Jump to content
Sign in to follow this  
fxopen_malaysia

Analisa FXOpen

Recommended Posts

Suram buat dagangan komoditi emas pada pembukaan pasaran awal minggu ini selepas menyaksikan harga membuat penurunan sejak sesi Asia semalam sehingga ke penghujung sesi New York.

Sememangnya pergerakan emas masih terus dipengaruhi oleh perubahan nilai US dolar dalam pasaran sejak minggu lalu yang menjadi tumpuan pelabur.

Walaupun dagangan US dolar dinilai agak bercampur dengan pengukuhan yang sedikit terhad, namun emas tetap menerima tekanan untuk susut ke paras rendah.

Pada carta harga XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar, harga dilihat telah memulakan dagangan sekitar paras 1880.000 dan mempamerkan penurunan sepanjang hari sehingga kembali menuju zon support pada 1850.00.

Pelabur akur untuk kejatuhan lebih rendah nilai emas selepas isyarat bearish harga yang bergerak di bawah paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam di carta XAU/USD semalam.

Namun bersambung pada dagangan sesi Asia pagi ini (Selasa), harga emas dilihat kembali menunjukkan kenaikan semula setelah penurunan ke zon support 1850.00 tersebut ke paras sekitar 1865.00.

Kekal berlegar di bawah halangan MA50, kenaikan harga emas dilihat akan menguji rintangan pada paras 1870.00 yang telah membentuk minor zon SBR (support become resistance).

Sekiranya kenaikan berjaya dilakukan semula melepasi zon 1870.00 tersebut, tumpuan akan terarah pula kepada zon 1900.00 yang dijangka akan diuji harga.

Namun menjadi kebimbangan buat pelabur sekiranya harga emas terus alami kejatuhan lebih rendah di bawah zon 1850.00.

Harga boleh mencecah sehingga ke zon tumpuan lebih rendah pada 1830.00 sekiranya penurunan harga emas gagal dibendung lagi minggu ini.

Data inflasi Amerika Syarikat (AS) pada Rabu yang akan memberi kesan terhadap US dolar turut dijangka mempengaruhi pergerakan emas semasa.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd4.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dolar Kanada pada dagangan minggu ini berlegar di paras terendah 2 tahun berbanding US dolar dipengaruhi oleh sentimen pasaran minyak mentah.

Harga minyak susut 1% pada Khamis ekoran kebimbangan terhadap kemelesetan ekonomi global yang boleh mendorong kepada kemerosotan permintaan bekalan.

Selain itu, turut menambah tekanan adalah ketegangan geopolitik di Eropah dan juga kebimbangan langkah sekatan pergerakan di China yang merupakan antara pengguna terbesar minyak di dunia.

Pada carta harga pasangan mata wang USD/CAD, harga dilihat telah membuat kenaikan pada minggu ini dan berlegar di zon ketinggian 1.3000, iaitu zon tertinggi harga sejak penghujung 2020.

Sementara dolar Kanada dibayangi oleh pasaran minyak yang merosot, US dolar masih mengekalkan pengukuhannya walaupun momentum sedikit terjejas berbanding minggu lalu.

Terdapat penurunan harga yang berlaku pada dagangan Rabu semalam, susulan reaksi yang bercampur pelabur selepas data inflasi Amerika Syarikat (AS) diterbitkan.

Namun, pengukuhan semula US dolar yang beranjak ke penghujung sesi New York telah mendorong kenaikan semula harga dari zon RBS (resistance become support) 1.29000 ke zon 1.3000.

Harga yang mengekalkan pergerakan di atas paras sokongan Moving Average 50 (MA50) akan memberi isyarat untuk pergerakan bullish pada carta USD/CAD.

Kenaikan perlahan harga dilihat pada sesi Asia pagi ini bersambung ke pembukaan sesi Eropah dengan harga kembali bergerak semula di atas paras 1.3000 dan melepasi paras MA50.

Kenaikan lebih tinggi boleh dijangkakan untuk meneruskan trend bullish sebelum ini berkemungkinan ke paras ketinggian terbaru sekitar 1.31000.

Namun jika harga menjunam semula, zon RBS 1.2900 sekali lagi akan menjadi tumpuan yang bakal diuji dan jika zon tersebut gagal membendung penurunan, pelabur akan bersiap sedia untuk perubahan trend harga.

Penurunan lanjut harga bakal menuju ke zon sokongan pda minggu-minggu sebelum ini sekitar 1.27300.

Lihat gambar carta harga pasangan USD/CAD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd7.png

Jika anda perasan, harga pada carta pasangan mata wang safe-haven USD/JPY semalam telah membuat kenaikan mencapai paras ketinggian terbaru lagi sejak 2002 apabila mengatasi ketinggian dicapai pada penghujung April lalu.

Sekiranya diteliti pergerakan harga sejak minggu lalu, harga telah berjaya membuat lonjakan semula di penghujung minggu selepas penurunan harga menguji zon RBS (resistance become support) pada 129.00.

Pergerakan harga dilihat kekal dipacu oleh US dolar yang lebih mendominasi dengan tumpuan pelabur sejak minggu lalu yang terarah kepada mesyuarat FOMC dan laporan data pekerjaan NFP Amerika Syarikat (AS).

Selepas bergerak semula di atas paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam, pelabur menilai harga akan meneruskan trend bullish bersambung pada minggu ini.

Sesi Asia pada pembukaan dagangan awal minggu ini semalam menyaksikan harga membuat kenaikan bersambung ke awal sesi Eropah mengatasi ketinggian yang dicapai pada 2 minggu lalu, mencatatkan paras tertinggi terbaru sejak 2002 di sekitar 131.300.

Namun, harga kemudiannya memaparkan terjunan semula sehingga ke penghujung dagangan sesi New York ke paras sekitar 130.200.

Penurunan harga yang bergerak di bawah paras MA50 semula turut memberikan isyarat untuk perubahan trend bearish selepas harga merekodkan paras ketinggian terbaru.

Penurunan harga jika diteruskan dilihat akan kembali menguji sekali lagi zon RBS 129.00 seperti situasi pergerakan harga minggu lalu.

Dan jika penurunan lebih rendah berlaku, harga berkemungkinan akan susut menuju paras 128.00 atau zon sokongan harga sekitar 127.00.

Namun jika US dolar terus tunjuk belang minggu ini dan melonjakkan harga lebih tinggi, harga akan terus mencatatkan paras tertinggi terbaru 20 tahun.

Sasaran kenaikan harga seterusnya berkemungkinan menguji paras 132.00 untuk meneruskan pergerakan dalam trend bullish.

Lihat gambar carta harga pasangan USD/JPY di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.


gd5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Corak kenaikan harga emas sudah dipaparkan pada dagangan awal minggu ini, namun adakah akan menjadi petunjuk untuk lonjakan lebih tinggi nilai logam kuning itu, atau sekadar hanya pembetulan harga yang berlaku?

Pada carta harga XAU/USD yang mengukur nilai emas bebanding US dolar pada minggu lalu dilihat telah pamerkan penurunan sepanjang minggu dan setakat Jumaat lalu, harga telah mencecah ke paras 1800.00.

US dolar kekal mendominasi pasaran pada minggu lalu yang turut memberi tekanan terhadap dagangan emas selain mata wang utama lain dalam pasaran.

Namun pada permulaan dagangan awal minggu ini semalam, harga yang berlegar di zon 1800.00 kemudiannya dilihat telah membuat kenaikan semula mengatasi zon pembukaan harga sekitar 1810.00.

Di sesi New York, harga telah meningkat melepasi paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam memberi petunjuk awal untuk perubahan trend bullish.

Kenaikan harga harga diteruskan sehingga bersambung pada hari ini (Selasa), namun sehingga setakat awal sesi Eropah harga berlegar di zon rintangan 1830.00.

Jika melepasi zon tersebut, kenaikan lebih tinggi emas dijangka akan menguji zon tumpuan berikutnya sekitar 1850.00 sebelum menuju pula ke sekitar 1870.00.

Namun, waspada sekiranya US dolar kembali mendapat rentah pengukuhannya semula dan kembali memberi tekanan terhadap emas.

Penurunan harga jika berlaku semula dilihat akan kembali menguji zon sokongan sekitar 1800.00.

Menyambung trend bearish seperti dagangan minggu-minggu sebelum ini, harga emas disasarkan untuk mencecah sehingga ke sekitar 1760.00 untuk rekod terendah terbaru harga emas bagi tahun 2022.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harga emas menunjukkan kenaikan pada dagangan hari ini (Jumaat) selepas penurunan harga dilihat berlaku sejak Rabu lalu.

Meneliti pergerakan harga di carta XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar menyaksikan kenaikan harga pada mulanya berlaku di awal minggu.

Namun, harga terhalang pada zon rintangan 1870.00 dan pelabur menilai isyarat awal untuk perubahan trend menurun harga pada Rabu.

Selepas berlegar di zon 1850.00 sehingga Khamis semalam, harga emas mula paparkan kenaikan pada Jumaat membuatka pelabur sedikit lega.

Ini adalah disebabkan harga telah membuat kenaikan melepasi halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam di carta XAU/USD, menjadi petunjuk awal untuk harga menyambung trend bullish semula.

Kenaikan harga, walaupun pada momentum perlahan, diteruskan bersambung ke sesi Eropah petang ini dan berkemungkinan akan berterusan sehingga ke sesi New York.

Namun, pelabur tetap akan berwaspada untuk penutup dagangan minggu ini dengan ketidaktentuan yang boleh berlaku seperti perubahan arah harga yang disebabkan oleh aktiviti pengambilan untung (profit-taking) dalam pasaran.

Sekiranya kenaikan harga berjaya dikekalkan, rintangan pada zon 1870.00 akan diuji sekali lagi oleh harga selepas gagal menembusinya di awal minggu.

Harga yang melepasi ke paras lebih tinggi dilihat akan mensasarkan semula ke paras ketinggian 1900.00, antara paras tumpuan harga pada dagangan sebelum ini.

Sebaliknya jika berlaku penurunan harga semula di bawah zon 1850.00, paras sokongan untuk minggu ini sekitar 1843.00 bakal dilepasi untuk catatkan paras mingguan lebih rendah terbaru.

Sasaran zon yang bakal diuji pada penurunan yang diteruskan adalah pada 1830.00 sebelum penurunan selanjutnya boleh mencecah sehingga ke zon 1810.00 atau zon support tumpuan 1800.00 semula.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd3.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emas beri sinar harapan semula kepada para pelabur selepas memaparkan lonjakan pada dagangan sesi New York semalam.

Sentimen pasaran yang berisiko susulan kebimbangan terhadap inflasi global dilihat menjadi faktor meningkatkan tarikan terhadap aset emas semula.

Namun US dolar yang turut mengukuh sebagai mata wang safe-haven mengehadkan lonjakan emas yang dijangka boleh meningkat lebih agresif.

Pada carta harga XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar telah memperlihatkan penurunan harga sebelum ini mencecah ke paras 1830.00 seperti yang dijangkakan penganalisis.

Setelah menguji zon RBS (resistance become support) tersebut, harga berjaya melonjak semula sehingga mencapai paras ketinggian sekitar 1850.00 semula di sesi New York.

Memberi isyarat untuk perubahan trend bullish, kenaikan harga telah melepasi paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam di carta XAU/USD.

Dagangan yang bersambung pada hari ini (Khamis), kenaikan harga emas masih diteruskan pada sesi Eropah walaupun pergerakan harga pada mulanya perlahan di sesi Asia.

Zon 1850.00 yang menjadi rintangan penting diuji harga dan berkemungkinan pelabur akan menyaksikan kenaikan lebih tinggi bakal diteruskan harga.

Sasaran untuk kenaikan lebih tinggi adalah menuju zon ketinggian 1870.00 pula yang menjadi rintangan buat harga pada dagangan minggu lalu.

Sebaliknya jika harga emas kembali menyusut semula menuju ke penghujung minggu, harga bakal menguji semula zon RBS 1830.00.

Berjaya melepasi zon tersebut akan memberi petunjuk bearish buat harga untuk meneruskan penyusutan lebih rendah.

Zon tumpuan harga pada penurunan yang dilanjutkan adalah sekitar 1810.00 sebelum seterusnya tumpuan pada zon 1800.00.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd4.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

US dolar dilihat berjaya memaparkan prestasi yang baik pada pembukaan pasaran di awal minggu ini, namun momentum agak perlahan berkemungkinan kesan daripada laporan data pekerjaan NFP Amerika Syarikat (AS) yang diterbitkan dengan bacaan yang bercampur.

Pertambah pekerjaan di AS untuk bulan Mei berjaya mengatasi jangkaan penurunan, namun lebih rendah berbanding angka yang dicatatkan pada April lalu.

Kadar pengangguran serta purata pendapatan pula kekal di paras sebelumnya berbanding jangkaan untuk catatan angka yang lebih baik untuk bulan Mei.

Meneliti pergerakan harga pada carta pasangan mata wang EUR/USD di awal minggu ini, walaupun terdapat penurunan yang berlaku, namun harga dilihat masih bergerak pada zon yang mendatar.

US dolar masih memberi tekanan walaupun momentum yang masih perlahan, sementara pelabur berwaspada terhadap mata wang Euro menjelang keputusan mesyuarat polisi bank pusat Eropah pada minggu ini.

Setelah beberapa petunjuk yang disampaikan sebelum ini, pasaran menantikan sama ada European Central Bank (ECB) benar-benar akan memulakan langkah kenaikan kadar faedahnya buat pertama kali dalam tempoh lebih 1 dekad.

Jika benar berlaku, berkemungkinan Euro akan paparkan corak pengukuhan nilainya dan mendorong kenaikan harga pada carta EUR/USD.

Harga yang bergerak di atas zon 1.07000 dijangka akan menguji rintangan pada zon 1.08000 yang gagal dilepasi pada minggu lalu.

Kenaikan yang lebih tinggi diteruskan bakal mencatatkan paras tertinggi terbaru 7 minggu dengan sasaran seterusnya adalah pada zon 1.09000.

Namun jika US dolar yang lebih mendominasi pada minggu ini, harga boleh ditekan lebih rendah untuk mengatasi paras sokongan minggu lalu pada sekitar 1.06400.

Penurunan lanjut harga bakal menguji pula zon RBS (resistance become support) 1.06000 untuk pelabur menilai reaksi harga pada zon tersebut sebelum menentukan arah pergerakan harga selanjutnya.

Lihat gambar carta harga pasangan EUR/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Penurunan pada hasil perbendaharaan 10 tahun Amerika Syarikat (AS) yang mendorong penyusutan nilai US dolar telah membuka ruang untuk dagangan emas kembali mencatatkan peningkatan semula semalam.

Jika diteliti pergerakan harga pada carta XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar, harga telah menunjukkan pergerakan positif pada sesi Eropah semalam hingga ke penghujung sesi New York dengan corak kenaikan yang dipamerkan.

Pelabur emas menarik nafas lega apabila emas bertahan daripada meneruskan kejatuhan setelah didorong oleh hasil bon AS yang telah membuat penurunan selepas memuncak pada awal minggu ini kepada 3.00% kemudiannya susut semula di bawah paras tersebut.

Pelabur semakin berjaga-jaga terhadap data inflasi AS yang bakal diterbitkan pada Jumaat ini dan pertumbuhan global yang perlahan di tengah-tengah pengetatan agresif daripada bank pusat utama.

Selain daripada itu, laporan bank dunia yang telah menurunkan unjuran KDNK global tahun ini kepada 2.9% daripada 4.1% boleh menyebabkan beberapa negara terjerumus ke dalam krisis hutang seperti yang dilihat pada 1980-an.

Faktor-faktor ini dipantau pelabur yang dilihat boleh mempengaruhi perubahan nilai emas semasa dalam pasaran.

Emas telah mencatatkan enaikan harian sekitar 180 pips semalam membuatkan logam kuning itu menguji semula zon halangan 1850.00.

Sekiranya corak kenaikan tersebut masih berjaya dikekalkan, harga dilihat bakal menguji zon resistance pada 1870.00 yang menjadi rintangan penting diuji pada 2 minggu berturut-turut sebelum ini.

Kenaikan lebih tinggi melepasi zon tersebut akan mencatatkan harga tertinggi terbaru emas untuk tempoh 5 minggu dengan sasaran seterusnya untuk menuju zon 1900.00.

Sebaliknya jika harga emas membuat penurunan, trend bearish harga berkemungkinan akan diteruskan dan zon RBS (resistance become support) 1830.00 akan kembali diuji.

Berjaya melepasi zon tersebut akan mendorong harga emas untuk harga catatkan paras terendah terbaru 3 minggu.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pengukuhan US dolar dilihat berterusan menambah tekanan buat dagangan emas pada dagangan Selasa semalam, namun harga emas mula menunjukkan peningkatan semula pada dagangan hari ini (Rabu).

Meneliti pergerakan harga pada carta XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar semalam, harga pada mulanya paparkan kenaikan ke paras 1830.00 telah kembali susut semula menyambung penurunan pada sesi Eropah bersambung sehingga sesi New York.

Didorong oleh pengukuhan US dolar pada sesi New York, data indeks harga pengeluar (PPI) Amerika Syarikat (AS) yang diterbitkan untuk bulan Mei masih menunjukkan risiko inflasi dengan bacaan mencapai jangkaan 0.8% mengatasi bacaan bulan sebelumnya 0.5%.

Emas yang terus gagal mengintai peluang untuk meningkat terus terperosok lebih rendah sehingga mencecah ke paras sekitar 1805.00 sehingga dagangan penghujung sesi New York berikutan peningkatan hasil bon AS dan pengukuhan US dolar menjelang mesyuarat FOMC.

Diramalkan US dolar akan terus meningkat menjelang mesyuarat FOMC pada awal pagi Khamis, di mana Federal Reserve (Fed) berkemungkinan bakal melaksanakan kenaikan kadar faedah sehingga 75 mata asas.

Harga pada carta XAU/USD di sesi Asia pagi ini telah menunjukkan kenaikan semula namun masih berlegar di bawah paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam untuk isyarat pergerakan harga masih dalam trend bearish buat emas.

Kenaikan harga dilihat akan berdepan rintangan pada zon RBS (resistance become support) 1830.00 yang turut diuji pada Selasa semalam. Kenaikan melepasi paras tersebut akan memberi isyarat awal untuk perubahan trend semula.

Kenaikan lebih tinggi yang diteruskan seterusnya akan mensasarkan semula pada zon-zon tumpuan sebelum ini seperti pada 1850.00 atau lebih tinggi menuju semula zon rintangan 1870.00.

Sebaliknya, jika penurunan harga emas masih lagi berlaku hari ini, penurunan harga berkemungkinan bakal mencecah zon support pada 1800.00 untuk mencatatkan paras terendah terbaru 4 minggu.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

US dolar dilihat kekal bergerak lemah di awal sesi Asia pagi ini, ekoran reaksi pasaran terhadap mesyuarat FOMC pada minggu lalu. Namun dilihat pada Jumaat lalu US dolar mula menunjukkan sedikit kenaikan nilainya ekoran jangkaan berlaku aktiviti profit taking oleh para pelabur di penghujung minggu.

Antara faktor lain dilihat yang boleh mempengaruhi pergerakan US dolar pada minggu ini adalah laporan perkembangan tarif terhadap barangan China yang sedang dipertimbangkan untuk dihapuskan oleh Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden.

Sematara US dolar susut minggu lalu, kebanyakan mata wang utama termasuk Pound dilihat berjaya mengambil peluang untuk membuat kenaikan untuk memberi isyarat perubahan arah pergerakan pada carta harga untuk minggu ini pula.

Kenaikan kadar faedah yang dilakukan oleh Bank of England (BOE) pada mesyuarat polisi minggu lalu telah membuatkan mata wang Pound melonjak ketara pada dagangan Khamis yang lalu, namun momentum lonjakan tersebut gagal dikekalkan di penghujung minggu.

Bersambung pada dagangan minggu ini pula, pelabur akan menunggu data inflasi UK yang bakal diterbitkan pada Rabu, dan sekiranya bacaan inflasi tersebut mencapai jangkaan dilihat bakal membolehkan mata wang Pound untuk terus menguat.

Meneliti pergerakan harga pada carta pasangan matawang GBP/USD, harga dilihat telah membuat penurunan semula pada penghujung sesi dagangan minggu lepas pada Jumaat selepas lonjakan ketara pada Khamis mencapai paras ketinggian pada 1.24000. Namun, penurunan harga dilihat berlaku semula menguji zon RBS (resistance become support) 1.22000.

Sesi Asia pada pembukaan pasaran awal minggu ini menyaksikan harga berjaya untuk kekal berada di atas zon 1.22000 namun masih belum melepasi halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam untuk memberikan isyarat lebih positif untuk pergerakan bullish.

Sekiranya kenaikan berjaya diteruskan, harga dilihat bakal menguji rintangan awal pada 1.2300 sebelum kembali paras 1.24000 yang dicapai pada minggu lalu.

Untuk kenaikan lebih tinggi yang diteruskan, melepasi paras tersebut akan mensasarkan harga selanjutnya menuju ke zon tumpuan sebelum ini pada sekitar 1.25000 atau pada 1.26000.

Sebaliknya, jika harga tidak berjaya meneruskan kenaikan pada awal minggu ini, harga berkemungkinan akan bergerak susut di bawah zon RBS 1.22000 sebelum menyambung penurunan lebih rendah ke sekitar zon 1.21000.

Untuk penurunan lebih rendah pula, sasaran seterusnya adalah untuk harga menguji zon support 1.20000 selepas harga yang membuat penurunan minggu lalu dilihat telah mencecah ke paras 1.19400 bagi rekod terendah harga 2 tahun.

Lihat gambar carta pasangan GBP/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd3.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jika Berjaya Melonjak Lagi, USD/JPY Bakal Pecahkan Rekod Tertinggi 20 Tahun

Pergerakan harga bagi carta pasangan mata wang safe-haven USD/JPY bergerak mendatar sepanjang hari semalam memulakan dagangan awal minggu ini.

Harga dilihat ‘berehat’ di zon 135.00 selepas lonjakan berlaku di penghujung minggu lalu kembali menguji semula zon rintangan tersebut.

Pada mulanya harga membuat penurunan dahulu susulan reaksi keputusan mesyuarat FOMC yang menyaksikan US dolar melemah dan mendorong harga menjunam di bawah zon 132.00.

Namun harga melonjak semula dari zon tersebut pada Jumaat dengan keputusan mesyuarat bank pusat Jepun (BOJ) yang mengekalkan kadar faedah dan isyarat dasar monetari yang longgar membuatkan mata wang Yen terus melemah.

Harga yang meningkat semula ke zon 135.00 tersebut dilihat turut melepasi halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam untuk kembali memberi petunjuk bagi pergerakan bullish.

Bersambung sehingga ke sesi Asia pagi ini (Selasa), harga masih kekal bergerak perlahan dan mendatar pada zon 135.00 menantikan isyarat bagi arah pergerakan harga selanjutnya.

Zon 135.00 ini merupakan ketinggian yang dicapai minggu lalu, dengan rekod tertinggi harga sejak tahun 2002!

Rekod tersebut bakal dipecahkan lagi minggu ini sekiranya harga berjaya meneruskan kenaikan lebih tinggi dengan sasaran seterusnya untuk mencapai sekitar 137.00 pula.

Sebaliknya jika harga tetap gagal untuk melepasi zon rintangan 135.00 seperti situasi minggu lalu, berkemungkinan pelabur akan menyaksikan berlaku penurunan harga semula minggu ini dari zon tersebut.

Penurunan harga bakal kembali menuju zon sokongan pada 132.00 semula, iaitu zon yang dicecah pada reaksi harga ketika mesyuarat FOMC.

Untuk penurunan lebih rendah meneruskan pergerakan bearish harga, zon tumpuan terdahulu seperti pada 129.300 dan 128.000 akan kembali menjadi sasaran harga.

Lihat gambar carta harga pasangan USD/JPY di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd4.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pasti ada percaturan strategi dagangan pelabur untuk carta harga pasangan mata wang AUD/USD yang tidak menjadi disebabkan beberapa faktor yang mempengaruhi dagangan di penghujung minggu ini.

Setelah pergerakan mendatar harga di paparkan pada Khamis semalam, harga menunjukkan penurunan ketara pada hari ini (Jumaat) bagi memulakan dagangan awal Julai dengan suram.

Jangkaan penganalisis meleset yang menjangkakan dolar Australia untuk melonjak selepas petunjuk terbaru dari bank pusat Australia (RBA) untuk meningkatkan kadar faedah sebanyak 50 mata asas, kenaikan terbesar untuk 2 mesyuarat berturut-turut yang bakal dilaksanakan sejak 1990.

Harga yang dijangkakan untuk meningkat pada carta AUD/USD sebaliknya pamerkan penurunan yang ketara dengan pengukuhan semula US dolar.

Situasi ini masih menunjukkan sentimen pasaran yang kekal berisiko, memberi kelebihan pada dagangan safe-haven seperti US dolar sementara mata wang berpulangan tinggi seperti dolar Australia mengalami penyusutan.

Memantau pergerakan harga semalam, paras 0.69000 diuji yang menjadi rintangan untuk harga meneruskan kenaikan lebih tinggi selepas melepasi paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam.

Bergelut untuk melepasi paras 0.69000 kemudiannya menyaksikan harga membuat terjunan semula pada hari ini, malah telah mengatasi paras terendah harga pada pertengahan Jun lalu.

Setakat awal sesi Eropah, harga telah mencecah paras sekitar 0.68200 sekaligus merekodkan paras terendah terbaru 2 tahun untuk carta AUD/USD.

Jika penurunan masih berjaya diteruskan, harga bakal menuju ke paras sasaran terendah terbaru pula berkemungkinan sekitar 0.67000.

Namun, sekiranya berlaku kenaikan semula harga, rintangan pada 0.69000 akan kembali menjadi tumpuan untuk diuji.

Melepasi paras tersebut akan memberi jangkaan untuk pergerakan bullish semula harga seterusnya boleh meningkat ke zon 0.7000 kembali.

Pelabur akan berwaspada untuk pergerakan dolar Australia menantikan keputusan mesyuarat polisi RBA pada minggu hadapan.

Lihat gambar carta harga pasangan AUD/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...