.Kampung saya tu kat membakut.Macam yang pok den cakap burung tu ada diternak di kawasan beuofort dab memang RBW yang berjaya tetapi pemiliknya adalah CHE.(bukan melayu @ bumi putera ).Saya nak buat RBW kat tanah sawah yang terbiar lama milik keluarga kami,bagi pendapat pok den perlukah saya gunakan cd suara untuk panggil BW tu? atau ada kemungkinankah dia akan datang sendiri?

    Saya nak tanya jugak sapa2 yang tahu tentang perkara ni,mengikut daripada artikel ABPH yang dikeluarkan oleh jabatan perkhidmatan haiwan, RBW yang di bina mestilah 100meter persegi jauh dari penduduk sekitar.Jadi macam mana kat semananjung bleh buat RBW kat rumah kedai dan dan bangunan kedai?luluskah jugak diorang punya permit tu?ada sesiapa yang bleh bagi jawapan?

    kepada sesiapa yang nak minta artikel ABPH dari JABATAN PERKHIDMATAN HAIWAN KEMENTERIAN PERTANIAN MALAYSIA

    DEPARTMENT OF VETERINARY SERVIICE

    MINISTRY OF AGRICULTURE.hantar massage anda ke e-mail [email protected]. taipkan di ruangan tujuan seperti dibawah...

    Tujuan : ARTIKEL ABPH PLEASE!


  9. Sori lama tak jenguk, Alhamdulillah ada juga yang berminat rupanya.

    bearfoot (Mohd Nizar). Pok Den kan dah tulis terang² alamat surat menyurat seluruh dunia pon tak pe. kalo MP3 sori tak layan. Nanti dah dapat cd awak buat ler sendiri apa ko nak.. kalo pitching lari sendiri tanggung.

    Bagi alamat kalo nak CD nih.

    Salam Pok Den.

    1. Adnan Bin Shamdin

    2.Alamat: 03-G-35,block 35,Cendana Apartment,Tmn.Bukit Subang,Sek.U16,40160 Shah Alam.

    3. [email protected]

    4. Saya nak sangat cd ni sebab nak buat test lokasi kat kampong di tapah perak,jika sesuai nak buat BH,nak beli kat luar mahal & mutu suara belum tentu baik,pakai konsaltan lagi mahal,kalau free alhamdulilah Pok Den.

    1. Ok ponyuk penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda dalam tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

    1. hafiz bin yacob

    2. j9379,taman maju,77000 jasin,melaka.

    3. [email protected]

    4. saya ingin mendatkan suara burung walit,kerana saya berminat untuk menceburi bidang ini.dgn ini saya perlukan cd ini untuk mencubanya di ladang ayah saya.harap pok den boleh beri cd tu kpd saya. terima kasih pok den.

    2. Ok hafiz0118 penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda dalam tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

    Salam pok den

    1. Mohd.Rozmi Bin Jinin

    2. Peti Surat 120 , Kg.Pimping, 89727 Membakut , Sabah.

    3. [email protected]

    4. Saya ingin mendapatkan suara burung walit kerana saya nak ceburi perusahan ni dan nak buat ujian di tanah ibu saya yang terbiar lama.

    sekiranya pok den nak bagi free syukur terima kasih Allah kerana permudahkan urusan saya.

×
×
  • Create New...