Jump to content

Shamil

Members
  • Content Count

    116
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by Shamil


  1. QUOTE(HexPhoenix @ Dec 26 2008, 04:04 AM) <{POST_SNAPBACK}>
    ok. let me clear my opinion. mesti ade satu perbincangan dengan ketua2 agama lain kalau nak laksana hukum hudud di Malaysia. plus ade jugak Suhakam menyibuk sama. NGO2 'hak asasi-la sangat' lagi. Teresa Kok pon aku rase ade nanti ngan Lim Guang Eng. rolleyes.gif

    contoh perbualan kalau la hukum hudud dilaksana (maaf kerana kurang unsur profesionalisme dalam perbualan ni):

    ulama: "Sesiapa orang Islam yang masuk kristian dan lain2 agama setelah dipujuk bermacam2 cara akan dibunuh kenana melanggar hukum Allah iaitu hukum hudud."

    pemimpin2 agama lain: "Mana boleh jadi. Saya mesti defend saya punya penganut. walaupun datang dari agama awak. Kalau awak boleh bunuh penganut saya, sape2 yang masuk Islam pon mesti kene bunuh. baru adil. kalau tak setuju, saya bangkang hudud."

    suhakam + ngo2: "Betul2. Kita kene hormat hak seseorang untuk menganut agama apa pon. Kenapa mesti berbunuh2han. Ini menunjukkan Malaysia negara yang tidak demokrasi (demokrasi lagi.... dry.gif )."

    Itulah yang akan berlaku kalau kita berfikir balik kalau hudud dijalankan. Bukan sebab ape. Negara kita kongsi kuasa dengan kaum2 lain. Tak sama macam Iran. Lagi2 penyibuk banyak. Bukan aku nak denykan hukum Tuhan tapi pada aku nanti lagi banyak pertumpahan darah berlaku. yes nanti korang cakap biarla demi menegakkan agama Allah. zaman nabi boleh zaman kita tak boleh. Kita hanya mengorek lubang kubur sendiri kalau berbuat camtu. DAhle singapore ngan amerika kuat main cucuk jarum.... ph34r.gif

    Banyak lagi selain diatas ni perlu difikirkan sebelum hudud dijalankan.


    Tapi Hudud Ni kan Dah Tertulis Di Dalam Al-Quran. Arab Saudi Elok Je laksanakan Hudud, Pada zaman nabi Muhammad S.A.W dulu.... bukan smua org madinah menganut islam. Kbnyakan Dorg trdiri dari bangsa Yahudi, Nasrani(Kristian) , Dan lain2. Mereka menerima dgn baik! Lagi 1 ! Malaysiakan Sebuah Negara Islam, Agama lain xde hak ntuk melawan islam. Pastu Pulak dlm kitab2 agama lain mne ada tulis Siapa yg keluar dari agama dorang.. mereka akan dibunuh ! dan mereka tidak ada undang2 trsndiri. xseperti islam, mempunyai undang2 yg allah jamin undang2 hudud akan membawa masyarakat dlm keadaan aman damai (sorry erk, sye ni xpandai buat ayat! Isi ada , nak huraikan xpndai)


    QUOTE(swasts @ Dec 25 2008, 09:00 PM) <{POST_SNAPBACK}>
    Aku sedih betul sekarang sebab hukum hudud nih dipermain-mainkan oleh pemimpin-pemimpin sekarang....harus diingat hudud ialah hukum Allah bukannya hukum buatan manusia....tak boleh suka-suka hati yang nak dipermain-mainkan....Apa pendapat korang tentang pemimpin-pemimpin Melayu yang seolah-olah membelakangi hukum Allah semata-mata "inginkan perpaduan kaum' la katakan....??????......Perkara nih sama lah mereka telah menolak perintah Allah....dan tidka mempercayai Allah...


    Pemimpin Sekarang SibukMempermain2 hudud, dan mengagung-agungkan Hukuman Sivil Dari Barat ! dgn Alasan Malaysia berbilang kaum.. itulah Malaysia, Kalu xckp sebuah negara islam Marah ! Nak kene ada sebut sebuah negara islam jugak ! Lagi Banyak Kes pembunuhan , mrtad , bencana alam belaku selepas ini

  2. QUOTE(HexPhoenix @ Dec 25 2008, 10:47 AM) <{POST_SNAPBACK}>
    susah nak laksana hukum hudud kat negara kongsi kuasa macam Malaysia ni.

    contoh, sesiapa yang keluar dari Islam wajib dihukum bunuh.

    and then, agama lain pon nak jugak camtu. Sape2 yang masuk Islam wajib dihukum bunuh.

    and many more factors. Fikir2kan lah. Ini bukan arab saudi, iran atau brunei.


    tapi kalau hudud dilaksanakan.. xde la org malaysia yg berani murtad.. tgok undang2 sekarang, ramai org melayu yg sudah murtad..kalau dilaksanakan hudud.. mungkin mereka tidak berani sanggup keluar dari islam

  3. SEJARAH KAMAL ATARTUK

    Mustafa Kamal Ataturk diberi gelaran al-Ghazi (orang yang memerangi). Perkataan Ataturk bermakna bapa orang Turki. Artaturk ialah orang yang bertanggungjawab meruntuhkan Khilafah Islam -Turki pada tahun 1343H (1924M).


    Beliau dilahirkan pada tahun 1299H (1880M) di bandar salonika, Greek yang ketika itu merupakan taklukan Khilafah Uthmaniyyah. Bapanya bernama Ali Reda Afandi, berkerja sebagai pengawal di jabatan Kastam. Ada yang mengatakan belaiu ialah bapa tiri Ataturk dan bukan bapa kandungnya. . Ada juga yang mengatakan Ataturk oleh Guru matematiknya yang bernama Mustafa. Mustafa bertugas di sekolah Ataturk iaitu sebuah sekolah menengah tentera dan pada ketika itulah beliau tertarik dengan kebolehan Ataturk dalam bidang matematik lalu mencadangkan nama Mustafa Kamal.


    H.S.
    Armstrong, salah seorang pembantu Ataturk dalam bukunya yang berjudul al-Zi’bu al-Aghbar atau al-Hayah al- Khasah li taghiyyah telah menulis:

    ‘Sesungguhnya Ataturk adalah daripada keturunan Yahudi. nenek moyangnya adalah Yahudi yang berpindah dari Sepanyol ke bandar Salonika.
    ’

    Golongan Yahudi ini dinamakan dengan Yahudi Daunamah yang terdiri daripada 600 buah keluarga. Mereka mendakwa memeluk Islam pada tahun 1095H (1683M), tetapi masih menganut agama Yahudi secara senyap-senyap.
    Ini diakui sendiri oleh bekas Presiden Israel, Yitzak Zifi, dalam bukunya Daunamah terbitan tahun 1377H (1957M):

    Ada kumpulan-kumpulan agama yang masih menganggap diri mereka sebahagian daripada Nabi Israel.Antara mereka ada satu kumpulan iaitu kumpulan Daunamah yang Islam hanya pada zahir tetapi mengamalkan ajaran Yahudi secara senyap-senyap.


    Ketika Mustafa kamal mencapai usia 12 tahun, beliau memasuki Sekolah Tentera Salonika. Kemudian beliau menyambung pelajaran di Akademi Tentera Monasitar pada tahun 1302H (1885M). Pada tahun 1322H (1905M), beliau memasuki kolej tentera di Istanbul dan menamatkan latihan ketenteraannya pada tahun 1325H. (1907M). Kemudiannya, belaiu telah ditugaskan di Kem Tentera Batalion ketiga di Salonika.


    Disini bermulanya usaha Ataturk dalam memusuhi Khalifah Uthmaniyyah dan agama islam. Dengan kedudukannya sebagai graduan kolej tentera, beliau telah mengigatkan rakan-rakan pegawainya agar tidak tertipu dengan pemikiran dunia Islam.


    Di antara perkara-perkara besar yang dilakukan selain daripada menghapuskan sistem khalifah Islamiah ialah:

    a) Menandatangani Perjanjian Luzan

    Pada awal abad ke-20 masihi, Mustafa Kamal Atartuk menandatangani satu perjanjian dengan Inggeris dan kuasa bersekutu barat.
    Dalam perjanjian tersebut, terdapat empat syarat penting yang perlu di patuhi oleh beliau iaitu:
    Sistem Khalifah Islamiah mesti dihapuskan

    Mengeluarkan atau menghapus sesiapa sahaja penyokong Khalifah dan pejuang Islam dari bumi Turki
    Mengguna pakai perlembagaan Turki baru (yang sekular) sebagai ganti kepada perlembagaan Turki lama (yang mengikut syariat Islam).

    Jika dilihat kepada syarat-syarat perjanjian di atas jelas sekali beliau adalah anti ajaran Islam. Beliau cuba menghapuskan system Khalifah Islamiah dan tidak mahu melaksanakan syariat Islam dalam urusan pemerintahan Negara dan sekaligus mahu melaksanakan system pemerintahan secular ciptaan barat Kristian.


    cool.gif Menukar Peraturan Syariat Islam Dengan Undang-undang Barat

    Setelah berkuasa, Mustafa Kamal menukar undang-undang syariat Islam dengan undang-undang Barat sedikit demi sedikit, iaitu di ambil undang-undang sivil dari Switzerland, undang-undang jinayah dari Itali, undang-undang perundangan dari Jerman dan lain-lain lagi. Apa yang dilakukan adalah satu usaha kearah mahu melaksanakan kehendak perjanjian Luzan dan bagi menghalang syariat Islam dari dilaksanakan di dalam system pemerintahan Turki.


    c) Memisah Dan Mengasingkan Urusan Agama Dengan Politik Dan Negara

    Mustafa Kamal merupakan seorang pemimpin Negara Islam pertama yang melakukan pemisahan antara agama dan politik. Bagi menjayakan pemisahan itu, beliau ada menyebut “Tidak ada politik dalam agama dan tidak ada agama dalam politik” Ini bererti beliau telah menerima dan malaksanakan fahaman sekular yang di ambil dari barat dalam sistem pemerintahnya. Sistem itu memang bercanggah dengan ajaran Islam. Islam satu-satunya agama yang lengkap dan sempurna, ajarannya melipuli segala urusan hidup manusia di dunia dan akhirat. Ajarannya meliputi perkara-perkara akidah, syariat dan akhlak. Ajaran Islam tidak ada pemisahan antara agama dan politik Nabi S.A.W, para sahabat, para ulama dan lain-lain lagi. Semuanya menghayati keseluruhan ajaran agama yang merangkumi ketiga-tiga perkara pokok diatas. Mereka juga kuat beribadat, berpolitik, berniaga, belajar, bersukan dan lain-lain lagi.

    d) Azan Dalam Bahasa Turki

    Setelah Mustafa Kamal Atartuk berkuasa di Turkin, beliau mengeluarkan perintah kapada semua rakyat Turki Islam supaya azan dilakukan dalam bahasa Turki, iaitu ditukar azan dari bahasa Arab kepada bahasa Turki. Sedangkan azan disyariatkan oleh Rasullah S.A.W dalam bahasa Arab sebagaimana yang kita ketahui. Syariat ini berjalan semenjak dahulu sampai sekarang dan seterusnya sampai ke hari kiamat. Azan tidak boleh digunakan dalam bahasa lain selain bahasa Arab. Walaupun begitu Mustafa memaksa rakyat melakukan azan dalam bahasa Turki. Namun begitu dibeberapa tempat pedalaman umat Islam yang yakin kepada Islam tetap melakukan azan dalam bahasa Arab secara senyap-senyap bagi mengelak dari di ketahui oleh pihak berkuasa.


    e) Al-Quran Dicetak Dalam Bahasa Turki

    Bukan sahaja azan dipaksa supaya dilakukan dalam bahasa Turki, bahkan dipaksa supaya al-Quran dicetak dalam bahasa Turki dengan mengguna tulisan rumi. Beliau tidak mahu al-Quran ditulis dan dicetak dalam bahasa Arab sebagaimana ia diturunkan. Tindakan beliau ini merupakan satu jenayah besar dilakukan oleh beliau. Ulama Islam dahulu dan sekarang sepakat mengharamkan al-Quran ditulis dalam tulisan selain bahasa Arab.


    f) Memaksa Perempuan Membuka Atau Mendedahkan Aurat.


    Bagi membaratkan muslimat Turki dan menjauhkan mereka dari ajaran Islam yang sebenar, Mustafa Kamal memaksa mereka membuka hijab, mendedahkan aurat, mendedahkan kepala dan menggalakkan memakai pakaian ala wanita barat. Manakala kaum lelaki dilarang memakai tarbus dan dipaksa memakai topi keras seperti yang dipakai oleh orang barat Kristian. Dengan lama kelamaan rakyat Turki terus memakai pakaian seperti itu sehingga mereka seolah-olah oran barat.

    g) Ditukar Hari Cuti Umum Kepada Hari Ahad

    Kalau sebelum itu seluruh Negara Islam menjadikan cuti umum pada hari Jumaat, Mustafa Kamal merupakan pemimpin Islam pertama yang menukarkan cuti tersebut kepada hari Ahad sama seperti cuti di negeri-negeri barat Kristian. Perubahan yang dilakukan ini jelas kepada kita bahawa beliau ingin mengikut barat dan anti Islam. Itu adanya agenda beliau yang tersendiri yang sedikit sebanyak cuba menarik umat Islam Turki meniru gaya barat. Selain itu beliau juga menukar kalendar tahun Hijrah kepada kelendar tahun Masihi seperti yang diamalkan di barat. Kemudian lama-kelamaan umat Islam Turki lupa tahun Hijrah dan lupa cuti umum hari Jumaat. Akhirnya mereka lebih mesra dengan mengguna cuti hari Ahad dan mengikut kalendar tahun Masihi sehingga ke hari ini.


    Demikianlah sedikit sebanyak perkara-perkara negatif yang dilakukan oleh Mustafa Kamal Atartuk sewaktu berkuasa memerintah Turki. Perubahan-perubahan negatif yang disebut di atas itu kemudiannya disambung lagi oleh pengganti beliau silih berganti sehingga akhirnya jadilah Turki sebuah negara sekular dan rakyatnya juga turut menghayati sistem atau fahaman tersebut sama seperti masyarakat barat sehingga mereka jauh dari ajaran Islam yang sebenar.


    Jadi dengan sikap dan tingkah laku serta tindakan beliau sedemikian rupa adakah boleh dianggap sebagai penyelamat umat Islam Turki? Atau sebagai bapa Turki moden? Bagi penulis dengan melihat kepada perubahan-perubahan yang dilakukan itu bolehlah dikatakan beliau adalah anak didik barat, seorang pemimpin perosak dan penjenayah besar kepada agama Islam serta seorang yang kuat menentang syariat yang dibawa oleh Rasullah S.A.W secara terang-terangan.


    Kematian Kamal Atartuk Yang Menyeksakan

    Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.


    Antaranya ialah :

    1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.


    2. Sakit jantung.


    3. Penyakit darah tinggi.


    4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam. Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau.


    Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.


    Allah itu Maha Besar, panasnya tak jugak hilang! Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.


    Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau.


    Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya. Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya).


    Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium yang diberi nama EtnaGrafi (kalau tak silap dengar) selama 15 tahun sehingga tahun 1953). Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar.
    Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!
    Inilah hikayat Mustafa Kamal Atartuk yang membelakangi Islam dan Allah!! Pemimpin di malaysia sepatutnya mengambil iktibar!

  4. QUOTE(mamat1408 @ Dec 11 2008, 08:22 PM) <{POST_SNAPBACK}>
    Assalamualaikum...

    Tragedi berulang kembali. Maka dicananglah pak menteri kononnya faktor alam punca utama. Masing-masing cuba mengelak dari dipertanggungjawab. Nampaknya manusia tak pernah sedar walaupun dah diberi peringatan sebelumnya.

    Fikir-fikirlah.



    Tapi Apa yg aku Belajar ... Ia memang dri bncana alam... tpi kita kena tahu kenapa bnda ini berlaku.. Bencana ini belaku disebabkan Penduduk disitu lalai mengikut perintah allah ! Kita kena ingat itu adalah Bala yg diturunkan oleh Allah ! apa yg aku dpt tahu Penduduk disini Tidak Menunaikan Perkara yg diperintah oleh allah (Bukan Semua) . ada yg tidak menunaikan zakat, melakukan perkara yg mnghampiri zina... itu sebab nya allah turunkn bala. Mereka juga belagak..org miskin minta bantuan mereka bongkak dengan kekayaan yg dikecapi

  5. PAKATAN RAKYAT MENUNGGU Paklah

    Kerajaan Baru yang akan ditubuhkan oleh Pakatan Rakyat sedang menunggu jawapan dari Abdullah Badawi.

    Kerajaan Baru Pakatan Rakyat kini sedang menunggu bilakah Abdullah Badawi ingin melihat nama-nama senarai YB ahli parlimen dari Barisan Nasional yang telah dan kini menyokong Pakatan Rakyat.

    Jika Abdullah Badawi enggan menemui kepimpinan Pakatan Rakyat dalam masa terdekat maka besar kemungkinan senarai ini akan di kemukkan ke hadapan Baginda Yang DiPertuan Agung.

    sumber ..... Tukar Tiub


  6. mana dtgnya duit anwar nak beli mercedes s class sayang? ko tau ke s class tuh maknanya nyer gapo? class mercedes paling top.

    kau ingat anwar tu bodoh ke duduk umah tido/// Anwar Tu jadi Pensyarah kat universiti antarabangsa... pastu dia jadi penceramah dalam bidang kewangan dlm luar negara !! duit hasil titik peluh dia rrrr... Tapi universiti tmpatan xnak terima dia!! tu yg rugi tu, org luar smpai sanjung dia sbgai professor terhebat dlm kewngan , tapi rakyat sndiri caci maki dia


  7. x adil la compare ngan BN jer... superior x nak compare ngan mercedes s320 anwar ker? paklah naik perdana v6 jer tau.. terregganu baru E class.. anwar S ma...

    sikit2 bn, sikit2 bn. boring ler...

    *http://www.nst.com.my/Current_News/Ppauh/news/ppauh/20080818105720/Article/index_html

    masalahnye anwar beli kete tu pakai duit sape... duit dia sndirikan... nape lak nak pertikaikan??? kalo Trengganu ngan Pak lah tu kete rasmi dia walaupun V6 tapi tetap duit rakyat !


  8. Ada batas bila menulis tu, bila nama si polan pun ko kaitkan sekali sedangkan ko sendiri pun tak tahu benar atau tidak tuduhan tu, harap2 ko bersedia untuk memikul tanggungjawab dan beban yang ko tulis tu yek nanti, semakin ramai yang membaca hasil tulisan ko, semakin berat "benda" yang ko pikul tu bila perkara yang dibangkitkan adalah tidak benar ..

    aku malas la nak citer bnyak2 pasal ustazah tu.. kang kene ISA plak... tpi tgok r video ni !

    Klik Sini :rolleyes:

    Bush Sokong Islam Hadhari ....

    Klik Sini Utk Melihat

    Hahaha ,kalau dah salah paham OVER 9000!!! bila ternampak kesalahan sendiri takkan nak mengaku kot . Biasalah manusia .

    Supaya tak terkeliru macam kebanyakkan orang . :lol: . Kesimpulannya islam hadhari ni pendekatan kerajaan dalam menasihat umat islam dinegara ini termasuklah diri mereka sendiri ,sesiapa yang malas nak fahamkan salah dorang sendiri , bukan maklumat tu disorok atau islam hadhari tu sesat .

    MALU BERTANYA SESAT JALAN

    Aku Malas La nak gadoh2 , Aku ni bkn nye perfect sngt... ko tgok la video ni.. aku mls ak terangkan lagi

    Ceramah Hadhari

    Video Mahathir Condemn islam Hadhari


  9. Kira sebelum islam hadhari ni maksiat tak berganda ke ?:lol:.Cuma kita kurang nampak pasal tak ditekankan sangat dalam paper ,tetiba ada lak orang yang jadikan propaganda " islam hadhari = punca maksiat berganda/bertambah" , tetiba mata orang islam celik akan aktiviti2 maksiat padahal dah lama duk berganda camtu pastu percaya islam hadhari menggandakan maksiat lak . Padahal bukan salah islam hadhari .

    Pasal Hudud lak , malaysia ni berbilang kaum . Ko pun tau kan dulu orang suruh pakai sopan untuk elak rogol dikatakan macam2 , ni kan pulak nak buat hudud . Orang bukan islam lak bukannya paham hudud ni apa, dia ingat tak bagus .Nanti keluar paper bukan islam macam2 pasal hudud ni . Senang cakap orang bukan islam tak suka hudud . Belum cuba belum tau ? . Takpe kita tunggu PR memerintah , mungkin PAS boleh buat hukum hudud , tu pun kalau DAP kasi . :lol:

    Astagfirullahazim... apa masalahnye kalo malaysia ni berbilang kaum boleh buat hudud ? ini lah org yg suka mmpersendakan ajaran islam sebenar ! samalah mcm senator Ustzh *******yg mmpermainkan hukum allah

    Video Ustazah Tu


  10. hmmm mungkin ko tak paham lagi kot ..

    KALAU UMAT ISLAM CUBA FAHAMKAN MAKSUD SEBENAR ISLAM HADHARI SEMUA MASALAH TU AKAN SELESAI. SEMUA NAK KENA SUAP SUSAH LA CAMNI.ADA AKAL TAK PAKAI.TAU NAK IKUT ORANG LAIN

    Kita nampak semakin banyak hiburan selepas islam hadhari pasal orang ramai dah terpahat dalam kepala otak dia duk ikut kata2 orang lain yang duk kait "maksiat banyak pasal islam hadhari " , ada dalam 10 prinsip tu galak kan maksiat tak ?? nak tengok contoh benda yang dah terpahat dalam kepala orang islam sekarang ni? nah

    Dah terlekat dalam kepala " sejak islam hadhari banyak maksiat " pasal duk ikut orang lain sangat padahal dalam islam hadhari tak suruh pun buat maksiat .kalau orang yang salah guna agama demi kepentingan politik tapi tak insaf2 lepas orang lain nasihat ,paham2 sendiri la balasan dia .

    Dah Mmg Terbukti !! Knapa Paklah mngasaskan islam hadhari dan xikut islam yg sbnr sperti laksanakan Hudud !!

    Maksiat brganda sbb islam hadhari xlaksanakan Hudud ! kalau dah tau Buat la hudud... nak takut hape!

    Hukum melaksanakan hudud dan qisas atau syari’at ialah wajib. Dalilnya banyak: antaranya,†dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dgn apa yg diturunkan Allah dan janganlah kamu menurut kehendak hawa nafsu mereka†AQ 5:49

    .

    siapakah yg bertanggungjawab melaksanakannya?

    Yang pertama dan utama ialah Penguasa kerana kuasa yg mereka miliki. Kedua ialah rakyat yg beriman melaksanakan syari’at dalam bentuk yg tidak memerlukan penguatkuasaan spt syari’at dalam rumahtangganya. (Dr Qardhawi, Malameh alMujma’ alMuslim allazi nansyuduhuu, ms 287-288)

    .

    kalau nak buat islam hadhari pon , laksanakan hudud.. barulah rakyat xkeliru motif ia dicipta

    Oleh kerana hudud dan qisas melibatkan kuasa politik, maka sudah tentu dosa dipikul oleh yg berkuasa. Juga terhadap rakyat yg mengangkat kuasa politik tersebut. Dalil: “hai orang2 beriman, hendaklah kamu menjadi orang yg selalu menegakkan keadilan.†AQ5:8

    masalah skang ni aku xpakai akal ke ? aku faham maksud hadhari, dan ia mmg bgus... tapi knapa smpai mnciptanya sdgkan krajaan xikut pon perlembagaan islam!


  11. ISA-crop.jpg

    Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (Lazimnya dikenali sebagai ISA, iaitu akronim nama bahasa Inggerisnya, Internal Security Act) merupakan undang-undang tahanan pencegahan yang sedang berkuatkuasa di Malaysia. Sesiapa pun boleh ditahan oleh polis selama 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan untuk tindak-tanduk yang dijangkakan mengancam keselamatan negara atau mana-mana bahagian daripadanya. Selepas 60 hari, seseorang tahanan itu boleh ditahan lagi selama tempoh dua tahun jika diluluskan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, dan sekaligus membolehkan penahanan terus tanpa perbicaraan. Pada tahun 1989, kebolehan mahkamah untuk menyiasat kuasa Menteri di bawah peruntukan ini telah dihapuskan dengan beberapa pindaan kepada Akta ini. Pada masa kini, mahkamah boleh melihat semula hanya perkara-perkara teknikal sahaja berkenaan sebarang penahanan di bawah ISA.

    Semenjak tahun 1960 apabila Akta ini dikuatkuasakan, beribu-ribu orang termasuk ahli kesatuan sekerja, pemimpin pelajar, aktivis hak buruh, aktivis politik, golongan agama, ahli akademik dan aktivis badan bukan kerajaan telah ditahan di bawah ISA. Ramai aktivis politik pada masa dahulunya telah ditahan untuk lebih daripada sedekad.

    ISA digunakan secara konsiten terhadap mereka yang mengritik kerajaan dan mempertahankan hak asasi manusia. Dikenali sebagai "keganasan putih" (white terror), ia amat ditakuti dan dibenci, meskipun menjadi satu alat mudah untuk negara membasmi sebarang penentangan dan debat terbuka. Akta ini merupakan satu alatan yang dikekalkan oleh kerajaan yang berkuasa untuk mengawal kehidupan umum dan masyarakat awam.

    Kritikan :

    Dalam negara

    Beberapa parti politik pembangkang termasuk Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah menyatakan bantahan mereka terhadap ISA. Ramai diantara pemimpin dan ahli terkenal mereka yang telah ditahan di bawah ISA termasuk Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Lim Guan Eng dari DAP dan Anwar Ibrahim dari PKR.

    Namun Akta ini juga pernah dikritik oleh beberapa ahli politik gabungan Barisan Nasional, termasuk parti komponen terbesarnya, Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) yang telah memerintah Malaysia semenjak kemerdekaannya juga telah mengritik ISA. Perdana Menteri Malaysia kelima, Abdullah Ahmad Badawi, telah menyatakan pada tahun 1988 "Jika kita semua hendak menyelamatkan Malaysia dan UMNO, Dr Mahathir (Perdana Menteri ketika itu) mesti diguling. Dia menggunakan undang-undang kejam seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri untuk mendiamkan pengkritiknya." Tahun sebelumnnya, dia juga telah menyatakan "Undang-undang seperti ISA tidak punyai tempat di Malaysia moden. Ia merupakan perundangan tidak berperikemanusiaan dan jahat." Pada tahun 2003 apabila beliau menjadi Perdana Menteri pula, beliau mengatakan bahawa ISA adalah "undang-undang yang perlu," dan mengemukakan argumentasi "Kami tidak pernah menyalahgunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri. Kesemua mereka yang ditahan dibawahnya terbukti mengancam masyarakat secara umum."

    Luar negara

    Kerajaan Amerika Syarikat pernah mengritik kerajaan Malaysia kerana menggunakan ISA beberapa kali, paling terkini pada tahun 2001 apabila Presiden George W. Bush mengatakan bahawa "Akta Keselamatan Dalam Negeri adalah undang-undang jahat. Tidak wajar ada lagi negara yang punyai undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan." Pada 2004 pula, Bush berpaling dan berkata "Kami tidak seharusnya sewenang-wenangnya mengklasifikasi Akta Keselamatan Dalam Negeri Malaysia sebagai undang-undang kejam.", dan ini amat mungkin berpunca daripada peristiwa 11 September 2001 dan penggubalan Akta PATRIOT selepasnya.


  12. Kalau ko belajar semua tu , boleh ko kongsi bersama apa yang sesat dalam 10 prinsip tu ? Aku setuju yang tambahan "hadhari" tu kelirukan orang ramai , tapi keliru la kalau orang tu tak amik inisiatif sendiri fahamkan maksud sebenar . Kan umat islam disuruh supaya berilmu .

    Aku xckp 10 prinsip tu sesat !! sbb aku bkn citer pasal prinsip dia ! Aku citer pasal masalah utama islam hadhari ! Prinsip dia aku tgok smua bgus ! Keburukan yang paling besar akibat daripada menambah-nambah nama Islam kepada Islam Hadhari ialah menyebabkan kekeliruan dan fitnah. Kita tengok lah hingga ke hari ini, umat Islam kita sendiri masih keliru dengan istilah itu. Lebih-lebih lagi setelah Islam Hadhari ini hiburan semakin banyak. Adakah Islam menggalakkan hiburan yang banyak dan tanpa batasan? Pelan-pelan cara hidup kita bertukar menjadi cara hidup orang barat.

    Dan paling sedih ialah, sejak pemerintahan Islam Hadhari ini, khutbah-khutbah Jumaat semakin banyak diselitkan unsur-unsur politik. Lebih-lebih lagi dalam memuji kerajaan. Khutbah Jumaat yang sepatutnya mengingatkan kita kepada kematian, membuat kebaikan, insaf dengan segala dosa, tetapi telah diselitkan dengan puji-pujian kepada kerajaan. Kita sepatutnya memuji Allah ke atau kerajaan? Kerajaan melaksanakan tanggungjawab ke atau memberi kita sedekah?

    , setiap kali khutbah Jumaat sejak Islam Hadhari ini, mesti ada diselitkan puji-pujian kepada kerajaan, astaghfirullah. Dah lari tajuk nampaknya Khutbah Jumaat sekarang ya, hhhmmmm. :rolleyes:

    aku pon malas gaduh kan sb masalah org atasan kita jadi berpecah... tpi ini skadar info je

×
×
  • Create New...