Jump to content

FawwaZ

Learning
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by FawwaZ


  1. alhamdulillah, saya dah berjaya selesaikan masalah sy ni.. ape yang saya buat, saya bukak balik ram dalam laptop ni dua2.. pastu saya bersihkan.. pastu sy tbalikkan kedudukan slot utk kedua2 ram tersebut.. setakat ni dah ok.. masalah tu dah x jadi dah.. bila off n on balik laptop byk2 kali pun xde masalah dah.. thank semua...

    topik dah boleh ditutup...


  2. Mekasih banyak2.. kawan yang cadangkan putera.com ni.. katanya forum dalam ni byk menampahkan ilmu.. bukan setakat ilmu pengkomputeran, malah macam2.. memang seronok la singgah kat sini.. tiap2 hari singgah.. saya akan cuba cari penyelesaian masalah dahulu dalam mana2 topik dahulu, kalau tak jumpa baru sy tanya.. sebenarnya banyak dah topik2 dalam putera.com ni membantu menyelesaikan masalah saya.. hehe..

    papepun thankz again.. n masalah sy pun dah selesai.. boleh dah ditutup topik ni.. thank you..


  3. ada memang ada.

    Notebook ke desktop?

    desktop... macam mane ye?

    tengok kat BIOS setting, ada tak option boot from usb..

    saya dah tgk dah, ada boot from USB storage.. jadi maknanya boleh la boot melalui storage?

    dan lagi satu, betul ke cara dengan mengcopy semua file daripada bootable disket tu kepada pendrive? die boleh baca ke boot tu melalui usb kalau saya buat macam tu?


  4. Assalamualaikum..

    PC kat rumah saya baru je rosak td... tangan saya ni gatal sgt.. saya ubah ape ntah kat file boot.ini... pastu bile nk reboot, xleh masuk windows.. die cakap file hal.dll. missing or corrupt.. saya dah baca topik berkaitan tadi, dah saya dapat sedikit idea mcm mana nk elokkan pc umah saya ni.. tetapi, pc umah saya ni cd driver ngn floppy disk driver dua2 rosak.. cuma usb je yang boleh pakai..

    saya ada bootable disket untuk windows.. kalau saya copy semua file dr disket tu kepada pendrive... kemudian saya boot melalui pendrive.. boleh x?


  5. saya pakai laptop compaq presario V3000.. saya juga tak pasti macam mana problem ini boleh terjadi..

    Ni spec laptop sy-

    processor- AMD Turion 64 X2 1600MHz

    Memory- 1gb

    Video card- NVIDIA GeForce Go 6150

    Windows- XP profesional SP2

    masalah saya ni kadang-kadang sahaja berlaku.. tetapi selalu nya berlaku selepas saya turn off laptop, kemudian cuba on balik, die jadi mcm tu.. monitor gelap sahaja.. tgk kipas bpusing.. setakat ni cara yang saya buat nk bagi elok, saya off laptop, tunggu dalam beberapa jam, kemudia on balik.. baru monitor die kuar gambar.. ada apa lagi informasi yang sedara nk bagi membantu mengesan masalah ini?

    saya pernah bcadang nak hantar kedai masa tgh berduit, tapi bila nk hantar je kedai, boleh pulak monitor die menyala.. puas turn off pastu on balik beberapa kali, tapi masalah ni xdatang.. bila tgh tak berduit nk hantar kedai, mula la die jadi mcm tu. Ke memang perkara ni normal bagi sesetengah jenama laptop?


  6. Assalamualaikum warga putera,

    Sebelum memulakan topik, saya ingin meminta maaf sekiranya topik saya ini berada pada ruangan yang salah.. tetapi saya syak masalah saya ini berpunca daripada windows..

    saya mengalami kesukaran untuk turn on laptop.. saya dah cari topik yang mempunyai masalah yang sama dgn saya.. tetapi saya xberapa paham topik tersebut.. bila saya on laptop saya, monitor saya gelap.. kadang2 saya perlu off balik, kemudian tunggu berjam2, kemudian on balik, baru monitor laptop saya menyala... saya cuba carik topik tentang boot.. adakah masalah boot.. tapi saya x yakin ini disebabkan masalah boot.. bila monitor saya berjaya menyala bila saya on, tidak ada sebarang masalah dalam boot windows.. cuma nk bg monitor ni menyala kene on off on off on off on off tadaaaa.. menyala la die.. cam ne nk buat ni.. saya harap ada sapa2 yang tahu kenape jadi cam ni..

    maaf saya orang baru..

×
×
  • Create New...