Jump to content
Sign in to follow this  
fxopen_malaysia

Analisa FXOpen

Recommended Posts

Pound Sterling bergerak lebih suram sejak awal minggu ini, berbeza berbanding prestasi cemerlang dipamerkan pada minggu lalu.

Pelabur walau bagaimanapun masih melihat pengukuhan Pound bakal berlaku semula selepas Bank of England (BOE) sudah memulakan langkah pengetatan polisinya dengan menaikkan kadar faedah pada mesyuarat minggu lalu.

Bergerak lemah pada pembukaan dagangan awal minggu, Pound dilihat cuba untuk meningkat lebih tinggi berbanding US dolar yang kini lebih suram menantikan terbitan data inflasi Amerika Syarikat (AS) pada Khamis.

Pada carta harga pasangan mata wang GBP/USD, harga dilihat telah susut ke paras 1.35000 pada Isnin lalu selepas penurunan harga dari zon ketinggian 1.36200 yang dicapai susulan keputusan mesyuarat BOE.

Selepas corak penurunan dipamerkan di awal minggu, harga mula menunjukkan kenaikan semalam namun tidak berjaya melepasi paras 1.35600.

Kenaikan awal harga yang melepasi paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam kembali memberi isyarat untuk peningkatan harga semula.

Paras 1.35700 dilihat menjadi rintangan buat harga sebelum harga meneruskan kenaikan menguji zon ketinggian dicapai minggu lalu.

Zon support become resistance (SBR) pada ketinggian 1.36500 menjadi sasaran harga untuk kenaikan lebih tinggi untuk catatkan paras ketinggian terbaru 3 minggu.

Pelabur Pound akan menantikan ucapan Gabenor BOE, Andrew Bailey pada Khamis serta data pertumbuhan ekonomi UK pada Jumaat.

Lihat gambar carta harga pasangan GBP/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiada perubahan yang ketara dalam pasaran kewangan sejak awal minggu dengan pergerakan harga pada carta-carta utama kekal perlahan dan mendatar.

US dolar masih buntu untuk meneruskan pengukuhan yang tercetus pada penghujung dagangan minggu lalu ketika laporan pekerjaan NFP Amerika Syarikat (AS) diterbitkan.

Pergerakan suram US dolar dilihat didorong oleh pelabur yang waspada menantikan keputusan laporan inflasi AS pula pada minggu ini.

Mata wang Eropah turut kehilangan momentum pada minggu ini selepas berjaya paparkan prestasi yang meyakinkan pada minggu lalu disokong oleh keputusan mesyuarat oleh bank pusat yang hawkish.

Namun, Euro sedikit tertekan pada minggu ini berikutan kenyataan oleh ahli bank pusat Eropah (ECB) Francois Villeroy yang menyatakan pasaran berkemungkinan terlalu memberikan reaksi yang berlebihan terhadap kenyataan Presiden ECB Christine Lagarde minggu lalu.

Malah, Lagarde sendiri turut menyatakan bahawa tidak perlu untuk tindakan pengetatan dasar secara besar-besaran. Ini kembali meredakan spekulasi untuk jangkaan pengukuhan Euro dalam tempoh terdekat.

Justeru pada carta harga pasangan mata wang EUR/USD mula menampilkan corak penurunan harga semula selepas mencapai paras ketinggian 1.14800 pada minggu lalu.

Penurunan harga telah dilihat kembali ke paras 1.14000 untuk harga menguji zon sokongan tersebut setakat dagangan Selasa semalam.

Harga yang berlegar di atas paras tersebut masih bergerak di bawah paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam memberi isyarat pergerakan harga masih bearish.

Penurunan harga boleh berlaku sekiranya US dolar berjaya mengukuh semula untuk menekan harga menembusi sokongan 1.14000 dan mencatatkan paras terendah terbaru minggu ini.

Zon sekitar 1.12700 dilihat menjadi zon penting yang akan dituju harga pada penurunan yang diteruskan sebelum ke paras sekitar 1.12000 atau lebih rendah pada zon support 1.11300.

Sebaliknya untuk jangkaan pergerakan menaik harga pula, jika harga berjaya melonjak lebih tinggi melepasi 1.14500, zon ketinggian 1.14800 bakal diuji lagi pada minggu ini.

Seterusnya, kenaikan harga akan mensasarkan ke paras 1.15300 untuk mencatatkan paras ketinggian terbaru 13 minggu.

Lihat gambar carta harga pasangan EUR/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masih belum mengalah, emas kekal pamerkan peningkatan nilainya menuju ke dagangan penghujung minggu ini.

Menepati jangkaan penganalisis, carta harga XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar telah memperlihatkan harga meningkat melepasi paras sasaran 1830.00.

Sejak awal minggu, harga kekal bergerak di atas paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam yang memberi isyarat pergerakan trend bullish buat emas.

Pada dagangan Rabu semalam, harga mengekalkan corak kenaikan dan berjaya melepasi paras 1830.00 pada sesi New York.

Meneruskan kenaikan ke paras ketinggian sekitar 1835.00, harga mula mendatar di sekitar tersebut sehingga dagangan bersambung ke sesi Eropah hari ini (Khamis).

Dengan corak positif kenaikan harga yang ditampilkan, pelabur meletakkan harapan untuk melihat harga emas menutup dagangan minggu ini di paras lebih tinggi.

Jangkaan kenaikan harga emas bakal menuju zon rintangan pada 1850.00 yang diuji pada dagangan penghujung Januari lalu sebelum membuat terjunan harga selepasnya.

Namun begitu, pelabur tetap berwaspada untuk sebarang kemungkinan yang boleh berlaku dalam pasaran dengan tumpuan akan terarah pada terbitan data inflasi AS pada sesi New York sebentar lagi.

Jika harga emas kembali menjunam semula di bawah paras sokongan MA50 dan juga paras 1830.00, pelabur bakal bersedia untuk perubahan trend bearish buat emas.

Penurunan awal bakal menguji zon RBS (resistance become support) sekitar 1812.00 sebelum menuju paras penting pada 1800.00.

Penurunan yang masih diteruskan lebih rendah bakal kembali semula ke zon support 1780.00 yang dicecah harga pada penghujung Januari.

Lihat gambar carta XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd3.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Walaupun prestasi dagangan mata wang Pound pada minggu ini dilihat lebih suram berbanding minggu lalu, namun Pound masih berjaya bergerak lebih baik berbanding mata wang Yen.

Sentimen risk-on pasaran dengan pemulihan pada pasaran global mempengaruhi penurunan pada nilai semasa Yen ekoran kehilangan tarikan pelabur terhadap mata wang safe-haven tersebut.

Justeru, disebabkan itu harga pada carta harga pasangan GBP/JPY masih menunjukkan corak kenaikan yang lebih positif berbanding GBP/USD.

Bagi pergerakan mata wang Pound minggu ini, pelabur menantikan ucapan oleh Gabenor bank pusat England (BOE), Andrew Bailey serta data pertumbuhan ekonomi UK untuk dinilai bagi menjangkakan arah Pound pada penutup dagangan penghujung minggu.

Trend bullish harga pada carta GBB/JPY masih berjaya dikekalkan memasuki minggu ketiga selepas harga telah berjaya melonjak dari zon support 153.00 sebelum ini.

Paras ketinggian terbaru 3 minggu dicatatkan pada Rabu semalam mencapai paras sekitar 156.800 selepas kenaikan pada sesi Eropah, namun harga susut semula dari paras ketinggian tersebut sehingga ke penghujung sesi New York.

Peningkatan harga dapat dilihat pada dagangan hari ini (Khamis) di sesi Asia dan bersambung pada sesi Eropah, tetapi pada kadar yang lemah.

Namun untuk menjangkakan pergerakan harga bakal diteruskan pada trend bullish, sasaran harga berkemungkinan menuju sehingga ketinggian sekitar 157.700.

Paras tersebut merupakan zon rintangan harga yang turut diuji pada Januari lalu selama 2 minggu berturut-turut namun gagal harga lepasinya.

Sementara untuk penurunan harga yang berlaku pula, selepas isyarat awal untuk perubahan trend bearish, harga dijangkakan untuk menuju ke zon RBS (resistance become support) pada 155.200.

Penurunan lebih rendah melepasi zon tersebut akan mendorong jangkaan untuk harga kembali semula ke zon support 153.00 sebelum ini.

Lihat gambar carta harga pasangan GBP/JPY di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd4.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harga pada carta pasangan mata wang AUD/USD menjunam sehingga 130 pips!

Situasi penurunan harga ini dijangka akan berterusan bersambung sehingga dagangan minggu hadapan selepas pelabur meramalkan pengukuhan lanjut US dolar susulan data inflasi Amerika Syarikat (AS) diterbitkan kukuh ke paras tertinggi 40 tahun.

Meneliti pergerakan harga pada carta AUD/USD semalam, harga telah memberi reaksi awal pada penerbitan data inflasi AS di mana pengukuhan awal US dolar menekan harga dari paras ketinggian 0.72000 sehingga ke paras 0.71500.

Namun situasi berubah kemudiannya apabila kejutan penyusutan ketara US dolar yang melonjakkan harga tinggi sehingga mencapai paras ketinggian sekitar 0.72500 dalam masa beberapa jam selepas itu.

Belum lagi reda dengan pergerakan mengejut harga tersebut, harga sekali lagi berpatah arah untuk menjunam semula di pengujung sesi New York dan penurunan kekal bersambung sehingga sesi Asia dan Eropah pada Jumaat.

Setakat jam 3 petang waktu tempatan, harga telah susut menuju zon tumpuan pada 0.71000 dengan momentum pengukuhan yang berpihak kepada US dolar.

Pelabur bakal menjangkakan US dolar bakal mendominasi semula dalam pasaran dengan lonjakan kadar inflasi yang memberi gambaran lebih jelas untuk Federal Reserve (Fed) meneruskan langkah pengetatan polisi.

Penurunan harga bakal dijangkakan melepasi paras 0.71000 untuk menuju sehingga paras 0.70000 atau paras sokongan 0.69700.

Sekiranya harga membuat kenaikan pula, zon sekitar 0.71800 dilihat akan menjadi rintangan buat harga.

Kenaikan harga juga perlu melepasi paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam yang turut berada di zon tersebut untuk memberi isyarat perubahan trend bullish jika berjaya melepasinya.

Kenaikan lebih tinggi akan kembali menguji puncak harga dicapai semalam sebelum meneruskan kenaikan ke paras tumpuan sekitar 0.72800 hingga 0.73000.

Lihat gambar carta harga pasangan AUD/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagangan emas buat kejutan lagi! Tapi kejutan yang menggembirakan pelabur emas.

Menutup dagangan minggu lalu dengan cemerlang, nilai emas ketara melonjak dengan $40 kenaikan harian dicatatkan pada Jumaat ke paras sekitar $1,865 per auns.

Krisis ketenteraan antara Rusia dan Ukraine semakin memuncak pada penghujung minggu lalu dengan beberapa laporan media menyatakan Rusia berkemungkinan akan menyerang Ukraine seawal minggu ini.

Amerika Syarikat (AS) juga turut ikut campur dalam situasi ini di mana White House menyatakan akan bertindak terhadap sebarang tindakan agresif Rusia ke atas Ukraine.

Penasihat Keselamatan Presiden Joe Biden, Jake Sullivan memberitahu kepada CNN bahawa serangan bakal berlaku sebelum 20 Februari.

Kebimbangan pelabur telah mendorong perubahan aliran pelaburan ke arah aset selamat yang menyaksikan lonjakan harga emas dalam pasaran pada penutup dagangan minggu lalu.

Pada carta harga XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar, kenaikan harga emas pada Jumaat di sesi New York telah melenyapkan jangkaan awal untuk perubahan trend bearish.

Harga menyambung semula kenaikan dan melepasi paras ketinggian dicapai pada Khamis sekitar 1841.00 sebelum melepasi zon rintangan 1852.00.

Kenaikan tertinggi harga dicapai sekitar 1865.00 di penghujung sesi terakhir minggu lalu sebelum harga mula susut pada pembukaan awal dagangan minggu ini.

Zon 1852.00 kini menjadi zon sokongan buat harga yang dijangka akan menyambung semula kenaikan lebih tinggi dengan kebimbangan pelabur dalam sentimen pasaran risk-off akan terus memberi manfaat kepada emas.

Kenaikan harga dijangka akan menguji paras ketinggian 1870.00 yang sebelum ini menjadi zon tumpuan harga pada dagangan November 2021 lalu.

Sebaliknya jika harga emas kembali menjunam, melepasi paras 1830.00 akan mula memberi isyarat untuk perubahan trend bearish semula.

Seterusnya zon-zon harga yang dilihat akan menjadi tumpuan pada penurunan yang diteruskan adalah sekitar 1822.00 dan 1855.00 sebelum menuju sehingga 1800.00.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.


gd6.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krisis Rusia-Ukraine yang semakin tegang menjadi tumpuan dunia bersambung pada minggu ini dengan pasaran kewangan turut menerima impak yang ketara.

Jelas mendapat kelebihan dalam situasi pasaran yang berisiko seperti ini adalah aset-aset selamat dan mata wang safe-haven yang mula mencatatkan peningkatan nilainya ekoran menjadi tarikan kepada para pelabur yang dalam kebimbangan.

US dolar antara yang dilihat akan mendominasi pada minggu ini sebagai mata wang safe-haven selain disokong oleh terbitan data inflasi Amerika Syarikat (AS) minggu lalu yang meningkat ke paras tertinggi 40 tahun.

Namun pada penutup dagangan minggu lalu, walaupun US dolar dilihat berjaya memberi tekanan terhadap beberapa mata wang utama, sebaliknya yang berlaku terhadap Yen Jepun.

Yen berjaya mendominasi ke atas raja mata wang tersebut dengan pergerakan harga pada carta pasangan mata wang USD/JPY menjunam lebih ketara selepas kenaikan yang dicapai sebelumnya.

Pada Khamis lalu, harga telah berjaya meneruskan kenaikan sehingga ke paras 116.300 mencatatkan paras tertinggi 5 minggu sambil menguji zon rintangan yang telah dicapai pada awal Januari lalu.

Tetapi pada Jumaat, harga telah membuat penurunan semula hampir mencecah paras sekitar 115.00 sebelum menutup dagangan pada sesi terakhir minggu lalu sekitar 115.500.

Penurunan harga tersebut juga telah memberi isyarat untuk perubahan trend bearish dengan harga kembali bergerak di bawah paras halangan Moving Aveerage 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam pergerakan harga di carta USD/JPY.

Bersambung pada dagangan pembukaan pasaran minggu ini, harga mendatar di bawah paras 115.500 dengan jangkaan penurunan lebih rendah harga bakal ke paras 114.700 dan support 114.300.

Sementara itu untuk pergerakan menaik harga pula, paras rintangan pada 116.300 akan kembali menjadi sasaran jika kenaikan harga berlaku.

Melepasi semula halangan MA50 akan memberi isyarat awal untuk perubahan trend bullish semula.

Lihat gambar carta harga pasangan USD/JPY di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd7.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sentimen pasaran berisiko yang didorong oleh kebimbangan pasaran terhadap krisis geopolitik Rusia-Ukraine terus memberi impak terhadap pergerakan harga di awal minggu.

Mata wang safe-haven termasuk Yen Jepun mendapat manfaat dalam situasi sentimen risk-off seperti ini ekoran pelabur beralih kepada pelaburan selamat.

Jika dinilai pada pergerakan harga carta pasangan mata wang EUR/JPY, corak kenaikan harga pada minggu lalu telah berakhir apabila pengukuhan Yen telah berjaya menekan semula harga lebih rendah pada penutup dagangan penghujung minggu.

Paras ketinggian sehingga zon 133.00 telah dicapai pada Khamis lalu, namun harga telah menjunam semula ke paras sekitar 130.500 sebelum dagangan minggu lalu berakhir.

Bersambung pada dagangan awal minggu ini, penurunan harga masih dilihat dengan harga menyentuh paras 130.100 pada Isnin semalam namun harga pantul dan berlegar semula sekitar 130.500 sehingga bersambung pada dagangan hari ini (Selasa).

Setakat sesi Eropah, harga masih mendatar di bawah paras 130.500 dan pergerakan harga yang kekal di bawah paras halangan Moving Average 50 (MA50) turut memberi isyarat bearish.

Sekiranya sentimen pasaran berisiko terus menyokong pengukuhan Yen, penurunan harga lebih rendah bakal dijangkakan untuk menuju ke zon support 128.400.

Penurunan lebih rendah pula dilihat bakal mencecah paras 127.400 yang sebelum ini menjadi zon tumpuan harga pada dagangan Disember 2021.

Sebaliknya jika harga membuat kenaikan semula, zon SBR (support become resistance) pada 131.600 bakal diuji.

Melepasi paras halangan MA50 pada rangka masa 1 jam pergerakan harga juga akan memberi isyarat awal untuk perubahan trend bullish semula.

Kenaikan lebih tinggi akan mensasarkan sehingga ketinggian 133.500 yang masih lagi gagal dicapai harga minggu lalu.

Bagi mata wang Euro, beberapa data ekonomi serta sentimen ekonomi Jerman tinjauan ZEW yang bakal diterbitkan pada sesi Eropah sebentar lagi dijangka mempengaruhi perubahan nilai Euro.

Lihat gambar carta pasangan EUR/JPY di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd8.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pergerakan harga pada carta pasangan mata wang GBP/USD dilihat lebih mendatar bergerak dalam zon sama untuk beberapa minggu ini.

Pound dilihat masih bertahan terhadap tekanan oleh US dolar yang dijangka bakal mendominasi dalam pasaran ekoran sentimen risk-off dengan tumpuan masih terarah kepada krisis Rusia-Ukraine.

Sesi Eropah pada petang ini bakal memberi perhatian kepada laporan data pekerjaan UK yang bakal dinilai bank pusat sebelum beralih pula kepada terbitan data inflasi UK pada Rabu.

Meneliti pergerakan harga di awal minggu, harga susut sehingga ke paras 1.13500 yang sekali lagi menjadi paras sokongan buat harga.

Menguji zon RBS (resistance become support) tersebut, harga pantul semula dan bergerak mendatar di atas paras 1.13500 sehingga ke penutup sesi New York.

Bersambung pada awal sesi Asia pagi ini, harga menguji paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam pergerakan harga yang bakal memberi isyarat arah selanjutnya.

Sekiranya US dolar berjaya menambahkan tekanan terhadap Pound, pelabur berkemungkinan melihat harga menjunam lebih rendah melepasi zon RBS 1.35000 untuk trend bearish yang lebih jelas.

Penurunan lebih rendah dilihat akan menuju sehingga ke paras 1.34000 atau zon support pada 1.33700 jika situasi semasa pasaran berterusan.

Sebaliknya jika Pound berjaya menyerap tekanan dan mengukuh berbanding US dolar, harga dijangka untuk melepasi rintangan pada 1.35700 sebelum menuju ke paras sekitar 1.36500.

Bakal mencatatkan paras ketinggian terbaru 5 minggu sekiranya paras tersebut juga berjaya diatasi dengan jangkaan kenaikan harga seterusnya untuk menuju zon ketinggian sekitar 1.37400.

Lihat gambar carta harga pasangan GBP/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelabur emas mula berkerut dahi semula menyaksikan nilai logam kuning berharga itu kembali pamer penyusutan semula selepas berjaya capai paras tertinggi 8 bulan.

Sebelum ini, harga emas telah melonjak ekoran tarikan pelabur terhadap aset selamat berikutan kebimbangan terhadap krisis antara Rusia dan Ukraine yang semakin tegang.

Namun, perkembangan terbaru melihatkan ketegangan semakin reda apabila tentera-tentera mula diarahkan untuk berundur dari sempadan.

Justeru, perkembangan positif tersebut kembali menghilangkan tarikan terhadap dagangan emas dan penyusutan nilai mula berlaku.

Pada carta harga XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar semalam, harga telah mula menunjukkan penurunan pada sesi Eropah sehingga bersambung ke sesi New York selepas mencapai paras tertinggi terbaru sekitar 1879.00.

Penurunan harga kembali menguji zon SBR (support become resistance) 1850.00 dan kemudiannya harga mula mendatar di zon tersebut sehingga dagangan bersambung ke sesi Asia pada Rabu.

Walaupun pasaran berwaspada untuk kemungkinan ketegangan antara Rusia dan Ukraine boleh meningkat semula, harga emas sudah memberi isyarat untuk trend bearish di mana harga telah bergerak di bawah paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam.

Jika penurunan lebih rendah berlaku, paras tumpuan sebelum ini sekitar 1822.00 dan 1815.00 dilihat antara yang menjadi sasaran buat harga.

Seterusnya, zon penting 1800.00 pula bakal diuji dan pasti memberikan reaksi menarik oleh emas di kawasan harga tersebut.

Sementara untuk jangkaan kenaikan harga pula, paras ketinggian harga dicapai semalam sekali lagi bakal diuji untuk menyambung trend bullish emas sebelum ini.

Sasaran terbaru adalah untuk menuju paras 1900.00 bagi mencatatkan paras tertinggi terbaru buat emas untuk tempoh dagangan 8 bulan.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sentimen pasaran sudah kembali berisiko semula?

Pasaran saham telah alami penurunan ekoran laporan terbaru yang sedikit mengganggu pasaran berkenaan krisis Rusia dan Ukraine yang dilihat kembali hangat.

Dilaporkan bahawa berlaku serangan mortar dan bom oleh Ukraine di beberapa lokasi LPR (Luhansk People’s Republic) menurut media Rusia, Sputnik.

Mata wang pulangan tinggi dan sensitif terhadap sentimen seperti dolar Australia dan dolar New Zealand kembali alami tekanan semula sementara US dolar kembali pamer pengukuhan.

Pada awal sesi Asia, laporan data pekerjaan Australia yang diterbitkan dilihat menyokong dolar Aussie apabila berlaku pertambahan pekerjaan pada Januari walaupun diramalkan tiada kenaikan.

Namun, sentimen pasaran yang dilihat kembali berisiko telah memberi kesan penyusutan semula dolar Aussie dalam pasaran menuju ke sesi Eropah.

Pada carta harga pasangan mata wang AUD/USD, harga telah pamerkan kenaikan 2 hari berturut-turut selepas penurunan harga di awal minggu.

Kenaikan harga dari paras sokongan 0.71000 telah melepasi rintangan pada 0.71800 dan kenaikan yang diteruskan pada awal sesi Asia pagi ini mencapai paras 0.72100.

Namun harga telah membuat terjunan semula sekitar 60 pips susulan perubahan sentimen pasaran sehingga susut ke paras 0.71500.

Namun paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam yang dicecah kembali menyaksikan harga pantul semula ke sekitar 0.71900 di sesi Eropah.

Sementara pelabur berwaspada menjelang pembukaan sesi New York pula, penurunan harga bakal dijangkakan untuk menguji semula zon sokongan pada 0.71000.

Dan penurunan lebih rendah untuk perubahan trend bearish yang lebih jelas dilihat akan menuju paras 0.7000 dan paras support 0.69700.

Namun jika kenaikan harga diteruskan semula, rintangan pada sekitar 0.72500 akan duji sekali lagi sebelum kenaikan yang diteruskan bakal menuju ke paras jangkaan pada ketinggian 0.72800.

Lihat gambar carta harga pasangan AUD/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perkembangan krisis geopolitik makin tegang, laporan menunjukkan beberapa kawasan di Ukraine telah mula menerima serangan dari Rusia sejak pagi tadi.

Kesan ketara dapat diperhatikan di seluruh pasaran kewangan dunia termasuk mata wang, saham dan komoditi.

Emas antara yang mencuri tumpuan dengan lonjakan ketara nilainya sehingga setakat sesi Eropah petang ini (Khamis) ekoran pelabur yang beralih ke arah pelabur selamat dalam suasana pasaran yang berisiko.

Pada carta harga XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar, telah menyaksikan harga melonjak sehingga hampir menyentuh paras 1950.00 hari ini!

Ini adalah paras tertinggi dicatatkan emas untuk tempoh dagangan 13 bulan.

Sebelum ini harga berlegar di sekitar paras 1900.00 sementara menantikan perkembangan lanjut tentang krisis Rusia dan Ukraine yang bermain tarik tali.

Namun, peperangan tidak boleh dielakkan lagi dan Rusia memutuskan untuk melancarkan operasi ketenteraan berskala mega dan dilihat sedang memasuki daerah-daerah Ukraine dari setiap penjuru selain turut melancarkan serangan udara.

Jika situasi perang berterusan, pelabur optimis tiada halangan untuk harga emas mencatatkan kenaikan ke paras lebih tinggi sehingga bersambung pada sesi-sesi berikutnya.

Kenaikan harga yang berjaya melepasi paras rintangan pada 1950.00 bakal mensasarkan pula kepada paras 2000.00.

Namun, rintangan 1950.00 yang sebelum ini diuji pada dagangan November 2020 dan Januari 2021 lalu perlu ditembusi dahulu untuk kenaikan selanjutnya.

Penurunan harga agak sukar untuk berlaku, namun harga boleh menjunam semula jika situasi kembali berubah.

Penurunan dilihat akan kembali ke paras 1900.00 untuk memberi reaksi bagi isyarat pergerakan selanjutnya harga emas kepada pelabur.

Dan penurunan lebih rendah akan kembali semula ke zon tumpuan sebelum ini seperti di paras 1850.00 dan 1830.00.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd3.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aduh, jatuh balik pula harga emas ni semalam, hari Selasa dah elok pacak tinggi. Apa yang dah jadi ni?

Pelabur emas semestinya sudah bersedia terhadap pergerakan tak menentu bagi logam kuning tersebut ekoran ketidakpastian krisis peperangan Rusia dan Ukraine berterusan membelenggu pasaran minggu ini.

Pada carta harga XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar, dapat diperhatikan harga emas telah melonjak semula mencapai paras ketinggian pada 1950.00.

Namun momentum positif tersebut gagal dikekalkan semalam apabila harga susut semula ke paras sekitar 1915.00.

Sementara memantau perkembangan krisis perang, pelabur juga sedang berwaspada terhadap dagangan US dolar menjelang laporan data pekerjaan NFP Amerika Syarikat (AS) di penghujung minggu.

Pun begitu, pelabur masih optimis untuk emas bergerak dalam trend bullish dengan petunjuk paras Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam di carta XAU/USD masih menyokong harga daripada susut lebih rendah.

Berkemungkinan kenaikan harga emas boleh berlaku lagi menuju sekali lagi paras rintangan 1950.00.

Bagi meneruskan trend bullish, harga bakal menguji semula zon ketinggian yang dicapai minggu lalu sekitar 1974.00 yang telah mencatatkan paras tertinggi sejak September 2020.

Penurunan harga tetap akan dijangkakan dalam suasana pasaran yang tidak menentu ini selagi krisis Rusia-Ukraine kekal berlarutan.

Untuk jangkaan penurunan harga emas pula, melepasi bawah paras 1900.00 akan memberi isyarat awal untuk pergerakan bearish harga menuju ke zon RBS (resistance become support) 1870.00.

Penurunan lanjut harga melepasi zon berikut seterusnya bakal mensasarkan pula sekitar 1850.00 sehingga harga kembali susut semula menuju paras tumpuan 1800.00.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meneliti pergerakan harga pada carta XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar, harga meneruskan lagi kenaikan hari ini melepasi rintangan 2000.00 yang dicapai semalam.

Pergerakan harga agak menarik pada awal minggu ini dengan paras rintangan 2000.00 diuji pada ketiga-tiga sesi semalam namun gagal ditembusi.

Selepas harga menyentuh paras 2000.00 pada sesi Asia selepas dagangan awal minggu bermula, harga susut semula sebelum kembali menguji kembali paras tersebut pada sesi Eropah.

Namun bersambung sehingga ke awal sesi Eropah harga susut semula dari paras ketinggian itu namun disokong oleh zon RBS (resistance become support) 1970.00.

Harga kemudiannya meningkat semula ke paras 2000.00 tersebut pada penghujung sesi New York sebelum lonjakan harga pada sesi Eropah hari ini akhirnya melepasi rintangan tersebut untuk mencatatkan paras ketinggian terbaru.

Emas dijangka akan terus bersinar dengan situasi pasaran yang kekal berisiko dan meningkatkan permintaan terhadap aset safe-haven.

Pelabur kini semakin optimis untuk harga menuju semula ke zon ketinggian 2070.00 dan berpotensi untuk mencatatkan paras tertinggi sepanjang masa (ATH) terbaru yang sebelum ini dicapai pada Ogos 2020 sekitar 2074.00.

Walaupun kekal bergerak dalam trend bullish, pelabur tetap berwaspada untuk harga membuat penurunan semula jika sentimen pasaran semasa mula berubah.

Untuk jangkaan penurunan yang boleh berlaku, harga yang susut semula di bawah paras 2000.00 sekali lagi akan menguji zon RBS 1970.00 dan paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam bagi isyarat awal perubahan trend bearish.

Penurunan lebih rendah akan menguji paras 1950.00 sebelum kembali mensasarkan sehingga ke paras tumpuan 1900.00 untuk penurunan lanjut harga emas.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd7.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laporan data pekerjaan UK yang diterbitkan pada sesi Eropah Selasa semalam sedikit menyokong peningkatan nilai Pound dalam pasaran walaupun masih belum memaparkan prestasi yang meyakinkan.

Pada carta harga pasangan mata wang GBP/USD semalam, harga telah catatkan kenaikan harian sekitar 80 pips meningkat dari paras support 1.3000 menuju ke paras 1.31000.

Corak kenaikan yang dipamerkan harga tersebut turut memberi petunjuk positif kepada pelabur untuk lonjakan semula Pound menjelang keputusan mesyuarat bank pusat England pada Khamis.

Bank of England (BOE) dijangka untuk meningkatkan kadar faedah daripada 0.50% kepada 0.75% untuk mesyuarat kali ini dan bakal memacu pengukuhan Pound.

Namun halangan yang bakal Pound tempuhi adalah jangkaan untuk pengukuhan US dolar susulan jangkaan untuk kenaikan kadar faedah juga oleh Federal Reserve (Fed) yang boleh mengehadkan lonjakan Pound.

Dengan jangkaan untuk kenaikan kadar oleh kedua-dua bank pusat tersebut dilihat akan membuatkan pergerakan harga lebih terhad. Namun, reaksi awal susulan keputusan mesyuarat pasti berbeza.

Sekiranya harga mula memberi isyarat untuk menyambung penurunan, paras sokongan 1.3000 akan ditembusi sebelum harga meneruskan penurunan menuju pula paras sekitar 1.29000.

Penurunan harga yang diteruskan akan terus mencatatkan paras terendah terbaru lagi sejak dagangan November 2020 lalu.

Sebaliknya jika harga membuat kenaikan tembusi rintangan pada 1.31000, kenaikan harga dijangka diteruskan untuk menguji pula zon 1.32000 yang menjadi rintangan pada dagangan minggu lalu.

Untuk kenaikan lebih tinggi, zon SBR (support become resistance) pada 1.33000 akan menjadi sasaran harga selanjutnya yang bakal dituju dalam pergerakan trend bullish.

Lihat gambar carta harga pasangan GBP/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd8.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Walaupun sedikit reda, namun sentimen pasaran kekal berisiko sehingga dagangan bersambung pada awal minggu ini setelah perang antara Rusia dan Ukraine berlarutan selama 3 minggu.

Presiden Rusia, Vladimir Putin menyatakan bahawa Kyiv dilihat tidak serius untuk mencari penyelesaian bagi kesepakatan bersama.

Berita ini telah melunturkan harapan untuk rundingan bagi kedua-dua negara itu selepas penasihat Presiden Ukraine memberitahu bahawa mereka yakin perjanjian diplomatik akan dicapai dalam masa beberapa minggu akan datang.

Dalam perkembangan lain, China mengumumkan langkah sekatan pergerakan yang lebih ketara selepas lonjakan semula kes jangkitan coronavirus di negara itu.

Sentimen risk-off pasaran buat waktu ini dilihat menyokong pengukuhan US dolar sebagai mata wang safe-haven sementara pelabur sedang menantikan keputusan mesyuarat FOMC pada awal pagi Khamis.

Carta harga pasangan mata wang EUR/USD bergerak mendatar pada awal minggu ini sebelum pelabur jangkakan pergerakan drastik harga bakal berlaku selepas mesyuarat FOMC.

Bersambung sehingga dagangan Selasa semalam, harga telah menguji paras rintangan pada 1.1000 namun tetap gagal untuk menembusinya lagi.

Penurunan harga berlaku semula pada sesi New York semalam ke paras sekitar 1.09300 dan berlegar di paras Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam sementara pelabur nantikan isyarat bagi pergerakan harga selanjutnya.

Untuk jangkaan penurunan yang bakal diteruskan, zon support harga pada 1.0800 bakal menjadi sasaran untuk menguji paras terendah dicecah minggu lalu.

Penurunan lebih rendah melepasi support tersebut seterusnya dilihat akan menuju pula ke paras terendah terbaru sekitar 1.07000.

Namun, sebaliknya jika harga berjaya melonjak dan melepasi rintangan 1.1000, harga berkemungkinan akan mula bersedia untuk bergerak dalam trend bullish semula.

Untuk jangkaan kenaikan lebih tinggi, harga bakal menguji zon SBR (support become resistance) pada 1.11200 yang menjadi rintangan buat harga pada minggu lalu.

Lihat gambar carta harga pasangan EUR/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menjadi tumpuan pada awal pagi tadi, keputusan mesyuarat FOMC menepati ramalan pasaran apabila Federal Reserve (Fed) telah meningkatkan kadar faedah daripada 0.25% kepada 0.50%.

Ini menjadi kenaikan kadar yang pertama sejak 2018 dan penggubal polisi melihat beberapa siri kenaikan lagi bakal berlaku sehingga penghujung 2022 berbaki 6 lagi mesyuarat untuk tahun ini.

Namun, agak mengecewakan pelabur apabila jangkaan untuk US dolar mengukuh selepas kenaikan kadar oleh Fed, meleset. US dolar mengakhiri dagangan sesi New York dengan pergerakan suram.

Penganalisis melihat situasi ini adalah normal walaupun bertentangan dengan kebiasaan pengukuhan mata wang yang berlaku selepas kenaikan kadar oleh bank pusat.

Oleh kerana pelabur telah mendapat petunjuk untuk pengetatan polisi yang akan mengukuhkan US dolar untuk tempoh yang lebih panjang, berkemungkinan pengambilan untung (profit taking) berlaku untuk posisi belian US dolar oleh pemain pasaran yang lebih awal sebelum mesyuarat.

Dan dijangka untuk US dolar kembali mengukuh berkemungkinan seawal minggu hadapan, namun bergantung juga kepada perkembangan isu semasa seperti krisis perang Rusia-Ukraine yang mempengaruhi sentimen pasaran.

Pada carta harga pasangan mata wang EUR/USD, gagal untuk meneruskan penurunan lebih rendah, harga telah pamerkan corak kenaikan yang melepasi paras 1.1000.

Turut memberikan isyarat untuk bergerak dalam trend bullish, harga kekal disokong oleh paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam.

Untuk jangkaan kenaikan lebih tinggi, paras sekitar 1.11200-1.11400zon SBR (support become resistance) bakal diuji sebelum menuju pula ke paras tumpuan berikutnya sekitar 1.12000.

Namun waspada jika US dolar kembali mendapat rentak untuk memulakan pengukuhannya, perubahan trend harga bakal dijangkakan.

Penurunan di bawah paras 1.10000 dan juga paras sokongan MA50 akan mendorong jangkaan penurunan lebih rendah harga menuju semula ke zon support pada 1.0800 yang telah menjadi tumpuan pada dagangan awal minggu lalu.

Lihat gambar carta harga pasangan EUR/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd10.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagangan emas bergerak suram pada penghujung minggu lalu selepas corak kenaikan harga yang dipaparkan susulan reaksi terhadap keputusan mesyuarat FOMC gagal dikekalkan.

Pada carta harga XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar minggu lalu telah menyaksikan harga menjunam sehingga ke paras support 1900.00.

Namun selepas keputusan mesyuarat FOMC, US dolar bergerak lemah dalam pasaran memberi ruang untuk harga emas kembali meningkat semula.

Walaupun kenaikan harga berlaku, harga terhalang pada paras rintangan 1950.00 sebelum mengakhiri dagangan di penghujung sesi New York minggu lalu sekitar 1920.00.

Menyambung dagangan pada pembukaan awal minggu ini, harga masih bergerak perlahan di sekitar penutupan harga tersebut sejak sesi Asia bersambung ke sesi Eropah.

Pelabur mula menilai isyarat bagi perubahan trend bearish selepas harga bergerak di bawah paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam di carta XAU/USD.

Perkembangan krisis perang Rusia-Ukraine akan terus dipantau pada minggu ini yang bakal mempengaruhi pergerakan emas semasa.

Jangkaan untuk US dolar kembali mengukuh selepas ini juga membuatkan pelabur emas terus berhati-hati dan bersedia jika harga emas susut semula.

Sekiranya harga membuat penurunan, paras sokongan pada 1900.00 akan kembali diuji pada minggu ini.

Jika harga berjaya tembusi paras tersebut, paras tumpuan seterusnya pada 1870.00 atau lebih rendah pada 1830.00 akan kembali menjadi tumpuan pula pada penurunan selanjutnya.

Sebaliknya jika harga berjaya membuat lonjakan dan menembusi rintangan 1950.00, kenaikan harga bakal mensasarkan semula untuk harga emas capai paras 2000.00.

Seterusnya, ketinggian 2070.00 yang dicapai sebelum ini akan cuba dicapai untuk emas terus mencabar paras ketinggian terbaru sepanjang masa yang direkodkan.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd10.png

Jom teliti pergerakan harga bagi mata wang safe-haven US dolar dan Yen pula pada minggu ini.

Sebelum ini kedua-dua mata wang tersebut dipacu oleh krisis perang antara Rusia dan Ukraine yang berlarutan beberapa minggu dan mempengaruhi sentimen pasaran.

Namun, setelah panik yang tercetus semakin mereda walaupun peperangan masih berlarutan, pelabur mula memberi reaksi dan tumpuan pula terhadap dasar monetari oleh Federal Reserve (Fed) dan Bank of Japan (BOJ) minggu lalu.

Fed yang memilih pengetatan dasar dengan mengumumkan kenaikan kadar faedah, sementara BOJ pula mengekalkan kadar faedah dan dasar yang longgar, telah memberi arah yang lebih jelas untuk pergerakan harga bagi pasangan mata wang safe-haven USD/JPY.

Harga telah berjaya memaparkan corak kenaikan untuk beberapa minggu kebelakangan ini dan kenaikan yang berjaya diteruskan pada penghujung minggu lalu telah mengatasi ketinggian dicapai pada Januari 2017.

Sesi New York pada Jumaat lalu telah menyaksikan kenaikan harga mencapai paras ketinggian sekitar 119.400, iaitu paras tertinggi terbaru sejak Januari 2016!

Harga masih lagi menunjukkan isyarat untuk bergerak dalam trend bullish disokong oleh paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam di carta USD/JPY, selepas mencapai paras tertinggi terbaru dalam tempoh 6 tahun.

Jika situasi berterusan bersambung pada minggu ini, harga berkemungkinan boleh melepasi paras 120.00 dan mencapai ketinggian terbaru lagi sekitar 120.500.

Walaupun begitu, pelabur tetap perlu berwaspada sekiranya harga membuat kejutan dengan menjunam semula ke bawah.

Paras sokongan terhampir harga dilihat berada di paras 118.00 sebelum penurunan yang diteruskan pada perubahan trend bearish bakal menuju semula sehingga zon 116.300.

Lihat gambar carta harga pasangan USD/JPY di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd11.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peningkatan semula risiko dalam sentimen pasaran menuju penghujung minggu ini telah memberi kesan terhadap kenaikan nilai emas dalam pasaran.

Laporan berkenaan kerajaan Amerika Syarikat (AS) yang mengeluarkan kenyataan bahawa tentera Rusia sedang melakukan jenayah perang ke atas Ukraine, dilihat akan mengeruhkan lagi suasana.

Ini boleh mencetuskan ketegangan semula ekoran beberapa pusingan rundingan damai sepanjang tempoh bermula pencerobohan Rusia ke atas Ukraine,masih gagal mencapai persetujuan.

Justeru, pelabur menyaksikan corak kenaikan semula harga semalam pada carta XAU/USD yang mengukur nilai emas berbanding US dolar.

Kenaikan harga telah kembali semula ke paras rintangan 1950.00 yang menjadi halangan pada kenaikan emas minggu lalu.

Lonjakan harga di atas paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam di carta XAU/USD telah memberi sinar harapan kepada pelabur sebagai isyarat awal untuk emas bergerak dalam trend bullish selepas ini.

Sekiranya kenaikan harga berjaya melepasi rintangan 1950.00 dan keluar dari zon mendatar tersebut, jangkaan kenaikan lebih tinggi untuk emas bakal menuju ke sasaran 2000.00 pula.

Dan untuk kenaikan lebih tinggi yang kekal diteruskan bakal kembali semula mencapai zon 2070.00 bagi mencabar rekod tertinggi sepanjang masa sebelum ini di kawasan tersebut.

Sebaliknya, jika paras 1950.00 tetap menjadi rintangan harga emas minggu ini juga, penurunan boleh menuju semula sehingga paras support 1900.00.

Sementara penurunan lebih rendah di bawah paras tersebut bakal menguji pula paras sekitar 1870.00 untuk catatkan paras terendah 5 minggu.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenyataan berjaga-jaga oleh Gabenor Bank of England (BOE), Andrew Bailey yang memberi isyarat untuk memperlahankan pengetatan polisi monetari sebelum ini telah memberi tekanan terhadap dagangan Pound.

Jika diperhatikan pergerakan harga pada carta pasangan mata wang GBP/USD semalam, terdapat cubaan lonjakan harga pada sesi Eropah susulan reaksi pasaran terhadap perkembangan rundingan damai Rusia-Ukraine.

Pada mulanya penurunan harga dilihat mencecah paras sekitar 1.30500 sebelum pamerkan lonjakan sekitar 100 pips ke paras ketinggian harian mencapai 1.31500.

Namun, harga kembali membuat penurunan semula di sesi New York dan susut di bawah paras 1.31000 yang kekal menjadi rintangan buat harga bersambung ke sesi Asia pagi ini.

Paras halangan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam masih menjadi rintangan untuk harga membuat kenaikan, memberi isyarat untuk harga terus bergerak dalam trend bearish.

Sekiranya harga terus gagal untuk melonjak, penganalisis melihat penurunan harga bakal diteruskan untuk menuju sehingga zon support pada 1.3000.

Namun jika situasi berubah dan harga mula menunjukkan petanda untuk memulakan pergerakan trend bullish, zon rintangan pada 1.32000-1.31700 bakal diuji selepas kenaikan harga berjaya melepasi halangan MA50.

Untuk kenaikan lebih tinggi yang diteruskan mengatasi zon 1.32000 tersebut, harga bakal mencabar semula paras ketinggian 1.33000 yang gagal ditembusi pada kenaikan yang dilakukan pada dagangan minggu yang lalu.

Pelabur bakal memberi tumpuan pada terbitan laporan data pekerjaan ADP NFP serta data pertumbuhan ekonomi Amerika Syarikat pada sesi New York malam ini untuk menilai pergerakan US dolar yang turut mempengaruhi harga pada carta GBP/USD.

Lihat gambar carta harga pasangan GBP/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd4.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dominasi US dolar menuju penghujung minggu dilihat akan terus memberi tekanan terhadap Pound pada pergerakan harga di carta pasangan GBP/USD.

Minit mesyuarat FOMC yang diterbitkan pada awal pagi tadi memberi petunjuk bahawa Federal Reserve (Fed) agresif untuk bergerak dalam fasa pengetatan dasarnya.

Ditambah pula sentimen pasaran yang berisiko dengan ketegangan konflik antara Rusia dengan Amerika Syarikat (AS) dan Eropah, akan mendorong tarikan terhadap US dolar sebagai safe-haven.

Justeru, Pound dilihat akan bergelut untuk mengekalkan prestasi baik berkemungkinan bersambung pada minggu berikutnya.

Selepas cubaan kenaikan harga untuk mencapai paras rintangan 1.31700 terbantut pada Selasa lalu, harga kembali susut dan mencecah paras terendah mingguan pada Rabu semalam menguji sekitar 1.30500.

Namun pada sesi Eropah dan New York semalam, harga dilihat membuat kenaikan tetapi tersekat pada paras 1.31000 yang kini menjadi rintangan buat harga di mana sebelum ini menjadi paras sokongan pada dagangan awal minggu.

Pelabur masih menerima isyarat untuk pergerakan trend bearish susulan paras Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam di carta GBP/USD masih menjadi penghalang untuk kenaikan harga.

Penurunan harga dijangka bersambung lagi pada hari ini untuk menuju ke zon support pada 1.30000 sekaligus mencatatkan paras terendah terbaru 3 minggu.

Sebaliknya jika pergerakan harga mula memberi isyarat untuk perubahan trend bullish dengan kenaikan di atas paras 1.31000 melepasi halangan MA50, harga bakal menuju semula ke zon rintangan pada 1.31700-1.3200.

Zon tersebut akan kembali menjadi tumpuan untuk diuji selepas dagangan pada minggu lalu juga gagal untuk menembusinya.

Kenaikan lebih tinggi melepasi zon tersebut dilihat akan menuju ke sasaran pada ketinggian zon rintangan 1.33000.

Lihat gambar carta harga pasangan GBP/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

US dolar dilihat masih lagi akan mendominasi pasaran walaupun momentum pengukuhan nilainya yang dipaparkan sebelum ini sedikit memudar.

Petunjuk daripada komen hawkish oleh Federal Reserve (Fed) bakal memacu pengukuhan lanjut raja mata wang itu setelah minit mesyuarat FOMC juga turut diteliti pelabur pada awal pagi tadi.

Di samping itu juga, pengukuhan US dolar didorong oleh ketegangan konflik perang Rusia-Ukraine semakin tegang susulan pengumuman Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden untuk sekatan baru ke atas Rusia sementara Eropah pula masih gagal capai persetujuan untuk sekatan arang batu Rusia.

Pada carta harga pasangan mata wang EUR/USD, harga telah susut di bawah paras rintangan 1.1000 untuk menyambung penurunan harga penghujung minggu lalu.

Pergerakan harga di bawah paras halangan Moving Average 50 (MA50) masih memberi isyarat untuk trend bearish.

Namun momentum US dolar yang sedikit suram pada dagangan Rabu semalam melihatkan penurunan harga ‘berehat’ di zon support 1.09000.

Penurunan lebih rendah akan dijangkakan menuju zon support pada 1.08000 untuk mencatatkan paras terendah terbaru 4 minggu.

Jika paras tersebut juga berjaya dilepasi, tumpuan adalah pada zon 1.0700 di mana paras tersebut kali terakhir dicecah harga adalah pada Mac 2020 lalu.

Sebaliknya jika harga membuat kenaikan di atas paras halangan MA50, isyarat awal untuk perubahan trend bullish tersebut bakal menguji semula rintangan pada paras 1.1000.

Dan untuk kenaikan lebih tinggi akan kembali mensasarkan pada zon rintangan 1.12000.

Lihat gambar carta harga pasangan EUR/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nampaknya emas belum bersedia sepenuhnya untuk didagangkan lebih kukuh apabila kenaikan harga yang dipaparkan pada sesi Eropah kembali kecundang membuat penurunan semula di sesi New York.

Seperti yang diperhatikan pergerakan harga pada carta XAU/USD yang mengukir nilai emas berbanding US dolar, harga telah berjaya bergerak melepasi rintangan pada 1950.00 semalam sebelum paras ketinggian dicapai pada 1970.00, menguji zon SBR (support become resistance) tersebut.

Pelabur kini sedang berwaspada menantikan terbitan data inflasi Amerika Syarikat (AS) yang dijangka akan mempengaruhi pergerakan emas semasa.

Penurunan semula harga pada carta XAU/USD semalam walau bagaimanapun masih menunjukkan pergerakan dalam trend bullish yang disokong oleh paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam.

Pada dagangan sesi Asia pagi ini (Selasa) juga, harga dilihat kembali bergerak di atas paras 1950.00 namun pada momentum yang lemah.

Sekiranya harga berjaya melonjak mengatasi zon SBR 1970.00, kenaikan lebih tinggi akan dijangkakan untuk harga emas mencapai sasaran ke paras 2000.00.

Namun jika harga emas menjunam lebih rendah selepas gagal bertahan, penurunan di bawah paras sokongan MA50 memberi petunjuk untuk perubahan trend bearish buat emas.

Kemudiannya harga dijangka untuk susut menuju ke paras support pada 1900.00 setelah beberapa minggu zon tersebut berjaya menghalang kejatuhan emas lebih rendah.

Penurunan lebih rendah yang masih diteruskan dilihat akan mencecah ke paras 1870.00 untuk menguji pula zon tumpuan tersebut.

Lihat gambar carta harga XAU/USD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pergerakan harga pada carta pasangan mata wang USD/JPY antara yang mencuri tumpuan pada dagangan minggu ini apabila terus memburu rekod tertinggi terbaru 20 tahun!

Selepas penyusutan sementara US dolar yang menyaksikan harga sedikit susut di bawah paras 126.00, harga telah pamerkan peningkatan semula pada sesi New York semalam bersambung ke sesi Asia pagi ini (Jumaat).

Sehingga setakat sesi Eropah petang ini, harga sudah mencapai paras ketinggian terbaru sekitar 126.600 setakat jam 3 petang waktu tempatan.

Ini adalah paras tertinggi dicapai harga sejak Mei 2002.

Jangkaan untuk pengukuhan US dolar untuk tempoh lebih panjang akan terus mendorong harga terus bergerak lebih tinggi.

Selepas data inflasi Amerika Syarikat (AS) diterbitkan baru-baru ini mencatat paras tertinggi terbaru 40 tahun, pelabur lebih yakin terhadap tindakan Federal Reserve (Fed) untuk mengetatkan lagi polisi.

Sementara, bank pusat Jepun (BOJ) pula terus mengekalkan dasar yang longgar mendorong mata wang Yen untuk terus bergerak lemah dalam pasaran.

Kenaikan lebih tinggi harga berkemungkinan boleh mencecah sehingga ke paras ketinggian terbaru sekitar 128.00 atau lebih tinggi lagi.

Namun waspada untuk sebarang kemungkinan yang boleh berlaku dalam pasaran dan membuatkan harga kembali susut semula.

Untuk penurunan harga, paras sokongan awal adalah pada 125.800 yang dilihat bakal diuji sebelum harga memberi isyarat seterusnya bagi perubahan trend bearish.

Penurunan selanjutnya harga bakal menuju ke paras tumpuan sebelum ini sekitar support 123.500.

Lihat gambar carta harga USD/JPY di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sebagai ekonomi kedua terbesar di dunia, umum mengetahui China merupakan antara negara pengguna terbesar minyak di dunia.

Justeru, disebabkan langkah sekatan yang dilaksanakan di China ekoran penularan Covid-19 telah mencetuskan kebimbangan terhadap permintaan minyak global.

Disebabkan kejatuhan harga minyak mentah, mata wang sensitif pasaran minyak iaitu dolar Kanada ketara mengalami penurunan sejak penghujung minggu lalu.

Dapat diperhatikan pergerakan harga pada carta pasangan mata wang USD/CAD telah memaparkan lonjakan sehingga 300 pips sejak Khamis lalu sehingga bersambung pada dagangan Isnin semalam.

Selain dolar Kanada yang susut, faktor lonjakan harga turut didorong oleh pengukuhan jelas US dolar dalam pasaran selepas petunjuk kenaikan kadar faedah oleh Pengerusi Federal Reserve (Fed), Jerome Powell selain sentimen pasaran yang berisiko turut menyokong mata wang safe-haven.

Harga telah melonjak dari zon 1.24600 sehingga melepasi zon rintangan 1.26700 pada Jumaat lalu sebelum meneruskan kenaikan lebih tinggi pada dagangan yang bersambung di awal minggu semalam.

Kenaikan harga pada sesi New York semalam telah mencapai paras ketinggian 1.27770 sebelum mula paparkan penurunan semula di penghujung sesi.

Bresambung pada dagangan sesi Asia pagi ini (Selasa), harga sedikit menyusut dilihat menuju ke paras 1.26700 pada zon RBS (resistance become support) terbaru itu.

Penurunan yang sedikit melepasi paras sokongan Moving Average 50 (MA50) pada rangka masa 1 jam di carta USD/CAD boleh memberi isyarat untuk pernurunan harga selanjutnya.

Namun, sekiranya harga berjaya mengekalkan pergerakan trend bullishnya, harga dilihat bakal melepasi ketinggian yang dicapai semalam untuk menuju zon ketinggian terbaru pada 1.29000.

Kenaikan ke paras tersebut juga akan mencatatkan paras ketinggian terbaru untuk tempoh 7 minggu selepas kali terakhir harga menyentuh paras tersebut pada awal Mac lalu.

Sebaliknya jika harga menjunam semula melepasi zon 1.26700, penurunan lebih rendah harga akan kembali menguji zon-zon tumpuan sebelum ini sekitar 1.26000 atau 1.25000.

Lihat gambar carta harga pasangan USD/CAD di bawah untuk rujukan analisis teknikal anda.

gd2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...